Za této situace členské státy jednotlivých
unií pociťovaly nezbytnost vytvoření
nové organizace na ochranu duševního vlastnictví,
která by svou strukturou odpovídala moderním
mezinárodním organizacím vzniklým
v letech po druhé světové válce.
Po dlouhá desetiletí neměly totiž unie
žádnou organizační základnu ani
statutární orgány a scházely se pouze
na revizních konferencích.
Jedním z hlavních nedostatků bylo zejména
to, že činnost Spojených mezinárodních
úřadů na ochranu duševního vlastnictví,
které byly jakýmsi pomocným orgánem
Unie, nebyla vůbec ovlivňována a usměrňována
členskými státy. Tento orgán působil
pod dohledem švýcarské vlády, na níž
byl v mnoha ohledech závislý i z hlediska financování
své činnosti.
Snaha o vytvoření nové moderní mezinárodní
organizace v této oblasti se projevila již na Lisabonské
revizní konferenci v r. 1958. Na této konferenci
byl pro Pařížskou unii zřízen
orgán nazvaný Konference zástupců
členských zemí, který řešil
finanční otázky Unie. Později vznikl
Výkonný výbor, podřízený
Konferenci zástupců.
Československá socialistická republika je
zastoupena ve všech těchto orgánech, v nichž
dosud usilovala zejména o to, aby vliv socialistických
států na mezinárodní ochranu průmyslového
a duševního vlastnictví stále vzrůstal
a aby výhody této ochrany byly poskytnuty v co nejširší
míře i rozvojovým zemím.
Hlavním úkolem diplomatické revizní
konference o ochraně duševního vlastnictví
ve Stockholmu bylo sjednání Úmluvy o zřízení
světové organizace na ochranu duševního
vlastnictví. Československo společně
se všemi socialistickými státy podporovalo
zřízení této organizace, a to jak
na Stockholmské konferenci samotné, tak již
v přípravných stadiích této
konference.
Organizace má plnit v podstatě dvojí funkci:
a/ vytvořit systém koordinované správy
všech unií v oblasti tzv. duševního vlastnictví
a jeho pomocí zajistit ekonomicky výhodné
a efektivní služby pro členské státy;
b/ vytvořit systém pro další rozšiřování
ochrany duševního vlastnictví ve světovém
měřítku a poskytovat pomoc státům,
které nejsou dosud členskými zeměmi
žádné z unií, zejména rozvojovým
zemím.
Těmto úkolům odpovídá také
systém orgánů Organizace jichž jsou
Valné shromáždění, Konference,
Koordinační výbor a Mezinárodní
úřad, jakožto sekretariát organizace.
Úmluva poprvé definuje pojem duševního
vlastnictví, vytyčuje cíle a úkoly
organizace, upravuje působnost a pravomoci Mezinárodního
úřadu, který je zodpovědný
za svou činnost Valnému shromáždění.
V souvislosti se zřízením Organizace bylo
třeba současně provést úpravu
úmluv a dohod, o jejichž správu bude organizace
pečovat, a to v jejich administrativní a závěrečné
části.
Zmodernizovaná správa unií a dohod s novými
statutárními orgány skýtá záruku
pozitivní mezinárodní spolupráce a
vytváří předpoklady, aby v oblasti
ochrany duševního vlastnictví šel vývoj
cestou těsnější mezinárodní
spolupráce. Je v zájmu našeho státu,
aby nezůstal stranou tohoto vývoje, ale naopak svou
účastí posiloval stále vzrůstající
vliv socialistických států na tento proces.
Ze všech ve Stockholmu upravených úmluv je
ČSSR členem:
a/ Pařížské unijní úmluvy
na ochranu průmyslového vlastnictví ze dne
14. dubna 1891,
b/ Bernské úmluvy o ochraně děl literárních
a uměleckých ze dne 9. září
1886,
c/ Madridské dohody o mezinárodním zápisu
továrních nebo obchodních známek ze
dne 14. dubna 1891,
d/ Madridské dohody o potlačování
falešných nebo klamavých údajů
o původu zboží ze dne 14. dubna 1891,
e/ Nizzské dohody o mezinárodním třídění
výrobků a služeb pro účely zápisu
známek z 15. června 1957,
f/ Lisabonské dohody na ochranu označení
původu a o jejich mezinárodním zápisu
z 31. října 1958.
Vláda ČSSR doporučila přístup
ČSSR ke smluvním dokumentům sjednaným
ve Stockholmu, s výjimkou Stockholmského znění
Bernské úmluvy o ochraně uměleckých
a literárních děl. Pokud jde o tuto úmluvu,
bude možno učinit příslušný
návrh teprve později po pečlivém prozkoumání
vlivu jejího Stockholmského znění
na naše vnitrostátní zákonodárství
a čs. zájmy. Bernská úmluva byla totiž
zrevidována celá včetně ustanovení
meritorních.
Pokud jde o Pařížskou unijní úmluvu,
byla provedena jediná změna meritorních ustanovení,
a to u jejího článku 4, kde byl zařazen
nový odstavec, stanovící, že i přihláška
vynálezu, v níž se žádá
o udělení původcovského osvědčení,
může být základem pro prioritu ve smyslu
Úmluvy.
Původcovská osvědčení jsou
formou ochrany vynálezu zavedenou v SSSR, Bulharsku a Rumunsku.
Tato forma odpovídá socialistickému ideovému
pojetí vynálezu, neboť vychází
z toho, že jeho využití je celospolečenským
zájmem.
Tímto doplněním Pařížské
unijní úmluvy, přijatém na Konferenci
ve Stockholmu, dostalo se původcovským osvědčením
širokého mezinárodního uznání.
Naše zákonodárství institut původcovského
osvědčení nezná. Po věcné
stránce je v našem zákonu nahrazeno institutem
odevzdání vynálezu státu.
Úmluva o zřízení Světové
organizace na ochranu duševního vlastnictví
vstoupila v platnost dne 26. dubna 1970. Ze zemí socialistického
tábora jsou již jejími členy, jakož
i členy ostatních úmluv Maďarská
lidová republika, Německá demokratická
republika, Rumunská socialistická republika a Svaz
sovětských socialistických republik. Polská
lidová republika činí za tím účelem
rovněž potřebná opatření.
Mezinárodní ochrana tzv. duševního vlastnictví
má pro Československou socialistickou republiku
značný hospodářský význam
a výsledky stockholmské konference odpovídají
čs. zájmům na mezinárodní spolupráci
v této oblasti. Proto se navrhuje přístup
Československé socialistické republiky k
uvedeným dokumentům.
Při přístupu se doporučuje zároveň
učinit některá prohlášení
odpovídající zásadám československé
zahraniční politiky, a to pokud jde o Úmluvu
o zřízení Světové organizace
na ochranu duševního vlastnictví - prohlášení
k universalitě obecných mezinárodních
smluv - a pokud jde o Pařížskou unijní
úmluvu - prohlášení ke koloniální
klausuli, kterou úmluva obsahuje, a k otázce řešení
sporů Mezinárodním soudním dvorem.
Jménem vlády ČSSR doporučuji SN předložený
návrh schválit.
Predseda SN Mihálik: Ďakujem ministrovi Káčerovi.
Dávam slovo spoločnému spravodajcovi výborov,
podpredsedovi Výboru SN pre hospodársku politiku
súdruhovi poslancovi Kapišovskému.
Spravodajca poslanec doc. Kapišovský, CSc.:
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci! Vláda predložila Federálnemu zhromaždeniu
súbor medzinárodných mnohostranných
zmlúv a dohôd, týkajúcich sa ochrany
tzv. duševného vlastníctva, ktoré boli
v roku 1967 predmetom rokovania diplomatickej revíznej
komisie v Stockholme. Tieto zmluvy a dohody v pôvodnom i
revidovanom znení boli všetkým poslancom doručené
na preštudovanie.
Úvodom by som chcel povedať, že na stockholmskej
konferencii v roku 1967 spoločne s delegáciami ostatných
socialistických krajín sa veľmi aktívne
zúčastnila i československá vládna
delegácia, a to na základe vládneho uznesenia
č. 170 z mája 1967. Na stockholmskej konferencii
šlo jednak o novú úpravu alebo revíziu
starších medzinárodných zmlúv
a dohôd, ktorých je Československo už
členom, a jednak o vytvorenie Svetovej organizácie
na ochranu duševného vlastníctva na báze
novej zmluvy o zriadení tejto svetovej organizácie.
Konferencia členských štátov v Stockholme
revidovala v roku 1967 nasledujúce zmluvy a dohody, ktorých
je Československo členom:
1. Parížsku úniovú dohodu na ochranu
priemyslového vlastníctva zo dňa 14. apríla
1891,
2. Bernskú dohodu o ochrane diel literárnych a umeleckých
zo dňa 9. septembra 1886,
3. Madridskú dohodu o medzinárodnom zápise
továrenských alebo obchodných známok
zo dňa 14. apríla 1891,
4. Madridskú dohodu o potlačovaní falošných
alebo klamavých údajov o pôvode tovaru zo
dňa 14. apríla 1891,
5. Nizzskú dohodu o medzinárodnom triedení
výrobkov a služieb pre účely zápisu
známok z 15. júna 1957,
6. Lisabonskú dohodu na ochranu označení
pôvodu a o ich medzinárodnom zápise z 31.
októbra 1958.
S výnimkou posledných dvoch dohôd, t.j. Nizzskej
a Lisabonskej dohody, boli ostatné zmluvy a dohody už
v predchádzajúcich desaťročiach svojej
platnosti niekoľkokrát revidované. K takýmto
revíziám zmlúv dochádza v približne
pravidelných časových intervaloch 10 - 15
rokov za účelom prispôsobenia ich textu požiadavkám
technicko-ekonomického vývoja a potrieb vo svete.
V priebehu rokov po skončení II. svetovej vojny
pociťovali členské štáty, ktoré
na základe jednotlivých medzinárodných
zmlúv vytvárajú tzv. únie, značný
nedostatok funkčných základov a orgánov
ako platformy pre aktívne organizovanie a rozvoj činnosti,
pretože sa schádzali len na revíznych konferenciách
v spomenutých 10ročných intervaloch. Bol
tu len akýsi pomocný orgán únií
nazvaný "Spojené medzinárodné
úrady na ochranu duševného vlastníctva",
ktorý síce do určitej miery ovplyvňoval
vývoj únií, ale nebol nimi kontrolovaný
a navyše bol pod dohľadom švajčiarskej vlády,
pretože bol od nej v mnohých smeroch závislý,
hlavne po stránke financovania svojej činnosti.
Preto stručne povedané, v roku 1958 bol vytvorený
pre Parížsku úniu orgán nazvaný
"Konferencia zástupcov členských krajín"
a v roku 1964 jeho tzv. "Výkonný výbor".
Na základe pôsobenia týchto i ďalších
orgánov sa čerpali praktické skúsenosti,
nevyhnutné pre vytvorenie vlastnej plnohodnotnej medzinárodnej
organizácie, k čomu došlo konečne na
revíznej konferencii v Stockholme v roku 1967, kde bola
formulovaná nová zmluva o zriadení Svetovej
organizácie na ochranu duševného vlastníctva.
Jej vznik podporoval Sovietsky zväz i ďalšie socialistické
štáty, ako i USA a ďalšie kapitalistické
štáty. Zmyslom tejto zmluvy je, aby sa zriadila medzinárodná
inštitúcia vo forme medzinárodného úradu,
ktorý je sekretariátom navrhovanej svetovej organizácie.
Táto inštitúcia bude vybavená moderným
aparátom, ktorého zloženie a činnosť
je v zmluve uvedená. Tento aparát, podobne
ako špecializované útvary Organizácie
spojených národov, má aktívne šíriť
poznatky o ochrane duševného vlastníctva v
celom svete a najmä v rámci tzv. technickej pomoci
do rozvojových krajín. Svetová organizácia
duševného vlastníctva má spravovať
dve hlavné únie, a to parížsku a bernskú,
a iné osobitné dohody, uzavreté na základe
Parížskej zmluvy, ktoré v revidovanom znení
máte k dispozícii.
Táto svetová organizácia sa stane právnym
nástupcom a náhradou už uvedeného pomocného
orgánu menovaného "Spojené medzinárodné
úrady na ochranu duševného vlastníctva":
tým sa majú odstrániť nežiadúce
vplyvy a najmä závislosť tohto orgánu
od švajčiarskej vlády, ako som už na začiatku
uviedol.
Okrem vytvorenia Svetovej organizácie duševného
vlastníctva a jeho sekretariátu a okrem vytýčenia
ich cieľov a úloh má nová stockholmská
dohoda z roku 1967 ďalší veľký význam
v tom, že po prvý raz definuje pojem "duševného
vlastníctva", a to vo svojom článku
2 ods. VIII., čím bolo vytvorené a zakotvené
ďalšie pevné ustanovenie pre medzinárodné
právo.
Zjednanie tejto novej stockholmskej zmluvy o zriadení Svetovej
organizácie na ochranu duševného vlastníctva
sa muselo premietnuť aj do jednotlivých zmlúv
a dohôd, týkajúcich sa duševného
vlastníctva, a to tak, aby sa ich administratívne
a záverečné ustanovenie dostalo do súladu
so štruktúrou a právomocami novozriadenej Svetovej
organizácie duševného vlastníctva. Toto
prispôsobenie terajších zmlúv a dohôd
vykonala Stockholmská revízna konferencia zmenou
znenia alebo úpravou znenia príslušných
článkov zmlúv a dohôd, ktoré
sú v predložených textoch zreteľne vyznačené.
Len v Madridskej dohode o potlačovaní falošných
alebo klamavých údajov o pôvode výrobkov
boli z legislatívnotechnických dôvodov vykonané
úpravy vo forme Dodatkového znenia k tejto dohode
zo 14. júla 1967. Toto dodatkové znenie je tiež
v predložených textoch.
Celkom výnimočne bola tiež v Parížskej
úniovej dohode vykonaná jedna zmena v meritórnom
ustanovení zmluvy, a to pripojením odseku 1 k článku
4, ktorý pojednáva o pôvodných osvedčeniach
a pri posudzovaní priority vynálezov ich zrovnoprávňuje
s patentmi na vynález. Toto ustanovenie sa prejavuje ako
významné i pre náš právny poriadok,
pretože doteraz platný čs. zákon o patentoch
nepozná pôvodové osvedčenie na vynálezy,
i keď obsahove je toto ustanovenie v praxi nahradené
inštitúciou ponuky vynálezu vynálezcom
štátu. Obsah tohto nového ustanovenia v Parížskej
úniovej dohode je však premietnutý do zásady
č. 5 v návrhu zásad čs. zákona
o objavoch, vynálezoch, priemyslových vzorcoch a
zlepšovacích návrhoch, ktorý predbežne
v marci t.r. prepracoval Úrad pre patenty a vynálezy
a ktorý v dohľadnom čase predloží
Federálnemu zhromaždeniu vláda.
Zriadenie Svetovej organizácie na ochranu duševného
vlastníctva, a tým i zvýšená
aktivita únií si vyžiada určité
zvýšenie finančných nákladov,
zvlášť v súvislosti so zriadením
prevádzkového kapitálového fondu,
čo by sa prejavilo iba u Parížskej únie,
napr. v r. 1970 v porovnaní s rokom 1966 vo zvýšení
príspevkovej povinnosti Československa o cca 6000
švajčiarskych frankov; pri zriadení prevádzkového
kapitálového fondu by šlo o jednorazovú
platbu Parížskej únii vo výške
7 000 šv. frankov a Nizzskej únii vo výške
1 000 šv. frankov. V ďalších úniách
by zostal pôvodný stav.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, chcel by som sa v krátkosti zmieniť
o tom, že na Stockholmskej revíznej konferencii došlo
takisto v Bernskej zmluve o ochrane diel literárnych a
umeleckých z 9. septembra 1886, v znení neskorších
revízií, kde je Československo tiež
členom, k výrazným úpravám,
a to nielen v uvedených administratívnych a záverečných
ustanoveniach vo vzťahu k zriadeniu Svetovej organizácie
na ochranu duševného vlastníctva, ale i k podstatnej
revízii meritórnych ustanovení tejto zmluvy.
Bude preto treba z našej strany skúmať po určitú
dobu praktický dosah týchto zmien a iba potom zvážiť
prípadné naše pristúpenie k revidovanému
stockholmskému zneniu Bernskej zmluvy, Analýzou
účinku týchto zmien bolo poverené
Ministerstvo kultúry a informácií v spolupráci
s inými rezortmi a úradmi a teraz obe národné
ministerstvá kultúry. Preto až do konečného
preskúmania dôsledkov, nehodláme k zneniu
novej stockholmskej revízie Bernskej zmluvy pristúpiť.
Z tohto dôvodu nebolo znenie stockholmskej revízie
Bernskej zmluvy ani na dnešné zasadnutie predložené.
Záverom je účelné pripomenúť,
že pristúpenie a členstvo Československa
vo všetkých týchto revidovaných medzinárodných
zmluvách a dohodách, a to v znení textu Stockholmskej
revíznej konferencie a tak isto v novej stockholmskej zmluve
o zriadení Svetovej organizácie na ochranu duševného
vlastníctva vyžaduje súhlas Federálneho
zhromaždenia, pretože i doterajšie československé
členstvo v uvedených zmluvách a dohodách
predchádzajúceho znenia bolo schvaľované
Národným zhromaždením.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, ako spoločný spravodajca výboru
pre hospodársku politiku, zahraničného a
ústavnoprávneho výboru navrhujem Snemovni
národov vysloviť v zmysle čl. 36 ods. 3 ústavného
zákona č. 143/1968 Zb. o čs. federácii
súhlas s pristúpením Československa
k týmto medzinárodným zmluvám a dohodám: