Předsedkyně SL doc. MUDr. Pennigerová:
Děkuji poslankyni Jarošové. Dále hovoří
poslanec Himl, připraví se poslanec Hlavička.
Poslanec Himl: Vážené Federální
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, projednávání návrhu zákona
o volbách do Federálního shromáždění
ČSSR je pro naši mladou generaci významným
aktem. Jeho schválení umožní všem
našim občanům a tedy i nám mladým
s plnou rozvahou a vědomím občanské
odpovědnosti na základě třídního
hodnocení vývoje naší společnosti,
které provedl XIV. sjezd KSČ, volit další
perspektivy rozvoje naší společnosti a i své
zástupce, kteří je v nových orgánech
státní moci budou uskutečňovat.
Tato skutečnost nás v socialistickém svazu
mládeže vede k tomu, abychom vycházeli z dosavadního
vývoje mládežnického hnutí a
reálně posoudili současný stav v myšlení
mladých lidí, jejich možnosti i síly
naší organizace jako jednoho z činitelů,
kteří se podílejí nejen na výstavbě
společnosti, ale i na jejím řízení.
V současné době, i když náš
socialistický svaz mládeže dělá
první úspěšné kroky a podařilo
se mu snést mnohé důkazy o tom, že se
plně hlásíme k politice a programu Komunistické
strany Československa nejen slovy, ale i činy, se
stále potýkáme s mnoha problémy přežívajícími
v myšlení mladých lidí. Stále
poměrně značná část
mládeže zůstává stranou našeho
vlivu.
Když jsme se zamýšleli. nad navrhovaným
zákonem o volbách do Federálního shromáždění,
dospěli jsme k závěru, že nadcházející
volby jsou nejvhodnější příležitostí
k tomu, jak zvýšit účinnost naší
práce s mládeží a hlavně k tomu,
jak v daleko větší míře zapojit
nejschopnější chlapce a děvčata
do aktivní práce v zastupitelských sborech
všech stupňů.
Víme, že zdaleka ne všichni jsou dostatečně
připraveni na tuto odpovědnou a náročnou
práci. Jsme ale hluboce přesvědčeni
o tom, že mladí lidé, kterým bude dána
důvěra, dokážeme-li s nimi soustavně
a trpělivě pracovat, prokáží
svůj vztah ke Komunistické straně Československa
a společnosti aktivní a odpovědnou prací.
Stejně tak i v Socialistickém svazu mládeže
musíme školit a připravovat tisíce funkcionářů,
z nichž mnohým nechybí nadšení,
ale kteří zatím nemají dostatek znalostí
ani zkušeností, abychom v co nejkratší
době vytvořili pevnou organizaci, schopnou plnit
všechny úkoly, které na nás kladou potřeby
socialistické společnosti i zájmy naší
mladé generace.
Jedním z aktuálních problémů
v současné době je zvýšit podíl
mládeže na veřejné činnosti a
řízení vůbec. Víme, že
existují závažné důvody, proč
dosavadní věkové rozvrstvení zastupitelských
orgánů všech stupňů ani zdaleka
neodpovídá optimální potřebě
zastoupení mladých lidí. To je třeba
za pomoci navrhovaného zákona napravit nejen silami
mládežnické organizace, ale celé společnosti.
Volby do Federálního shromáždění,
České národní rady, Slovenské
národní rady a národních výborů
budou po XIV. sjezdu naší strany nejvýznamnější
vnitropolitickou událostí v roce 50. výročí
vzniku Komunistické strany Československa. Pro mnohé
chlapce a děvčata budou volby i významnou
životní událostí. Vždyť k
volebním urnám přistoupí poprvé
ve svém životě celých 7 ročníků
mladých chlapců a děvčat, což
představuje více než 1 mil. 800 tisíc
mladých voličů.
Nastávajících voleb a celé kampaně
před nimi chceme využít k tomu, aby do funkcí
poslanců byli ve větší míře
navrhováni a voleni mladí lidé, aby se tak
ve smyslu závěrů XIV. sjezdu KSČ podstatně
zvýšil podíl mládeže na řízení
a správě naší socialistické vlasti.
Proto již v současné době věnujeme
přípravám na volby pozornost. Hodnotíme
dosavadní práci mladých poslanců,
vybíráme a připravujeme mladé kandidáty
ve spolupráci s ostatními společenskými
organizacemi Národní fronty. Tak např. již
od dubna existuje v Praze 100členný aktiv mladých
kandidátů na funkce poslance, jehož členové
jsou ve stálém styku s Národním výborem
hl. m. Prahy a připravují se na svou budoucí
práci ve funkci poslanců a členů komisí
národních výborů.
Okresní výbor v Děčíně
ve spolupráci s Okresním národním
výborem vybírá a připravuje téměř
350 mladých kandidátů do funkcí poslanců.
Krajská organizace Západočeského kraje
si stanovila za cíl vybrat a doporučit volebním
komisím Národní fronty na 3500 mladých
kandidátů do funkcí poslance, do funkcí
v různých komisích národních
výborů. Protože rozhodující úlohu
v přípravě a průběhu voleb
budou mít volební komise Národní fronty,
budou se orgány a organizace Socialistického svazu
mládeže plně podílet na jejich činnosti.
Vyvineme maximální úsilí, aby se mladí
voliči v co největší míře
aktivně zúčastnili předvolební
kampaně a samotných voleb.
Naše organizace přispějí k tomu, aby
především mladí lidé vytvářeli
důstojnou a radostnou atmosféru ve volebních
místnostech a v obvodech přímo v den voleb.
V přípravách na volební kampaň
nám vydatně pomáhá i aktiv mladých
poslanců při našem ústředním
výboru, který vedle bezprostřední
pomoci krajským a okresním výborům
pracuje na metodických materiálech pro potřebu
mladých voličů a kandidátů
na poslance, které v nejbližší době
spolu s Národní frontou vydáme.
Jsme toho názoru, že naši snahou o zapojení
co největšího počtu mladých lidí
do funkcí v národních výborech i v
ústředních orgánech státní
moci plně podpoří i všechny společenské
organizace a celá Národní fronta.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi poslanci! Po prostudování návrhu
poslanců na vydání zákona o volbách
do Federálního shromáždění
plně tento návrh podporujeme a doporučujeme
oběma sněmovnám schválit jej v plném
rozsahu tak, jak je předložen.
Rovněž doporučujeme, aby byl schválen
předložený ústavní zákon
o prodloužení volebního období zastupitelských
orgánů. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně SL doc. MUDr. Pennigerová:
Děkuji poslanci Himlovi. Jako poslední hovoří
poslanec Hlavička.
Poslanec Hlavička: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, přijetí zákona o volbách
do Federálního shromáždění
považuje Revoluční odborové hnutí
za součást uskutečňování
linie XIV. sjezdu KSČ v souladu s přáním
a úsilím našeho pracujícího lidu
zaměřeným k dalšímu upevňování
naší Československé socialistické
republiky.
Orgány Revolučního odborového hnutí
plně podporují návrh zákona tak, jak
byl předložen skupinou poslanců, neboť
dává předpoklady a záruky, že
v našich zemích je a zůstane u moci dělnická
třída spolu s družstevním rolnictvem
a socialistickou inteligencí. Přispívá
k prohloubení jednoty lidu a vytváření
podmínek pro zvyšování jeho aktivity
v dalším rozvoji socialistické společnosti.
Zajišťuje práva a vymoženosti, o které
po mnoho let sváděla dělnická třída
tvrdé boje, než dosáhla základní
socialistické demokratické přeměny
v našich zemích. I v tomto návrhu zákona
jsou zvýrazněna široká demokratická
práva, o která bojuje za těžkých
podmínek pracující lid v kapitalistických
zemích.
Naše podpora návrhu zákona vychází
dále z toho, že je dokladem prohlubování
socialistické demokracie a státnosti, posiluje význam
zastupitelských orgánů a jejich sepětí
s masami pracujících. To nesporně přispěje
k dalšímu zlepšení činnosti státních
orgánů a posílení účasti
pracujících na správě a řízení.
Naše podpora předloženému návrhu
vychází i z celé koncepce volební
soustavy, přípravy voleb a výběru
kandidátů. Vítáme, že zakotvuje
vše to, co se z volební praxe osvědčilo
v průběhu socialistického budování.
Zatímco u nás pro všechny občany od
18 let je samozřejmostí obecné, přímé,
tajné a rovné volební právo bez ohledu
na zaměstnání, národnost, majetek,
sociální původ a pohlaví, v kapitalistických
zemích různými praktikami a manipulacemi
je širokým skupinám pracujících
omezováno volební právo nebo bráněno
ve výkonu voleb. Je známo nemálo příkladů,
kdy jsou zbavovány volebního práva vůbec.
Plně také podporujeme zásady jednotné
kandidátky Národní fronty a její úlohu
v předvolebním období a ve společnosti
vůbec. Jednotná kandidátka umožňuje
co nejširší a aktivní účast
pracujících v přípravě voleb,
posouzení a uskutečňování volebních
programů i demokratický výběr kandidátů
do zastupitelských orgánů. To posiluje jednotu
našeho lidu, sjednocuje síly k úspěšnému
řešení celospolečenských problémů,
odpovídajících zájmům pracujících,
a významně napomáhá k realizaci závěrů
XIV. sjezdu strany a sbližování dělnické
třídy, družstevního rolnictva a socialistické
inteligence. Proto odmítáme systém buržoazní
předvolební licitace, který neměl
nic společného s rozšiřováním
demokratických práv lidu, přispíval
k rozbíjení jednoty pracujících a
jejich boje za lepší společenský řád.
Volební systémy z tzv. "zemí svobody
a demokracie", které jsou nepřáteli
socialismu našemu lidu doporučovány, slouží
k upevňování kapitalistického zřízení
a jsou proti zájmům lidu.
Náš socialistický společenský
řád a naše volební soustava, vyjádřené
v návrhu zákona, dává plnou možnost
pracujícím a jejich společenským organizacím,
aby ve volbách mohli navrhnout kandidáty ze svých
řad a uplatnit tak vliv, aby zastupitelské orgány
byly nástroji dělnické třídy,
které rozvíjejí politicko-organizátorskou
práci v rozvoji socialistické společnosti.
ROH považuje proto za správné, že hned
v prvém článku je vyjádřen
objektivní zájem dělnické třídy,
aby za poslance byli zvoleni lidé, kteří
svými politickými, odbornými i morálními
vlastnostmi jsou schopni zabezpečovat velké úkoly,
které budeme řešit v oblasti politické,
ekonomické, sociální i kulturní. Takoví
kandidáti na poslance do zastupitelských orgánů
budou mít plnou důvěru a podporu všech
poctivých občanů.
Je předkládán také návrh na
změnu v délce volebního období zastupitelských
orgánů ze 4 na 5 let. Tento návrh podporujeme,
neboť se stalo již pravidlem, že naše cíle
a programy vyjadřujeme v pětiletých plánech.
Jejich realizace je bezprostředně spjata s činností
a organizátorskou prací těchto orgánů
a s celou naší politickou soustavou.
Předložený návrh také počítá
s důležitou úlohou Národní fronty
a společenských organizací. Její jednotící
funkce, dosažení jednotného postupu při
navrhování kandidátů, v přípravě
volebních programů a hlavně rozvinutí
široké masové politické práce
mezi svými členy jsou nejen základní
podmínkou k úspěšnému průběhu
voleb, ale i pro trvalou a aktivní účast
našeho lidu při uskutečňování
politiky KSČ, vyjádřenou v usneseních
XIV. sjezdu.
K těmto úkolům se plně hlásí
i naše ROH, které postupně obnovuje svoji jednotu,
aby mohlo správně plnit úlohu nejmasovější
organizace pracujících a aktivně se podílet
na realizaci politiky dalšího rozvoje naší
společnosti. Hlavní směry a cíle jsme
vyjádřili v programu aktivizace ROH do VIII. všeodborového
sjezdu, v němž jsme přijali úkoly, jak
ve všech závodech a místech přispět
k dobrým přípravám a úspěšnému
průběhu voleb.
Za neoddělitelnou součást celé volební
přípravy považujeme rozvíjení
co nejširší aktivity pracujících
při řešení problémů naší
ekonomiky. V závislosti na dosažených výsledcích,
na vzestupu a rozvoji národního hospodářství
spatřujeme základ trvalých sociálních
jistot, růstu životní úrovně
a uspokojování sociálních a kulturních
potřeb našeho lidu - naplnění volebních
programů Národní fronty.
Předsedkyně SL doc. MUDr. Pennigerová:
Děkuji poslanci Hlavičkovi. Jeho vystoupením
byly vyčerpány přihlášky do rozpravy.
Prosím, soudružky a soudruzi poslanci, přeje
si ještě někdo slovo? /Nikdo se nehlásil./
Prohlašuji tedy rozpravu za skončenou.
Táži se poslance prof. dr. Tomáše Trávníčka,
zda si přeje slovo ke stanoviskům předneseným
v rozpravě nebo ke zprávám a návrhům
zpravodajů. /Poslanec prof. dr. Trávníček
si slovo nepřál./
Přeje si slovo společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu poslanec Vladimír Mařík?
/Poslanec dr. Mařík si slovo nepřál./
A společný zpravodaj výborů Sněmovny
národů poslanec Štefan Infner? /Rovněž
poslanec dr. Infner si nepřál slovo./
Přistoupíme tedy k hlasování. Nejdříve
budeme hlasovat o návrhu zákona o volbách
do Federálního shromáždění.
Podle ustanovení čl. 40 odst. 1 ústavního
zákona o čs. federaci je ke schválení
zákona třeba souhlasu nadpoloviční
většiny přítomných poslanců
v každé sněmovně.
Prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu, která je schopná se usnášet, neboť
je přítomno 195 jejích poslanců.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s návrhem
zákona o volbách do Federálního shromáždění,
ve znění společné zprávy výborů
Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Děkuji.
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji.
Protože s návrhem vyslovili souhlas všichni přítomní
poslanci, Sněmovna lidu zákon schválila.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů,
ve které je přítomno 50 poslanců zvolených
v ČSR a 54 poslanců zvolených v SSR. Sněmovna
národů je schopna se usnášet.
Kdo z jejích poslanců souhlasí s návrhem
zákona o volbách do Federálního shromáždění,
ve znění společné zprávy výborů
Sněmovny národů, nechť zvedne ruku!
/Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo? /Nikdo./ Děkuji.
S návrhem vyslovili souhlas všichni přítomní
poslanci Sněmovny národů, která také
zákon schválila.
Protože Sněmovna lidu a Sněmovna národů
přijaly shodná usnesení, konstatuji, že
Federální shromáždění
přijalo zákon o volbách do Federálního
shromáždění.
Nyní budeme hlasovat o návrhu ústavního
zákona, kterým se mění čl.
86 Ústavy a čl. 30 a 103 ústavního
zákona o čs. federaci.
podle ustanovení jeho čl. 41 je k přijetí
ústavního zákona třeba souhlasu třípětinové
většiny všech poslanců Sněmovny
lidu, jakož i souhlasu třípětinové
většiny všech poslanců Sněmovny
národů zvolených v ČSR a třípětinové
většiny všech poslanců zvolených
v SSR.
Prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů, a to nejdříve poslance zvolené
v SSR.
Kdo z poslanců Sněmovny národů zvolených
v SSR je pro návrh ústavního zákona
podle návrhu zpravodaje, necht zvedne ruku! /Hlasuje se./
Děkuji.
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se hlasování? /Nikdo./ Děkuji.
Pro návrh hlasovali všichni přítomní
poslanci Sněmovny národů zvolení ve
Slovenské socialistické republice, tj. více
než třípětinová většina
všech těchto poslanců.
Nyní žádám o hlasování
poslance Sněmovny národů zvolené v
ČSR.
Kdo z nich souhlasí s návrhem ústavního
zákona podle návrhu zpravodaje, nechť zvedne
ruku! /Hlasuje se./
Kdo je proti? /Nikdo./
Zdržel se hlasování? /Nikdo./ Děkuji.
Protože pro návrh hlasovali také všichni
přítomní poslanci Sněmovny národů
zvolení v České socialistické republice,
tj. více než třípětinová
většina všech těchto poslanců,
Sněmovna národů ústavní zákon
schválila.