Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1970

I. v. o.

58

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1970,

o pravidlech státního rozpočtu československé federace a o zásadách hospodaření
s rozpočtovými prostředky státních rozpočtů federace a republik (rozpočtová pravidla)

Federální shromáždění Československé socia-
listické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Část I

Základní ustanovení pro státní rozpočty
československé federace a republik

§ 1
Státní rozpočet československé federace

(1) Státní finanční hospodaření Československé
socialistické republiky (v dalším jen "federace")
se řídí státním rozpočtem federace. Státní rozpočet
federace vychází ze základních cílů a úkolů střed-
nědobého plánu Československé socialistické re-
publiky stanovených zákonem Federálního shro-
máždění. Aktivně se podílí na tvorbě a realizaci
prováděcího plánu. Státní rozpočet federace plní
v souladu se státním plánem rozvoje národního
hospodářství významné integrační funkce svými
vztahy k státním rozpočtům republik.

(2) Výše příjmů a výdajů státního rozpočtu
federace se stanoví pro každý rok rozpočtovým
zákonem (v dalším jen "rozpočtový zákon"). Státní
rozpočet federace schvaluje Federální shromáždění.


2

(3) Rozpočtový rok je shodný s rokem kalen-
dářním.

§ 2

Vztahy mezi státním rozpočtem federace
a státními rozpočty republik

(1) Federální ministerstvo financí vypracovává
za účasti ministerstev financí republik střednědobý
rozpočtový výhled a návrh zásad finanční politiky
za celou Československou socialistickou republiku
a předkládá je vládě Československé socialistické
republiky, která si k nim vyžádá stanoviska vlád
republik. Střednědobý rozpočtový výhled a zásady
finanční politiky se projednávají současně se střed-
nědobým plánem. Ministerstva financí republik
vypracovávají své rozpočtové výhledy; ve spolu-
práci s federálním ministerstvem financí vypraco-
vávají střednědobé rozpočtové výhledy i v územ-
ním průřezu příslušné republiky.

(2) Zásady a údaje, z kterých vycházejí vztahy
ročních státních rozpočtů federace a republik, sta-
noví se na základě střednědobého rozpočtového
výhledu v zákoně o střednědobém plánu.

(3) Státní rozpočet federace a státní rozpočty
republik se vypracovávají a projednávají zásadně
souběžně. Státní rozpočty republik se schvalují až
po schválení státního rozpočtu federace.

§ 3
Příjmy

Příjmy státního rozpočtu federace jsou:

a) daně a odvody hospodářských organizací říze-
ných federálními orgány,

b) příjmy federálních ministerstev, federálních
ústředních úřadů a orgánů, jakož i příjmy roz-
počtových organizací a odvody příspěvkových
organizací jimi řízených,

c) daň z obratu,

d) další příjmy stanovené rozpočtovým zákonem.

§ 4
Výdaje

Ze státního rozpočtu federace se hradí:

a) výdaje na činnost organizací řízených fede-
rálními orgány, výdaje na národní obranu, na
činnost federálních orgánů, na vytvoření fede-
rálních hmotných rezerv a na dotace pro or-
ganizace řízené federálními orgány,

b) dotace a subvence na financování vybraných
investičních akcí a vybraných investičních a
neinvestičních akcí nové techniky, pokud si to
vyžaduje jejich rozsah a důležitost pro celou
federaci; ze státního rozpočtu federace se též
hradí případná účast federace na těchto
akcích,


3

c) opatření zabezpečující obranu státu a význam-
né akce celostátního charakteru ve vztahu
k zahraničí,

d) federální akce rozvoje vědy a techniky,

e) vybrané cenové dotace a intervence,

f) cenové přirážky a srážky v zahraničním ob-
chodě,

g) dotace a subvence na další rozvoj hospodářství
republik a na vyrovnání ekonomických rozdílů
mezi českou socialistickou republikou a Slo-
venskou socialistickou republikou,

h) ostatní výdaje určeně rozpočtovým zákonem.

§ 5
Poskytování dotací a subvencí

(1) Rozpočtové prostředky k účelům uvedeným
v § 4 poskytují se ze státního rozpočtu federace:

a) organizacím řízeným orgány republik a ná-
rodním výborům prostřednictvím státních roz-
počtů republik,

b) federálním orgánům a jimi řízeným organiza-
cím přímo ze státního rozpočtu federace.

(2) Dotace a subvence se poskytují účelově na
konkrétní akce nebo na stanovené okruhy potřeb.

(3) Prostředky poskytované ze státního roz-
počtu federace do státních rozpočtů republik se
převádějí plynule v rozpočtované výši v průběhu
roku do státních rozpočtů republik. Prostředky
z dotací a subvencí schválených rozpočtovým zá-
konem čerpají se až v případě potřeby, a to zpra-
vidla postupně. Prostředky z dotací a subvencí na
konkrétní účelové akce, které nebyly vyčerpány,
vrátí se do státního rozpočtu federace.

(4) Vláda Československé socialistické repub-
liky stanoví rámcové zásady dotační politiky platné
pro celou Československou socialistickou repub-
liku. Návrh zásad předkládá vládě Československé
socialistické republiky federální ministerstvo fi-
nancí po projednání s ministerstvy financí republik.

§ 6
Zapojení organizací na státní rozpočty

(1) Rozpočtové organizace řízené ústředními
orgány jsou na státní rozpočet zapojeny svými pří-
jmy a výdaji. Rozpočtové organizace řízené národ-
ními výbory jsou stejným způsobem zapojeny na
rozpočet národního výboru.

(2) Příspěvkové organizace řízené ústředními
orgány jsou na státní rozpočet zapojeny finančními
vztahy (příspěvkem nebo odvodem). Příspěvkové
organizace řízené národními výbory Jsou stejným
způsobem zapojeny na rozpočet příslušného ná-
rodního výboru.


4

§ 7

Zřizování a zánik rozpočtových nebo příspěvkových
organizací

(1) Pokud zvláštní předpisy nestanoví jinak,
zřizuje rozpočtové nebo příspěvkové organizace
v oboru své působnosti ministr nebo vedoucí
ústředního orgánu se souhlasem příslušného minis-
tra financí.

(2) Ministři a vedoucí ústředních orgánů mo-
hou zřizovat, zrušovat a měnit podřízenost a způ-
sob financování rozpočtových nebo příspěvkových
organizací zásadně s účinností od 1. ledna příštího
roku. Příslušný ministr financí povoluje v odůvod-
něných případech odchylky od tohoto termínu.
Delimitace organizací prováděné mezi orgány fede-
rálními a orgány republik mohou být uskutečňo-
vány jen po předchozí dohodě těchto orgánů.

Část II
Sestavování státních rozpočtů a finančních plánů

§ 8
Státní rozpočet federace

Stání rozpočet federace se skládá z rozpočtů
federálních ministerstev, ústředních úřadů a or-
gánů. Zahrnuje příjmy a výdaje federální státní
správy a finanční vztahy hospodářských, rozpočto-
vých a příspěvkových organizací řízených federál-
ními orgány.

§ 9

Řízení prací na sestavení státních rozpočtů
a finančních plánů

(1) Federální ministerstvo financí předkládá
současně s návrhem směrnice pro prováděcí státní
plán rozvoje národního hospodářství Českosloven-
ské socialistické republiky vládě Československé
socialisitcké republiky návrh rozpočtového pro-
jektu. Schválený a rozepsaný rozpočtový projekt
slouží jako směrnice pro sestavení návrhů rozpo-
čtů federálních orgánů a návrhů rozpočtů republik.

(2) Federální ministerstvo financí řídí práce
na sestavení státního rozpočtu federace a finanč-
ních plánů federálních orgánů a jimi řízených or-
ganizací; usměrňuje práce na sestavení státních
rozpočtů republik a finančních plánů orgánů re-
publik a jimi řízených organizací po stránce meto-
dické a organizační; koordinuje po obsahově
stránce státní rozpočet federace a státní rozpočty
republik navzájem a jejich souhrn s úvěrovým plá-
nem a plánem podnikových financí.

(3) Federální ministerstvo financí stanoví,
které podklady mu předkládají ministerstva, ostat-
ní ústřední orgány státní správy, státní účelové
fondy federace (dále jen "orgány federace") a


5

způsob jejich předkládání; dále stanoví po projed-
nání s ministerstvy financí republik, které pod-
klady mu předkládají ministerstva financí repub-
lik a způsob jejich předkládání.

(4/ Federální ministerstvo financí vydává spolu
s ministerstvy financi republik pro celou česko-
slovenskou socialistickou republiku jednotné směr-
nice pro sestavování státních rozpočtů a finanč-
ních plánů; koordinuje směrnice pro sestavováni
rozpočtů národních výborů.

§ 10
Sestavování státního rozpočtu federace

(1) Návrh státního rozpočtu federace vypra-
covává a předkládá vládě Československé socialis-
tické republiky federální ministerstvo financi;
spolu s ním předkládá po projednání s minister-
stvy financí republik rozpočtové a finanční ukaza-
tele a proporce za celou Československou socialis-
tickou republiku. Vláda Československé socialis-
tické republiky předkládá návrh zákona o státním
rozpočtu federace Federálnímu shromáždění.

(2) Federální orgány a jimi řízené organizace
zařazují do svého rozpočtu veškeré v rozpočtovém
roce předvídané příjmy a výdaje, které mají být
v tomto roce realizovány.

(3) Při sestavování návrhu svého rozpočtu jsou
všechny federální orgány a jimi řízené organizace
povinny:

a) zjišťovat všechny zdroje pro zvýšení příjmů
a hledat možnosti pro snížení výdajů a využí-
vat jich;

b) zařazovat do rozpočtu výdaje pouze v částkách
nezbytně nutných k účelnému a hospodárnému
plnění úkolů.

Část III

Zásady rozpočtového hospodaření podle státního
rozpočtu federace a státních rozpočtů republik

§ 11
Hospodaření podle státních rozpočtů

(1) Federální orgány hospodaří s finančními
prostředky podle státního rozpočtu federace; or-
gány České socialistické republiky a Slovenské so-
cialistické republiky hospodaří s finančními pro-
středky podle státních rozpočtů těchto republik.

(2) Rozpočtové organizace řízené orgány uve-
denými v odst. 1 hospodaří s rozpočtovými pro-
středky v rámci příjmů a výdajů stanovených jim
těmito orgány. Pro hospodářské a příspěvkové or-
ganizace platí finanční vztahy, které jim byly ur-
čeny při sestavování státního rozpočtu; při použí-
vání rozpočtových prostředků řídí se předpisy
platnými pro hospodaření s těmito prostředky.


6

§ 12

Rozpočtová skladba a evidence o plnění státních
rozpočtů

(1) Členění příjmů a výdajů státního rozpočtu
federace a státních rozpočtů republik stanoví roz-
počtová, skladba. Rozpočtová skladba státního roz-
počtu federace a státních rozpočtů republik je jed-
notná; stanoví ji ve spolupráci s ministerstvy
financí republik federální ministerstvo financí.
Rozpočtová skladba musí být jednoduchá, jasná,
přehledná a přihlížet k požadavku ekonomických
klasifikací a srovnatelnosti časových řad.

(2) Evidence o plnění státního rozpočtu fede-
race a státních rozpočtů republik je jednotná.

§ 13
Účelovost rozpočtových prostředků

(1) Rozpočtové prostředky státního rozpočtu
federace a státních rozpočtů republik mohou být
použity pouze účelově.

(2) Federální orgány a orgány republik jsou
povinny dbát, aby rozpočtové prostředky byly vy-
nakládány co nejúčelněji a co nejhospodárněji.

(3) Federální ministerstvo financí stanoví pro-
váděcími předpisy pro státní rozpočet federace
podmínky, za nichž rozpočtové prostředky mohou
být použity k jinému účelu, než ke kterému byly
rozpočtem určeny; ministerstva financí republik
stanoví tyto podmínky pro rozpočty republik podle
zmocnění daného zákony národních rad.

§ 14
Časové používání rozpočtových prostředků

(1) Rozpočtových prostředků může být použito
pouze do konce rozpočtového roku, a to jen
k úhradě výdajů splatných do konce tohoto roku.

(2) Federální ministerstvo financí může stano-
vit pro státní rozpočet federace odchylky od usta-
novení odst. 1 nutné k zabezpečení plynulého hos-
podaření a řádného plnění závazků organizace ni;
ministerstva financí republik mohou stanovit tyto
odchylky pro státní rozpočty republik podle zmoc-
nění daného zákony národních rad.

§ 15

Používání rozpočtových prostředků při investiční
výstavbě

Dojde-li při schválené investiční výstavbě k je-
jímu urychlení a bude zapotřebí více rozpočtových
prostředků než kolik jich bylo zařazeno do rozpo-
čtu na běžný rok, je třeba prostředky potřebné
k úhradě urychleného růstu výstavby v rámci cel-
kových rozpočtových nákladů stanovených na tuto
akci zajistit ze zdrojů příslušného státního roz-
počtu.


7

§ 16
Neoprávněné použití rozpočtových prostředků

(1) Federální orgány a jimi řízené organizace,
orgány republik a jimi řízené organizace, které
neoprávněně použijí, popřípadě zadrží prostředky
státních rozpočtů nebo státních účelových fondů,
zaplatí do příslušného rozpočtu (fondu) za každý
den prodlení s odvodem této částky, popřípadě za
každý den neoprávněného použití svěřených jim
prostředků pokutu ve výši 1% z částky zadržené
nebo neoprávněně použité.

(2) Rozpočtové organizace vrátí neoprávněně
použité nebo zadrženě prostředky a uhradí pokutu
z úspor ve svém rozpočtu, popřípadě z příjmu do-
sažených nad schválený rozpočet; nedosáhnou-li
úspor v běžném roce, provedou úhradu z úspor
příštích let; obdobně postupují příspěvkové orga-
nizace. Hospodářské organizace uhradí pokutu ze
zdrojů, které jim zůstanou po splnění stanovených
odvodů (daní).

(3) Vrácení neprávem použitých nebo zadrže-
ných částek včetně pokuty uloží organizaci nadří-
zený orgán; neučiní-li tak, vydá výměr finanční
orgán pověřený kontrolou rozpočtových příjmů
(odvodů nebo daní) a rozpočtových výdajů.

(4) Federální ministerstvo financí a minister-
stva financí republik mohou ze závažných důvodů
povolit výjimky z uvedených zásad.

§ 17
Rozpočtové provizórium

Nebude-li ze závažných důvodů rozpočtový
zákon federace nebo rozpočtový zákon republiky
na příslušný rok vyhlášen před 1. lednem rozpo-
čtového roku, řídí se rozpočtové hospodaření v do-
bě od 1. ledna rozpočtového roku do vyhlášení
rozpočtového zákona na tento rok (dále jen "roz-
počtové provizórium") podle návrhů státního roz-
počtu federace nebo státního rozpočtu republiky
projednaných příslušnými vládami. Nebudou-li ná-
vrhy vládami projednány, učiní s předchozím sou-
hlasem příslušných zákonodárných sborů příslušná
vláda opatření k zajištění rozpočtového hospoda-
ření v době rozpočtového provizória. Rozpočtové
příjmy a výdaje uskutečněné v době rozpočtového
provizória se zúčtují na státní rozpočet federace
a státní rozpočty republik po jejich schválení.

§ 18

Zjišťování rozpočtových důsledků zákonů
a jiných opatření

(1) U návrhů zákonů Federálního shromáždění,
obecně závazných právních předpisů, vládních
usnesení a jiných opatření federálních ústředních
orgánů a u opatření federálních fondů musí být
zváženy a v návrzích vyjádřeny také jejich dů-


8

sledky hospodářské a finanční. Důsledky těchto
opatření pro příjmy a výdaje státního rozpočtu
federace, popřípadě státních rozpočtů republik a
rozpočtů národních výborů musí být vyčísleny;
pokud se zvyšují výdaje nebo snižují rozpočtové
přímý, je nutno zároveň navrhnout úhradu zvýše-
ného výdaje nebo náhradu úbytku příjmů. K ná-
vrhu těchto opatření je nutno připojit rozbor za-
tížení rozpočtů příštích let s návrhem opatření
zdrojů úhrady. Při každém navrhovaném opatření
je třeba zkoumat, zda jeho povaha připouští zave-
dení nových rozpočtových příjmů federace, popří-
padě republik a v kladném případě tyto nové pří-
jmy musí být navrhovány.

(2) Navrhovatelé projednají opatření uvedená
v odst. 1 předem s příslušnými ministerstvy financí
a jejich stanovisko připojí k návrhu opatření. Opa-
tření týkající se státních rozpočtů republik, rozpo-
čtů národních výborů a státních účelových fondů
republik, musí být s příslušnými orgány republik
předem dohodnuta.

(3) Federální ministerstvo financí předkládá
vládě Československé socialistické republiky sta-
noviska k návrhům opatření, která mají vztah ke
státnímu rozpočtu federace; tato stanoviska podává
i federálním orgánům k jejich návrhům.

Část IV
Hospodaření federace

§ 19
Překročení rozpočtu a přesunové řízení ve federaci

(1) Vláda Československé socialistické repub-
liky, popřípadě ministr financí Československé so-
cialistické republiky v rámci zmocnění daného mu
vládou, může povolit uskutečnění výdaje nezbyt-
ného pro federální hospodářství a nezajištěného ve
státním rozpočtu federace, pokud jej nelze krýt
v rozpočtu federálního orgánu, zajistí-li jeho
úhradu vyššími příjmy nebo úsporami na jiných
výdajích ve státním rozpočtu federace nebo odsu-
nutím jiného, méně naléhavého výdaje. Obdobně
může vláda Československé socialistické republiky,
popřípadě ministr financí Československé socialis-
tické republiky, pokud ho vláda k tomu zmocní,
povolit snížení některého příjmu státního rozpočtu
federace, jestliže toto snížení vyváží zvýšením ji-
ného příjmu státního rozpočtu federace nebo sní-
žením výdajů.

(2) K překročení rozpočtu rozpočtové organi-
zace řízené federálním orgánem je třeba souhlasu
příslušného federálního orgánu. Nemůže-li vyšší
potřeba být uhrazena přesunem v rámci rozpočtu
federálního orgánu, Je třeba k překročení rozpočtu
souhlasu vlády československé socialistické repub-
liky, popřípadě ministra financí Československé
socialistické republiky, pokud ho vláda k tomu
zmocní.


9

(3) Nemůže-li organizace řízená federálním
orgánem zajistit úhradu nutného výdaje, pro který
byla do jejího rozpočtu zařazena částka neposta-
čující nebo pro který není v rozpočtu úhrada vů-
bec v účelových prostředcích, může ji v jejím roz-
počtu výjimečně zajistit z použitelných úspor na
jiných rozpočtových prostředcích přesunem uvnitř
rozpočtu. Prováděcí předpis stanoví, které přesuny
může provádět organizace ve vlastní pravomoci,
které se souhlasem nadřízeného orgánu a které se
souhlasem federálního ministerstva financí. Prová-
děcí předpis může dále vymezit případy, ve kterých
mohou federální organizace použít rozpočtových
příjmů k uskutečňování rozpočtových výdajů.

§ 20
Finanční rezervy federace

(1) Pro zajištění rozpočtového hospodaření se
ke krytí nevyhnutelných a nepředvídaných výdajů,
které nelze zajistit v rozpočtech federálních or-
gánů, vytváří ve státním rozpočtu federace finanční
rezerva, která slouží též ke krytí úbytku nebo sní-
žení rozpočtových příjmů.

(2) Finanční rezervu tvoří vládní rozpočtová
rezerva vlády Československé socialistické repub-
liky a účelové rezervy.

(3) Federální shromáždění stanoví výši vládní
rozpočtové rezervy a účelových rezerv, s kterými
hospodaří vláda Československé socialistické re-
publiky, která stanoví též podmínky uvolňování
prostředků z vládní rozpočtové rezervy. O hospo-
daření s vládní rozpočtovou rezervou a účelovými
rezervami podává vláda Československé socialis-
tické republiky zprávu Federálnímu shromáždění,
a to v rámci zpráv o plnění státního rozpočtu fe-
derace.

(4) Vláda Československé socialistické repub-
liky může stanovit, aby v rozsahu a za podmínek
jí stanovených rozhodoval o použití prostředků
vládní rozpočtové rezervy a účelových rezerv
v jednotlivých případech ministr financí Českoslo-
venské socialistické republiky.

(5) Státních finančních prostředků z výsledků
rozpočtového hospodaření z minulých let (státních
finančních rezerv) lze použít pouze se souhlasem
Federálního shromáždění. V rozpočtovém zákoně
se stanoví, v jakém rozsahu může vláda Českoslo-
venské socialistické republiky použít k úhradě zá-
vazků minulých let rozpočtových přebytků a pro-
středků z let minulých.

§ 21
Odpovědnost za hospodaření

(1) Vláda Československé socialistické repub-
liky a každý její Člen, vedoucí federálních orgánů


10

a vedoucí účelových federálních fondů odpovídají
Federálnímu shromáždění za to, že v oboru jejich
působnosti budou všechny úkoly plněny hospodár-
ně, že budou zjišťovány a využívány rezervy v hos-
podářství, že příjmových částek státního rozpočtu
federace bude při nejmenším dosaženo a že výda-
jové částky nebudou překročeny, s výjimkami pří-
pustnými podle tohoto zákona.

(2) Vláda Československé socialistické repub-
liky může v průběhu roku, objeví-li se nutnost
určitých úspor, stanovit vázání rozpočtových pro-
středků. Tyto prostředky lze uvolnit pouze se sou-
hlasem vlády.

(3) Federální orgány a federální fondy odpo-
vídají za hospodaření s rozpočtovými prostředky
v oboru své působnosti a za hospodaření s těmito
prostředky v organizacích jimi řízených.

§ 22
Porušení rozpočtové kázně ve federaci

(1) V závažných případech porušení rozpočto-
vých předpisů může vláda československé socia-
listické republiky nebo na základě jejího zmocnění
ministr financí Československé socialistické repub-
liky krátit federálním orgánům a jimi řízeným or-
ganizacím a federálním fondům prostředky posky-
tované jim ze státního rozpočtu federace nebo
z federálního fondu, popřípadě stanovit odvod čás-
tek neoprávněně použitých do státního rozpočtu
federace nebo do federálního fondu, z něhož byly
poskytnuty.

(2) Pokud prostředky poskytnuté na dotace a
subvence do státních rozpočtů republik na určité
akce nejsou používány k stanoveným účelům, může
vláda Československé socialistické republiky uložit
jejich vrácení do státního rozpočtu federace.

Část V

Evidence státních aktiv a pasív
a federální fondy

§ 23
Evidence státních aktiv a pasív

Federální ministerstvo financí vede evidenci
státních aktiv a pasív federace.

§ 24
Federální fondy

(1) Pro financování zvlášť stanovených úkolů
a správu prostředků pro ně určených může záko-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP