Komise poslanců, kterou zvolila Sněmovna národů
k volbě členů předsednictva Federálního
shromáždění sděluje, že
poslancům bylo vydáno 122 hlasovacích lístků.
Hlasování se zúčastnilo 122 poslanců.
Po skončení hlasování komise zjistila,
že bylo odevzdáno celkem 122 platných hlasů,
z toho bylo odevzdáno pro navrženého kandidáta
Rostislava Peteru 122 hlasů, proti nebyl nikdo, pro ing.
Vladimíra Ptáčka 122 hlasů, proti
nebyl nikdo, pro Olivera Rácze, prom. ped., 122 hlasů,
proti nebyl nikdo, pro ing. Petronelu Višnovcovou 122 hlasů,
proti nebyl nikdo. Neplatných hlasovacích lístků
nebylo. Hlasování se nikdo nezdržel. Pro navržené
kandidáty bylo odevzdáno 100 % hlasů.
Predseda SN Mihálik: Ďakujem predsedníčke
volebnej komisie poslankyni Kaplanovej. Ako sme práve vypočuli,
za členov Predsedníctva Snemovne národov
boli zvolení: poslanec Ing. Ernest Bielik, Ing. Jaromír
Horák a poslankyňa Olga Pelikánová.
Ďalej boli zvolení poslanci Ing. Vladimír Ptáček
za predsedu Výboru Snemovne národov pre plán
a rozpočet a poslanec Oliver Rácz za predsedu Kultúrneho
výboru Snemovne národov. Za členov Predsedníctva
Federálneho zhromaždenia boli zvolení poslanci
Rostislav Petera, Ing. Vladimír Ptáček, Oliver
Rácz a Ing. Petronela Višňovcová. Všetkým
zvoleným úprimne blahožeIám a prajem
im v novom zaradení mnoho úspechov v práci.
Prosím, aby novozvolení členovia Predsedníctva
Snemovne národov poslanec Ing. Bielik, Ing. Horák
a poslankyňa Pelikánová zaujali svoje miesto
na predsedníckej tribúne.
/Novozvolení členovia Predsedníctva SN zasadajú
na predsednícku tribúnu./
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, prerokujeme ďalší bod nášho
programu, ktorým je
Tézy k tejto problematike vám boli rozoslané.
Výklad nám podá minister pre technický
a investičný rozvoj ČSSR súdruh Ing.
Šupka. Prosím ho, aby sa ujal slova.
Ministr pro technický a investiční rozvoj
ČSSR mg. Šupka: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážím si příležitosti
informovat vás o tom, jak posuzujeme úkoly vědeckotechnického
rozvoje v národním hospodářství,
jak oceňujeme dosavadní výsledky a také
perspektivu vývoje v nejbližších pěti
letech. Dali jsme vám k dispozici řadu podkladů,
které charakterizují pětiletý plán
na léta 1971-1975, naši licenční politiku
a především i soustavu plánovitého
řízení výzkumu a vývoje.
To mi umožňuje, abych svůj výklad omezil
pouze na to, co považujeme ve své práci pro
nejbližší období za nejdůležitější.
Dovolte mi hned v úvodu, abych zdůraznil úzkou
souvislost mezi intenzívním vývojem národního
hospodářství a úlohou vědy
a techniky. Československá ekonomika zápasí
s problémem intenzifikace již delší dobu.
Dá se říci od konce padesátých
let. Přesto nás výsledky nemohou uspokojit,
i když bylo už mnohé dosaženo. Společně
s Federálním statistickým úřadem
jsme právě v posledních dnech shromáždili
určitý přehledný soubor vybraných
ukazatelů úrovně spotřeby a technickoekonomické
úrovně hlavních odvětví národního
hospodářství, který přesvědčivě
prokazuje, že Československo při poměrně
vysoké úrovni osobní a společenské
spotřeby, která snese srovnání i s
ekonomicky nejvyspělejšími státy, není
zdaleka ve stejně dobré pozici při obdobném
mezinárodním srovnání v technickoekonomické
úrovni většiny odvětví národního
hospodářství.
Máme za to, že jednou z příčin
tohoto stavu musíme vidět také v tom, že
jsme dosud v potřebné míře nezvládli
dostatečně účinný způsob
řízení vědeckotechnického rozvoje,
základním výzkumem počínaje
a realizací výsledků aplikovaného
výzkumu a vývoje ve výrobě konče.
A to jak na úrovni centrálních orgánů,
tak i na úrovni generálních ředitelství
a podniků. Toto zjištění také
určuje obsah a pojetí naší práce
pro nejbližší období.
Když se zamýšlíme ze širších
hledisek nad problémy vědeckotechnického
rozvoje, pak je důležité reálně
ocenit stav, ve kterém se nalézáme a výsledky,
kterých jsme ve výzkumné a vývojové
základně dosáhli. Víte dobře,
že se často v poslední době o efektivnosti
našeho výzkumu a vývoje při různých
příležitostech hovoří. Chtěl
bych vás informovat o závěrech, které
jsme udělali na základě poměrně
rozsáhlých prověrek pracovišť výzkumné
a vývojové základny i na základě
dalších šetření, např. o
efektivnosti výzkumu a o splnění úkolů
4. pětiletky.
Byly, a myslím, že stále ještě
jsou, krajní názory na rozsah naší výzkumné
a vývojové základny. Jeden ji považuje
za předimenzovanou, druhý za nedostatečnou.
Co však prokázala uvedená šetření
a mezinárodní srovnání? Československá
výzkumná a vývojová základna
má dnes kolem 146 tisíc pracovníků.
Z národního důchodu vynakládáme
na náklady spojené se zabezpečením
potřeb výzkumu a vývoje zhruba 11 mld Kčs,
to znamená asi 3,5 % užitého národního
důchodu. Podíváme-li se na stejné
relace u ostatních průmyslově vyspělých
zemí, vidíme, že to není nic mimořádného,
že u řady zemí je tento podíl vyšší,
že se pohybuje kolem 4 %. Podle našeho názoru
je třeba z takovéhoto srovnání vycházet,
neboť nám potvrzuje, nakolik jsme v rozvoji výzkumné
a vývojové základny v minulosti drželi
krok s jinými průmyslově vyspělými
zeměmi. Přitom země, které této
relace nedosahují, plánují vesměs
pro příští období značné
urychlení rozvoje své výzkumně vývojové
základny.
V poslední době jsme zkoumali také účelnost
struktury našeho výzkumu a vývoje. Zjistili
jsme, že přes 70 % jeho kapacity je zaměřeno
na řešení úkolů v průmyslu,
což také odpovídá rozhodující
úloze průmyslu v národním hospodářství.
Více než 60 % našeho výzkumu a vývoje
je soustředěno v podniko-hospodářské
sféře. Zbytek, kam patří pracoviště
akademie věd, zdravotnický výzkum, zemědělský
výzkum a několik málo rozpočtových
ústavů resortů, je řízen centrálně.
Podíl finančních prostředků
ze státního rozpočtu činí u
nás 58 % a zbytek - tedy 42 % vynakládají
podniky. Také tento vztah odpovídá situaci
v jiných ekonomicky vyspělých zemích.
Provádíme-li takovéto srovnání,
musíme uvést i některá fakta, která
nesporně mluví v náš neprospěch.
V Československu připadá pouze zhruba 12
% celkových nákladů na investice a zbytek
- 82 % činí tzv. neinvestiční náklady
na výzkum a vývoj. Avšak v řadě
zemí činí podíl investic v celkových
nákladech na výzkum a vývoj 20 i více
%. Proto náš výzkum a vývoj trpí
zejména nízkou vybaveností přístrojovou
a laboratorní technikou.
Řekl jsem již, že celkový počet
pracovníků v našem výzkumu a vývoji
můžeme považovat za přiměřený.
Víme, že ve výzkumu v oblasti našeho strojírenství
pracuje řádově přes 60 tis. pracovníků.
Když porovnáme tento počet ve vztahu k počtu
pracovníků ve strojírenství vůbec
a se situací v nejvyspělejších státech,
ukazuje se, že je přiměřený.
Když vezmeme jednotlivé výrobky a obory, ukazuje
se, že vzhledem k širokému výrobnímu
programu našeho strojírenství je výzkum
a vývoj mnoha výrobků u nás zabezpečován
počtem pracovníků řádově
dva až pětkrát menším než
v jiných vyspělých zemích, zejména
u firem nebo podniků, které v určité
době představují světovou špičku.
Jestliže celková relace je uspokojivá, výrobková
relace je podstatně horší, je zaviněna
šíří sortimentu naší výroby.
Vyvolává nutnost, že v našich výzkumných
organizacích ve strojírenství, ale i v jiných
odvětvích podstatně řešíme
ročně tisíce úkolů, které
zpravidla souvisejí se zvyšováním technických
nebo ekonomických zájmů, technologie nebo
výrobků. Když potom zpětně tento
počet úkolů konfrontujeme s počtem
vědeckých nebo vysokoškolsky vzdělaných
pracovníků ve výzkumu, ukazuje se, že
u nás na jednoho vysokoškoláka /stále
hovořím o strojírenství/ připadá
řádové 3 - 5 úkolů ročně.
Má to mimo jiné za následek příliš
dlouhé lhůty značné části
vývojových úkolů.
Tento stav ovšem rázem změnit nelze. Má
to nejen subjektivní, ale i objektivní příčinu.
O jedné z nich bych se chtěl zmínit. V minulosti
jsme museli často budovat v Československu vědeckovýzkumnou
základnu, ne jak by bylo optimální, ale jak
to bylo nezbytné, když jsme chtěli zavést
výrobu řady mnohdy embargových výrobků.
Například kdybychom se nebyli pustili do řešení
problémů integrovaných obvodů, s tímto
úkolem se nevypořádali v našem výzkumu
a vývoji, tak bychom integrované obvody měli
podstatně později, nebo je neměli dodnes.
Největší pozornost v souvislosti s hodnocením
výsledků výzkumu se přirozeně
věnuje jeho efektivnosti. Přitom neexistuje ani
ve světě, ani u nás dostatečně
spolehlivá exaktní metoda, jak efektivnost výzkumu
a vývoje měřit. Proto se také setkáváme
s protichůdnými názory, mnohdy i značně
subjektivními. Abychom mohli posuzovat efektivnost našeho
výzkumu a vývoje solidněji, provedl Státní
statistický úřad na naše požádání
loňského roku rozsáhlé jednorázové
šetření, které postihlo 428 vyřešených
státních úkolů, práci více
než sta výzkumných ústavů a 165
podniků v různých odvětvích
národního hospodářství. Toto
šetření, první svého druhu u
nás, umožňuje již s potřebným
počtem spolehlivosti hovořit o tom, kolik přináší
československý výzkum a vývoj. Nechci
zacházet do podrobností, protože výsledky
šetření ve zhuštěné podobě
máte k dispozici. Ukázalo se, že na jednu korunu
vynaložených investičních nákladů
připadají dvě koruny přínosu
pro národní hospodářství. Avšak
podle některých autorů jsou v jednotlivých
průmyslově vyspělých zemích
dosažené relace 1,5 až dvakrát lepší.
Přitom je opět ovšem nutno vzít v úvahu
velmi obtížnou srovnatelnost těchto výpočtů.
Nechceme tím tvrdit, že považujeme dosažené
dvě koruny za dostatečné. Jsme si vědomi
skutečnosti, že hodně výsledků
výzkumu u nás v praxi není realizováno.
Provedené šetření ukázalo, že
v uplynulé pětiletce nerealizovaných úkolů
z plánu rozvoje vědy a techniky zůstalo kolem
30 %. Je přirozené, že to snižuje efektivnost
prostředků vynakládaných na výzkum
a vývoj. Je třeba také vidět, že
příčiny výsledků v realizaci
leží jak ve vývoji a výzkumu samotném,
v jeho řízení, tak také mimo sféru
výzkumu. Výsledky jednorázového šetření
tedy potvrzují, že to, co považujeme za nejdůležitější
výsledek tohoto řešení je reálné
počítat s možností zvýšení
efektivnosti československého výzkumu, zejména
snížením počtu řešených
výzkumně vývojových úkolů,
které nenacházejí svou realizaci. Přes
tyto nedostatky sehrál náš výzkum a
vývoj rozhodující úlohu v technické
rekonstrukci čs. Průmyslu, zavádění
nových výrobních programů a nových
technologií, zvyšování jednotlivých
výkonů, snižování spotřeby
a při zvyšování produktivity práce.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
Dovolte mi, abych vás stručně informoval,
jakými konkrétními opatřeními
chceme usilovat o intenzifikaci čs. Výzkumu a vývoje,
o zvýšení efektivnosti prostředků,
které stát i podniky na výzkum a vývoj
vynakládají.
Za hlavní článek v tomto směru považujeme
přípravu kvalifikovaného plánu rozvoje
vědy a techniky na období let 1971 - 1975. První
návrh tohoto plánu je již vypracován
a právě včera byl posuzován na schůzi
federální vlády, přirozeně
jako nedílná součást komplexního
návrhu 5.5LP.
Tento návrh pětiletého plánu rozvoje
vědy a techniky není pouze výsledkem práce
federálního ministerstva pro technický a
investiční rozvoj. Podílely se na jeho přípravě
Československá a Slovenská akademie věd,
všechna odvětvová ministerstva federální
i národní, výzkumné ústavy,
VHJ a podniky.
Řeknu hned předem, že nepovažujeme návrh
v jeho dnešní podobě za dokonalý a hotový.
Kritickému posouzení návrhu jsme věnovali
potřebný čas a pozornost a jsme si vědomi
mnoha jeho slabin a nedostatků. V nejbližších
měsících budeme ještě velmi intenzívně
pracovat na likvidaci slabých míst návrhu
pětiletky pro výzkum a vývoj.
Přesto však již dnes je v návrhu pětiletého
plánu založena řada záměrů,
které ve svém souhrnu sledují zvýšení
výkonnosti čs. výzkumné a vývojové
základny. Především usilujeme o účinnější
soustředění sil na řešení
menšího počtu rozhodujících problémů,
za druhé počítáme s využitím
mezinárodní socialistické dělby práce
ve výzkumu. jakožto předpokladu účelného
soustředění našich sil a konečně
počítáme také s významnými
změnami systému řízení výzkumu
a vývoje včetně otázek zajištění
vazeb na realizaci.
Pro bližší představu se pokusím
charakterizovat opatření v jednotlivých oblastech.
Pokud jde o koncentraci výzkumného úsilí,
obsahuje ve své věcné části
státní plán rozvoje vědy a techniky
na léta 1971-1975:
- 8 státních programů základního
výzkumu, které jsou zaměřeny na vytvoření
předstihu pro řešení úkolu technického
rozvoje a na řešení problémů,
majících význam pro rozvoj samotné
vědy,
- 18 státních programů technického
rozvoje a některé vybrané úkoly mimo
tyto programy, kterými bude usměrňována
činnost výzkumné a vývojové
základny, zejména na problémy, jejichž
úspěšné vyřešení
bude vytvářet předpoklady pro postupnou realizaci
strukturálních změn v rozhodujících
odvětvích národního hospodářství
a pro jejich intenzifikaci.
Tímto pojetím se vnáší do věcného
obsahu státní vědecko-technické politiky
výrazněji než v předchozím období
princip soustředění sil výzkumu a
vývoje na klíčové problémy
rozvoje aplikovaného a základního výzkumu.
