Měl jsem možnost v minulém týdnu se
zúčastnit zasedání MěstNV v
Pardubicích, který jednal o zdravotnictví
a školství. Při této příležitosti
odborníci z okresní nemocnice přišli
s tím, jaké náklady jednotlivé jejich
zákroky stojí: operace žlučníku
12 000, žaludku 15 000, souhrnná opatření
při použití kobaltové bomby 30 000.
Když se skončilo naše jednání,
přišel za mnou poslanec národního výboru
a říkal: Já jsem si ani neuvědomil,
co ta operace, kterou jsem právě teď prodělal,
stála. Vzpomněl jsem si, že často v
diskusích uvádím, kolik tyto zákroky
stojí třeba v USA a že i já jsem zapomněl
uvádět, jak veliké prostředky náš
stát na poskytnutí této základní,
primární služby, poskytuje. Odrazem této
péče je i státní závěrečný
účet. Slyšel jsem kdysi výrok amerického
ekonoma Guldbreita, že uklízečka v USA může
si dovolit jezdit do zaměstnání autem, ale
nemůže si dovolit být nemocná. Položme
si otázku, který systém je humánnější.
Já jsem tedy pro růst nákladů na zdravotnictví,
avšak pro úměrně sladěný,
který je v rovnováze s našimi možnostmi.
Protože zajišťuje to, před čím
lidé v cizině hrůzou nemohou spát.
Závěrečný účet ukazuje
ovšem i na nedostatky, o kterých zde bylo hovořeno.
Musíme si ovšem uvědomit, že každý
nedostatek ve své podstatě při správném
přístupu k jeho posouzení a zhodnocení
se stává rezervou pro budoucí činnost.
Nechci se zabývat nedostatky vyplývajícími
ze systémových vad nebo problematikou vrcholného
řízení, i když jde o problémy
zásadní, složité a obtížné.
Chtěl bych poukázat jen na některé
těžkosti, které v současné době
korespondují s tím, čím naši
pracující žijí a o co naše společenské
zřízení usiluje.
Musíme vycházet především z toho,
co zde bylo řečeno. Z nedostatků a disproporcí,
které zde vznikají mezi nárůstem,
který vykazuje tvorba příjmů státního
rozpočtu, mezi přeplňováním
plánu výroby a mezi čerpáním
materiálových nákladů a růstem
zásob. Jde mi o jiné vztahy, o jiný postoj
k těmto nedostatkům.
Tyto disproporce před nás kladou otázku,
kde spočívají příčiny
těchto nepříznivých jevů, že
úsilí, které je zakleto do přeplňování
plánu, nenachází svého konkrétního
vyjádření v závěru, nepřináší
efektivní hodnoty naší společnosti.
Já si myslím, že mezi jinými příčinami
jsou tyto dvě, které souvisejí s myšlením
lidí.
Navykli jsme si zcela mechanicky používat některých
měřítek pro hodnocení vlastní
činnosti, aniž bychom brali zřetel na skutečnou
potřebu společnosti, na skutečný společenský
efekt.
Již po mnoho let se posuzuje úspěšné
plnění úkolů podniku i jeho řídící
složky podle procent přeplnění plánu
bez ohledu, zda se jedná o výrobu, která
dosahuje světových parametrů, která
má zaručeny odbyt, která je společensky
výhodná a žádoucí. Zvykli jsme
si hodnotit toto přeplňování bez toho,
abychom přísně posuzovali, za jakou cenu
bylo docíleno, jakých materiálových
prostředků si vyžádalo. Zkrátka
- zvykli jsme si na vyježděné koleje kvantitativních
ukazatelů, které v určitém údobí
měli své opodstatnění, ale v současnosti
přinášejí řadu negativních
dopadů. A za nejzávažnější
z nich pokládám hazardování s iniciativou
prostých lidí, kteří nemohou předvídat
výsledek svého úsilí a před
které vedení z převážné
většiny výrobních jednotek z pohodlnosti
nové úkoly nestaví.
To není přece věc prostého pracujícího.
Ten má svůj zájem nejen plnit plán,
ale v mnoha případech vyjádřit i svůj
pozitivní postoj k budování socialismu v
naší zemi, k úkolům vytyčeným
stranou tím, že tento plán přeplní.
On jinou možnost vlastně nemá. Na vedení
je, aby mu dalo možnosti projevit jeho vůli tak, aby
přinesla společnosti vyšší efekt,
vyšší hodnoty.
To, že máme výrobek s nízkými
parametry, to je přece především záležitost
vedení, které musí přicházet
před pracující se zaváděním
výroby progresívních výrobků,
s dobrou argumentací, která ukáže, jaké
hodnoty touto výrobou nejen podnik, ale i společnost
získává.
Tím nechci popírat velké možnosti, které
v sobě iniciativa celého pracovního kolektivu
má. Pro tyto možnosti je však třeba otevřít
prostor, stanovit cíl, jen tak se mohou proměnit
tyto možnosti ve skutek, jen tak se mohou realizovat.
To ovšem znamená mnoho starostí, mnoho práce
navíc pro celé vedení. To znamená
zaměřit činnost vedení a soustředit
pozornost celého pracovního kolektivu v daleko větším
měřítku na zajištění budoucnosti,
na urychlené zavádění progresívních
výrobků do výroby. Tam je možno uplatnit
latentní síly pracovního kolektivu k prospěchu
vlastnímu i celé společnosti.
My všichni si musíme být vědomi, že
průměrnost nemůže vytvořit dostatek
materiálních zdrojů a nevytváří
předpoklady pro spokojenou lidskou společnost.
Dalším, závažným problémem,
který je odhalován ve státním závěrečném
účtu, je skutečnost, že se v podstatě
v materiálních hodnotách neplní úkol
ÚV KSČ stanovený pro oblast zvyšování
životní úrovně. Nic na tom nemění
fakt, že nám rostou úspory ve spořitelnách,
nic na tom nemění i pozitivní jev, že
se nám již objevují mezi lidmi tendence spořit
na dlouhodobý účel. Ano, to je velmi hezké
a pozitivní, že naši lidé měně
věří. To nás však nezbavuje povinnosti
zajišťovat růst životní úrovně
i po materiální stránce.
Praxe ukazuje, že i ve výrobě spotřebního
zboží musíme bezpodmínečně
klást větší důraz na kvalitativní
ukazatele, které jedině jsou schopny odstranit velký
objem mrtvých zásob zboží, jejichž
společenská žádoucnost je malá.
Vždyť je běžným jevem ve světě,
že lidé jsou ochotni koupit nový předmět
dlouhodobé spotřeby, i když starý ještě
nedožil, jestliže tento nový výrobek má
podstatně vyšší parametry, lépe
vyhovuje potřebám lidí.
Konečně posledním negativním jevem,
na který bych rád upozornil a který vyplývá
z hodnocení státního závěrečného
účtu, je rozpor mezi rentabilitou a kvalitou prováděné
výroby u některých podniků. Mezi podniky
s vysokou rentabilitou je i řada těch, jejichž
výrobky tvoří buď málo prodejné
zásoby nebo neprodejné zásoby vůbec.
Byla nastoupena dobrá cesta i v této oblasti, cesta,
která nekvalitní výrobky cenově hodnotila
níže, kvalitní výrobky výše.
Je to jediná cesta, která může vyvolat
dynamiku i v činnosti jednotlivých výrobců,
která může donutit k nápravě.
Závěrečný účet vyjadřuje
tedy výsledek našeho hospodaření, ovšem
je i výsledkem celé naší finanční
politiky. A tato politika by měla zcela tvrdě znevýhodňovat
ty, kteří vyrábějí nedobře,
kteří jdou pohodlnými cestami, kteří
spotřebovávají neúměrné
množství surovin a energie, proti těm podnikům,
které hledají nová úsporná
řešení, opustily cestu vyježděnou,
hledají řešení přibližující
se ve svých kvalitativních ukazatelích světové
špičce.
Projednávání státního závěrečného
účtu je pro nás výzvou, výzvou
k energickému nástupu v boji za růst všestranné
kvality naší práce ve prospěch celé
naší společnosti. Děkuji. /Potlesk./
Předseda FS prof. dr. Hanes: Ďakujem poslancovi
Horákovi. Hovorí poslanec dr. Jaroslav Henzl.
Poslanec MUDr. Henzl: Vážené Federální
shromáždění, soudružky a soudruzi,
ve skutečně lidovém státě,
jakým je jen země se socialistickým zřízením,
je projednávání státního závěrečného
účtu v nejvyšším lidovém
zastupitelském orgánu důležitou událostí.
Lid tu prostřednictvím svých volených
zástupců zkoumá, jak se plní zákony
o státním rozpočtu a státním
národohospodářském plánu, a
zjišťuje za uplynulé hospodářské
období kladné i méně příznivé
hospodářské jevy. Kladné proto, aby
se ujistil, že stanovená politicko-hospodářská
směrnice byla správná, méně
příznivé pak s tím cílem, aby
se přijala účinná opatření
k jejich potlačení.
Zprávy výborů pro plán a rozpočet
obou sněmoven Federálního shromáždění
ukazují, že zkoumání státního
závěrečného účtu za
rok 1970 bylo provedeno pečlivě, že správně
hodnotí kladný výsledek hospodaření
federace i věcně upozorňuje na ty hospodářské
skutečnosti, jejichž řešení je
nutno věnovat soustředěnou pozornost. Jako
mluvčí Klubu poslanců, členů
Československé strany socialistické, jsem
zmocněn výslovně prohlásit, že
hospodářskou politiku prováděnou v
roce 1970 federální vládou, vedenou jejím
předsedou s. dr. Lubomírem Štrougalem, hodnotíme
kladně.
Zvláště oceňujeme to, že vláda
nalezla způsob, jak řešit hospodářské
problémy vytvořené v letech 1968 - 1969 nejen
bez jakéhokoliv snížení životní
úrovně obyvatelstva, ale dokonce se zajištěním
růstu této životní úrovně,
opírajícího se o zdravou, hospodářskou
dynamiku. Narostla produktivita práce, zvýšil
se národní důchod, zvýšil se
počet dokončených bytů, uklidnil se
vnitřní trh, upevnila se naše měna,
snížilo se tempo růstu investic, zlepšily
se naše vnější finanční
vztahy, vzrostla zemědělská výroba
i při nikoli bezvýznamném poklesu pracovníků,
stabilizovala se cenová hladina velkoobchodních
i maloobchodních cen a vytvořil se rozpočtový
přebytek.
Všechny tyto nesporně kladné výsledky
měly pochopitelně i závažný pozitivní
politický význam. Umožnily rychlou politickou
konsolidaci života uvnitř země, upevnění
našich spojeneckých svazků se Sovětským
svazem a ostatními socialistickými zeměmi
a posílilo se mezinárodní postavení
ČSSR.
Toto vše vytvořilo opravdu velmi šťastně
solidní výchozí základnu pro nástup
do plnění úkolů našeho pátého
pětiletého národohospodářského
plánu.
Naše uspokojení nad těmito výsledky
a naše snaha o zajištění plynulého
plnění úkolů 5. pětiletého
plánu nás ovšem vedou k zamyšlení
i nad těmi hospodářskými jevy, které
naše dosud dosažené kladné výsledky
vlastně snižovaly.
Jsme přesvědčeni, že - jak to ukládají
také směrnice k 5. pětiletému plánu,
schválené XIV. sjezdem KSČ - je nutno docílit
maximálního souladu mezi hmotným a finančním
oběhem v národním hospodářství.
Přikládáme velkou důležitost
tomu, aby byly správně rozpoznány zájmy
obyvatelstva a sortiment zboží na vnitřním
trhu a aby byla koncipována dlouhodobá politická
zvýšení úrovně řízení,
organizace a techniky vnitřního obchodu tak, aby
se uspokojení poptávky obyvatelstva v sortimentní
struktuře stále zlepšovalo.
V souvislosti s tím také vítáme skutečnost,
že vláda přikročila k přípravě
cílevědomého sociálního programu,
obsahujícího řešení důchodů
tak zvaných starodůchodců, družstevních
rolníků a důležitá propopulační
opatření ve prospěch mladých manželství
a rodin s více dětmi.
Nemůžeme se spokojit s využíváním
základních fondů, kde se nám nedaří
vyrobit s jednou korunou základních výrobních
fondů ani jednu celou korunu zboží ročně.
Hledání cest, jak zavázat podniky k soustavnému
zlepšování tohoto stavu, povede zcela určitě
i k dalšímu zhospodárnění investiční
výstavby a ke snížení nedostavěných
investic.
Právě tam bude nutné podniknout účinná
opatření ke snížení materiální
spotřeby, k efektivnějšímu hospodaření
s palivy a energií.
Podstatné zesílení řízení
vyžaduje celá oblast materiálně technického
zásobování, jehož nedostatky jsou příčinou
rychlého růstu a vysokých stavů zásob.
Využití zkušeností ze Sovětského
svazu a ostatních socialistických zemí, zejména
Německé demokratické republiky a Maďarské
lidové republiky, jistě napomohou i k řešení
této důležité otázky.
Jsme si vědomi toho, že docílených kladných
výsledků bylo dosaženo mimořádnými
pracovními směnami našich pracujících,
zejména obětavou prací horníků.
Přitom však využití pracovní doby
stále bylo pod objektivními možnostmi. Dokonalejší
organizace práce, používání metod
předem určených pracovních časů
a odměňování v závislosti na
koeficientu využití pracovní doby může
otevřít cestu k rychlému růstu produktivity
práce.
Velký zdroj při zvyšování efektivnosti
našeho národního hospodářství
je nutno vidět v soustavné plánovité
komplexní socialistické racionalizaci. Ta je nezbytným
vývojovým stupněm k rozvinutí socialisticky
chápané vědeckotechnické revoluce,
zbavené nehumánnosti jejího provádění
v kapitalistických zemích.
Přikládáme velký význam rozvoji
nové techniky a nechápeme ji v úzkém
pojetí strojů a staveb, ale v širším
smyslu zahrnujícím také organizaci práce,
řízení a výrobní postupy.
Za velmi důležitý považujeme návrh
vlády na použití rozpočtových
přebytků. Posílení státních
finančních rezerv je opatřením velmi
zdravým. Dovolte mně, jako lékaři,
abych tu řekl, že státní finanční
rezervy a měnové rezervy vůbec tvoří
de facto jakousi obdobu zásob glykogénu v živém
organismu, bez nichž nemůže žádný
zdravý organismus dobře fungovat.
Velmi zdravým, účinným protiinflačním
opatřením je návrh federální
vlády použít důležité části
rozpočtových přebytků ke splátce
dluhu státního rozpočtu, vzniklého
v minulých letech.
Celkový obraz hospodářské politiky
federální vlády je velmi povzbudivý
a dává našim občanům spolehlivý
výhled a existenční jistotu.
Budeme proto federální vládu vedenou s. dr.
Lubomírem Štrougalem v její hospodářské
politice plně podporovat. Jako politická strana
hlásíme se plně k programu Národní
fronty. Povedeme k této podpoře nejenom své
členy, ale i politicky neorganizované spoluobčany.
Dovolte mi proto, abych jménem Klubu poslanců, členů
Československé strany socialistické, blahopřál
vládě k dosažení výsledků
a abych prohlásil, že budeme pro usnesení o
schválení státního závěrečného
účtu za rok 1970 a o použití dosaženého
přebytku hlasovat. /Potlesk./
Predseda FS prof. dr. Hanes: Ďakujem. Ako posledná
sa k tomuto bodu prihlásila súdružka poslankyňa
Fiľová. Prosím, aby sa ujala slova.