Čtvrtek 7. října 1971

Plně souhlasím se stanoviskem Státní banky československé, že zefektivnění celého reprodukčního procesu, hlavně soustavnou mobilizací rezerv a snižováním výrobních, hlavně materiálových nákladů a vyřešení problematiky dodavatelsko-odběratelských vztahů přinese další upevnění peněžního a devizového hospodářství.

Přistoupí-li k tomu vyrovnaná platební bilance v obou hlavních měnových oblastech a stabilizace kupní síly peněz jak u obyvatelstva, tak i v podnikové sféře, vytvoří se taková situace, že se bude trvale zpevňovat naše měna.

Jen z těchto několika poznámek vyplývá, že zvyšování životní úrovně je v rukou pracujících, to znamená v rukou nás všech. Každý jednotlivec na kterémkoliv místě nese odpovědnost za růst naší výroby, za plnění úkolů pětiletky. Každý i drobný čin ve prospěch plnění plánu má svůj význam.

Protože zákon o pátém pětiletém plánu řeší řadu problémů, které měly negativní vliv na rozvoj našeho hospodářství a podle mého přesvědčení vytváří atmosféru pro další růst výroby, budeme pro jeho schválení hlasovat.

Soudružky a soudruzi poslanci, předsednictvo Československé strany lidové v diskusi o směrnicích Komunistické strany Československa k páté pětiletce dalo své připomínky. Obrací nyní svou pozornost k jejímu plnění. Vychází přitom z politického zajištění pětiletky politicko výchovnou prací a stálým obracením pozornosti své členské základny se zaměřuje na řešení konkrétních problémů na pracovištích, v akcích zlepšujících z iniciativy občanů životní prostředí a v činnosti poslanců všech stupňů národních výborů.

Klub poslanců, členů Československé strany lidové, mne pověřil, abych jeho jménem prohlásil, že poslanci Československé strany lidové budou nejen pro zákon hlasovat, ale že učiní vše, co je v jejich silách, aby úkoly páté pětiletky byly plněny a aktivita pracujících se rozvíjela ku prospěchu nás všech.

Předsedkyně SL doc.MUDr. Pennigerová: Děkuji poslanci ing. Červenému. Dále hovoří poslanec Kakos.

Poslanec Kakos: Vážené soudružky a soudruzi, jsem prakticky posledním debatérem k návrhu zákona o pětiletém plánu, který, jak všichni říkáme, charakterizuje cíle a podmínky dalšího rozvoje celé výrobní základny a materiálních zdrojů společnosti a ukazuje jak v souladu s růstem hmotných zdrojů budou podle socialistického způsobu života zabezpečovány potřeby našeho obyvatelstva.

Pojetí plánu a návrhu zákona o něm odpovídá základním požadavkům i možnostem současné doby a tuto dobu nepředbíhá. Rozumným způsobem se reaguje na rostoucí potřeby v nejbližších létech. Plánovaný vztah výroby a spotřeby odpovídá dlouhodobým zájmům jak společnosti, tak i jednotlivce. Návrh zabezpečuje odpovídajícím způsobem dynamiku vývoje, která svými proporcemi v řadě případů převyšuje některé trendy světových měřítek. Ne vždy se tyto věci doceňovaly. Samo o sobě je to významným ukazatelem politiky, racionálního přístupu k tvorbě plánu a možnostem našeho hospodářství.

Náš styk s lidmi ve volebních obvodech i každodenní praxe naznačují, že jasná formulace záměrů do budoucna se zdůrazněním lidského faktoru jako prioritního podmiňuje rozvoj pracovní iniciativy a umělého vztahu k práci. Potřebám obyvatelstva všech věkových kategorií odpovídají i opatření plánovaná ke zlepšení jejich životní úrovně.

Potěšitelná je také, jak konstatují občané, skutečnost, že se věnuje zvláštní pozornost bytové výstavbě, podpoře populace, spotřebnímu zboží a jeho rozšiřování a výhledově uvažovaná přestavba mzdové soustavy ve spojení s diferenciací. Domnívám se, že zejména v prováděcích plánech nižších plánovacích a realizačních stupňů bude nutné přihlížet k celkovému souhrnu podmínek, které se vztahují k dalšímu rozvoji společnosti a to i těch podmínek, které nemají materiální charakter. Mám na mysli stabilizaci kádrů, odpovídající objektivním potřebám plynulého vývoje, vytvoření odpovídajícího společenského klimatu pro zaměstnané ženy a zvláště matky a jejich problematice, problematiku důchodců a lidí se sníženou pracovní schopností. Myslím na tvůrčí činnost, která zahrnuje všechny sociální vrstvy a profese. K rysům příštích let patří i respektování specifických podmínek vývoje jednotlivých oblastí státu. Jistě všichni poslanci a všichni rozumní lidé v tomto státě s radostí přijímají náměty k tomu, aby v této etapě bylo dáno do pořádku hlavní město Praha, což je také zahrnuto v návrhu plánu. Je to jistě významné.

Významným průmyslovým centrem je také Severočeský kraj s ohledem na těžbu uhlí, elektřinu, chemii, petrochemii. Významný je i celkový rozvoj tohoto kraje. Tento návrh plánu v Severočeském kraji rádi projednáváme. Kraj z toho bude mít jistě velmi významný prospěch. Přitom je ovšem mnohé nedořešeno; i v tomto návrhu plánu je řada otazníků pro praktické provádění. V každém případě chceme úkoly v kraji splnit, ale jsme si vědomi toho, že bez výrazné pomoci české a federální vlády i jiných krajů by tento úkol byl nad síly kraje, a to i v souvislosti s opatřeními na úseku zlepšení životního prostředí a tím i životních podmínek lidu. Vždyť v tom nachází svůj výraz péče o člověka, kde je možné hledat i zdroje lidských rezerv. Mám na mysli nejen přímou závislost životního prostředí a pracovní schopnosti člověka, zvláště v průmyslové aglomeraci, ale i reprodukci pracovní síly, tzn. závislost životního prostředí, populační politiky, duševního i fyzického zdraví, zvláště dětí, celé mladé generace, ale i nás všech.

V této souvislosti plně souhlasím s tím, že plánované úkoly úměrně reagují na potřeby terciární sféry. Přesto, že plán počítá s rozvojem na relativně vysokém stupni, v některých případech neodpovídá současný stav základním potřebám lidí, žijících ve městě i na venkově, zejména pak potřebám pracujících žen. Jsem si plně vědom limitujících materiálů i lidských faktorů. Přesto se ale přimlouvám za možnost optimálního řešení v dílčích plánech a doporučuji hledat možnosti rozumného rozvoje terciární sféry, zejména na úrovni krajů, ale také v plné pomoci našeho družstevnictví. Rezervy jsou v místní, ale také v individuální situaci, pro níž správní centrum bude jistě vytvářet do budoucna odpovídající právní a ekonomické normativy a stimuly.

Z celkového pojetí plánu i návrhu zákona vyplývá, že jedním ze základních a rozhodujících faktorů dalšího rozvoje bude jeho intenzifikace a z ní vyplývající strukturální změny, které se také citlivě dotýkají našeho kraje. Tyto změny jsou v plánu vyjádřeny jako výraz intenzifikace národního hospodářství. Je to úkolem dne, ale také příštích let. Potom bude třeba komplexní socialistickou racionalizaci učinit obsahem prováděcích plánů a dostat ji do řídící práce na všech stupních. Mnohé by se nám mělo podařit během krátké doby, a to dříve než do konce pětiletého plánu. Bude to dobré pro všechny, když se budeme plně a kvalitně podílet na uskutečňování toho, co za několik minut jistě odsouhlasíme, když pomůžeme našemu lidu tyto úkoly také plnit.

Předsedkyně SL doc.MUDr. Pennigerová: Děkuji poslanci Kakosovi. Protože seznam poslanců do rozpravy byl vyčerpán, táži se, zda se ještě někdo z poslanců hlásí o slovo? /Nikdo se nehlásil./ Prohlašuji rozpravu za skončenou.

Táži se soudruha ministra Martinky, zda si přeje zaujmout stanovisko k některým diskusním vystoupením. /Ne./ Děkuji.

Táži se obou soudruhů zpravodajů, zda si přejí slovo. Zpravodaj poslanec ing. V. Ptáček.

Zpravodaj poslanec ing. V. Ptáček: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, rozprava k 5. pětiletce měla tři charakteristické znaky:

1. konstatovala napjatost, ale reálnost 5. pětiletky,

2. zdůraznila náročnost soustavného zabezpečování tohoto úkolu a

nutnost dopracovat otevřené problémy v průběhu ročních plánů,

3. v průběhu rozpravy byl vysloven souhlas s návrhem zákona.

Dovolte mi proto, abych spolu se společným zpravodajem Sněmovny lidu ve smyslu našich zpravodajských zpráv a rozpravy znovu navrhl Federálnímu shromáždění schválit vládní návrh zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství ČSSR na léta 1971 - 1975 ve smyslu předložené společné zprávy výborů Sněmovny lidu /sněmovní tisk 61/ a výborů Sněmovny národů /sněmovní tisk 58/.

Předsedkyně SL doc.MUDr. Pennigerová: Děkuji poslanci Ptáčkovi.

Zástupce vlády ČSSR odůvodnil návrh zákona o 5. pětiletém plánu a také zpravodajové příslušných výborů obou sněmoven přednesli své návrhy.

Můžeme proto, soudružky a soudruzi, přistoupit k hlasování.

Podle článku 42 ústavního zákona o čs. federaci platí při hlasování o tomto zákoně zákaz majorizace.

Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu, kterých je podle prezenční listiny v sále přítomno 208.

Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s návrhem zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství ČSSR na léta 1971 -1975 ve znění společné zprávy výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Děkuji.

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Pro návrh zákona hlasovali všichni přítomní poslanci Sněmovny lidu, která zákon o 5. pětiletém plánu tedy schválila jednomyslně.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů.

Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice, kterých je přítomno 66. Kdo z poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice souhlasí s návrhem zákona ve znění společné zprávy výborů Sněmovny národů, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Děkuji.

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

S návrhem zákona vyslovili všichni přítomní poslanci Sněmovny národů, zvolení v České socialistické republice, souhlas.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení v Slovenské socialistické republice, kterých je přítomno 58. Kdo z poslanců Sněmovny národů zvolených v Slovenské socialistické republice souhlasí s návrhem zákona o 5. pětiletém plánu ve znění společné zprávy, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Děkuji.

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

S návrhem zákona vyslovili souhlas všichni přítomní poslanci Sněmovny národů zvolení v Slovenské socialistické republice.

Také Sněmovna národů schválila zákon o 5. pětiletém plánu jednomyslně.

Vzhledem k souhlasným usnesením Sněmovny lidu a Sněmovny národů konstatuji, že Federální shromáždění ČSSR schválilo zákon o státním plánu rozvoje národního hospodářství ČSSR na léta 1971 - 1975, tj. zákon o pátém pětiletém plánu.

Nyní, soudružky a soudruzi poslanci, si uděláme dvacetiminutovou přestávku.

/Jednání přerušeno v 15.26 hodin./

/Jednání opět zahájeno v 15.48 hodin./

Předsedkyně SL doc.MUDr. Pennigerová: Vážené soudružky, vážení soudruzi, pokračujeme v jednání.

Dalším bodem pořadu je

II

Vládní návrh zákona o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení /tisk 82/ a společné zprávy výborů Sněmovny lidu /tisk 60/SL/ a výborů národů /tisk 57/SN/

Vládní návrh odůvodní ministr financí ČSSR doc.ing. Rudolf Rohlíček, CSc. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr financí ČSSR doc.ing. Rohlíček, CSc.: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, v súlade s prijatými zásadami plánovitého riadenia národného hospodárstva, ktoré sa majú realizovať od začiatku budúceho roku, bol vám predložený na prerokovanie vládny návrh zákona o dôchodkovej dani a príspevku na sociálne zabezpečenie.

Predložený návrh plne rešpektuje požiadavky, ktoré sú kladené na finančné vzťahy tak, ako boli prijaté XIV. zjazdom KSČ. Dôslednou realizáciou tohto zákona sa majú vytvoriť podmienky pre aktívne pôsobenie finančných vzťahov na efektívnosť rozvoja daných úsekov, a to tak pri tvorbe, ako i pri plnení všetkých kvantitatívnych a kvalitatívnych ukazateľov plánu. Navrhovaná forma zdanenia v súlade s ďalšími nástrojmi riadenia má teda pri vhodnom použití hmotnej zainteresovanosti vytvárať i v týchto organizáciách tlak na zvyšovanie efektívnosti a hospodárnosti.

Vzhľadom na to, že tieto závery sú už zakotvené i do zákona o dôchodkovej dani a príspevku na sociálne zabezpečenie, ktorý schválilo Federálne zhromaždenie koncom minulého roku, netreba v novonavrhovanom zákone robiť podstatnejšie zmeny. To umožňuje splniť i požiadavku kontinuity a stability tých finančno-ekonomických nástrojov, ktoré sa v praxi osvedčili a sú v súlade s realizáciou hospodárskej politiky.

V tomto smere naše poznatky ukazujú, že doterajší zákon sa potvrdil v praxi ako správny a že v podstate pIní zámery od neho očakávané. To sa týka hlavne diferencovaného zdaňovania služieb a výroby.

Takisto sa ukázala opodstatnená diferenciácia daňového zaťaženia poľnohospodárskych organizácií, smerujúca k zvýhodneniu poľnohospodárskych činností a nadväzujúcich služieb poskytovaných poľnohospodárstvu.

Keďže prehľad zmien je uvedený a zdôvodnený priamo v predloženom návrhu a o niektorých zmenách sme už hovorili pri prerokovávaní predloženého návrhu, nie je snáď účelné podrobnejšie rozvádzať všetky tieto zmeny. Chcel by som zdôrazniť, že všetky navrhované opatrenia smerujú k posilneniu sústavy plánovitého riadenia tak, aby pozitívne ovplyvňovali celkové zámery hospodárskej politiky strany i štátu.

Z vecných zmien treba upozorniť na prevedenie štátnych obchodných organizácií do zákona o odvodoch do štátneho rozpočtu a príspevku na sociálne zabezpečenie. Novými poplatníkmi dôchodkovej dane sa majú stať tie hospodárske organizácie, ktoré dosiaľ vykonávajú odvody z hrubého dôchodku podľa zákona č. 83/1966 Zb.

Týmto opatrením sa na poľnohospodárske organizácie budú vzťahovať len dva daňové zákony, ktoré na seba tesne nadväzujú; tým sa vytvárajú i vhodné predpoklady pre postupné zjednocovanie daňovej resp. odvodovej sústavy v rámci celého poľnohospodárstva, s ktorou sa ráta od roku 1973. Ide teda o opatrenie, ktoré je v súlade s pripravovaným koncepčným riešením.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP