/Schůze zahájena v 9.08 hod./
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová
/zvoní/: Soudružky a soudruzi, zahajuji dnešní
zasedání Sněmovny lidu a oznamuji, že
zatím je na schůzi přítomno 182 poslanců.
Prvým bodem programu je
Návrh odůvodní státní tajemnice
vlády ČSSR v ministerstvu práce a sociálních
věcí s. dr. Brablcová, CSc. Prosím,
aby se ujala slova.
Státní tajemnice vlády ČSSR v ministerstvu
práce a sociálních věcí dr.
V. Brablcová, CSc.: Vážené soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci. Vláda ČSSR
vám předkládá k projednání
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákoník práce. Dovolte,
abych vás stručně seznámila s důvody,
které vedly k vypracování návrhu s
jeho hlavními záměry a také s některými
zásadními změnami, ke kterým přijetím
tohoto zákona má dojít v našem pracovním
právu.
Zákoníkem práce, který vstoupil v
platnost dnem 1. ledna 1966, byla u nás dovršena kodifikace
pracovního práva. Zákoník představuje
v této významné právní oblasti
skutečné pokrokový dokument své doby.
Jeho cílem bylo nejen zaručit práva pracujících,
ale také stanovit povinnosti vedoucích pracovníků
i ostatních pracujících a přispět
tím ve společenském pracovním procesu
k rozvoji našeho národního hospodářství.
Je samozřejmé, že v každé právní
normě se odráží doba jejího vzniku.
Proto je nutné ve vhodné době přikročit
k provedení změn těch ustanovení,
která jsou vývojem překonaná a která
tedy již neodpovídají potřebám
naší společnosti.
Tato situace nyní nastala u zákoníku práce.
Po důkladném zvážení všech
příčin zaostávání naší
ekonomiky za potřebami společnosti a po zvážení
možností pracovního práva přispět
ke konsolidaci našeho hospodářského
a politického života vytýčila vláda
Československé socialistické republiky základní
směrnici pro novelizaci zákoníku práce
svým usnesením ze dne 6. června 1969, které
mělo zabezpečit úkoly vyplývající
z plenárního zasedání ÚV KSČ,
konaného v květnu 1969.
V souladu s touto směrnicí je novelizace zákoníku
práce zaměřena především
na upevnění pracovní kázně
a zvýšení autority vedoucích pracovníků.
Je tomu tak proto, že současný stav pracovní
disciplíny je opravdu neuspokojivý a vyvolává
řadu obtíží v našem hospodářském
životě. Je ovšem nesporné, že upevnění
pracovní kázně nemůže být
dosaženo pouze právními předpisy, ale
že je nutno soustavně odstraňovat všechny
příčiny nepříznivě ovlivňující
pracovní morálku, např. v oblasti ekonomiky
a řízení.
Při tomto základním zaměření
novelizace byla však věnována pozornost i úpravám
zlepšujícím dosavadní pracovní
podmínky a pracovněprávní postavení
pracujících, ovšem v rámci možností
daných naší současnou ekonomickou situací.
Pokládám za účelné stručně
zdůvodnit, proč vláda ČSSR navrhuje
provést novelizaci zákoníku práce
zákonem Federálního shromáždění.
Základní úprava účasti občanů
na společenské práci obsažená
v zákoníku práce musí být nezbytně
pro celé území Československé
socialistické republiky jednotná. Proto je třeba
považovat úpravu pracovněprávních
vztahů obsaženou v zákoníku práce
a její změny za jednotné zásady úpravy
pracovněprávních vztahů, jejichž
stanovení přísluší podle článku
22 ústavního zákona č.143/1968 Sb.,
o československé federaci, do působnosti
Československé socialistické republiky. Z
toho důvodu vláda ČSSR doporučila
přijmout navrhovanou novelizaci zákoníku
práce zákonem Federálního shromáždění
tak, aby nový zákon měl bezprostřední
obecnou právní závaznost vůči
všem organizacím i občanům.
Nyní dovolte, abych přešla k nejdůležitějším
navrhovaným změnám zákoníku
práce.
Za nejzávaznější opatření
k upevnění pracovní kázně je
nutno považovat zejména nové znění
§ 46 odst. 1 písm. e/ a f/ a § 53. Smysl navrhovaných
změn je usnadnit rozvazování pracovního
poměru výpovědí a v nejzávažnějších
případech i okamžitým zrušením
s takovými pracovníky, kteří neplní
řádně své povinnosti, takže nejsou
dány důvody proto, aby jim bylo zajištěno
setrvání v dosavadním zaměstnání.
Má se také umožnit rozvázání
pracovního poměru, aby se zlepšila kvalifikační
struktura kolektivu pracovníků, závodů
i jiných organizací.
Jelikož dne 31. prosince 1969 skončí platnost
zákonného opatření předsednictva
Federálního shromáždění
č. 99/1969 Sb., o některých přechodných
opatřeních nutných k upevnění
a ochraně veřejného pořádku,
dospělo se po zhodnocení situace k závěru,
že zájmy naší společnosti vyžadují,
aby některá jeho pracovněprávní
ustanovení týkající se rozvázání
pracovního poměru působila dále a
byla proto přejata do uvedených ustanovení
novely zákoníku.
Pracovník, který dostane výpověď,
nebo s nímž organizace okamžitě zruší
pracovní poměr, má samozřejmě
jako dosud právo, nesouhlasí-li s tímto opatřením,
obrátit se na soud, aby ten spor rozhodl. Tím je
a bude dostatečně zajištěna právní
jistota pracovníků, která je jedním
ze základních principů celého systému
našeho pracovního práva.
Je všeobecně známo, že k porušování
disciplíny dochází také ve vedení
jednotlivých organizací. Projevuje se to výrazně
například v přetahování pracovníků
a v uzavírání pracovního poměru
s nimi, aniž tito pracovníci řádně
rozvázali pracovní poměr u dosavadní
organizace. Tento vysloveně škodlivý jev je
jednou z nejčastějších příčin
nežádoucí fluktuace. Proto se navrhuje v §
270 písm. a/ umožnit ukládání
pokut organizacím za porušení povinností
vyplývajících z pracovněprávních
předpisů, včetně mzdových předpisů.
Je samozřejmé, že vedení organizace
nebo orgán nadřízený organizaci bude
požadovat úhradu pokuty přímo od pracovníků,
kteří porušení zákona zavinili.
Ke stabilizaci pracovních poměrů má
přispět nové znění § 143
a § 227. Nová úprava dává organizaci
možnost, aby na základě dohody s pracovníkem,
kterému umožnila získání nebo
zvýšení kvalifikace, požadovala od něho
úhradu takto vzniklých nákladů, jestliže
nesetrvá v organizaci v pracovním poměru
po sjednanou dobu. Obdobné řešení u
učňů má zabránit přetahování
kvalifikovaných pracovníků jinými
organizacemi tím, že budou povinny nahradit původní
organizaci náklady vynaložené na výchovu
v učebním poměru. K odstranění
typických negativních důsledků dvojího
zaměstnání, kdy často ani v jednom
z nich pracovník neplní řádně
své pracovní povinnosti, se navrhuje upravit §
70 odst. 2 a § 237 odst. 3 tak, aby možnost sjednání
vedlejšího pracovního poměru a dohody
o pracovní činnosti byla vázána na
předchozí písemný souhlas organizace,
u níž je již pracovník v hlavním
pracovním poměru.
Zmocnění uvedené v § 26 odst.1 návrhu
zákona umožní vládám obou národních
republik mimo jiné uložit organizacím povinnost
hlásit okresnímu národnímu výboru
pracovníky, s nimiž byl rozvázán pracovní
poměr pro porušování pracovní
kázně a to ještě před skončením
pracovního poměru, popř. takovou povinnost
uložit i pracovníkům samým. Tím
získají okresní národní výbory
přehled o neukázněných pracovnících,
měnících zaměstnání
a budou mít možnost účinně ovlivňovat
jejich další pracovní zapojení.
Porušování kázně na úseku
odměňování má zabránit
navrhované doplnění § 112 odst. 2, které
rozšiřuje zákaz poskytování jiné
mzdy, než odpovídá mzdovým nebo jiným
předpisům, i na poskytování jakýchkoliv
jiných plnění v souvislosti s výkonem
práce. Tímto výslovným zákazem
bude možno čelit dnes velmi častému
způsobu porušování mzdové kázně.
Organizace, které tento zákaz poruší,
bude možno postihovat rovněž pokutami. Vedle
těchto opatření k upevňování
pracovní kázně přináší
novelizace zákoníku práce i některá
zlepšení pracovních podmínek. Chtěla
bych tu upozornit zejména na tyto úpravy:
K významné změně dochází
v § 195 na úseku odškodňování
pracovních úrazů a nemocí z povolání
tím, že se zvyšují limity pro náhradu
za ztrátu na výdělku po skončení
pracovní neschopnosti jednotně na částku
2500 Kčs. Pracovníkům, jejichž dřívější
průměrný výdělek byl vyšší
než tento limit, se z rozdílu uhradí ještě
50 %.
Pro nárok na prodloužení dovolené na
zotavenou bude napříště rozhodující
každá doba odpracovaná v pracovním poměru
po 18. roce věku, úpravou § 104 dojde totiž
k odstranění rozdílů vzniklých
zápočtem pouze tzv. stopnároků ke
dni 1 . ledna 1966, kdy zákoník práce vstoupil
v účinnost. Toto opatření má
nesporně značný význam, i když
u části pracujících organizace již
tento zápočet provedly na podkladě zmocnění
umožňujícího výjimečně
provést takový zápočet.
Pro délku dovolené se ovšem nebudou započítávat
doby zaměstnání v cizině, jestliže
se pracovník zdržoval mimo republiku bez povolení
příslušných státních orgánů.
V § 157 odst. 2 se pracujícím matkám
dává právo žádat o prodloužení
neplacené mateřské dovolené místo
do jednoho roku věku dítěte až do věku
dvou let: organizace bude povinna této žádosti
vyhovět.
Účastníkům odboje se v § 50 zajišťuje
zvýšená ochrana jejich pracovního poměru
tím, že k jeho rozvázání ze strany
organizace bude nutný předchozí souhlas okresního
národního výboru.
Ke zvýšení právní jistoty pracujících
přispěje ustanovení § 32, podle něhož
bude organizace povinna uzavřít pracovní
smlouvu písemně, půjde-li o pracovní
poměr delší než jeden měsíc.
To však nebude platit pro pracovní smlouvy uzavřené
před 1. lednem 1970.
V § 207 a dalších se upravuje nově postup
při rozhodování pracovních sporů.
Na žádost odborů se upouští od
rozhodčího řízení a zavádí
se smírčí řízení, které
budou provádět komise pro pracovní spory
v závodech. Ustavení těchto smírčích
orgánů bude upraveno zvláštní
vyhláškou.
Celkové finanční náklady spojené
s realizací navrhovaných opatření
se odhadují asi na 170 miliónů Kčs
ročně. Toto zvýšení nákladů
je však spojeno s takovými opatřeními,
jejichž přijetí i v současné
ekonomické situaci je vzhledem k jejich závažnosti
plně odůvodněné.
Závěrem mi dovolte, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, abych vám poděkovala za vaše
podnětné a cenné připomínky,
které nesporně přispěly k tomu,
aby navrhovaný zákon ještě lépe
mohl plnit cíle jím sledované.
Jménem vlády Československé socialistické
republiky navrhuji proto, aby Federální shromáždění
schválilo předložené změny a
podporovalo tak úsilí vlády o konsolidaci
hospodářského života naší
země.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji státní tajemnici soudružce dr.
Brablcové. Zpravodajskou zprávu k tomuto bodu přednese
poslanec Jan Červinka; prosím, aby se ujal slova.
Zpravodaj poslanec J. Červinka: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, projednáváme
dnes vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákoník
práce, jeden z našich nejdůležitějších
kodexů. Slyšeli jste obšírné vysvětlení
navrhovaných změn a doplňků, které
přednesla státní tajemnice vlády ČSSR
v ministerstvu práce a sociálních věcí,
s. dr. Brablcová.
Rád bych úvodem upozornil na několik okolností
z minulosti, z historie zákoníku práce. Nejprve
tedy několik slov k původnímu jednání
o osnově zákoníku práce, které
proběhlo v roce 1965, tedy před více než
čtyřmi lety, v bývalém zdravotním
výboru Národního shromáždění.
Záměrně jsem se vrátil do těchto
materiálů, když jsme projednávali zákoník
práce, a srovnával jsem toto naše jednání
se současnou novelou. Zjistil jsem, že již tehdy
poslanci zdravotního výboru se dožadovali některých
úprav, které nebyly realizovány proto, že
směřovaly hlavně k upevnění
pracovní kázně. Většina tehdejších
připomínek je tedy dnes se značným
časovým odstupem realizována.
V roce 1967, tedy po dvou letech od počátku účinnosti
zákoníku práce, provedl bývalý
zdravotní výbor spolu s ústavně právním
výborem první průzkum působení
tohoto zákona; zdravotní výbor hlavně
se zaměřením na působení těch
ustanovení, která se hlavně týkala
práce žen, mladistvých, těhotných
žen atd. Již tehdy zdravotní výbor zjistil
značné nedostatky působení zákoníku
práce a doporučil řadu opatření,
jak tyto nedostatky odstranit. Většinou se jednalo
o nedostatky rázu organizačního, např.
nepřipravenost pro dodržování zákoníku
práce nebo i nevůle vytvářet podmínky
pro práci žen cestou ekonomickou a pod. Bohužel
jen málo z těchto doporučení bylo
respektováno.
V květnu 1969, tedy v tomto roce, jsme provedli ve
spolupráci s odborovou organizací a federálními
národními ministerstvy práce a sociálních
věcí, jakož i s výborem pro sociální
politiku Sněmovny národů a sociálně
zdravotními výbory České a Slovenské
národní rady průzkumy v závodech a
organizacích nejrůznějších oborů
a získali jsme velké množství cenných
připomínek. Je pravda, že jsme do těchto
závodů šli s návrhy, které nám
tehdy předalo ministerstvo práce a sociálních
věcí a s nimiž souhlasili také odboráři,
které byly většinou zaměřeny
jiným směrem než dnešní novelizace.
V podnicích a organizacích nám řekli
otevřeně své stanovisko k těmto návrhům,
které nebylo vždy souhlasné. I v průzkumu
se již objevovaly náměty, které požadovaly
sankce při porušení povinností ze strany
organizace i jednotlivce na úseku pracovně právních
předpisů, tak jak se nyní objevují
v novém paragrafu 270 a. Některé závody
navrhovaly např. finanční sankci v případech,
kdy organizace zaměstnává pracovníka
bez ukončení pracovního poměru u dřívějšího
zaměstnavatele.
V předloženém návrhu novelizace zákoníku
práce je využita celá řada připomínek,
které vznikly v závodech a které byly získány
naším průzkumem v květnu t.r. Jejich
výpočet by byl velmi zdlouhavý, proto bych
se omezil jen na konstatování, že se jedná
asi o 20 paragrafů, v nichž se promítají
již v této novelizaci připomínky z průzkumu
poslanců z letošního roku.
Novela zákoníku směřuje tedy především
k provedení takových úprav, které
umožní, aby se zákoník práce
stal účinnějším nástrojem
k upevnění pracovní kázně a
socialistického společenského řádu.
Zároveň však respektuje také celou řadu
připomínek, které vznikly v podnicích
v rámci průzkumu a které směřují
i k určitým zlepšením pracovních
podmínek a pracovněprávního postavení
pracovníků podle získaných zkušeností
k lepšímu uplatnění zákoníku
práce.
Při projednávání této novely
ve výborech znovu vyvstalo, jak naléhavě
je potřeba vydat již konečně zákon
o působnosti federálních orgánů
a vymezit kompetenci mezi federálními a národními
orgány.
V průzkumu, který jsme prováděli
v květnu, se objevil také návrh na zavedení
pracovních knížek, resp. tzv. "Záznamníku
o zaměstnání", což by nebylo v
rozporu se zásadou uplatňovanou v návrhu
novelizace § 60 odst.1, že při skončení
pracovního poměru je organizace povinna vydat pracovníku
potvrzení o zaměstnání a uvést
v něm dobu trvání.
Argument proti zavedení těchto záznamníků,
uváděných v odpovědi ministerstva
práce a sociálních věcí ČSSR,
je ten, že by to byl zejména z počátku
nápor na administrativu, tj. například vytištění
knížek, které, jak ukazuje minulá praxe,
neskýtají zcela záruku věrohodnosti.
Výbor pro sociální politiku Sněmovny
lidu projednával předložený vládní
návrh novelizace zákoníku práce a
dodatek federálního ministerstva práce a
sociálních věcí k němu ve společné
schůzi s výborem pro sociální politiku
Sněmovny národů a dospěl - po poradě
s experty - k řadě připomínek, které
v průběhu dalšího projednávání
uplatnil v ústavně právních výborech
obou sněmoven. Většina těchto připomínek
byla vtělena do společné zprávy výborů,
která vám byla rozdána. Cílem těchto
připomínek je jednak zpřesnit navrhovanou
novelizaci, jednak zpřísnit pracovněprávní
podmínky zavedením sankcí, jak pro jednotlivce,
tak i pro organizace, to jest zvýšit nejen odpovědnost
organizace vůči pracovníku, ale i odpovědnost
pracovníka vůči socialistické společnosti.