/Schůze přerušena v 17.35 hod. a opět
zahájena v 18.05 hod./
Místopředseda dr. Jičínský:
Vážení soudruzi, přistoupíme
k projednávání druhého bodu schváleného
pořadem. Tímto bodem je
Zpravodajem je poslanec dr. Veltruský, dávám
mu slovo.
Posl. dr. Veltruský: Vážená Česká
národní rado, soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci! Máte před sebou tisky 26, 29
a 32.
Vládní návrh zákona ČNR o státním
rozpočtu ČSR na rok 1969 /tisk 26/, předložený
k projednání ČNR, plní úkol
vyplývající z ustanovení § 7
č. 158/68 Sb., o státním rozpočtu
na rok 1969 a o některých dalších finančních
opatřeních.
Podle tohoto zákona měla vláda ČSSR
přepracovat do 31. května t. r. v dohodě
s vládami ČSR a SSR státní rozpočet
na rok 1969 na státní rozpočet federace a
státní rozpočty obou republik a přepracované
státní rozpočty předložit ke
schválení Federálnímu shromáždění,
České a Slovenské národní radě.
Předpokládaný návrh státního
rozpočtu ČSR vznikl tedy rozdělením
unitárního státního rozpočtu
ČSSR, přičemž souhrn příjmů
a výdajů rozdělených, federálního
a obou národních rozpočtů, dává
příjmy a výdaje státního rozpočtu
na r. 1969, jak je schválilo Národní shromáždění
18. prosince 1968. Rozdělené státní
rozpočty zachovávají proto rovněž
věcné a ekonomické vztahy, stejně
jako záměry původního celostátního
rozpočtu.
Předurčenost státního rozpočtu,
vyplývající z nároků odpovídajících
platným zákonům a v podnikové oblasti
z úkolů státního plánu se v
tomto případě tedy ještě zvyšuje.
Je tedy zřejmá výjimečnost státních
rozpočtů federace a obou republik na rok 1969, na
kterou se upozorňuje ve společné zprávě
výboru pro plán a rozpočet a ústavně
právního výboru k vládnímu
návrhu zákona ČNR /tisk 29/ s tím,
že rozdělené státní rozpočty
nemohou zakládat věcné ani hodnotové
vztahy státního rozpočtu České
socialistické republiky na rok 1970, který vznikne
již normálním rozpočtovým procesem.
Na jeho projektu, jak jsme byli informováni soudruhem ministrem
ing. Lérem ve výborech, se v současné
době pracuje.
Jsme si vědomi, že i když v daném případě
šlo o rozdělení unitárního státního
rozpočtu, nebylo toto rozdělení snadnou operací,
ale vyžadovalo mnoho trpělivé práce
a vzájemného pochopení vedoucích i
řadových pracovníků všech tří
ministerstev financí, a bylo ve skutečnosti první
praktickou zkouškou realizace federace v této oblasti.
Jestliže dnes můžeme projednávat vládní
návrh zákona o státním rozpočtu
České socialistické republiky prakticky bez
rozporů mezi federální a oběma národními
vládami, nelze neocenit složitou a náročnou
práci všech, kteří se na rozdělení
unitárního rozpočtu podíleli a za
jejich práci jim upřímně poděkovat.
Nebudu se ve své zpravodajské zprávě
zabývat současnými hospodářskými
problémy, neboť nás s nimi podrobně
seznámil soudruh ing. Rázl, předseda vlády
ČSR. Omezím se proto na zdůvodnění
návrhu usnesení ČNR k vládnímu
návrhu zákona ČNR o státním
rozpočtu ČSR na rok 1969, jak je obsažen ve
společné zprávě výboru pro
plán a rozpočet a ústavně právního
výboru /tisk č. 29/.
Doporučení vládě ČSR, obsažená
ve společné zprávě obou výborů,
jsou z důvodů, které jsem již uvedl,
zaměřena více na včasnou přípravu
a vytvoření nezbytných podmínek pro
úspěšné zvládnutí prací
na sestavení návrhu státního rozpočtu
ČSR na rok 1970.
Jde přitom jednak o dořešení zbývajících
otevřených problémů souvisejících
s delimitací dosud nerozdělených rozpočtových
příjmů a výdajů a vypořádání
pohledávek a závazků státu z minulých
let, avšak zejména o vytvoření takových
podmínek, aby se státní rozpočet stal
skutečným nástrojem aktivní finanční
politiky státu. V současných podmínkách
je prvořadým úkolem protiinflační
působení státní finanční
politiky.
Toto aktivní protiinflační působení
státního rozpočtu spatřujeme zejména
v úsilí o maximální snížení,
resp. odstranění všech dotací do podnikové
sféry v případech, kdy se jimi zakrývá
neefektivnost a nehospodárnosti, resp. umožňuje
se podnikům setrvávat na sice zaběhlé
a v důsledku toho v podstatě pohodlné, avšak
společensky nebo z hlediska světové technické
a ekonomické úrovně nežádoucí
výrobě. Při tom ovšem sledujeme to,
aby odstranění dotací nedopadalo převážně
na obyvatelstvo jako spotřebitele, jak tomu často
v minulosti bylo, ale aby se tím vytvářel
žádoucí ekonomický tlak na potřebné
změny hlavně v mikrostruktuře výroby.
Aktivní finanční politika státu vůči
výrobní sféře má smysl jen
tehdy, jestliže podněcuje progresívní
změny. Ztrácí smysl, jestliže poskytuje
ochranu a tím konzervuje zaostalost, neboť v takovém
případě nutně musí brzdit iniciativu
a rozvoj progresívních a světové soutěže
schopných podniků a výrob a podlamovat tvorbu
zdrojů. Motivace ve výrobní sféře
se pak deformuje: místo hledání možností
tvorby zdrojů, přináší stejný
výsledek uplatnění požadavků
vůči státnímu rozpočtu. Toto
není ovšem nic nového a všechny analýzy
ať již sledují dlouhodobý vývoj
nebo vývoj posledního období, ukazují,
že tato tendence nebyla překonána. Vláda
se pak dostává do soustředěného
tlaku finančních požadavků ze všech
stran. Aktivní finanční politika by jí
naopak měla vytvářet spojence - spojence
v progresívních podnicích.
Za trvale neúnosný stav považujeme dále
rychlejší růst výdajů státního
rozpočtu na společenskou spotřebu v porovnání
s růstem národního důchodu. Výdaje
na společenskou spotřebu jsou součástí
společenského reprodukčního procesu,
a proto jejich růst musí podněcovat tvorbu
národního důchodu. Proto doporučujeme
vládě rozpracovat opatření, která
by zajistila nezbytný soulad v této oblasti, a to
i za cenu, že budou některé výdaje státního
rozpočtu, které ve skutečnosti přímo
slouží podnikové sféře, na tuto
sféru přesunuty.
Domnívám se, že odstraněním nežádoucích,
konzervujících dotací a zabezpečením
souladu mezi růstem výdajů státního
rozpočtu na společenskou spotřebu a dynamikou
národního důchodu lze ve státním
rozpočtu vytvořit určitý prostor pro
aktivní finanční politiku státu na
podporu potřebných strukturálních
změn, o jejichž nezbytnosti zatím více
mluvíme než je ve skutečnosti realizujeme.
Zvláštní pozornost nutno přitom věnovat
řešení problémů investiční
výstavby, kde se inflační tlaky projevují
zvlášť výrazně a kde je pro to
zvlášť přísný režim
v poskytování dotací ze státního
rozpočtu zcela na místě. Na druhé
straně je ovšem nutné ekonomicky zvýhodňovat
podniky s vysokou technickou a ekonomickou úrovní
výroby, které se svými výrobky úspěšně
prosazují jak na vnitřním trhu, k jehož
stabilizaci napomáhají, tak zejména v tvrdé
konkurenci na zahraničních trzích. Přitom
v nynější situaci musí mít zřejmě
rozhodnou prioritu rychle návratné investice, z
nichž se budou vložené zdroje rychle vracet a
kde ani omyly v odhadech dalšího vývoje nemají
dlouhodobé následky. Na prvním místě
ovšem stojí nikoli rozšiřování,
ale využívání existujících
kapacit a tedy také zvyšování směnnosti.
V těchto směrech leží možnosti
stability ekonomických podmínek a pravidel, která
je naopak mimořádně významnou podmínkou
orientace hospodářského rozhodování
a racionálního ekonomického chování
podnikové sféry.
Poslanci jsou si ovšem vědomi toho, že vytvoření
prostoru pro aktivní vliv státního rozpočtu
na potřebné změny k vyšší
efektivnosti naší ekonomiky je úkol nesmírně
obtížný, neboť základní
tendence byly založeny již v minulých plánech
a stále se reprodukují. Všeobecné napětí
mezi zdroji a potřebami velmi zvyšuje nepružnost
a nepřizpůsobivost ekonomiky. V takové situaci
vyžaduje vytváření podmínek,
které by obnovily ekonomickou racionalitu, včetně
koncepce a úlohy plánu, mimořádnou
důslednost a pevnost, jak ji také postupuje realizační
směrnice květnového pléna.
Požadavkem, aby byla České národní
radě předložena do 30. října
1969 zpráva o plnění státního
rozpočtu v roce 1969, sledují oba výbory,
aby se poslanci České národní rady
mohli v průběhu projednávání
návrhu státního rozpočtu na rok 1970
na základě analýzy příčin
negativních, ale i pozitivních jevů v národním
hospodářství správně orientovat
při přijímání opatření
na rok 1970. Pro toto projednávání návrhu
státního rozpočtu na rok 1970 a jeho jednotlivých
kapitol předpokládáme, že budou k dispozici
projekt státního rozpočtu ČSR na rok
1970, hospodářská směrnice vlády
na rok 1970, návrhy rozpočtových kapitol
předložené jednotlivými ministry a vedoucími
ústředních úřadů, dále
již zmíněná kontrolní zpráva
o plnění státního rozpočtu
v roce 1969 spolu s kontrolními poznatky Nejvyššího
kontrolního úřadu ČSR a že bude
rovněž k dispozici návrh konsolidačního
programu a hlavních směrů rozvoje hospodářství
do roku 1975. Máme za to, že spolu s poznatky, které
výbory získávají při plnění
své kontrolní funkce a poslanci při styku
s občany ve svých obvodech bude České
národní radě k dispozici dostatek podkladů
a poznatků nejen pro odpovědné posouzení
předložených návrhů, ale i pro
plné uplatnění iniciativy České
národní rady, jejích orgánů
i jednotlivých poslanců.
Řadu problémů souvisejících
s přípravou sestavení státního
rozpočtu ČSR na rok 1970, zvláště
pokud jde o vztahy mezi federálními a národními
rozpočty, zásady dotační politiky,
určení zdrojů rozpočtových
příjmů federace apod. má vyřešit
zákon o rozpočtových pravidlech a zásadách
rozpočtového hospodaření.
Chtěl bych zdůraznit, že ČNR plně
podporuje úlohu federálních orgánů
při zajišťování vyššího
ekonomického optima z hlediska federace a že považuje
ekonomicky účelnou integraci v rámci celého
státu za naprostou nezbytnost. Stejně tak považuje
i vyrovnávání ekonomických podmínek
v obou republikách za předpoklad urychlení
rozvoje ČSSR a tudíž za svrchovaný zájem
obou republik. Existuje ovšem řada variant, jak podporovat
i proces integrace i proces tzv. ekonomického vyrovnávání.
Proto se v návrhu usnesení vláda žádá,
aby usilovala o urychlené vypracování a předložení
návrhu tohoto zákona. Zákon o rozpočtových
pravidlech by měl řešit ještě další
problém. Jde o zabezpečení většího
vlivu zastupitelského orgánu - České
národní rady a jejích orgánů
- na kontrolu rozpočtového hospodaření,
pokud jde o přesuny mezi jednotlivými rozpočtovými
kapitolami, tvorbu a používání rozpočtových
rezerv a hospodárnost a ekonomickou efektivnost vynakládání
rozpočtových prostředků vůbec.
Máme za to, že dosavadní způsob schvalování
zákonem pouze globálních částek
celkových příjmů a výdajů
státního rozpočtu ve skutečnosti vyřazuje
zastupitelské orgány z vlivu na jakékoliv
změny státního rozpočtu v rámci
těchto globálů a znemožňuje tak
účinnější kontrolu rozpočtového
hospodaření zastupitelskými orgány.
Z těchto důvodů se navrhuje požádat,
aby v souvislosti s přípravou zákona o rozpočtových
pravidlech byl řešen i tento problém. Nejde
ovšem o jednoduchý problém. Rostoucí
podíl účasti státu v ekonomice si
ve všech zemích vyžaduje upravovat rozpočtová
pravidla, neboť ekonomický vývoj není
zdaleka tak stabilní jako byly tradiční správní
a sociální funkce státu. Tím spíše
u nás, kde je rozsah rozvoje odčerpávaných
a rozdělovaných prostředků státního
rozpočtu dosud stále mimořádně
vysoký. Jde tu též o pojetí státního
plánu a jeho vazby na rozpočet a hledání
optimálních způsobů, jak reagovat
při odchylkách od plánovaného a předpokládaného
vývoje. Závaznost plánu a státního
rozpočtu se dostává do jiné polohy.
Nebylo by poctivé to zastírat. Ani při direktivním
způsobu řízení, ani kdyby se plně
realizovalo tak zvané cílové řešení
ekonomické reformy, nelze počítat s tím,
že během roku nedojde k výrazným změnám
v očekávaném vývoji. Na všechny
změny musí pružně reagovat státní
administrativa i státní rozpočet. Jde však
o to, najít míru závaznosti základních
koncepcí vývoje, najít hranice, kdy už
jde o takové změny a odchylky, které by měly
být projednávány zastupitelským zákonodárným
orgánem. Myslím, že vývoj letošního
roku je toho dostatečným důkazem.
Základní význam z hlediska přípravy
státního rozpočtu na rok 1969 má reforma
podnikových daní a vypracování zákonů
o měnovém bankovním systému, o organizaci
peněžnictví a o devizovém hospodaření.
Jde nyní zejména o co nejpřesnější
vymezení vztahu státního rozpočtu
k emisní bance, aby bylo zcela jednoznačně
stanoveno, kdy a za jakých podmínek může
státní rozpočet používat bankovních
zdrojů. Neméně důležitá
je samozřejmě reforma podnikových daní,
které jsou jedním z hlavních zdrojů
rozpočtových příjmů. Poněvadž
změna daňového systému vyžaduje
určitou nezbytnou přípravu především
v podnikové sféře, což ovšem plně
platí i o dalších v návrhu uvedených
zákonech, doporučuje se vládě urychlit
vypracování příslušných
návrhů zákonů, aby se podle nich mohlo
postupovat již při sestavování státního
rozpočtu na rok 1970.
Posledním požadavkem obsaženým v návrhu
usnesení je pak zajištění širší
publicity státního rozpočtu, aby se veřejnost
mohla seznámit nejen s úhrny státního
rozpočtu, ale i s jeho dílčími položkami.
Chtěl bych závěrem vyslovit naději,
že se stejným zápalem, trpělivostí
a vzájemným pochopením všech zúčastněných,
které charakterizovaly práci na rozdělení
unitárního rozpočtu na rok 1969, se podaří
včas vyřešit i ty zbývající
problémy, které zatím zůstávají
otevřeny, ať již jde o vztah národních
rozpočtů k rozpočtu federace, dotační
politiku federace, nebo některé dosud nerozdělené
položky, resp. vypořádání pohledávek
a závazků státu z minulých let, aby
se do roku 1970 mohlo vstoupit s "čistým stolem".
Myslím, že mohu vyjádřit plnou podporu
ČNR tomuto úsilí.
Již při projednávání vládního
návrhu zákona o státním rozpočtu
České socialistické republiky na rok 1969
uváděli poslanci, že rozšiřování
rozpočtového zákona na oblast daňové
legislativy narušuje žádoucí legislativní
čistotu.
K této otázce sdělil předseda vlády
dopisem ze 4. července 1969 předsedovi České
národní rady, že se vláda dne 3. července
1969 usnesla pozměnit vládní návrh
zákona o státním rozpočtu České
socialistické republiky na rok 1969 v tom smyslu, že
z něho vypouští ustanovení o změně
zákona č. 159/1968 Sb., o důchodové
dani /§ 2/, ustanovení o odvodech z motorových
vozidel u výrobních a spotřebních
družstvech /§ 3/ a poslední větu §
5.
Změna důchodové daně a úprava
odvodů z motorových vozidel bude řešena
zákonným opatřením předsednictva
České národní rady, jehož návrh
projednají výbory pro plán a rozpočet
a ústavně právní a které po
vydání předsednictvem ČNR bude předloženo
nejbližšímu plenárnímu zasedání
České národní rady.
Navrhovanou změnu vládního návrhu
zákona České národní rady o
státním rozpočtu České socialistické
republiky na rok 1969 projednaly oba zmíněné
výbory dnešního dne a přijaté
závěry jsou obsaženy v tisku č. 32.
Na základě toho doporučuji České
národní radě jménem výboru
pro plán a rozpočet a ústavně právního
výboru, aby schválila vládní návrh
zákona ČNR o státním rozpočtu
České socialistické republiky na rok 1969
/tisk 26/ ve znění obsaženém ve společných
zprávách obou výborů /tisky 26 a 32/.
/Potlesk./
Místopředseda dr. Jičínský:
Děkuji poslanci dr. Veltruskému. K projevu se přihlásil
ministr financí ČSR ing. Lér. Prosím,
aby se ujal slova.
Ministr financí ČSR ing. Lér: Vážené
soudružky, vážení soudruzi poslanci, dovolte
mi stručně zdůvodnit předložený
vládní návrh.
V souvislosti s realizací federativního uspořádání
státu byl státní rozpočet ČSSR
na rok 1969 schválen na plenárním zasedání
Národního shromáždění
dne 18. 12. 1968, rozdělen na rozpočet federální,
rozpočet ČSR a rozpočet SSR.
Na rozpočet ČSR připadá z celkového
objemu loni schváleného rozpočtu ČSSR
86,7 mld. korun, na rozpočet SSR 40,5 mld. korun a na rozpočet
federální 40,8 mld. korun. Jednotlivé rozpočty
jsou vyrovnány.
Objem státního rozpočtu ČSR vyplynul
v podstatě z rozdílných zdrojů a potřeb
podle místa jejich tvorby, vzniku i určení
tak, jak byly zahrnuty v unitárním rozpočtu
ČSSR schváleném v prosinci 1968. V důsledku
toho i základní problematika českého
rozpočtu je shodná s celostátní, jak
byla obsažena v rozpočtovém expozé,
předneseném ministrem Suchardou dne 18. 12. 1968
v Národním shromáždění.
K rozdělení rozpočtu přistupovala
všechna tři ministerstva s vědomím velké
odpovědnosti. Dělení rozpočtu úzce
souviselo s praktickým uskutečňováním
federativního uspořádání státu,
přičemž za chodu bylo nutno vyřešit
řadu složitých otázek. Dělení
rozpočtu se tak stalo i významnou otázkou
politickou.
Při dělení rozpočtu jsme vycházeli
z toho, že obě republiky musí společně
vytvářet silnou integrovanou ekonomiku, zajišťující
neustálý vzestup životní úrovně
všech občanů, přičemž musí
být respektovány specifické potřeby
jednotlivých národních republik. Správné
sladění všech těchto hledisek při
dělení letošního rozpočtu a sestavování
příštího rozpočtu je nezbytným
předpokladem úspěšného rozpočtového
hospodaření. Při správném vyřešení
otázek rozpočtového hospodaření
se celá rozpočtová soustava může
stát významným integrujícím
činitelem celého hospodářství.
Letošní státní rozpočet ČSR
má mimořádný charakter. Nevznikl normálním
rozpočtovým procesem, nýbrž na základě
rozdělení schváleného unitárního
rozpočtu.
Některé položky, a to i řádové,
se nepodařilo rozdělit a zůstaly ve federálním
rozpočtu. Jsou to např. odvody peněžní
soustavy ve výši 5,3 mld. korun, úroky z prostředků
státu uložených v bance ve výši
2,8 mld. korun. Dořešení věcných
problémů na těchto úsecích
se projeví i ve finančních vztazích
mezi rozpočtem federace a rozpočty obou republik.
Ve státním rozpočtu ČSR na rok 1969
rostou rozpočtové příjmy a výdaje
rychleji než národní důchod. Hlavní
příčinou toho je neodkladné řešení
naléhavých sociálních problémů
a disproporcí mezi rozvíjením výrobní
a nevýrobní sféry. Značně se
zvyšují zejména výdaje na sociální
zabezpečení. Mimořádný růst
výdajů státního rozpočtu je
hrazen zejména novými odvody podniků podle
zákona č. 131/1968 Sb. Přes toto zvýšení
rozpočtových zdrojů se však napětí
rozpočtu nesnížilo. Státní rozpočet
nemá dostatek prostředků pro provádění
aktivní finanční politiky, pro podporu potřebných
strukturálních změn a nemá ani dostatečné
rezervy na pokrytí nových naléhavých
potřeb. Rozpočet na r. 1969 tedy nelze hodnotit
jako významný protiinflační nástroj,
neboť pomáhá přeměňovat
zdroje, které by zčásti měly být
použity na rozvoj - či uspořeny, v "horké"
peníze, okamžitě se uplatňující
na trhu. Stejně jako celý původní
unitární rozpočet ČSSR má i
rozpočet ČSR významné spotřební
rysy.