Pondělí 7. července 1969

Přece otázka u nás nemůže stát, zda volné tržní hospodářství. Je přece známo, že soudobý stupeň vývoje řízení národních ekonomik průmyslově vyspělých států dosáhl úrovně, že i státy tam vstupují jako podnikatelé, stát jako regulující faktor rozvoje celého národního hospodářství. Říká se tomu tam regulovaný tržní mechanismus. To je v podstatě u nás vyjádřeno symbiózou plánu a trhu. Ale plán musí být. Národohospodářský plán musí určit proporce mezi jednotlivými složkami národohospodářského plánu. Přece se nemůže socialistická společnost vzdát možnosti bilancovat, vypracovávat a formulovat určitou politiku na základě konkrétních znalostí a proporcí. Jak chcete dostat do života správné proporce např. mezi terciární sférou a průmyslem, mezi průmyslem, zemědělstvím a dopravou atd.

Všechny tyto otázky musí být předmětem vážných studií a vážné práce. V čem souhlasíme? Souhlasíme v tom, že je potřeba, aby tento stát nepracoval subjektivně, nýbrž aby při rozhodování státu platila velmi přísná ekonomická kritéria. V tom je to nové, co musíme direktivním způsobem provést. Jeden ekonom - a promiňte mi, že to tu uvedu - řekl, že musíme skoncovat s tím, aby naše finanční a měnové plány byly humoristickou přílohou k plánu. Nuže, před tímto úkolem nyní stojíme. Nejde o nějaké snížení významu plánu, o jeho degradaci, jde o správné povýšení finančních a jiných plánů. Tak stojí otázka, před kterou v současné době při řízení naší ekonomiky stojíme. My se domníváme, že musíme formulovat správně klima, v němž se bude stát rozhodovat, v němž budou podniky podnikat, protože podnikání toho typu, které jsme zažili loni a letos, není podnikání, to je dovádění republiky do krachu.

Na druhé straně, soudružky a soudruzi, stojíme před velmi složitým problémem věcných otázek, které souvisejí s tím, aby tady tvorba zdrojů byla. Nám se zdá, že věcné řešení problémů se v současné době u nás nesmírně podceňuje. Kdybych měl být otevřený, musel bych říci, že nemůžeme slíbit žádné zázraky během krátké doby.

Provádět racionalizační opatření např. v průmyslu, to znamená dát do pohybu obrovské množství intelektů, velký intelektuální potenciál celého našeho průmyslového štábu. To ovšem znamená, že se to soudruzi musí naučit; není pravda, že všechno umíme.

Ovšem racionalizace je vždycky spjata s velkou disciplínou a kázní. Nepodceňujme tyto otázky. Československo v loňském roce ztratilo od konce světové války pracovní dobu. Všichni slibovali, že nahradí zkrácenou pracovní dobu vyššími výkony. Data máte k dispozici. Dokonce v těch oborech, na nichž nám nejvíce záleží, je výroba pod 100 % roku 1968.

Víme, že např. jedním z cílů racionalizace práce v průmyslu musí být zastavení růstu zaměstnanosti, dokonce snížení počtu zaměstnanců. A zatím je situace taková, že na nás podniky požadují horentní cifry pracovníků. - Čili pod tímto zorným úhlem je třeba vidět ekonomickou reformu.

Ať se na mne nezlobí soudruh Souček, ale v tom je také to, že se bojíme říci, že něco je v limitu. Ten limit pracovních sil, o kterém jsem mluvil a který jsem uvedl na adresu národních výborů, ten jsme si vůbec nevymysleli, ani si ho nevymyslela česká vláda. Jen pro ilustraci mohu říci, že k takovýmto praktikám dochází dokonce i v zemích volného tržního hospodářství, jakou je např. Švýcarsko. Tam totiž kantonální vlády určily podnikům příslušné limity pracovních sil a řekly "můžete dělat všechno, ale dostanete jen tolik a tolik lidí", přičemž ještě určily čísla ke snížení pracovníků.

Čili nikoliv všechno, co jako direktiva vypadá, je stejně stupidní, jako byly direktivy dřívější. Rozhodnutí musí být vždycky adekvátní dané situaci. Jak chceme donutit podniky k racionalizaci výroby? Samozřejmě tím, že budou dopředu vědět, že např. v Ústí, v Ostravě nebo v Brně nejsou a nebudou pracovní síly a že chtějí-li rozvíjet své průmyslové potenciály, musí to dělat na základě techniky, že si nemohou dovolit napsat na vrata ceduli, že v rámci ekonomické reformy přijímají pracovní síly, protože takovýchto cedulí je po republice spousta, tolik, že to demoralizuje, že fluktuace je větší než byla v direktivní soustavě řízení, atd. A my přece chceme ekonomickou reformu mít jako vyšší stupeň řízení, ne? Nebo jako horší, který by znamenal úplný rozpad nejen řídící struktury, ale i rozpad na trhu práce?

Ekonomická pravidla bohužel ten problém nevyřešila, jako nám nevyřešila tento problém situace, kdy jsme dali do pohybu cenové otázky. Který poctivý ekonom vám dnes neřekne, že ceny, které jsme nastoupili, ten lavinovitý pohyb cen, k ničemu nevedl? Kdybychom byli neudělali administrativní opatření, že uděláme velkoobchodní stop ceny, tak se v této republice nedopočítáme. Protože najděte mi ředitele, který se bude snažit vracet se ke kalkulaci, který se začne zabývat organizací práce a začne hledat rentabilitu tímto způsobem, když má daleko jednodušší cestu vyřešit si rentabilitu přes zvýšení cen, kde na to doplatí nakonec ten finalista, který je nucen dodržovat maloobchodní ceny. Dostali jsme se tady do kolotoče, do pohybu, který by nebyl k zastavení, kdybychom neudělali konec. A to si ještě představte, kdybychom popřáli sluchu názoru, že všechny okruhy cenové musí být propojeny; jak by to vypadalo?

Čili tak vypadají některé naše názory na tyto problémy a na to, jak dále pokračovat.

My bychom zdaleka nechtěli jít - a nepůjdeme, my to ani v současné době už nemůžeme udělat - na naturální rozpisy plánu. Ale tam, kde vidíme, že to je jediná cesta, tam musíme direktivně rozhodnout.

Byla tady otázka, co budeme dělat s energetikou v roce 1973. Přirozeně, že musíme velmi direktivně začít řídit otázky specifické spotřeby. Máme na to celou organizaci - Státní energetickou inspekci, máme na to inspektory všude na závodech, čili musíme na to takto jít a musíme direktivně rozhodnout o výstavbě některých elektráren, jinak založíme takové disproporce, které ti, kteří přijdou po nás, nebudou s to řešit, budou nuceni říkat a hledat, kdo to zavinil. A my bychom byli jistě neradi, kdybychom zavinili to, co by po nás už nikdo neuměl vyřešit a co by bylo třeba přijímat jako krizové řešení.

Stejně tak je tomu s problémem v oblasti výstavby bytů. Jestliže je rozestavěno v naší republice 32 tisíc rodinných domků, jestliže víme, že stavební materiál se stává kapitálem, pak musíme udělat taková opatření, která v materiálových tocích způsobí, že stavební materiál se dostane tomu, kdo chce stavět, a ne tomu, kdo si ho chce zašmelit do stodoly a hodlá stavět případně za několik let. Jestli to umí někdo jinak, jsme ochotni s ním o uspořádání a organizaci stavebnictví a o řešení bytového problému diskutovat; dostáváme spoustu dopisů.

Stejně tak soudruh Toman musí mít vytvořeny podmínky pro to, aby mohl konečně vytáhnout stavební podniky, které stavějí byty, tím, že jim prioritně zabezpečí materiál. Jinak totiž pracovní morálku nevyřešíme, dokud lidé budou mít výmluvu, že nemohou pořádně stavět, protože jednou není cement, podruhé nejsou cihly, potřetí není pletivo, pak zase není heraklit atd. Takhle se nedá jít dopředu. Proto tato opatření.

A současně ovšem je třeba řešit otázku kapacit - v České republice musíme vytvořit asi 9 paneláren, musíme ve spolupráci s národními výbory a s některými zemědělskými podniky řešit otázku malých cihelen atd. A jakmile vytvoříme dostatečné zázemí, pak můžeme pustit určité tržní vztahy.

Soudruh Tůma zde vznesl ostrou kritiku na náš materiál o zdanění přidružených výrob. Prosil bych poslance ČNR, aby si vyhlášku 45 ministra Léra přečetli. Já se domnívám, že to není chybná vyhláška. Ta staví do rovnoprávného postavení přidruženou zemědělskou výrobu, která neslouží zemědělské výrobě přímo, a při tom je tam dostatek vůle pro to, aby okresní národní výbory mohly rozhodnout o nezbytně nutných výjimkách. Vláda se přece nemohla dívat na to, jak se u nás rozvíjí přidružená stavební výroba, která neslouží zemědělství, jak se rozvíjí obchodování s pracovní silou.

Námitka, zda jsme snesli důkazy. Možná, že jsme měli do tohoto materiálu udělat velký průzkum a snést všechny důkazy. Ztráta času by však byla tak veliká, že jsme se rozhodli to řešit přímo, protože jsme měli dostatek konkrétních znalostí o tom, že se v českých zemích začíná rozvíjet obchodování s "bílým masem". Každý ví, že v ČKD se najímaly pracovní síly do družstva a zpětně se do ČKD pronajímaly za 40 - 50 Kčs za hodinu. Byl jsem v Brně, kde všechny 3 závody měly takové případy. Na co jsme měli ještě čekat, provádět průzkum a odsouhlasovat návrh takového opatření? Stejně tak prokurátor. My jsme ho vyzvali proto, aby se těmito otázkami zabýval, protože se rozmohl přímo nemrav útěku ze zaměstnání bez rozvázání pracovního poměru. Proto jsme na to upozornili prokurátora, aby se otázkami dodržování práva v oblasti pracovního práva zabýval.

Připomínka soudruha poslance Ruska k 10 %. Vláda dostane od ministra financí návrh na podrobnou specifikaci, jak těchto 10 % úspor ve státní správě dosáhnout. Je tam i položka, která se týká ministerstva školství. Z těchto úspor jsou vyjmuty částky více než 3/4 mld., které se dávají na mzdy a platy učitelů a zbytek je potom podroben povinnosti úspor. My se domníváme, že postupujeme při provádění 10% úspor ve státní správě, zejména terciární sféře, diferencovaně a nechceme vnést do toho některé momenty, které by zbytečně zvýšily tvrdost těch opatření, která v současné době musíme provádět.

K národním výborům. Vláda dokončila a ve své středeční schůzi projedná návrh vládní komise o územní organizaci a pojetí práce národních výborů. Nedomníváme se, že je to práce, jejíž výsledek budeme realizovat autoritativním rozhodnutím vlády. Jak jsme již slíbili, předložíme tento výsledek naší práce politickým orgánům, předložíme jej i příslušným výborům ČNR a předpokládáme, že by na podzim, to znamená počátkem září, mohla k tomu být provedena rozprava na národních výborech nebo v širším měřítku.

Několik poznámek k naší politice vůči zaostalým podnikům. Kdybychom uměli ten problém jednoduše vyřešit, kdybychom si nebyli vědomi toho, že formulovat zaostalý podnik, tedy přesně definovat zaostalý podnik, je velmi složité, protože my známe přibližně extrémně dobré a extrémně špatné podniky. Musíme si také uvědomit, že každé takové rozhodnutí je spojeno s velikými sociálními problémy. Proto naším cílem není provádět krach jednotlivých podniků, nýbrž je určitou politikou vlády nebo jednotlivých ministerstev převést z podniků špatně pracujících na podniky pracující s větším efektem, V té souvislosti bych chtěl odpovědět na otázku soudruha Součka. Názor na rozvoj chemie. My jsme pro to, rozvíjet chemický průmyslu potud, pokud je schopen dát nám efektivní výrobky, to znamená výrobky, které snesou konkurenceschopnost měření v ceně i kvalitě. Nemůžeme si dovolit, abychom se při budování chemického průmyslu dopustili stejné chyby jako při budování železné varianty. Ne železnou variantu za každou cenu a ani ne chemický průmyslu za každou cenu. Jestliže se zde uváděly některé příklady o tom, že některé podniky nebudou mít peníze, ministr financí má podklady a je třeba otevřeně říci, že Spolana nemá prostředky proto, že špatně pracuje a totéž Silon. To není chyba nikoho jiného než těch, kteří podniky řídí a kteří v nich fungují.

My nemáme představu, že můžeme takový závod jako Spolana nebo Silon zavřít. Musíme však požadovat od těchto podniků, aby předložily jasnou koncepci, kdy se chtějí z této situace dostat a jakými opatřeními. V případě, že Spolana bude mít takové koncepce, že bude vyrábět kaprolaktan za 18,19 nebo dokonce 23,- Kčs a my budeme mít šanci koupit ho ze SSSR franco československá hranice za 9 nebo 10,- Kčs, pak Spolaně za takovou efektivnost děkujeme.

Takto se díváme na vztah k zaostalým podnikům, takovou přísnou politiku musíme dělat. Jednou s velmi ráznými opatřeními vůči průmyslové výrobě musíme začít.

Byl zde námět kolem severních Čech. Já jen uvedu jednu cifru. Aby se mohl splnit program, který projednávala vláda v oblasti zlepšení situace v severních Čechách, zejména v mostecké pánvi, znamenalo by to přesunout na bytovou a jinou výstavbu do severních Čech 15 tisíc lidí. Představte si, jaký obrovský úkol to v současné době je, kdy nikdo nechce říci, že by mohl ze svého kraje přesunout kapacity do Prahy nebo do severních Čech. Jestliže tento problém nebudeme řešit ekonomickými i mimoekonomickými opatřeními, pak se připravme, jak já říkám, že v Brně, na Moravě nebo ve východních Čechách budeme místo uhlím topit chrastím. Jinak totiž ze severních Čech toto uhlí nedostaneme. Není to žádná procházka vyřešit takový problém, jako je přesun takových velikých kapacit.

Stejně tak otázka zdravotnictví. Dostali jsme zprávu ministra zdravotnictví, která je samozřejmě více než zdrcující. Jak z toho? Dnes nejsme schopni odpovědět na všechny požadavky, které ve zdravotnictví jsou.

Soudruzi předložili jenom jednu cifru - na řešení platových podmínek potřebují 1 mld. korun. Kde ji teď máme vzít? Z čeho? Soudruh Lér se nemůže dopočítat, aby vyšel s návrhem finančního plánu, který vám v současné době předkládá, dokonce nezvýší-li se zdrojové stránky přes podnikatelskou sféru, ohlašuje schodky. Proto neumíme ani v této oblasti dělat zázraky.

Domníváme se, že jediná možná cesta, jak se dostat z dnešní situace v oblasti národního hospodářství, je přísná orientace na zvýšení úrovně řízení, na tvrdý tlak, který by nutil naši podnikatelskou sféru zabývat se technickým řešením, otázkami racionalizace práce a výroby, které by opět podniky přivedly k tomu, že by kalkulace a technické parametry něco znamenaly. -Nevidíme jinou cestu. Přes to vytvářet podmínky pro řešení oblasti terciární sféry, zvýšení výkonnosti intenzívními i extenzívními faktory našeho stavebnictví, zavést přísnou regulaci vztahů mezi růstem mezd a realizovanou produkcí a zavést přísná kritéria z hlediska rozhodování podniků o investiční výstavbě.

Musíme tedy hledat cesty, které by byly dokonalejší, než je administrativně direktivní způsob výroby. Musíme jít cestou zdokonalování zásad o ekonomické reformě a musíme všechna naše rozhodování dát přísně pod zorný úhel účinnosti v dané etapě. Nemůžeme si dovolit žádný romantismus, ani tehdy, když mluvíme pod vlajícími prapory o nutnosti ekonomické reformy za každou cenu.

V tomto směru vás prosím, abyste věřili, že nikdo z nás nemá zájem na tom, vracet se k tomu, co jsme již zažili a co jsme viděli, že není schopno udělat krok kupředu. Jsme již natolik staří, abychom viděli, že se musíme zbavit určitých romantických představ o tom, co jsou ekonomické formy řízení. Prosím vás, poslance ČNR, o důvěru a podporu v tomto směru.

Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR dr. Jičínský: Přicházíme k závěru prvního bodu jednání dnešní schůze České národní rady.

Podle pravidel jednání parlamentních orgánů je třeba, abychom se vyslovili hlasováním ke zprávě předsedy vlády ČSR.

Kdo souhlasí s tím, aby ČNR vzala se souhlasem na vědomí výklad předsedy vlády ČSR ing. Stanislava Rázla o dosavadní práci české vlády na ekonomickém úseku a o jejím pracovním programu do konce roku 1969, nechť zvedne ruku. /Děje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji.

ČNR vzala tedy se souhlasem na vědomí výklad předsedy vlády ČSR. Tím byl projednán první bod.

Nyní doporučuji udělat na 20 minut přestávku. Po přestávce přistoupíme k jednání o státním rozpočtu. Prosím poslance, aby vzali na vědomí, že tento bod musíme projednat dnes, protože pro zítřejší jednání nám zbudou další tři body.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP