Poslanec dr. J. Lang:
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, když
jsem byl vytypován, abych mohl za kulturní výbor
Sněmovny národů odevzdat do protokolu tento
písemný diskusní příspěvek,
kterým chci osvědčit, proč budu dnes
v našich zákonodárných sborech spontánně
hlasovat pro souhlas se Smlouvou o přátelství,
spolupráci a vzájemné pomoci mezi Československou
socialistickou republikou a Svazem sovětských socialistických
republik, dovolte mi, abych jako pracovník vědecké
a kulturní fronty a vysokoškolský pedagog mohl
kromě racionálních důvodů,
jež jsou nabíledni, uvést i důvody morální
a citové povahy, které mne vedou k manifestačnímu
souhlasu se Smlouvou. Spatřuji v ní velký
klad naší zahraniční politiky a významné
svědectví o postupující konsolidaci
našich vnitřních poměrů, jež
předsrpnová kontrarevoluce i posrpnové období
činnosti našich nepřátel a odpůrců
měly narušit a věc socialismu u nás
pohřbít.
Rozumové důvody pro souhlas se Smlouvou jsou, jak
jsem už řekl, naprosto přesvědčivé.
Kdo přece jen trochu přemýšlel o smyslu
a filosofii našich národních dějin,
o osudech našich obou národů, které
se po staletí střetaly s mocensky silnějším
nepřítelem a rovněž po staletí
byly zbaveny státní suverenity i možnosti národního
rozmachu a růstu, kdo vezme v úvahu geografické
položení našich zemí, které ještě
nedávno byly sevřeny kolem dokola v kleštích
kapitalistického obklíčení a jejichž
západní hranice dává ještě
dodnes potenciální možnost agrese ze strany
tohoto západoněmeckého a za ním stojícího
světového imperialismu, ten nemůže pochybovat
o skutečnosti, že nová Smlouva s mohutným
Sovětským svazem, který v poslední
válce dokázal svou převahu nad německým
fašismem a intrikami imperialistů a nakonec slavně
zvítězil, je naprosto objektivně nutným
a zákonitým krokem k uhájení i dalšímu
posílení našich jistot a hodnot státních
i národních.
Aktem ratifikace ovšem naše práce skončit
nesmí. Za první republiky jsme byli svědky,
že československá hradní buržoazie
byla nakonec také jedině rozumovými argumenty
přinucena jít do Cannosy a hledat pomoc v spojenecké,
velmi podmíněné smlouvě se Sovětským
svazem a přece potom, vzpomeňte na potupný
mnichovský diktát 1938, v zájmu vlastních
třídních interesů nedovedla z této
smlouvy vyvodit všechny důsledky a otevřela
cestu k nejstrašnější válce novodobých
dějin. Život poražené buržoazie je
ovšem i v podmínkách diktatury proletariátu
velmi tuhý a různé teorie konvergence, teorie
"třídního smíru" naší
socialistické společnosti s kapitalistickým
Západem, jež oživly před srpnem 1968 v
ideologických mluvčích této naší
včerejší buržoazie, přece jasně
ukázaly, že také u nás jsou síly
ochotné umožnit tu nejhanebnější
politiku kapitulantského mnichovanství.
Objevují-li se proto i u nás ještě "rozumové
argumenty" pro "dorozumění" třeba
s politikou pana kancléře Brandta, spatřuje-li
se v sousední Spolkové německé republice
monopolů a kapitalistů "ekonomický zázrak",
jehož strůjci nemají důvod sahat k politice
anexí a válečných dobrodružství,
pak vidíme, že zdaleka není dobojováno
a této páté koloně, garnituře
nepřítele přímo v našich řadách,
že je třeba učinit přítrž
právě takovými zárukami a jistotami,
jaké obsahuje naše Smlouva. Mnichovské zkušenosti
1938 a jejich neblahá repríza po 30 letech na jaře
1968 by nás měly už konečně poučit
o rozumové nutnosti tohoto nového významného
smluvního aktu, nechceme-li být kapitulanty, naivními
pacifisty nebo přímo zrádci vlastní
věci.
Ale ratifikace Smlouvy je jenom prvním krokem, který
zaručuje určitou etapu naší konsolidace.
Po ní by měla následovat, řekl bych,
všenárodní, dlouhodobá a vlastně
permanentní akce, jež by zdůvodňovala
užitečnost a rozumnost Smlouvy a jež by ukázala
i nutnost morální a citové převýchovy
našich národů /dovolte, abych výtku
adresoval především našemu národnímu
společenství/ a zejména mladé generaci,
jež bude přece strůjcem našich příštích
dějin a jež spolu s námi všemi - a my
jsme za životy této generace odpovědni - musí
vyjít ozdravena z této vážné
krize morální i citové povahy, kterou jsme
utrpěli především svou vlastní
vinou.
A tu se mi zdá, že další působení
ideologickými argumenty morálně politické
a citové povahy je právě v dnešní
naší situaci namístě a je svrchovaně
potřebné.
Nemělo by být u nás rodiny, rodiny z dělnických
a rolnických vrstev, rodiny z vlastenecké demokratické
buržoazie a inteligence, jež v poslední válce
proti fašismu bojovaly s námi, kde by starší
příslušníci, pamatující
život první republiky, její sociální
ráj, krize, stávky, nezaměstnanost a žebračenky
nevysvětlili mladé generaci, jak se kdysi žilo
a co to byl kapitalismus. Nemělo by být u nás
školy, kde by socialistický učitel, vychovatel
nového typu, neukázal naší mládeži,
že její budoucnost, budoucnost bez válek a
krizí, je podmíněna i novým citovým
a morálním způsobem života, jeho novým
vkusem a novým řádem hodnot, kterému
dnešní západnický "modus vivendi"
se svým cynismem a pokrytectvím nemá co říci.
Naši učitelé by měli novým morálním
a citovým přístupem vychovat v mládeži
úctu k životu odešlých generací,
otců a dědů, kteří bojovali
za společenský pokrok a za socialismus, jehož
se nedočkali. Naši starší revoluční
dělníci, kteří nezešedivěli
v zápase a křivdách, by měli docela
jinak, než to nedávno dělali naši docenti
pro marxismus-leninismus, ukázat mládeži, co
to byly třídní boje první republiky,
jak nastavovali hřbety k ranám a přece nepodlehli,
co to byly koncentráky a káznice, také jeden
z důsledků imperialistických představ
o svobodném, důstojném životě
v míru a hojnosti. Měli by znovu a znovu opakovat,
co to byla poslední válka. Naši propagandisté
ze stranického úseku by měli jít do
terénu a tam zapalovat srdce mládeže pro ideje
komunismu. Měli bychom ukázat na velikost našich
národních dějin tam, kde vedly k husitské
táborské revoluci a národnímu obrození
a na neblahost a tragický osud těchto dějin
tam, kde pro naši vlastní nesvornost a charakterovou
nepevnost vedly k Lipanům, Bílé hoře,
panským jednotám první republiky a mnichovským
zradám.
Tu všude by bylo třeba ukázat, že první
úspěšná diktatura proletariátu
ve světových dějinách, vítězná
Velká říjnová socialistická
revoluce, vznik Sovětského svazu a Leninův
příklad celému vzdělanému a
o spravedlivý život bojujícímu lidstvu,
zkušenost stalinských pětiletek a velké
vítězství Sovětského svazu
v poslední válce umožnily potom vznik skutečně
obrodných idejí i v naší společnosti,
položily základ naší komunistické
straně, vyvolaly v lidových masách nadšení
pro sovětský příklad a spojenectví
zpečetěné krví i prací a bratrstvím
na věčné časy. Tu by bylo třeba
říci, že i socialistická kultura, výchova
a osvěta jsou novou kvalitou v řádu
hodnot a o tyto hodnoty že musíme usilovat, bojovat
o jejich zdomácnění i u nás. Takovou
názornou propagandou v terénu, od člověka
k člověku, by se dokázalo, že i naše
city přátelství a bratrství k Sovětskému
svazu a srdečná pozornost všem socialistickým
zemím, jsou morální trvalou hodnotou v nás
samých a že zítra nezradíme, čeho
jsme tak těžko dosáhli.
Nová československo-sovětská Smlouva
dává, soudružky a soudruzi, všechny možnosti
a záruky, aby dílo socialismu bylo u nás
dokončeno i očištěno, abychom od slov
přikročili k činům, tak jak jsme se
o to snažili záhy po Únoru 1948. Jako bývalý
politický vězeň, jako komunista, jako přítel
sovětského lidu, jako člověk obdivující
se lidu všech národů, jež nastoupily do
posledního zápasu se světovým imperialismem
v čele se Spojenými státy americkými,
spatřuji v nové Smlouvě trvalou záruku
možností, aby nitřní kontrarevoluce
u nás už nikdy neprošla a aby - kdyby se dobrodruhům
imperialistického tábora zazdálo narušit
klid našich domovů - byli ihned zkroceni ve svých
choutkách a věc socialismu byla vybojována
spolu s proletariátem těchto imperialistických
zemí přímo v jejich lůně a
na jejich půdě. S úctou a hrdostí
pohlížím na mezistátní smluvní
akt, uzavřený mezi našimi spojeneckými
a bratrskými vládami a jako poslanec Federálního
shromáždění budu pro něj samozřejmě
hlasovat.