Práve tak si uvedomujeme aj skutočnosť, že
Federálnemu zhromaždeniu predkladáme štátny
rozpočet v podmienkach značného časového
tlaku. Poslanci tohto zákonodarného zboru poznajú
príčiny, prečo sa tak stalo. Nebudem ich
preto opakovať.
Pracovali sme v mimoriadnych podmienkach, vedení snahou
predložiť čo najkvalitnejší rozpočet,
i keď oneskorene, ale nepripustili sme si možnosť
nepredložiť ho v tomto roku vôbec. Ide o prvý
rozpočet zostavený v podmienkach československej
federácie. Pripustiť namiesto rozpočtu rozpočtové
provizórium so všetkými negatívnymi
dôsledkami, to by bolo oveľa horšie než časová
tieseň, v ktorej o rozpočte rokujeme.
Rok je pre vývoj národného hospodárstva
pomerne krátka doba. Avšak môžeme v ňom
založiť dobrý základ pre postupné
riešenie zložitých hospodárskych problémov.
Prosím vás preto o podporu tohto úsilia.
Ďakujem vám za spoluprácu i za cenné
pripomienky, ktoré ste aj v tak krátkom čase
vzniesli v záujme dobrej prípravy štátneho
rozpočtu. V mene vlády ČSSR navrhujem, aby
Federálne zhromaždenie schválilo návrh
štátneho rozpočtu na rok 1970.
Predseda SN Mihálik: Ďakujem ministrovi financií
ing. Rohlíčkovi a prosím spoločného
spravodajcu výborov predsedu Rozpočtového
výboru Snemovne národov Ing. Josefa Tomana, aby
predniesol svoju správu.
Zpravodaj poslanec doc. ing. Toman, CSc.: Vážená
Sněmovno národů, soudružky a soudruzi
poslanci! Dostalo se mi už podruhé v letošním
roce cti podávat zprávu o státním
rozpočtu federace na tomto fóru.
Počátkem července jsme zde jednali o rozdělení
unitárního rozpočtu na státní
rozpočty federální a národní.
Tehdejší jednání bylo spíše
testem, zkouškou, než bezprostředním rozhodováním
o státních příjmech a vydáních,
opíralo se o věcná rozhodnutí a účelová
rozdělení položek přijatých bývalým
Národním shromážděním.
Shodli jsme se tehdy na některých názorech
na funkci federálního rozpočtu, které
stojí za to připomenout. Především
je to princip originálních příjmů
federace z daní nebo podílech na nich. Vyjadřuje
se k nim svrchovanost federálních orgánů,
které vytyčují vlastní cíle
a určují i zdroje k jejich dosažení.
Při uplatnění této zásady jsme
se však současně dohodli na tom, že způsob
zdanění, zejména podniků i způsob
rozdělování zdrojů federace pro potřeby
republik a zajištění cílů federace
v hospodářství obou republik bude ještě
přezkoumán a že zvolené postupy nepředurčují
vztahy mezi rozpočty federace a republik pro rok 1970.
Před 14 dny přijala tato sněmovna shodně
se Sněmovnou lidu rámcový zákon o
podnikových daních, který je proti dosavadnímu
nesporným pokrokem.
Nyní máme přijmout zákon o státním
rozpočtu, který rovněž vyhovuje z metodické
stránky novému poznání.
Při této příležitosti dovolte,
abych se znovu vyjádřil, a pokud to dokáži
přesněji nežli před půl rokem,
k základnímu ekonomickopolitickému pojetí
vztahů uvnitř naší federace.
Celý dosavadní vývoj potvrdil, že na
otázky federace nelze hledět očima minulého
století, že Československá socialistická
republika není nějakým zmenšeným
feudálním rakousko-uherským soustátím,
ale moderním průmyslovým státem a
nejen to, že je státem socialistickým, jehož
státní hospodářství zajišťuje
mimo vlastní potřeby státních orgánů
ještě také širokou hospodářskoorganizátorskou
činnost, která se v rozpočtu odráží.
