Středa 8. července 1970

USNESENÍ SNEMOVNY NÁRODŮ

přijaté při projednávání vládního návrhu usnesení, jímž Federální shromáždění schvaluje podle čl. 36 odst. 1 písm. a/ ústavního zákona č. 143/ 1968 Sb., o československé federaci, státní závěrečný účet federace za rok 1969 /tisk 46/

Sněmovna národů přijala v 8. schůzi dne 8. července 1970 toto usnesení:

Sněmovna národů projednala návrh státního závěrečného účtu federace za rok 1969 a stanovisko Ústřední komise lidové kontroly k němu, a s přihlédnutím k souhrnným výsledkům státních závěrečných účtů ČSR a SSR

I. zjišťuje, že

1. vývoj národního hospodářství byl v prvních měsících roku 1969

silně poznamenán řadou negativních tendencí, projevujících se již

v minulosti, zejména v roce 1968 a charakterizovaných

- zvlášť zaostáváním tempa růstu hmotných zdrojů za růstem důchodů obyvatelstva a zejména podniků,

- značně živelným vývojem cen, mezd a investic a neřízeným pohybem pracovních sil, při neefektivním hospodaření s lidskou prací,

- pokračováním nerovnovážných tendencí v národním hospodářství, zvláště nerozdělováním produkce v souladu

s jejím plánovaným určením a efektivním využitím,

- nízkou úrovní odpovědnosti a vztahů k socialistickému majetku,

trvajícím uvolňováním disciplíny a narušováním hospodářské kázně, nadřazováním skupinových zájmů nad zájmy společenské a nedostačující kontrolou ze strany odpovědných pracovníků i řídících orgánů,jichž společným důsledkem bylo trvání inflačních jevů, pokles finanční disciplíny a vázání značné části vytvořených hodnot v nemobilních prostředcích; teprve dubnové plénum ÚV KSČ 1969 a jeho květnová realizační směrnice vytvořily předpoklady pro zastavení těchto jevů rozkladného procesu přetrvávajícího z roku 1968, a stabilizační

opatření vlád přijatá v polovině roku 1969 vnesla spolu s postupující politickou konsolidací do tohoto vývoje řadu positivních prvků.

- Došlo k obnovení dynamiky a ke zpevňování kázně ve výrobě, k omezení růstu cen a mezd a ke zlepšení finanční rovnováhy;

tyto faktory začaly positivně ovlivňovat též vývoj situace v oblasti vnějších ekonomických vztahů;

- podařilo se zabránit dalšímu rozpadu řídících funkcí, upevnit politicko-mocenské nástroje státu, postupně posilovat řízení z centra a obnovit funkci plánu.

Přes tyto positivní prvky se nepodařilo zcela zamezit některým negativním vývojovým tendencím. Zůstává ještě řada problémů,

a to zvláště na úseku bytové výstavby a investic, vývoje zásob, jakož i zahraničního obchodu a devizového hospodářství;

2. hospodaření s finančními prostředky v r. 1969 skončilo v plnění všech tří ústředních rozpočtů federace přebytkem. Rozhodující podíl na tomto výsledku měla opatření přijatá vládami ke stabilizaci národního hospodářství, úsporný program a změny, dosažené ve struktuře rozdělení peněžních důchodů ve prospěch státních rozpočtů.

Zvláště přitom hodnotí, že

a/ odčerpáním nadměrné kupní síly od podniků a kontrolou a regulací pracovních důchodů obyvatelstva ,jakož i realizací úsporných opatření se podařilo snížit tlak poptávky, využít stabilizační funkce rozpočtu jako protiinflačního nástroje a přispět restriktivní politikou ve finančním hospodářství státu k postupné konsolidaci ekonomiky;

b/ rozhodnými opatřeními vlád byla posílena účinnost centrálního řízení v oblasti státních financí;

3. zatím se nepodařilo dosáhnout v hospodaření finančními prostředky toho, aby souhrnný finanční vztah

a/ národních výborů byl dlouhodobým, objektivně a účelově založeným vztahem, odrážejícím plně vlastní zdroje těchto orgánů a vedoucím ke zpřesnění dotací ze státního rozpočtu;

b/ u národních orgánů plně zobrazil vybrané potřeby rozvoje integrované ekonomiky a umožňoval sledovat skutečné použití

prostředků určených na ně ve státním rozpočtu.

Nepodařilo se dále dosáhnout toho, aby

1. rozpočtová a finanční politika spolu s cenovou politikou vytvářely náročné podmínky pro tvorbu zdrojů v celé podnikové sféře a

zabránily neracionálnímu používání disponibilních prostředků u podniků vytvářejících nadbytek zdrojů, jichž nárůst představuje

potenciální inflační faktor;

2. používáním rozpočtových přebytků v úvěrové oblasti nebyly kryty i nedostatky v národním hospodářství;

3. výrazněji se změnila dosavadní struktura ve finančních vztazích k zahraničí;

II. žádá, aby vláda ČSSR

1. propracovala koordinaci rozpočtové a úvěrové politiky vůči podnikům,

2. realizovala opatření zásadního charakteru v dotační politice a tím čelila přenášení finančních problémů podniků v nepřiměřené míře na stát;

III. bere na vědomí, že

1. vláda ČSSR postupně odstraňuje nedostatky rozpočtové kázně, finančního hospodaření a finanční kontroly ústředních orgánů federace, vytýkané ve stanovisku Ústřední komise lidové kontroly k návrhu státního závěrečného účtu federace za rok 1969,

2. Ústřední komise lidové kontroly postupně řeší u odpovědných činitelů případy porušování státní disciplíny a finanční kázně, zjištěné v r. 1969 kontrolními orgány a vytýkané v jejím stanovisku k návrhu státního závěrečného účtu federace za rok 1969;

IV. schvaluje

- na úseku státního rozpočtu

1. dodatečné zvýšení dotací a subvencí národním rozpočtům z rozpočtu federace ve výši 1.064,389 tis. Kčs pro ČSR a ve výši

331,409 tis. Kčs pro SSR;

2. podle čl. 36 odst. 1 písm. d/ ústavního zákona č. 143/ 68 Sb., o československé federaci státní závěrečný účet federace za

rok 1969, který po provedení dodatečného zvýšení dotací a subvencí podle bodu 1/ vykazuje přebytek ve výši 2.884,703 tis. Kčs;

3. použití přebytku z výsledku hospodaření podle státního rozpočtu federace za rok 1969 takto:

a/ částku 770,000 tis. Kčs převést do finanční reservy federální státní pokladny jako účelovou záruku za investiční úvěry

poskytnuté Státní bankou československou Ústřední správě železnic nad schválenou úvěrovou směrnici vlády;

b/ částku 700,000 tis. Kčs použít na splátku investičních úvěrů poskytnutých Státní bankou československou Ústřední správě

železnic;

c/ částku 346,000 tis. Kčs použít na splátku investičních úvěrů

poskytnutých Státní bankou československou podnikům ČSAD, a to po finančním vypořádání za rok 1969, z toho pro ČSR 214,000 tis. Kčs a pro SSR 132,000 tis. Kčs;

d/ částku 60,703 tis. Kčs převést do finanční reservy federální státní pokladny k realizaci dodatečných úhrad, vyplývajících z vypořádání vztahů podniků a organizací řízených federálními ústředními orgány ke státnímu rozpočtu federace za rok 1969;

e/ zbývající částku 1.008,000 tis. Kčs použít ke splacení výpůjček státního rozpočtu u Státní banky československé z let 1964 a 1965;

- na úseku státní pokladny

1. uskutečnit na vrub odvodů z přecenění zásob při úpravě velkoobchodních cen k 1.1.1967 tyto úhrady a převody:

a/ splatit ve výši 4.6000,000 tis. Kčs část výpůjček státního rozpočtu u Státní banky československé z let 1964 a 1965,

b/ splatit ve výši 1.868,603 tis. Kčs závazek státního rozpočtu u Státní banky československé, vyplývající z odepsaných úvěrů JZD z let 1952 - 1960,

c/ převést částku ve výši 134,000 tis. Kčs do státního rozpočtu SSR, na úhradu cenové úpravy niklové rudy, uskutečněné

k 1.5.1969;

2. uskutečnit na vrub odvodů z přecenění zásob při úpravě velkoobchodních cen k 1.1.1968 posílení reservních fondů

a/ České státní pojišťovny o 856,000 tis. Kčs,

b/ Slovenské státní pojišťovny o 344,000 tis. Kčs;

3. delimitovat ze státních finančních reserv federální státní pokladny do národních státních pokladen

a/ státní pokladně ČSR

- nepoužité státní příspěvky na družstevní bytovou výstavbu ve výši 764,417 tis. Kčs;

- alikvótní část zbytku státních finančních reserv ve výši 130,000 tis. Kčs:

b/ státní pokladně SSR

- nepoužité státní příspěvky na družstevní bytovou výstavbu ve výši 265,898 tis. Kčs;

- prostředky na krytí záruky za úvěry poskytnuté na náklady záběhu závodu na výrobu kyseliny citronové v Leopoldově ve výši 33,912 tis. Kčs,

- alikvótní část zbytku státních finančních reserv ve výši 63,000 tis. Kčs;

4. delimitovat ze státních finančních reserv federální státní pokladny státní pokladně ČSR prostředky ve výši 835,194 tis. Kčs jako záruky za úvěry poskytnuté podnikům Státní bankou československou před 31.12.1969;

5. delimitovat z aktiv a pasiv federální státní pokladny

a/ státní pokladně ČSR

- půjčky poskytnuté do roku 1969 národním výborům ve výši 242,967 tis. Kčs,

- půjčky poskytnuté do roku 1969 resortům ve výši 232,789 tis. Kčs,

- úvěr u Státní banky československé na krytí těchto půjček, ve výši 475,756 tis. Kčs;

b/ státní pokladně SSR

- půjčky poskytnuté do roku 1969 národním výborům ve výši 10,000 tis. Kčs,

- půjčky poskytnuté do roku 1969 resortům ve výši 24,069 tis. Kčs,

- úvěr u Státní banky československé na krytí těchto půjček ve výši 34,069 tis. Kčs;

V. bere na vědomí

výsledky hospodaření ČSR a SSR podle souhrnného přehledu státních závěrečných účtů za rok 1969,

a to u ČSR přebytek ve výši 366,356 tis. Kč

u SSR přebytek ve výši 194,320 tis. Kčs.

Ing. Píš v.r.
Súlety v.r
Mihálik v.r.
ověřovatelé
předseda Sněmovny národů


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP