Důvodová zpráva

k návrhu zásad zákona o plemenitbě hospodářských zvířat

(Ekonomicko politický rozbor)

Při hodnocení vývoje našeho zemědělství poukázaly stranické a vládní dokumenty na to, že i když bylo dosaženo v uplynulém období nesporně kladných výsledků, existují na tomto úseku vážné problémy, které je třeba řešit v zájmu našeho národního hospodářství a dalšího rozvoje zemědělství. Za hlavní cestu k odstranění nedostatků označily intenzifikaci rostlinné výroby a přeorientování a zaměření živočišné výroby především na zkvalitnění chovu skotu jako rozhodujícího článku, který podmiňuje zvýšení celkové intenzity zemědělské výroby.

Usnesení pléna ÚV KSČ z ledna 1970 zdůraznilo mimořádný význam zvláštní péče o zvýšení tržní zemědělské výroby jako významného předpokladu zásobování vnitřního trhu potravinami, zejména cílevědomého organizování zvýšení výroby masa a vajec a posílení materiálně technické základny zemědělství a potravinářského průmyslu.

Spotřeba potravin živočišného původu stále stoupá. Zatímco v období před druhou světovou válkou převládala u nás spotřeba potravin rostlinného původu, došlo po druhé světové válce k výraznému přesunu na spotřebu živočišných výrobků. Dokladem toho je například spotřeba masa, která se vyvíjela takto:

Rok

Spotřeba masa v kg na 1 obyvatele ČSR bez ryb (v hodnotě na kosti)

 

Celkem

z toho hovězí

telecí

vepřové

drůbež

1936

38,1

15,2

3,1

14,6

2,2

1950

48,6

15,0

3,0

25,1

2,4

1955

51,2

16,2

3,0

25,4

3,9

1960

61,0

18,3

2,1

32,4

3,9

1965

66,2

18,5

2,0

38,6

4,8

1969

74,8

27,1

1,4

35,5

6,5

Index 1936 1969

196,3

178,3

45,2

243,2

295,5


 

Uspokojovat tuto stoupající spotřebu potravin živočišného původu znamená využívat v chovu hospodářských zvířat moderní poznatky vědy a výzkumu, především v jejich výživě a šlechtitelské práci. Plemenářská práce je tedy intenzifikačním faktorem rozvoje živočišné výroby. Socialistická zemědělská velkovýroba umožňuje svým charakterem, tj. vysokou koncentrací zvířat a specializací zemědělských podniků, aplikovat daleko rychleji a účinněji progresivní formy genetiky velkých populací. Populační genetika, spolu s prověřováním plemeníků podle úrovně potomstva, tj. kontrolou dědičnosti a kontrolou užitkových vlastností hospodářských zvířat, je základní činností v plemenitbě hospodářských zvířat.

Vývoj plemenářství

Šlechtění hospodářských zvířat je úzce spojeno s vývojem celé lidské společnosti. V dlouhém historickém vývoji vznikají první základy šlechtění jednotlivých druhů hospodářských zvířat. Intenzita tohoto procesu je dána kulturou jednotlivých národů. V 18. století vzniká v Evropě základ novodobého chovatelství a plemenitby hospodářských zvířat. V roce 1791 je založena plemenná kniha pro chov anglického plnokrevníka a později i pro ostatní chovy hospodářských zvířat.

Hlavním kritériem pro zápis do plemenných knih byly doložené rodokmeny předků. Dalším významným krokem v zušlechťování hospodářských zvířat, zejména skotu a prasat, byl vznik kontroly užitkovosti v Dánsku v druhé polovině minulého století. Kontrola užitkovosti v Evropě se rozšiřovala postupně do Německa, Švýcarska i Rakouska-Uherska.

Na území Rakouska-Uherska byl vydán v roce 1894 zákon, který mimo zvelebování zemědělství a zřízení polní policie určoval také zvelebovací program v chovech hospodářských zvířat a svými cíli příznivě ovlivňoval vývoj v příštích třiceti letech. Významným ustanovením tohoto zákona bylo, že ukládal okresním institucím stanovit pro jednotlivé obce počet plemeníků, jmenovat výběrové komise pro licentování plemeníků a stanovit rajonizaci jednotlivých plemen. Na území Čech a Moravy udržovali vyspělí chovatelé hospodářsky užitečné styky s dánskými chovateli, s jejichž pomocí se rozšířily v letech 1901 - 1905 metody kontroly užitkovosti především na velkostatky. V té době vznikají u nás také první zájmové chovatelské spolky, zejména na Kroměřížsku, Uhersko-Hradišťsku, Opavsku, na Hané a na statcích feudální šlechty v jižních a východních Čechách. Činnost těchto spolků se mimo rozšíření kontroly užitkovosti mezi ostatní chovatele hospodářských zvířat projevovala také pořádáním místních svodů, okresních hospodářských výstav i výstav národních, například v Praze, Kroměříži, atd., které byly součástí vlasteneckého hnutí v našich zemích. Do těchto oblastí se také v širší míře dovážel na velkostatky především skot ze Švýcarska, Rakouska, prasata a ovce z Německa a Anglie. Na velkostatcích se chovala tato zvířata v čistokrevné formě. Vyšší užitkovost a ušlechtilost dovezených zvířat na velkostatky vedla české rolníky k tomu, aby křížili svá hospodářská zvířata s dovezenými. V tomto období vzniká na našem území základ pro současné české strakaté plemeno především v oblasti Hané, kam byli dováženi býci siemenského skotu z okolí švýcarského Bernu a na Hané vzniká bernsko-hanácký ráz skotu. Tento ráz ovlivnil vývoj skotu postupně na celém území Čech a Moravy. Méně ušlechtilá plemena domácí (české červinky u skotu, šumavské ovce atd.) byla moderními užitkovějšími plemeny postupně nahrazena a vytlačena. Obdobný proces probíhal při zušlechťování ostatních druhů hospodářských zvířat.

Vznik první Československé republiky byl historickým mezníkem i pro další vývoj plemenářství. Zemědělské rady ustanovené pro jednotlivé historické země zřídily odbornou komisi pro záležitosti chovu hospodářských zvířat, která se stává organizátorem celé zvelebovací činnosti v chovech hospodářských zvířat. Činnost Zemědělských rad na tomto úseku byla upravena právním předpisem.

V roce 1924 byl vydán zákon o plemenitbě hospodářských zvířat (koní, skotu, prasat a ovcí). Tento předpis vycházel na úseku zvelebovacího procesu hospodářských zvířat z ustanovení dřívějšího rakousko-uherského zákona z roku 1894, navíc však obsahoval pokrokové zásady pro další rozvoj hospodářských zvířat. Aktivizoval chovatelské spolky a svazy pro rozšiřování kontroly užitkovosti, zejména skotu a určoval základní směry šlechtění hospodářských zvířat.

Kontrola užitkovosti jako základ plemenářské práce se zaváděla postupně u všech druhů hospodářských zvířat, takže po roce 1930 lze konstatovat, že na území Československé republiky se podařilo Zemědělským radám v historických zemích realizovat zákonná opatření a finančními dotacemi a podporami konsolidovat plemenářství, jakož i maximálně rozšířit kontrolu užitkovosti hospodářských zvířat.

Významnou úlohu vedle činnosti Zemědělských rad a chovatelských svazů sehrály v popularizaci zvelebovacích akcí v chovech hospodářských zvířat výzkumné ústavy a zemědělské školy svou osvětovou činností. Rovněž pořádání přehlídek a výstav působilo mezi chovateli významně na další rozvoj chovatelské práce.

Uvedená činnost se projevovala v podstatném zvyšování mléčné i masné užitkovosti hospodářských zvířat v tomto období, tj. po roce 1930, zejména v chovech skotu, prasat a drůbeže byl položen základ dnešních (tuzemských) základních plemen.

Období 2. světové války způsobilo velké ztráty v početních stavech hospodářských zvířat i jejich zdravotním stavu. Vznikem protektorátu byla původní systematická práce narušena. Na odtrženém území prosazovali okupanté rozšiřování německých plemen skotu i prasat, což se nepříznivě projevilo v těchto oblastech po skončení 2. světové války různorodostí chovného materiálu uvnitř jednotlivých plemen. Na území býv. protektorátu bylo vydáno vládní nařízení č. 341/1941 Sb., o plemenitbě hospodářských zvířat, kterým se stanovila povinná kontrola užitkovosti, její rozšíření, kvalitativní podmínky pro výběr plemeníků a vymezení činnosti výběrových komisí. Vydání tohoto předpisu bylo motivováno zájmem okupantů udržet živočišnou výrobu a získat tak předpoklad pro stupňování dodávek živočišných výrobků. Tento předpis platil až do roku 1950, kdy se navázalo zákonem č. 187/1950 Sb. na staré chovatelské tradice a současně na tehdejší poznatky z oblasti genetiky. Tento zákon kromě problematiky plemenitby hospodářských zvířat upravoval i některé otázky z úseku veterinární činnosti, zejména postup při odstraňování příčin nákaz a jiných nemocí zvířat a provádění zdravotních prohlídek zvířat.

Úsek veterinární péče byl již nově upraven samostatným zákonem č. 66/1961 Sb., o veterinární péčí, jímž byl také zrušen výše zmíněný zákon o zdokonalení živočišné výroby. K jeho zrušení došlo proto, že ustanovení o veterinární činnosti i ustanovení upravující plemenitbu hospodářských zvířat byla vývojem již překonána a nemohla být do budoucna účinným prostředkem k rozvoji a zvelebování chovů hospodářských zvířat.

Problematika zvelebování chovů hospodářských zvířat je tedy od 1. října 1961 bez právní úpravy.

Právní předpisy, které jsou dosud platné (vládní nařízení č. 7/1951 Sb., o organizaci a působnosti výběrových komisí, vládní nařízení č. 65/1959 Sb., o nové organizaci plemenářské služby, vyhláška č. 50/1958 Ú. l., o osvědčeních o původství na nové odrůdy zemědělských rostlin a na nová plemena zvířat - část II., vyhláška č. 172/1960 Sb., o inseminaci hospodářských zvířat) neřeší otázky rozvoje a zvelebování chovů hospodářských zvířat.

Tato situace způsobila, že na úseku plemenitby jsou používáni zejména kozli a berani, kteří neprošli výběrem a tak se rozmohla na našem území nelicentovaná tzv. "černá" plemenitba. V praxi to znamená znehodnocení celého stáda. Při neexistenci právního předpisu nemůže ani stát mít dostatečný vliv na zabezpečení koordinovaného postupu v plemenitbě, a tak dochází k hospodářsky neutěšeným stavům, které mohou narušit úroveň živočišné výroby v příštích letech. V současné době, kdy se v zušlechťovacím procesu uplatňují moderní poznatky ze sféry populační genetiky, kdy testovací stanice a kontrolní stáje ověřují progresivními metodami kontrolu dědičnosti užitkových vlastností rodičů, kdy se používá nové technologie v inseminaci, nelze vystačit s dosavadní formou dílčích předpisů, vyhlášek a interních pokynů. V současném období je nezbytně třeba daleko výrazněji vyznačit vliv centrální sféry a uplatnit vědeckovýzkumné poznatky na základě dlouhodobého zušlechťovacího programu, při němž se plně využívá nejnovější výpočetní techniky, nejen pro zpracovávání a vyhodnocování informací dosažených kontrolou užitkovosti a kontrolou dědičnosti a inseminace, ale především pro centrální řízení a provádění genetické reprodukce u plemeníků a plemene jako celku.

Realizace současného plemenářského programu zejména u skotu a drůbeže činí z plemenářských pracovníků pouze dílčí realizátory ústředně řízeného programu. Je třeba zdůraznit, že například inseminace skotu, která znamenala po svém zavedení (vyhláška č. 472/1950 Ú. l.) významné opatření v socializaci našeho zemědělství a zabezpečila i kvalitativně reprodukci stáda skotu v tomto období, byla původně považována především za opatření pro zvýšení produkce telat a ozdravení skotu od pohlavních nákaz. Nyní však inseminace znamená jednoznačně nástroj centrálního řízení pro genetické zlepšení plemen skotu a v budoucnu tomu tak bude i u prasat.

Dokladem vlivu a stoupajícího významu plemenářské práce v rozvoji živočišné výroby ČSR je i vývoj výroby a tržního množství živočišných výrobků v uplynulých dvaceti letech, jak ukazuje tento přehled o výrobě a nákupu hlavních druhů živočišných výrobků v letech 19501969.

Druh

Rok 1950

1955

1960

1965

1969

Index 1969/1950 = 100

Výroba mléka tis. litrů

2 330 292

2 439 663

2 587 688

2 796 585

3 221 111

138,2

Nákup mléka tis. litrů

1 384 337

1 483 373

1 836 664

2 227 196

2 791 969

201,7

Nákup jateč. zvířat celkem tun ž. v.

428 456

430 000

553 912

708 851

786 865

183,7

Z toho nákup jateč. skotu tun ž. v.

217 784

194 193

248 871

302 918

354 823

162,9

Výroba jateč. prasat tun ž. v.

329 756

320 262

365 211

464 399

438 108

132,9

Nákup jateč. prasat tun ž. v.

174 636

197 643

259 427

350 139

332 140

190,2

Výroba vajec tis. ks

1 338 593

1 347 148

1 678 395

2 221 321

2 438 707

182,2

Nákup vajec tis. ks

653 557

648 560

976 700

1 329 040

1 237 715

189,4


 

Vzestup výroby i tržního množství živočišných výrobků za minulých 20 let je tak výrazný, že nelze pominout, že vedle opatření provedených v zemědělských podnicích ve výrobě krmiv a technologií výroby se na tomto výrazném vzestupu podílel i tak významný intenzifikační faktor rozvoje živočišné výroby, jakým je plemenářství.

Vývoj ukazuje, že se naopak v plné míře ve všech podmínkách nepodařilo dosud plně využívat vyšlechtěných produkčních schopností (genetického základu) jednotlivých druhů hospodářských zvířat. Svědčí o tom výsledky dosažené v chovech hospodářských zvířat zapojených do kontroly užitkovosti v plemenných chovech. Tyto chovy vykazují oproti výsledkům normálních užitkových chovů vyšší úroveň užitkovosti, například u mléka o 800 - 1200, v chovu prasat o 3 - 5 odstavených selat na jednu prasnici ročně. Produkční schopnost vyšlechtěných linií nosných plemen drůbeže vykazuje vyšší užitkovost na jednu nosnici ročně minimálně o 50 - 90 vajec.

Přehled o dosažené úrovni užitkovosti a o celkovém počtu hlavních druhů hospodářských zvířat chovaných v ČSR ukazuje tabulka (příloha I.).

Zvlášť významný vzestup je zaznamenán v mléčné užitkovosti skotu a v reprodukčních schopnostech základního stáda krav a prasnic. Rovněž užitkovost slepic a denní přírůstky skotu u výkrmu, včetně vzestupu jejich porážkových vah dokazují, že centrálně plánovitě řízená socialistická zemědělská výroba je schopna zabezpečovat progresivní vzestup šlechtění plemen a využívání dosažených produkčních schopností. Tento směr vývoje je nezbytné v zájmu zabezpečení plynulého zásobování trhu živočišnými výrobky dále rozvíjet a podporovat.

Významným faktorem v této podpoře by se měla stát předkládaná právní norma o plemenitbě hospodářských zvířat, která by odstranila problémy vyplývající z dosavadního bezprávního stavu, spočívající v tom, že

- živočišná výroba nemá na úseku zušlechťování chovů hospodářských zvířat základní právní předpis a všechna opatření vykonává plemenářská organizace opírající se jen o subsidiární právní předpisy, výnosy a směrnice,

- tento stav umožňuje, aby se uplatňovaly různé a krátkodobé tendence, které nepodporují intenzitu zušlechťovacího procesu základních plemen hospodářských zvířat tak, jak by to bylo v zájmu zvelebování chovů žádoucí,

- nedostatek právních předpisů neumožňuje plně aplikovat v zemědělských podnicích v plném rozsahu progresivní vědecko-výzkumné poznatky ve sféře populační genetiky (výkup zvířat do testovacích stanic apod.). Tím je oslaben vliv centrální sféry k rychlejšímu prosazení vědeckotechnických poznatků k dalšímu plánovitému řízení rozvoje živočišné výroby,

- socialistickým zemědělským organizacím i ostatním chovatelům se ukládají určité povinnosti bez zákonného podkladu,

- není účinného právního prostředku k potírání pokoutní tzv. "černé" plemenitby a k zamezení národohospodářských škod s tím spojených. Jde zejména o používání nelicentovaných plemeníků v soukromém sektoru.

Tento právní předpis by měl zabezpečovat vedle účasti chovatelů na zvelebovacím procesu především vliv centrální sféry řízení při zvelebovacím procesu v chovech jednotlivých druhů hospodářských zvířat a zajistit centrální sféře takový vliv, aby mohla svými rozhodnutími přímo a vždy co nejrychleji progresivní vědecko-výzkumné poznatky a výsledky kontroly užitkovosti a kontroly dědičnosti při plném využívání moderní výpočetní techniky aplikovat do zvelebovacího procesu v chovech hospodářských zvířat.

Organizace plemenářství

Po první světové válce byly pro zvelebovací funkci ustaveny Zemědělské rady v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Opíraly se o chovatelské spolky a síť poradců. Zemědělské rady řídily převážně zvelebování hospodářských zvířat. Chovatelské spolky později byly organizovány ve svazech chovatelů. Úkolem svazu chovatelů bylo především organizovat a vykonávat kontrolu užitkovosti u všech hospodářských zvířat a napomáhat též při obstarávání plemeníků. Zemědělské rady působily až do roku 1942, kdy převzaly řízení zvelebovací práce v chovech hospodářských zvířat svazy pro zemědělství a lesnictví, Svazy měly vždy pro obvod několika okresů svou pobočku a síť konsulentů. Výkon kontroly užitkovosti zůstal ve svazu chovatelů, který zaměstnával pro ty účely kontrolní asistenty, vedl také plemenné knihy a pořádal trhy na plemeníky. Výběr plemeníků u všech druhů hospodářských zvířat prováděly komise pro výběr plemeníků, které zřizovalo ministerstvo zemědělství, případně okresní úřady, pokud šlo o každoroční výběry v plemenitbě již působících plemeníků.

V roce 1945, kdy byl zřízen Jednotný svaz českých zemědělců, byla zvelebovací činnost v chovech hospodářských zvířat začleněna do tohoto svazu, který ji uskutečňoval prostřednictvím svých oblastních úřadoven a jejich konsulentů. Svazy chovatelů, které zůstaly organizačně zachovány, vykonávaly nadále kontrolu užitkovosti všech hospodářských zvířat a vedly plemenné knihy.

Po zrušení Jednotného svazu českých zemědělců a srazů chovatelů po roce 1948, přešla zvelebovací činnost na okresní a krajské národní výbory, včetně kontroly užitkovosti a kontroly dědičnosti a vedení plemenných knih.

Skutečnost ukázala, že toto začlenění zvelebovací činnosti v chovech hospodářských zvířat nebylo úspěšné.

Počet celoročně kontrolovaných krav klesl v roce 1953 zhruba na 37 000 ze stavu 111 000 v roce 1946. Došlo i ke zničení plemenných knih a tím ke ztrátě kontinuity výsledků plemenných zvířat. Vládním nařízením č. 38/1955 Sb. byl zřízen Inspektorát státních plemenářských stanic, který měl své krajské správy. Tyto organizace zabezpečovaly jednak kontrolu užitkovosti a kontrolu dědičnosti, vedení plemenných knih a inseminaci skotu. V době činnosti těchto organizací (1955 - 1959) došlo k rozšíření kontroly užitkovosti krav celoročně kontrolovaných. V roce 1959 byla zřízena vládním nařízením č. 65/1959 Sb. Státní plemenářská správa jako státní rozpočtová organizace. V krajích působily krajské plemenářské správy. Jejich činnost navazovala na činnost Inspektorátu státních plemenářských stanic. Ekonomická hlediska a potřeba snížit vázanost na státní rozpočet vedly ministerstvo zemědělství a výživy ČSR v roce 1969 ke zřízení Státních plemenářských podniků, generální ředitelství, s 1 - 3 plemenářskými podniky v rámci kraje.

V důsledku této organizační změny začala í tato organizace hospodařit podle zásad vládního nařízení č. 100/1966 Sb., vznikly nové ekonomické vztahy a plemenářské podniky v rámci zemědělství byly začleněny do systému stejných hodnotových ukazatelů jako ostatní výrobně zemědělské podniky s podnikatelskou činností.

Mezi plemenářskými a zemědělskými podniky se vytvářejí nové integrační vztahy, uplatňují se nové dodavatelsko-odběratelské vztahy a rovněž ceny za úkony plemenářské služby byly stanoveny jednotně.

Organizace Státní plemenářské podniky byla zahrnuta do soustavy mimocenových ekonomických nástrojů, v rámci kterých mají zvláštní poslání subvence na financování těch činností, kterými tato organizace realizuje delegovanou pravomoc státní správy v rozvoji živočišné výroby. Je to okruh subvencovaných činností v kontrole užitkovosti a dědičnosti, v chovu koní, jakož i subvence k celkovému zlepšení plemenářské práce.

Funkci kontrolního a dohlédacího orgánu nad činností plemenářské organizace, zejména v zájmu objektivity při kontrole dědičnosti, při testování zvířat v testovacích zařízeních pro kontrolu dědičnosti vykonává dosud ministerstvo zemědělství a výživy ČSR. Ministerstvo zemědělství a výživy ČSR jako ústřední orgán řízení zemědělství bude vykonávat funkci státního kontrolního a dohlédacího orgánu nad plemenářskou organizací v těchto rozhodujících úsecích:

a) provádění kontroly užitkovosti a dodržování metodik vydaných ministerstvem zemědělství a výživy ČSR a stanovení užitkové hodnoty zvířat,

b) provádění kontroly dědičnosti a dodržování metodik vydaných ministerstvem zemědělství a výživy ČSR, stanovování plemenné hodnoty především u plemeníků,

c) výběr zvířat podle výsledků dosažených kontrolou užitkovosti a kontrolou dědičnosti k účelům reprodukce stavu plemeníků a reprodukce plemene jako celku,

a funkci rozhodčího orgánu při rozporech vzniklých mezi plemenářskou organizací a chovateli při činnostech uvedených pod písm. a) - c), nad kterými mu přísluší dozor.

Kromě uvedených činností plemenářské organizace a kontrolní a dohlédací funkce ministerstva zemědělství a výživy ČSR, je v zájmu objektivity svěřován základní výběr plemeníků, jímž se určuje výchozí plemenná hodnota a použití plemeníků u jednotlivých druhů hospodářských zvířat výběrovým komisím. Jejich členy jmenuje ministr zemědělství a výživy ČSR z řad nejlepších odborníků, praktických chovatelů, pracovníků vědeckovýzkumných institucí a škol, odborníků z plemenářské organizace a Státní veterinární správy; přitom je dbáno, aby ve výběrových komisích převažoval počet odborníků z praxe a ostatních vědeckovýzkumných institucí nad počtem odborníků z plemenářské organizace.

Ministerstvo zemědělství a výživy ČSR ve smyslu čl. 9 a 18 zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, vypracovalo návrh zásad zákona o plemenitbě hospodářských zvířat.

Navržená právní úprava sleduje cíl vytvořit právní základ pro rozvoj zvelebovací činnosti v chovech hospodářských zvířat v ČSR, který vychází z dosaženého stupně rozvoje socialistických výrobních vztahů v našem zemědělství a bude účinným nástrojem pro další úspěšný rozvoj živočišné výroby ve velkovýrobních formách chovu hospodářských zvířat. Jeho úlohou bude přispět k dosažení potřebného počtu zdravých hospodářských zvířat s vynikající plemennou hodnotou a vysokou užitkovostí a zajišťovat tak podstatný vzestup úrovně zemědělské výroby na úroveň výroby průmyslové.

Návrh zásad upravuje některé základní otázky plemenitby, zejména pokud jde o její provádění, výběr a opatřování plemeníků, o účinnou selekci na základě kontroly užitkovosti a kontroly dědičnosti, uznávání chovu pro rozvoj plemen a poskytování odborných služeb za úhradu.

Návrh zásad je vzhledem ke speciální a úzce odborné problematice vypracován za účasti předních odborníků z vysokých škol, vědeckovýzkumných pracovišť i zástupců praxe a byl posouzen v odborných komisích Československé akademie zemědělské.

Navrhovaná právní úprava postihuje jen chov základních druhů hospodářských zvířat v ČSR. Nepůjde tedy o komplexní zákon o živočišné výrobě. Zpracování takového předpisu, který by zahrnoval všechna odvětví jako chov včel, kožešinových zvířat, psů a drobného hospodářského zvířectva (králíci, plemena drůbeže nehodící se pro velkovýrobní technologii apod.) by si vyžádalo nejméně 3 - 4 let a jeho zpracování by muselo být projednáváno s velkým počtem zájmových organizací jako například Českého svazu včelařů, Českého svazu chovatelů drobného zvířectva apod.

Současná situace jak ve výrobě, tak i ve stoupající poptávce po výrobcích živočišného původu na trhu potravin si však vyžaduje v době co nejkratší vydat právní předpis, který by jednoznačně upravoval pravidla plemenitby hospodářských zvířat a jejich zvelebovací proces v zájmu co nejrychlejšího zdokonalování živočišné výroby.

Při zpracovávání návrhu zásad byly respektovány mezinárodní dohody se státy RVHP a Evropským sdružením chovatelů strakatého skotu na úseku uplatňování jednotných metod kontroly užitkovosti a kontroly dědičnosti, přičemž jsou dodržována pravidla mezinárodní spolupráce.

Navrhovaná právní úprava byla projednána meziresortně a její výsledky jsou uvedeny v závěru materiálu. Materiál byl zpracován v úzké součinnosti s ministerstvem zemědělství a výživy SSR, které k řešení této problematiky vypracovává samostatný obdobný zákon.

Navrhovaná právní úprava byla projednána též s krajskými národními výbory, s krajskými odděleními ministerstva zemědělství a výživy ČSR a okresními zemědělskými sdruženími. Problematika přirozené plemenitby, zejména v chovu ovcí a koz, byla po připomínkovém řízení projednána též se zástupci některých vybraných okresních národních výborů, kde je tato problematika nejaktuálnější a s Českým svazem chovatelů drobného zvířectva.

V materiálu jsou rovněž respektována všechna doporučení a připomínky Legislativní rady vlády ČSR.

Nová zákonná úprava si nevyžádá zvýšení počtu pracovníků ministerstva zemědělství a výživy ČSR, ani v plemenářské organizaci. Rovněž tak si nevyžádá zvýšení požadavků na státní rozpočet.

Příloha I.

Rok

Roční dojivost na 1 krávu litrů

Odchov telat na 100 krav (čistá natalita) kusů

Roční odchov selat na 1 prasnici kusů

Roční snáška vajec na 1 slepici kusů

Denní přírůstky v dkg

Průměrné porážkové váhy v kg

skotu ve výkrmu

prasat ve výkrmu

jatečný skot

jatečná telata

jatečná prasata

JZD

státní statky

JZD

státní statky

1950

1630

X

X

117

X

X

X

X

396

57

96

1955

1659

77,1

10,7

95

X

34

X

49

386

55

102

1960

1832

82,3

10,9

109

X

50

X

40

400

54

89

1965

2040

88,5

13,9

148

66

50

43

42

433

51

104

1969

2449

90,6

17,0

172

74

65

51

50

473

102

108

Index 1969/1950 = 100

150,2

117,5

158,9

147

-

191,2

-

102,-

119,4

178,9

112,5


 

x) Statisticky neevidováno.

Příloha II.

Organizační struktura plemenářského podniku

s nejširší plemenářskou činností

Příloha III.

Organizační struktura oboru plemenářství

Příloha IV.

Výsledek meziresortního připomínkového řízení

Návrh zásad zákona o plemenitbě hospodářských zvířat byl zaslán k připomínkám ministerstvům ČSR, Federálnímu výboru pro zemědělství a výživu, všem KNV a národním výborům statutárních měst.

Ministerstva plánování a průmyslu svá stanoviska k návrhu zásad nesdělila.

Ministerstva financí, dopravy, kultury, zdravotnictví, lesního a vodního hospodářství, práce a sociálních věcí a Federální výbor pro zemědělství a výživu s navrhovanými zásadami souhlasí.

Připomínkám ministerstev spravedlnosti, výstavby a techniky, vnitra, obchodu a školství bylo vyhověno.

Národní výbory byly požádány, aby se vyjádřily zejména k zásadě 12, kde je alternativně navrhována působnost národních výborů při ukládání pokut za porušení předpisů.

Připomínky zaslaly všechny KNV (kromě Jihočeského KNV) a národní výbory statutárních měst. Všechny souhlasí s navrhovanou právní úpravou a vesměs doporučují přijmout v zásadě 12. alternativu 1. Severomoravský KNV pouze připomíná, že je pro národní výbory nutné zajistit zvýšení funkčních míst a mzdových prostředků alespoň o jednoho pracovníka na okres.

Národní výbor města Plzně, Ostravy, Brna a Jihomoravský KNV doporučují přijetí alternativy 2 v zásadě 12. z důvodů nedostatečného obsazení odborů lesního a vodního hospodářství a zemědělství.

Ministerstvo zemědělství a výživy ČSR doporučuje k přijetí v zásadě 12. alternativu 1. Pokud jde o požadavek zvýšení počtu pracovníků na národních výborech nevyplývá tento jen z rozšíření působnosti národních výborů založené tímto zákonem, ale z celkového rozsahu činnosti těchto odborů na národních výborech vůbec. Tuto otázku bude nutno řešit v souvislosti s úpravou působnosti národních výborů a územního členění ČSR.

V Praze dne 29. srpna 1970

Předseda vlády ČSR:

Josef Korčák v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP