Vsunutie slova "iba" vyjadruje
vzťah navrhovaného zákona k § 108 Hospodárskeho
zákonníka. Je nutné vylúčiť,
aby nebolo možné vykladať ustanovenie tohto zákona
ako doplnok k ustanoveniam Hospodárskeho zákonníka
o obsahu zápisu do podnikového registra.
3. V § 3 upraviť ods. 1
takto:
"/1/ Pri ľudových
družstvách, družstevných roľníckych
organizáciách a spoločných družstevných
podnikoch pri zväze družstiev, družstevných
podnikoch, ako aj pri podnikoch a hospodárskych zariadeniach
sa zapisuje do podnikového registra tiež predmet činnosti
v znení podľa zriaďovacej listiny, štatútu,
stanov, zmluvy alebo iného právneho aktu, ktorým
bol stanovený predmet činnosti organizácie."
Odporúčam vypustiť slová "bola
organizácia zriadená", pretože ide o značne
nepresné vyjadrenie. Uvedené právne akty
neznamenajú niekedy zriadenie organizácie. Vecne
treba zaistiť, aby do podnikového registra boli zapísané
tie právne akty, ktorými sa stanoví predmet
činnosti. Preto sa odporúča uvedené
spresnenie formulácií.
4. V § 4 časť prvej
vety pred bodkočiarkou upraviť takto:
"Pri organizáciách,
pri ktorých sa do podnikového registra zapisuje
podľa § 2 a 3 tohto zákona predmet činnosti,
prípadne ďalšie skutočnosti, sa zapisujú
tiež zmeny alebo zánik týchto skutočností."
Vsunutím slov "podľa § 2 a 3" sa jasne
vyjadruje, že § 4 sa vzťahuje i na národné
výbory, ktoré sa zapisujú podľa §
2. Ďalej odporúčam doplnok slovami "alebo
zánik", pretože v iných ustanoveniach
tohto zákona sa vždy v súvislosti so zmenami
hovorí tiež o zániku.
5. V § 5 upraviť ods. 3
takto:
"/3/ Registrový súd
oznámi zápisy organizácií, predmetu
ich činnosti a predmetu činnosti drobných
prevádzkární národných výborov,
ako aj zápisy zmien a zániku týchto skutočností
príslušnému štátnemu orgánu
správy daní a odvodov a príslušnému
orgánu štátnej štatistiky."
Vzhľadom na ustanovenie §
2, že sa do podnikového registra zapisujú tiež
národné výbory, ktoré vykonávajú
podnikateľskú činnosť vo svojich drobných
prevádzkárňach, treba upraviť formulačne
i toto ustanovenie. Pôvodný text sa dostáva
so znením § 2 do rozporu, pričom z textu §
4 vyplýva, že i národné výbory
v zmysle tohto zákona sú organizáciami, ak
majú drobné prevádzkárne.
6. V § 6 ods. 3 upraviť
takto:
"/3/ Ak nebudú návrhy
na zápis, uvedené v odsekoch 1 a 2, podané
v stanovenej lehote, nemôžu organizácie, prípadne
drobné prevádzkárne národných
výborov pokračovať v činnosti do doby,
než bude zápis uskutočnený." V
tejto úprave sa odstraňuje pôvodná
skratka "ods.", čo znamená legislatívno-technickú
úpravu.
7. V § 7 upraviť písm.
a/ takto:
"a/ v § 19 Hospodárskeho
zákonníka č. 109/1964 Zb. prvá veta."
Touto časťou sa vyjasňuje vzťah tohto
zákona k Hospodárskemu zákonníku,
pretože § 1 ods. 1 nahradzuje plne celú prvú
vetu § 19 Hospodárskeho zákonníka, pričom
je formulovaný trochu odchýlne. Keby nebola zrušená
prvá veta § 19 Hospodárskeho zákonníka,
platili by vedľa seba dva predpisy a pri ich aplikácii
by mohlo dochádzať k pochybnostiam.
8. § 8 doplniť takto:
"Tento zákon nadobúda
účinnosť dňom 1. augusta 1970."
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající,
místopředseda SL J. Trojan: Děkuji
poslanci Škultétymu za přednesenou zpravodajskou
zprávu a zahajuji rozpravu. Kdo se hlásí
o slovo k této problematice? /Nikdo./ Nikdo si nepřeje
slovo? Přeje si ministr dr. Kučera závěrečné
slovo?
Ministr vlády ČSSR
JUDr. B. Kučera: Ne.
Předsedající,
místopředseda SL J. Trojan: Přeje
si zpravodaj závěrečné slovo?
Zpravodaj poslanec J. Škultéty:
Nie.
Předsedající,
místopředseda SL J. Trojan: Přistoupíme
tedy k hlasování. Kdo souhlasí s tím,
aby byl schválen vládní návrh zákona
o některých opatřeních týkajících
se podnikového rejstříku, podle návrhu
zpravodaje, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Kdo je proti tomuto návrhu?
/Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování?
/Nikdo./ Děkuji.
Konstatuji, že uvedený
vládní návrh byl přijat jednomyslně
a že tedy Sněmovna lidu schválila vládní
návrh zákona o některých opatřeních
týkajících se podnikového rejstříku.
Navrhuji, soudružky a soudruzi,
abychom pokračovali v jednání a projednali
ještě bod 9., načež bychom udělali
přestávku a po ní projednali státní
závěrečný účet.
Přistoupíme tedy k
projednání devátého bodu pořadu
dnešní schůze, kterým je
Předsednictvo Sněmovny
lidu projednalo žádost poslance Jaroslava Třísky
o uvolnění z funkce člena zahraničního
výboru SL a přeřazení z tohoto výboru
do výboru pro průmysl, dopravu a obchod SL.
Dále předsednictvo
Sněmovny lidu projednalo žádost poslance JUDr.
Jana Němce o uvolnění z funkce člena
zahraničního výboru SL.
Konečně projednalo
předsednictvo Sněmovny lidu žádost poslankyně
Marie Meluzínové o uvolnění z funkce
členky výboru pro průmysl, dopravu a obchod
SL a výboru pro zemědělství a výživu
SL.
Podle zákona o jednacím
řádu Federálního shromáždění
ČSSR předkládá předsednictvo
Sněmovny lidu návrh na uvolnění poslance
Jaroslava Třísky z funkce člena zahraničního
výboru SL a doporučuje, aby vzhledem ke svému
pracovnímu zaměření byl zvolen za
člena výboru pro průmysl, dopravu a obchod
SL.
Vážené soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci, má někdo
připomínky k tomuto návrhu? /Nebyly./
Kdo souhlasí s tímto
návrhem, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování?
/Nikdo./ Děkuji.
Konstatuji, že Sněmovna
lidu schválila uvolnění poslance Jaroslava
Třísky z členství v zahraničním
výboru SL a zvolila ho členem výboru pro
průmysl, dopravu a obchod SL.
Nyní přistoupíme
ke druhému návrhu, kterým předsednictvo
Sněmovny lidu předkládá Sněmovně
lidu návrh na uvolnění poslance JUDr. Jana
Němce z členství v zahraničním
výboru SL.
Kdo souhlasí s návrhem,
aby poslanec JUDr. Jan Němec byl uvolněn z funkce
v zahraničním výboru SL? /Hlasuje se./ Děkuji.
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování?
/Nikdo./
Návrh je schválen a
poslanec JUDr. Jan Němec zůstane členem ústavně
právního výboru SL.
Nyní přistoupíme
ke třetímu návrhu, kterým předsednictvo
Sněmovny lidu předkládá Sněmovně
lidu návrh na uvolnění poslankyně
Marie Meluzínové z funkce členky výboru
pro průmysl, dopravu a obchod a z funkce členky
výboru pro zemědělství a výživu
SL s tím, že poslankyně Meluzínová
zůstane členkou výboru pro sociální
politiku SL. Jsou nějaké připomínky
k tomuto návrhu? /Nejsou./
Kdo tedy souhlasí s předloženým
návrhem? /Hlasuje se./
Kdo je proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování?
/Nikdo./
Konstatuji, že Sněmovna
lidu schválila uvolnění poslankyně
Marie Meluzínové z funkce členky výboru
pro průmysl, dopravu a obchod SL a z funkce členky
výboru pro zemědělství a výživu
SL.
Nyní uděláme
jednohodinovou přestávku. Prosím vás,
dodržte čas, abychom mohli včas skončit
jednání.
Přerušuji jednání
na jednu hodinu.
/Jednání přerušeno
ve 12.43 hod./
/Jednání znovu zahájeno
ve 13.45 hod./
Předsedající,
místopředseda SL J. Trojan: Soudružky
a soudruzi poslanci, budeme pokračovat v přerušeném
jednání. Podle schváleného pořadu
přikročujeme k dalšímu bodu pořadu,
kterým je
Vládní návrh
odůvodní ministr financí ČSSR ing.
Rudolf Rohlíček. Prosím ho, aby se ujal slova.
Ministr financí ČSSR
ing. R. Rohlíček: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, k prerokovávaniu
záverečného účtu ČSSR
za rok 1969 pristupujeme v dobe, keď sa vo vývoji
našej ekonomiky i v celom spoločenskom živote
našej krajiny prejavujú výsledky viacej než
jednoročného sústredeného úsilia
nového vedenia KSČ, ktoré - opierajúc
sa o všetky zdravé sily našej spoločnosti
- zaznamenáva prvé výsledky v stabilizácii
a konsolidácii tak vnútornej politicko-hospodárskej
situácie, ako aj zahraničných vzťahov
ČSSR.
Nová Dohoda o priateľstve
a spolupráci so Sovietskym zväzom, ktorá bola
pred krátkym časom ratifikovaná, vyjadruje
politický a ekonomický zväzok medzi našou
republikou a Sovietskym zväzom, naše bratské
a internacionálne vzťahy tak, ako to zodpovedá
duchu učenia V. I. Lenina.
O tom, že nemôžeme
sedieť so založenými rukami a len čakať
a veriť, že naše idey zvíťazia, pretože
sú správne, nás najnázornejšie
presvedčil vývoj v roku 1968 a 1969. Presvedčil
nás znovu o nutnosti každodennej práce a každodenného
boja až do víťazstva myšlienok marxizmu-leninizmu.
Predmetom frontálneho útoku bola nielen KSČ,
jej politika a vedúca úloha v našej spoločnosti,
ale i celá oblasť štátnych orgánov.
Ešte pred rokom sme s ťažkosťami
riešili krízové situácie, do ktorých
našu spoločnosť priviedla bezkoncepčná
politika pravičiarsko-oportunistických síl.
Štátny rozpočet na minulý rok bol zostavený
a schvaľovaný v ťažkej politickej i hospodárskej
situácii. Rozklad štátneho i hospodárskeho
riadiaceho aparátu a odmietanie úlohy národohospodárskeho
plánu negatívne ovplyvňovalo i priebeh jeho
plnenia. Tieto nepriaznivé podmienky sa prejavili najmä
v roku 1968 a v I. polovici roku 1969, prakticky do tých
čias, kým sa nezačali prejavovať prvé
pozitívne výsledky práce nového vedenia
strany.
Stabilizačné a regulačné
opatrenia vlády prijaté v roku 1969 položili
základy ku konsolidácii nášho hospodárstva.
Tieto opatrenia boli namierené proti živelnosti v
otváraní nových stavieb a proti neregulovanému
rastu cien. Spojili sa svojimi dôsledkami i s priaznivejším
ekonomickým rozvojom, zrýchlením výroby,
spomalením rastu miezd a ostatných príjmov
obyvateľstva. Zlepšil sa vzťah medzi rastom priemerných
miezd a produktivitou práce. Prijaté opatrenia prakticky
zastavili negatívny vývoj ekonomických procesov,
pravda, nemohli už v plnom rozsahu zabezpečiť
plnenie plánovaných cieľov. V celom riadení
ekonomiky sa v II. polroku prejavila rozhodnosť nového
vedenia strany i opatrenia vlády republiky a úsilie
o obnovenie socialistického systému riadenia ekonomiky,
o nápravu chýb z minulosti, či už chýb
staršieho dátumu alebo nových chýb navŕšených
v tzv. demokratizačnom procese.
Určitú predstavu o
uplynulom vývoji dáva aspoň toto porovnanie
niektorých základných ukazateľov. Pri
raste národného dôchodku o 6,5 % rástla
osobná spotreba o 7,1 % príjmy obyvateľstva
o 11,4 %, výdavky štátneho rozpočtu
o 17 %, maloobchodný obrat o 12,2 %. Došlo k rastu
veľkoobchodných cien o 2,4 % a maloobchodných
cien o 4 %.
Súdružky a súdruhovia,
predkladáme súhrnný výsledok hospodárenia
troch relatívne samostatných rozpočtov, ktoré
vznikli rozdelením pôvodného unitárneho
rozpočtu na rok 1969.
Konečným výsledkom
hospodárenia všetkých troch štátnych
rozpočtov v roku 1968 je celoštátny zvyšok,
ako je uvedený v materiáloch, ktoré ste dostali.
K dosiahnutiu celkových priaznivých
výsledkov rozpočtového hospodárenia
do značnej miery prispeli stabilizačné opatrenia
vlády po májovom pléne ÚV KSČ
v roku 1969, ktoré zabrzdili viaceré negatívne
ekonomické procesy. Veľký význam mal
aj zákon č. 131 z roku 1968 o odvodoch zo zisku,
ktorého pôsobením bola zastavená tendencia
k schodkovitosti štátneho rozpočtu, prejavujúca
sa v predchádzajúcich rokoch.
Odvody podnikov predstavujú
najväčší podiel na raste príjmov
štátneho rozpočtu. Svojím dielom prispeli
aj úsporné opatrenia, najmä viazanie 10 % výdavkov
v rozpočtových kapitolách a ďalej úsporné
opatrenia na konci minulého roku, ktoré prijala
vláda a ktoré mali za ciel zbrzdiť rýchly
rast výdavkov.
Vzájomne si kompenzujúce
vplyvy, ktoré zasiahli tak príjmovú, ako
aj výdavkovú časť štátneho
rozpočtu, a to prekročenie rozpočtových
príjmov o 1,9 mld Kčs a nesplnenie výdavkov
o 1,5 mld Kčs, viedli k celkovému zvyšku 3,4
mld Kčs.
V súhrne je možné
dosiahnuté výsledky kladne hodnotiť, avšak
nie je možné považovať ich za nejaký
úspech, a to tým viac, keď prihliadneme na
konkrétnu finančnú situáciu, keď
ešte všeobecne prevláda nehospodárnosť,
nízka úroveň riadenia, nedostatky v celkových
finančných vzťahoch, cenách, mzdách
i v úverovej politike. Dosiahnuté výsledky
chápeme ako predpoklad ďalšieho ozdravovacieho
procesu ekonomiky, a teda aj financií. O trvajúcich
závažných nedostatkoch v našom národnom
hospodárstve svedčia aj tieto skutočnosti.