Soudružky a soudruzi, jménem výborů
Sněmovny národů doporučuji schválit
vládní návrh zákona o lidové
kontrole ve znění dodatečně upraveném
vládou a se změnami, které jsou uvedeny ve
společné zprávě.
Místopředseda FS Voleník: Děkuji
zpravodaji poslanci Zuskovi a prosím poslance Červinku,
aby jako společný zpravodaj přednesl stanovisko
výborů SL, kterým byl návrh zákona
přikázán k projednání.
Zpravodaj poslanec V. Červinka: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, můj úkol jako
zpravodaje za výbory Sněmovny lidu, které
vládní předlohu o lidové kontrole
projednaly, je podstatně usnadněn tím, že
zpráva poslance SN s. dr. Zusky se dotkla všech zásadních
otázek navrhovaného zákona. V podané
zpravodajské zprávě objasnil s. dr. Zuska
také stručně náplň a politický
význam soustavy lidové kontroly, jak je konkretizována
ve vládní předloze.
Dovolte mi proto, abych se jen stručně zmínil
o některých dalších poznatcích
z projednávání zákonné osnovy
ve výborech Sněmovny lidu.
Především chci upozornit na to, že vládním
návrhem se řeší nesnadný úkol.
Poprvé se předkládá Federálnímu
shromáždění ucelený systém
lidové kontroly v podmínkách federativního
uspořádání. Tento navrhovaný
systém respektuje jednak ústavní práva
republik, ale současně vychází i ze
zásady jednotnosti celé kontrolní soustavy.
Domnívám se, že tento úkol byl splněn
velmi úspěšně.
Pokud jde o jednotnost soustavy lidové kontroly, je zajištěna
projednávaným zákonem tím, že
všechny orgány lidové kontroly se ve své
činnosti budou řídit jednotnými zásadami.
Kromě toho Výbor lidové kontroly ČSSR
má právo koordinovat činnost výborů
lidové kontroly republik, a to především
na základě vypracovaných a federální
vládou schválených plánů kontrolní
činnosti.
I jinak předložený návrh vyhrazuje Výboru
lidové kontroly ČSSR jako vrcholnému orgánu
dostatečná oprávnění k zajištění
integrující funkce federace v kontrolní soustavě.
Zákon ponechává podrobnou právní
úpravu kontrolní soustavy v působnosti republik
zákonům národních rad.
Toto se odráží i v konstrukci předkládaného
zákona, který podrobně upravuje pouze působnost
federálních orgánů soustavy lidové
kontroly a jen ve svých obecně závazných
ustanoveních pojednává o úkolech celé
soustavy a jejím členění, o právech
a povinnostech orgánů lidové kontroly a o
zásadách, jimiž se činnost orgánů
lidové kontroly bude řídit.
Co se týká působnosti orgánů
lidové kontroly republik dotýká se jí
zákon jen v míře nezbytné k zajištění
účasti republikových orgánů
při zabezpečování potřeb federace.
Při posuzování vládní předlohy
ve výborech Sněmovny lidu zdůraznili poslanci
i demokratičnost tohoto zákona. Tato demokratičnost
se projevuje v kolektivním rozhodování orgánů
lidové kontroly ČSSR i orgánů lidové
kontroly republik při zachování principu
zodpovědnosti jediného vedoucího.
Na nižších stupních soustavy lidové
kontroly v působnosti republik se odráží
demokratický charakter kontrolní soustavy i v přímém
zapojení kontrolní soustavy na krajské, resp.
na okresní národní výbory. V této
souvislosti poslanci rovněž uvítali skutečnost,
že soustava orgánů lidové kontroly na
všech stupních bude úzce spolupracovat se společenskými
organizacemi a zejména s Revolučním odborovým
hnutím.
Při projednávání předlohy zákona
ve výborech věnovali poslanci rovněž
značnou pozornost objasnění vztahů
výborů lidové kontroly národních
výborů k plánu a radám národních
výborů, a to vzhledem k důležitosti,
kterou přikládají právě činnosti
orgánů na úrovni národních
výborů.
Zmiňuji se o tom proto, že předložený
zákon, otázky vztahů soustavy lidové
kontroly k národním výborům řešit
nemohl, protože tyto spadají do kompetence připravovaných
zákonů České národní
rady a Slovenské národní rady. Teprve tyto
zákony národních rad o lidové kontrole
je podrobně upraví.
Při posuzování vládního návrhu
zákona nelze opomenout ani to, že vrcholný
orgán soustavy zajišťuje společně
s jinými federálními orgány koordinaci
odborné kontrolní činnosti a že metodicky
usměrňuje činnost všech orgánů
na úseku kontroly s výjimkou kontrolní činnosti
prováděné podle zvláštních
předpisů. Tuto pravomoc výboru lidové
kontroly ČSSR poslanci rovněž zdůrazňovali,
a to proto, že přispěje k dokonalejšímu
a účinnějšímu fungování
celého členitého kontrolního systému.
V závěru mé zprávy mi dovolte vyslovit
přesvědčení, že kontrolní
systém vytvářený předloženým
návrhem zákona bude pracovat účinně,
bude střežit zájmy naší socialistické
společnosti a bude dbát toho, aby úkoly uložené
vládou ČSSR a komunistickou stranou byly plněny
včas a kvalitně.
Schválením předloženého zákona
rozhodně přispějeme k realizaci usnesení
XIV. sjezdu KSČ, který zdůraznil právě
význam orgánů lidové kontroly pro
upevňování státní a hospodářské
disciplíny a socialistické zákonnosti.
Doporučuji proto jménem výborů ústavně
právního, pro plán a rozpočet, pro
průmysl, dopravu a obchod a pro zemědělství
a výživu SL schválit předložený
návrh zákona o lidové kontrole, a to ve znění
dodatečně upraveném vládou a se změnami
navrženými ve společné zprávě
výborů obou sněmoven.
Místopředseda FS Voleník: Děkuji
poslanci Červinkovi za přednesenou zprávu.
Otevírám rozpravu k zákonu o lidové
kontrole. Jako první se přihlásil poslanec
Hanzlík; prosím ho, aby se ujal slova. Připraví
se poslanec Kotrba.
Poslanec Hanzlík: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, chcem vo svojom vystúpení
podporiť vládny návrh zákona o ľudovej
kontrole, ktorý sa stretáva s veľkým
záujmom občanov a pracujúcich. Je to hlavne
preto, že doterajšie nesporné úspechy,
dosiahnuté v ekonomike, hospodárskom, politickom
a kultúrnom živote za posledné dva roky sú
ešte stále narušované alebo brzdené
takými prejavmi, ako je porušovanie zákonov,
machinácie, podvody, ktoré by v našej spoločnosti
nemali mať miesto a ktoré vyvolávajú
oprávnenú nespokojnosť obrovskej väčšiny
pracujúcich, ktorí čestne plnia svoje povinnosti
voči štátu a spoločnosti.
I z týchto dôvodov XIV. zjazd našej strany zameral
svoju pozornosť na maximálne úsilie o poriadok,
disciplínu, dodržiavanie zákonov. Na tomto
úseku prisúdil dôležitú úlohu
aj orgánom ľudovej kontroly.
Súčasný stav a posledný vývoj
v oblasti disciplíny, poriadku a socialistickej zákonnosti
vôbec hlboko poznamenali udalosti v roku 1968 a začiatkom
roka 1969. I orgány ľudovej kontroly a možno
povedať celý systém kontrolného pôsobenia
štátu boli predmetom útokov pravice, ktorá
zo zrejmých dôvodov žiadny systém kontroly
nepotrebovala, a zvlášť boli narušené
leninské zásady ľudovej kontroly, to jest účasť
pracujúcich na kontrole ako významná náplň
socialistickej demokracie.
Vládny návrh zákona o ľudovej kontrole
veľmi správne s prihliadnutím na súčasné
požiadavky dosiahnutej úrovne riadiacej činnosti
orgánov a organizácií a v neposlednom rade
na podmienky federatívneho usporiadania našej republiky
vytvára možnosti spájať úsilie
štátnych orgánov a pracujúcich. Po schválení
návrhu zákona bude na nás na všetkých,
aby sa napĺňali predpoklady, že orgány
kontroly budú za aktívnej spoluúčasti
občanov v medziach svojej pôsobnosti kontrolovať
plnenie zákonov, záväzných predpisov,
uznesení federálnych i národných vlád,
národných výborov a riadiacich orgánov
na všetkých úsekoch národného
hospodárstva a štátnej správy.
Zodpovedná práca nás čaká pri
vybudovaní sústavy orgánov ľudovej kontroly
tak na úrovni federálnej, ako i národných
orgánov, ale najmä pri vytváraní výborov
ľudovej kontroly na národných výboroch,
výrobno-hospodárskych jednotkách a závodných
komisiách ľudovej kontroly.
Pôjde hlavne o to, aby v celej sústave orgánov
ľudovej kontroly pracovali ľudia svedomití, komunistickej
strane a socialistickej spoločnosti oddaní, nebojácni,
ktorí budú vedieť vzorne plniť svoje povinnosti,
ktorí budú vedieť jednať zásadne,
presvedčovať ľudí silou politických
a sociálnych argumentov, ale ktorí v tých
prípadoch, kde budú záujmy celku, záujmy
socialistického budovania ohrozované, budú
vedieť spravodlivo uplatniť slovo zákona, práva
a príslušné sankcie.
Je správne, že vládny návrh zákona
pamätá na široké oprávnenie, ktoré
má umožniť orgánom ľudovej kontroly
pri výkone funkcií uplatňovať správny
postup v záujme zjednania nápravy. Správne
je vyjadrená vedúca úloha Komunistickej strany
Československa tým, že orgány ľudovej
kontroly zodpovedajú strane a vláde a podľa
stupňa príslušných straníckych
a štátnych orgánov.
Bude na nás, aby sme občanom v mestách, obciach,
pracujúcim v závodoch správne vysvetlili
celú podstatu úsilia nášho ústredného
výboru a vlády republiky i národných
vlád, že pri uvedení zákona o ľudovej
kontrole do života ide predovšetkým o ochranu
záujmov našej socialistickej spoločnosti a
záujmov všetkých statočných občanov,
aby zákon o ľudovej kontrole napomáhal formovať
socialistické myslenie ľudí a aby zjednocoval
životnú úroveň dosiahnutú na
základe hospodárskeho rozvoja socialistickým
životným štýlom v našej spoločnosti.
Místopředseda FS Voleník: Děkuji
poslanci Hanzlíkovi. Hovořit bude poslanec Kotrba.
Poslanec Kotrba: Soudružky a soudruzi poslanci, slyšeli
jsme od soudruha předsedy a ostatních soudruhů
mnoho dobrého k zákonu o lidové kontrole.
Ve své diskusi k tomuto návrhu zákona chtěl
bych říci z pohledu okresních i místních
komisí lidové kontroly několik poznatků
i připomínek i ze zkušenosti jako bývalý
člen krajské komise lidové kontroly a Ústřední
komise lidové kontroly k potřebám obnovení
a nově se ustavovaným orgánům.
Kontrola, jako důležitá součást
řízení, za široké angažované
účasti pracujících v ní, je
významnou formou a náplní socialistické
demokracie. Již řadu let jsme budovali a formovali
naše kontrolní orgány i sledovali jejich činnost.
Postupně se začaly projevovat i dobré výsledky
této činnosti. Avšak od roku 1967 docházelo
k oslabování a k otupování kontrolní
činnosti.
Postupné oslabování kontrolní činnosti
vyvrcholilo přímým útokem v roce 1968
na všechny kontrolní úseky v působnosti
státních a hospodářských orgánů.
V atmosféře uvolněné kázně,
disciplíny se stala kontrola krajně nepopulární
a nežádoucí. Byla zrušena zákonná
ustanovení o závodních komisích lidové
kontroly a došlo k vyčlenění ÚKLK
ze soustavy orgánů lidové kontroly. K obratu
a postupnému formování kontroly v duchu leninských
zásad došlo teprve ve druhé polovině
roku 1969 a 1970, kdy na základě jednání
dubnového a květnového pléna ÚV
KSČ nastupuje nové vedení, s pevnou vůlí
prosadit konsolidaci politického života i národního
hospodářství.
Důsledky negativních vlivů ve vývoji
kontrolního systému v uplynulých letech jsou
stále citelné. Neustálé reorganizace,
rozrušení vztahů uvnitř systému,
nevyjasněnost postavení kontroly, snahy po okleštění
pravomoci a otupění její kritičnosti,
nedostatečné ocenění práce
kontrolních orgánů a existenční
nejistota - to vše vedlo k poklesu počtů i
aktivity členů i pracovníků orgánů
lidové kontroly.
V souladu s úkoly XIV. sjezdu Komunistické strany
Československa a směrnic předsednictva ÚV
KSČ je třeba znovu obnovit a zdokonalit celý
systém kontroly.
V rámci zásad jednotné soustavy lidové
kontroly vyplývají pro zabezpečení
cílů konkrétní úkoly i pro
orgány lidové kontroly na ONV, které v působnosti
okresů pro realizaci závěrů musí
sehrát hlavní úlohu. V současné
době půjde v souhrnu o uskutečnění
těchto opatření:
Dobudovat orgány lidové kontroly tak, aby za široké
účasti pracujících na výkonu
kontroly byly významným nástrojem při
plnění úkolů vytyčených
stranickými a státními orgány. V souvislosti
s tím vybudovat a rozšiřovat aktiv spolupracovníků.
Při realizaci věnovat politické a organizační
výstavbě, jakož i kádrovému výběru
funkcionářů a pracovníků lidové
kontroly velkou pozornost. Zvláštní péči
věnovat budování závodních
komisí lidové kontroly.
Jako hlavní - zajišťovat výborům
a komisím nižších stupňů
v jejich začátcích odbornou a metodickou
pomoc a hlavně také zajistit výběr
vhodných kontrolních akcí, poskytnout potřebné
pomůcky k jejich provádění, rovněž
i organizování školení a seminářů
pro funkcionáře.
Zvláštní pozornost věnovat seznamování
příslušných stranických orgánů
a organizací s výsledky provedených kontrol,
aby je mohly využívat a uplatňovat ve stranické
i společenské práci.
Aktivizovat pracující a jejich společenské
a zájmové organizace k uplatňování
jejich práv na kontrolu a tím je získávat
pro aktivní působení na odstraňování
nedostatků.
Za účelem preventivního působení
kontroly zintenzívnit činnost orgánů
lidové kontroly při sledování stavu
vývoje v jednotlivých úsecích činnosti
centrální sféry řízení
i národních výborů.
Zabezpečit, aby plán hlavních úkolů
se stal účinným nástrojem koordinovaného
úsilí všech orgánů soustavy lidové
kontroly, aby umožňoval pohotové řešení
aktuálních problémů. Dále pak
utvářet podmínky pro koordinaci a metodické
usměrňování činnosti jiných
kontrolních orgánů.
Učinit konkrétní opatření k
tomu, aby zákon o lidové kontrole ihned po schválení
byl v celé své šíři v činnosti
soustavy orgánů lidové kontroly správně
uplatňován, aby i ostatní kontrolní
orgány a vedoucí hospodářští
pracovníci byli se zákonem dokonale seznámeni.
Účinné plnění těchto
náročných úkolů nelze zabezpečovat
v podmínkách současného stavu, úrovně
a organizace lidové kontroly v okresech.
Soudružky a soudruzi, nám nezbývá než
orgány lidové kontroly na všech stupních
obnovit v souladu s potřebami naší společnosti.
Obnovit je v kontrolu aktivní, bojovou a kontrolu leninského
pojetí. Svědomité a nelítostné
ke každému, kdo se sám svou morálkou
a svým chováním vyřazuje ze společnosti
pracujících, jak to ukládá i usnesení
XIV. sjezdu KSČ.
Soudružky a soudruzi poslanci, z toho, co jsem zde v krátkosti
uvedl, vyplývá, že před nově
tvořícími se orgány lidové
kontroly stojí mnoho práce - intenzívní
práce na realizaci závěrů XIV. sjezdu
KSČ, i když nejde vždy vše tak, jak by bylo
potřeba, což znamená, že vynaložené
úsilí neodpovídá výsledkům.
Vždyť se mění to, co je nejobtížnější
- myšlení člověka.
Chceme, aby člověk překonal sám sebe,
aby při zachování své osobnosti jednal
především v zájmu celku. To znamená
porazit jeho egoismus a formy maloměšťácké
morálky, které se u mnoha lidí v období
let 1968 a 1969 rychle obnovily a s jejímiž důsledky
se setkáváme i my a v horších případech
i prokurátor.