Nebylo by pro mne obtížné provést podrobný
výklad k jednotlivým programům a úkolům
zahrnutým do návrhu pětiletého plánu.
Myslím však, že by to nebylo účelné,
zejména vzhledem k tomu, že soudruzi poslanci pracující
ve výboru pro plán a rozpočet a ve výboru
pro průmysl, dopravu a obchod mají k dispozici písemné
podklady, které obsahují mimo jiné také
informaci o věcné části návrhu
plánu.
V plánu na léta 1971-75 hraje velkou úlohu
mezinárodní vědecko- technická spolupráce
se socialistickými zeměmi. V řadě
programů jako např. automatizace, výpočetní
technika, jaderná energetika apod. tvoří
mezinárodní spolupráce a konkretizace naší
účasti na ni ve skutečnosti základ
věcné části pětiletého
plánu.
Ve využití možností mezinárodní
spolupráce vidíme nejdůležitější
předpoklad pro zvýšení účinnosti
naší výzkumné a vývojové
základny. Musíme však jít dále;
u výzkumu začít a pokračovat až
do specializace a kooperace výroby. To je jediná
cesta, jak výzkumnou základnou, kterou máme,
v potřebné míře soustřeďovat
do těch výrobků a oborů, které
by se měly stát dlouhodobými rozvojovými
obory československého průmyslu a čs.
ekonomiky.
Hovoříme-li o nezbytnosti začlenění
naší výzkumné základny do mezinárodní
socialistické dělby práce ve vědě
a výzkumu, vycházíme z těchto základních
faktů: v našem výzkumu máme 146 tisíc
pracovníků. Je to asi 1 % světové
výzkumné základny, ve které pracuje
více než 14 miliónů lidí. Je
tedy jasné, že s 1 % pracovníků nemůžeme
řešit problémy celé fronty vědy
a výzkumu. V socialistických zemích pracuje
dnes v oblasti vědy a výzkumu řádově
téměř 5 miliónů pracovníků,
z toho více než 4 milióny v Sovětském
svazu. Kdybychom neporovnávali celkové počty,
ale třeba jen počty vysokoškoláků
ve výzkumu, kteří představují
jen rozhodující tvůrčí potenciál,
předpokládáme, že v roce 1975 budeme
mít v našem výzkumu asi 48 tisíc odborníků
s vysokoškolským vzděláním. V
Sovětském svazu je dnes řádově
více než 800 tisíc vysokoškolsky vzdělaných
pracovníků ve výzkumné základně
a v roce 1975 jejich počet přesáhne 1 milión.
Tyto údaje potvrzují, že výzkumná
základna socialistického společenství,
i když je nepochybně mladá, dosáhla
svým objemem i svou kvalifikační strukturou
úrovně, která v podstatě vytváří
předpoklady pro to, aby řešila všechny
rozhodující otázky technického rozvoje.
Proto v návrhu plánu na léta 1971-1975 počítáme
s řadou úkolů, které budeme zabezpečovat
různými formami spolupráce s jinými
socialistickými zeměmi, jako jsou společná
řešení, zřizování dočasných
mezinárodních výzkumných kolektivů
nebo laboratoří apod.
Chtěl bych také informovat, že připravujeme
nyní koordinaci pětiletého plánu rozvoje
vědy a techniky se Sovětským svazem, jejíž
smysl spočívá v důsledné a
úplné konfrontaci našeho návrhu plánu
se sovětským plánem. Jestliže se ukáže,
že určité úkoly byly už řešeny
nebo budou vyřešeny v podstatně kratších
termínech v Sovětském svazu, pak obdobné
úkoly budou z našeho plánu vypuštěny
a uvolněná kapacita našeho výzkumu a
vývoje posílí a urychlí řešení
takových úkolů, u kterých z různých
důvodů nemůžeme využít výsledků
práce sovětského výzkumu a vývoje.