V celkové přípravě hospodářského
prováděcího plánu na rok 1971 byla
v první i druhé etapě rozvinuta ve VHJ široká
pracovní aktivita po hospodářské,
odborářské i politické linii, jejímž
výsledkem bylo další zvýšení
úkolů nad úroveň rozpisu ministerstva
průmyslu ČSR z prosince 1970, a to zejména
zvýšením výroby obuvi o 448 tisíc
párů, výroby punčoch o 600 tisíc
párů a zvýšením produkce dalších
finálních výrobků v odvětví
strojírenské a ostatní pomocné výroby.
Tyto zvýšené úkoly byly převzaty,
přestože bylo nutno dále nad úroveň
roku 1970 zvýšit počet mimořádně
vložených pracovních sobot i objem přesčasové
práce.
Celkově je možno konstatovat, že objem hmotné
produkce se zvýší v roce 1971 zhruba o 2 %
a objem výroby zboží o 4 % proti roku 1970.
Posílí se vývozní charakter rozvoje
obuvnického průmyslu, nebo % dodávky pro
vnitřní trh v maloobchodních cenách
zůstávají zhruba na úrovni roku 1970,
zatímco vývoz do socialistických států
v objemu franco cen se zvýší o 2,3 % a vývoz
do kapitalistických států o 9,2 %. V plánu
nebylo možno se vyhnout v určitém rozsahu extenzívním
rozvojovým prvkům, neboť zvýšení
výrobních a odbytových úkolů
bylo možno dosáhnout především
dalším rozvojem výroby v dislokovaných
výrobně místních jednotkách
a zvýšením fondu pracovní doby. Přesto
se zvyšuje produktivita práce z hrubé výroby
o 3,5 %, přičemž výdělky v relaci
k produktivitě práce se zvyšují o 0,6
% na 1 % produktivity práce.
Přes značně vysokou ekonomickou úroveň
hospodářského prováděcího
plánu VHJ na rok 1971 nejsou dosud zcela dořešeny
některé problémy ve spojitosti se zabezpečením
materiálové základny, vytvořením
dostatečných fondů zboží a realizací
produkce zejména v oblasti zahraničního obchodu.
Tyto problémy budou však řešeny postupně
v průběhu roku 1971 a ze strany OŘ ČOP
bude k tomu orientováno maximální pracovní
úsilí pod vedením hospodářských,
stranických a odborových pracovníků.
V únoru a březnu letošního roku jsem
se zúčastnil několika výročních
schůzí základních organizací
KSČ, dvou konferencí celozávodního
výboru KSČ i podnikové konference n.p. Svit,
kde nebylo žádné "fňukání",
že plán je vysoký nebo nesplnitelný.
Funkcionáři žádali pouze vyšší
úroveň řízení a včasné
materiálně technické zásobování.
Na základě toho bych vás chtěl jménem
všech pracujících Českého obuvnického
průmyslu ubezpečit, že v duchu politicko-hospodářské
linie vytyčené KSČ a směrnice vlády,
budeme pokračovat v úsilí o obnovení
efektivního a proporcionálního rozvoje našeho
národního hospodářství.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji poslanci Sedláčkovi.
Kdo se hlásí ještě o slovo? /Nikdo se
nehlásil./ Konstatuji, že rozprava je skončená.
Prosím místopředsedu Státní
plánovací komise, ministra ing. Martinku, zda si
přeje slovo?
Místopředseda Státní plánovací
komise ministr ing. K. Martinka: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, predovšetkým
by som vám chcel poďakovať za pozornosť,
ktorú ste venovali vo svojich vystúpeniach súčasným
problémom našej ekonomiky a zaisteniu úloh
plánu na rok 1971.
K samotnej diskusii nemám pripomienky, skôr by som
chcel povedať niektoré doplňujúce informácie
k niektorým otázkam.
Celý rad otázok, ktoré tu boli nastolené,
má charakter nie operatívny, ale skôr dlhodobý,
pre mnohé z nich je päťročné obdobie
príliš krátke na riešenie. To platí
hlavne o otázke palivo-energetickej základne a niektorých
ďalších.
Keď sme teraz predkladali podklady pre návrh päťročného
plánu do vlády na obdobie rokov 1971 - 1975, predložili
sme preto súčasne prvú dlhodobú úvahu
o niektorých problémoch rozvoja do roku 1985, resp.
pri niektorých konkrétnych vybraných odvetviach
až do roku 1990. Urobili sme to z toho dôvodu, aby
sme problémy, ktoré sú v tejto päťročnici,
hlavne v investičnej výstavbe, neriešili len
z pohľadu tejto päťročnice, ale dlhodobého
vývoja. To platí hlavne o palivo-energetickej oblasti.
Je to tak, ako tu o tom hovoril poslanec Ing. Šimůnek.
Celková spotreba palív je u nás vysoká
a musíme tiež vidieť štruktúru, ktorú
u nás máme. V roku 1970 prakticky 75 % našich
palivo-energetických zdrojov tvorili tuhé palivá,
a pritom z tuhých palív tri štvrtiny tvorilo
hnedé uhlie, kde dochádza dokonca k poklesu kalorickej
hodnoty. Vieme, aké problémy v súčasnej
dobe máme a tiež aké možnosti a smery
riešenia sa tu rysujú.
Niektoré otázky sa týkali tiež poľnohospodárstva.
Chcem povedať, že rad týchto problémov
sme teraz rozpracovali v súvislosti s päťročným
plánom. Platí to konkrétne o poľnohospodárstve,
kde sa rozpracovanie týkalo dvoch otázok, a to mechanizačných
prostriedkov a zabezpečenia dostatku umelých hnojív.
Podľa dosial rozpracovaného návrhu päťročného
plánu bude možné do roku 1975 zvýšiť
dodávky hnojív v čistých živinách
zhruba o štvrtinu, takže na 1 ha poľnohospodárskej
pôdy bude možné v roku 1975 použiť
222 kg.
Podobne, je to i pri mechanizačných prostriedkoch,
kde okrem toho, čo je rozpracované v päťročnom
pláne, v najbližších týždňoch
bude vláde predložený spoločný
materiál súdruha ministra Šimona a súdruha
Večeřu, je celý rad týchto otázok,
ako napr. perspektívne zabezpečenie vytvárania
podmienok pre uspokojenie potrieb mechanizačných
prostriedkov v poľnohospodárstve sa má riešiť.
Do toho patria i problémy. ktoré tu uvádzala
súdružka poslankyňa, a to je otázka
Brna.
Niekoľko poznámok k odberateľsko-dodávateľským
vzťahom. Predovšetkým by som chcel povedať
jedno: viete, že sme pre r. 1970 obnovili úlohu plánu
nie plne dokonalým spôsobom. I plán na rok
1971 sa tvoril bez predbežného odsúhlasovania
a rokovania o odberateľsko-dodávateľských
vzťahoch. Tie sa viacej konajú v tomto období,
práve preto organizujeme veci pre rok 1972 už v tomto
období, aby to bolo včas, lebo tu platí to,
čo je všeobecne známe, že keď niečo
nepoznám, tak ma to netrápi. Aj v odberateľsko-dodávateľských
vzťahoch, pokiaľ sa v centre nepoznali, nevideli, veci
neboleli. Teraz, keď rad otázok poznáme, je
to prvý a konkrétny predpoklad pre ich riešenie.
Treba však vidieť v súvislosti s poznámkami,
ktoré tu boli vyslovené najmä v požiadavkách
na ďalšie dovozy, tiež vzájomné súvislosti.
Iste všetci budete súhlasiť, keď budeme
hovoriť o tom, aké objemy dovozov možno realizovať,
čo sme schopní zaplatiť vývozom, aby
sme dovozy realizovali. Ale v každom konkrétnom prípade
pri každom podniku zase budeme hovoriť, že sa nezabezpečujú
dovozy v dostatočnej miere. Iste je nutné to vzájomne
vybilancovať na základe možnosti a predpokladov,
ktoré máme. Preto pri tvorbe päťročného
plánu sme sa nechceli usilovať o to, aby sme výrobu
bezpodmienečne tlačili do takých maximálnych
obrátok, pre ktoré by sme nemohli vytvoriť
podmienky či už v dovoze alebo v produkcii vlastných
surovín. Tu, pravda, platí to, že mnoho problémov,
ktoré sú vo výrobných hospodárskych
jednotkách, v podnikoch, vyplýva z nekvalitného
vzájomne nezladeného rozpisu. Viete, ako to je;
vždy sa hlási ten, kto dostal málo. Ten, kto
nesprávne dostal viac, sa určite nehlási.
Z toho potom vzniká táto konfliktná situácia.
Ešte jednu poznámku k otázkam pracovných
síl. Snažil som sa v referáte ukázať,
do akej novej kvalitatívnej situácie sa dostávame.
Situácia sa najmä vytvorila i v priebehu štvrtej
päťročnice, kde miesto pôvodne uvažovaného
rastu zamestnanosti okolo 240 tisíc za štvrtú
päťročnicu bol rast 500 tisíc, čím
sa vyčerpali zdroje pracovných síl, ktoré
by som mohol charakterizovať dvomi údajmi. Jednak,
že čo sa týka zapojenia žien, je plné
zapojenie do pracovného procesu; v roku 1970 85 % žien
v produktívnom veku je zapojených do pracovného
procesu. Keď budete diskutovať o opatreniach na zvýšenie
produkcie, o rade otázok, budete práve túto
úroveň zamestnanosti žien asi tiež kritizovať.
V tomto smere nie sú zdroje vyššie. Ak by sme
vzali poľnohospodárstvo - tu zazneli tiež pripomienky,
aký je stav - z poľnohospodárstva sme za posledných
20 rokov odčerpali skoro 1 milión ľudí.
Istá vec je, že terajší stav neumožňuje
odčerpať, aj keď bude klesať ešte počet
pracovníkov v poľnohospodárstve, ale to je
skôr pokles prestarnutých než prerozdelenie,
ktoré je možné. Tu sa dostáva do popredia
otázka, hlavne v priemyslových závodoch,
aby všetky prostriedky boli venované viac na rast
produktivity práce ako na rozširovanie výroby,
rozširovanie nových pracovných miest. Aj tu
mohla byť poznámka, že na to nedávame
dostatočné prostriedky. Tento problém je
zvlášť pálčivý v Českej
socialistickej republike. Tu však v priemysle a stavebníctve
za posledné 3 roky vzrástli stroje, ktoré
nie sú zahrnuté do stavieb, do novobudovaných
závodov, na dvojnásobok. To je za niekoľko
desiatok miliárd korún. Tieto stroje však v
nedostatočnej miere boli využívané práve
týmto smerom. Ak nebudeme vedieť preorientovať
tento spôsob investovania, spôsob zabezpečovania
výroby, tak bohužiaľ nám mnohé
naše závody budú stáť s rovnakým
nedostatkom pracovných síl nevyužité,
ako to je dosial. Práve v tomto smere treba zmeniť
názory, zmeniť myslenie i pracovníkov našich
VHJ v spôsobe zabezpečovania výroby.
To platí aj vo vzťahu k učňom, o ktorých
by bolo možné iste uviesť rad nových faktov,
do akých situácií sa vzhľadom na klesajúce
prírastky dorast práve v tomto období dostáva.
Ako som uviedol, rad týchto problémov, súvisiacich
s plánom na rok 1970 sa predbežne rieši. Mohol
by som uviesť v oblasti strojárstva aj otázky,
o ktorých tu bola reč, tak ako sme sa niektoré
otázky minulý týždeň dohodli
riešiť so súdruhom ministrom Šimonom. Na
budúci týždeň budú nastolené
ďalšie problémy, ktoré budeme riešiť,
a tak spoločne z centra budeme riešiť to, čo
nie je v silách výrobno-hospodárskych jednotiek.
Treba však pritom brať do úvahy, že zdroje
a rezervy, ktoré sú vo VHJ a v podnikoch, sú
rozhodujúce pre zabezpečenie úloh plánu.
A že tieto zdroje sú dostatočné, to
dokazuje i výsledok vlaňajšieho plnenia plánu,
aj štart do tohto roku. Ďakujem za pozornosť.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji ministru ing. Karolu Martinkovi.
Soudružky a soudruzi poslanci, máte dotazy nebo připomínky
k předloženému návrhu usnesení?
/Dotazy ani připomínky nebyly./
Přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí
s návrhem usnesení, nechť zvedne ruku! /Děje
se./
Kdo je proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Usnesení bylo přijato jednomyslně.
Tím jsme projednali první bod pořadu dnešní
schůze.
Přistupujeme ke druhému bodu dnešního
pořadu, kterým je
Podle § 22 odst. 1 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky se
uvedená volba provádí tajným hlasováním.
Předsednictvo Sněmovny lidu doporučuje, abychom
pro zkrácení času provedli vlastní
volební akt pro volbu místopředsedy Sněmovny
lidu, členů předsednictva Sněmovny
lidu, předsedy mandátového a imunitního
výboru SL, předsedy ústavně právního
výboru SL, předsedy výboru branného
a bezpečnostního SL, předsedy výboru
pro plán a rozpočet SL a předsedy výboru
pro průmysl, dopravu a obchod SL a členů
předsednictva Federálního shromáždění
najednou. Ve všech případech půjde o
tajnou volbu.
Obálky s hlasovacími lístky budou odlišné
barvy a budou vydány oddělene pro každou jednotlivou
volbu.
Soudružky a soudruzi poslanci, dávám hlasovat.
Kdo je pro tento postup, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./ Kdo se zdržel hlasování?
/Nikdo./ Děkuji. Můžeme tedy postupovat podle
návrhu předsednictva Sněmovny lidu.
K provedení voleb je třeba zvolit 7člennou
volební komisi, jejíž úkoly jsou vymezeny
zákonem o jednacím řádu Federálního
shromáždění Československé
socialistické republiky. Předsednictvo Sněmovny
lidu doporučuje zvolit volební komisi v tomto složení:
poslanci František Bubník, Jan Červinka, Emil
Holáň, Magdaléna Lapárová,
dr.h.c. Jozef Lukačovič, Libuše Kubešová
a Ferdinand Tomášik.
Předsednictvo Sněmovny lidu doporučuje, aby
tato volební komise působila také ve společné
schůzi obou sněmoven.
Má někdo dotaz nebo pozměňovací
návrh ke složení volební komise? /Nebyly./
Návrhy na změnu ve složení volební
komise nejsou. Navrhuji, aby volební komise byla zvolena
aklamací. Má někdo připomínku
ke způsobu provedení volby? /Nikdo./
Dávám tedy hlasovat aklamací.
Kdo je pro to, aby jmenované soudružky a soudruzi
poslanci byli členy volební komise? /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./ Děkuji.
Všichni navržení poslanci byli zvoleni za členy
volební komise jednomyslně. Prosím, aby volební
komise určila předsedu a připravila se k
plnění svých úkolů.
Soudružky a soudruzi, nyní přistoupíme
k volbě. Návrhy na jednotlivé funkce přednese
a odůvodní úřadující
místopředseda ústředního výboru
Národní fronty Československé socialistické
republiky poslanec prof. MUDr. Tomáš Trávníček.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec prof. MUDr. T. Trávníček:
Vážení poslanci Sněmovny lidu, dovolte
mi, abych z pověření předsednictva
ústředního výboru Národní
fronty ČSSR přednesl návrhy na obsazení
některých uvolněných funkcí
v předsednictvu Sněmovny lidu a dalších
orgánech Sněmovny lidu.
Jak známo, není obsazena funkce místopředsedy
sněmovny, nejsou obsazena dvě místa v jejím
předsednictvu a pět výborů Sněmovny
lidu nemá zatím své předsedy.
Předsednictvo ÚV NF ČSSR se v minulých
dnech zabývalo otázkou nominace funkcionářů
na tato uvolněná místa a po projednání
v příslušných politických orgánech
vám navrhuje zvolit podle čl. 54 zákona o
čs. Federaci a na základě § 63 odst.
1 zákona č. 56/69 Sb. o jednacím řádu
Federálního shromáždění
ČSSR do funkce druhého místopředsedy
Sněmovny lidu poslance za Komunistickou stranu Československa
soudruha Františka Kubu, tajemníka krajského
výboru Národní fronty v Západočeském
kraji.
Soudruh Kuba je dlouholetým osvědčeným
politickým funkcionářem, jehož bohaté
politické a životní zkušenosti jsou zárukou,
že svěřenou odpovědnou funkci bude plnit
ve shodě se zájmy čs. pracujícího
lidu a socialistického státu.
Dále se navrhuje zvolit podle týchž zákonných
norem za členy předsednictva Sněmovny lidu
poslance za Komunistickou stranu Československa soudruha
Eduarda Manďáka, místopředsedu Ústřední
kontrolní a revizní komise ÚV KSČ
a Josefa Nováka, politického pracovníka Severočeského
krajského výboru KSČ.
Pokud jde o funkce předsedů výborů
Sněmovny lidu, navrhuje předsednictvo ústředního
výboru Národní fronty ČSSR zvolit
do nich na základě čl. 55 ústavního
zákona o čs. federaci následující
poslance:
do funkce předsedy mandátového a imunitního
výboru se navrhuje poslanec za Čs. stranu lidovou
Václav Jiránek, důchodce, dlouholetý
funkcionář Čs. strany lidové;