To však není vše. Vědeckotechnický
pokrok, na němž se musí československé
hospodářství rostoucí měrou
podílet, chce-li zůstat nejen životaschopným,
ale chce-li přispět k posilování pozic
socialistického společenství, činí
současnou dobu dobou hospodářské integrace.
Proto vycházejíce z existence iniciativního
hospodářského úsilí o seberealizaci
českého a slovenského národa a národností
s nimi tvořících příslušné
ekonomiky, musíme současně respektovat fakt,
že žádná národní ekonomika
nemůže upadnout do uzavřenosti, a tak říkajíc
hrát si na vlastní zahrádce. Federální
orgány, zejména Federální shromáždění,
vláda a federální ministerstvo financí
jsou orgány, které mají za využití
tohoto poznání prvořadou odpovědnost,
ze které vyplývá právo vidět
do hospodaření obou republik a ovlivňovat
je z této pozice. Je tu třeba znovu připomenout
specifickou funkci naší sněmovny, která
se skládá z reprezentací obou republik, a
to reprezentací plně oprávněných
rozhodovat a jednat v souladu s ústavním zákonem
o československé federaci.
Je třeba vyjádřit se ještě konkrétněji;
existuje úsek se značnými nesplněnými
úkoly. Je to úsek zahraničního obchodu
a vnějších ekonomických vztahů
vůbec. Je pravda, že v ústavním zákonu
je uveden společnými pravomocemi federace a republik.
Řada faktů nás však vede k závěru,
že při praktickém provádění
tu nebylo vždy postupováno opravdu společně,
to je tak, aby federální orgány důsledně
střežily zájmy federace jako celku. Nejde tady
jen o to, aby pravice věděla, co dělá
levice a naopak /mám tím na mysli pochopitelně
pravou a levou ruku/, ale o to, aby především
hlava věděla o tom, co dělají obě
ruce, aby jim přitom viděla i na prsty.
Je proto třeba zesílit tu funkci federace, která
i při existující společné pravomoci
nesporně patří pouze jí, funkci zapojovat
ekonomiku československého státu do širších
integračních seskupení, a to jak multilaterálně
prostřednictvím orgánů Rady vzájemné
hospodářské pomoci, což je nesporně
hlavní cesta, tak bilaterálně.
Došli jsme při projednávání návrhu
zákona o státním rozpočtu k závěru,
že pro plnění těchto funkcí federace
- vytváří rozpočet na příští
rok nejnutnější předpoklady.
Hovoříme-li o projednávání
ve výborech, nemohu se současně ubránit
kritické poznámce na adresu vlády. Byli jsme
ještě více než dříve v časové
tísni. Museli jsme ve výborech pracovat s předběžnými
návrhy, což velmi ztěžovalo přehled
o skutečném stavu prací na rozpočtu
a o kvalitě řešení jeho problémů.
Nemohli jsme např. dostatečně využít
a projednat ani stanovisko ÚKLK, ve kterém jsou
některé pozoruhodné poznatky, ale také
některé věci, ke kterým by bylo možno
diskutovat.
Státní rozpočet ale není nějaká
provizorní norma, nýbrž jeden z klíčových
bodů práce nejvyššího zastupitelského
sboru. Nedělali jsme a neděláme obtíže
a neztížili jsme vládě práci.
Naléhavě žádáme, aby vláda
napříště postupovala obdobně.
Dovolte mi nyní, abych přešel k vybraným
obsahovým problémům navrhovaného rozpočtového
zákona. Nechtěl bych přitom opakovat čísla
a skutečnosti, které jsou uvedeny v rozdané
osnově a v důvodové zprávě
a které uvedl ministr financí. Přitom je
třeba k některým se vrátit. Příjmy
rozpočtu samotné federace se proti loňskému
roku zvýšily a dosahují 45,6 mld Kčs,
tj. zvýšení o 10,1 %. Přitom dosavadní
práce na rozpočtech národních republik
dávají souhrn příjmů všech
tří rozpočtů 170,22 mld Kčs,
což je zvýšení cca o 10,3 %. Vydání
dosahují v letošním roce částky
166,44 mld Kčs. Po vyloučení organizačních
změn je souhrn výdajů rozpočtů
republik a federace 167,16 mld Kčs, což je zvýšení
proti očekávanému plnění asi
o 7,7 %. Pokud jde o vydání, nepodařilo se
tedy dodržet počáteční směrnici,
aby vydání rostla nikoliv v závislosti na
příjmech, ale na růstu národního
důchodu. Vytvořený národní
důchod roste o 6,2 % a použitelný jen o 5,7.
