Předseda České národní rady
Evžen Erban a místopředsedové
dr. Ambruz, Jedlička a Toman
Členové vlády České socialistické
republiky místopředseda vlády ing. Rázl,
ministři ing. Lér, Hamerník, doc. ing. Löbl,
prof. MUDr. Hrbek, PhDr. Brůžek, RNDr. PhMr. Vlček,
Grösser, Toman, prof. JUDr. Starý, Urbánková,
Horník
150 poslanců České národní
rady podle prezenční listiny.
Z Kanceláře České národní
rady: sekretář České národní
rady dr. Vácha
Předseda ČNR E. Erban /zvoní/: Zahajuji
šestou schůzi České národní
rady.
Oznamuji, že dne 16. prosince 1969 neočekávaně
zemřel poslanec České národní
rady soudruh plk. Václav Ircing. Soudruh Ircing byl dlouholetým
poslancem Národního shromáždění,
poslancem České národní rady byl od
jejího vzniku a platně se podílel na vzniku
ústavního zákona o čs. federaci.
Prosím soudružky a soudruzi, abychom jeho památku
uctili povstáním. /Přítomní
uctívají povstáním a chvílí
ticha památku zemřelého poslance V. Ircinga./
Děkuji.
Z poslanců České národní rady,
kteří byli zvoleni v doplňovací volbě
v 5. schůzi, nesložili dosud slib někteří
poslanci. Dnes jsou z nich přítomni poslanci Miroslav
Hudeček a, Olga Pelikánová.
Podle čl. 114 ústavního zákona o čs.
federaci skládá poslanec svůj poslanecký
slib ve schůzi České národní
rady, které se poprvé účastní.
Protože se poslanci Miroslav Hudeček a Olga Pelikánová
dostavili do dnešní schůze, přistoupíme
ke složení jejich poslaneckého slibu.
Slib bude složen tím způsobem, že bude
přečtena předepsaná formule poslaneckého
slibu a jmenovaní poslanci ke mně přistoupí
a složí slib podáním ruky a slovem "slibuji".
Žádám nyní o přečtení
formule poslaneckého slibu a jmenované poslance
žádám, aby ke mně přistoupili
vykonat slib.
Sekretář ČNR dr. Vácha /čte/:
"Slibuji na svou čest a svědomí, že
budu věren Československé socialistické
republice, České socialistické republice
a věci socialismu. Budu dbát vůle a zájmů
lidu, řídit se ústavou a ostatními
zákony ČSSR i ČSR a pracovat k tomu, aby
byly uváděny v život."
/Poslanci M. Hudeček a O. Pelikánová přistupují
k předsedovi E. Erbanovi a podáním ruky a
slovem "slibuji" skládají poslanecký
slib./
Předseda E. Erban: Děkuji. Tím poslanci
Miroslav Hudeček a Olga Pelikánová složili
svůj poslanecký slib.
Předsednictvo České národní
rady se ve své schůzi dne 16. prosince 1969 usneslo
navrhnout České národní radě
k projednání tento pořad schůze, který
je uveden i na rozeslané pozvánce:
I. Zpráva mandátového a imunitního
výboru České národní rady o
ověření platnosti doplňovací
volby poslanců ČNR. Zpravodaj poslanec Zdeněk
Gavenda.
II. Společná zpráva výboru ČNR
pro plán a rozpočet a ústavně právního
výboru ČNR k vládnímu návrhu
zákona České národní rady o
státním rozpočtu ČSR na rok 1970.
Společný zpravodaj poslanec prof. dr. Ladislav Veltruský,
CSc.
III. Společná zpráva výboru ČNR
pro plán a rozpočet, ústavně právního
výboru a průmyslového výboru k vládnímu
návrhu zákona České národní
rady o podnikových daních a příspěvku
na sociální zabezpečení. Společný
zpravodaj poslanec ing. Jiří Souček.
IV. Zpráva předsedy České národní
rady podle § 60 odst. 1, číslo 5 zákona
ČNR č. 1/1969 Sb., o jednacím řádu
ČNR, o činnosti předsednictva České
národní rady.
Slyšeli jste, soudružky a soudruzi poslanci, návrh
denního pořadu 6. schůze České
národní rady.
Má někdo k přednesenému návrhu
pořadu dnešní schůze nějaké
připomínky nebo námitky? /Připomínky
nebyly./
Nemá.
Konstatuji, že je přítomno 120 poslanců
České národní rady, že tedy je
Česká národní rada schopna se usnášet.
Přistoupíme ke schválení denního
pořadu.
Kdo s navrženým pořadem dnešní
schůze souhlasí, nechť zvedne ruku. /Děje
se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo.
Děkuji. Tím Česká národní
rada schválila svůj denní pořad.
Přistoupíme k projednávání
I. bodu pořadu, kterým je
Zpravodajskou zprávu přednese předseda mandátového
a imunitního výboru poslanec Zdeněk Gavenda.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Posl. Gavenda: Vážená Česká
národní rado, soudružky a soudruzi poslanci,
mandátový a imunitní výbor České
národní rady mne pověřil, abych vám
podal zprávu o přezkoumání platnosti
doplňovací volby 62 nově zvolených
poslanců České národní rady.
Podle ustanovení § 64 zákona ČNR č.
1/1969 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, je úkolem mandátového
a imunitního výboru zkoumat platnost volby poslanců
České národní rady. Proto se mandátový
a imunitní výbor na své schůzi dne
22. 12. 1969 zabýval platností doplňovací
volby poslanců ČNR, provedené v 5. schůzi
České národní rady dne 26. 11. 1969.
Zkoumal přitom, zda jsou splněny všechny náležitosti
příslušných zákonných
norem.
Podle § 2 ústavního zákona č.
117/1969 Sb., o prodloužení volebního období
národních výborů, národních
rad a Federálního shromáždění,
Nejvyššího soudu, krajských, okresních
a vojenských soudů, vyžaduje-li to řádný
chod zastupitelského sboru, může tento sbor
na návrh příslušného orgánu
Národní fronty doplnit volbou počet svých
členů. Ve smyslu tohoto ustanovení navrhlo
předsednictvo ústředního výboru
Národní fronty ČSR, aby Česká
národní rada doplňovací volbu poslanců
České národní rady vykonala. Současně
předsednictvo ústředního výboru
Národní fronty ČSR předložilo
návrh 62 kandidátů na poslance České
národní rady. Předsednictvo České
národní rady na své 20. schůzi dne
6. 11. 1969 zařadilo doplňovací volbu na
pořad 5. schůze České národní
rady, která dne 26. 11. tuto volbu tajným hlasováním
provedla.
Podle zprávy volební komise uvedené v protokolu
a podané ústně poslancem JUDr. Václavem
Chytilem na schůzi pléna dne 26. 11. 1969 po skončené
volbě všech 62 kandidátů obdrželo
nadpoloviční většinu hlasů poslanců
přítomných při volbě a bylo
ve smyslu § 35 odst. 1 zák. ČNR č. 1/1969
Sb., o jednacím řádu České
národní rady, zvoleno za poslance České
národní rady. Doplňovací volba byla
tak provedena v souladu se zákonnými předpisy.
Mandátový výbor proto navrhuje, aby Česká
národní rada přijala toto usnesení:
Česká národní rada souhlasí
se zprávou svého mandátového a imunitního
výboru a konstatuje, že v doplňovací
volbě podle ústavního zákona č.
117/1969 Sb. byli poslanci České národní
rady platně zvoleni. Česká národní
rada proto podle čl. 113 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o československé federaci,
ověřuje platnost voleb těchto poslanců.
Předseda E. Erban: Slyšeli jste zprávu
mandátového a imunitního výboru. Má
někdo k této zprávě nějaké
připomínky? /Připomínky nebyly./
Nemá. Můžeme tedy přistoupit k hlasování,
a to tak, že budeme hlasovat o celé zprávě
mandátového a imunitního výboru najednou
ve znění předložené zprávy
výboru /tisk 57 /.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? /Námitky nebyly./
Námitky nejsou. Kdo tedy souhlasí s předloženou
zprávou mandátového a imunitního výboru,
nechť zvedne ruku! /Děje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji, tím Česká národní
rada ověřila platnost doplňovací volby
poslanců České národní rady
zvolených ve schůzi České národní
rady dne 26. 11. 1969.
Tím je projednán 1. bod pořadu schůze.
Druhým bodem schváleného pořadu je
Mám za povinnost vás informovat o tom, že předseda
vlády ČSR prof. ing. Kempný mne požádal,
aby byl omluven na této 6. schůzi České
národní rady, jíž se nemůže
zúčastnit pro onemocnění.
Společným zpravodajem k tomuto bodu je poslanec
prof. dr. Ladislav Veltruský. Prosím ho, aby se
ujal slova.
Zpravodaj posl. prof. Veltruský: Vážená
Česká národní rado, soudružky
a soudruzi poslanci! Hovořím k tisku č. 54
a k tisku č. 56. Chtěl bych zdůraznit některé
momenty, které ukazují složitost rozpočtových
prací v letošním roce. Je to, jak víte,
trvající nerovnováha v národním
hospodářství, zpomalení tempa růstu
výroby a pokles efektivnosti, který vede nakonec
k nižší tvorbě zdrojů proti předpokladům,
nesoulad mezi růstem mezd a produktivitou práce,
další negativní jevy v rozestavěnosti
a nárůstu zásob, nerovnováha mezi
poptávkou a nabídkou na vnitřním trhu,
pokles spořivosti obyvatelstva při současném
zvýšení tempa růstu peněžních
příjmů obyvatelstva a trvající
nebezpečí schodkového hospodaření
státního rozpočtu za letošní
rok.
Zároveň je však možno konstatovat některé
příznivé rysy nebo tendence, nebo jejich
náznaky, že se totiž zastavila řada sestupných
křivek, v nemalé míře zřejmě
i následkem vládních opatření
z června letošního roku. To je myslím
jeden z vážných momentů jakéhokoliv
konsolidačního pohybu. Na druhé straně
je pak možno konstatovat určitá zjištění,
že při zpomalení průmyslové výroby
na některých úsecích roste finalita
výroby, což znamená velice pozitivní
rys a prvek v naší ekonomice. Je-li obecná
tendence k nárůstu zásob, nesmí přehlížet
ty momenty, které ukazují, že na některých
úsecích se dostávají do pohybu existující
rezervy. Takový vývoj je velmi vítaný
tam, kde máme svoje bohužel tradiční
problémy a obtíže, jako mimořádně
velikou výrobní spotřebu, malou finalitu,
narůstání rozpracovanosti a podobně,
čili kde se nám dosud vyskytují určité
prvky živelnosti ve vývoji plánovaného
hospodářství.
Druhým takovým vážným momentem
je problém úspornosti, hospodárnosti či
efektivnosti. Nechci nosit dříví do lesa,
ale myslím, že není nikdy škoda si připomenout,
že hospodárnost může být chápána
ekonomicky, ale také zcela mechanicky a že tedy podle
toho, jakým způsobem je chápána, může
mít tlak na úspornost v inflační situaci,
efekt zmírňování inflačního
napětí, ale může také napětí
zvyšovat.
Myslím, že všichni znáte ono rčení,
že nikdy nejsme dost bohatí na to, abychom na určitých
věcech šetřili.
Jde tedy o otázku selekce v úsporách a otázku,
jaké perspektivy další tvorby zdrojů
se zakládají. Toto hledisko považuje česká
vláda za prvořadé. Myslím, že
podobně i práce zákonodárného
sboru a jeho výborů se musí během
celého roku zaměřovat na to, aby se účinně
prosazovala úspornost v celém našem národním
hospodářství a ve všech jeho sférách
aby zároveň s úsporností bylo tvrdě
uplatňováno hledisko tvorby a rozšiřování
zdrojů, které je pozitivní stránkou
při obnovování hospodářské
rovnováhy. Myslím také, že řada
opatření, která se provádějí
v současné době, vyžaduje plné
podpory nejen zde při projednávání
a hlasování, ale i při jednání
s občany v okresech a obvodech. Po doplnění
České národní rady poslanci, kteří
mají těsnější vztahy a vazby
k místům, která reprezentují, je tím
více otázkou přístupu každého
jednotlivého poslance, aby podpořila pomáhal
vytvořit všeobecné psychologické protiinflační
prostředí. Dosud nám velmi negativně
působilo posilování a zvyšování
inflačního psychologického klimatu u spotřebitele,
u podniků i státní správy. Jsem v
této souvislosti přesvědčen, že
pevnost důchodové politiky ve všech sférách
našeho hospodářství povede k větší
rozvážnosti v nákupech i ve spotřebě.
Jestliže se nám podaří toto obecné
protiinflační klima, určité napětí
na straně peněz vytvořit, uděláme
myslím pro stabilizaci celé ekonomiky velice mnoho.
To není žádná specifická věc
pro Československo, to je určitá ekonomická
vazba, která se ve všech zemích vždy znovu
opakuje, jestliže se vytvářejí obdobné
podmínky. Podporujeme v současné situaci
úsilí vlády o restriktivní politiku
a odhodlání čelit tlakům na rozšiřování
výdajů, zejména tam, kde jejich hospodářský
přínos je pochybný.
Jestliže vláda předpokládá dnes
v podstatě vyrovnaný rozpočet, je třeba
ocenit práci všech, kteří se na zabezpečení
tohoto náročného úkolu podíleli,
a vyslovit jim za to náš upřímný
dík.
Samozřejmě v rozpočtu se objevují
nemalé problémy. Napjatost předloženého
vládního návrhu státního rozpočtu
ČSR na rok 1970 je zřejmá z toho, že
růst rozpočtových příjmů
proti očekávanému plnění za
rok 1969 představuje převážnou část
plánovaného přírůstku národního
důchodu ČSR, takže na krytí přírůstků
potřeb, které nejsou financovány z rozpočtu,
zbývá jen poměrně málo prostředků.
Návrh rozpočtu obsahuje v této souvislosti
velmi náročné mobilizační úkoly
jak pro výrobní, tak i nevýrobní sféru,
při čemž bylo nutno odsunout některé
naléhavé úkoly, z nichž část
již byla vládou dříve schválena.
K zajištění příjmové části
rozpočtu, pro kterou jsou rozhodující příjmy
od podniků, se vychází z toho, že se
bude dynamika růstu zdrojů na základě
přijatých opatření ke stabilizaci
a konsolidaci ekonomiky dále zvyšovat. Konkrétně
to znamená dosáhnout v podnikové sféře
snížení materiálových nákladů
o 1,25 % a podílu mzdových nákladů
o 1,5 %, což je výrazný obrat proti letošnímu
roku, kdy úroveň materiálových nákladů
v podstatě stagnuje a tempo růstu mzdových
nákladů i přes zlepšení ve II.
pololetí je vyšší než tempo růstu
výkonů a hrubého důchodu. Z velmi
náročného, zejména v porovnání
s vývojem v posledních dvou letech, úkolu
snížení nákladů vychází
úkol zvýšení rentability, a tím
i efektivnosti výroby, která je hlavním zdrojem
růstu zisku uvažovaného v plánu a rozpočtu.
Přitom v důsledku zavedení nového
systému podnikového zdanění v průmyslových
a stavebních organizacích a v organizacích
zahraničního obchodu dochází ke zvýšení
daňového zatížení podnikové
sféry. Podle kvantifikace provedené ministerstvem
financí se při novém způsobu zdanění
zvýší hrubý daňový výnos
o 4,4 mld. Kčs, z nichž 2,3 mld. Kčs je počítáno
na provádění selektivní finanční
politiky, takže čistý přínos
nového daňového systému pro státní
rozpočet představuje 2,1 mld. Kčs.
V této souvislosti nelze nevidět dopad nových
daní, zejména v podnicích spotřebního
a potravinářského průmyslu, ve výrobě
stavebních hmot, v energetice a plynárenství,
kde dosud platily značné výjimky a úlevy
z odvodových povinností. Tím vyvstává
velmi náročný a přitom nevděčný
úkol objektivního posouzení a konkrétního
řešení finanční situace podniků,
aby zavedení nových daní neohrožovalo
zabezpečení provozu, případně
i žádoucí rozvoj podniků, a to pomocí
selektivní finanční politiky. V těchto
případech ovšem nejde o podporu progresívních
výrob, ale o jistou kompenzaci nežádoucích
dopadů nových daní.
Ani v roce 1970 se státní rozpočet neobejde
bez odvodu odpisů, podobně jako v minulých
letech. Jediná změna spočívá
v tom, že se v souvislosti s růstem daňového
zatížení sníží celkové
odvody odpisů do státního rozpočtu
o 0,75 mld. Kčs, a to v důsledku slevy odvodů
u podniků, u kterých je zůstatková
cena základních prostředků nižší
než 40 % pořizovací ceny a v těch případech,
kde odvody převyšují 95 % vytvořených
odpisů.