Neděle 20. prosince 1970

Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:

Ďakujem poslancovi Srbovi.

Ďalej sa do rozpravy prihlásil poslanec Josef Zedník.

Poslanec Josef Zedník:

Vážený soudruhu presidente, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci. Klub poslanců FS členů Čs. strany lidové projednal na své schůzi navrhované dílčí úpravy a doplnění ústavního zákona o čs. federaci spolu s návrhem ústavního zákona o opatřeních v soustavě federálních ústředních orgánů a další legislativní normy předložené k dnešnímu společnému zasedání obou sněmoven.

Sdílíme názor vyslovený při řadě projevů nejvyšších představitelů ÚV KSČ, že základní principy federace se osvědčily a není třeba je měnit a že federativní uspořádání naší socialistické republiky je pevnou základnou uspořádání našeho státu i pro budoucnost.

Rádi si uvědomujeme skutečnost, že se již konečně přestalo mluvit v novém společenském uspořádání o existenci jen jednoho československého národa. Vždyť přece dohoda českého a slovenského národa o vytvoření čs. federace plně odpovídá marxisticko-leninskému chápání problémů národů a jejich postavení ve společnosti.

Pro nás, příslušníky Čs. strany lidové, je tento fakt důkazem morální převahy socialistického státu a jeho společenského zřízení nad různými kapitalistickými společenskými a státními formacemi, majícími uvnitř státu národnostní problémy, ale nechtějí je řešit z různých důvodů.

Ústavní zákon o čs. federaci, přijatý v říjnu 1968, splnil základní požadavek, aby oba členské státy federace, konstituované na národním principu, měly ve federálním svazku rovnoprávné postavení a stejnou působnost.

Je třeba si však připomenout, že jeden z nejobtížnějších tehdy diskutovaných problémů nového státního uspořádání, tvořil již v roce 1968 komplex otázek, týkající se národního hospodářství. Již tehdy šlo zejména o to, správně a citlivě vyvážit vztah mezi objektivně se uplatňující jednotou a integrací ekonomiky v ČSSR a zájmy obou národů.

Studujeme-li dnes, oběma sněmovnám předložené legislativní normy, pak na první pohled je patrno, že převážná část navržených změn, zejména v ústavním zákonu o čs. federaci, charakterizuje těžiště změn, které spočívají v posílení integrující úlohy v oblasti ekonomiky a přesnější vymezení věcí společné působnosti.

Československé národní hospodářství musí vytvořit vysoce integrovanou soustavu ekonomiky, aby jako celek mohlo mít podmínky pro stále širší mezinárodní kooperaci, zejména, aby mohlo být stále platnějším partnerem v RVHP.

Je jisté správné, nyní po nabytí zkušeností uplynulých 2 let z fungování federace, uvážlivě zhodnotit a legislativně řešit některé otázky a problémy podložené stupněm konkrétního poznání.

Protože poslanci lidové strany již při jednání výborů sněmoven, ve kterých pracují, mohli uplatnit svá stanoviska, sjednotili se na názoru jednomyslně pro předložené legislativní normy v obou sněmovnách, jejichž jsou členy, hlasovat a nejen hlasovat, ale také v praktickém životě pomáhat uplatňovat.

Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:

Ďakujem poslancovi Zedníkovi. Tým sú vyčerpané prihlášky do rozpravy. Praje si ešte niekto slovo? Nikto.

Vyhlasujem rozpravu za skončenú.

Pýtam sa podpredsedu vlády ČSSR K. Laca, či si praje slovo? /Nie./

Pýtam sa spravodajcu poslanca Knappa, či si praje slovo?

Zpravodaj poslanec akad. V. Knapp:

Soudružky a soudruzi. Všichni poslanci Sněmovny lidu, kteří vystoupili v diskusi, se vyslovili za podporu vládního návrhu. Proto odpadá nutnost vyjadřovat se k diskusi a omezuji se pouze na zopakování návrhu, aby osnova ústavního zákona, kterou projednáváme, byla přijata ve znění předloženém vládou s doplňky ve společné zprávě výborů.

Predseda FZ prof. dr. D. Hanes:

Ďakujem. Pýtam sa poslanca Kopeckého, či si praje slovo? /Nie./

Vzhľadom na ustanovenie § 24 zákona o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia ČSSR hlasujú na spoločnej schôdzke poslanci Snemovne ľudu a poslanci Snemovne národov oddelene.

Žiadam overovateľov Snemovne ľudu poslancov Františka Bubníka, Magdalénu Lapárovú, Jozefa Lukačoviča a Emila Holáňa, takisto overovateľov Snemovne národov poslancov Evu Dutkovú, Jiřího Součka, Emila Píša, Ondreja Súletyho, aby podľa ustanovenia § 19 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku FZ ČSSR overovali zistený počet prítomných poslancov.

Podľa článku 41 ústavného zákona č. 143/1968 Zb. o československej federácii je na prijatie ústavného zákona potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov Snemovne ľudu, ako i súhlas trojpätinovej väčšina všetkých poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike a tropätinovej väčšiny všetkých poslancov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.

Pristúpime k hlasovaniu.

Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu, ktorých je podľa overenia prítomných 230.

Kto z nich súhlasí s návrhom ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 143/1968 Zb. o československej federácii v znení spoločnej správy výborov Snemovne ľúdu, nech zdvihne ruku. /Hlasuje sa./

Je niekto proti? /Nikto./

Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./

Ďakujem. Za návrh hlasovali všetci prítomní poslanci Snemovne ľudu, t. j. viac než trojpätinová väčšina všetkých jej poslancov. Snemovňa ľudu ústavný zákon schválila.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov, a to najskôr poslanci zvolení v Českej socialistickej republike, ktorých je podľa posledného zistenia prítomných 53.

Kto z poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike je za návrh ústavného zákona v znení spoločnej správy výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku. /Hlasuje sa./

Je niekto proti? /Nikto./

Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./

Ďakujem. Za návrh hlasovalo 49 prítomných poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike. Tri pätiny z počtu poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike je 46. Znamená to, že návrh ústavného zákona poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike schválili potrebnou väčšinou.

Teraz žiadam o hlasovanie poslancov zo Slovenskej socialistickej republiky, ktorých je prítomných podľa zistenia 65.

Prosím overovateľov, aby zistili počet hlasujúcich.

Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom ústavného zákona v znení spoločnej správy výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku. /Hlasuje sa./

Je niekto proti? /Nikto./

Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikto./

Za návrh hlasovalo 63 poslancov. S návrhom vyslovil súhlas potrebný počet poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike, t. j. viac než trojpätinová väčšina všetkých týchto poslancov. Znamená to, že i Snemovňa národov prijala tento ústavný zákon.

Pretože uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov je súhlasné, konštatujem, že Federálne zhromaždenie ČSSR schválilo ústavný zákon, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 143/1968 Zb. o československej federácii.

Súdružky a súdruhovia poslanci, prerušujem teraz 6. spoločnú schôdzku Snemovne ľudu a Snemovne národov na 30 minút a žiadam vás, aby ste po prestávke, t. j. o 17.30 hod. včas zaujali svoje miesta.

/Schůze přerušena v 17.01 hod./

/Schůze opět zahájena v 17.36 hod./

Predseda FZ prof. dr. D. Hanes /zvoní/:

Vážené súdružky a súdruhovia, budeme pokračovať v prerušenej schôdzke.

Druhým bodom programu je

2. Vládny návrh ústavného zákona o opatreniach v sústave federálnych ústredných orgánov, na čele ktorých stojí člen vlády Československej socialistickej republiky /tlač 56/, a spoločnej správy výborov Snemovne ľudu /tlač 41/SĽ/ a výborov Snemovne národov /tlač 38/SN/.

Stanovisko výborov Snemovne národov, ktorým bol vládny návrh ústavného zákona prikázaný na prerokovanie, prednesie ich spoločný spravodajca poslanec dr. Zbyněk Kiesewetter. Dávam mu slovo.

Zpravodaj poslanec dr. Zb. Kiesewetter:

Vážený soudruhu presidente, vážené Federální shromáždění. Předseda vlády soudruh dr. Štrougal i místopředseda vlády s. prof. dr. Laco ve svém vystoupení zdůvodnili mimo jiné rovněž předložený vládní návrh ústavního zákona o opatřeních v soustavě federálních ústředních orgánů, v jejichž čele stojí člen vlády Československé socialistické republiky. Jak je patrno z tohoto vystoupení i z důvodové zprávy k témuž návrhu, je předpokládanou legislativní úpravou dotvářen po institucionální stránce soubor opatření k zdokonalení funkcí československého federativního uspořádání.

Výbory Sněmovny národů Federálního shromáždění, jejichž jsem společným zpravodajem, se touto navrhovanou zákonnou úpravou zevrubně zabývaly a doporučují její přijetí.

Dovolíte-li, rád bych při této příležitosti zdůraznil, že přijetí tohoto ústavního zákona je z hlediska formálně právních aspektů v souladu s ústavou i novelizovaným ústavním zákonem o čs. federaci. Jsou tedy splněny podmínky pro jeho schválení. Jak je patrno návrh obsahuje poměrně značný počet změn v ustanoveních stávajícího ústavního zákona obdobného charakteru čís. 171 Sb. z roku 1968, a proto s návrhem na zrušení téhož ústavního zákona je v dnes posuzovaném návrhu potvrzován i platný stav v soustavě federálních ústředních orgánů, a to prvořadě ve výčtu federálních ministerstev.

Z hlediska obsahového pojetí předkládaného návrhu je nezbytné poukázat na to, že především v návaznosti na právě schválenou novelu ústavního zákona o čs. federaci reaguje na přijatou zásadu zrušení instituce federálních výborů a zřízení federálních ministerstev tam, kde takovéto federální výbory dosud působily. Zřízení, nebo lépe řečeno existence těchto federálních ministerstev, která jsou uvedena v článku 1 předkládaného návrhu, je nejenom ve shodě se zamýšlenými opatřeními a jejich legislativního předpokladu, ale i s celospolečenskými potřebami. Proto mají své opodstatnění.

Neřešena zůstala v téže souvislosti správa v oblasti tisku a informací, pokud se dotýká zájmů federace. Tady, jak již bylo řečeno, předpokládá vláda, že tato otázka bude řešena zvláštním návrhem. Ve shodě s tím lze pokládat za opodstatněné, že místo zrušeného Federálního výboru pro tisk a informace nebude zřizováno federální ministerstvo.

Bylo již rovněž řečeno, že spolu se zrušením federálního ministerstva plánování se předpokládá v návrhu zmíněného ústavního zákona článkem 2 zřízení Státní plánovací komise jako ústředního orgánu státní správy federace pro národohospodářské plánování. Ponechávám stranou okolnosti zdůvodňující toto opatření. Ty byly ostatně vyjádřeny ve vystoupení soudruha profesora dr. Laca a jsou rovněž obsaženy v důvodové zprávě předkládaného návrhu. Rád bych jen připomenul mimořádný význam uváděné úpravy, která i složením předpokládané Státní plánovací komise má zabezpečit jednotu přípravy a zabezpečení národohospodářského plánování v Československé socialistické republice nezbytnou společnou zainteresovaností federálních a republikových plánovacích orgánů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP