Nebyli bychom však dobrými a odpovědnými
hospodáři, kdybychom neusilovali o překonání
i těchto negativních jevů jak v oblasti hmotného
plánu, tak i rozpočtového hospodaření.
Není např. náhodnou míra pozornosti,
kterou i XIV. sjezd KSČ věnoval problémům
investiční výstavby. Vedly jej k tomu nejen
známé nedostatky při výstavbě
nových investic, ale i skutečnost, že investoři
dostatečně nezhodnocují využití
již existujících základních fondů
a nevyužívají možností jejich modernizace
a vidí řešení jen v podobě nových
investic a s nimi spojených kapacitních a finančních
požadavků. Přijal proto sjezd závěry
vztahující se k obnovení pořádku
a kázně v této oblasti a závěry
směřující k nekompromisnímu
postupu proti rozptylování prostředků
a proti prosazování dodatečných finančních
požadavků.
Vedle oblasti investic najdeme jiné nedostatky i v dalších
oblastech. Mám např. na mysli nežádoucí
nárůst materiálové spotřeby,
který pohlcuje část fondů, které
mohly být na jiném místě efektivně
využity, nebo např. otázku neúnosného
růstu zásob, či problémy spojené
s využitím a pohybem pracovních sil a jiné
větší či menší nedostatky,
které naše občany pálí a někdy
doslova dráždí, jako je např. zaostávání
technické a občanské vybavenosti sídlišť,
úroveň některých služeb, problémy
sektoru školství, zdravotnictví, dopravy a
další. Mnohé z nich by se daly alespoň
částečně řešit, kdyby
na jiných místech nebyly zvláště
naše finanční i materiálové prostředky
zbytečně či neúměrně
vynakládány.
Předmětem posouzení, vážené
soudružky a soudruzi, v našich výborech byly
v souvislosti s projednáváním státního
závěrečného účtu též
přebytky hospodaření, kterých bylo
na úrovni federace podle plánu a na úrovni
obou republik nad plán a zvláště pak
v hospodaření národních výborů
dosaženo.
Soudíme, že u státních rozpočtů
se podařilo především cílevědomou
politikou a nikoli neplněním některých
plánovaných úkolů zabezpečit
dosažení lepšího než plánovaného
výsledku hospodaření. Přínos
tohoto výsledku hospodaření spatřujeme
hlavně v tom, že ukazuje jednak na možnosti provedení
dalších pozitivních opatření,
jednak k řešení závazků státu
z minulých let.
Také v hospodaření národních
výborů bylo dosaženo vysokého finančního
přebytku a i když jde o otázku, která
patří do kompetence jednotlivých republik,
je třeba si jí všimnout už proto, že
přebytek hospodaření národních
výborů řádově dosahuje úrovně
přebytku celé federace. Národní výbory
v roce 1970 hospodařily nesporně uvážlivěji,
než tomu bylo v roce 1969. Významně se také
podílely na úsporných opatřeních,
ať už jde o úspory rozpočtových
prostředků nebo o snižování řídícího
a správního aparátu. Národní
výbory nepochybně také výrazně
přispěly k celkové konsolidaci národního
hospodářství. Svědčí
o tom mimo jiné i výsledky soutěžení
národních výborů za rok 1970, které
jsou podstatně lepší než v minulých
letech. Uvedené skutečnosti potvrzují, že
současná úprava finančního
hospodaření národních výborů
se v podstatě osvědčuje a podněcuje
větší iniciativu v hledání a
využívání místních materiálových,
finančních i pracovních zdrojů pro
další rozvoj našich měst a obcí.
Nicméně je však třeba zvážit
tu skutečnost, že po finančním vypořádání
mají národní výbory nad rámec
svých rozpočtů k dispozici více než
7 mld Kčs a posoudit, zda pro využití těchto
prostředků je dostatečný prostor.
Proto také vznikly úvahy o možné regulaci
jejich prostředků ve fondu rezerv a rozvoje. Nelze
ovšem současně nevidět, že fond
rezerv a rozvoje se stal významným činitelem
rozvoje iniciativního zapojování občanů
do veřejně prospěšné činnosti.
Jeho politický efekt je třeba zvážit,
zvláště v současném období,
kdy se jedná o přípravu voleb do všech
stupňů zastupitelských sborů. Protože
jde o záležitost složitou a současně
velmi citlivou, dohodli jsme ve výborech pro plán
a rozpočet, že ve spolupráci s ministerstvem
financí a národními orgány se ve vhodnou
chvíli k řešení tohoto problému
ještě vrátíme. V žádném
případě však u národních
výborů neuvažujeme v současné
době o podstatném omezení nebo dokonce likvidaci
tohoto institutu.
Ještě jednu malou poznámku mně dovolte.
K příznivým výsledkům roku
1970 ve sféře finanční přispěly
svým dílem též krajské a okresní
finanční správy, zřízené
z bývalých odborů státních
financí národních výborů. Zmiňuji
se o jejich přínosu nikoli z toho důvodu,
že na doměrcích daní a odvodů
vyměřily tyto správy na 1,8 mld Kčs,
jako spíše z toho důvodu, že jejich práce
zanechala v podnicích a organizacích jistý
morální účinek a podnítila
je k daleko odpovědnějšímu přístupu
k plnění závazků vůči
státnímu rozpočtu a ke zlepšení
interních podmínek jeho zabezpečení.
Závěrem mně dovolte ještě jednou
zdůraznit, že rok 1970 významně přispěl
ke konsolidačnímu procesu. Přes některé
nedostatky jej lze hodnotit jako rok úspěšný
a výsledky s ním spojené za dostačující
podklad k tomu, aby státní závěrečný
účet za rok 1970 byl Federálním shromážděním
schválen.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
národů doporučuji proto Sněmovně
národů tento účet ke schválení;
současně doporučuji schválit použití
dosaženého přebytku hospodaření
podle návrhu vlády a učinit tak celkově
usnesením, uvedeným v tisku sněmovny č.
51/SN.
Předseda FS prof. dr. Hanes: Ďakujem spravodajcovi
za prednesenú správu. Otváram rozpravu, do
ktorej sa prihlásili poslanci: Otakar Šimůnek,
Jaromír Horák a Jaroslav Henzl. Ako prvý
hovorí poslanec Otakar Šimůnek. Dávam
mu slovo.
Poslanec ing. Šimůnek: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, podkladový materiál,
projednávání ve výboru i dnešní
výklad ministra financí potvrzují stanovisko
již dříve námi zde formulované,
totiž že finanční hospodaření
státu dosáhlo relativně nejdříve
potěšitelného stupně konsolidace.
Státní rozpočty máme přebytkové,
přičemž se překračují
výrazněji příjmy, což umožňuje
uskutečňovat i vyšší vydání.
Přebytek loňského rozpočtu byl plánován,
přičemž tento předpoklad byl více
než dvojnásobně překročen.
Šestimiliardový přebytek plyne především
z odvodů ústředně řízených
hospodářských organizací a z činnosti
rozpočtových a příspěvkových
organizací, zatímco z daně z obratu a z daně
ze mzdy je o něco málo nižší než
předpoklad.
Z hlediska vztahů rozpočtu republik a federace je
nutné připomenout, že byl plánován
přebytkový rozpočet federace a že také
ve federálním rozpočtu je překročení
přebytku nejvyšší. To svědčí-o
posílení funkce a vlivu federace na finančním
úseku, i když i v rozpočtech republik bylo
dosaženo neplánovaných přebytků.
Použití přebytku je rovněž navrhováno,
podle mého soudu, účelně. Části
je použito ke splacení státního dluhu
z minulosti u Státní banky, což je opatřením
protiinflačním ovšem za předpokladu,
že banka je nepoužije k dalšímu rozšiřování
úvěrů. Další časti má
být použito k řešení obtížné
finanční situace některých podniků,
tedy v podstatě ke stabilizaci jejich hospodářství.
Účelné je rovněž posílení
státních finančních rezerv.
Lze tedy říci, že finanční politika
je konsolidačním faktorem, že výsledky
státního hospodaření lze schválit
a že státní závěrečný
účet potvrzuje dosavadní příznivé
tendence na tomto úseku.
Tato situace umožňuje a vlastně přímo
navádí, abychom věnovali při hodnocení
výsledků roku 1970 pozornost hlubším
ekonomickým procesům a tendencím, které
se projevují.
Především je nutné vidět širší
pozadí, na němž se finanční stránka
hospodaření odehrává.
Celkové ukazatele společenské výroby
a zejména jednotlivých odvětví a podniků
jsou značně zkreslovány nerovnoměrnou
finanční situací, která má
svůj původ v negativním působení
nedostatků v cenové tvorbě. Tato situace
je již dlouho známa a vznikla nepodařenou cenovou
přestavbou v roce 1967. Jak konstatuje zpráva, "cenové
deformace odtrhují peněžní formu od
ekonomické skutečnosti". Považuji za závažnou
slabinu, že nemáme dosud jasný výhled
cenové politiky a že program cenového vývoje
můžeme očekávat teprve pro šestou
pětiletku. Nejde jen o to, že se natrvalo neobejdeme
ani v podnicích a výrobně hospodářských
jednotkách a zejména v centrálních
orgánech bez ekonomické kalkulace. V současné
době je daleko závažnější,
že deformované ceny mohou mít vliv již
na reálnost současných údajů
o vývoj i výroby průmyslové i stavební.
Chtěl bych mluvit ještě o jednom závažnějším
problému. Je to otázka, jak se vyvíjí
efektivnost národního hospodářství.
Souhrnně se efektivnost dá vyjádřit
poměrem růstu národního důchodu
a společenského produktu. Rozdíl těchto
ukazatelů tvoří materiální
náklady. A právě tyto náklady vzrostly
o 8,4 %, to je rychleji, než výkony, které
se zvýšily o 8,1 %. Přitom značně
vysoké tempo růstu výroby napovídá,
že to není na vrub fixní složky, tvořené
v podstatě amortizačními odpisy. Jde tedy
o spotřebu surovin, materiálů, příp.
pomocných hmot, ale zdá se, že i neúčelnou,
nebo i fiktivní kooperaci. Že problém není
nějak zanedbatelný, o tom svědčí
skutečnost, že nejen nebylo dosaženo plánem
předpokládaných úspor, ale že
relativní růst materiálních nákladů
pohltil zhruba třetinu úspor na nákladech
mzdových.
Kde je příčina obnovy této nepříznivé
tendence? Podle mého soudu je v nedostatečné
pozornosti podniků i centrálních orgánů
k celému komplexu materiálového hospodářství
a v jednostranném zdůrazňování
objemových ukazatelů. Problém není
nový, řešili jsme jej už na sklonku padesátých
let a bylo by možná užitečné se
vrátit k tehdejším rozborům příčin
i řešení. Jednou z cest je nesporně
důraz na komplexní finanční výsledky
hospodaření podniku. Ale právě tady
narážíme na nerovnoměrnost finanční
situace podniků, na značně nevyrovnanou,
ekonomicky neodůvodněnou rozkolísanost jejich
rentability.
Jako první opatření je jistě nutné
po změnách v systému podnikových daní
pro rok 1971 umožnit přerozdělení v
rámci výrobních hospodářských
jednotek. Toto opatření ale nevyřeší
z národohospodářského hlediska příčiny
rozdílné rentability. Pomůže jistě
podnikům, které jsou ve finanční tísni,
ale problém samotný nám také může
do jisté míry i zakrýt.
Proč považuji tuto věc za závažnou?
Jsem toho názoru, že hlavním pozitivním
výsledkem v systému hospodaření podniků,
kterého se dosáhlo v první polovině
šedesátých let, je obnova předběžné
výrobní kalkulace, pozornost k nákladům
jako první krok k odstranění vysoké
materiálové náročnosti naší
výroby. Hovořil jsem o tom na zasedání
Federálního shromáždění
již 24. března 1971. Zmenšení této
slabiny našeho hospodářství je prvořadý
úkol perspektivního plánování,
je to cíl strukturálních změn, které
musíme s pomocí socialistické mezinárodní
integrace výroby nastoupit.
Do té doby, než se tyto makrostrukturální
změny prosadí, ale je nutné vyvinout tlak
na všechny řídící články
výroby, aby snížení její materiálové
náročnosti již teď pomohly řešit
vlastními silami.
Soudružky a soudruzi poslanci, projednávání
státního závěrečného
účtu je poučením i v mnoha jiných
směrech. Fakta předložená při
této příležitosti k našemu posouzení
k tomu dávají možnost. Mnohé bylo vysvětleno
v referátu. Jde teď o to, aby v tomto směru
nezůstaly naše poznatky nevyužity, abychom z
nich vyšli zejména při projednávání
návrhu nové pětiletky.
S tím můžeme podle mého názoru
předložený návrh státního
závěrečného účtu schválit
a potvrdit tak rozpočtovou politiku vlády v minulém
roce, to je v roce 1970. Děkuji za pozornost.
Předseda FS prof. dr. Hanes: Ďakujem. Ďalej
v rozprave vystúpi poslanec Jaromír Horák.
Poslanec ing. Horák: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, dovolte mi několik připomínek
k projednávanému státnímu závěrečnému
účtu.
Státní závěrečný účet
je v podstatě souhrnem skutečností, které
hodnotí naši činnost za uplynulý rok
jak na úseku ekonomiky, tak i nepřímo v politické
oblasti. Státní závěrečný
účet potvrzuje nesporné úspěchy,
jichž jsme v konsolidaci ekonomiky dosáhli. Odhaluje
ale také i naše slabá místa, na která
bychom měli soustředit svou pozornost.
Vím, že závěrečný účet
vzniklé problémy nemůže řešit.
Může vytvořit vhodné klíma k
jejich řešení tím, že upozorňuje
a odhaluje příčiny, které ke vzniku
závad vedly. Především bych si chtěl
položit otázku, zda plní státní
závěrečný účet své
poslání být odrazem celé naší
činnosti, být zrcadlem nastaveným našemu
úsilí v uplynulém roce. Domnívám
se, že státní závěrečný
účet při hodnocení se zabývá
velmi málo tím, jak hospodaříme se
základními hodnotami, které nám byly
svěřeny, tj. jak hospodaříme s národním
majetkem. Myslím, že by se v budoucnu měla
věnovat správě národního majetku
velká pozornost už proto, že jde o hodnoty, které
mnohonásobně přesahují rozsah prostředků
finančního hospodaření v jednom roce.
Naléhavost této potřeby je zdůrazněna
i tím, že namátkové kontroly, které
se v této oblasti provádějí, jako
byla např. kontrola Nejvyššího cenového
a kontrolního úřadu ČSR v minulém
roce, vykazují miliardové roční ztráty,
ztráty způsobené nedbalostí, lajdáctvím,
rozkrádáním, nízkou odpovědností,
ale také i nesprávnou dělbou odpovědnosti.
Hodnocení výsledků našeho hospodaření
se podle mého názoru nemůže bez hodnocení
této tak významné oblasti do budoucna obejít.
Jak jsem už dříve řekl, státní
závěrečný účet dokládá
řadu pozitivních faktorů, které provázely
úsilí při konsolidaci naší ekonomiky
v uplynulém roce.