60

Zmocnění pro ministry vnitra uvedené v § 137
osnovy vychází především ze skutečnosti, že v re-
sortu ministerstva vnitra nebyla zejména v letech
1950-1959 věnována odpovídající péče rozvoji
vzdělání a kvalifikačnímu růstu příslušníků. Přes
zlepšení v následujícím období stále existuje po-
četně významná skupina příslušníků, kteří sice ve
své specializaci dosahují vzhledem k dlouholetým
odborným zkušenostem dobré služební úrovně,
avšak nelze je povýšit do nejvyšší hodnosti stano-
vené pro vykonávanou funkci z toho důvodu, že
nedosáhli požadovaného stupně vzdělání. Přitom
jde vesměs o příslušníky věkové generace, která
byla přijímána do Sboru národní bezpečnosti v ob-
dobí jeho intenzívní výstavby (zejména v letech
1945-1953) a nesla tíhu náročných vyčerpávají-
cích služebních úkolů. V době, kdy byly stanoveny
kvalifikační požadavky (v roce 1964), pak byli ve
věku, který již není vhodný pro získávání vyššího
školního vzdělání. Toto zmocnění tedy umožní mi-
nistrům vnitra individuálně posoudit a řešit pří-
pady, v nichž by se vzhledem k celkově dobré
způsobilosti příslušníků pro výkon funkce jevil
požadavek vzdělání pro povýšení v podstatě jako
formální.

Finanční dosah

Z hlediska nároku na rozpočtové krytí lze
ustanovení nové úpravy služebního poměru, pokud
jde o příslušníky Sboru národní bezpečnosti, roz-
dělit do tří skupin.

Do prvé skupiny patří ta navrhovaná opatření,
která ve srovnání se současným stavem v podstatě
nevyžadují zvýšené náklady (např. úprava jmeno-
vání a povyšování příslušníků do hodnosti, ustano-
vení o převedení na jinou funkci, ustanovení o do-
volené, o bezpečnosti a ochraně zdraví příslušníků
při výkonu služby apod).

Do druhé skupiny patří opatření, která vytvoří
předpoklady pro efektivnější vynakládání finanč-
ních a materiálních prostředků a jejichž důsledky
bude možno v příštích letech relativně vyčíslit
jako úspory.

Významným způsobem se v této oblasti budou
projevovat opatření, která zvýší stabilizaci kádrů
a sníží nežádoucí fluktuaci. Jsou obsažena v usta-
noveních, která upravují podmínky přijetí do slu-
žebního poměru a zavedení zkušební doby a která
budou od služebních orgánů i uchazečů vyžadovat
uvážlivý a odpovědný postup před vznikem služeb-
ního poměru. Patří sem též ustanovení, podle kte-
rého může Sbor národní bezpečnosti uzavřít s pří-
slušníkem dohodu, jíž se příslušník zaváže k ná-
hradě nákladů nebo jejich části, které na něj byly
vynaloženy v souvislosti se zvyšováním jeho kvali-

fikace v denním studiu, jestliže jeho služební po-
měr skončí z důvodů jím zaviněných před uplynu-
tím trojnásobku doby strávené studiem.

Nežádoucí fluktuaci příslušníků lze označit
za chronický jev, který se výrazně negativně pro-
jevuje i z ekonomického hlediska. Náklady na vý-
běrové řízení, vystrojení a vyzbrojení a zejména
odbornou bezpečnostní přípravu nově přijatého
příslušníka jsou značně. Vzhledem k vysokému
počtu odchodů mladých příslušníků na vlastní žá-
dost ze služeb v prvních pěti letech služby vznikají
vedle morálních a politických i značné škody
ekonomické.

Na výchovu příslušníka ve střední odborné
škole ministerstva vnitra a jeho další odbornou
přípravu pro výkon služby ve funkci plánované
pro důstojníky je třeba vynaložit 150 až 200 tisíc
Kčs, na přípravu vysokoškolsky vzdělaného specia-
listy dokonce 250 až 300 tisíc Kčs. Je proto plně
oprávněn požadavek, aby absolventi škol setrvali
ve služebním poměru, nebo na základě závazku
při zaviněném skončení jejich služebního poměru
před stanovenou dobou uhradili přibližně (podle
předběžné úvahy) jednu šestinu nákladů, které
byly vynaloženy na jejich existenční zabezpečení
po dobu studia.

Třetí skupinu tvoří ustanovení, která budou
základem spravedlivého ohodnocení společenského
významu služby a postavení příslušníků.

Jde zejména o prohloubení péče o příslušníky
s narušeným zdravím a příslušníky starší 45 let,
u kterých se navrhuje zavedení 14 denní preventivní
rehabilitace. Prohloubení této péče a zavedení pre-
ventivní rehabilitace je u uvedených příslušníků
účelovým opatřením směřujícím ke snížení nemoc-
nosti a posílení všestranné zdatnosti. Výkon služby
konané často v konfliktním prostředí v každé denní
i noční době za jakýchkoliv povětrnostních podmí-
nek, ve dnech pracovního klidu a mnohdy v ne-
příznivém společenském prostředí je pro přísluš-
níky vysoce náročný, a proto vyžaduje zlepšení
podmínek k reprodukci jejich tělesných a dušev-
ních sil. Předpokládá se, že preventivní rehabili-
tace příznivě ovlivní trend nemocnosti a předčasné
invalidity příslušníků a že náklady na ni v příštích
letech budou tedy částečně kompenzovány přimě-
řeným snížením úhrnu dávek nemocenského a so-
ciálního zabezpečení. Celkové náklady na preven-
tivní rehabilitaci budou činit 14 400 000 Kčs ročně.

Bezpečnostní situace často vyžaduje, aby byla
vyhlašována mimořádná bezpečnostní opatření pro
celý Sbor národní bezpečnosti nebo pro některé
jeho útvary. Tato opatření jsou zpravidla vyhlašo-
vána příslušnými ministry vnitra. Služba konaná
za těchto mimořádných bezpečnostních opatření
je velmi náročná, nehledě k tomu, že výkon služby


61

probíhá zpravidla v noci a ve dnech pracovního
klidu. Celkové náklady na odměny za tuto službu
se předpokládají ve výši 30 300 000 Kčs.

Rekapitulace nákladů:

Podle počtu příslušníků, u nichž přichází
v úvahu preventivní rehabilitace, budou náklady
spojené s poskytováním této rehabilitace ročně
činit:

ministerstvo vnitra ČSSR.

.. 1 440 000 Kčs

ministerstvo vnitra ČSR

.. 9 000 000 Kčs

ministerstvo vnitra SSR

. 3 960 000 Kčs

celkem ročně....

.. 14 400 000 Kčs

Náklady spojené s poskytováním odměny za
službu při mimořádných bezpečnostních opatřeních
se v oboru působnosti jednotlivých ministerstev
vnitra předpokládají v této výši:

ministerstvo vnitra ČSSR.

.. 4 900 000 Kčs

ministerstvo vnitra ČSR

.. 17 300 000 Kčs

ministerstvo vnitra SSR
celkem ročně....

.. 8 100 000 Kčs

. 30 300 000 Kčs

Celkové náklady na preventivní rehabilitaci a
na odměny za službu v době mimořádných bezpeč-
nostních opatření budou činit 44 700 000 Kčs. Jed-
notlivá ministerstva vnitra uplatní v návrzích stát-
ních rozpočtů na rok 1971 požadavky v této výši:

ministerstvo vnitra ČSSR.

.. 6 340 000 Kčs

ministerstvo vnitra ČSR

. 26 300 000 Kčs

ministerstvo vnitra SSR

.. 12 060 000 Kčs

celkem .....

.. 44 700 000 Kčs

Tyto předpokládané náklady budou do značně
míry ovlivněny vývojem bezpečnostní situace. Lze
předpokládat, že postupné s konsolidací vnitropo-
litických poměrů se bude úměrně snižovat potřeba
finančních prostředků na odměny za službu v době
mimořádných bezpečnostních opatření.

Pokud jde o příslušníky Sboru nápravné vý-
chovy České socialistické republiky, budou zvýšené
náklady spojené s provedením zákona věnovány
zejména na odměny za službu v době mimořádných
bezpečnostních opatření a na preventivní rehabi-
litaci.

Náklady na odměny za službu v době mimo-
řádných bezpečnostních opatření se předpokládají

ve výši .....

6 000 000 Kčs ročně.

Preventivní rehabilitace si
vyžádá ......

990 000 Kčs ročně.

Úhrnný náklad činí tedy

ročně 6 990 000 Kčs.

Náklady spojené s realizací zákona ve Sboru
nápravné výchovy Slovenské socialistické repub-
liky nebudou přesahovat úhrnnou částku 3 milióny
Kčs.

V Praze dne 17. září 1970

Předseda vlády

Československé socialistické republiky:
Dr. Štrougal v. r.

Ministr vnitra:

Československé socialistické republiky:
v z. Dr. Košnar v. r.

StT l - 35846-70


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP