Pátek 8. října 1971

Soudružky a soudruzi, jménem výborů Sněmovny národů doporučuji schválit vládní návrh zákona o lidové kontrole ve znění dodatečně upraveném vládou a se změnami, které jsou uvedeny ve společné zprávě.

Místopředseda FS Voleník: Děkuji zpravodaji poslanci Zuskovi a prosím poslance Červinku, aby jako společný zpravodaj přednesl stanovisko výborů SL, kterým byl návrh zákona přikázán k projednání.

Zpravodaj poslanec V. Červinka: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, můj úkol jako zpravodaje za výbory Sněmovny lidu, které vládní předlohu o lidové kontrole projednaly, je podstatně usnadněn tím, že zpráva poslance SN s. dr. Zusky se dotkla všech zásadních otázek navrhovaného zákona. V podané zpravodajské zprávě objasnil s. dr. Zuska také stručně náplň a politický význam soustavy lidové kontroly, jak je konkretizována ve vládní předloze.

Dovolte mi proto, abych se jen stručně zmínil o některých dalších poznatcích z projednávání zákonné osnovy ve výborech Sněmovny lidu.

Především chci upozornit na to, že vládním návrhem se řeší nesnadný úkol. Poprvé se předkládá Federálnímu shromáždění ucelený systém lidové kontroly v podmínkách federativního uspořádání. Tento navrhovaný systém respektuje jednak ústavní práva republik, ale současně vychází i ze zásady jednotnosti celé kontrolní soustavy. Domnívám se, že tento úkol byl splněn velmi úspěšně.

Pokud jde o jednotnost soustavy lidové kontroly, je zajištěna projednávaným zákonem tím, že všechny orgány lidové kontroly se ve své činnosti budou řídit jednotnými zásadami.

Kromě toho Výbor lidové kontroly ČSSR má právo koordinovat činnost výborů lidové kontroly republik, a to především na základě vypracovaných a federální vládou schválených plánů kontrolní činnosti.

I jinak předložený návrh vyhrazuje Výboru lidové kontroly ČSSR jako vrcholnému orgánu dostatečná oprávnění k zajištění integrující funkce federace v kontrolní soustavě.

Zákon ponechává podrobnou právní úpravu kontrolní soustavy v působnosti republik zákonům národních rad.

Toto se odráží i v konstrukci předkládaného zákona, který podrobně upravuje pouze působnost federálních orgánů soustavy lidové kontroly a jen ve svých obecně závazných ustanoveních pojednává o úkolech celé soustavy a jejím členění, o právech a povinnostech orgánů lidové kontroly a o zásadách, jimiž se činnost orgánů lidové kontroly bude řídit.

Co se týká působnosti orgánů lidové kontroly republik dotýká se jí zákon jen v míře nezbytné k zajištění účasti republikových orgánů při zabezpečování potřeb federace.

Při posuzování vládní předlohy ve výborech Sněmovny lidu zdůraznili poslanci i demokratičnost tohoto zákona. Tato demokratičnost se projevuje v kolektivním rozhodování orgánů lidové kontroly ČSSR i orgánů lidové kontroly republik při zachování principu zodpovědnosti jediného vedoucího.

Na nižších stupních soustavy lidové kontroly v působnosti republik se odráží demokratický charakter kontrolní soustavy i v přímém zapojení kontrolní soustavy na krajské, resp. na okresní národní výbory. V této souvislosti poslanci rovněž uvítali skutečnost, že soustava orgánů lidové kontroly na všech stupních bude úzce spolupracovat se společenskými organizacemi a zejména s Revolučním odborovým hnutím.

Při projednávání předlohy zákona ve výborech věnovali poslanci rovněž značnou pozornost objasnění vztahů výborů lidové kontroly národních výborů k plánu a radám národních výborů, a to vzhledem k důležitosti, kterou přikládají právě činnosti orgánů na úrovni národních výborů.

Zmiňuji se o tom proto, že předložený zákon, otázky vztahů soustavy lidové kontroly k národním výborům řešit nemohl, protože tyto spadají do kompetence připravovaných zákonů České národní rady a Slovenské národní rady. Teprve tyto zákony národních rad o lidové kontrole je podrobně upraví.

Při posuzování vládního návrhu zákona nelze opomenout ani to, že vrcholný orgán soustavy zajišťuje společně s jinými federálními orgány koordinaci odborné kontrolní činnosti a že metodicky usměrňuje činnost všech orgánů na úseku kontroly s výjimkou kontrolní činnosti prováděné podle zvláštních předpisů. Tuto pravomoc výboru lidové kontroly ČSSR poslanci rovněž zdůrazňovali, a to proto, že přispěje k dokonalejšímu a účinnějšímu fungování celého členitého kontrolního systému.

V závěru mé zprávy mi dovolte vyslovit přesvědčení, že kontrolní systém vytvářený předloženým návrhem zákona bude pracovat účinně, bude střežit zájmy naší socialistické společnosti a bude dbát toho, aby úkoly uložené vládou ČSSR a komunistickou stranou byly plněny včas a kvalitně.

Schválením předloženého zákona rozhodně přispějeme k realizaci usnesení XIV. sjezdu KSČ, který zdůraznil právě význam orgánů lidové kontroly pro upevňování státní a hospodářské disciplíny a socialistické zákonnosti.

Doporučuji proto jménem výborů ústavně právního, pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu a obchod a pro zemědělství a výživu SL schválit předložený návrh zákona o lidové kontrole, a to ve znění dodatečně upraveném vládou a se změnami navrženými ve společné zprávě výborů obou sněmoven.

Místopředseda FS Voleník: Děkuji poslanci Červinkovi za přednesenou zprávu. Otevírám rozpravu k zákonu o lidové kontrole. Jako první se přihlásil poslanec Hanzlík; prosím ho, aby se ujal slova. Připraví se poslanec Kotrba.

Poslanec Hanzlík: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, chcem vo svojom vystúpení podporiť vládny návrh zákona o ľudovej kontrole, ktorý sa stretáva s veľkým záujmom občanov a pracujúcich. Je to hlavne preto, že doterajšie nesporné úspechy, dosiahnuté v ekonomike, hospodárskom, politickom a kultúrnom živote za posledné dva roky sú ešte stále narušované alebo brzdené takými prejavmi, ako je porušovanie zákonov, machinácie, podvody, ktoré by v našej spoločnosti nemali mať miesto a ktoré vyvolávajú oprávnenú nespokojnosť obrovskej väčšiny pracujúcich, ktorí čestne plnia svoje povinnosti voči štátu a spoločnosti.

I z týchto dôvodov XIV. zjazd našej strany zameral svoju pozornosť na maximálne úsilie o poriadok, disciplínu, dodržiavanie zákonov. Na tomto úseku prisúdil dôležitú úlohu aj orgánom ľudovej kontroly.

Súčasný stav a posledný vývoj v oblasti disciplíny, poriadku a socialistickej zákonnosti vôbec hlboko poznamenali udalosti v roku 1968 a začiatkom roka 1969. I orgány ľudovej kontroly a možno povedať celý systém kontrolného pôsobenia štátu boli predmetom útokov pravice, ktorá zo zrejmých dôvodov žiadny systém kontroly nepotrebovala, a zvlášť boli narušené leninské zásady ľudovej kontroly, to jest účasť pracujúcich na kontrole ako významná náplň socialistickej demokracie.

Vládny návrh zákona o ľudovej kontrole veľmi správne s prihliadnutím na súčasné požiadavky dosiahnutej úrovne riadiacej činnosti orgánov a organizácií a v neposlednom rade na podmienky federatívneho usporiadania našej republiky vytvára možnosti spájať úsilie štátnych orgánov a pracujúcich. Po schválení návrhu zákona bude na nás na všetkých, aby sa napĺňali predpoklady, že orgány kontroly budú za aktívnej spoluúčasti občanov v medziach svojej pôsobnosti kontrolovať plnenie zákonov, záväzných predpisov, uznesení federálnych i národných vlád, národných výborov a riadiacich orgánov na všetkých úsekoch národného hospodárstva a štátnej správy.

Zodpovedná práca nás čaká pri vybudovaní sústavy orgánov ľudovej kontroly tak na úrovni federálnej, ako i národných orgánov, ale najmä pri vytváraní výborov ľudovej kontroly na národných výboroch, výrobno-hospodárskych jednotkách a závodných komisiách ľudovej kontroly.

Pôjde hlavne o to, aby v celej sústave orgánov ľudovej kontroly pracovali ľudia svedomití, komunistickej strane a socialistickej spoločnosti oddaní, nebojácni, ktorí budú vedieť vzorne plniť svoje povinnosti, ktorí budú vedieť jednať zásadne, presvedčovať ľudí silou politických a sociálnych argumentov, ale ktorí v tých prípadoch, kde budú záujmy celku, záujmy socialistického budovania ohrozované, budú vedieť spravodlivo uplatniť slovo zákona, práva a príslušné sankcie.

Je správne, že vládny návrh zákona pamätá na široké oprávnenie, ktoré má umožniť orgánom ľudovej kontroly pri výkone funkcií uplatňovať správny postup v záujme zjednania nápravy. Správne je vyjadrená vedúca úloha Komunistickej strany Československa tým, že orgány ľudovej kontroly zodpovedajú strane a vláde a podľa stupňa príslušných straníckych a štátnych orgánov.

Bude na nás, aby sme občanom v mestách, obciach, pracujúcim v závodoch správne vysvetlili celú podstatu úsilia nášho ústredného výboru a vlády republiky i národných vlád, že pri uvedení zákona o ľudovej kontrole do života ide predovšetkým o ochranu záujmov našej socialistickej spoločnosti a záujmov všetkých statočných občanov, aby zákon o ľudovej kontrole napomáhal formovať socialistické myslenie ľudí a aby zjednocoval životnú úroveň dosiahnutú na základe hospodárskeho rozvoja socialistickým životným štýlom v našej spoločnosti.

Místopředseda FS Voleník: Děkuji poslanci Hanzlíkovi. Hovořit bude poslanec Kotrba.

Poslanec Kotrba: Soudružky a soudruzi poslanci, slyšeli jsme od soudruha předsedy a ostatních soudruhů mnoho dobrého k zákonu o lidové kontrole. Ve své diskusi k tomuto návrhu zákona chtěl bych říci z pohledu okresních i místních komisí lidové kontroly několik poznatků i připomínek i ze zkušenosti jako bývalý člen krajské komise lidové kontroly a Ústřední komise lidové kontroly k potřebám obnovení a nově se ustavovaným orgánům.

Kontrola, jako důležitá součást řízení, za široké angažované účasti pracujících v ní, je významnou formou a náplní socialistické demokracie. Již řadu let jsme budovali a formovali naše kontrolní orgány i sledovali jejich činnost. Postupně se začaly projevovat i dobré výsledky této činnosti. Avšak od roku 1967 docházelo k oslabování a k otupování kontrolní činnosti.

Postupné oslabování kontrolní činnosti vyvrcholilo přímým útokem v roce 1968 na všechny kontrolní úseky v působnosti státních a hospodářských orgánů. V atmosféře uvolněné kázně, disciplíny se stala kontrola krajně nepopulární a nežádoucí. Byla zrušena zákonná ustanovení o závodních komisích lidové kontroly a došlo k vyčlenění ÚKLK ze soustavy orgánů lidové kontroly. K obratu a postupnému formování kontroly v duchu leninských zásad došlo teprve ve druhé polovině roku 1969 a 1970, kdy na základě jednání dubnového a květnového pléna ÚV KSČ nastupuje nové vedení, s pevnou vůlí prosadit konsolidaci politického života i národního hospodářství.

Důsledky negativních vlivů ve vývoji kontrolního systému v uplynulých letech jsou stále citelné. Neustálé reorganizace, rozrušení vztahů uvnitř systému, nevyjasněnost postavení kontroly, snahy po okleštění pravomoci a otupění její kritičnosti, nedostatečné ocenění práce kontrolních orgánů a existenční nejistota - to vše vedlo k poklesu počtů i aktivity členů i pracovníků orgánů lidové kontroly.

V souladu s úkoly XIV. sjezdu Komunistické strany Československa a směrnic předsednictva ÚV KSČ je třeba znovu obnovit a zdokonalit celý systém kontroly.

V rámci zásad jednotné soustavy lidové kontroly vyplývají pro zabezpečení cílů konkrétní úkoly i pro orgány lidové kontroly na ONV, které v působnosti okresů pro realizaci závěrů musí sehrát hlavní úlohu. V současné době půjde v souhrnu o uskutečnění těchto opatření:

Dobudovat orgány lidové kontroly tak, aby za široké účasti pracujících na výkonu kontroly byly významným nástrojem při plnění úkolů vytyčených stranickými a státními orgány. V souvislosti s tím vybudovat a rozšiřovat aktiv spolupracovníků.

Při realizaci věnovat politické a organizační výstavbě, jakož i kádrovému výběru funkcionářů a pracovníků lidové kontroly velkou pozornost. Zvláštní péči věnovat budování závodních komisí lidové kontroly.

Jako hlavní - zajišťovat výborům a komisím nižších stupňů v jejich začátcích odbornou a metodickou pomoc a hlavně také zajistit výběr vhodných kontrolních akcí, poskytnout potřebné pomůcky k jejich provádění, rovněž i organizování školení a seminářů pro funkcionáře.

Zvláštní pozornost věnovat seznamování příslušných stranických orgánů a organizací s výsledky provedených kontrol, aby je mohly využívat a uplatňovat ve stranické i společenské práci.

Aktivizovat pracující a jejich společenské a zájmové organizace k uplatňování jejich práv na kontrolu a tím je získávat pro aktivní působení na odstraňování nedostatků.

Za účelem preventivního působení kontroly zintenzívnit činnost orgánů lidové kontroly při sledování stavu vývoje v jednotlivých úsecích činnosti centrální sféry řízení i národních výborů.

Zabezpečit, aby plán hlavních úkolů se stal účinným nástrojem koordinovaného úsilí všech orgánů soustavy lidové kontroly, aby umožňoval pohotové řešení aktuálních problémů. Dále pak utvářet podmínky pro koordinaci a metodické usměrňování činnosti jiných kontrolních orgánů.

Učinit konkrétní opatření k tomu, aby zákon o lidové kontrole ihned po schválení byl v celé své šíři v činnosti soustavy orgánů lidové kontroly správně uplatňován, aby i ostatní kontrolní orgány a vedoucí hospodářští pracovníci byli se zákonem dokonale seznámeni.

Účinné plnění těchto náročných úkolů nelze zabezpečovat v podmínkách současného stavu, úrovně a organizace lidové kontroly v okresech.

Soudružky a soudruzi, nám nezbývá než orgány lidové kontroly na všech stupních obnovit v souladu s potřebami naší společnosti. Obnovit je v kontrolu aktivní, bojovou a kontrolu leninského pojetí. Svědomité a nelítostné ke každému, kdo se sám svou morálkou a svým chováním vyřazuje ze společnosti pracujících, jak to ukládá i usnesení XIV. sjezdu KSČ.

Soudružky a soudruzi poslanci, z toho, co jsem zde v krátkosti uvedl, vyplývá, že před nově tvořícími se orgány lidové kontroly stojí mnoho práce - intenzívní práce na realizaci závěrů XIV. sjezdu KSČ, i když nejde vždy vše tak, jak by bylo potřeba, což znamená, že vynaložené úsilí neodpovídá výsledkům. Vždyť se mění to, co je nejobtížnější - myšlení člověka.

Chceme, aby člověk překonal sám sebe, aby při zachování své osobnosti jednal především v zájmu celku. To znamená porazit jeho egoismus a formy maloměšťácké morálky, které se u mnoha lidí v období let 1968 a 1969 rychle obnovily a s jejímiž důsledky se setkáváme i my a v horších případech i prokurátor.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP