Nejdůležitější ustanovení
Smlouvy jsou obsažena v článku 1 a 2, podle
nichž se smluvní státy zavazují neumisťovat
na mořském a oceánském dně
a v jeho podzemí jakékoliv jaderné zbraně
a jiné zbraně hromadného ničení,
jakož i odpalovací rampy a jiná zařízení
určená pro skladování, zkoušení
nebo použití těchto zbraní, jakož
i nepodporovat, nepomáhat, nevybízet kterýkoli
jiný stát k uskutečňování
takovéto činnosti za hranicemi 12mílového
pásma pobřežních vod. Pokud jde o rozsah
zákazu, Smlouva se omezuje pouze na denuklerizaci daného
prostředí tak, jak to původně navrhly
Spojené státy americké. V článku
5 se však smluvní státy zavazují pokračovat
v jednáních o dalších opatřeních
vedoucích k úplné demilitarizaci mořského
a oceánského dna, tak jak to původně
navrhovaly socialistické státy. Z tohoto důvodu
si výbor pro odzbrojení v Ženevě ponechává
i nadále tuto otázku ve svém jednacím
programu.
Zeměpisná oblast působení Smlouvy
byla vymezena hranicí 12mílového pásma
pobřežních vod, což odpovídá
původnímu sovětskému návrhu
z roku 1969. Zakotvuje tak i jednotnou zásadu dodržování
tohoto pásma pro všechny země, neboť dosud
platí v normálním životě různost
šíře těchto pásem, jak o tom
hovořil přede mnou místopředseda vlády
s. dr. Laco.
Závažná ustanovení jsou také
obsažena v článku 3 o kontrole. Kontrola se
bude moci provádět každým smluvním
státem nejen jeho vlastními silami nebo ve spolupráci
s jiným smluvním státem, ale také
prostřednictvím mezinárodních procedur
v rámci OSN v souladu s její Chartou. Kontrolní
procedura zahrnuje pozorování činnosti jiných
smluvních států v daném prostředí,
poskytování informací, jsou-li pochybnosti
nebo podezření z narušování Smlouvy,
vzájemné konzultace a spolupráci mezi zainteresovanými
státy, jakož i provádění příslušných
inspekcí na místě. Kromě toho je možno
obrátit se i na Radu bezpečnosti. Toto ustanovení
zabezpečuje celkem jednoduchou a přitom pružnou
a účinnou kontrolu plnění přijatých
závazků ze strany smluvních států.
Smlouva podléhá ratifikaci a vstoupí v platnost
po uložení ratifikačních listin depositářským
vládám dvacetidvěma státy včetně
depositářů, kterými jsou SSSR, USA
a Velká Británie.
Smlouva o zákazu umisťování jaderných
zbraní hromadného ničení na dně
moří a oceánů a v jeho podzemí
byla slavnostně otevřena k podpisu začátkem
února 1971 v Moskvě, Londýně, Washingtoně.
Za Československou socialistickou republiku ji 11. února
t. r. podepsali současně: v Moskvě ministr
zahraničních věcí ČSSR, ve
Washingtonu a Londýně velvyslanci ČSSR.
Význam předložené Smlouvy zvyšuje
ta skutečnost, že byla přijata převážnou
většinou členských států
OSN. Posiluje to universální platnost a závaznost
této normy mezinárodního práva pro
všechny země bez rozdílu.
Soudružky a soudruzi, do dnešního dne podepsalo
Smlouvu 75 zemí a více než desítka států
včetně SSSR Smlouvu již ratifikovala. ČSSR
připojením své ratifikace vnese podíl
na uvedení této Smlouvy v život.
Zdálo by se, že pro naši republiku není
tato Smlouva zvláště důležitá.
Mějme však na paměti, že i po světových
mořích a oceánech se plaví i naše
obchodní loďstvo, že i my máme prostřednictvím
bratrských socialistických zemí z moře
užitek a potěšení.
Nechť tedy mořské hlubiny jsou hlubinami míru,
života a užitku!
Zahraniční výbor Sněmovny lidu projednal
znění Smlouvy v podrobné rozpravě
a doporučuje ji plenárnímu zasedání
Federálního shromáždění
ČSSR k odsouhlasení.
Místopředseda FS Voleník: Děkuji
poslankyni Besserové. Stanovisko výboru Sněmovny
národů přednese zpravodaj poslanec Himl.
Prosím soudruha Himla, aby se ujal slova.
Zpravodaj poslanec Himl: Vážené Federální
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, Československá socialistická republika
klade na první místo své zahraniční
politiky v oblasti odzbrojení otázku omezení
jaderné hrozby a úplnou likvidaci jaderných
zbraní. Spatřuje ve Smlouvě o zákazu
umisťování jaderných zbraní a
jiných zbraní hromadného ničení
na dně moří a oceánů a v jeho
podzemí součást přípravné
etapy pro skutečné jaderné odzbrojení.
Smlouva má význam především perspektivní,
ale už dnes může přispět k tomu,
aby se tato rozsáhlá oblast, pokrývající
dvě třetiny zeměkoule, stala do všech
důsledků naprosto bezjadernou zónou.
Dnes, kdy svět prochází obdobím vědecko-technické
revoluce, vědecko-výzkumný a technologický
pokrok dosáhl úrovně, která skýtá
reálné možnosti využívat nerostných
zdrojů mořského dna.
Značně se tím rozšíří
materiální základna pro další
rozvoj nejen průmyslově vyspělých
států, ale i zemí třetího světa,
které zápasí s ohromnými ekonomickými
těžkostmi. Smlouva, která je předkládána
ke schválení, tak přispěje k zlepšení
celkové situace ve světě a ke zvýšení
blahobytu všech zemí bez rozdílu jejich velikosti
i zeměpisné polohy.
Ratifikací této Smlouvy se Československá
socialistická republika zařadí mezi státy,
které otevřou cestu k mírovému využití
mořského dna, jehož se hodláme ve spolupráci
se Sovětským svazem a ostatními socialistickými
zeměmi v plné míře zúčastnit.
Jménem výborů Sněmovny národů
doporučuji, jako společný zpravodaj Sněmovny
národů, aby vládní návrh Smlouvy
o zákazu umisťování jaderných
zbraní a jiných zbraní hromadného
ničení na dně moří a oceánů
a v jeho podzemí byl v plném znění
schválen.
Místopředseda FS Voleník: Děkuji
poslanci Himlovi a otevírám rozpravu. Do rozpravy
se přihlásili poslanci Anna Matějková
a Jozef Turošík. Prosím poslankyni Matějkovou,
aby se ujala slova.
Poslankyně dr. Matějková: Vážené
Federální shromáždění,
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vyslechli
jsme výklad a zpravodajské zprávy ke Smlouvě
o zákazu umisťování jaderných
zbraní a jiných zbraní hromadného
ničení na dně moří a oceánů
a v jejich podzemí. Věřím, že
všichni budeme souhlasit s předloženým
návrhem. K tomuto závěru vedou mne nejen
skutečnosti, o nichž zde bylo hovořeno, ale
i to, že návrh předkládané Smlouvy
je mimo jiné i v souladu s deklarací zásad
mezinárodního práva týkající
se přátelských vztahů a spolupráce
mezi státy, kterou schválilo Valné shromáždění
OSN na závěr slavnostní části
svého zasedání věnovaného oslavě
25. výročí založení této
celosvětové organizace.
Vzpomínám na tuto deklaraci už proto, že
myšlenka kodifikace těchto zásad, představující
i právní zásady mírového soužití,
byla vznesena v roce 1962 československou delegací
na XVII. zasedání Valného shromáždění
OSN. Zásluhou společného postupu socialistických
zemí za aktivní pomoci nových států
Asie, Afriky, Latinské Ameriky a některých
kapitalistických zemí se československé
diplomacii podařilo překlenout počáteční
tuhý odpor západních mocností. Z toho,
že dnes projednáváme text Smlouvy o zákazu
umisťování jaderných a jiných
zbraní hromadného ničení na dně
moří a oceánů a v jejich podzemí,
lze činit tyto následující dva závěry:
za prvé, že československá zahraniční
politika se aktivně podílí na celosvětovém
mírovém vývoji a za druhé, že
její podíl nachází konkrétní
výraz v mnohostranných mezinárodních
smlouvách.
V této souvislosti bych chtěla připomenout,
že litera předložené Smlouvy naplňuje
ty aspekty, které jsou vlastní čs. zahraniční
politice i zahraniční politice zemí socialistického
tábora.
Z ducha celé Smlouvy vyplývá plné
respektování zásady, že státy
se musí vystříhat hrozby silou nebo použití
síly, že jsou povinny přistupovat k řešení
všech otázek pokojnými prostředky tak,
aby nebyl ohrožen mezinárodní mír, bezpečnost
a spravedlnost, že musí a chtějí poctivě
plnit závazky převzaté s Chartou OSN. Předložený
návrh Smlouvy je tedy v souladu nejen s mezinárodně
politickými zájmy našeho státu, ale
i mezinárodně právními principy, k
nimž se hlásíme.
Máme v rukou vysoce politický, správně
a ideově angažovaný dokument, dokument, který
je jedním z nástrojů usilujících
o vytvoření příznivého klimatu
pro zabezpečení míru a bezpečnosti.
Předložený dokument hledá cestu, jak
odstranit jednu z možností hromadění
vysoce ničivého a lidstvu nebezpečného
vojenského potenciálu. Snižuje tedy napětí
mezi národy a přispívá k upevnění
životních jistot těchto národů.
K předloženému textu Smlouvy přistupujeme
jako k součásti celého komplexu otázek
evropské bezpečnosti, tj. k problematice, na kterou
se v současné době soustřeďuje
pozornost široké světové veřejnosti,
neboť zajišťuje nejen zájmy naší
vlasti a zájmy internacionální v rámci
celého socialistického společenství,
ale i celoevropské zájmy na principu mírové
spolupráce se všemi zeměmi evropského
kontinentu.
Připomeňme si, že další rozkvět
naší společnosti a bezpečnosti země
lze zajistit jen v přímém spojenectví
zemí Varšavské smlouvy. Proto také výchozí
podklady pro pozitivní posouzení předložené
Smlouvy jsou v bukurešťské deklaraci z roku 1965,
v karlovarském prohlášení z roku 1967,
v budapešťské výzvě vládám
všech evropských zemí z roku 1969, jakož
i v dokumentech přijatých na poradách se
zeměmi socialistického tábora.
Předložená Smlouva tedy patří
do řady dílčích odzbrojovacích
opatření, na kterých se v složitých
podmínkách posledních desetiletí postupně
shodly hlavní světové mocnosti a jejichž
realizace podporuje velká většina všech
států dnešního světa. Představují
pozitivní výsledky dlouholetého úsilí
o včasné zastavení takových vojenských
programů a akcí, které by vedly k rozšiřování
závodů ve zbrojení do dalších
zeměpisných oblastí i nových technických
sfér.
Jiná linie těchto dílčích opatření
vede k omezení stávajícího zbrojení,
snížení nebo přímo vyloučení
některých druhů zbraní, popř.
zastavení speciálních vojenských příprav.
Proto předloženou Smlouvu považujeme za jeden
ze závažných kroků, který směřuje
nejen k posílení míru a k snížení
účinnosti nebezpečných tendencí
ve zbrojení, ale i k dalšímu rozvoji mořského
práva vůbec. Smlouva tedy vytváří
vhodné podmínky pro další rozvoj mírových
činností v oblasti moří a oceánů
a podmínky pro další využití bohatství,
které poskytují.
Již z toho důvodu je nutno všemi prostředky
i nadáte usilovat, aby prostor volného moře
a jeho podzemní části byly vyhrazeny výlučně
pro mírové účely a tím pro
blaho lidstva. I my, kteří žijeme uvnitř
evropského kontinentu, máme zájem také
z hospodářských, sociálních
a zdravotních důvodů, aby využití
mořských oblastí a jejich bohatství
podporovalo zdravý rozvoj světového hospodářství.
Vždyť moře a oceány, jejich dna a podzemí
jsou zdrojem nepřeberného množství nerostných
surovin, výživy pro lidstvo a nevyčerpatelné
energie. Myslím, že bychom všichni společně
za pomoci dalších mezinárodně právních
a jiných smluv měli usilovat o to, aby národy
světa se podílely na těžbě bohatství,
které nabízejí dna a podzemí oceánů,
pokrývajících zhruba pět sedmin zemského
povrchu.
A nejde jen o tyto skutečnosti. Moře a oceány
tvoří základ velmi citlivé ekologické
rovnováhy, ovlivňují klima a životní
prostředí nejen přímořských
států, produkujíce více než polovinu
pozemského kyslíku. Pod vlivem vědeckotechnické
revoluce mění se i životní styl většiny
obyvatelstva, zejména pak obyvatel, kteří
žijí v průmyslově vyspělých
zemích. Civilizační procesy dávají
člověku mnoho zlepšení a výhod.
Na druhé straně však jsou provázeny
jevy, kterým je nutno věnovat mimořádnou
pozornost. Jde zejména o to, že důsledky civilizačního
procesu působí mnohem intenzívněji
na smyslové a nervové orgány člověka
i v negativním smyslu. Projevují se nejen ve vztahu
k dospělé populaci, ale ovlivňují
i děti a příslušníky nejmladší
generace.
Nejen náš stát hledá cestu k zmírnění
těchto vlivů. Nachází ji mj. i v přímořských
oblastech. Jejich pozitivní vliv na upevnění
zdraví a reprodukci fyzických i duševních
schopností člověka je nad veškeré
pochyby. Již s ohledem na nejmladší a mladou
generaci jsme povinni usilovat o to, aby moře a oceány
se staly trvalým zdrojem možností upevnění
zdraví. V tom je jeden z dalších důvodů,
který vede k potřebě podpořit snahu
a celosvětový zájem všech lidí
na zákazu umisťování jaderných
a jiných zbraní hromadného ničení
na dně moří a oceánů, neboť
pásma pobřežních vod nelze odloučit
od volného moře.
Dovolte mi ještě připomenout jeden aspekt,
který je zvlášť významný
pro naši zemi. Jde o nedostatek vody, potřebné
nejen pro obyvatelstvo, ale i celou hospodářskou
soustavu. Všichni víme, že náš stát
neoplývá přílišnou zásobou
zdrojů pitné vody. Nedostatek vody není jen
naším problémem. Zápasí s ním
i jiné státy evropského kontinentu a zámoří.
Proto jsou zřizována výzkumná a vědecká
pracoviště, která řeší možnosti
přeměny mořské vody na vodu pitnou
a užitkovou pro potřeby lidí a hospodářství.
K tomu, aby tyto záměry vedly ke zdárnému
konci a aby byla řešena narůstající
potřeba pitné vody, je nutno vytvořit systém,
který dává záruky, že mořské
vody nebudou zamořeny štěpnými produkty
v důsledku atomového záření
či jinými škodlivými látkami.
Důvody, které nás tedy vedou k humánnímu
pojímání textu Smlouvy, jsou mnohostranné.
Shodou okolností projednáváme Smlouvu o zákazu
umisťování jaderných zbraní a
jiných zbraní hromadného ničení
na dně moří a oceánů a v jejich
podzemí současně se zákony sociální
povahy, jejichž realizace je součástí
velkého sociálního programu. Odvoláním
se na tyto zákony a sociální program chci
znovu připomenout, jak významné důsledky
vyplývají z této Smlouvy i pro oblast sociálních
a společenských jistot našeho občana
v jeho každodenním životě.
Jsem přesvědčena, soudružky a soudruzi
poslanci, že všichni jednotným hlasem rozhodneme
o přijetí předložené Smlouvy.
Místopředseda FS Voleník: Děkuji.
Slovo má poslanec Turošík.