Plně souhlasím se stanoviskem Státní
banky československé, že zefektivnění
celého reprodukčního procesu, hlavně
soustavnou mobilizací rezerv a snižováním
výrobních, hlavně materiálových
nákladů a vyřešení problematiky
dodavatelsko-odběratelských vztahů přinese
další upevnění peněžního
a devizového hospodářství.
Přistoupí-li k tomu vyrovnaná platební
bilance v obou hlavních měnových oblastech
a stabilizace kupní síly peněz jak u obyvatelstva,
tak i v podnikové sféře, vytvoří
se taková situace, že se bude trvale zpevňovat
naše měna.
Jen z těchto několika poznámek vyplývá,
že zvyšování životní úrovně
je v rukou pracujících, to znamená v rukou
nás všech. Každý jednotlivec na kterémkoliv
místě nese odpovědnost za růst naší
výroby, za plnění úkolů pětiletky.
Každý i drobný čin ve prospěch
plnění plánu má svůj význam.
Protože zákon o pátém pětiletém
plánu řeší řadu problémů,
které měly negativní vliv na rozvoj našeho
hospodářství a podle mého přesvědčení
vytváří atmosféru pro další
růst výroby, budeme pro jeho schválení
hlasovat.
Soudružky a soudruzi poslanci, předsednictvo Československé
strany lidové v diskusi o směrnicích Komunistické
strany Československa k páté pětiletce
dalo své připomínky. Obrací nyní
svou pozornost k jejímu plnění. Vychází
přitom z politického zajištění
pětiletky politicko výchovnou prací a stálým
obracením pozornosti své členské základny
se zaměřuje na řešení konkrétních
problémů na pracovištích, v akcích
zlepšujících z iniciativy občanů
životní prostředí a v činnosti
poslanců všech stupňů národních
výborů.
Klub poslanců, členů Československé
strany lidové, mne pověřil, abych jeho jménem
prohlásil, že poslanci Československé
strany lidové budou nejen pro zákon hlasovat, ale
že učiní vše, co je v jejich silách,
aby úkoly páté pětiletky byly plněny
a aktivita pracujících se rozvíjela ku prospěchu
nás všech.
Předsedkyně SL doc.MUDr. Pennigerová:
Děkuji poslanci ing. Červenému. Dále
hovoří poslanec Kakos.
Poslanec Kakos: Vážené soudružky
a soudruzi, jsem prakticky posledním debatérem k
návrhu zákona o pětiletém plánu,
který, jak všichni říkáme, charakterizuje
cíle a podmínky dalšího rozvoje celé
výrobní základny a materiálních
zdrojů společnosti a ukazuje jak v souladu s růstem
hmotných zdrojů budou podle socialistického
způsobu života zabezpečovány potřeby
našeho obyvatelstva.
Pojetí plánu a návrhu zákona o něm
odpovídá základním požadavkům
i možnostem současné doby a tuto dobu nepředbíhá.
Rozumným způsobem se reaguje na rostoucí
potřeby v nejbližších létech. Plánovaný
vztah výroby a spotřeby odpovídá dlouhodobým
zájmům jak společnosti, tak i jednotlivce.
Návrh zabezpečuje odpovídajícím
způsobem dynamiku vývoje, která svými
proporcemi v řadě případů převyšuje
některé trendy světových měřítek.
Ne vždy se tyto věci doceňovaly. Samo o sobě
je to významným ukazatelem politiky, racionálního
přístupu k tvorbě plánu a možnostem
našeho hospodářství.
Náš styk s lidmi ve volebních obvodech i každodenní
praxe naznačují, že jasná formulace
záměrů do budoucna se zdůrazněním
lidského faktoru jako prioritního podmiňuje
rozvoj pracovní iniciativy a umělého vztahu
k práci. Potřebám obyvatelstva všech
věkových kategorií odpovídají
i opatření plánovaná ke zlepšení
jejich životní úrovně.
Potěšitelná je také, jak konstatují
občané, skutečnost, že se věnuje
zvláštní pozornost bytové výstavbě,
podpoře populace, spotřebnímu zboží
a jeho rozšiřování a výhledově
uvažovaná přestavba mzdové soustavy
ve spojení s diferenciací. Domnívám
se, že zejména v prováděcích
plánech nižších plánovacích
a realizačních stupňů bude nutné
přihlížet k celkovému souhrnu podmínek,
které se vztahují k dalšímu rozvoji
společnosti a to i těch podmínek, které
nemají materiální charakter. Mám na
mysli stabilizaci kádrů, odpovídající
objektivním potřebám plynulého vývoje,
vytvoření odpovídajícího společenského
klimatu pro zaměstnané ženy a zvláště
matky a jejich problematice, problematiku důchodců
a lidí se sníženou pracovní schopností.
Myslím na tvůrčí činnost, která
zahrnuje všechny sociální vrstvy a profese.
K rysům příštích let patří
i respektování specifických podmínek
vývoje jednotlivých oblastí státu.
Jistě všichni poslanci a všichni rozumní
lidé v tomto státě s radostí přijímají
náměty k tomu, aby v této etapě bylo
dáno do pořádku hlavní město
Praha, což je také zahrnuto v návrhu plánu.
Je to jistě významné.
Významným průmyslovým centrem je také
Severočeský kraj s ohledem na těžbu
uhlí, elektřinu, chemii, petrochemii. Významný
je i celkový rozvoj tohoto kraje. Tento návrh plánu
v Severočeském kraji rádi projednáváme.
Kraj z toho bude mít jistě velmi významný
prospěch. Přitom je ovšem mnohé nedořešeno;
i v tomto návrhu plánu je řada otazníků
pro praktické provádění. V každém
případě chceme úkoly v kraji splnit,
ale jsme si vědomi toho, že bez výrazné
pomoci české a federální vlády
i jiných krajů by tento úkol byl nad síly
kraje, a to i v souvislosti s opatřeními na úseku
zlepšení životního prostředí
a tím i životních podmínek lidu. Vždyť
v tom nachází svůj výraz péče
o člověka, kde je možné hledat i zdroje
lidských rezerv. Mám na mysli nejen přímou
závislost životního prostředí
a pracovní schopnosti člověka, zvláště
v průmyslové aglomeraci, ale i reprodukci pracovní
síly, tzn. závislost životního prostředí,
populační politiky, duševního i fyzického
zdraví, zvláště dětí,
celé mladé generace, ale i nás všech.
V této souvislosti plně souhlasím s tím,
že plánované úkoly úměrně
reagují na potřeby terciární sféry.
Přesto, že plán počítá
s rozvojem na relativně vysokém stupni, v některých
případech neodpovídá současný
stav základním potřebám lidí,
žijících ve městě i na venkově,
zejména pak potřebám pracujících
žen. Jsem si plně vědom limitujících
materiálů i lidských faktorů. Přesto
se ale přimlouvám za možnost optimálního
řešení v dílčích plánech
a doporučuji hledat možnosti rozumného rozvoje
terciární sféry, zejména na úrovni
krajů, ale také v plné pomoci našeho
družstevnictví. Rezervy jsou v místní,
ale také v individuální situaci, pro níž
správní centrum bude jistě vytvářet
do budoucna odpovídající právní
a ekonomické normativy a stimuly.
Z celkového pojetí plánu i návrhu
zákona vyplývá, že jedním ze
základních a rozhodujících faktorů
dalšího rozvoje bude jeho intenzifikace a z ní
vyplývající strukturální změny,
které se také citlivě dotýkají
našeho kraje. Tyto změny jsou v plánu vyjádřeny
jako výraz intenzifikace národního hospodářství.
Je to úkolem dne, ale také příštích
let. Potom bude třeba komplexní socialistickou racionalizaci
učinit obsahem prováděcích plánů
a dostat ji do řídící práce
na všech stupních. Mnohé by se nám mělo
podařit během krátké doby, a to dříve
než do konce pětiletého plánu. Bude
to dobré pro všechny, když se budeme plně
a kvalitně podílet na uskutečňování
toho, co za několik minut jistě odsouhlasíme,
když pomůžeme našemu lidu tyto úkoly
také plnit.
Předsedkyně SL doc.MUDr. Pennigerová:
Děkuji poslanci Kakosovi. Protože seznam poslanců
do rozpravy byl vyčerpán, táži se, zda
se ještě někdo z poslanců hlásí
o slovo? /Nikdo se nehlásil./ Prohlašuji rozpravu
za skončenou.
Táži se soudruha ministra Martinky, zda si přeje
zaujmout stanovisko k některým diskusním
vystoupením. /Ne./ Děkuji.
Táži se obou soudruhů zpravodajů, zda
si přejí slovo. Zpravodaj poslanec ing. V. Ptáček.
Zpravodaj poslanec ing. V. Ptáček: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, rozprava k 5. pětiletce měla tři
charakteristické znaky:
1. konstatovala napjatost, ale reálnost 5. pětiletky,
2. zdůraznila náročnost soustavného zabezpečování tohoto úkolu a
nutnost dopracovat otevřené problémy v průběhu
ročních plánů,
3. v průběhu rozpravy byl vysloven souhlas s návrhem
zákona.
Dovolte mi proto, abych spolu se společným zpravodajem
Sněmovny lidu ve smyslu našich zpravodajských
zpráv a rozpravy znovu navrhl Federálnímu
shromáždění schválit vládní
návrh zákona o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
ČSSR na léta 1971 - 1975 ve smyslu předložené
společné zprávy výborů Sněmovny
lidu /sněmovní tisk 61/ a výborů Sněmovny
národů /sněmovní tisk 58/.
Předsedkyně SL doc.MUDr. Pennigerová:
Děkuji poslanci Ptáčkovi.
Zástupce vlády ČSSR odůvodnil návrh zákona o 5. pětiletém plánu a také zpravodajové příslušných výborů obou sněmoven přednesli své návrhy.
Můžeme proto, soudružky a soudruzi, přistoupit
k hlasování.
Podle článku 42 ústavního zákona
o čs. federaci platí při hlasování
o tomto zákoně zákaz majorizace.
Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny
lidu, kterých je podle prezenční listiny
v sále přítomno 208.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s návrhem
zákona o státním plánu rozvoje národního
hospodářství ČSSR na léta 1971
-1975 ve znění společné zprávy
výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku!
/Hlasuje se./ Děkuji.
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Pro návrh zákona hlasovali všichni přítomní
poslanci Sněmovny lidu, která zákon o 5.
pětiletém plánu tedy schválila jednomyslně.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů.
Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny
národů zvolení v České socialistické
republice, kterých je přítomno 66. Kdo z
poslanců Sněmovny národů zvolených
v České socialistické republice souhlasí
s návrhem zákona ve znění společné
zprávy výborů Sněmovny národů,
nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Děkuji.
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
S návrhem zákona vyslovili všichni přítomní
poslanci Sněmovny národů, zvolení
v České socialistické republice, souhlas.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení v Slovenské socialistické republice,
kterých je přítomno 58. Kdo z poslanců
Sněmovny národů zvolených v Slovenské
socialistické republice souhlasí s návrhem
zákona o 5. pětiletém plánu ve znění
společné zprávy, nechť zvedne ruku!
/Hlasuje se./ Děkuji.
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
S návrhem zákona vyslovili souhlas všichni
přítomní poslanci Sněmovny národů
zvolení v Slovenské socialistické republice.
Také Sněmovna národů schválila
zákon o 5. pětiletém plánu jednomyslně.
Vzhledem k souhlasným usnesením Sněmovny
lidu a Sněmovny národů konstatuji, že
Federální shromáždění
ČSSR schválilo zákon o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
ČSSR na léta 1971 - 1975, tj. zákon o pátém
pětiletém plánu.
Nyní, soudružky a soudruzi poslanci, si uděláme
dvacetiminutovou přestávku.
/Jednání přerušeno v 15.26 hodin./
/Jednání opět zahájeno v 15.48 hodin./
Předsedkyně SL doc.MUDr. Pennigerová:
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, pokračujeme v jednání.
Dalším bodem pořadu je
Vládní návrh odůvodní ministr
financí ČSSR doc.ing. Rudolf Rohlíček,
CSc. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí ČSSR doc.ing. Rohlíček,
CSc.: Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, v súlade s prijatými zásadami plánovitého
riadenia národného hospodárstva, ktoré
sa majú realizovať od začiatku budúceho
roku, bol vám predložený na prerokovanie vládny
návrh zákona o dôchodkovej dani a príspevku
na sociálne zabezpečenie.
Predložený návrh plne rešpektuje požiadavky,
ktoré sú kladené na finančné
vzťahy tak, ako boli prijaté XIV. zjazdom KSČ.
Dôslednou realizáciou tohto zákona sa majú
vytvoriť podmienky pre aktívne pôsobenie finančných
vzťahov na efektívnosť rozvoja daných
úsekov, a to tak pri tvorbe, ako i pri plnení všetkých
kvantitatívnych a kvalitatívnych ukazateľov
plánu. Navrhovaná forma zdanenia v súlade
s ďalšími nástrojmi riadenia má
teda pri vhodnom použití hmotnej zainteresovanosti
vytvárať i v týchto organizáciách
tlak na zvyšovanie efektívnosti a hospodárnosti.
Vzhľadom na to, že tieto závery sú už
zakotvené i do zákona o dôchodkovej dani a
príspevku na sociálne zabezpečenie, ktorý
schválilo Federálne zhromaždenie koncom minulého
roku, netreba v novonavrhovanom zákone robiť podstatnejšie
zmeny. To umožňuje splniť i požiadavku kontinuity
a stability tých finančno-ekonomických nástrojov,
ktoré sa v praxi osvedčili a sú v súlade
s realizáciou hospodárskej politiky.
V tomto smere naše poznatky ukazujú, že doterajší
zákon sa potvrdil v praxi ako správny a že
v podstate pIní zámery od neho očakávané.
To sa týka hlavne diferencovaného zdaňovania
služieb a výroby.
Takisto sa ukázala opodstatnená diferenciácia
daňového zaťaženia poľnohospodárskych
organizácií, smerujúca k zvýhodneniu
poľnohospodárskych činností a nadväzujúcich
služieb poskytovaných poľnohospodárstvu.
Keďže prehľad zmien je uvedený a zdôvodnený
priamo v predloženom návrhu a o niektorých
zmenách sme už hovorili pri prerokovávaní
predloženého návrhu, nie je snáď
účelné podrobnejšie rozvádzať
všetky tieto zmeny. Chcel by som zdôrazniť, že
všetky navrhované opatrenia smerujú k posilneniu
sústavy plánovitého riadenia tak, aby pozitívne
ovplyvňovali celkové zámery hospodárskej
politiky strany i štátu.
Z vecných zmien treba upozorniť na prevedenie štátnych
obchodných organizácií do zákona o
odvodoch do štátneho rozpočtu a príspevku
na sociálne zabezpečenie. Novými poplatníkmi
dôchodkovej dane sa majú stať tie hospodárske
organizácie, ktoré dosiaľ vykonávajú
odvody z hrubého dôchodku podľa zákona
č. 83/1966 Zb.
Týmto opatrením sa na poľnohospodárske
organizácie budú vzťahovať len dva daňové
zákony, ktoré na seba tesne nadväzujú;
tým sa vytvárajú i vhodné predpoklady
pre postupné zjednocovanie daňovej resp. odvodovej
sústavy v rámci celého poľnohospodárstva,
s ktorou sa ráta od roku 1973. Ide teda o opatrenie, ktoré
je v súlade s pripravovaným koncepčným
riešením.