Přesto by myšlenka vázat vydání
rozpočtu nikoliv na růst jeho příjmů,
ale na růst národního důchodu, neměla
být zapomenuta.
V rozpočtu je počítáno s plánovaným
přebytkem ve výši 3 mld Kčs, o jehož
charakteru se už zmínil ministr financí. Nebudu
podrobně rozebírat jednotlivé položky
výdajů federálního rozpočtu,
jednak proto, že se k nim měli možnost konkrétně
vyjádřit soudruzi poslanci ve výborech, jednak
proto, že těžiště jednání
naší sněmovny by mělo být v souladu
s jejich specifikou spíše ve vztazích federálního
rozpočtu k rozpočtům národních
republik. Uvedu o tom nyní některá fakta,
srovnávající tyto vztahy se vztahy v letošním
roce.
Zásada otevřenosti rozpočtů národních
republik, na které jsme se rovněž shodli, se
projevuje i v rozpočtu na příští
rok v tom, že oba rozpočty národních
republik jsou dotovány. V letošním roce činila
dotace rozpočtu ČSR 1,110 mld Kčs, v příštím
roce má vzrůst na 1,173 mld Kč. Je třeba
říci, že po obsahové stránce
neobsahuje dotace do rozvoje národního hospodářství
do hospodářské sféry, ale spíše
dotace zajišťují některé specifické
úkoly federace. Dotace rozpočtu SSR činila
necelých 11 mld a má činit 14,410 mld Kčs.
Pohyb těchto částek do rozpočtu SSR
lze blíže charakterizovat následujícími
čísly: dotace a subvence na financování
vybraných akcí v SSR se zvyšuje z 1,164 mld
Kčs na 1,3 Kčs, tj. zvýšení o
13,8 %, dotace na rozvoj a ekonomické vyrovnání
v SSR, tedy dotace, které mají samy sebe postupně
omezovat uvádějí do pohybu zdroje, se zvyšují
z 3,819 mld Kčs na 4,745, tj. téměř
o 22 %. Dotace na vyrovnání úrovně
společenské spotřeby, což jsou dotace,
jimiž se realizují stejná občanská
práva a stejné nároky, a které ještě
zdaleka neznamenají stejnou úroveň společenské
spotřeby v SSR jako v ČSR, rostou z 5,065 mld na
7,930 mld Kčs, tj. o 45 %, dotace na redistribuci mezi
VHJ přes rozpočet SSR se snižují z 874
mil. Kčs na 410 mil., tedy snížení o
53 %. Neměli jsme k dispozici spolehlivá čísla
o očekávaném plnění těchto
dotací, proto srovnávám plánovaná
čísla mezi sebou.
Jsem si vědom ne úplné srovnatelnosti těchto
čísel. Nestojím však před sborem
rozpočtových nebo účetních
znalců, nýbrž před politickým
orgánem, a domnívám se proto, že toto
globální srovnání v potřebné
míře vystihuje politiku, kterou rozpočet
ve vztahu k národním republikám provádí.
Došli jsme v rozpočtovém výboru a ve
výboru pro hospodářskou politiku k tomu názoru,
že takový směr je správný.
Toto konstatování, tento úmysl i jeho provedení
by však měly valnou cenu, kdyby míry, jimiž
politiku federace kvantifikujeme, zůstávaly z jakéhokoliv
důvodu v pohybu. Otevřeněji řečeno:
kdyby výdaje rozpočtu měly představovat
inflační peníze, nekryté potřebným
objemem a strukturou hmotných prostředků.
Tato otázka byla v rozpravě ve výborech i
mimo parlament při přípravě státního
rozpočtu nejednou položena, zejména v takové
podobě, zda existuje shoda mezi politikou, kterou federální
vláda sleduje ročním plánem a politikou
státního rozpočtu. Dostalo se nám
ujištění a osobně jsem měl možnost
se přesvědčit o tom, že práce
na ročním plánu, které jsou před
uzavřením, postupují stejným směrem
a ve stejném duchu, že vláda je rozhodnuta
učinit v příštím roce první
rozhodné kroky ke stabilizaci ekonomiky. Mohou být
pochopitelně pochybnosti o stupni zajištění
těchto kroků, ale je třeba připomenout,
že schválením rozpočtu státní
hospodaření na roční období
nekončí, ale naopak teprve začíná.
Nebyly přijaty ani koncepce, které by chtěly
řešit napětí v národním
hospodářství, ať už na vnitřním
trhu, nebo v oblasti investic či vnějších
vztahů, tzv. radikálními řezy. Vláda
také nehodlá opakovat řešení
z počátku 60. let, která ve svých
důsledcích vedla ke stagnaci ekonomiky. Konkrétně
ve státním rozpočtu vyvstává
v této souvislosti problém míry jeho protiinflačního
působení. Byl původně úmysl,
o němž jste byli informováni, sestavit rozpočet
s přebytkem vyšším, dosahujícím
5 - 6 mld Kčs. To by však bylo předpokládalo
provedení cenových úprav, i u takových
základních životních potřeb,
jako jsou ceny masa, dále např. velké zvýšení
jízdného na železnici a jiná opatření,
která by mohla lavinovitě zapůsobit na všech
úsecích národního hospodářství.
Tak riskantní zásahy bez kvalitního perspektivního
plánu a bez skutečné normalizace hospodářského
života nemohly být přijaty. To je hlavní
důvod, proč má plánovaný přebytek
federálního rozpočtu rozsah jen 3 mld Kčs,
z nichž ještě polovina je zatím účelově
vázána ke krytí finančních
rozdílů /salda cenových přirážek
a srážek/ v zahraničním obchodě,
které se vší pravděpodobností
budeme inkasovat záporně.
Předpokládaných efektů přebytkového
rozpočtu se má dosáhnout tím, že
místo původně zamýšleného
použití těchto peněz jako zdroje úvěrového
plánu, aby se předešlo jeho krytí emisí,
bude dosaženo odpovídající omezení
úvěru. V tomto smyslu můžeme souhlasit
s názorem vlády, že navrhovaný federální
rozpočet bude čelit inflačnímu vývoji.
Máme-li tedy souhrnně charakterizovat tento státní
rozpočet, můžeme říci, že
představuje nástroj střízlivé
a přitom aktivní finanční politiky.
Neomezuje se na to být pouze odrazem hmotných vztahů,
ale využívá peněz v socialistickém
hospodářství k tomu, aby nejen nezeslaboval
efekt hospodářské politiky jako celku, ale
aby přispíval k jejímu úspěchu
specifickými finančními nástroji,
a to zejména v následujícím směru:
1. Používá zdroje, jejichž převážná
část pochází z podnikových
daní a činí tak racionálnějším
a naší skutečnosti lépe odpovídajícím
systémem, při této příležitosti
chci jen připomenout, že byl prakticky dořešen
spor, zda zdaňovat v závislosti na hrubém
důchodu nebo zisku, a to nikoli na základě
abstraktní propagandistické polemiky, ale na základě
zkušeností.
2. Státní rozpočet zavádí a
předpokládá praktické zavedení
strohé finanční disciplíny a zejména
režimu úspornosti v neproduktivních vydáních.
V této souvislosti je také přijímán
pouze skutečně minimální sociální
program. Je přitom třeba zdůraznit, že
nabytá práva a zákonné nároky
občanů nebudou kráceny, ačkoliv jejich
přírůstek vlivem demografického vývoje
znatelně zvyšuje výdaje rozpočtu.
Výdaje na národní pojištění
vzrostou o 8,9 % a dosáhnou téměř
40 mld Kčs bez výdajů národních
výborů na tuto oblast, ostatní sociální
vydání vzrostou o 7,4 % a dosáhnou výše
přes 8 mld Kčs.
Na druhé straně má stabilizace hospodářství
zajistit udržení kupní síly koruny,
což je nesporně účinnější
a politicky prozřetelnější postup, nežli
tzv. revalorizace důchodů, která vždy
za skutečným vývojem pouze klopýtá.
3. Rozpočet se opírá o celkovou hospodářskou
politiku vlády, zejména o roční plán,
omezující ohniska inflačního vývoje
a reálně zajišťující progresívní
rozvoj hospodářství.
Po zvážení všech faktů, které
byly uvedeny a s nimiž jste byli seznámeni, doporučuji
z pověření výboru pro rozpočet
a výboru pro hospodářskou politiku návrh
zákona o státním rozpočtu čs.
federace ke schválení Sněmovnou národů
s úpravami, na nichž se včera usnesly výbory
ústavně právní a rozpočtové
sněmoven. Tyto úpravy vám byly rozdány
v tisku 27 resp. 22 SN, který byl dnes na vašich pracovních
místech.
To je závěr, ke kterému došly výbory
rozpočtový, výbor pro hospodářskou
politiku spolu s výborem ústavně právním.
Predseda SN Mihálik: Ďakujem predsedovi rozpočtového
výboru Tomanovi. Skôr než otvoríme diskusiu
o obidvoch prednesených správach, prerušujem
schôdzku na 20 minút.
Prosím, aby ste prihlášky do diskusie odovzdávali
pri predsedníckom stole.
/Schůze opět zahájena v 11.28 hod./
Predseda Mihálik: Vážené súdružky
poslankyne a súdruhovia poslanci, budeme pokračovať
v rokovaní.
Otváram diskusiu k správam ministra financií
a spravodajcu k návrhu zákona o štátnom
rozpočte československej federácie na rok
l970.
Do diskusie sa prihlásili poslanci: dr. Vladimír
Vybral, inž. Emil Píš a Jan Pešek.
Prosím súdruha poslanca Vybrala, aby sa ujal slova.
Poslanec prof. dr. Vybral: Vážená sněmovno,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci. Dovolte mi, abych k předloženému
federálnímu rozpočtu na rok 1970 podal několik
připomínek. Především vyzdvihuji
fakt, že poprvé projednáváme ve Federálním
shromáždění samostatně státní
rozpočet federace jako samostatný finanční
elaborát, odlišný od národních
rozpočtů a plníme tak základní
ústavní funkci federace.
Letošní jarní rozdělení jednotného
rozpočtu na rok 1969 ve 3 rozpočty, federální
a 2 národní, bylo už předehrou k tomuto
našemu podzimnímu úkolu, ale teprve v tomto
případě bereme na sebe spolu s federální
vládou plnou ústavní odpovědnost za
sestavení federálního rozpočtu a za
hospodaření podle něho v příštím
roce.
Jsme si všichni vědomi toho, že časová
tíseň, ve které rozpočet projednáváme,
mnoho ubírá na důkladnosti naší
práce. Vyslovujeme proto naději, že už
projednání příštího rozpočtu
budeme moci věnovat takovou časovou pozornost, jak
je vžitou parlamentní praxí ve všech ústavních
státech.
Obtížnost našeho úkolu spočívá
jednak ve složitosti národohospodářské
a finanční hospodářské situace,
v níž se nacházíme. Jednak i v tom,
že přistupujeme k řešení této
problematiky v ústavních podmínkách
federace, která rozčleňuje finančně
hospodářskou materii do tří samostatných
celků, vzájemně spolu úzce souvisejících.
Vytváříme takto v našich poměrech
novou parlamentní tradici při řešení
celkové finančně hospodářské
problematiky, v níž se osvědčuje jak
vzájemná spolupráce obou našich národů,
tak se prohlubuje i vědomí vzájemné
odpovědnosti za konečný výsledek našeho
jednání.