Středa 24. března 1971

V celkové přípravě hospodářského prováděcího plánu na rok 1971 byla v první i druhé etapě rozvinuta ve VHJ široká pracovní aktivita po hospodářské, odborářské i politické linii, jejímž výsledkem bylo další zvýšení úkolů nad úroveň rozpisu ministerstva průmyslu ČSR z prosince 1970, a to zejména zvýšením výroby obuvi o 448 tisíc párů, výroby punčoch o 600 tisíc párů a zvýšením produkce dalších finálních výrobků v odvětví strojírenské a ostatní pomocné výroby. Tyto zvýšené úkoly byly převzaty, přestože bylo nutno dále nad úroveň roku 1970 zvýšit počet mimořádně vložených pracovních sobot i objem přesčasové práce.

Celkově je možno konstatovat, že objem hmotné produkce se zvýší v roce 1971 zhruba o 2 % a objem výroby zboží o 4 % proti roku 1970. Posílí se vývozní charakter rozvoje obuvnického průmyslu, nebo % dodávky pro vnitřní trh v maloobchodních cenách zůstávají zhruba na úrovni roku 1970, zatímco vývoz do socialistických států v objemu franco cen se zvýší o 2,3 % a vývoz do kapitalistických států o 9,2 %. V plánu nebylo možno se vyhnout v určitém rozsahu extenzívním rozvojovým prvkům, neboť zvýšení výrobních a odbytových úkolů bylo možno dosáhnout především dalším rozvojem výroby v dislokovaných výrobně místních jednotkách a zvýšením fondu pracovní doby. Přesto se zvyšuje produktivita práce z hrubé výroby o 3,5 %, přičemž výdělky v relaci k produktivitě práce se zvyšují o 0,6 % na 1 % produktivity práce.

Přes značně vysokou ekonomickou úroveň hospodářského prováděcího plánu VHJ na rok 1971 nejsou dosud zcela dořešeny některé problémy ve spojitosti se zabezpečením materiálové základny, vytvořením dostatečných fondů zboží a realizací produkce zejména v oblasti zahraničního obchodu. Tyto problémy budou však řešeny postupně v průběhu roku 1971 a ze strany OŘ ČOP bude k tomu orientováno maximální pracovní úsilí pod vedením hospodářských, stranických a odborových pracovníků.

V únoru a březnu letošního roku jsem se zúčastnil několika výročních schůzí základních organizací KSČ, dvou konferencí celozávodního výboru KSČ i podnikové konference n.p. Svit, kde nebylo žádné "fňukání", že plán je vysoký nebo nesplnitelný. Funkcionáři žádali pouze vyšší úroveň řízení a včasné materiálně technické zásobování.

Na základě toho bych vás chtěl jménem všech pracujících Českého obuvnického průmyslu ubezpečit, že v duchu politicko-hospodářské linie vytyčené KSČ a směrnice vlády, budeme pokračovat v úsilí o obnovení efektivního a proporcionálního rozvoje našeho národního hospodářství.

Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová: Děkuji poslanci Sedláčkovi.

Kdo se hlásí ještě o slovo? /Nikdo se nehlásil./ Konstatuji, že rozprava je skončená.

Prosím místopředsedu Státní plánovací komise, ministra ing. Martinku, zda si přeje slovo?

Místopředseda Státní plánovací komise ministr ing. K. Martinka: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, predovšetkým by som vám chcel poďakovať za pozornosť, ktorú ste venovali vo svojich vystúpeniach súčasným problémom našej ekonomiky a zaisteniu úloh plánu na rok 1971.

K samotnej diskusii nemám pripomienky, skôr by som chcel povedať niektoré doplňujúce informácie k niektorým otázkam.

Celý rad otázok, ktoré tu boli nastolené, má charakter nie operatívny, ale skôr dlhodobý, pre mnohé z nich je päťročné obdobie príliš krátke na riešenie. To platí hlavne o otázke palivo-energetickej základne a niektorých ďalších.

Keď sme teraz predkladali podklady pre návrh päťročného plánu do vlády na obdobie rokov 1971 - 1975, predložili sme preto súčasne prvú dlhodobú úvahu o niektorých problémoch rozvoja do roku 1985, resp. pri niektorých konkrétnych vybraných odvetviach až do roku 1990. Urobili sme to z toho dôvodu, aby sme problémy, ktoré sú v tejto päťročnici, hlavne v investičnej výstavbe, neriešili len z pohľadu tejto päťročnice, ale dlhodobého vývoja. To platí hlavne o palivo-energetickej oblasti.

Je to tak, ako tu o tom hovoril poslanec Ing. Šimůnek. Celková spotreba palív je u nás vysoká a musíme tiež vidieť štruktúru, ktorú u nás máme. V roku 1970 prakticky 75 % našich palivo-energetických zdrojov tvorili tuhé palivá, a pritom z tuhých palív tri štvrtiny tvorilo hnedé uhlie, kde dochádza dokonca k poklesu kalorickej hodnoty. Vieme, aké problémy v súčasnej dobe máme a tiež aké možnosti a smery riešenia sa tu rysujú.

Niektoré otázky sa týkali tiež poľnohospodárstva. Chcem povedať, že rad týchto problémov sme teraz rozpracovali v súvislosti s päťročným plánom. Platí to konkrétne o poľnohospodárstve, kde sa rozpracovanie týkalo dvoch otázok, a to mechanizačných prostriedkov a zabezpečenia dostatku umelých hnojív.

Podľa dosial rozpracovaného návrhu päťročného plánu bude možné do roku 1975 zvýšiť dodávky hnojív v čistých živinách zhruba o štvrtinu, takže na 1 ha poľnohospodárskej pôdy bude možné v roku 1975 použiť 222 kg.

Podobne, je to i pri mechanizačných prostriedkoch, kde okrem toho, čo je rozpracované v päťročnom pláne, v najbližších týždňoch bude vláde predložený spoločný materiál súdruha ministra Šimona a súdruha Večeřu, je celý rad týchto otázok, ako napr. perspektívne zabezpečenie vytvárania podmienok pre uspokojenie potrieb mechanizačných prostriedkov v poľnohospodárstve sa má riešiť. Do toho patria i problémy. ktoré tu uvádzala súdružka poslankyňa, a to je otázka Brna.

Niekoľko poznámok k odberateľsko-dodávateľským vzťahom. Predovšetkým by som chcel povedať jedno: viete, že sme pre r. 1970 obnovili úlohu plánu nie plne dokonalým spôsobom. I plán na rok 1971 sa tvoril bez predbežného odsúhlasovania a rokovania o odberateľsko-dodávateľských vzťahoch. Tie sa viacej konajú v tomto období, práve preto organizujeme veci pre rok 1972 už v tomto období, aby to bolo včas, lebo tu platí to, čo je všeobecne známe, že keď niečo nepoznám, tak ma to netrápi. Aj v odberateľsko-dodávateľských vzťahoch, pokiaľ sa v centre nepoznali, nevideli, veci neboleli. Teraz, keď rad otázok poznáme, je to prvý a konkrétny predpoklad pre ich riešenie.

Treba však vidieť v súvislosti s poznámkami, ktoré tu boli vyslovené najmä v požiadavkách na ďalšie dovozy, tiež vzájomné súvislosti. Iste všetci budete súhlasiť, keď budeme hovoriť o tom, aké objemy dovozov možno realizovať, čo sme schopní zaplatiť vývozom, aby sme dovozy realizovali. Ale v každom konkrétnom prípade pri každom podniku zase budeme hovoriť, že sa nezabezpečujú dovozy v dostatočnej miere. Iste je nutné to vzájomne vybilancovať na základe možnosti a predpokladov, ktoré máme. Preto pri tvorbe päťročného plánu sme sa nechceli usilovať o to, aby sme výrobu bezpodmienečne tlačili do takých maximálnych obrátok, pre ktoré by sme nemohli vytvoriť podmienky či už v dovoze alebo v produkcii vlastných surovín. Tu, pravda, platí to, že mnoho problémov, ktoré sú vo výrobných hospodárskych jednotkách, v podnikoch, vyplýva z nekvalitného vzájomne nezladeného rozpisu. Viete, ako to je; vždy sa hlási ten, kto dostal málo. Ten, kto nesprávne dostal viac, sa určite nehlási. Z toho potom vzniká táto konfliktná situácia.

Ešte jednu poznámku k otázkam pracovných síl. Snažil som sa v referáte ukázať, do akej novej kvalitatívnej situácie sa dostávame. Situácia sa najmä vytvorila i v priebehu štvrtej päťročnice, kde miesto pôvodne uvažovaného rastu zamestnanosti okolo 240 tisíc za štvrtú päťročnicu bol rast 500 tisíc, čím sa vyčerpali zdroje pracovných síl, ktoré by som mohol charakterizovať dvomi údajmi. Jednak, že čo sa týka zapojenia žien, je plné zapojenie do pracovného procesu; v roku 1970 85 % žien v produktívnom veku je zapojených do pracovného procesu. Keď budete diskutovať o opatreniach na zvýšenie produkcie, o rade otázok, budete práve túto úroveň zamestnanosti žien asi tiež kritizovať. V tomto smere nie sú zdroje vyššie. Ak by sme vzali poľnohospodárstvo - tu zazneli tiež pripomienky, aký je stav - z poľnohospodárstva sme za posledných 20 rokov odčerpali skoro 1 milión ľudí. Istá vec je, že terajší stav neumožňuje odčerpať, aj keď bude klesať ešte počet pracovníkov v poľnohospodárstve, ale to je skôr pokles prestarnutých než prerozdelenie, ktoré je možné. Tu sa dostáva do popredia otázka, hlavne v priemyslových závodoch, aby všetky prostriedky boli venované viac na rast produktivity práce ako na rozširovanie výroby, rozširovanie nových pracovných miest. Aj tu mohla byť poznámka, že na to nedávame dostatočné prostriedky. Tento problém je zvlášť pálčivý v Českej socialistickej republike. Tu však v priemysle a stavebníctve za posledné 3 roky vzrástli stroje, ktoré nie sú zahrnuté do stavieb, do novobudovaných závodov, na dvojnásobok. To je za niekoľko desiatok miliárd korún. Tieto stroje však v nedostatočnej miere boli využívané práve týmto smerom. Ak nebudeme vedieť preorientovať tento spôsob investovania, spôsob zabezpečovania výroby, tak bohužiaľ nám mnohé naše závody budú stáť s rovnakým nedostatkom pracovných síl nevyužité, ako to je dosial. Práve v tomto smere treba zmeniť názory, zmeniť myslenie i pracovníkov našich VHJ v spôsobe zabezpečovania výroby.

To platí aj vo vzťahu k učňom, o ktorých by bolo možné iste uviesť rad nových faktov, do akých situácií sa vzhľadom na klesajúce prírastky dorast práve v tomto období dostáva.

Ako som uviedol, rad týchto problémov, súvisiacich s plánom na rok 1970 sa predbežne rieši. Mohol by som uviesť v oblasti strojárstva aj otázky, o ktorých tu bola reč, tak ako sme sa niektoré otázky minulý týždeň dohodli riešiť so súdruhom ministrom Šimonom. Na budúci týždeň budú nastolené ďalšie problémy, ktoré budeme riešiť, a tak spoločne z centra budeme riešiť to, čo nie je v silách výrobno-hospodárskych jednotiek. Treba však pritom brať do úvahy, že zdroje a rezervy, ktoré sú vo VHJ a v podnikoch, sú rozhodujúce pre zabezpečenie úloh plánu. A že tieto zdroje sú dostatočné, to dokazuje i výsledok vlaňajšieho plnenia plánu, aj štart do tohto roku. Ďakujem za pozornosť.

Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová: Děkuji ministru ing. Karolu Martinkovi.

Soudružky a soudruzi poslanci, máte dotazy nebo připomínky k předloženému návrhu usnesení? /Dotazy ani připomínky nebyly./

Přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí s návrhem usnesení, nechť zvedne ruku! /Děje se./

Kdo je proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Usnesení bylo přijato jednomyslně.

Tím jsme projednali první bod pořadu dnešní schůze.

Přistupujeme ke druhému bodu dnešního pořadu, kterým je

II

Volba místopředsedy Sněmovny lidu, členů předsednictva Sněmovny lidu, předsedy mandátového a imunitního výboru SL, předsedy ústavně právního výboru SL, předsedy výboru branného a bezpečnostního SL, předsedy výboru pro plán a rozpočet SL, předsedy výboru pro průmysl, dopravu a obchod SL a členů předsednictva Federálního shromáždění

Podle § 22 odst. 1 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění Československé socialistické republiky se uvedená volba provádí tajným hlasováním. Předsednictvo Sněmovny lidu doporučuje, abychom pro zkrácení času provedli vlastní volební akt pro volbu místopředsedy Sněmovny lidu, členů předsednictva Sněmovny lidu, předsedy mandátového a imunitního výboru SL, předsedy ústavně právního výboru SL, předsedy výboru branného a bezpečnostního SL, předsedy výboru pro plán a rozpočet SL a předsedy výboru pro průmysl, dopravu a obchod SL a členů předsednictva Federálního shromáždění najednou. Ve všech případech půjde o tajnou volbu.

Obálky s hlasovacími lístky budou odlišné barvy a budou vydány oddělene pro každou jednotlivou volbu.

Soudružky a soudruzi poslanci, dávám hlasovat. Kdo je pro tento postup, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Je někdo proti? /Nikdo./ Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./ Děkuji. Můžeme tedy postupovat podle návrhu předsednictva Sněmovny lidu.

K provedení voleb je třeba zvolit 7člennou volební komisi, jejíž úkoly jsou vymezeny zákonem o jednacím řádu Federálního shromáždění Československé socialistické republiky. Předsednictvo Sněmovny lidu doporučuje zvolit volební komisi v tomto složení: poslanci František Bubník, Jan Červinka, Emil Holáň, Magdaléna Lapárová, dr.h.c. Jozef Lukačovič, Libuše Kubešová a Ferdinand Tomášik.

Předsednictvo Sněmovny lidu doporučuje, aby tato volební komise působila také ve společné schůzi obou sněmoven.

Má někdo dotaz nebo pozměňovací návrh ke složení volební komise? /Nebyly./ Návrhy na změnu ve složení volební komise nejsou. Navrhuji, aby volební komise byla zvolena aklamací. Má někdo připomínku ke způsobu provedení volby? /Nikdo./

Dávám tedy hlasovat aklamací.

Kdo je pro to, aby jmenované soudružky a soudruzi poslanci byli členy volební komise? /Hlasuje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./ Děkuji.

Všichni navržení poslanci byli zvoleni za členy volební komise jednomyslně. Prosím, aby volební komise určila předsedu a připravila se k plnění svých úkolů.

Soudružky a soudruzi, nyní přistoupíme k volbě. Návrhy na jednotlivé funkce přednese a odůvodní úřadující místopředseda ústředního výboru Národní fronty Československé socialistické republiky poslanec prof. MUDr. Tomáš Trávníček. Prosím ho, aby se ujal slova.

Poslanec prof. MUDr. T. Trávníček: Vážení poslanci Sněmovny lidu, dovolte mi, abych z pověření předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSSR přednesl návrhy na obsazení některých uvolněných funkcí v předsednictvu Sněmovny lidu a dalších orgánech Sněmovny lidu.

Jak známo, není obsazena funkce místopředsedy sněmovny, nejsou obsazena dvě místa v jejím předsednictvu a pět výborů Sněmovny lidu nemá zatím své předsedy.

Předsednictvo ÚV NF ČSSR se v minulých dnech zabývalo otázkou nominace funkcionářů na tato uvolněná místa a po projednání v příslušných politických orgánech vám navrhuje zvolit podle čl. 54 zákona o čs. Federaci a na základě § 63 odst. 1 zákona č. 56/69 Sb. o jednacím řádu Federálního shromáždění ČSSR do funkce druhého místopředsedy Sněmovny lidu poslance za Komunistickou stranu Československa soudruha Františka Kubu, tajemníka krajského výboru Národní fronty v Západočeském kraji.

Soudruh Kuba je dlouholetým osvědčeným politickým funkcionářem, jehož bohaté politické a životní zkušenosti jsou zárukou, že svěřenou odpovědnou funkci bude plnit ve shodě se zájmy čs. pracujícího lidu a socialistického státu.

Dále se navrhuje zvolit podle týchž zákonných norem za členy předsednictva Sněmovny lidu poslance za Komunistickou stranu Československa soudruha Eduarda Manďáka, místopředsedu Ústřední kontrolní a revizní komise ÚV KSČ a Josefa Nováka, politického pracovníka Severočeského krajského výboru KSČ.

Pokud jde o funkce předsedů výborů Sněmovny lidu, navrhuje předsednictvo ústředního výboru Národní fronty ČSSR zvolit do nich na základě čl. 55 ústavního zákona o čs. federaci následující poslance:

do funkce předsedy mandátového a imunitního výboru se navrhuje poslanec za Čs. stranu lidovou Václav Jiránek, důchodce, dlouholetý funkcionář Čs. strany lidové;

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP