Predseda SN Mihálik: Ďakujem
súdruhovi Koubovi. Sú otázky alebo pripomienky
k predloženému návrhu? /Neboli./ Pripomienok
niet, Snemovňa národov môže teda pristúpiť
k voľbe nových členov výborov a
súčasne rozhodnúť o uvoľnení
niektorých poslancov z členstva vo výboroch
podľa písomného návrhu s dodatkom,
ako vám ho predniesol súdruh Kouba.
Voľbu môže snemovňa
vykonať v zmysle rokovacieho poriadku aklamáciou.
Je azda iný návrh na spôsob voľby? /Nebol./
Nie je.
Prosím o hlasovanie. Kto súhlasí
s návrhom na doplňovaciu voľbu členov
výborov so zmenou, ktorú oznámil súdruh
Kouba, nech zdvihne ruku. /Deje sa./
Ďakujem.
Kto je proti? /Nikto./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./
Nikto.
Ďakujem. Tým Snemovňa
národov vykonala doplňovaciu voľbu členov
svojich výborov.
Prerušujem teraz rokovanie na 15 minút.
/Jednání přerušeno
v 11.03 hod./
/Po přestávce zahájeno
v 11.19 hod./
Předsedající místopředseda
SN Kouba: Soudruzi poslanci, budeme pokračovat v přerušeném
jednání. Prosím předsedu volební
komise poslance ing. Milana Ptáčka, aby nás
seznámil s volebním protokolem o výsledcích
volby předsedy ústavně právního
výboru a volby dvou členů předsednictva
FS.
Poslanec ing. M. Ptáček:
Soudružky a soudruzi, sděluji výsledky provedených
voleb.
Zápis o volbě členů
předsednictva FS dne 27. května 1970:
Komise poslanců SN, kterou zvolila
Sněmovna národů k volbě členů
předsednictva FS, sděluje, že poslancům
bylo vydáno 118 hlasovacích lístků.
Hlasování se zúčastnilo 118 poslanců.
Po skončení hlasování
komise zjistila, že bylo odevzdáno celkem 116 platných
hlasů. Z toho bylo odevzdáno pro navrženého
kandidáta dr. Štefana Infnera 116 hlasů, žádný
hlas proti, pro prof. ing. Josefa Kempného 116 hlasů,
proti žádný hlas. Neplatných hlasovacích
lístků nebylo. Hlasování se zdrželi
dva poslanci. Pro navržené kandidáty byla odevzdána
nadpoloviční většina hlasů z počtu
přítomných poslanců SN.
Zápis o volbě předsedy
ústavně právního výboru SN
dne 27. května 1970:
Komise poslanců Sněmovny národů,
kterou zvolila Sněmovna národů k volbě
předsedy ústavně právního výboru,
sděluje, že poslancům bylo vydáno 118
hlasovacích lístků. Hlasování
se zúčastnilo 118 poslanců.
Po skončení hlasování
komise zjistila, že bylo odevzdáno celkem 116 platných
hlasů. Z toho bylo odevzdáno pro navrženého
kandidáta dr. Štefana Infnera 116 hlasů, proti
žádný hlas. Neplatných hlasovacích
lístků nebylo. Hlasování se zdrželi
dva poslanci. Pro navrženého kandidáta byla
odevzdána nadpoloviční většina
hlasů z počtu přítomných
poslanců SN.
Předsedající místopředseda
SN Kouba: Děkuji předsedovi volební
komise. Jak jste slyšeli, Sněmovna národů
zvolila do funkce předsedy ústavně právního
výboru posl. Štefana Infnera, kterého zvolila
současně i do předsednictva Federálního
shromáždění. Na druhé uvolněné
místo v předsednictvu FS byl zvolen posl. ing.
Josef Kempný. Oběma soudruhům upřímně
blahopřeji. /Potlesk./
Soudružky a soudruzi, podle schváleného
jednacího programu projednáme nyní bod
Soudružky a soudruzi, vláda
ČSSR předložila Federálnímu shromáždění
těsně před schůzemi sněmoven
návrh ústavního zákona o prodloužení
volebního období krajských a okresních
soudů. Text návrhu ústavního zákona
jste dostali jako tisk č. 40.
Jménem vlády ČSSR odůvodní
tento návrh, stejně jako zkrácený
postup jeho projednávání, místopředseda
vlády ČSSR prof. dr. Laco. Prosím, aby se
ujal slova.
Podpředseda vlády prof. dr.
Laco, DrSc.: Vážený súdruh predseda,
vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci!
Vláda Československej socialistickej
republiky predkladá Federálnemu zhromaždeniu
na posúdenie a ústavné schválenie
návrh ústavného zákona o predĺžení
volebného obdobia sudcov krajských a okresných
súdov. Dovoľte mi, prosím, niekoľko poznámok
na odôvodnenie tohto návrhu.
Ústavným zákonom č.
155 z roku 1969 Zb., ktorým sa menila a doplnila ôsma
hlava Ústavy, sa stanovilo, že volebné obdobie
Najvyššieho súdu, krajských a okresných
súdov, ako aj vojenských súdov končí
dňom, keď budú zvolení sudcovia podľa
tohto zákona, pričom ako posledný termín
bol stanovený 30. jún tohto roku. Súčasne
tento zákon predpokladal, že do uvedeného termínu
sa uskutoční aj voľba sudcov všetkých
stupňov.
V dobe prijatia ústavného
zákona č. 155/1969 Zb. sa termín 30. júna
t. r. dal oprávnene pokladať za reálny. A taký
sa aj zdal. Dnes nás, vážené súdružky
a súdruhovia, situácia vedie k záveru,
že predpokladané voľby sudcov krajských
a okresných súdov nie sú realizovateľné,
ak sa majú uskutočniť tak, aby sa kádrovo
zabezpečil riadny chod a plnenie funkcie socialistického
súdnictva.
Pretože ide o nepochybne dôležitú
politickú úlohu, ktorá vyžaduje starostlivý
a náročný výber kandidátov
na funkcie sudcov z povolania i sudcov z ľudu,
navrhli ministerstvá spravodlivosti oboch republík
predĺžiť funkčné obdobie sudcov
krajských a okresných súdov o takú
dobu, ktorá by stačila na prípravu i uskutočnenie
volieb.
Ústavný zákon č.
117/1969 Zb. o predĺžení volebného obdobia
zastupiteľských zborov stanovil najneskorší
termín konania všeobecných volieb na deň
31. decembra 1971. Vláda Československej socialistickej
republiky sa domnieva, že aj uskutočnenie volieb krajských
a okresných súdov je vhodné určiť
na ten istý termín. Do tohto termínu sa dajú
voľby sudcov pripraviť i uskutočniť v zhode
s poslaním a funkciou socialistického súdnictva,
stanovenými zákonom.
Vážené súdružky
a súdruhovia, chcem upozorniť, že navrhovaný
ústavný zákon sa netýka najvyšších
a vojenských súdov. Najvyšší súd
Slovenskej socialistickej republiky sa konštituoval k 1.
aprílu 1970, Najvyšší súd Českej
socialistickej republiky k 1. máju 1970. Na tomto zasadnutí
Federálneho zhromaždenia dôjde aj k ustaveniu
Najvyššieho súdu Československej socialistickej
republiky, vrátane jeho vojenskej časti. Sudcov
vojenských súdov zvolíme tak isto na tomto
zasadaní Federálneho zhromaždenia v takom
počte, ktorý možno považovať za dostačujúci,
aby sa zabezpečili najnaliehavejšie úlohy vojenskej
zložky justície.
Po tejto voľbe zaniknú dňom
30. júna t. r. sudcovské funkcie tých vojenských
sudcov, ktorý neboli kandidovaní, prípadne
nebudú zvolení. Doplnenie potrebného systemizovaného
počtu vojenských sudcov sa uskutoční
neskôr, postupne, ako sa pre to vytvoria podmienky.
Navrhovaným ústavným
zákonom sa iné právne pomery sudcov a súdov
nemenia, nerušia ani nezakladajú. Nič sa nemení
ani na právnom stave, že po uskutočnení
volieb tí sudcovia, ktorí nebudú zvolení,
prestanú byť v sudcovskej funkcii.
Navrhovaný ústavný
zákon sa vzťahuje na sudcov z povolania i na
sudcov z ľudu. Pretože niektorí sudcovia
z povolania boli už zvolení podľa nových
volebných predpisov, treba výslovne stanoviť,
že sa navrhovaný ústavný zákon
na nich nevzťahuje.
Vážené súdružky
a súdruhovia, potreba prijať tento ústavný
zákon vznikla náhle. Preto v mene vlády
Československej socialistickej republiky prosím,
aby ste láskavo súhlasili so skráteným
pokračovaním pri tejto, inak pomerne jednoduchej
zákonnej osnove.
Situácia, ktorá sa vytvorila
a o ktorej sa nemusím bližšie rozširovať,
vedie k tomu, že takýto návrh podávame
urýchlene a vedie aj k dostatočnému
odôvodneniu, že ho podávame takýmto spôsobom.
Ostatné podrobnosti sú zrejmé
jednak z príslušných článkov
I., II. a III. tohto návrhu, prípadne z dôvodovej
správy.
Včera návrh prerokovali ústavnoprávne
výbory Snemovne ľudu a Snemovne národov a stotožnili
sa s nimi.
Vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci,
vláda Československej socialistickej republiky predkladá
návrh uvedeného ústavného zákona,
pretože chce vytvoriť optimálne podmienky, aby
sa voľby sudcov krajských a okresných súdov
uskutočnili naozaj s plnou vážnosťou
a zodpovednosťou, aby výber kandidátov na tieto
funkcie neovplyvnil zhon a z toho vyplývajúca
prípadná povrchnosť, aby bolo možné
navrhnúť do funkcie sudcov politicky, odborne a ľudsky
vhodných kandidátov, aby sa vytvorili skutočné
predpoklady pre úspešné plnenie najzákladnejšieho
poslania súdov ako dôležitých štátnych
orgánov; totiž ochrana socialistického štátu,
jeho spoločenského zriadenia, práv a oprávnených
záujmov občanov.
Vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci,
v mene vlády Československej socialistickej
republiky odporúčam, aby ste s návrhom
uvedeného ústavného zákona láskavo
vyslovili súhlas a dali mu príslušnú
ústavnú sankciu.
Místopředseda SN Kouba:
Děkuji soudruhu místopředsedovi dr. Lacovi
a prosím nyní zpravodaje posl. Hájka, aby
podal SN zprávu jménem ústavně právního
výboru, který o vládním návrhu
jednal včera ve večerních hodinách
spolu s ústavně právním výborem
Sněmovny lidu.
Zpravodaj poslanec Hájek:
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, ústavně
právní výbor SN na své včerejší
schůzi projednal a plénu doporučuje přijetí
vládního návrhu ústavního zákona
o prodloužení volebního období krajských
a okresních soudů. Vydání tohoto zákona
je nezbytné. Ústavní zákon č.155/69
Sb., kterým se mění a doplňuje hlava
8. ústavy, který jsme přijali na své
schůzi v prosinci, počítal s tím,
že k volbě soudců dojde v zásadě
jedinou volbou, a proto také určil hraniční
termín, do něhož má být volba
provedena, na 30. červen 1970. Dosavadní zkušenosti
však ukázaly, že má-li být zabezpečen
takový kádrový výběr, který
dá záruku žádané politické
úrovně soudců, není možno do
tohoto termínu zvolit všechny soudce pro všechny
soudy v celé ČSSR. Proto tedy dnes projednávaný
návrh ústavního zákona prodlužuje
termín k provedení voleb soudců do 31.
prosince 1971. Je to termín, který je v souladu
i s nejzažším termínem pro provedení
voleb do zastupitelských sborů. Navrhovaný
zákon vyjadřuje ve svém prvním článku
v prvním odstavci naprosto jednoznačně
myšlenku, že nemusí dojít k volbě
všech soudců krajských a okresních soudů
současně a že tyto volby mohou probíhat
postupně. Je tím umožněno ministrům
spravedlnosti obou republik, aby řešily otázky
voleb postupně v souladu s procesem konsolidace
v krajích a okresech. Je v jejich kompetenci
prohlásit, kdy je zvoleno tolik soudců, kolik je
nezbytné pro zabezpečení nutného řádného
chodu soudu. Tímto okamžikem také skončí
volební období těch soudců, kteří
nesplňují předpoklady pro další
výkon funkce, nebudou kandidováni, ale kteří
nemusejí být příslušnými
národními radami odvoláváni. Předkládaný
zákon se netýká nejvyšších
soudů republiky, ani Nejvyššího soudu
ČSSR. Nejvyšší soud Slovenské socialistické
republiky byl ustaven k 1. dubnu 1970. Nejvyšší
soud České socialistické republiky k 1. květnu
1970. Na tomto našem plenárním zasedání
dochází i k ustavení Nejvyššího
soudu ČSSR, včetně jeho vojenské části.
Proto tedy není nutné, aby se nový ústavní
zákon o prodloužení volebního období
týkal dosavadního Nejvyššího soudu.
Stejně tak není nutné, aby se týkal
vojenských obvodových soudů a vyšších
vojenských soudů, protože návrh na zvolení
vojenských soudců z povolání
byl Federálnímu shromáždění
předložen a volby mají být provedeny
na této schůzi, tedy v termínu určeném
ústavním zákonem č. 155/1969 Sb.
Návrh zákona řeší
v čl. I. v druhém odstavci také
otázku skončení volebního období
soudců zvláštních senátů
pro vyřizování agendy podle zákona
o soudní rehabilitaci a zavádí pro ně
stejný režim, jako pro ostatní soudce krajských
soudů.
Od doby, kdy nabyl účinnosti
ústavní zákon č. 155/1969 Sb., jímž
se mění a doplňuje hlava osmá ústavy,
byly již podle nových volebních předpisů
někteří soudci okresních a krajských
soudů zvoleni na 10 let a způsob skončení
jejich funkčního období je upraven zákonem
o organizaci soudů a o volbách soudců. Není
žádného důvodu, aby se na tyto soudce
nový ústavní zákon o prodloužení
volebního období krajských a okresních
soudů vztahoval, a proto je pro ně jeho účinnost
v článku třetím vyloučena.
Česká národní rada i Slovenská národní rada návrh ústavního zákona
projednaly a vyslovily s ním
souhlas, Slovenská národní rada však
s tou připomínkou: doporučuje, aby text
článku I, odst. 1, byl upřesněn v tom
smyslu, že dostačující počet
soudců určí ministr spravedlnosti příslušné
republiky vyhláškou. Ústavně právní
výbor Sněmovny národů na své
včerejší schůzi jednal i o této
připomínce a nepokládá za nutné,
aby vládní návrh zákona byl takto
doplňován. Doporučuje však v zájmu
přesnosti, aby byl upraven název zákona na
toto znění: "Ústavní zákon
o prodloužení volebního období soudců
krajských a okresních soudů" a v souladu
s tím i první věta článku
jedna, odstavec jedna, která pak bude znít: "Volební
období soudců krajských a okresních
soudů ..."
Jak jsem již v úvodu zdůraznil,
smyslem tohoto zákona je umožnit v souladu s potřebami
politické konsolidace postupné vyřešení
správného kádrového obsazení
okresních a krajských soudů a proto doporučuji
jako zpravodaj ústavně právního výboru,
aby jej Sněmovna národů schválila
ve znění, které bylo vládou předloženo,
pouze s upřesňující změnou
v názvu a první větě.