9
vyšších sankčních pásem zdanění daní z objemu
mezd. V důsledku toho by mohla nastat situace
(v praxi se již vyskytla), že organizace musí od-
vést na dani z objemu mezd mnohem více než
obdržela formou odměny za dobrou práci celého
kolektivu. Osvobození uvedených částí odměny od
daně z objemu mezd (neodpočítává se celá od-
měna, kterou organizace k Rudému praporu vlády
a ÚR Čs. ROH obdržela) zajišťuje vhodné podmín-
ky pro uplatnění socialistického soutěžení.
11. K § 14:
Navrhuje se, aby namísto mezd vyplacených
učňům, které představují jen část hodnoty práce
provedené těmito učni, byla od objemu mezd jako
základu pro výpočet průměrné mzdy odpočítávána
celá hodnota práce učňů, tj. zúčtovaná mzda za
produktivní práci učňů.
12. K § 15:
Stejné opatření jako k § 13 se navrhuje i pro
výpočet základu příspěvku na sociální zabezpe-
čení. Aby nevznikaly pochyby o způsobu placení
pojistného nemocenského pojištění ve vztahu k zá-
konu č. 54/1956 Sb., navrhuje se ustanovení do-
plnit v tom smyslu, že součástí příspěvku na so-
ciální zabezpečení je i pojistné nemocenského
pojištění.
13. K § 19:
Zařazuje se ustanovení o promlčení odvodů
organizací, na něž se vztahuje zákon č. 83/1966
Sb., o čtvrtém pětiletém plánu rozvoje národního
hospodářství ČSSR, vládní nařízení č. 100/1966 Sb.,
o plánovitém řízení národního hospodářství, ve
znění novel, a zákon č. 131/1968 Sb., o odvodech
ze zisku a z přírůstku mezd. Stanoví se tříletá
promlčecí lhůta shodně s promlčecí lhůtou u pod-
nikových daní podle zákona č. 133/1969 Sb. a
u daně důchodově podle zákona č. 159/1968 Sb.
Toto ustanovení nemohlo být pojato do novely
vládního nařízení č. 100/1966 Sb. proto, že je k ně-
mu třeba formy zákona. Promlčecí lhůta se bude
vztahovat pouze na odvody, jejichž povinnost
vznikne po 1. 1. 1971.
14. K § 20:
V roce 1971 bude nutno ověřit, jaké jsou nej-
lepší cesty ke zvýšení pravomoci oborových (ge-
nerálních) ředitelství ve finanční oblasti. Přitom
bude nutno postupovat diferencovaně podle speci-
fických podmínek vybraných oborových (generál-
ních) ředitelství.
Proti dosavadnímu znění se navrhuje v pís-
menu f), aby příslušné orgány byly zmocněny po-
volit jako experiment ve vybraných případech
zdůvodněných specifickými podmínkami a ekono-
mickou účelností, aby se zdaňoval zisk a případně
i jmění VHJ jako celku. Poplatníkem daně ze zis-
ku a příp. i daně z jmění za celou VHJ by bylo
oborové (generální) ředitelství nebo obdobný
orgán hospodářského řízení. Pokud v působnosti
oborového (generálního) ředitelství jsou organi-
zace podléhající podnikovým daním podle
zákona č. 133/1969 Sb. a také organizace s od-
vody podle zákona č. 83/1966 Sb., nelze sazbu daně
ze zisku za VHJ jako celek vypočítávat jako prů-
měr dosavadních daní a odvodů, ale z celého zisku
VHJ by se daň ze zisku odváděla podle obecně
stanovené sazby pro tuto daň a příslušné odvětvi
(činnost). Obecně nelze zdanění VHJ jako celku
zavést zejména proto, že situace jednotlivých VHJ
je značně rozdílná jak z hlediska ekonomických
podmínek, tak i vnitřní organizace (nutnost různé
úrovně integrace, některé VHJ mají organizace jen
v jedné, jiné v obou republikách apod. ). V případě
VHJ s celostátní působností musí být zabezpečena
oprávnění příslušných orgánů obou republik a vy-
řešen vztah ke státním rozpočtům obou republik.
Podmínky experimentu budou stanoveny při jeho
povolení. Výsledků experimentů by mělo být vy-
užito pro návrhy budoucí koncepce finanční poli-
tiky v rámci komplexního programu rozvoje sou-
stavy řízení pro další léta.
V novém písmenu ch) se navrhuje zmocnění
(podle dnešního stavu národních zákonů pro vlády
národních republik] ke stanovení podmínek, za
kterých nebudou přirážky k náhradě za znečiš-
tění odpadní vody a poplatky včetně přirážek za
znečišťování ovzduší připočitatelnými položkami
k základu pro daň ze zisku. Jde zejména o přípa-
dy, kdy organizace prokáže, že není v její moci
řádné čištění provádět (napr. neexistuje plně
účinné zařízení k čištění).
Dále se v novém písmenu i) navrhuje zmoc-
nění k povolení snížení základu daně z jmění pro
odvětví potravinářského průmyslu (včetně organi-
zací řízených národními výbory) o hodnotu zásob,
jejichž druhy stanoví ministerstvo financí v do-
hodě s ministerstvem zemědělství a výživy. Před-
pokládá se, že by povolení dávaly vlády národních
republik. Šlo by o odpočet zásob ve výši kryté
obratovým fondem. Cílem tohoto opatření je zvý-
hodnit tyto druhy zásob a umožnit větší zaintere-
sovanost na jejich řádném uložení v dostatečném
množství pro zabezpečení výroby a trhu, event.
i pro vývoz.
15. K § 20, 21 a 22:
V paragrafech 20 a 21 se úvodní věta upra-
vuje tak, aby se pravomoc orgánů určených zá-
kony národních rad v povolování výjimek, zvý-
hodnění a slev vztahovala jen na organizace,
řízené národními orgány. Zmocnění pro federální
orgány k povolování výjimek, zvýhodnění a slev
10
pro organizace jimi řízené se navrhuje v § 22.
Praxe ukázala, že navrhované řešení je potřebné.
16. K § 21:
Neúčelné je ustanovení dosavadního písmene
b) o možnosti povolovat slevy z daně ze zisku při
nižší rentabilitě (pod 7%) vzhledem k tomu, že se
diferencují pro příslušná odvětví sazby dané ze
zisku. Pokud by se ukázala nutnost v některých
organizacích řešit finanční situaci, stalo by se tak
podle zásad pro přerozdělení prostředků mezi a
uvnitř VHJ.
Vzhledem k tomu, že v některých případech
se mohou vyskytnout kromě průmyslové nebo sta-
vební činnosti u některé organizace i činnosti, na
něž se vztahuji podle § 6 nižší sazby daně zel
zisku, přičemž žádná z těchto činností nepřeva-
žuje (např. 30%, 45% a 25%), navrhuje se zmoc-
nění pro ministerstva financi k rozhodnuti o způ-
sobu zdanění (tj. stanovení sazby daně).
17. K Článku II:
Současně s účinnosti zákonů národních rad
o změnách a doplnění zákonů o podnikových da-
ních a příspěvku na sociální zabezpečení se u or-
ganizací, které podléhají odvodu ze zisku podle
zákona č. 131/1968 Sb., o odvodech ze zisku a
z přírůstku mezd, navrhuje zrušit příslušné usta-
novení zákona č. 131/1968 Sb., o přerozdělení pro-
středků uvnitř a mezi VHJ. Tím bude dosaženo
stejného obecného postupu jako u organizací pod-
léhajících podnikovým daním, tj., že prostředky
určené pro přerozdělení budou odčerpávány ze
zisku organizací po provedení odvodů (zdaněni).
V Praze dne 5. listopadu 1970
Předseda vlády ČSSR:
dr. Štrougal v. r.
Ministr financi ČSSR:
Ing. Rohlíček, CSc. v. r.
StT l - 86870-70