Systémový prístup k jednotnej integrovanej
sústave sociálno-ekonomických informácií,
ktorý je zakotvený v návrhu zákona,
zodpovedá požiadavkám modernej doby. Informačné
systémy nadobudajú tým väčší
význam, čím rozvinutejšiu podobu nadobúdajú
sociálno-ekonomické vzťahy, čím
viacej stúpa intenzita a rýchlosť technického
a ekonomického rozvoja a čím náročnejšie
úlohy a ciele si vytyčuje naša spoločnosť
v rozvoji socializmu.
Pravda, zákon vymedzuje len základné rámce
a dáva oporné body pre všestranný rozvoj
cieľavedomej činnosti na tomto úseku, kde máme
dnes množstvo otvorených problémov, množstvo
nedostatkov i značne uvoľnenú disciplínu.
To sa najvýraznejšie prejavuje pri príprave
štátnych plánov rozvoja národného
hospodárstva a pri kontrole ich plnenia. Nielen príprava
a plnenie plánu na rok 1970, ale i plánu na rok
1971 a príprava päťročného plánu
silne utrpela trvajúcimi nedostatkami v dnešnom
systéme sociálno-ekonomických informácií.
Stále narážame na nedokonalosť poznania
skutočného vývoja národného
hospodárstva a najhoršie sme na tom v poznaní
takých významných úsekov, ako je skutočný
priebeh procesu investičnej výstavby, ako je otázka
dovozu a vývozu, ktorými sa vytvárajú
vonkajšie ekonomické vzťahy atď. Prejavujú
sa vážne nedostatky v sledovaní takej priority,
ako je bytová výstavba. Trvajú značné
neporiadky v štatistike základných fondov a
ich využívaní.
Moderné systémové prístupy a technika
zberu spracovania, prenosu a uchovávania dát si
len ťažko razí cestu vpred, postupujeme tu pomaly
vzhľadom na naše možnosti. I v prípadoch,
kde boli pokusy využiť dostupnú modelovú
a výpočtovú techniku, narážame
na mnoho chýb vo východiskových údajoch,
ktoré modelová technika a moderná výpočtová
technika neúprosne odhaľujú. Navrhovaný
zákon dáva predpoklady pre prekonanie uvedených
nedostatkov, dáva predpoklady pre to, aby sa tento stav
v krátkej dobe prekonal a aby sme na tomto významnom
úseku urobili ďalší kvalitatívny
krok vpred a vyrovnali sa tak s omnoho náročnejšími
podmienkami v rozvoji národného hospodárstva
a spoločnosti, do ktorých vstupujeme v tomto desaťročí,
a konkrétne s piatym päťročným
plánom na roky 1971 - 1975.
Vychádzajúc zo záverov výborov, ktoré
prerokovali predložený návrh zákona
o sociálno-ekonomických informáciách,
odporúčam Federálnemu zhromaždeniu,
aby predložený návrh zákona schválilo.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji poslanci Feriancovi. Žádám, aby
zpravodajskou zprávu za výbory Sněmovny lidu,
kterým byl vládní návrh přikázán
k projednání, přednesl jejich společný
zpravodaj poslanec Josef Katolický.
Zpravodaj poslanec J. Katolický: Soudružky
a soudruzi poslanci.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu pro plán a rozpočet pro průmysl, obchod
a dopravu, pro zemědělství a výživu
a ústavně právního výboru soudím,
že je třeba uvítat, že dochází
k zásadní legislativní úpravě
na úseku statistiky, účetnictví a
ostatních oborů sociálně ekonomických
informací.
Dosavadní právní stav, opírající
se o zákon č. 23/1963 Sb., o lidové kontrole
a o národohospodářské evidenci, je
již vývojem překonán a v podmínkách
nového státoprávního uspořádání
přestává prakticky plnit svou společenskou
funkci. Přitom v moderní společnosti potřeba
informací objektivně vzrůstá, a to
kvalitativně i kvantitativně.
Není jistě třeba zdůrazňovat
důležitost informací pro řízení
a rozhodování, zejména v souvislosti s upevňováním
jednotného řízení ekonomiky a s obnovením
úlohy národohospodářského plánu,
jako základního nástroje cílevědomého
řízení ekonomických procesů.
Nové právní úpravy je zapotřebí
i se zřetelem k probíhající vědecko-
technické revoluci, která rozhodujícím
způsobem ovlivňuje technologii informačního
procesu a vede k stále soustředěnějšímu
provádění prací hromadné povahy,
k účelnému využití vysoce výkonných
prostředků přenosové, výpočetní
a reprodukční techniky, zejména samočinných
počítačů.
V souladu s tímto vývojem integrují se, podle
navrhovaného zákona, veškeré sociálně
ekonomické informace v Československé socialistické
republice do jediného systému, který zahrnuje
tradiční obory jako statistiku, účetnictví,
kalkulaci, rozpočetnictví a operativní evidenci,
tak i nově vytvářené okruhy a formy
informací, jakými jsou jednotně organizované
registry, pasporty a evidence, např. jiné informace,
které nelze podle jednotlivých kritérií
kategorizovat. Vlivem automatizace statistických prací
i víceúčelového využívání
týchž informací se mohou hranice mezi obory
a okruhy informační soustavy postupně stírat.
Proto bude důležité hledět na tuto soustavu
jako na homogenní celek a na zdroj informací, sloužících
pro více účelů a více míst.
Předložený návrh zákona řeší
složitou otázku dělby působnosti mezi
Federálním statistickým úřadem
a statistickými orgány republik v souladu s ústavním
zákonem o československé federaci. Pokud
jde o republikové orgány, osnova zákona vymezuje
jejich funkci při plnění úkolů
pro potřeby federace rámcově. Kromě
ústředních statistických orgánů
republik budou v České i Slovenské socialistické
republice působit oblastní statistické orgány.
Tím se zajišťuje vícestupňová
organizace státních statistických orgánů,
potřebná zejména pro udržování
kontaktů s podniky a jinými organizacemi. Všechny
ostatní otázky, týkající se
zejména konkrétní organizace a působnosti
statistických orgánů republik, budou upraveny
zákony národních rad.
Návrh zákona pamatuje i na to, že z racionalizačních
důvodů mohou být některé činnosti
vykonávány společně pro všechny
tři ústřední statistické orgány.
Federální statistický úřad
se opravňuje, popř. pověřuje, organizovat
společný výkon takových činností
v dohodě s ústředními statistickými
orgány republik. Půjde zejména o technické
práce hromadné povahy, zvláště
činnost zpracovatelskou, apod.
V návrhu zákona se dále řeší
problém dělby práce mezi Federálním
statistickým úřadem na jedné straně
a federálním ministerstvem financí na straně
druhé. Bez újmy jednotnosti informační
soustavy z věcného a metodického hlediska
svěřuje se metodické řízení
účetnictví včetně účetního
výkaznictví, dále kalkulace a rozpočetnictví
a dohled nad touto oblastí federálnímu ministerstvu
financí. K zabezpečení systémové
jednotnosti informační soustavy je v osnově
zákona zakotven princip, že federální
ministerstvo financí bude uvedené obory metodicky
řídit v dohodě s Federálním
statistickým úřadem. Tato dělba působnosti
se nedotýká otázky jednotnosti a celistvosti
informačních soustav jednotlivých organizací,
jež mají být podle ustanovení §
15 návrhu, budovány zásadně jako jeden
organický celek. /Podrobněji se tato otázka
bude řešit až v prováděcím
nařízení vlády ČSSR o informační
soustavě organizací, které bude vydáno
na základě § 35 odst. 1 návrhu zákona
o jednotné soustavě sociálně ekonomických
informací./
Negativním jevem poslední doby, na který
bylo poukazováno v předsednictvu vlády Československé
socialistické republiky v únoru 1970, v souvislosti
s projednáváním systému kontroly plnění
plánu, je pokles kázně ve statistickém
výkaznictví organizací a nedodržování
směrnic pro sestavování podnikových
výkazů, nedodržování stanovených
lhůt a pokles kvality vykazovaných údajů.
Návrh zákona o jednotné soustavě sociálně
ekonomických informací vytváří
tedy po mém soudu potřebné záruky
vyšší statistické disciplíny, a
to jak v oblasti prevence, tak v oblasti represe. Činí
tak zejména tím, že ukládá ústředním
orgánům a orgánům ústředního
článku řízení, dohled nad stavem
informační soustavy podřízených
organizací a nad plněním ostatních
úkolů v oblasti sociálně ekonomických
informací; dále tím, že opravňuje
orgány státní statistiky vytvářet
aktivy dobrovolných spolupracovníků, jež
jim budou nápomocny při provádění
prověrek u organizací a při výkonu
poradenské činnosti a že umožňuje
různé druhy postihu proti osobám, odpovědným
za porušování povinností, a ukládání
ekonomických sankcí organizacím samým,
které podle dosavadních předpisů možné
nebylo.
Vedle těchto zásadních otázek, na
jejichž podstatu jsem považoval za účelné
šířeji poukázat, řeší
návrh zákona další problémy,
které dřívější předpisy
buď vůbec neupravovaly nebo jimž nebyla věnována
dostatečná pozornost. Tak se např. v osnově
formuluje zásada "oficiálnosti" informací
vydaných, nebo ověřených příslušným
orgánem státní statistiky, a to v případech,
kdy by o týchž skutečnostech byly různými
orgány vydány různé informace. Za
určitých předpokladů se přiznává
zpravodajská povinnost i zjišťováním
prováděným jinými orgány než
orgány státní statistiky, zavádí
se ochrana tzv. statistického tajemství, jejíž
podstata záleží v tom, že individuální
statistické údaje, sdělené jednotlivými
osobami, nesmějí být zveřejňovány,
ani komukoli sdělovány. Posilují se též
záruky občanů proti neodůvodněným
statistickým zjišťováním tím,
že ke všem zjišťováním, při
nichž vzniká občanům zpravodajská
povinnost, je zapotřebí souhlasu vlády, atd.
To jsou po mém soudu hlavní otázky, na které
se v diskusi výborů Sněmovny lidu zaměřovala
pozornost poslanců. O řadě dalších
otázek, sloužících posouzení
návrhu zákona se zmínil soudruh poslanec
Ferianc a já se s nimi ztotožňuji.
Z toho důvodu vám, poslancům Sněmovny
lidu, doporučuji přijetí návrhu zákona
o soustavě sociálně ekonomických informací
ve znění uvedeném jako tisk 69, se změnami
obsaženými ve společné zprávě
výborů ústavně právního,
pro plán a rozpočet, pro průmysl, obchod
a dopravu a pro zemědělství a výživu,
které jsou uvedeny v tisku 51/SL.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji poslanci Katolickému za zpravodajskou zprávu.
Soudružky a soudruzi poslanci, nemáme písemných
přihlášek do diskuse. Hlásí se
ještě někdo o slovo? /Nikdo se nehlásil./
Přeje si místopředseda federální
vlády soudruh Laco slovo? /Ne./ Děkuji.
Soudruzi zpravodajové, přejí si slovo? /Ne./
Můžeme přistoupit k hlasování
podle ustanovení čl. 40 odst. 3 ústavního
zákona o čs. federaci. Podle zjištění
je přítomno 97 poslanců Sněmovny národů
a 158 poslanců Sněmovny lidu.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona o jednotné
soustavě sociálně ekonomických informací,
ve znění společné zprávy výborů
Sněmovny národů, nechť zvedne ruku!
/Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./ Děkuji.
Vzhledem k tomu, že pro zákon hlasovali všichni
přítomní poslanci Sněmovny národů,
Sněmovna národů zákona přijala.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu.
Kdo z jejích poslanců souhlasí s návrhem
zákona o jednotné soustavě sociálně
ekonomických informací, ve znění společné
zpráv výborů Sněmovny lidu, nechť
zvedne ruku. /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./ Děkuji.
Pro návrh hlasovali všichni přítomní
poslanci Sněmovny lidu, která tím zákon
přijala.
Poněvadž usnesení Sněmovny národů
a Sněmovny lidu jsou souhIasná, konstatuji, že
Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon o jednotné soustavě sociálně
ekonomických informací.
Soudružky a soudruzi poslanci, tím je vyčerpán
pořad 7. společné schůze Sněmovny
lidu a Sněmovny národů.
Chtěla bych vám sdělit jedno upozornění
pro poslance, kteří se přihlásili
na zvláštní let do Bratislavy, Ostravy a Košic.
Autobusy budou přistaveny na Hradčanském
náměstí ve 13.30 hod. Netýká
se to poslanců, kteří poletí normálními
linkami ČSA.
Dále upozorňuji členy předsednictva
Federálního shromáždění,
že ihned po skončení společné
schůze sněmoven se bude konat v Obrazárně
u Španělského sálu krátká
schůze předsednictva Federálního shromáždění
k vyhlášení schválených zákonů.
Prohlašuji společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů za
skončenou.