Pondělí 7. července 1969

Proto bude vláda podporovat dobré ředitele, ale bude nekompromisní vůči těm, kteří se s úkoly nevyrovnávají. Požadavek zvýšit výkonnost ekonomiky je v podstatě požadavkem na zvýšení kvality a úrovně řídících pracovníků všech stupňů.

Stojíme tím také před novou fází naší personální politiky, která musí být zaměřena na přípravu schopných řídících kádrů, musí citlivě řešit výměnu těch, kteří na funkci nestačí, umožňovat jim čestný odchod a zařazování tak, aby jejich zkušeností mohlo být využíváno na místech, pro něž mají předpoklady.

Základní metodou, soudružky a soudruzi, kterou chceme upevnit vliv státu na hospodářství a kterou chceme realizovat regulační opatření, je myšlenka uzavírání dohod pro oblast výroby, financí, investic, cen a mezd mezi orgány státu a podnikohospodářskou sférou.

Dohody budeme uzavírat s integračním seskupením či samostatnými podniky. Dohoda bude obsahovat zájmy státu vůči příslušnému oboru, závazky s VHJ ve vztahu k těm záměrům, jako je bytová výstavba, vývoj apod. - a na druhé straně závazky státu vůči integračnímu seskupení či podniku. Součástí dohod musí být vždy vztah realizované produkce a mezd.

Dohody jsou metodou, již se upevní vztah státního plánu a plánů podnikových.

Předpokladem pevného řízení jsou vymezené vztahy mezi všemi jeho účastníky. V této souvislosti je třeba prověřit všechny existující podnikové rady z hlediska podmínek jejich vzniku i z hlediska jejich pravomoci, zejména z toho hlediska, zda ustavení rady není v rozporu s celkovou ekonomickou situací podniku, s jeho řízením, a zda statut rady odpovídá navrženému vzorovému statutu. Už v loňském roce při ustavování rad pracujících podle rozhodnutí unitární vlády bylo jasně stanoveno, že jde o experiment a období pro zakládání skončilo k 31. 12. 1968. Aby však nedocházelo ke zbytečným rozporům, neb smyslem všech současných kroků musí být ozdravení výroby, bylo přijato rozhodnutí, podle něhož schválí z pověření vlády příslušní ministři ustavení podnikových rad vzniklých od počátku experimentu až do 31. 3. 1969. Pokud byly rady ustaveny po tomto datu, schváleny nebudou.

Působnost rad je zakotvena ve vzorovém návrhu statutu, který byl v těchto dnech zpracován. Spočívá zejména v tom, že rada se bude vyjadřovat ke koncepci rozvoje a zásadám hospodářské politiky podniku a kontrolovat jejich uskutečňování. Vyjádření podnikové rady pracujících bude vyžadováno při jmenování příp. odvolávání ředitele podniku, budou se vyjadřovat k roční uzávěrce podniku před jejím schválením příslušnými orgány a k návrhům na rozdělení nebo sloučení podniku nebo jeho začlenění.

Činnost rady musí být v každém případě v souladu s platnými právními předpisy.

V oblasti finanční politiky budeme pokračovat v restrikci dotací ze státního rozpočtu na neefektivní podnikání a zaostávajícím podnikům. Finanční výhody poskytované podnikům budou v dohodách vázány na zabezpečení celospolečenských zájmů, a to v oblasti mzdové, cenové, výrobní a v oblasti rozdělení produkce. Pro oblast investiční výstavby nebudou poskytovány žádné výjimky z přijatých opatření, tzn., že zvyšování rozpočtu staveb budou hradit investoři z vlastních zdrojů, že dotace budou poskytovány jen na společensky žádoucí akce a nikoliv na řešení nedostatků finančních zdrojů odvětví, oborů nebo podniků.

U staveb se státní účastí bude uplatněn státní dohled nad plněním podmínek účasti státu. Dotace bude poskytována jen do termínu určeného pro dokončení akce.

Jak jsem již zdůraznil - naprosto odlišně než doposud musíme postupovat ve mzdách. Je neudržitelná situace, kdy mzdové úpravy jsou vyvolány především sociálními tlaky za pomoci řady orgánů, kdy jsou projevem pouze vyrovnávání disproporcí pro některé obory. Jedinou cestou je spojení těchto úprav s tlakem na racionalizaci. Současně s tím i státní správa půjde cestou úspor ve svých výdajích; vláda se také rozhodla prověřit účinnost té části vědeckovýzkumné základny, která je financována buď plně nebo příspěvky ze státního rozpočtu. Už tato etapa prací v oblasti výzkumu představuje úsporu nákladů přes 260 mil. Kčs a zvýšení příjmů více než o 20 mil. Kčs. Zahájili jsme ve spolupráci s Nejvyšším kontrolním úřadem rozsáhlou prověrku celé sítě ostatních rozpočtových a příspěvkových organizací, na které vynakládáme, včetně výzkumné základny v ČSR ročně přes 3 mld. Kčs. Do konce července trvá zákaz zahajování nových staveb. V téže době bude navržen upravený seznam nově zahajovaných staveb, který musí respektovat materiální i finanční možnosti naší ekonomiky.

V této souvislosti považuje vláda za nutné zpřísnit též úvěrovou a devizovou politiku a zpřísnit tak přístup podniků k celospolečenským finančním zdrojům obecně. Na souboru těchto opatření banka již pracuje a vydá je v nejbližší době. Vláda si je přitom vědoma, že mnoho podniků se dostane do vážných finančních potíží, že jim budou chybět prostředky k vyrovnání závazků a často i na mzdy. Tyto situace budeme řešit diferencovaně, vždy se zárukami zvýšení výkonnosti.

V oblasti cen je třeba realizovat mimořádná opatření k zastavení inflačního vývoje a k podpoře rovnováhy na vnitřním trhu. Zvyšování velkoobchodních cen bude v dohodách omezeno pouze na případy, kdy je zaručen společenský efekt, který se konkrétně projeví zvýšením tvorby zdrojů především se zaměřením na zvyšování efektivního vývozu a zabezpečování dodávek pro bytovou výstavbu. Tyto kroky znamenají stop cenové hladiny ve velkoobchodních cenách.

V rámci zpřísnění regulace cen bude podstatně omezen rozsah volných SVC cen. Pevné ceny budou v podstatě využity na výrobky a služby, které mají základní význam z hlediska životních nákladů obyvatelstva. Ostatní ceny budou zařazeny do převažující kategorie limitovaných cen. Bude zpřísněna kontrola cenové tvorby.

V současné době jednotliví ministři přistoupili ke konkretizaci těchto záměrů na společných poradách s generálními řediteli. Současně projednávají a připravují formy dohod s jednotlivými podniky. Jsme si vědomi toho, že celá řada metodických otázek nebude v období uzavírání dohod vyjasněna, že práce spojené s touto problematikou nebudou bez obtíží, a proto si tím více vážíme kladného přístupu podnikové sféry a pochopení veřejnosti.

Je samozřejmé, že vedle opatření na úseku výroby musí vláda přistoupit k intenzívnímu řízení problémů i na úseku navazujícím, tj. v obchodě.

Obchodní organizace nepracují v ideálních podmínkách a jejich materiálně technická základna v mnoha směrech neodpovídá již dnešním potřebám.

Ve druhém pololetí tohoto roku vláda projedná nový model ekonomického řízení obchodu. S tím úzce souvisí dokončení prací na úpravě obchodního rozpětí, které je základním zdrojem pro obnovu a rozšiřování zaostalé materiálně technické základny obchodu a současně by mělo také dát předpoklady pro zlepšení obsluhy.

V souvislosti s tím je řešen celý soubor racionalizačních opatření k zlepšení služeb obchodu. To se týká především vhodnějšího uspořádání prodejní doby, rozšíření prodeje o sobotách, posunutí uzavírací doby obchodu do večerních hodin, omezení uzavírání prodejen z důvodů konání inventur nebo přejímky zboží, širší využití pomoci důchodců, obnova a rozvinutí zemědělských trhů ovocem a zeleninou, využití podmínek drobného socialistického podnikání a podobně.

Obchodní podniky musí sledovat takovou organizaci práce, aby svým zákazníkům vždy umožnily kvalitní nákup v nejkratší možné době. Tím by se také předcházelo vžité praxi nákupu v pracovní době.

V oblasti cestovního ruchu svoji politiku zaměřujeme na to, abychom pokud možno v nejkratší době vytvořili takové podmínky, abychom v souladu se státními zájmy uvolnili dosavadní bariéry pro vzájemné poznávání života i národních kultur se všemi pokrokovými zeměmi světa, zejména však abychom na základě poznání zemí socialistického tábora si vzájemně lépe porozuměli. Ke zvýšení návštěvnosti naší země jsme již učinili určitá opatření, zejména v oblasti devizové. Předpokládáme, že tato aktivní opatření se nám pozitivně odrazí již v druhé polovině letošního roku také ve vztahu přínosu cestovního ruchu v oblasti volných měn.

Sledujeme přitom cíl, abychom postupně vytvářeli podmínky k tomu, aby také naši občané a zejména mládež mohli poznávat cizí země a tím obohacovat svůj obzor poznání.

Vláda bude věnovat pozornost též přípravě IV. celostátní spartakiády v r. 1970 a podpoří ideovou její motivaci - 25. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou.

V druhé polovině roku rozhodující síly vlády soustředíme na zabezpečení záměrů, které vláda přijala, zejména na regulační opatření, na bytový problém, na stabilizaci trhu a na realizaci změn ve sféře národních výborů.

Dalším základním úkolem, vedle prací na úseku kulturním, zdravotním a ve školství, bude příprava hospodářské směrnice pro rok 1970 a příprava konsolidačního programu na příští 2 - 3 roky. Zároveň s pracemi na pětiletce propracujeme obzvláště politiku vlády v průmyslu, zemědělství a stavebnictví.

Tyto práce, soudružky a soudruzi, nejsou však ještě tak daleko, aby bylo možné seznámit vás s koncepcí vlády. K těmto otázkám předpokládám, se vrátíme na podzim.

Soudružky a soudruzi poslanci,

práce, které máme před sebou, nejsou snadné a záměry nebudou vždy populární. Cesta je v důsledném provedení realizační směrnice květnového pléna ÚV KSČ. Kladnou stránkou je, že při realizaci vládního prohlášení jsme již k řadě prací s cílem posílit úlohu jednotlivých stupňů řízení a provádět účinná ekonomická opatření, přistoupili. Můžeme dnes, při této první bilanci konstatovat, že jsme začali plnit v podstatě program vlády, vyjádřený v našem prohlášení jako deset nejbližších kroků. Jsme si zároveň plně vědomi, že výsledky práce vlády jsou podmíněny aktivní podporou všech těch našich občanů, kterým leží osud naší země na srdci.

Obracím se v této souvislosti i k vám, poslancům České národní rady s prosbou, abyste ve své politické a odborné práci, zejména ve výborech, podporovali práci vlády radou i kritikou, ale abyste též nezapomněli, že v současné době nemohou v práci nikoho z nás dominovat požadavky na finanční a materiální řešení mnohdy i oprávněných požadavků, ale že společným naším úkolem musí být hledání cest které zvýší tvorbu celospolečenských zdrojů a že tato cesta je v současné době cestou zvýšené výkonnosti naší ekonomiky.

Děkuji vám, vážené soudružky a soudruzi, za vaši trpělivost a pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR dr. Jičínský: Děkuji předsedovi vlády ČSR ing. Rázlovi za výklad.

Nyní přerušíme schůzi na čtvrt hodiny. Ve 12 hodin budeme pokračovat diskusí k výkladu předsedy vlády.

/Schůze přerušena v 11.47 a opět zahájena ve 12.07 hod./

Místopředseda dr. Jičínský: Zahajuji přerušenou schůzi. Přistoupíme k rozpravě o výkladu předsedy vlády.

Do diskuse se přihlásil jako první poslanec ing. Tůma. Připraví se poslanec ing. Bosák.

Posl. Tůma: Vážená Česká národní rado, v programovém prohlášení vlády ČSR jako základním východisku politiky české vlády se uvádí, že svou politiku formuluje česká vláda s vědomím, že je vládou z vůle lidu a chce proto vládnout pro lid a s lidem, nikoliv nad ním. Dále se v programovém prohlášení vlády říká, že vzhledem k současným podmínkám a v duchu českých politických tradic chce vláda provádět střízlivou, věcnou a racionální politiku. Dává přednost praktickým činům před silnými slovy a dalekosáhlými programovými deklaracemi. Za jádro svého snažení považuje oblast ekonomickou.

Schválením tohoto programového prohlášení vlády byla podepsána směnka a dnes dochází k její první splátce. Všichni si jistě uvědomujeme, že není lehké vládnout v období, kdy každý resort přichází s oprávněnými požadavky na řešení svých problémů a kdy nemá vláda tolik prostředků, aby mohla všechny problémy vyřešit ke spokojenosti všech. Ale od toho je také vládou, aby rozhodla, v jakém pořadí se budou tyto problémy řešit. A o to nyní v současném období jde.

Protože jsem hospodářský pracovník, dovolte mi, abych řekl své poznatky k tomuto prvnímu účtování. Kritické připomínky vznášíme ve snaze upozornit na nedostatky, které nesnesou odkladu a vyžadují okamžité řešení.

Především bych chtěl upozornit na rostoucí projevy nedostatečné pracovní morálky a kázně. Vláda se touto otázkou, pokud je mi známo, zabývala. Rozvoj této nekázně a špatné pracovní morálky jsou obecně známy. Nedodržování pracovní doby, její špatné využívání, plné hospody a restaurace v pracovní době apod. Mám za to, že by vláda měla prostřednictvím svých orgánů a institucí a myslím si, že i významných organizací v naší republice je k tomu více než dost, v prvé řadě rozebrat, z jakých odvětví a profesí se rekrutují tito lidé, co jim umožňuje značnou část jejich pracovní doby trávit mimo pracoviště a mimo plnění jejich pracovních úkolů. To je především. Za nejdůležitější považuji provést solidní analýzu příčin, proč k těmto nežádoucím zjevům dochází, kde jsou jejich sociální kořeny, které k tomu vedou.

Aniž si osobuji právo, a také mi k tomu chybí podklady a podrobnější závěry, mám za to, že nebudu daleko od pravdy, když uvedu alespoň některé. Především je to nedostatečná profesionální úroveň řízení a stále asi nedostatečná úroveň řídících pracovníků. Já si to jako vedoucí hospodářský pracovník v podniku, kde tyto problémy nejsou a neexistují, nedovedu ani jinak představit.

Dále k tomu přispívají neurovnané poměry na vnitřním trhu. Spočte-li někdo, kolik je u nás zaměstnaných žen-matek - a na nich závisí chod rodiny - pak si jistě každý domyslí nedozírné důsledky, a jsou to ve většině případů ženy, které dělají v pásové výrobě v textilním, spotřebním a jiném průmyslu i v zemědělství. Doplácejí na to spíše v neprospěch svých rodin.

Další takovou věcí je stále chybějící perspektiva v národním hospodářství a tím i v jednotlivých podnicích. To samozřejmě bere lidem perspektivu i chuť do práce. Nedůsledný přístup k různým nešvarům a nedostatkům a nepořádky v odměňování mají podle mého názoru značný podíl na věci. Také značně neefektivní vynakládání prostředků, dokonce mnohdy plýtvání s nimi, např. neracionální investice, morálce lidí a kázni v národním hospodářství nepřispívá. Příčin je tedy mnoho. Pokusil jsem se ukázat na některé. Znovu prosím, aby to bylo chápáno jako snaha ukázat na věci takové, jaké jsou.

Vážený soudruhu předsedo vlády, vážení poslanci České národní rady, dovolte mi, abych se v rámci diskuse o ekonomických opatřeních vlády zabýval ještě jednou otázkou, která by se možná zdála být okrajovou, ale které my, poslanci, členové zemědělského výboru ČNR, přisuzujeme značnou důležitost. Jde o přidruženou výrobu v JZD, popřípadě i v jiných organizacích. V poslední době se kolem této otázky mnoho namluvilo, napsalo a dokonce usnášelo. Nikoliv ovšem jak prospěšnou a společensky žádoucí přidruženou výrobu rozvíjet a jak připravit ekonomické, legislativní a jiné podmínky pro tento rozvoj, ale naopak se nám zdá, že se hledají cesty k jejímu omezování a potlačování. A zdá se nám to rozhodně nikoliv neprávem.

Přidružená výroba v zemědělských podnicích má své důležité místo a plní důležitou funkci nikoliv jen z hlediska těchto podniků samotných, ale i z hlediska celospolečenského. Nechci zde opakovat obecně známá fakta o nutnosti využívat pracovní fond zemědělských podniků, i v době vegetačního klidu využívat strojové a jiné kapacity, které v zemědělství jsou nutné, avšak nelze je plně v průběhu celého roku využít nebo využívat místních zdrojů.

Chci se však dotknout některých jiných stránek této velmi vážné otázky. První důležitou věcí je, že v mnohých místech, především v místech s extrémními, resp. méně příznivými podmínkami zemědělské výroby je přidružená výroba nezbytným zdrojem prostředků pro rozvíjení zemědělské výroby k udržení dostatečné úrovně odměny a tím i životní úrovně družstevníků včetně těch, kteří jsou celoročně vytíženi v zemědělské výrobě družstev.

V těchto oblastech ani diferenciální příplatky toto poslání plně nemohou sehrát a podle mého názoru by dokonce bylo neekonomické chtít jim z hlediska společenského tuto funkci přisoudit.

Všichni víme, v jakých podmínkách se někde zemědělská výroba uskutečňuje. Mohu uvést jako příklad družstva, především jde o JZD na okresech Gottwaldov, Vsetín, Děčín, Jablonec a v některých okresech v pohraničí. V těchto družstvech je tedy mnohdy přidružená výroba i celoročně provozovaná jedinou možnou cestou ke zvyšování intenzity zemědělské výroby.

Dobře víme z nedávné minulosti, jaké důsledky mělo tažení za zrušení přidružené výroby. Všichni si dobře pamatujeme léta 1960-1961, kdy takovéto zásahy byly na denním pořádku. To vedlo k tomu, že do družstev, která byla nucena tuto výrobu omezit či úplně zrušit, bylo nutno přisunovat další a další prostředky ve formě státní přímé pomoci, aby se zde zajistil základní chod zemědělské výroby a udržel alespoň minimální počet pracovníků. Tento tlak na rušení místo na rozvíjení přidružené výroby byl konec konců také - dle mého názoru - jednou z příčin, proč v těchto létech - prakticky až do roku 1964 - tolik družstev bylo převáděno do státních statků. Kolik stamilionů Kčs to zbytečně naši společnost stálo a dodnes v důsledku toho stojí, netroufám si ani odhadnout.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP