Pondělí 7. července 1969

Další stránka věci: JZD a mnohde i státní statky jsou na vesnicích jedinou organizací, která je vůbec schopna rozvíjet a poskytovat určité služby pro své pracovníky i pro všechny obyvatele v obci. Jde např. o dopravu, opravy atd. Toto poskytování služeb je dokonce pro zemědělský podnik v současných podmínkách životní nutností, chce-li udržet pracovníky a chce-li vytvořit snesitelné podmínky života v obcích. Někdy družstva nebo státní statky nejsou tímto stavem ve službách nikterak nadšeny, ale prostě není vyhnutí. Kromě toho jde o zaměstnanost lidí, žijících na vesnici. Nechceme-li se dívat, jak se dále a dále vylidňují české vesnice, musíme umět vytvořit pracovní příležitosti i pro lidi, kteří v zemědělské výrobě nemohou, či z různých důvodů nechtějí pracovat, nebo nemají pro to potřebné dispozice. Zde plní družstva významné širší společenské poslání, a já mám za to, že i do jisté míry v zájmu také svém vlastním, jelikož mnozí rodinní příslušníci těchto lidí přímo v zemědělské výrobě trvale nebo sezónně pracují nebo sami tito pracovníci alespoň příležitostně v zemědělské výrobě vypomáhají.

Další důležitá věc: Rentabilita přidružené výroby v JZD je dána především dvěma skutečnostmi, které stojí za povšimnutí ve vládě naší republiky. Především to, že je asi veliký rozdíl mezi rentabilitou zemědělské výroby a rentabilitou jiných výrob v národním hospodářství. To jen dokazuje, že při současných cenách existují hluboce neekvivalentní vztahy mezi zemědělstvím na straně jedné a ostatními odvětvími národního hospodářství na straně druhé. Konečně skutečnost, že JZD jsou schopna i přes nesrovnatelně nižší technickou vybavenost, koncentraci atd. realizovat některé výroby podstatně levněji než průmyslové, stavební, či jiné podniky s podstatně nižšími náklady. Není zde tak veliká správní, materiálová a výrobní režie, jako v těchto podnicích, nejsou zde nutné ony mamutí režijní přirážky 200 a více procent, s kterými počítají průmyslové či stavební a jiné podniky a které my, zemědělci, musíme jim platit.

Mám za to, že v tomto směru jsou mnohde družstva jako drobní podnikatelé různých výrob vysoce společensky rentabilními a efektivními organizacemi a měla by se proto setkat se společenskou podporou.

Všechny racionální důvody tedy směřují k tomu, aby přidružená výroba v JZD se v žádoucích mezích rozvíjela a aby pro ni bylo vytvářeno potřebné ekonomické i psychologické klima. Podle našeho názoru je však opak pravdou. Na základě několika ojedinělých případů, které jsou skutečně nezdravé a nežádoucí, vytváří se psychóza, jako by byla přidružená výroba JZD téměř společensky nebezpečným jevem a že je nutno ji omezovat popř. potlačovat. Příkladem toho je materiál z 16. 5. letošního roku, který ministr financí předložil ve spolupráci s ministrem práce a sociální péče, ministrem zemědělství a výživy, ministrem průmyslu a generálním prokurátorem k projednání ve vládě a který vláda také na svém zasedání dne 22. května projednala.

Obdobný materiál byl projednáván i federální vládou ČSSR. Chci se u tohoto materiálu zastavit a obrátit na něj pozornost.

Nemohu - bohužel - uvedený materiál označit jinak, než jako tendenční a ve většině jeho tvrzení nepodložený. Opatření, která byla vládě tímto materiálem navrhována, se neodvažuji vůbec charakterizovat.

V materiálu se neuvádí jediná doložená skutečnost, pokud jde o družstva ČSR. Jde se dokonce tak daleko, že za jeden z hlavních argumentů, ze kterého materiál vychází, se bere doznání jakéhosi Antonína Kusáka, podle jehož údajného doznání působí v ČSR 300 JRD ze Slovenska pomocí svých náborových zástupců.

V návrhu usnesení se uváděla například taková opatření, aby ministři, vedoucí ústředních orgánů a KNV v oboru své působnosti zabránili vzniku nových smluv a dohod mezi socialistickými podniky a JZD a dokonce se žádal generální prokurátor, aby vyvodil přísné důsledky z porušování právních předpisů v oblasti zemědělského družstevního práva v případech, na které ústřední orgány a národní výbory upozorní. -Ještě jsem nečetl usnesení, ve kterém vláda žádá generálního prokurátora, aby vyvodil přísné důsledky z porušování jiných předpisů, například v oblasti trestního práva. Osobně si myslím, že generální prokurátor má dbát na dodržování všech zákonů v naší republice a že má postupovat podle zákona a že ho tedy nemusí nikdo vyzývat k mimořádné tvrdosti. -A takových perliček je v materiálu daleko víc. Dočteme se v něm dokonce, že je zneužíváno možností především přidružené výroby v JZD tím, že se uzavírají smlouvy s různými podniky o provedení prací a služeb nejrůznějších druhů, že odčerpávají průmyslovým a stavebním podnikům kvalifikované pracovní síly a že vyplácejí pracovníkům většinou přemrštěné mzdy v rozporu se zásadami mzdové politiky, čímž narušují pracovní morálku atd.

Po dobu 20 let svého extenzívního vývoje odčerpával průmysl a další odvětví národního hospodářství pracovní síly ze zemědělství, a dále tento vývoj ve značném rozsahu pokračuje. Přitom vidíme různé nešvary a amorálnosti, jako přeplácení pracovníků, náborové příplatky a výhody, které se poskytují při přestupech. Na této licitaci v trhu pracovních sil zemědělské podniky, zejména družstva, nevydělávají, nýbrž doplácejí na ni.

Obdobně je tomu s průměrnými odměnami za práci a s jejich srovnáváním s průmyslem či stavebnictvím. O pracovní době a pracovním výkonu raději nemluvím.

Celému materiálu chybí ovšem jakákoliv analýza přidružené výroby, ba není v něm dokonce ani jediné seriózní číslo. Přitom víme, že přidružená výroba se na tržbách JZD podílí v průměru za celou ČSR 3,9 %. Z tohoto rámce vybočuje pouze 6 okresů, a to Vsetín, Gottwaldov, Jablonec, Liberec, Děčín a Praha-západ. Na základě podrobnějšího rozboru rozsahu přidružené výroby v JZD podle okresů v ČSR byl proveden orgány Nejvyššího kontrolního úřadu informativní průzkum o rozsahu, struktuře, zaměření přidružené výroby, prací a služeb JZD v okresech Praha-západ, Děčín, Vsetín a Nový Jičín, tj. v okresech, kde podíl tržeb z těchto činností je ze všech okresů jeden z nejvyšších; tak např. na okrese Vsetín činí 29 %, Děčín 13,3 % a Nový Jičín 5,2 %. Z předložených poznatků lze učinit jednoznačný závěr, že rozsah přidružené výroby, i když je u některých JZD značný, neomezuje vývoj zemědělské výroby. Naopak lze v řadě družstev prokázat, že přidružená výroba, zejména i prostředky, které z ní plynou, přímo podporují rozvoj rostlinné a živočišné výroby a umožňují i stabilizaci odměn a tím stabilizaci pracovních sil.

Mám po ruce pro své tvrzení desítky čísel a příkladů, nechci je však rozvádět. Jen například v okrese Vsetín, kde je relativně nejvyšší podíl tržeb z přidružené výroby, získala družstva hospodařící v horské oblasti z této výroby 18 mil. Kčs čistého zisku a na rozšířenou reprodukci bylo v těchto JZD v loňském roce přiděleno 18,5 mil. Kčs celkem. Z toho je vidět, do jaké míry je rozšířená reprodukce, zejména v horských a podhorských oblastech, závislá na přidružené výrobě. Omezením přidružené výroby vlivem zdanění dojde ke snížení prostředků věnovaných na rozšířenou reprodukci v JZD v extrémnějších podmínkách, neboť v těchto družstvech je tvořen čistý zisk ze zemědělské výroby včetně diferenciálních příplatků a přírůstkových prémii pouze z 28 % a ostatní činí podíl z přidružené výroby.

Závěrem bych chtěl vyslovit obavu, že by tato kampaň mohla mít podobné výsledky, jako ona v roce 1960 a 1961. Proto kladu otázku, jak chce vláda vytvářet podmínky pro přiměřený rozvoj přidružené výroby v JZD ?

Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR dr. Jičínský: Dávám slovo poslanci ing. Bosákovi.

Posl. ing. Bosák: Vážená Česká národní rado, považuji za svou povinnost říci několik poznámek k tématu, které je hlavním programem našeho zasedání.

Myslím, že není na závadu znovu zdůraznit nezbytnost správné funkce všech činitelů, jejichž komplex tvoří českou ekonomiku. Tímto samozřejmým postulátem oplývalo zvláště v posledním měsíci mnoho veřejných vystoupení a článků v periodickém tisku.

Za účelné nepokládám rozvádět krátkodobé dílčí cíle, které si staví česká vláda ve svých ekonomických opatřeních. Co je však z těchto opatření minimálně zřejmé, je koncepce, jež by vedla nejen k dočasnému přibrzdění hospodářského úpadku, ale k jeho definitivnímu zastavení a obratu k prosperitě, žádoucí pro stát s kulturně a civilizačně vyspělým obyvatelstvem. Pouhý poukaz na nutnost okamžitého překonání momentálních potíží s tím, že koncepce bude řešena později, nese v sobě nebezpečí, že buď dnešní opatření jsou stvořena bez zásadní koncepce, nebo že jsou vlastně jakýmsi stavebním kamenem pro koncepci v budoucnu. Z toho vychází potřeba zabývat se metodou, s níž uvažují tzv. regulační opatření. Zdá se, že její podstatou je upevnit stávající organizaci národního hospodářství za použití dosavadních nástrojů v řízení. Z popisu navrhovaného instrumentu dohod totiž soudím, že není po stránce věcné něčím podstatně odlišným od direktivního rozpisu a nemění tedy podstatu přímého řízení.

Český zákonodárný sbor by měl zaujmout stanovisko k tomu,

1. do jaké míry je tato metoda racionální,

2. zda odpovídá vládnímu programu, který jsme spontánně odsouhlasili na začátku tohoto roku.

Já se osobně, vážení poslanci, domnívám, že do důsledku není dodržen ani jeden z těchto postulátů.

Ekonomická reforma, jejíž teoretické základy sahají do padesátých let, byla konstituována účelově. Analýza aplikace centralizovaného modelu řízení socialistického národního hospodářství ukázala nutnost uvolnit v naší ekonomice síly, které dosud nepůsobily v souladu, ale v mnoha případech v rozporu s jejími skutečnými potřebami. Metodou, zajišťující tento cíl, měla být účelná organizační přestavba spojená se zásadní změnou způsobu řízení ekonomiky.

V průběhu uplatňování ekonomické reformy se v praxi ukázala jako nejobtížnější právě tato změna: přechod od řízení přímého k nepřímému. Její zábranou byly a jsou stále mocenské struktury v ekonomice, jejichž raison d'étre by důslednou aplikací nového způsobu řízení zanikl. A tak jsme byli v ekonomické praxi svědky polovičatých, kompromisních řešení. Nedostatky, které provázely takto deformovaný průběh ekonomické reformy, byly pak s úspěchem využity k útokům vůči samotné podstatě reformy i proti jejím teoretickým tvůrcům.

Když jsme o této věci debatovali, napadla mne jedna příhoda z mé patnáctileté podnikové praxe. Můj nadřízený podnikový ředitel rozhodl po přečtení měsíčního rozboru, který jsem mu jako vedoucí účtárny předložil, o rychlých a rázných opatřeních. Šlo o tři nesplněné prémiové ukazatele: hrubá výroba, dodávky pro vývoz a vlastní náklady. "Hrubou výrobu zajistíme přesčasovou prací a výrobky s větším podílem materiálu, dodávky pro vývoz vyrovnáme přesunem z tržních fondů, a pokud jde o vlastní náklady, uděláte mi návod, takovou kuchařku, jak plnit plán vlastních nákladů." - Tehdy jsem se stal mimoděk rušivým elementem při zajišťování rozhodných opatření a dostal přisouzenou pozici "radila", zatímco jiní rychle, rázně a bez zbytečných diskusí pracovali. Nadto každý jejich úspěch byl pro můj nešťastný ukazatel hotovou pohromou.

Vážení přítomní, opatření, která se až do "československého jara" prováděla jako zavádění nové soustavy řízení, končila směrem dolů u podniku. O podniku se mluvilo jako o homogenním celku: "Podniky si přejí, podniky zneužívají, bohaté podniky a chudý stát a pod." Předmětem diskusí byl vztah státu k podniku, v oficiální řeči centrální sféry ke sféře podnikové /nebo též chozrasčotní/. Mluvilo se o uvolnění iniciativy podniků, přičemž se současně z vyloženě etických pozic kritizovalo sobectví vůči celku, které toto uvolnění přineslo. /Nijak zvlášť se přitom nezdůrazňovaly logické chyby, kterých se staronové centrum dopouštělo už v závěrečném stadiu nepřímého řízení./ Zásadně se však abstrahovalo od humánních činitelů, od osob, které reprezentovaly tak zvané chování podniků.

Rok 1968 mimo jiné poodhrnul zástěnu, která dosud zakrývala ekonomický potenciál pluralitního vlastníka kapitálových statků v tomto státě. Uvolněním dříve násilně zadržovaného informačního toku se dostalo pod lupu veřejného mínění i samotné ledví mocenské struktury v ekonomice, představované vedením statutárních podniků i jejich nucených integrací. Ohrožení držitelé moci volají po teoretické frontě, která by vědecky prokázala jejich nepostradatelnost i za těchto nových podmínek. Když frontu nenalézají, uchycují se u různých pevnůstek. Toto vtipné bojové označení vynalezl jeden z loňských obdivovatelů amerického managementu, který navrhoval teoreticky přenesení jeho metody do praxe socialistických podniků a argumentoval tak proti myšlence podnikové samosprávy. Zúčastnil jsem se také několika schůzí jedné z pevnůstky. Ze vzrušených porad, jejichž účelem bylo orientovat se fundovaně v nepřátelském sociálním prostředí, jsem si odnesl jejich esenci. Je obsažena v tvrzení, že politická kalkulace nastoupila na místo kalkulace ekonomické. Bude třeba usilovat o to, aby ekonomická kalkulace zaujala místo, jež jí náleží. /Myslím, že taková formulace je i dnes v zásadě správná./

Vážení poslanci,

promítám si jako Jihočech otázku priority ekonomické kalkulace do našich poloh. Jižní Čechy a zvláště oblast, v níž působím, je typickým příkladem provincie, která se stala v období aplikace centralizovaného modelu přítěží pro ekonomické centrum. Reprezentanti jihočeské ekonomiky vystupovali převážně v roli žadatele nebo spíše prosebníka o centrální fondy.

Tento charakter deformovaného národního trhu se promítá i do vnitřku jihočeské ekonomiky. Historickým středem města Třeboně se denně rozléhá rachot projíždějících nepřetržitých kolon nákladních aut naložených pískem. Naši vědecky zaostalí předkové nepředvídali rozmach socialistické industrializace a postavili jí do cesty překážky, jako jsou brány, dimenzované tak pro panské kočáry nebo nanejvýš pro selské vozy, všelijaká podloubí nebo nevhodné budovy, jako radnice či kostel, které novodobí pomatenci nedovolí zbourat dříve než samy spadnou po otřesech, způsobených těžkými nákladními auty a kolem nichž musí tato vozidla zbytečně kroužit po nerovných vozovkách.

Jedna z mnoha ukázek dřívější a vlastně i dnešní interpretace ekonomické kalkulace. A přitom v jihočeském městě s bohatou kulturní tradicí a úrovní žijí lidé, část ze 14 miliónů vlastníků národního majetku. Jejich ekonomický potenciál je však systematicky vrhán někam jinam než do rozvoje hospodářství, jehož jsou podílníky. Řadový občan dnes začíná podnikat teprve tehdy, když končí jeho práce v zaměstnání, v němž působí jako námezdní síla. Jak jinak je možno vysvětlit, že pracovník, který v zaměstnání vydělá měsíčně 2 000 Kčs, si dokáže během dvou let bez jakýchkoliv dluhů pořídit nový dům v hodnotě 250 000 Kčs?

Vážení přítomní, navštívil jsem před čtvrt rokem poprvé průmyslovou oblast v okolí Mannheimu. Bydlel jsem týden v rodině dělníka, zaměstnaného v automatickém provozu velké firmy. Měl jsem možnost seznámit se do detailu s organizací jedné střední firmy. Nestačil jsem se podivovat nad tím, jak si váží a přitom využívá egoisticky založená a vysoce vyspělá a rentabilní ekonomika toho torsa historických a přírodních krás, které má tato oblast např. ve srovnání s našimi jižními Čechy. Ze zkušeností, které jsem za poměrně krátkou dobu získal, jsem bohužel nedospěl k závěru, který vidí příčiny neúspěchu naší ekonomiky v nedostatku pracovní disciplíny, ačkoliv by tato okolnost měla vzhledem ke známé německé mentalitě bít do očí. Ověřil jsem si, že je pravda to, co jsem už dříve četl a slyšel: jaké, pro nás bohužel ještě divy, může vykonat účelná vnitropodniková organizace a dobrá úroveň řídící práce. Nejvíce mne však při srovnání zamrzelo, jak dokážeme plýtvat s tím, co by mohlo být při vysokém inteligenčním kvocientu a kulturní úrovni našeho českého dělníka, zemědělce, technika či jiného duševního pracovníka tím nejvyšším přínosem pro naši ekonomiku. Touto zakopanou hřivnou je podle mého mínění - a to nejen utvořeného srovnáním z krátké návštěvy v cizí zemi, ale především získaného dlouholetou zkušeností ze spolupráce s řadovými občany tohoto státu a jako jeden z nich - touto zakopanou hřivnou je vrozená podnikavost a houževnatost českého člověka.

Těchto několik postřehů mi, vážení poslanci, tane na mysli, když se mluví o rozhodných opatřeních a když se kromě několika hospodářských restrikcí prezentují tato opatření demokratické české veřejnosti bohužel zatím jen v postupném rušení těžce získaných občanských svobod.

Český občan se v minulém roce opět po dlouhé době začal zajímat o správu svého majetku, který mu byl přisouzen před více než 20 lety. Začal se zajímat o to, kdo bude kvalifikovanou obsluhou - řízením hospodářského procesu ve všech jeho článcích - zajišťovat rozmnožení jeho majetku. Chtěl se stát podnikatelem nejen na své záhumence, stavbě domku, různých prací, pro něž se vžil vulgární název melouch, nebo při napalování svého méně chytrého nadřízeného. Chtěl svou podnikavost vložit ve prospěch státu. Kladl si přitom jedinou podmínku, a to, že tento stát bude skutečně jeho. Proto si myslím, že by si to měla uvědomit i první česká vláda, která nás kdysi nadchla svým demokratickým programem. /Potlesk./

Místopředseda dr. Jičínský: Prosím, aby se ujal slova posl. dr. Adam.

Posl. dr. Adam: Vážená Česká národní rado, výklad předsedy první české vlády ukazuje složitost otázek, které je třeba řešit při budování novodobého českého státu. Zrodil se v bouřlivé době, jak je již v Čechách dějinnou tradicí. Situace vlády není snadná. Doznívá vliv předlednového období a objevují se snahy leccos z tohoto období zachovat. Někdy je to z návyku, někdy i z osobního zájmu. V Čechách se obvykle snadno nevládlo. Nevládne se snadno ani dnes. Vyplývá to ze zeměpisného položení i z povahových rysů českého národa. Sotva odezněly návyky a přežitky Rakouska-Uherska, přišla hitlerovská okupace a nedlouho po opětném osvobození se projevily známé deformace. To vše mělo hluboký vliv na důvěru lidí, na lidové vztahy, na pocit jistoty a životní perspektivy.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP