Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1969

I v. o.

9

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1969

o působnosti federálních ministerstev a federálních výborů

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Část první
Obecná ustanovení

§ 1

Tento zákon upravuje působnost federálních
ministerstev a federálních výborů při výkonu státní
správy federace. Jejich předním úkolem je podílet
se na tvorbě státní politiky federace a organizovat
na svém úseku její provádění.

§ 2

Federální ministerstva a federální výbory sou-
stavně analyzují stav věcí na svém úseku. Vypra-
covávají výhledy rozvoje ČSSR a návrhy koncepcí
řešení rozhodujících otázek v příslušných oblastech
působnosti federace a předkládají je vládě ČSSR.

§3

Federální ministerstva a federální výbory před-
kládají za svůj úsek podklady a návrhy potřebné
pro přípravu návrhů plánů rozvoje hospodářství
ČSSR, pro sestavení návrhů státních rozpočtů fede-
race a pro přípravu jiných opatření širšího dosahu.


2

Zaujímají stanovisko k návrhům, které předkládají
vládě ČSSR jiné orgány, pokud se týkají jejich
úseku.

§ 4

Federální ministerstvo a federální výbory pe-
čují na svém úseku o náležitou právní úpravu
patřící do působnosti ČSSR. Připravují návrhy zá-
konů Federálního shromáždění a nařízení vlády
ČSSR. V případech, kdy jsou k tomu zákonem Fe-
derální shromáždění zmocněny, vydávají obecně
závazné právní předpisy. Zkoumají, jak se tyto
předpisy uplatňují.

§ 5

Federální ministerstva a federální výbory plní
na svém úseku úkoly ČSSR při rozvíjení mezistát-
ních styků a mezinárodní spolupráce v oblasti
hospodářské, technické a v jiných oblastech. Při-
pravují návrhy na sjednání mezinárodních smluv;
k tomu účelu si mohou vyžadovat od příslušných
ústředních orgánů státní správy republik a orga-
nizací potřebné podklady. Zabezpečují úkoly, které
vyplývají z mezinárodních smluv, jakož i z členství
ČSSR v mezinárodních organizacích, pokud jejich
výkon nepatří do působnosti republik.

§ 6

Federální ministerstva a federální výbory činí
na svém úseku opatření nutná k zabezpečení obran-
né schopnosti ČSSR a potřeb ozbrojených sil a
k přípravě státních orgánů, hospodářských a jiných
organizací i k ochraně obyvatelstva pro případ
války. Připravují potřebné návrhy a předkládají je
vládě ČSSR, popř. Radě obrany státu.

§ 7

Při plnění svých úkolů vláda ČSSR, federální
ministerstva a federální výbory přihlížejí k potře-
bám těch úseků, které patří do výlučné působ-
nosti republik, a dbají v dohodě s orgány obou
republik o jejích souladný rozvoj.

§ 8

Federální ministerstva a federální výbory
udržují soustavný pracovní styk s orgány obou
republik. Projednávají s nimi připravovaná opa-
tření, zejména návrhy zákonů Federálního shro-
máždění a jiných obecně závazných právních před-
pisů, dále návrhy v oblasti jednotné hospodářské
politiky a jiných významných opatření vlády ČSSR.
Společně s nimi zajišťují jednotnost postupu po-
třebnou pro přípravu těchto opatření. Využívají
jejich rozborů, koncepcí rozvoje jednotlivých od-
větvi a jiných prací. Opírají se o jejich zkušenosti
a zabývají se jejich podněty.


3

§ 9

Federální ministerstva a federální výbory plní
své úkoly v součinnosti s dobrovolnými společen-
skými organizacemi. Ve své činnosti využívají po-
znatků vědeckých institucí a pracovišť a zapojují
je zejména do prací na řešení problémů koncepční
povahy.

§ 10

Federální ministerstva a federální výbory se
ve své činnosti řídí ústavními a jinými zákony a
obecně závaznými právními předpisy a usneseními
vlády ČSSR.

Část druhá

Zvláštní ustanovení

Ministerstvo zahraničních věcí

§ 11

(1) Ministerstvo zahraničních věcí zabezpe-
čuje vztahy Československé socialistické republiky
k ostatním členům mezinárodního společenství
států a k mezinárodním organizacím. Zajišťuje za-
stupování práv a zájmů Československé socialis-
tické republiky v mezinárodních stycích.

[2) Pří přípravě mezinárodních smluv a zastu-
pování práv a zájmů ČSSR v mezinárodních stycích
ve věcech patřících do výlučné působnosti repub-
lik postupuje ministerstvo zahraničních věcí v sou-
činnosti s příslušnými ústředními orgány státní
správy republik.

§ 12
Ministerstvo zahraničních věcí

a) řídí zastupitelské úřady ČSSR v zahraničí;

b) vyhlašuje mezinárodní smlouvy.

Ministerstvo národní obrany

§ 13

Ministerstvo národní obrany plní úkoly při za-
bezpečování obrany ČSSR, zejména

a) činí opatření k zabezpečení výstavby bran-
ného systému ČSSR na svém úseku a k použití
Čs. lidové armády pro případ války;

b) zpracovává operační plán obrany ČSSR;

c) zpracovává komplexní plán výstavby Čs. lidové
armády z hlediska vazeb na plány rozvoje
hospodářství ČSSR a spravuje příslušné vojen-
ské prostředky;

d) rozpracovává základní otázky války a vojen-
ské vědy a zabezpečuje realizaci vojenské po-
litiky ČSSR v Čs. lidově armádě.


4

§ 14

Ministerstvo národní obrany je rovněž orgá-
nem pro řízení a velení Čs. lidové armády. Přitom
zejména

a) řídí výstavbu Čs. lidové armády a zabezpečuje
její všestrannou připravenost a nepřetržité
velení vojskům;

b) rozpracovává operační a bojové použití Čs. li-
dové armády a řídí vojenskou zpravodajskou
službu;

c) zabezpečuje Čs. lidovou armádu všemi druhy
výzbroje, bojové techniky a materiálu;

d) řídí doplňování, přípravu, výchovu, výběr a
rozmísťování kádrů Čs. lidové armády a činí
opatření k zabezpečení životních, pracovních
a sociálních podmínek příslušníků Čs. lidové
armády;

e) zabezpečuje nedotknutelnost vzdušného pros-
toru ČSSR a podílí se na zajišťování ochrany
státních hranic ve stanoveném úseku.

§ 15
Ministerstvo národní obrany

a) organizuje a provádí opatření k mobilizaci Čs.
lidové armády, k vedení evidence občanů pod-
léhajících branné povinnosti a k vedení evi-
dence věcných prostředků, které budou za
branné pohotovosti poskytnuty pro potřebu Čs.
lidové armády;

b) povolává občany ČSSR k plnění branné po-
vinnosti.

Federální ministerstvo vnitra

§ 16

(1) Federální ministerstvo vnitra řídí fede-
rální složky ozbrojených bezpečnostních sborů,
které plní úkoly při ochraně ČSSR a při ochraně
federálních orgánů a institucí podle § 1 písm. b)
zák. č. 166/1968 Sb., o vymezení působnosti Česko-
slovenské socialistické republiky v oblasti vnitř-
ního pořádku a bezpečnosti.

(2) Ministr vnitra ČSSR v dohodě s ministry
vnitra ČSR a SSR vyčlení z SNB složky a stanoví
jim úkoly uvedené v odstavci 1.

(3) Ministr vnitra Československé socialistické
republiky je přímý nadřízený všech příslušníků
federálních složek ozbrojených bezpečnostních
sborů a vykonává nad nimi kázeňskou pravomoc. *)

*) § 4 odst. 2 zák. č. 70/1965 Sb., o Sboru národní bezpečnosti


5

§ 17
Federální ministerstvo vnitra

a) vydává předpisy podle zákonů upravujících
postavení, oprávnění a ostatní poměry ozbro-
jených bezpečnostních sborů, zejména před-
pisy, upravující jednotný výkon služby, slu-
žební poměry příslušníků těchto sborů a jejich
materiální, finanční a sociální podmínky; **)

b) vyhlašuje pro potřebu ozbrojených bezpeč-
nostních sborů obou republik celostátní pá-
trání, řídí rozvoj telekomunikačních zařízení
mimo jednotnou telekomunikační sít a stanoví
pravidla jejich provozu; ***)

c) v dohodě s ministerstvy vnitra obou republik
vede nezbytnou jednotnou evidenci a statis-
tiku a zabezpečuje expertizní činnost a vý-
zkum kriminalistické techniky a taktiky.

§ 18
Federální ministerstvo vnitra

a) vydává předpisy podle zákona o ochraně stát-
ních hranic a plní úkoly spojené s vytyčová-
ním státních hranic; +)

b) stanoví podrobnosti o užívání státního znaku
a státní vlajky ČSSR podle zákona o státním
znaku a státní vlajce; ++)

c) na základě zásad stanovených vládou Česko-
slovenské socialistické republiky vydává směr-
nice o ochraně státního a hospodářského
tajemství a ve federálních orgánech a insti-
tucích prověřuje jejich provádění;

d) vykonává působnost podle předpisů o spolčo-
vání, +++) jde-li o organizace působící na celém
území Československé socialistické republiky;
opatření v těchto věcech vyžadují souhlasného
stanoviska příslušných orgánů obou republik;

**) zák. č. 70/1965 Sb. o Sboru národní bezpečnosti

zák. č. 88/1952 Sb., o materiálním zabezpečení příslušníků ozbrojených sil

zák. č. 76/1959 Sb., o některých služebních poměrech vojáků, ve znění zák. opatření předsednictva Národního
shromáždění č. 165/1964 Sb.

§ 162 odst. 2 a § 206 odst. 2 zákoníku práce č. 65/1965 Sb.

zák. č. 32/1957 Sb., o nemocenské péči v ozbrojených silách ve znění zák. č. 87/1968 Sb., o změnách v nemo-
cenském pojištění a v nemocenské péči

§ 96 odst. 2 a 3, § 99 odst. 2 písm. b), § 106 a § 143 odst. 4 zák. č. 101/1964 Sb, o sociálním zabezpečení
§ 80 zák. č. 20/1966 Sb, o péči o zdraví lidu

§ 12 zák. č. 33/1965 Sb., o úhradě nákladů vznikajících státu z úrazů, nemocí z povolání a jiných poškození
na zdraví (o regresních náhradách).

***) § 6 odst. 1 písm. c) zák. č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích

+) § 10 zák. č. 69/1951 Sb., o ochraně státních hranic

zák. č. 245/1921 Sb., o státních hranicích, ve znění pozdějších předpisů

++) § 5 odst. 4 zák. č. 163/1960 Sb., o státním znaku a státní vlajce

+++) zák. č. 68/1951 Sb., o dobrovolných organizacích a shromážděních, ve znění vl. nař. č. 122/1951 Sb. a vl.
nař. č. 34/1951 Sb., o dalších přesunech působnosti a o jiných zjednodušeních veřejné správy. Zákon č.
126/68 Sb.


6

e) stanoví pravidla silničního provozu podle zá-
kona o provozu na silnicích; *)

f) vede ústřední evidenci obyvatelstva; **)

g) vydává předpisy podle zákona o pobytu ci-
zinců na území ČSSR. ***)

§ 19
Federální ministerstvo vnitra

a) v souladu s celkovým pojetím obrany ČSSR
zpracovává návrh koncepce výstavby civilní
obrany a stanoví zásady pro jednotné prová-
dění příprav a opatření civilní obrany v Česko-
slovenské socialistické republice;

b) činí opatření k finančnímu a materiálně tech-
nickému zabezpečení civilní obrany;

c) řídí vojsko civilní obrany a zabezpečuje jeho
mobilizační a bojovou připravenost. +)

Federální ministerstvo plánování

§ 20

(1) Federální ministerstvo plánování zpraco-
vává a vládě ČSSR předkládá komplexní návrhy
plánů rozvoje hospodářství ČSSR (dále jen "fede-
rálních plánů").

(2) Federální ministerstvo plánování organi-
zuje podle směrnic vlády ČSSR součinnost federál-
ních ústředních orgánů státní správy při přípravě
federálních plánů a po projednání s nimi stanoví,
které podklady jsou tyto orgány povinny mu před-
kládat, a způsob jejich předkládání.

(3) Společně s ministerstvy plánování obou
republik federální ministerstvo plánování zajišťuje
jednotnost postupu těchto orgánů, potřebnou pro
přípravu federálních plánů.

(4) Federální ministerstvo plánování soustav-
ně analyzuje vývoj hospodářství ČSSR pro účely
přípravy federálních plánů a hodnotí tento vývoj
z hlediska dosahovaných cílů; návrhy potřebných
opatření předkládá vládě ČSSR.

§ 21

Federální ministerstvo plánování zajišťuje ve
spolupráci s příslušnými federálními orgány a
s ministerstvy plánování obou republik v potřeb-
ném rozsahu mezinárodní koordinaci návrhů fede-
rálních plánů s ostatními socialistickými státy a
za účasti příslušných orgánů a organizací připra-
vuje dohody, které s touto koordinací přímo sou-
visejí.

*) § 16 odst. 1 písm. a) vl. nař. č. 54/1953 Sb., o provozu na silnicích, ve znění zák. opatření předsednictva

Národního shromáždění č. 13/1956 Sb.

**) zák. č. 52/1949 Sb., o hlášení obyvatelstva, ve znění zák. č. 76/1957 Sb., a zák. č. 68/1965 Sb.
***) zák. č. 68/1965 Sb., o pobytu cizinců na území ČSSR.
+) § 16 odst. 2 zák. č. 40/1961 Sb., o obraně Československé socialistické republiky
§ 3 branného zák. č. 92/1949 Sb., ve znění zák. č. 19/1958 Sb.


7

Federální ministerstvo financí

§ 22
(1) Federální ministerstvo financí

a) sestavuje a předkládá vládě ČSSR návrh stát-
ního rozpočtu federace;

b) kontroluje platby pro státní rozpočet fede-
race;

c) kontroluje hospodaření s prostředky státního
rozpočtu federace, zejména provádí revize
hospodaření federálních orgánů státní správy;

d) spravuje federální státní pokladnu;

e) sestavuje a předkládá vládě ČSSR státní zá-
věrečný účet federace.

(2) Federální ministerstvo financí organizuje
postup prací na sestavení státního rozpočtu fede-
race a státního závěrečného účtu federace a po
projednání s ostatními federálními orgány stanoví,
které podklady jsou mu povinny předkládat, a způ-
sob jejich předkládání.

§ 23

(1) Federální ministerstvo financí zpracovává
a předkládá vládě ČSSR k zajištění jednotné hospo-
dářské politiky a podmínek pro jednotný trh návrh
koncepce finanční politiky ČSSR, jakož i návrh
jednotných zásad finančního hospodaření podniků.
Opatření na úseku finanční politiky, která zabez-
pečuje ve vlastní působnosti, koordinuje s měno-
vou politikou ČSSR.

(2) Federální ministerstvo financí dále zpra-
covává a předkládá vládě ČSSR návrh rámcových
zásad dotační politiky.

§ 24

Federální ministerstvo financí vyhlašuje vy-
dání jednotlivých druhů peněz a jejich popis, ja-
kož i jejich stažení. *]

§ 25
Federální ministerstvo financí

a) podle zásad schválených vládou ČSSR stanoví
základní finančně ekonomické nástroje v za-
hraničním obchodě s výjimkou dodatkových
nástrojů;

b) vydává předpisy podle zákona o devizovém
hospodářství; **)

c) vykonává působnost ve věcech správy národ-
ního majetku, pokud jde o národní majetek
spravovaný federálními orgány a organiza-
cemi.

*) § 3 odst. 2 zák. č. 41/1953 Sb., o peněžní reformě.
**) § 7a) odst. 1 zák. č. 107/1953 Sb., o devizovém hospodářství, ve znění zák. č. 64/1958 Sb.


8

Federální ministerstvo zahraničního obchodu

§ 26
Federální ministerstvo zahraničního obchodu

a) navrhuje vládě ČSSR zásady zahraničně ob-
chodní politiky, řídí jejich provádění, vydává
předpisy a činí opatření ke koordinaci hospo-
dářských styků se zahraničím; *)

b) podílí se na stanovení základních finančně
ekonomických nástrojů v zahraničním obcho-
dě (§ 25 písm. a) a zajišťuje, aby jejich po-
užití bylo v souladu se zahraničně obchodní
politikou;

c) v souladu s cenovou a zahraničně obchodní
politikou stanoví pravidla pro provádění ce-
nové politiky v oblasti zahraničních obchod-
ních vztahů.

§ 27

Federální ministerstvo zahraničního obchodu

a) vydává předpisy o organizaci zahraničně ob-
chodní činnosti; **)

b) uděluje oprávnění k provozování zahraničně
obchodní činnosti organizacím zřízeným fede-
rálními orgány; stanoví podmínky pro udělo-
vání těchto oprávnění ostatním organiza-
cím; **)

c) plní úkoly ústředního orgánu podle předpisů
o socialistických podnicích vůči organizacím
zřízeným pro námořní dopravu, pro zahraniční
obchod s vojenskou technikou a vůči ostatním
organizacím zřízeným federálními orgány.

§ 28

Federální ministerstvo zahraničního obchodu
se podílí na tvorbě devizové a úvěrové politiky
v zahraničně obchodní činnosti a zabezpečuje její
sladění se zásadami zahraničně obchodní politiky;
v oblastí mezinárodních obchodních vztahů vy-
dává předpisy a činí opatření podle zákona o devi-
zovém hospodářství. ***)

§ 29

(1) Federální ministerstvo zahraničního ob-
chodu vykonává působnost ve věcech celnictví,
celní politiky a celních tarifů. +)

(2) Ústřední celní správa je zvláštní složkou
federálního ministerstva zahraničního obchodu.
Jako její orgány pro území republik se zřizují
Celní ředitelství pro ČSR a Celní ředitelství pro
SSR; těmto ředitelstvím se přímo podřizují cel-
nice.

*) § 1, § 3 odst. 4 a § 8 odst. 1 zák. č. 119/1948 Sb. o státní organizaci zahraničního obchodu a mezinárod-
ního zasilatelství

**) § 2 zák. č. 119/1948 Sb., o statní organizaci zahraničního obchodu a mezinárodního zasilatelství.
***) § 7a) odst. 2 zák. č. 107/1953 Sb., o devizovém hospodářství, ve znění zák. č. 64/1958 Sb.
+) Celní zákon č. 36/1953 Sb.


9

Federální ministerstvo příče a sociálních věci

§ 30

Federální ministerstvo práce a sociálních věcí
zpracovává a předkládá vládě Československé so-
cialistické republiky návrhy jednotných zásad
pracovně právních vztahů a federální politiky za-
městnanosti a ve spolupráci s orgány obou re-
publik koordinuje pohyb pracovních sil mezi obě-
ma republikami i ve vztahu k zahraničí.

§ 31

Federální ministerstvo práce a sociálních věcí

a) podle směrnic vlády ČSSR stanoví jednotné
zásady mzdových soustav, zejména základních
tarifních stupnic;

b) předkládá vládě ČSSR návrh jednotných zásad
regulace mzdového vývoje;

c) upravuje odměňování pracovníků federálních
orgánů státní správy a organizací v působ-
nosti těchto orgánů.

§ 32

(1) Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí předkládá vládě ČSSR návrhy sociálně poli-
tických opatření, směřujících k plnění úkolů fede-
race v oblasti zabezpečování sociálních práv ob-
čanů, ochrany rodiny a mládeže a vytváření příz-
nivých podmínek pro rozvoj populace.

(2) Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí vydává předpisy podle zákonů o sociálním
zabezpečení, pokud jde o důchodové zabezpečení
(pojištění), zabezpečení matky a dítěte, zabezpe-
čení v nemoci a o zaopatřovací příspěvek členů
rodin občanů konajících službu v ozbrojených si-
lách*)

Federální výbor pro ceny

§ 33

(1) Federální výbor pro ceny zpracovává a
předkládá vládě ČSSR

a) návrhy zásad cenové politiky zahrnující pro-
gram základních opatření v soustavě cen a
hlavních směrů vývoje cen,

b) návrh zásad tvorby cen a způsobu a podmínek
jejich regulace.

(2) Federální výbor pro ceny vydává předpisy
k provedení zásad cenové politiky a regulace cen.

§ 34

Federální výbor pro ceny stanoví ceny jednot-
livých surovin, výrobků a služeb uvedených
v části I a cenovou úroveň skupin surovin, vý-

(3) Zákon č. 101/1964 Sb., o sociálním zabezpečení, a zákon č. 103/1964 Sb., o sociálním zabezpečení družstev-
ních rolníků, oba zákony ve znění pozdějších předpisů.


10

robku a služeb uvedených v části II seznamu,
který tvoři součást tohoto zákona.

§ 35

Federální výbor pro ceny stanoví, které pod-
klady jsou mu povinny předkládat ostatní fede-
rální orgány. Od cenových orgánů republik nebo
jejich prostřednictvím si opatřuje další podklady
v dohodnutém rozsahu.

Federální výbor pro technický a investiční rozvoj

§ 36

Federální výbor pro technický a investiční
rozvoj

a) zpracovává a předkládá vládě ČSSR návrh
koncepce státní technické politiky ČSSR a zá-
sad jejího zabezpečení;

b) navrhuje vládě ČSSR vybrané meziodvětvové
programy technického rozvoje, financované
z federálních prostředků a způsob jejich finan-
cování, sleduje jejich plnění a zajišťuje hospo-
dárné použiti na ně vynakládaných prostřed-
ků;

c) navrhuje vládě ČSSR zásady financování vý-
zkumu a vývoje a rámcové zásady řízení vý-
zkumu a vývoje;

d) navrhuje po projednání s ostatními federál-
ními orgány vládě ČSSR koncepci mezinárodni
spolupráce v oblasti technického rozvoje,
včetně licenční politiky a technické pomoci;

e) stanoví zásady pro činnost v oblasti vědec-
kých, technických a ekonomických informaci.

§ 37

Federální výbor pro technický a investiční
rozvoj

a) navrhuje vládě ČSSR technickoekonomická,
právní a organizační opatření, jimiž se sta-
noví způsob přípravy a provádění investic; po-
dle rozhodnuti vlády ČSSR činí opatření ne-
zbytná k vytvoření podmínek pro uskutečňo-
vání jednotné investiční politiky v zásadních
věcech;

b) připravuje technickoekonomické a územně
technické podklady a posudky pro rozhodo-
vání vlády Československé socialistické repub-
liky o investicích celostátního významu, finan-
covaných ze státního rozpočtu federace.

§ 38
Československá komise pro atomovou energii

(1) Federálnímu výboru pro technický a inves-
tiční rozvoj je podřízena Československá komise
pro atomovou energii, která je federálním orgá-
nem státní správy.


11

(2) Komise se skládá ze stejného počtu občanů
České socialistické republiky a Slovenské socia-
listické republiky. Jejího předsedu, místopředsedu
a ostatní členy jmenuje a odvolává vláda ČSSR
na návrh vlád obou republik.

(3) Do působnosti komise patří:

a) zpracovávat a předkládat vládě Českosloven-
ské socialistické republiky návrh čs. jader-
ného programu a jeho financování ze státního
rozpočtu federace a ve spolupráci s federál-
ními a republikovými orgány zabezpečovat
jeho plnění;

b) v souladu s čs. jaderným programem posuzo-
vat využívání uranových rud v ČSSR a před-
kládat vládě ČSSR stanovisko k plánovanému
rozsahu jejich těžby; schvalovat použití štěp-
ných materiálů, jejich dovoz a vývoz;

c) vydávat ve spolupráci s Federálním výborem
pro průmysl předpisy o jaderné bezpečnosti
při projektování, výstavbě a provozu jaderných
zařízení; dále zajišťovat evidenci o radioaktiv-
ních látkách a štěpných materiálech a dozírat
na zneškodňování radioaktivních odpadů;

d) plnit v oblasti jaderné techniky úkoly mezi-
národní spolupráce a styků.

Federální výbor pro průmysl

§ 39

(1) Federální výbor pro průmysl zpracovává
a předkládá vládě ČSSR návrh zásad průmyslové
politiky; opírá se přitom zejména o technicko-
ekonomické koncepce republik v odvětvích a obo-
rech s vysokou integrační funkcí v českosloven-
ské ekonomice.

(2) Federální výbor pro průmysl

a) zpracovává a sleduje průmyslové výzkumné
programy financované ze státního rozpočtu
federace,

b) připravuje a předkládá vládě ČSSR návrhy na
průmyslové investice financované ze státního
rozpočtu federace.

§ 40
Federální výbor pro průmysl vydává

a) předpisy upravující podmínky výroby, roz-
vodu a spotřeby elektřiny a podmínky výroby,
rozvodu a využití topných plynů, *)

b) předpisy pro výrobu a zpracování výbušnin. **)

§ 41

Federální výbor pro průmysl
a) stanoví ve věcech ochrany a využití nerost-
ného bohatství jednotné zásady pro klasifikaci
a evidenci zásob ložisek nerostných surovin;

*) Elektrizační zákon č. 79/1957 Sb. a plynárenský zákon č. 67/1960 Sb.
**) Zákon č. 61/1965 Sb., kterým se doplňují předpisy o organizaci státní báňské správy.


12

b) předkládá vládě ČSSR na základě stavu zásob
nerostného bohatství návrhy na využiti a po-
třebu ověření nerostných surovin.

§ 42

(1) Federální výbor pro průmysl koordinuje
plnění výrobních úkolů pro potřebu obrany země.

(2) Federální výbor pro průmysl plní dále
úkoly ústředního orgánu státní správy pro vyhle-
dávání, těžbu a zpracování uranových rud.

Federální výbor pro zemědělství a výživu

§ 43

(1) Federální výbor pro zemědělství a výživu
zpracovává a předkládá vládě ČSSR návrh zásad
zemědělské politiky a politiky výživy lidu; opírá
se přitom zejména o technickoekonomické kon-
cepce rozvoje zemědělské a potravinářské výroby
republik.

(2) Federální výbor pro zemědělství a výživu

a) zpracovává a sleduje odvětvové výzkumné
programy financované ze státního rozpočtu
federace,

b) navrhuje vládě ČSSR vybrané akce, které jsou
důležité pro celou federaci a na které mají
být poskytnuty dotace a subvence ze státního
rozpočtu federace.

§ 44

(1) Federální výbor pro zemědělství a výživu
zpracovává a po projednání se zúčastněnými fede-
rálními orgány předkládá vládě ČSSR jako sou-
část jednotné hospodářské politiky návrh zásad
soustavy ekonomických nástrojů v zemědělství, ja-
kož i návrh zásad intervenční politiky ve výrobě
potravinářského zboží.

(2) Federální výbor pro zemědělství a výživu
předkládá vládě ČSSR návrh zásad k zabezpečení
rovnovážného stavu na trhu zemědělských a po-
travinářských výrobků a zajišťuje jejich provádění.

(3) Federální výbor pro zemědělství a výživu
spravuje federální účelové rezervy pro zeměděl-
skou a potravinářskou výrobu.

§ 45
Federální výbor pro zemědělství a výživu

a) vydává předpisy o veterinární ochraně a
o rostlinolékařské ochraně (vnější karanténě)
při dovozu, průvozu a vývozu, *)

b) vyhlašuje seznam škůdců vnitřní karan-
tény. * *)

*] § 8 zákona č. 66/1961 Sb., o veterinární péči;

§ 21 zákona § 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby
*] § 23 odst. 1 první věta zákona č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby


13

Federální výbor pro dopravu

§ 46

(1)Federální výbor pro dopravu zpracovává a
předkládá vládě ČSSR návrh zásad dopravní poli-
tiky a koncepci rozvoje dopravní soustavy.

(2) Federální výbor pro dopravu

a) zpracovává a sleduje odvětvové výzkumné
programy financované ze státního rozpočtu
federace;

b) navrhuje vládě ČSSR vybrané akce, které jsou
důležité pro celou federaci a na které mají
být poskytnuty dotace a subvence ze státního
rozpočtu federace;

c) v souladu s cenovou politikou ČSSR zpraco-
vává a vyhlašuje pravidla tarifní politiky.

§ 47
(1) Federální výbor pro dopravu vydává

a) jednotná pravidla dopravního provozu; *)

b) jednotné přepravní řády; **)

c) technické podmínky pro konstrukci dopravních
prostředků a zařízení, popř. připravuje návrhy
státních norem pro technickou způsobilost do-
pravních prostředků a zařízení a dopravních
cest. ***)

(2) Federální výbor pro dopravu vydává

a) předpisy o výkonu státního odborného dozoru
a státního odborného technického dozoru v do-
pravě. +)

b) předpisy o ochraně a užívání dopravních
cest. ++)

(3) Federálnímu výboru pro dopravu je podří-
zen Československý lodní registr.

(4) Federální výbor pro dopravu řídí odbornou
přípravu a zabezpečuje mobilizační a bojovou při-
pravenost železničního vojska.

*) § 4 odst. 2 zák. č. 51/1964 Sb., o drahách
§ 67 zák. č. 47/1956 Sb., o civilním letectví
§ 17 zák. č. 26/1964 Sb., o vnitrozemské plavbě

**) § 392 odst. 4 hospodářského zákoníku č. 109/1964 Sb. a

§ 319 občanského zákoníku č. 40/1964 Sb.

§ 4 odst. 2 zák. č. 51/1964 Sb. o drahách

§ 12 odst. 1 písm. d) zákona č. 57/1950 Sb., o úpravě podnikání v silniční dopravě

§ 55 odst. 1 zák. č. 47/1956 Sb., o civilním letectví

§ 19 odst. 3 zák. č. 26/1984 Sb., o vnitrozemské plavbě

§ 43 zák. č. 61/1952 Sb., o námořní plavbě
***) § 26 zák. č. 51/1964 Sb., o drahách

§ 9 odst. 2 zák. č. 26/1964 Sb., o vnitrozemské plavbě

§ 67 zák. č. 47/1956 Sb., o civilním letectví

§ 6 odst. 1 písm. c) vládního nařízení č. 54/1953 Sb., o provozu na silnicích
+) § 20 zák. č. 51/1964 Sb., o drahách

§ 8 zák. č. 57/1950 Sb., o úpravě podnikání v silniční dopravě

§ 2 odst. 1 zák. č. 26/1964 Sb., o vnitrozemské plavbě

§ 1 a 4 odst. 2 zák. č. 203/1964 Sb., o úpravě některých úkolů státní správy v civilním letectví
++) § 24 zák. č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích (silničního zákona)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP