Žádám o hlasování poslance Sněmovny
lidu. Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí
s návrhem ústavního zákona podle návrhu
zpravodaje, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Děkuji.
Kdo je proti? /Nikdo./
Zdržel se hlasování? /Nikdo./ Děkuji.
Pro návrh hlasovali všichni přítomní
poslanci Sněmovny lidu, tj. více než třípětinová
většina všech jejích členů.
Také Sněmovna lidu ústavní zákon
schválila.
Protože jsou usnesení Sněmovny národů
a Sněmovny lidu souhlasná, konstatuji, že Federální
shromáždění ČSSR schválilo
ústavní zákon, kterým se mění
čl. 86 Ústavy a čl. 30 a 103 ústavního
zákona o čs. federaci.
Soudružky a soudruzi poslanci, nyní přerušuji
společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny
národů na 20 minut.
/Schůze přerušena ve 14.44 hodin./
/Schůze opět zahájena v 15.15 hodin./
Předsedkyně SL doc. MUDr. Pennigerová:
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, budeme pokračovat
v jednání.
Pátým bodem pořadu je
Vládní návrh zákona o geodézii
a kartografii /tisk 72/ a společné zprávy
výborů Sněmovny lidu /tisk 53/SL/ a výborů
Sněmovny národů /tisk 50/SN/
Návrh odůvodní za vládu ČSSR
ministr dr. Bohuslav Kučera. Prosím, aby se ujal
slova.
Ministr vlády ČSSR dr. Kučera: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci! Vláda Československé
socialistické republiky vám předkládá
k projednání a ke schválení návrh
zákona o geodézii a kartografii, jehož výkon
sice patří do výlučné působnosti
republik, jehož přijetí však náleží
podle ústavního zákona o čs. federaci
do pravomoci Federálního shromáždění.
Účelem navrhovaného zákona je odstranit
zastaralou, roztříštěnou a nepřehlednou
dosavadní právní úpravu, jejíž
základní norma, katastrální zákon
č. 177/1927 Sb., byl vydán ještě za
první republiky za zcela jiné politické a
společenské situace a sledoval proto především
fiskální cíle a zajištění
soukromokapitalistických vztahů. Katastrální
zákon byl sice v roce 1948 novelizován, ale jak
tato, tak i pozdější právní úpravy,
které nahradily převážnou část
ustanovení katastrálního zákona, přitom
však výslovně žádné ustanovení
nezrušily, učinily právní úpravu
značně nepřehlednou.
Závažným nedostatkem dosavadní úpravy
je i skutečnost, že nevyhovuje ani zájmům
obrany státu, které sleduje federální
ministerstvo národní obrany, a že neupravuje
vztahy mezi tímto ministerstvem a orgány geodézie
a kartografie. To vše vedlo k požadavku provést
na úseku geodézie a kartografie novou zákonnou
úpravu, která by respektovala též nové
státoprávní uspořádání
ČSSR.
Vzhledem k tomu, že výkon na úseku geodézie
a kartografie přísluší - jak jsem již
uvedl - do výlučné působnosti republik,
upravuje návrh zákona věci geodézie
a kartografie v zásadních otázkách
tak, aby ponechal dostatečný prostor pro zákony
národních rad. Návrh zákona obsahuje
proto pouze obecné, i když taxativní, vymezení
působnosti, která přísluší
orgánům geodézie a kartografie, přičemž
rozdělení této působnosti mezi ústřední
a územní orgány geodézie a kartografie
republik zůstává vyhrazeno zákonům
národních rad.
Pouze v několika málo případech svěřuje
návrh zákona z důvodu jednotné právní
úpravy v celé Československé socialistické
republice určitou konkrétní pravomoc jednak
ústředním, jednak územním orgánům
geodézie a kartografie. Z téhož důvodu
stanoví ve dvou případech i působnost
národních výborů. V tomto směru
návrh především svěřuje
okresním národním výborům rozhodování
sporů o náhradu škody způsobené
výkonem geodetických a kartografických prací.
Jde o ustanovení výše majetkové újmy,
která vznikla činností zákonem dovolenou,
nikoli tedy činností protiprávní,
o níž zpravidla rozhodují soudy. Přitom
půjde o případy celkem ojedinělé
s nepatrným finančním dopadem a s jednoduchou
problematikou. Dále svěřuje osnova národním
výborům provádění, respektive
vyhlašování místních šetření,
která jsou nezbytnou podmínkou provádění
měřických prací v obci. Povinností
národních výborů bude vyhlásit
konání místních šetření
a zajišťovat účast vlastníků
nebo uživatelů nemovitostí na těchto
šetřeních.
Jinak osnova ukládá orgánům geodézie
a kartografie, aby úkoly, pokud souvisejí s činností
národních výborů, plnily ve spolupráci
s nimi a aby poskytovaly národním výborům
odbornou technickou pomoc. Předpokládá se
přitom samozřejmě i spolupráce ze
strany národních výborů, neboť
orgán geodézie a kartografie může řádně
plnit své úkoly v obci, jen má-li k tomu
vytvořeny nezbytné pracovní a provozní
podmínky; národní výbor má
možnost tuto konkrétní pomoc poskytnout, zejména
při zajišťování dočasných
pracovních a obytných prostor pro pracovníky,
kteří tyto práce, trvající
mnohdy i po delší dobu, provádějí.
Zákon počítá samozřejmě
i s působností federálních orgánů
na úseku geodézie a kartografie /vlády Československé
socialistické republiky a federálního ministerstva
národní obrany/, v souvislosti s potřebami
obrany ČSSR, kde působnost přísluší
podle ústavního zákona o čs. federaci
orgánům federace.
Podrobněji upravuje návrh zákona z důvodů
jednotnosti oprávnění a povinnosti ostatních
orgánů státní správy a socialistických
organizací při provádění geodetických
a kartografických prací a vztahy, které vyplývají
ze skutečnosti, že k provádění
těchto prací je nezbytné užívat
v omezeném rozsahu i cizích nemovitostí.
Ke svému provádění bude předložený
zákon vyžadovat vydání potřebných
prováděcích předpisů. Se zřetelem
na to, že věci geodézie a kartografie náležejí
orgánům republik, svěřuje zákon
vydání potřebných prováděcích
předpisů ve vymezeném rozsahu ústředním
orgánům geodézie a kartografie republik.
Vládní návrh zákona o geodézii
a kartografii byl projednán v příslušných
výborech sněmoven Federálního shromáždění
a s jejich doporučeními na některé
úpravy, které jsou plně v intencích
vládního návrhu, lze souhlasit.
Závěrem k předloženému vládnímu
návrhu zákona o geodézii a kartografii bych
chtěl vyslovit přesvědčení,
že se přijetím navrhovaného zákona
právní úprava v oblasti geodézie a
kartografie podstatně zjednoduší a řada
starých, nevyhovujících právních
předpisů se nahradí jednou právní
normou, odpovídající současným
potřebám, což vytváří
reálné předpoklady k tomu, aby orgány
geodézie a kartografie mohly podstatně racionálněji
a efektivněji než dosud plnit svěřené
jim úkoly. Doporučuji proto jménem vlády
Československé socialistické republiky, aby
předložená osnova byla se změnami vyplývajícími
z jednání ve výborech Federálního
shromáždění schválena.
Předsedkyně SL doc. MUDr. Pennigerová:
Děkuji ministru Kučerovi za výklad k vládnímu
návrhu zákona. Prosím, aby za výbory
Sněmovny národů, kterým byl vládní
návrh zákona přikázán, přednesl
zpravodajskou zprávu jejich společný zpravodaj
poslanec ing. Pavol Jonáš.
Zpravodaj poslanec ing. Jonáš: Vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, vládny návrh zákona o geodézii
a kartografii, ktorý dnes prerokujeme, sa pripravuje už
od r. 1968, keď boli prerokované zásady pre
tento zákon. Bolo teda dosť času na jeho prípravu,
aj keď na druhej strane došlo od tých čias
k zmene podmienok, najmä v štátoprávnom
usporiadaní v dôsledku schválenia zákona
o československej federácii.
Navrhovaný zákon má predovšetkým
úlohu odstrániť zastaralé, roztrieštené
a neprehľadené právne úpravy v oblasti
geodézie a kartografie. Dosial platia ešte niektoré
vládne opatrenia z roku 1920, základná zákonná
úprava z r. 1927, tzv. katastrálny zákon,
ako o tom hovoril s. Kučera, a niektoré neskoršie
úpravy z r. 1930, 1948 a 1954 a napokon i vyhlášky
z r. 1957. Už tento zhrnutý prehľad letopočtov,
keď boli dodnes platné predpisy schválené,
ukazuje, že tieto predpisy nemôžu zodpovedať
zmenám vo vývoji našej spoločnosti,
ku ktorým došlo po r. 1945 a najmä po roku 1948.
Predkladaný návrh má tiež zabezpečiť,
aby geodetická a kartografická činnosť
bola vykonávaná odborne, kvalifikovanými
pracovníkmi, aby základné práce boli
zabezpečované jednotne a s náležitou
presnosťou i pre potreby obrany štátu. Pritom
sa počíta s tým, aby sa hotové, odborne
vykonané geodetické a kartografické práce
dali použiť na viaceré účely a
aby sa zabránilo, pokiaľ je to možné,
duplicitným prácam. Zákon poveruje touto
činnosťou orgány geodézie a kartografie
ako zodpovedných gestorov.
V návrhu nie je vynechaná ani ochrana meracích
značiek, signálov a iných zariadení,
ktoré sú dôležitou súčasťou
geodetických sietí, a ustanovuje i úhradu
škôd pri ich poškodení, pokiaľ neboli
poškodené úmyselne alebo nezákonnou
činnosťou, kde potom rozhoduje súd.
Predložený vládny návrh prerokovali
tri výbory Snemovne národov, t. j. Výbor
pre hospodársku politiku, Branný a bezpečnostný
výbor a Ústavnoprávny výbor. Výbory
posudzovali najmä účelnosť zákona,
spôsob zabezpečovania predpokladaných cieľov
a ekonomické dôsledky alebo nároky zákona.
Možno konštatovať, že návrh je v súlade
so zákonom o československej federácii. Vymedzuje
pôsobnosť, ktorá prísluší
orgánom geodézie a kartografie vcelku; len v nevyhnutných
prípadoch z dôvodov celoštátnej jednotnosti
určuje i niektoré funkcie priamo národným
výborom a územným orgánom. Rozhodnutie
o tom, ako bude vymedzená pôsobnosť medzi ústredné
a územné orgány v obidvoch národných
republikách, ponecháva pre zákony národných
rád. Pôsobnosť federálnych orgánov
je tu vymedzená najmä pre zaistenie potrieb obrany
ČSSR.
Pri prerokovaní vo výboroch boli odporučené
niektoré čiastkové úpravy, ktoré
sú prevažne rázu legislatívneho, a potom
niektoré upresnenia. Pretože výbory sa na všetkých
odporúčaných zmenách zjednotili, vypracovali
spoločnú správu pre tlač č.
72 - v Snemovni ľudu je to tlač 53 a v Snemovni národov
tlač 50, kde sú všetky zmeny sformulované.
Túto správu ste, súdružky a súdruhovia
poslanci, obdržali. Môžeme konštatovať,
že navrhované zmeny nemenia v zásade ani ciele
vládneho návrhu, ani spôsob jeho zabezpečenia.
Zástupca vlády prítomný na rokovaní
výborov všetky zmeny akceptoval.
Pri hodnotení ekonomického dôsledku tohto
zákona bolo s vďačnosťou kvitované
uistenie v dôvodovej správe vlády, ktorá
hovorí, že "navrhovaná právna úprava
nepočíta s novými finančnými
požiadavkami na štátny rozpočet".
Bude treba však sledovať, aby toto uistenie bolo tiež
plnené.
Pri prerokovávaní vo výboroch sa v diskusii
vyskytli aj ďalšie návrhy a námety, z
ktorých časť treba brat do úvahy pri
praktickom uptatňování tohto zákona.
Napríklad v súvislosti s § 19, ktorý
pojednáva o náhradách škôd, by
sa mala vžiť taká prax v prípadoch, keď
nie je možné spôsobenú škodu nahradiť
uvedením do predošlého stavu a vlastník
alebo užívateľ nehnuteľnosti má právo
na náhradu škody v peniazoch, aby upozornila vlastníka
nehnuteľnosti sama prevádzateľská organizácia,
že má právo na náhradu škody.
Ďalším námetom je návrh, aby pri
sústredení právomoci v oblasti geodézie
a kartografie v podstate do jedného orgánu v každej
republike, ako predpokladá tento zákon, bol zabezpečený
taký spôsob práce i taká kontrola,
aby sa táto činnosť nezbyrokratizovala a aby
sa pre všetkých, ktorí potrebujú ich
služby, nestala skôr brzdou než pomocou.
Odporúčalo sa tiež, aby pri rozmiestňovaní,
pri voľbe tvaru a pri stavbe i spôsobe údržby
pevných meracích bodov a sietí boli brané
do úvahy zmeny, ktoré nastali od predvojnového
obdobia v poľnohospodárstve. Ide v podstate o to,
že meracie siete sú budované už celé
desaťročia, t. j. i v dobe, keď u nás
nebola kolektivizácia v poľnohospodárstve.
Dnes sa rad týchto bodov nachádza v prostriedku
scelených častí poľnohospodárskej
pôdy. Týmto dnešným nevhodným
umiestnením a často i tvarom a spôsobom stavby
sa stáva, že jednak prekážka pri využívaní
modernej poľnohospodárskej techniky spočíva
v týchto prostriedkoch, jednak dochádza k neúmyselnému
ich poškodzovaniu. Treba, aby sa tam, kde to je únosné,
brali tieto skúsenosti do úvahy.
Súdružky a súdruhovia poslanci, ako spoločný
spravodajca Výboru Snemovne národov pre hospodársku
politiku, Branného a bezpečnostného výboru
a Ústavnoprávneho výboru odporúčam
Snemovni národov schváliť vládny návrh
zákona o geodézii a kartografii /tlač 72/
v znení spoločnej správy Ústavnoprávneho
výboru, Branného a bezpečnostného
výboru, Výboru pre priemysel, dopravu a obchod a
Výboru pre poľnohospodárstvo a výživu
zo Snemovne ľudu, ako aj spoločnej správy Ústavnoprávneho
výboru, Branného a bezpečnostného
výboru a Výboru pre hospodársku politiku
zo Snemovne národov k vládnemu návrhu zákona
o geodézii a kartografii.
Ďakujem vám za pozornosť.
Předsedkyně SL doc. MUDr. Pennigerová:
Děkuji poslanci ing. Jonášovi a prosím,
aby zpravodajskou zprávu za výbory Sněmovny
lidu, kterým byl vládní návrh zákona
přikázán k projednání, přednesl
jejich společný zpravodaj poslanec Věroslav
Vondrouš.
Poslanec Vondrouš: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, navazuji na vystoupení společného
zpravodaje výborů Sněmovny národů
poslance ing. Jonáše. Jak již bylo vzpomenuto,
návrh zásad zákona o geodézii a kartografii
byl projednán na schůzích výborů
bývalého Národního shromáždění
v roce 1968. Lze konstatovat, že k tehdejším
podmínkám, pokud zůstaly ještě
aktuální, bylo přihlédnuto a v návrhu
zákona jsou zapracovány. Byly to např. připomínky
týkající se spolupráce orgánů
geodézie a kartografie s národními výbory
a otázky maximální ochrany zemědělského
půdního fondu při geodetických pracích.
Dále byly vyjasněny vztahy orgánů
geodézie a kartografie k orgánům federálního
ministerstva národní obrany. Byla akceptována
připomínka doporučující přihlédnout
při zpracování paragrafovaného znění
návrhu zákona k federativnímu uspořádání
státu.
Diskuse, která proběhla ve výborech při
projednávání vládního návrhu
zákona, se týkala především jeho
provádění, kdežto doporučení
na věcné změny zákona jsou nepatrná.
Z návrhů na věcné změny považuji
za nutné zdůraznit doplňující
návrh k § 19 odst. 3/ vládního návrhu,
který pojednává o náhradě škody
způsobené vlastníkům a uživatelům
nemovitostí při provádění geodetických
a kartografických prací. Bylo doporučeno,
aby vlastníkům a uživatelům byla hrazena
nejen škoda způsobená umístěním
měřičských značek, signálů
a jiných zařízení, ale i škoda
způsobená vytvořením ochranného
území u těchto zařízení.
Toto doporučení přijaly všechny výbory
a bylo rovněž pojato do jejich společné
zprávy.
Taktéž všechny výbory projednaly a přijaly
některé dílčí úpravy
doporučené expertní skupinou, kterou organizoval
ústavně právní výbor, a jsou
zakotveny ve společné zprávě. Jde
o úpravy a upřesnění legislativního
charakteru, jako např. ustanovení § 7 odst.
1/ upravit takto: "Orgány a organizace mohou provádět
geodetické a kartografické práce pro vlastní
potřebu v mezích oboru činnosti, pro které
byly zřízeny,..." Jde o zpřesnění,
které je ve vztahu k upřesnění §
4 a které výrazně odlišuje, že
jde kvalitativně o jiné případy.
Účinnost zákona doporučují
výbory stanovit od 1. září 1971, a
to po vyjádření člena vlády
ČSSR, ministra dr. Kučery.
Z námětů, které se týkají
provádění navrhovaného zákona,
považuj i za vhodné upozornit na požadavek, aby
v důsledku úzké centralizace činnosti
v oblasti geodézie a kartografie nedošlo ke zbyrokratizování
a k rozšiřování administrativy.