Čtvrtek 18. prosince 1969

Oba výbory pro sociální politiku Sněmovny lidu a Sněmovny národů, které tento návrh zákona projednaly, a s nimi společně rozpočtové výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů mne pověřily, abych předložila plénu Sněmovny lidu ke schválení návrh usnesení, jehož text vám byl rozdán.

Cílem tohoto návrhu, který, bude-li přijat oběma sněmovnami - ve Sněmovně národů se tak již stalo - bude usnesením Federálního shromáždění,je doporučení vládě ČSSR, jak v budoucnu postupně rozšiřovat poskytování mateřského příspěvku, samozřejmě v souladu s rozvojem národního hospodářství. Dovolte mi, abych vám návrh usnesení přečetla:

7. schůze Sněmovny lidu doporučuje, aby Federální shromáždění přijalo toto usnesení:

"Federální shromáždění doporučuje vládě ČSSR,

1. aby v souladu, jak se bude rozvíjet národní hospodářství, vytvářela předpoklady a postupně zabezpečovala, že se mateřský příspěvek bude poskytovat

a/ při péči jen o jedno dítě do jednoho roku věku

b/ při péči o dítě až do skončení třetího roku jeho věku

c/ všem ženám, i když nejsou pracovně /výdělečně/ činné

d/ vyšší částkou než stanoví zákon o mateřském příspěvku, popř. odstupňovanou podle počtu dětí,

2. aby vyhodnotila ke konci roku 1970 působení zákona o mateřském příspěvku zvláště z hlediska úbytku ekonomicky činných žen."

Závěrem si dovoluji poděkovat vládě ČSSR a federálnímu ministerstvu práce a sociálních věcí, že našly částečné řešení pomoci některým rodinám s dětmi, především mladým manželům. Chci věřit, že uplatnění tohoto zákona bude mít částečně vliv na zvýšení populace a především na kvalitu populace a že konsolidace ekonomiky našeho národního hospodářství nám pomůže postupně realizovat celý finančně náročný sociální program, na jehož konečném znění intenzívně pracuje.

Jako společná zpravodajka výborů pro sociální politiku, rozpočtového, pro hospodářskou politiku, pro zemědělství a výživu a výboru ústavně právního Sněmovny lidu doporučuji schválit vládní návrh zákona o mateřském příspěvku ve znění společné zprávy výše uvedených výborů.

Předsedající, místopředseda SL J. Valo: Otváram rozpravu k tomuto návrhu. Kto sa hlási o slovo? Poslanec Šorec.

Poslanec Šorec: Vážená Snemovňa ľudu, súdružky a súdruhovia, ako uvádza štatistika v dôvodovej správe predkladaného vládneho návrhu zákona o materskom príspevku, nepriaznivo pôsobil na populačný vývoj v našom štáte najmä zákon o umelom prerušení tehotenstva z roku 1958. Po jeho prijatí došlo k podstatnému zníženiu počtu narodených detí v ČSSR. Zatiaľ čo u nás na Slovensku tento pokles sa objavil neskoršie, po prijatí tohto zákona, v Čechách skorej, ale pokles je o to oveľa väčší.

Nielen prijatie zákona o prerušení tehotenstva, ale aj iné ovplyvňuje tento pokles, a to sú jasle a byty. Napríklad: počet miest v jasliach nebol ani zďaleka úmerný a ani dnes nevyhovuje požadovanému počtu narodených detí do 3 rokov. Taktiež v bytoch je u nás nezávideniahodná situácia. Ak v minulosti mladí manželia žili v spoločnosti svojich rodičov, teraz je to naopak, chcú byť samostatní, nezávislí.

Z týchto dôvodov hlavne zamestnané mladé ženy sa rozhodli nemať deti, keďže ich nemali kde umiestniť ako niektoré iné matky, čo takto pochopiteľne obmedzovalo pôrodnosť, a zákon o prerušení tehotenstva im šiel veľmi v ústrety, hlavne novomanželom.

Vládny návrh predloženého zákona s nadviazaním na už platné predpisy o sociálnom zabezpečení matiek detí do jedného roka pokladám za veľký prínos pre rodinu s malými deťmi, a to tak z hľadiska sociálneho, ekonomického, ako aj z hľadiska výchovného. Zvlášť však treba zdôrazniť výhody, ktoré nový zákon poskytuje matkám, na ktoré doterajšie predpisy nepamätali. Myslím tým na občianky-matky, pracujúce v JRD, a to aj nečlenky, jednotlivo hospodáriace roľníčky, ďalej ženy samostatne hospodáriace, ako spolupracujúce členky rodín jednotlivo hospodáriacich roľníkov a iných osôb samostatne hospodáriacich. Ďalej ženy slúžiace v ozbrojených silách v našej vlasti, študujúce ženy a ženy poskytujúce služby obyvateľstvu na základe povolenia národných výborov, ako aj ostatné, ktoré zákon taxatívne uvádza.

Uvedený vládny návrh zákona vítame aj preto, že ponecháva možnosť všetkým ženám, na ktoré sa jeho ustanovenia vzťahujú a ktoré zároveň splňujú aj zákonom požadované podmienky, že sa môžu slobodne rozhodnúť, či sa chcú po vyčerpaní materskej dovolenky vrátiť späť do práce, alebo sa starať o svoje dieťa, jeho výživu a výchovu, pričom do jedného roku veku dieťaťa môžu poberať navrhovaný materský príspevok. Výhoda novonavrhovaného zákona spočíva i v tom, že ho využijú predovšetkým rodiny sociálne najslabšie, čo bude podľa môjho názoru veľmi prospešné pre ne, ale aj na prospech štátu a našej spoločnosti, lebo malé deti práve v období, keď najviac potrebujú materskú opateru, budú ju mať zabezpečenú a dobre sa im z finančného hľadiska pomôže.

O pripravovanom zákone sa mnoho medzi našimi ľuďmi hovorilo, a aj dnes sa hovorí pri jeho schvaľovaní, či si to v dnešnej ekonomike štátu môžeme dovoliť. V svojom volebnom obvode som považoval za svoju povinnosť zoznámiť s ním ľudí najmä v poľnohospodárstve, z ktorého sa náš zvolenský okres prevažne skladá. Na týchto pohovoroch som videl na tvárach našich družstevníkov, že o uvedený vládny návrh zákona prejavujú veľký záujem, a že v ňom okrem pomoci v materstve vidia aj odstránenie doterajšej diskriminácie medzi matkami pracujúcimi v priemysle, obchode, administratíve a inde oproti ženám pracujúcim v poľnohospodárstve, ktoré sa v tomto sektore podieľajú skutočne na ťažkej práci a hodne z nich nahrádza mužov, čím takto vytvárajú veľké hodnoty v našom poľnohospodárstve.

Rád tu vítam odporučenie uvedených výborov, ako to povedala súdružka spravodajkyňa, že výška materského príspevku sa upravuje vyššie, než nám ju predkladá vládny návrh zákona, hlavne čo sa týka dvoch a viacero detí, čo veľmi málo zvýši plánované náklady na tento príspevok, ako to už bolo uvedené.

Vládny návrh zákona tým viacej víta, pochopiteľne vítajú ho aj tí, ktorí naň čakajú, že aj napriek rôznej ekonomickej nevyrovnanosti v našej republike prichádzame s jeho schválením v našom Federálnom zhromaždení, čím získame porozumenie a vďaku väčšiny nášho obyvateľstva, podporíme populáciu, čím do značnej miery budeme riešiť, prípadne vyrovnáme jej pokles a dáme tak pomoc a istotu rodičom za narodenie a výchovu ich dieťaťa. Netreba z existenčných dôvodov prikročiť k prerušeniu tehotenstva, a preto odporúčam tak z ekonomického, ako aj morálne humánneho hľadiska vládny návrh zákona prijať.

Předsedající, místopředseda SL J. Valo: Ďakujem. Ďalej sa prihlásila o slovo poslankyňa Míková. Prosím, aby sa ujala slova.

Poslankyně Míková: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, předložený vládní návrh zákona o mateřském příspěvku umožní zaměstnaným matkám dvou nebo více dětí, aby o nově narozené dítě mohly pečovat tím, že zůstanou doma do jednoho roku věku dítěte a nebudou mít přitom velkou finanční újmu.

Navržený zákon není jen pouhým sociálním opatřením, ale jedním z komplexu praktických kroků, kterými chceme přispět k řešení populačního problému.

Jde tu skutečně o velmi vážnou otázku, protože počet narozených dětí nemá už dlouhá léta uspokojivou tendenci. V posledním předválečném roce se narodilo 16 dětí na každých 1000 obyvatel. Za války se tento počet zvýšil na 19 - 22. Tuto vysokou úroveň počtu narozených jsme si uchovali během prvních deseti poválečných let. V roce 1956 poprvé po delší době počet narozených dětí na tisíc obyvatel klesl opět pod 20 a pak se s určitými výkyvy snižuje až na 15 v letech 1967 a 1968. Teprve v letošním roce zaznamenáváme mírné zlepšení. V I. pololetí se na 1000 obyvatel narodilo více než 16 dětí.

Populační vývoj, jak ho v posledních 10 či 12 letech pozorujeme, musíme hodnotit záporně, protože bude mít v budoucnu velmi nepříjemné následky. Už v letech 1971 - 1972 začne se projevovat pokles práce schopných občanů; v polovině sedmdesátých let počítáme nižší příliv absolventů středních a středních odborných škol.

Současně se mění a bude dále měnit poměr mezi počtem obyvatel v produktivním věku a počtem starých občanů. Šedesátiletí a starší muži spolu s 55letými a staršími ženami už brzo budou představovat 1/5 obyvatelstva. O to obtížněji se budou řešit otázky životní úrovně důchodců.

Připomeňme, že určité obtíže vyplývají i z větších výkyvů počtu narozených. Ty se obrážejí v tom, že i dlouhodobě optimální počet míst ve školách je jednou nevyužit a podruhé nestačí, že s umisťováním jednoho ročníku do povolání jsou obtíže, zatímco jiný ročník nepokryje počet nabízených míst. Je tedy v zájmu naší společnosti, aby se roční počet narozených zvýšil na přiměřenou úroveň a aby si tuto úroveň udržoval bez velkých výkyvů. K dosažení tohoto cíle je nutno jednak vytvořit ovzduší klidu, politické a sociální jistoty a dořešení všech sociálních problémů rodin s dětmi.

Podle rozboru na výživu a výchovu jednoho dítěte je při rozumném uspokojování potřeb nutno do 18. roku věku dítěte vynaložit asi 145 tisíc Kčs, což představuje v průměru 670 Kčs měsíčně. Avšak ještě v roce 1965 činil průměrný čistý měsíční příjem rodin s dvěma dětmi 658 Kčs na hlavu, příjem rodiny s 3 nezaopatřenými dětmi 542 Kčs a příjem rodiny se 4 dětmi 472 Kčs. Příjem na hlavu v této rodině se 4 dětmi byl o 54 % nižší než v bezdětné rodině. Od té doby se díky růstu mezd a díky zvýšení sociálních příjmů situace změnila k lepšímu, avšak výrazný rozpor trvá dále.

Projednávaný návrh zákona je jedním z dílčích splátek na dluh, který máme vůči rodinám s dětmi. Je to maximum, co v současné hospodářské situaci můžeme podniknout. V budoucnu však je nutné tento systém podpor pro zaměstnané matky dále rozvíjet a umožnit, aby v raném věku se z hlediska citového a duševního rozvoje dostávalo dětem opravdu plné mateřské péče, kterou nemůže nahradit žádné kolektivní zařízení. Chtěla bych v této souvislosti připomenout, že kromě finančních otázek tíží podstatnou část mladých rodin také bytová krize. I kdybychom mohli rodiny s dětmi podstatněji zvýhodnit v oblasti jejich příjmů, nemůžeme očekávat velkou chuť k zakládání rodin, když jim zatím nejsme schopni zajistit vlastní střechu nad hlavou, vlastní byt. Z tohoto hlediska je nutno ocenit všechny kroky, které vláda ČSSR i obě národní vlády podnikají k rozvoji bytové výstavby a k formulování cílevědomé bytové politiky. Jestliže toto úsilí přinese plody v podobě rychlejšího zmírňování bytové krize, bude to vůbec jeden z nejvýznamnějších kroků ke zlepšení populačního vývoje.

Určitým pozitivním krokem ve prospěch mladých rodin s dětmi je i současné úsilí o překonání nerovnováhy na trhu, které je jedním z důležitých cílů hospodářského plánu na příští rok. Dlouholetý nesoulad mezi nabídkou a poptávkou po zboží totiž zvýhodňoval ty, kteří měli čas na všelijaké to shánění, přeptávání se v obchodech, vystávání ve frontách a vyhledávání známostí.

Myslím, že není pochyb, že rodina s malými dětmi, kde oba manželé pracují, rozhodně nepatří k těm, kde by otec či matka měli nadbytek volného času. Normalizace poměrů na trhu bude pro ně výraznou úsporou volného času a klidnějšího života v rodině. Odpadne nervozita, děti budou vyrůstat v dobré vzájemné pohodě a rodina se stane tím, čím má být - základem státu.

Věřím, že všichni přítomní poslanci budou pro tento vládní návrh zákona hlasovat.

Předsedající, místopředseda SL J. Valo: Hlási sa ešte niekto o slovo k tomuto bodu? /Nikdo./ Diskusia je ukončená. Prosím súdružku štátnu tajomníčku Brablcovú, aby predniesla záverečné slovo.

Státní tajemnice vlády ČSSR v ministerstvu práce a sociálních věcí dr. V. Brablcová, CSc.: Na dotaz o tom, kdy bude předložena koncepce sociální politiky, bych chtěla říci, že po dohodě s Ústřední radou odborů budeme předkládat koncepci sociální politiky až v souvislosti s dlouhodobým plánem do roku 1980. To pochopitelně souvisí s vytvořenými zdroji, které jsou předpokládány.

Pokud jde o dotaz, jak je to s úbytkem pracovních sil a jak je zabezpečena jeho náhrada, bych chtěla říci, že odhadovaný počet jen pro rok 1970 činí 9500 a že toto číslo je zahrnuto do plánu na rok 1970. Podrobnou strukturu náplně tohoto odhadu předložilo ministerstvo práce a sociálních věcí předsedům všech výborů.

Předsedající, místopředseda SL J. Valo: Prosím teraz spravodajkyňu poslankyňu Kubešovú, aby predniesla záverečné slovo.

Zpravodajka poslankyně L. Kubešová: Soudružky a soudruzi, rozprava vyzněla na podporu, a proto doporučuji schválit vládní návrh zákona o materském příspěvku, jak jsem ve své zpravodajské zprávě uvedla.

Předsedající, místopředseda SL J. Valo: Ďakujem. Počuli ste záverečné slovo a návrh spravodajkyne. Budeme teraz hlasovať.

Kto súhlasí s tým, aby bol schválený vládny návrh zákona o materskom príspevku /tlač 15/ v zmysle spoločnej správy výborov ústavnoprávneho, pre sociálnu politiku a pre poľnohospodárstvo a výživu /tlač 21/, nech zdvihne ruku. /Hlasuje se./ Kto je proti? /Nikdo./ Kto sa zdržal hlasovania? /Nikdo./

Konštatujem, že Snemovňa ľudu prijala tento zákon jednomyseľne.

Dalším bodom programu je

XVIII

Návrh Predsedníctva Snemovne ľudu na rekonštrukciu výborov Snemovne ľudu /tlač 25/SĽ/

Návrh zdôvodní podpredseda Snemovne ľudu súdruh Trojan.

Místopředseda SL J. Trojan: Soudružky a soudruzi poslanci, předložený návrh na rekonstrukci výborů Sněmovny lidu vyplynul z některých změn, které v minulém období nastaly jak ve složení výborů, tak i v určité změně obsahu jejich činnosti.

Především na základě hodnocení výborů, které bylo uskutečňováno ve výborech zejména po zářijovém plenárním zasedání ÚV strany, byli někteří poslanci zproštěni svých poslaneckých funkcí pro své nesprávné postoje, zejména v roce 1968.

Včera jsme vzali na vědomí rezignaci dalších 11 poslanců, kteří se v minulém roce angažovali buď jako organizátoři nebo svými politickými postoji intenzívně napomáhali jak v parlamentě, tak i ve svých volebních obvodech či krajích kontrarevolučnímu procesu. Takováto očista důsledně dovedená dokonce spolu s očistou aparátu Kanceláře Federálního shromáždění nesporně pomůže k ozdravění práce, pomůže obnovit narušené vztahy a soustředit se cele na úsilí za rychlou konsolidaci života v naší vlasti tak, jak nám to naznačují poslední plenární zasedání ÚV naší strany.

Odchod 18 poslanců z poslaneckých funkcí vyžádal si doplnění, zejména výborů zahraničního a kulturního. Jak vyplývá z dosud provedených hodnocení ve výborech, pokoušeli se protisocialistické síly i ti, kteří jim pomáhali, zneužít v zájmu cílů kontrarevoluce zejména tyto dva výbory a dále výbor branný a bezpečnostní.

Výbory při hodnocení své práce konstatovaly, že pravicové skupiny pronikly do těchto výborů, a také za pomoci tisku i rozhlasu ovlivňovaly činnost těchto výborů nesprávným směrem a v některých případech se jim to často přes bouřlivý odpor zdravých sil v některých výborech podařilo.

Výbory Sněmovny lidu přehodnotily nebo přehodnocují svou činnost, zrušily nesprávná usnesení, kritizovaly ty poslance, kteří se v nesprávném směru v minulém roce angažovali a pomohli tak rozebrat se ve víře viny jednotlivých členů výborů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP