Zkušenosti i poznatky posledních dnů ukazují,
že pracující z Čech i Slovenska jsou
ochotni znovu obětavě pomáhat při
rekonstrukci národního hospodářství.
Budou ale zřejmě chtít jedno: aby jejich
práce a úsilí měly jasný smysl
a konkrétní cíl. Myslím, že je
třeba přestat jenom hovořit o zlatých
českých rukou, o chytrosti českého
a slovenského člověka, ale začít
konkrétně a cílevědomě řídit
a organizovat naši republiku.
Slova nám nic nezachrání, všeobecné
rozbory a prognózy, touhy po konvertibilitě koruny,
srovnávání, za kolik let či měsíců
můžeme dohnat tu či onu zemi, jsou dnes druhořadé
a někdy zbytečné. Dosáhnout toho,
aby koruna byla směnitelná především
doma, v našich obchodech, aby byla směnitelná
za dostatek zboží dobré kvality a v takovém
sortimentu, jaký naši občané potřebují,
dosáhnout toho lze pouze konkrétními ekonomickými
činy.
Je u nás velmi nízká osobní odpovědnost
za vykonanou práci. Začneme ji upevňovat
velmi důrazně, ale odshora, od pracovníků
centrálních orgánů. Zde může
Sněmovna lidu svou kontrolní činností
sehrát významnou úlohu.
Došlo u nás k hlubokému poklesu kázně
nejen pracovní, ale i společenské. Bude třeba
zřejmě přijmout i zákonná opatření
a zesílit kontrolní činnost. Ale i kázeň
se musí začít upevňovat od shora,
nejen od mistra, ale od ministra. Neděláme to proto,
abychom postupovali tvrdě proti pracujícím,
ale proto, že je to v jejich vlastním zájmu.
V nejbližší době budeme muset soustředit
naše úsilí na přípravu a projednávání
těch zákonů, které mají významnou
měrou přispět ke konsolidaci našeho
národního hospodářství. Mezi
tyto normy patří především zákon
upravující soustavu národohospodářského
plánování, který by měl - jak
to velmi přesvědčivě ukázalo
poslední období - posílit význam,
úlohu a autoritu státních národohospodářských
plánů a rozhodující vliv federálních
orgánů v cílevědomém řízení
jednotné československé ekonomiky. Neméně
důležitý a naléhavý je i zákon,
který upraví vztahy mezi státním rozpočtem
federace a státními rozpočty obou národních
republik, jakož i zásady rozpočtového
hospodaření. V nejbližším období
můžeme očekávat i předložení
návrhu zákona o státním rozpočtu
federace na příští rok. V souvislosti
s tímto návrhem by se měla vyřešit
i daňová povinnost podniků a působnost
federálních ministerstev a federálních
výborů. Vyřešení těchto
obou problémů lze považovat za jeden z předpokladů
pro vypracování státního rozpočtu
pro příští rok.
Nová úprava podnikových daní by měla
podstatně zjednodušit systém dosavadních
odvodů a přispět i k vytvoření
podmínek pro větší stabilizaci hospodaření
podniků, růstu jejich rentability a současně
i k účinnější regulaci jejich
důchodů.
Rovněž zákon o působnosti federálních
ministerstev a federálních výborů,
který začaly výbory naší sněmovny
projednávat již v letním období, by
měl přesně vymezit působnost federálních
orgánů, aby bylo zřejmé, která
ze tří vlád skutečně vládne.
Lze očekávat, že se budeme v krátké
době zabývat i dalšími návrhy
zákonů z oblasti pracovního a sociálního
práva i z dalších oblastí našeho
právního řádu.
V zákonodárné činnosti budeme muset
spolu s vládou vycházet ze zásady, že
dovršení federalizačního procesu musí
přispět jak k plnému uplatnění
obou našich rovnoprávných národů,
tak i k společenské a ekonomické integraci
všude, kde to povede k rozvoji demokratických principů
společenského uspořádání
a k růstu společenského bohatství
celé federace. Těmto základním hlediskům
budeme muset podřizovat zákonodárné
úpravy společenských vztahů ve všech
oblastech.
Federativní uspořádání Československé
socialistické republiky, pro- vedení ekonomické
reformy a uskutečnění řady dalších
změn v jednotlivých oblastech společenského
života předpokládají především
bohatou a složitou zákonodárnou činnost
federálních a republikových orgánů.
Zvláštní pozornost budeme muset věnovat
zejména těm zákonům, které
předvídá ústavní zákon
o československé federaci a které mají
svůj význam nejen pro dovršení federalizačního
procesu, ale mnohé z nich mají významně
napomáhat i stabilizaci a dalšímu rozvoji našeho
národního hospodářství. Přípravu
některých těchto zákonů směřujících
k úplnému provedení ústavního
zákona o československé federaci zahrnula
vláda do svého programového prohlášení,
s nímž předstoupila před Federální
shromáždění již v únoru
letošního roku a v němž označila
vypracování těchto zákonů za
svou přední povinnost. Vláda však nemohla
ze známých důvodů tento úkol
splnit.
Očekávám, že federální
vláda bude ve svém programovém prohlášení,
s nímž před naše obě sněmovny
zítra předstoupí, co možná nejpřesněji
konkretizovat program své činnosti, a to jak na
úseku zákonodárných příprav,
tak i v ostatních oblastech vnitropolitické i zahraničně
politické činnosti.
Mezi základní podmínky pro splnění
všech našich úkolů patří
nesporně také vytvoření takového
prostředí a atmosféry v naší
sněmovně, v nichž se každý poslanec
může plně a tvořivě zúčastňovat
všech parlamentních prací, aby mohl vždy
svobodně vyjádřit své názory
i názory svých voličů a odůvodnit
svá stanoviska. Tyto principy zdůrazňuji
nejen pro jejich demokratickou podstatu, ale zejména proto,
že jen otevřená konfrontace názorů
může vyústit v nejsprávnější
závěry, které budou odpovídat zájmům
naší socialistické výstavby a vůli
našeho lidu. A není jistě důležité
jen to, jaké závěry a rozhodnutí budeme
přijímat, ale i to, jakým způsobem,
jakými metodami budeme přijímat svá
rozhodnutí. Pravidla pro naše jednání
a rozhodování jsou zákonnou formou upravena
v jednacím řádu, který jsme projednávali
a schválili v prvním pololetí letošního
roku. Lze říci, že tento zákon vytvořil
všechny potřebné předpoklady k tomu,
abychom mohli přijímat racionální
a přijatelné řešení všech
otázek, které patří do působnosti
Federálního shromáždění.
Tím, že má náš jednací řád
formu zákona, který budeme sami v naší
praxi aplikovat, dovádíme vlastně princip
ústavnosti a zákonnosti až do naší
vlastní činnosti. Bude tedy záležet
na nás samých, na našem smyslu pro demokratická
práva.
Musíme ovšem počítat s mnoha překážkami
na naší další cestě. Chtěla
bych se vrátit k některým skutečnostem,
na které soudruh dr. Gustáv Husák ve svém
závěrečném projevu na posledním
zasedání pléna ústředního
výboru Komunistické strany Československa
upozornil. Cituji: "Kterýkoliv úsek vezmeme
do rukou, téměř znovu musíme hledat
řešení. Řekl bych skoro jako ve vyhořelém
domě... Kdyby to bylo tak jednoduché, jak to zde
řekl jeden soudruh, "ať vládne vláda,
ať dává příkazy", bylo by
to strašně lehké. Ale vy víte velmi
dobře z vlastní zkušenosti, že řekněme
v této ekonomické oblasti je velká demoralizace
od ministerstev až po poslední pracoviště.
A to žádné nařízení, žádný
zákon rychle nenapraví." Zde končí
citát. O to bude naše práce těžší,
že její výsledky nebyly a nejsou vždy
odvislé jen od našeho vlastního úsilí,
našich vlastních schopností a odbornosti, ale
zvláště od zájmu, serióznosti,
odpovědnosti, odbornosti a politického přístupu
centrálních orgánů, předsednictva
vlády, ministerstev a federálních výborů.
Bude to vyžadovat z naší strany důslednost,
náročnost a tvrdou kontrolu osudu zákonných
opatření, usnesení a doporučení
Sněmovny lidu a jejích výborů.
Domnívám se, že nelze připouštět
nadále takový stav, aby jednotlivé výbory
se neustále vracely ke svým minulým usnesením
a konstatováním, že se neplní, protože
porušování socialistické zákonnosti
přece nespočívá jen v tom, že
došlo k porušení zákona ve vztahu k osobní
svobodě jednotlivce, ale také v porušování
zákona o státním rozpočtu na daný
rok, v porušování zákona o hospodářském
plánu pětiletém i ročním, v
porušování i takových zákonů,
jako je třeba zákon o čistotě ovzduší,
zákon o rodině apod.
Pravda, není to oblast, kde se dá dělat tzv.
vysoká politika, ale pro skutečné zájmy
a potřeby státu a lidu je to oblast velice významná
a zaslouží si i více pozornosti našich
publicistů.
Vážená sněmovno, soudružky a soudruzi,
pro zbytek našeho funkčního období nás
čeká mnoho práce, práce velmi namáhavé
a složité. Jsem však přesvědčena,
že to bude práce plodná a také úspěšná.
Nové vedení Komunistické strany Československa
udělalo již nemálo k tomu, abychom překonali
hlubokou politickou krizi v naší zemi. Byla rozhodným
způsobem politicky poražena pravicová centra
a odražen nápor antisocialistických sil. Stále
konkrétněji se rýsují cesty, jak napravovat
minulé chyby v naší společnosti. Důsledné
uplatňování zásad marxismu-leninismu
vede k vnitřnímu upevňování
našeho státu i k jeho posílení v mezinárodní
oblasti. Jsme dnes znovu pevnou součástí
socialistického tábora.
Přistupujeme k upevnění systému řízení
a řešení ekonomické problematiky.
Pro naše občany se vytvářejí
podmínky klidné, tvůrčí práce
i jistoty v politickém životě a hospodářské
činnosti. Můžeme konstatovat, že oprávněně
vzrůstá důvěra v socialistickou budoucnost
Československa. Tato budoucnost je v našich rukou.
Pevně věřím, že my všichni
- jako poslanci i jako sněmovna - svou politickou, organizátorskou,
zákonodárnou i kontrolní činností
vydatně pomůžeme k rozvoji zdravého
procesu zahájeného na dubnovém zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa. Přeji vám všem
k této další práci hodně nadšení,
síly i dobrých výsledků. /Potlesk./
Předsedající místopředseda
SL J. Valo: Ďakujem súdružke predsedníčke
Snemovne ľudu za jej prejav a prosím, aby sa ujala
ďalšieho vedenia našej schôdze.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Vážená Sněmovno lidu, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, volební komise skončila
sčítání hlasů a podepsala zápis
o dalších volbách.
Prosím předsedkyni volební komise poslankyni
MUDr. Petrusovou, aby přečetla zápis o výsledku
volby místopředsedy Sněmovny lidu, členů
Sněmovny lidu do předsednictva Federálního
shromáždění a předsedů
výborů Sněmovny lidu.
Poslankyně MUDr. A. Petrusová: Zápis
o voľbe podpredsedu Snemovne ľudu dna 15. októbra
1969:
Komisia poslancov, ktorej zloženie som vám čítala,
oznamuje, že pri voľbe podpredsedu Snemovne ľudu
bolo poslancom vydané 243 hlasovacích lístkov.
Hlasovania sa zúčastnilo 239 poslancov, po skončení
hlasovania komisia zistila, že bolo odovzdané spolu
239 platných hlasov. Z toho bolo odovzdané pre navrhnutého
kandidáta Jaroslava Trojana 233 hlasov, proti 6, neplatný
hlasovací lístok nebol, hlasovania sa zdržali
4 poslanci. Pre navrhnutého kandidáta bola odovzdaná
nadpolovičná väčšina hlasov z počtu
prítomných poslancov Snemovne ľudu. Podpísaní
členovia volebnej komisie. /Potlesk./
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji soudružce předsedkyni volební
komise za podání zprávy.
Poslankyně MUDr. A. Petrusová: Ďalší
zápis o voľbe členov Predsedníctva Federálneho
zhromaždenia. Komisia vám oznamuje, že bolo vydané
243 hlasovacích lístkov, hlasovania sa zúčastnilo
234 poslancov, po skončení hlasovania komisia zistila,
že bolo odovzdané pre navrhnutého kandidáta
RSDr. Vasila Biľaka 229 hlasov, proti 5, pre Miroslava Zavadila
229 hlasov, proti 5, Aloisa Indru 229 hlasov, proti 5, Josefa
Korčáka 230 hlasov, proti 4, Eduarda Manďáka
229 hlasov, proti 5, Viléma Nového 225 hlasov, proti
9, MUDr. Soňu Pennigerovú 229 hlasov, proti 5, Oldřicha
Voleníka 231 hlasov, proti 3. Neplatné hlasovacie
lístky neboli, hlasovania sa zdržalo 9 poslancov.
Podpísaní členovia volebnej komisie. /Potlesk./
Zápis o voľbe predsedu Branného a bezpečnostného
výboru Snemovne ľudu a predsedu výboru pre
poľnohospodárstvo a výživu Snemovne ľudu.
Komisia zistila, že bolo poslancom vydané 243 hlasovacích
lístkov, hlasovania sa zúčastnilo 239 poslancov.
Po skončení hlasovania komisia zistila, že
bolo odovzdané spolu 239 platných hlasovacích
lístkov. Z toho bolo odovzdané pre navrhnutých
kandidátov: pre Františka Pechu, predsedu Branného
a bezpečnostného výboru Snemovne ľudu,
235, proti 4, pre Ing. Jiřího Buriana, predsedu
Výboru pre poľnohospodárstvo a výživu
Snemovne ľudu, 238, proti 1.
Neplatné hlasy neboli, hlasovania sa zdržali 4 poslanci.
- Podpísaní členovia volebnej komisie. /Potlesk./
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji soudružce předsedkyni volební
komise za podání zprávy.
Konstatuji, že Sněmovna lidu zvolila do funkce místopředsedy
Sněmovny lidu poslance Jaroslava Trojana. Současně
ho prosím, aby zaujal místo za předsednickým
stolem.
Za členy předsednictva Federálního
shromáždění byli tajnou volbou zvoleni
poslanci RSDr. Vasil Biľak, Alois Indra, Eduard Manďák,
Oldřich Voleník, Josef Korčák, Miroslav
Zavadil, MUDr. Soňa Pennigerová.
Dále zvolila Sněmovna lidu do funkce předsedy
výboru branného a bezpečnostního poslance
Františka Pechu a do funkce předsedy výboru
pro zemědělství a výživu poslance
ing. Jiřího Buriana. Dovolte mně, abych všem
zvoleným poslancům popřála hodně
úspěchu a zdaru při výkonu jejich
nových funkcí. /Potlesk./
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
přistupujeme k pátému bodu dnešního
pořadu
Generální prokurátor ČSSR požádal
Federální shromáždění
podle článku 50 ústavního zákona
o československé federaci dopisem ze dne 11. září
1969 o souhlas k trestnímu stíhání
poslance Sněmovny lidu Václava Prchlíka pro
podezření z trestného činu ohrožení
státního tajemství a ohrožení
státního tajemství ke škodě států
světové socialistické soustavy.
Žádostí generálního prokurátora
ČSSR se zabýval mandátový a imunitní
výbor Sněmovny lidu za účasti poslance
Prchlíka ve smyslu § 78 odst. 2 zákona o jednacím
rádu Federálního shromáždění.
Dne 1. října tohoto roku předložil předseda
mandátového a imunitního výboru Sněmovny
lidu, soudruh Pospíšil, příslušnou
zprávu předsednictvu Federálního shromáždění,
které podle článku 58 odst. 1 ústavního
zákona o československé federaci plnilo působnost
Federálního shromáždění
v době, kdy zasedání Federálního
shromáždění bylo skončeno.
Předsednictvo Federálního shromáždění
přijalo dne 1. října toto usnesení:
"Předsednictvo Federálního shromáždění
dává podle článku 58 odst. 1 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, souhlas k trestnímu stíhání
poslance Federálního shromáždění
Václava Prchlíka pro podezření z trestného
činu podle § 106 odst. 1 a 2 písm. a/ a c/
trestního zákona a § 108 trestního zákona."
Podle článku 58 odst. 4 ústavního
zákona o československé federaci musí
být takové opatření předsednictva
Federálního shromáždění
schváleno na nejbližším zasedání
sněmoven, jinak pozbývá platnosti.
Dávám proto hlasovat.
V této chvíli je v sále přítomno
232 poslanců.
Soudružky a soudruzi, kdo souhlasí, aby Sněmovna
lidu schválila usnesení předsednictva Federálního
shromáždění ze dne 1. října
1969, jímž předsednictvo Federálního
shromáždění dává podle
článku 58 odst. 1 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o československé federaci,
souhlas k trestnímu stíhání poslance
Federálního shromáždění
Václava Prchlíka pro podezření z trestného
činu podle § 106 odst. 1 a 2 písm. a/ a c/
trestního zákona a § 108 trestního zákona,
nechť zvedne ruku! /Děje se./
Kdo je proti? /2 hlasy./ Dva.
Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./ Nikdo.
Konstatuji, že Sněmovna lidu nadpoloviční
většinou schválila opatření,
jímž předsednictvo Federálního
shromáždění dává podle
článku 58 odst. 1 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o československé federaci,
souhlas k trestnímu stíhání poslance
Federálního shromáždění
Václava Prchlíka pro podezření z trestného
činu podle § 106 odst. 1 a 2 písm. a/ a c/
trestního zákona a § 108 trestního zákona.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Přistupujeme k poslednímu bodu dnešního
pořadu