Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Srbovi.
Ďalej sa do rozpravy prihlásil poslanec Josef Zedník.
Poslanec Josef Zedník:
Vážený soudruhu presidente, soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci. Klub poslanců FS
členů Čs. strany lidové projednal
na své schůzi navrhované dílčí
úpravy a doplnění ústavního
zákona o čs. federaci spolu s návrhem ústavního
zákona o opatřeních v soustavě federálních
ústředních orgánů a další
legislativní normy předložené k dnešnímu
společnému zasedání obou sněmoven.
Sdílíme názor vyslovený při
řadě projevů nejvyšších
představitelů ÚV KSČ, že základní
principy federace se osvědčily a není třeba
je měnit a že federativní uspořádání
naší socialistické republiky je pevnou základnou
uspořádání našeho státu
i pro budoucnost.
Rádi si uvědomujeme skutečnost, že se
již konečně přestalo mluvit v novém
společenském uspořádání
o existenci jen jednoho československého národa.
Vždyť přece dohoda českého a slovenského
národa o vytvoření čs. federace plně
odpovídá marxisticko-leninskému chápání
problémů národů a jejich postavení
ve společnosti.
Pro nás, příslušníky Čs.
strany lidové, je tento fakt důkazem morální
převahy socialistického státu a jeho společenského
zřízení nad různými kapitalistickými
společenskými a státními formacemi,
majícími uvnitř státu národnostní
problémy, ale nechtějí je řešit
z různých důvodů.
Ústavní zákon o čs. federaci, přijatý
v říjnu 1968, splnil základní požadavek,
aby oba členské státy federace, konstituované
na národním principu, měly ve federálním
svazku rovnoprávné postavení a stejnou působnost.
Je třeba si však připomenout, že jeden
z nejobtížnějších tehdy diskutovaných
problémů nového státního uspořádání,
tvořil již v roce 1968 komplex otázek, týkající
se národního hospodářství.
Již tehdy šlo zejména o to, správně
a citlivě vyvážit vztah mezi objektivně
se uplatňující jednotou a integrací
ekonomiky v ČSSR a zájmy obou národů.
Studujeme-li dnes, oběma sněmovnám předložené
legislativní normy, pak na první pohled je patrno,
že převážná část
navržených změn, zejména v ústavním
zákonu o čs. federaci, charakterizuje těžiště
změn, které spočívají v posílení
integrující úlohy v oblasti ekonomiky a přesnější
vymezení věcí společné působnosti.
Československé národní hospodářství
musí vytvořit vysoce integrovanou soustavu ekonomiky,
aby jako celek mohlo mít podmínky pro stále
širší mezinárodní kooperaci, zejména,
aby mohlo být stále platnějším
partnerem v RVHP.
Je jisté správné, nyní po nabytí
zkušeností uplynulých 2 let z fungování
federace, uvážlivě zhodnotit a legislativně
řešit některé otázky a problémy
podložené stupněm konkrétního
poznání.
Protože poslanci lidové strany již při
jednání výborů sněmoven, ve
kterých pracují, mohli uplatnit svá stanoviska,
sjednotili se na názoru jednomyslně pro předložené
legislativní normy v obou sněmovnách, jejichž
jsou členy, hlasovat a nejen hlasovat, ale také
v praktickém životě pomáhat uplatňovat.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Zedníkovi. Tým sú
vyčerpané prihlášky do rozpravy. Praje
si ešte niekto slovo? Nikto.
Vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Pýtam sa podpredsedu vlády ČSSR K. Laca,
či si praje slovo? /Nie./
Pýtam sa spravodajcu poslanca Knappa, či si praje
slovo?
Zpravodaj poslanec akad. V. Knapp:
Soudružky a soudruzi. Všichni poslanci Sněmovny
lidu, kteří vystoupili v diskusi, se vyslovili za
podporu vládního návrhu. Proto odpadá
nutnost vyjadřovat se k diskusi a omezuji se pouze na zopakování
návrhu, aby osnova ústavního zákona,
kterou projednáváme, byla přijata ve znění
předloženém vládou s doplňky
ve společné zprávě výborů.
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:
Ďakujem. Pýtam sa poslanca Kopeckého, či
si praje slovo? /Nie./
Vzhľadom na ustanovenie § 24 zákona o rokovacom
poriadku Federálneho zhromaždenia ČSSR hlasujú
na spoločnej schôdzke poslanci Snemovne ľudu
a poslanci Snemovne národov oddelene.
Žiadam overovateľov Snemovne ľudu poslancov Františka
Bubníka, Magdalénu Lapárovú, Jozefa
Lukačoviča a Emila Holáňa, takisto
overovateľov Snemovne národov poslancov Evu Dutkovú,
Jiřího Součka, Emila Píša, Ondreja
Súletyho, aby podľa ustanovenia § 19 ods. 2 zákona
o rokovacom poriadku FZ ČSSR overovali zistený počet
prítomných poslancov.
Podľa článku 41 ústavného zákona
č. 143/1968 Zb. o československej federácii
je na prijatie ústavného zákona potrebný
súhlas trojpätinovej väčšiny všetkých
poslancov Snemovne ľudu, ako i súhlas trojpätinovej
väčšina všetkých poslancov Snemovne
národov zvolených v Českej socialistickej
republike a tropätinovej väčšiny všetkých
poslancov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Pristúpime k hlasovaniu.
Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu,
ktorých je podľa overenia prítomných
230.
Kto z nich súhlasí s návrhom ústavného
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
ústavný zákon č. 143/1968 Zb. o československej
federácii v znení spoločnej správy
výborov Snemovne ľúdu, nech zdvihne ruku. /Hlasuje
sa./
Je niekto proti? /Nikto./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./
Ďakujem. Za návrh hlasovali všetci prítomní
poslanci Snemovne ľudu, t. j. viac než trojpätinová
väčšina všetkých jej poslancov. Snemovňa
ľudu ústavný zákon schválila.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov,
a to najskôr poslanci zvolení v Českej socialistickej
republike, ktorých je podľa posledného zistenia
prítomných 53.
Kto z poslancov Snemovne národov zvolených v Českej
socialistickej republike je za návrh ústavného
zákona v znení spoločnej správy výborov
Snemovne národov, nech zdvihne ruku. /Hlasuje sa./
Je niekto proti? /Nikto./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./
Ďakujem. Za návrh hlasovalo 49 prítomných
poslancov Snemovne národov zvolených v Českej
socialistickej republike. Tri pätiny z počtu poslancov
Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej
republike je 46. Znamená to, že návrh ústavného
zákona poslanci Snemovne národov zvolení
v Českej socialistickej republike schválili potrebnou
väčšinou.
Teraz žiadam o hlasovanie poslancov zo Slovenskej socialistickej
republiky, ktorých je prítomných podľa
zistenia 65.
Prosím overovateľov, aby zistili počet hlasujúcich.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom
ústavného zákona v znení spoločnej
správy výborov Snemovne národov, nech zdvihne
ruku. /Hlasuje sa./
Je niekto proti? /Nikto./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./
Za návrh hlasovalo 63 poslancov. S návrhom vyslovil
súhlas potrebný počet poslancov Snemovne
národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike,
t. j. viac než trojpätinová väčšina
všetkých týchto poslancov. Znamená to,
že i Snemovňa národov prijala tento ústavný
zákon.
Pretože uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov
je súhlasné, konštatujem, že Federálne
zhromaždenie ČSSR schválilo ústavný
zákon, ktorým sa mení a dopĺňa
ústavný zákon č. 143/1968 Zb. o československej
federácii.
Súdružky a súdruhovia poslanci, prerušujem
teraz 6. spoločnú schôdzku Snemovne ľudu
a Snemovne národov na 30 minút a žiadam vás,
aby ste po prestávke, t. j. o 17.30 hod. včas zaujali
svoje miesta.
/Schůze přerušena v 17.01 hod./
/Schůze opět zahájena v 17.36 hod./
Predseda FZ prof. dr. D. Hanes /zvoní/:
Vážené súdružky a súdruhovia,
budeme pokračovať v prerušenej schôdzke.
Druhým bodom programu je
2. Vládny návrh ústavného zákona
o opatreniach v sústave federálnych ústredných
orgánov, na čele ktorých stojí člen
vlády Československej socialistickej republiky /tlač
56/, a spoločnej správy výborov Snemovne
ľudu /tlač 41/SĽ/ a výborov Snemovne národov
/tlač 38/SN/.
Stanovisko výborov Snemovne národov, ktorým
bol vládny návrh ústavného zákona
prikázaný na prerokovanie, prednesie ich spoločný
spravodajca poslanec dr. Zbyněk Kiesewetter. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj poslanec dr. Zb. Kiesewetter:
Vážený soudruhu presidente, vážené
Federální shromáždění.
Předseda vlády soudruh dr. Štrougal i místopředseda
vlády s. prof. dr. Laco ve svém vystoupení
zdůvodnili mimo jiné rovněž předložený
vládní návrh ústavního zákona
o opatřeních v soustavě federálních
ústředních orgánů, v jejichž
čele stojí člen vlády Československé
socialistické republiky. Jak je patrno z tohoto vystoupení
i z důvodové zprávy k témuž návrhu,
je předpokládanou legislativní úpravou
dotvářen po institucionální stránce
soubor opatření k zdokonalení funkcí
československého federativního uspořádání.
Výbory Sněmovny národů Federálního
shromáždění, jejichž jsem společným
zpravodajem, se touto navrhovanou zákonnou úpravou
zevrubně zabývaly a doporučují její
přijetí.
Dovolíte-li, rád bych při této příležitosti
zdůraznil, že přijetí tohoto ústavního
zákona je z hlediska formálně právních
aspektů v souladu s ústavou i novelizovaným
ústavním zákonem o čs. federaci. Jsou
tedy splněny podmínky pro jeho schválení.
Jak je patrno návrh obsahuje poměrně značný
počet změn v ustanoveních stávajícího
ústavního zákona obdobného charakteru
čís. 171 Sb. z roku 1968, a proto s návrhem
na zrušení téhož ústavního
zákona je v dnes posuzovaném návrhu potvrzován
i platný stav v soustavě federálních
ústředních orgánů, a to prvořadě
ve výčtu federálních ministerstev.
Z hlediska obsahového pojetí předkládaného
návrhu je nezbytné poukázat na to, že
především v návaznosti na právě
schválenou novelu ústavního zákona
o čs. federaci reaguje na přijatou zásadu
zrušení instituce federálních výborů
a zřízení federálních ministerstev
tam, kde takovéto federální výbory
dosud působily. Zřízení, nebo lépe
řečeno existence těchto federálních
ministerstev, která jsou uvedena v článku
1 předkládaného návrhu, je nejenom
ve shodě se zamýšlenými opatřeními
a jejich legislativního předpokladu, ale i s celospolečenskými
potřebami. Proto mají své opodstatnění.
Neřešena zůstala v téže souvislosti
správa v oblasti tisku a informací, pokud se dotýká
zájmů federace. Tady, jak již bylo řečeno,
předpokládá vláda, že tato otázka
bude řešena zvláštním návrhem.
Ve shodě s tím lze pokládat za opodstatněné,
že místo zrušeného Federálního
výboru pro tisk a informace nebude zřizováno
federální ministerstvo.
Bylo již rovněž řečeno, že
spolu se zrušením federálního ministerstva
plánování se předpokládá
v návrhu zmíněného ústavního
zákona článkem 2 zřízení
Státní plánovací komise jako ústředního
orgánu státní správy federace pro
národohospodářské plánování.
Ponechávám stranou okolnosti zdůvodňující
toto opatření. Ty byly ostatně vyjádřeny
ve vystoupení soudruha profesora dr. Laca a jsou rovněž
obsaženy v důvodové zprávě předkládaného
návrhu. Rád bych jen připomenul mimořádný
význam uváděné úpravy, která
i složením předpokládané Státní
plánovací komise má zabezpečit jednotu
přípravy a zabezpečení národohospodářského
plánování v Československé
socialistické republice nezbytnou společnou zainteresovaností
federálních a republikových plánovacích
orgánů.