Středa 8. července 1970

Vsunutie slova "iba" vyjadruje vzťah navrhovaného zákona k § 108 Hospodárskeho zákonníka. Je nutné vylúčiť, aby nebolo možné vykladať ustanovenie tohto zákona ako doplnok k ustanoveniam Hospodárskeho zákonníka o obsahu zápisu do podnikového registra.

3. V § 3 upraviť ods. 1 takto:

"/1/ Pri ľudových družstvách, družstevných roľníckych organizáciách a spoločných družstevných podnikoch pri zväze družstiev, družstevných podnikoch, ako aj pri podnikoch a hospodárskych zariadeniach sa zapisuje do podnikového registra tiež predmet činnosti v znení podľa zriaďovacej listiny, štatútu, stanov, zmluvy alebo iného právneho aktu, ktorým bol stanovený predmet činnosti organizácie." Odporúčam vypustiť slová "bola organizácia zriadená", pretože ide o značne nepresné vyjadrenie. Uvedené právne akty neznamenajú niekedy zriadenie organizácie. Vecne treba zaistiť, aby do podnikového registra boli zapísané tie právne akty, ktorými sa stanoví predmet činnosti. Preto sa odporúča uvedené spresnenie formulácií.

4. V § 4 časť prvej vety pred bodkočiarkou upraviť takto:

"Pri organizáciách, pri ktorých sa do podnikového registra zapisuje podľa § 2 a 3 tohto zákona predmet činnosti, prípadne ďalšie skutočnosti, sa zapisujú tiež zmeny alebo zánik týchto skutočností." Vsunutím slov "podľa § 2 a 3" sa jasne vyjadruje, že § 4 sa vzťahuje i na národné výbory, ktoré sa zapisujú podľa § 2. Ďalej odporúčam doplnok slovami "alebo zánik", pretože v iných ustanoveniach tohto zákona sa vždy v súvislosti so zmenami hovorí tiež o zániku.

5. V § 5 upraviť ods. 3 takto:

"/3/ Registrový súd oznámi zápisy organizácií, predmetu ich činnosti a predmetu činnosti drobných prevádzkární národných výborov, ako aj zápisy zmien a zániku týchto skutočností príslušnému štátnemu orgánu správy daní a odvodov a príslušnému orgánu štátnej štatistiky."

Vzhľadom na ustanovenie § 2, že sa do podnikového registra zapisujú tiež národné výbory, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť vo svojich drobných prevádzkárňach, treba upraviť formulačne i toto ustanovenie. Pôvodný text sa dostáva so znením § 2 do rozporu, pričom z textu § 4 vyplýva, že i národné výbory v zmysle tohto zákona sú organizáciami, ak majú drobné prevádzkárne.

6. V § 6 ods. 3 upraviť takto:

"/3/ Ak nebudú návrhy na zápis, uvedené v odsekoch 1 a 2, podané v stanovenej lehote, nemôžu organizácie, prípadne drobné prevádzkárne národných výborov pokračovať v činnosti do doby, než bude zápis uskutočnený." V tejto úprave sa odstraňuje pôvodná skratka "ods.", čo znamená legislatívno-technickú úpravu.

7. V § 7 upraviť písm. a/ takto:

"a/ v § 19 Hospodárskeho zákonníka č. 109/1964 Zb. prvá veta." Touto časťou sa vyjasňuje vzťah tohto zákona k Hospodárskemu zákonníku, pretože § 1 ods. 1 nahradzuje plne celú prvú vetu § 19 Hospodárskeho zákonníka, pričom je formulovaný trochu odchýlne. Keby nebola zrušená prvá veta § 19 Hospodárskeho zákonníka, platili by vedľa seba dva predpisy a pri ich aplikácii by mohlo dochádzať k pochybnostiam.

8. § 8 doplniť takto:

"Tento zákon nadobúda účinnosť dňom 1. augusta 1970."

Ďakujem za pozornosť.

Předsedající, místopředseda SL J. Trojan: Děkuji poslanci Škultétymu za přednesenou zpravodajskou zprávu a zahajuji rozpravu. Kdo se hlásí o slovo k této problematice? /Nikdo./ Nikdo si nepřeje slovo? Přeje si ministr dr. Kučera závěrečné slovo?

Ministr vlády ČSSR JUDr. B. Kučera: Ne.

Předsedající, místopředseda SL J. Trojan: Přeje si zpravodaj závěrečné slovo?

Zpravodaj poslanec J. Škultéty: Nie.

Předsedající, místopředseda SL J. Trojan: Přistoupíme tedy k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby byl schválen vládní návrh zákona o některých opatřeních týkajících se podnikového rejstříku, podle návrhu zpravodaje, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Kdo je proti tomuto návrhu? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./ Děkuji.

Konstatuji, že uvedený vládní návrh byl přijat jednomyslně a že tedy Sněmovna lidu schválila vládní návrh zákona o některých opatřeních týkajících se podnikového rejstříku.

Navrhuji, soudružky a soudruzi, abychom pokračovali v jednání a projednali ještě bod 9., načež bychom udělali přestávku a po ní projednali státní závěrečný účet.

Přistoupíme tedy k projednání devátého bodu pořadu dnešní schůze, kterým je

IX

Návrh na změnu ve složení výborů Sněmovny lidu

Předsednictvo Sněmovny lidu projednalo žádost poslance Jaroslava Třísky o uvolnění z funkce člena zahraničního výboru SL a přeřazení z tohoto výboru do výboru pro průmysl, dopravu a obchod SL.

Dále předsednictvo Sněmovny lidu projednalo žádost poslance JUDr. Jana Němce o uvolnění z funkce člena zahraničního výboru SL.

Konečně projednalo předsednictvo Sněmovny lidu žádost poslankyně Marie Meluzínové o uvolnění z funkce členky výboru pro průmysl, dopravu a obchod SL a výboru pro zemědělství a výživu SL.

Podle zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění ČSSR předkládá předsednictvo Sněmovny lidu návrh na uvolnění poslance Jaroslava Třísky z funkce člena zahraničního výboru SL a doporučuje, aby vzhledem ke svému pracovnímu zaměření byl zvolen za člena výboru pro průmysl, dopravu a obchod SL.

Vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, má někdo připomínky k tomuto návrhu? /Nebyly./

Kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./ Děkuji.

Konstatuji, že Sněmovna lidu schválila uvolnění poslance Jaroslava Třísky z členství v zahraničním výboru SL a zvolila ho členem výboru pro průmysl, dopravu a obchod SL.

Nyní přistoupíme ke druhému návrhu, kterým předsednictvo Sněmovny lidu předkládá Sněmovně lidu návrh na uvolnění poslance JUDr. Jana Němce z členství v zahraničním výboru SL.

Kdo souhlasí s návrhem, aby poslanec JUDr. Jan Němec byl uvolněn z funkce v zahraničním výboru SL? /Hlasuje se./ Děkuji.

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Návrh je schválen a poslanec JUDr. Jan Němec zůstane členem ústavně právního výboru SL.

Nyní přistoupíme ke třetímu návrhu, kterým předsednictvo Sněmovny lidu předkládá Sněmovně lidu návrh na uvolnění poslankyně Marie Meluzínové z funkce členky výboru pro průmysl, dopravu a obchod a z funkce členky výboru pro zemědělství a výživu SL s tím, že poslankyně Meluzínová zůstane členkou výboru pro sociální politiku SL. Jsou nějaké připomínky k tomuto návrhu? /Nejsou./

Kdo tedy souhlasí s předloženým návrhem? /Hlasuje se./

Kdo je proti? /Nikdo./

Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./

Konstatuji, že Sněmovna lidu schválila uvolnění poslankyně Marie Meluzínové z funkce členky výboru pro průmysl, dopravu a obchod SL a z funkce členky výboru pro zemědělství a výživu SL.

Nyní uděláme jednohodinovou přestávku. Prosím vás, dodržte čas, abychom mohli včas skončit jednání.

Přerušuji jednání na jednu hodinu.

/Jednání přerušeno ve 12.43 hod./

/Jednání znovu zahájeno ve 13.45 hod./

Předsedající, místopředseda SL J. Trojan: Soudružky a soudruzi poslanci, budeme pokračovat v přerušeném jednání. Podle schváleného pořadu přikročujeme k dalšímu bodu pořadu, kterým je

VI

Vládní návrh usnesení, jímž Federální shromáždění Československé socialistické republiky schvaluje podle článku 36 odst. 1 písm, d/ ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, státní závěrečný účet federace za rok 1969 /tisk 46/ a zpráva výboru pro plán a rozpočet SL /tisk 31/SL/

Vládní návrh odůvodní ministr financí ČSSR ing. Rudolf Rohlíček. Prosím ho, aby se ujal slova.

Ministr financí ČSSR ing. R. Rohlíček: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, k prerokovávaniu záverečného účtu ČSSR za rok 1969 pristupujeme v dobe, keď sa vo vývoji našej ekonomiky i v celom spoločenskom živote našej krajiny prejavujú výsledky viacej než jednoročného sústredeného úsilia nového vedenia KSČ, ktoré - opierajúc sa o všetky zdravé sily našej spoločnosti - zaznamenáva prvé výsledky v stabilizácii a konsolidácii tak vnútornej politicko-hospodárskej situácie, ako aj zahraničných vzťahov ČSSR.

Nová Dohoda o priateľstve a spolupráci so Sovietskym zväzom, ktorá bola pred krátkym časom ratifikovaná, vyjadruje politický a ekonomický zväzok medzi našou republikou a Sovietskym zväzom, naše bratské a internacionálne vzťahy tak, ako to zodpovedá duchu učenia V. I. Lenina.

O tom, že nemôžeme sedieť so založenými rukami a len čakať a veriť, že naše idey zvíťazia, pretože sú správne, nás najnázornejšie presvedčil vývoj v roku 1968 a 1969. Presvedčil nás znovu o nutnosti každodennej práce a každodenného boja až do víťazstva myšlienok marxizmu-leninizmu. Predmetom frontálneho útoku bola nielen KSČ, jej politika a vedúca úloha v našej spoločnosti, ale i celá oblasť štátnych orgánov.

Ešte pred rokom sme s ťažkosťami riešili krízové situácie, do ktorých našu spoločnosť priviedla bezkoncepčná politika pravičiarsko-oportunistických síl. Štátny rozpočet na minulý rok bol zostavený a schvaľovaný v ťažkej politickej i hospodárskej situácii. Rozklad štátneho i hospodárskeho riadiaceho aparátu a odmietanie úlohy národohospodárskeho plánu negatívne ovplyvňovalo i priebeh jeho plnenia. Tieto nepriaznivé podmienky sa prejavili najmä v roku 1968 a v I. polovici roku 1969, prakticky do tých čias, kým sa nezačali prejavovať prvé pozitívne výsledky práce nového vedenia strany.

Stabilizačné a regulačné opatrenia vlády prijaté v roku 1969 položili základy ku konsolidácii nášho hospodárstva. Tieto opatrenia boli namierené proti živelnosti v otváraní nových stavieb a proti neregulovanému rastu cien. Spojili sa svojimi dôsledkami i s priaznivejším ekonomickým rozvojom, zrýchlením výroby, spomalením rastu miezd a ostatných príjmov obyvateľstva. Zlepšil sa vzťah medzi rastom priemerných miezd a produktivitou práce. Prijaté opatrenia prakticky zastavili negatívny vývoj ekonomických procesov, pravda, nemohli už v plnom rozsahu zabezpečiť plnenie plánovaných cieľov. V celom riadení ekonomiky sa v II. polroku prejavila rozhodnosť nového vedenia strany i opatrenia vlády republiky a úsilie o obnovenie socialistického systému riadenia ekonomiky, o nápravu chýb z minulosti, či už chýb staršieho dátumu alebo nových chýb navŕšených v tzv. demokratizačnom procese.

Určitú predstavu o uplynulom vývoji dáva aspoň toto porovnanie niektorých základných ukazateľov. Pri raste národného dôchodku o 6,5 % rástla osobná spotreba o 7,1 % príjmy obyvateľstva o 11,4 %, výdavky štátneho rozpočtu o 17 %, maloobchodný obrat o 12,2 %. Došlo k rastu veľkoobchodných cien o 2,4 % a maloobchodných cien o 4 %.

Súdružky a súdruhovia, predkladáme súhrnný výsledok hospodárenia troch relatívne samostatných rozpočtov, ktoré vznikli rozdelením pôvodného unitárneho rozpočtu na rok 1969.

Konečným výsledkom hospodárenia všetkých troch štátnych rozpočtov v roku 1968 je celoštátny zvyšok, ako je uvedený v materiáloch, ktoré ste dostali.

K dosiahnutiu celkových priaznivých výsledkov rozpočtového hospodárenia do značnej miery prispeli stabilizačné opatrenia vlády po májovom pléne ÚV KSČ v roku 1969, ktoré zabrzdili viaceré negatívne ekonomické procesy. Veľký význam mal aj zákon č. 131 z roku 1968 o odvodoch zo zisku, ktorého pôsobením bola zastavená tendencia k schodkovitosti štátneho rozpočtu, prejavujúca sa v predchádzajúcich rokoch.

Odvody podnikov predstavujú najväčší podiel na raste príjmov štátneho rozpočtu. Svojím dielom prispeli aj úsporné opatrenia, najmä viazanie 10 % výdavkov v rozpočtových kapitolách a ďalej úsporné opatrenia na konci minulého roku, ktoré prijala vláda a ktoré mali za ciel zbrzdiť rýchly rast výdavkov.

Vzájomne si kompenzujúce vplyvy, ktoré zasiahli tak príjmovú, ako aj výdavkovú časť štátneho rozpočtu, a to prekročenie rozpočtových príjmov o 1,9 mld Kčs a nesplnenie výdavkov o 1,5 mld Kčs, viedli k celkovému zvyšku 3,4 mld Kčs.

V súhrne je možné dosiahnuté výsledky kladne hodnotiť, avšak nie je možné považovať ich za nejaký úspech, a to tým viac, keď prihliadneme na konkrétnu finančnú situáciu, keď ešte všeobecne prevláda nehospodárnosť, nízka úroveň riadenia, nedostatky v celkových finančných vzťahoch, cenách, mzdách i v úverovej politike. Dosiahnuté výsledky chápeme ako predpoklad ďalšieho ozdravovacieho procesu ekonomiky, a teda aj financií. O trvajúcich závažných nedostatkoch v našom národnom hospodárstve svedčia aj tieto skutočnosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP