Pondělí 7. července 1969

Aniž bychom prováděli výčet rozsáhlých legislativních úkolů vlády, chci se alespoň dotknout zásadní otázky, která pro nás vyplývá z programového prohlášení, tj. návrhů na úpravu postavení a působnosti národních výborů a územního členění státu.

V úvahách, jak přiblížit výkon státní správy občanům, se sjednotily návrhy v tom, že je třeba rozšířit působnost místních a městských národních výborů. Vycházejí z toho, že na místní národní výbory bude možné převést ty úkoly, které nevyžadují náročné odborné posouzení. Městské národní výbory, které zpravidla mají potřebné odborníky, mohou vykonávat státní správu v širším rozsahu než dosud a převzít i funkce obvodního střediska spádové oblasti.

Takto připravované změny jsou racionálnější než ty, které uvažovaly zřídit obvodní úřady, nebo expozitury okresních národních výborů.

Mnoho nevyjasněných otázek ještě zůstává ve vztahu k samosprávě národních výborů. V podstatě víme, že by se měla rozvinout v péči o životní prostředí občanů, v péči o bytový fond včetně výstavby bytů. Měl by sem spadat rozvoj kulturního a společenského života obcí a měst, zdravotnických zařízení, sociálního zabezpečení apod. Nejsložitější jsou však otázky ekonomického a finančního základu této samosprávy. Zatím je navrhujeme řešit rozšířením dosavadní vlastní příjmové základny MNV a MěNV o některé další příjmy.

Postupně chceme usilovat o vytváření stabilní a dynamické příjmové základny národních výborů, která by byla tvořena především ze zdrojů, jež národní výbory získají vlastní iniciativou, resp. z činností, které nejvíce ovlivňují uspokojování základních potřeb obyvatelstva. Nutno však říci, že v současné době nemáme vyjasněny všechny základní otázky tohoto přístupu, a proto nelze předpokládat, že se nám tento záměr podaří zahrnout do komplexu uvažovaných změn daňové soustavy.

Velká pozornost se věnovala návrhům na úpravu územního členění státu. Jak je vám jistě známo, jako možné řešení bylo uvažováno několik variant. Pro jednání vlády byly předloženy vládní komisí dvě varianty.

Prvá počítá se zachováním dosavadního územního členění a chce provést jen nezbytné korektury hranic a okresů. Počítá však s některými úpravami činnosti KNV, respektive s přenesením některých činností na úroveň ONV. Umožňovalo by to k novému roku snížit stav pracovníků krajských národních výborů zhruba o jednu třetinu.

Druhá varianta navrhuje zrušit dosavadní okresy a kraje a vytvořit místo nich 25 - 30 oblastí s oblastními národními výbory, volenými přímými volbami, řízenými přímo vládou. Oblastní národní výbory by v podstatě podle tohoto návrhu zabezpečovaly úkoly, které nelze svěřit městskýma místním národním výborům, ani převést na ústřední orgány státní správy.

Při posuzování těchto variant je nutno vzít v úvahu současnou složitou politickou i ekonomickou situaci státu. Byly sice vytvořeny nové národní orgány ČSR a nové ústřední orgány státní správy, obsah jejich činností však dosud není přesně vymezen. Jistě potrvá ještě určitou dobu, než se činnost nových orgánů bude stabilizovat natolik, aby mohly pevně řídit úseky, za které odpovídají. Proto by neuvážené a ukvapené zásahy rozrušily relativně stabilní soustavu národních výborů v ČSR.

Proto vláda bude podporovat všechny návrhy, které činnost národních výborů zkvalitní, zpružní a přiblíží občanům, aby se správní agenda v možném rozsahu zjednodušila a decentralizovala, ale při zachování dnešní struktury národních výborů.

V této době připravuje vláda také návrh zákona o postavení národností v ČSR. Hodlá jej předložit České národní radě v září tohoto roku v zásadách zákona.

S přihlédnutím k početnosti, stupni kompaktnosti, historickému vývoji, duchovní tvárnosti, kulturním tradicím a třídní struktuře jednotlivých národností chceme řešit jejich co nejvšestrannější zapojení do politického, hospodářského a kulturního života státu, oblastí a míst. Chceme připravit takový návrh, který by konkretizoval podmínky, možnosti a prostředky všestranného a rovnoprávného rozvoje i podpory vlastních forem národního života národností ČSR.

Kromě této své povinnosti vláda usiluje, aby na všech úsecích státní správy, zejména ve školství a kulturních institucích byla potřebám národností věnována náležitá pozornost.

Soudružky a soudruzi,

nebudu opakovat rozsáhlá data, která charakterizují náš ekonomický vývoj a situaci. Připomeňme si jen, že negativní tendence, které známe z předcházejících let, neustupují, ale dominují i letos /blíže jsou tyto hodnoty zřejmé z analýzy, kterou jsme vám všem rozdali/.

Dále se zpomalila tvorba hmotných zdrojů. Průmyslová výroba v ČSR vzrostla od počátku roku do konce května o 2,8 %, z toho výroba stavebních hmot poklesla o 3,2 % při vzrůstu stavební výroby o 1 %. Nákup hlavních živočišných výrobků nedosahuje, s výjimkou mléka, skotu a drůbeže, úrovně ledna až května 1968. Pokračuje disproporce mezi růstem produktivity práce a růstem průměrných mezd.

V oblasti vnějších vztahů není plněna poměrná část hospodářské směrnice na rok 1969, připadající na 5 měsíců. Do konce května se zrychlil vývoz do KS, zejména do volných měn, zatímco do SZ je pod úrovní loňského roku. Dovoz mírně vzrostl. V platební bilanci došlo k 30. 4. 1969 k dalšímu zvýšení pasiva ve vztahu SZ - o 247 mil. Kčs. Ve vztahu ke KS se aktivní saldo nepatrně zvýšilo /12 mil. Kčs/, přitom zejména v oblasti volných měn o 40 mil. Kčs. Dovozní zadluženost s kapitalistickými státy ve volných měnách se za první čtvrtletí 1969 snížila díky regulačním opatřením. Vůči socialistickým státům je základním úkolem zvýšit tempo vývozu.

Opatření prováděná v důchodové oblasti v hospodářských organizacích vedla sice ke zmírnění růstu disponibilních prostředků podniků, prozatím však neovlivnila pokračující tendence ve mzdovém vývoji.

Současný stav ekonomiky nutno ovšem posuzovat nejen na základě posledních hospodářských čísel. Ta ukazují de facto stav, který může být nad nebo pod průměrným trendem, a proto je velmi závažné zdůraznit celkový směr ekonomického vývoje po kvalitativní i kvantitativní stránce. Aniž bych chtěl provádět vyčerpávající analýzu, považuji za nutné, zmínit se o některých dílčích, ale nepříznivých kvalitativních jevech.

Přesto, že se podařilo zvýšit průmyslový potenciál proti roku 1937 cca šestinásobně, máme současně dvoj - až trojnásobně vyšší spotřebu oceli a energie na jednotku hrubého domácího produktu. Podobně je tomu v úrovni produktivity práce a v efektu investic. Existuje nepoměr mezi dosahovanými tempy růstu a efektivně použitelnou tvorbou národního důchodu.

Národní důchod je trvale umrtvován v růstu zásob a nedokončené výstavby. V roce 1966 to bylo 35 % přírůstku národního důchodu a v roce 1967 dokonce již 71 %. Takovéto překračování meze únosnosti v extenzívním vývoji vede ke kritickým stavům v platební pozici státu, v oblasti surovin, energie a pracovních sil.

Nejen to. Mluvíme o důchodu, který tedy existuje nejen v podobě naturální, ale zcela nutně v podobě poptávky, resp. peněz. Pak tedy rozsáhlý proces umrtvování efektivní tvorby národního důchodu znamená zcela souběžně vznik vážných rozporů mezi poptávkou, peněžní zásobou a možností žádoucího uspokojení této poptávky.

Jak vypadá situace na úseku zaměstnanosti ?

Ekonomická aktivita obyvatelstva v ČSR je jednou z nejvyšších ve srovnání s průmyslově vyspělými státy a nelze již počítat s jejím dalším zvyšováním. Jaká je však praxe ?

Směrnice vlády na rok 1969 předpokládá zvýšení počtu pracovníků o 62,1 tis. osob, při čemž však podniky ve svých plánech požadují zvýšení o 144 tis. osob.

Svědčí to o tom, že podniky i nadále uvažují s extenzívním rozvojem, přičemž poptávka po pracovních silách neodpovídá zdrojovým možnostem a tak dochází k přetahování pracovních sil mezi jednotlivými podniky, k jejich přeplácení a k poskytování různých výhod, které zvyšují kupní sílu, ale problém pracovních sil neřeší.

Naopak se ukazuje, že není zabezpečován dostatek pracovních sil pro některá rozhodující odvětví, jako je v současné době těžba uhlí, bytová výstavba, výroba stavebních hmot a rozvoj pohraničních oblastí.

V této souvislosti bych chtěl zdůraznit úkol národních výborů kontrolovat dodržování pracovněprávních předpisů, zkoumat příčiny fluktuace a absence pracovníků a limitovat podnikům počty pracovních sil odpovídající zdrojům.

Za rozhodující kroky na tomto úseku proto považujeme:

1. provádět racionalizaci práce i výroby a tím při současném zvýšení výroby a produktivity práce snižovat tlak na poptávku po nových pracovních sílách,

2. odstranit jevy nekalé soutěže při získávání pracovníků do jednotlivých podniků,

3. nahradit nevyhovující stabilizační odvod účinnějším zdaněním pracovní síly, které by nutilo podniky k racionalizačním opatřením vedoucím k úsporám pracovních sil.

Uvědomujeme si, soudružky a soudruzi, že takové narušení základních ekonomických proporcí je dále neúnosné, že bez jejich obrácení nelze hovořit o prosperující ekonomice, ale naopak, jejich překračování by vedlo k dalším hospodářským potížím, zároveň s hlubokými politickými důsledky. Jistě je zřejmé, jak silný nápor vyplývá z těchto vztahů na vnitřní trh, jaké napětí vyvolávají v ekonomice a jaké krajně nepříznivé důsledky mají pro disciplínu a pracovní morálku. Část příčin tohoto stavu vidíme v nedopracování soustavy řízení, což zvláště vyniklo při federativním uspořádání státu, v nezvládnutí důsledků zkracování pracovní doby a v celkové politické situaci I. pololetí.

Základní příčiny celkových tendencí jsou ovšem hlubší a je nutno je hledat v pozdní orientaci naší ekonomiky na intenzivní rozvoj založený na racionalizaci výroby a práce. Přitom vláda nechce opomenout ani tu skutečnost, že komplexní zvládnutí ekonomické reformy a federativního uspořádání čs. státu ve stejné lhůtě je velkým a nesnadným řídícím soustem.

Vezmeme-li v této situaci v úvahu, že v minulém roce začal rozpad celého řídícího systému můžeme si udělat obraz o podmínkách, ve kterých vláda přistupovala k realizaci svých ekonomických cílů a úkolů. Tyto skutečnosti ovlivnily prakticky všechna rozhodnutí a všechny zásahy vlády.

Vedle řešení mnoha dílčích problémů se vláda v duchu svého prohlášení soustředila zejména na problémy bytové výstavby, zabezpečování vnitřního trhu, řešení citlivých sociálních problémů a přípravu prvních kroků k prosperitě hospodářství.

Vláda přímo říká, že rozhodně není spokojena s výsledky na těchto úsecích. Jsme si vědomi, že hlavní práce nás ještě čeká.

Začnu bytovým problémem, jehož řešení si vláda postavila ve svém programovém prohlášení na přední místo. Když jsme se v únoru t. r. poprvé podobně zabývali situací, zjistili jsme, že plnění programu komplexní bytové výstavby do roku 1970 trpí mnoha vážnými nedostatky. Především byla zjištěna naprostá vyčerpanost rozestavěnosti v bytové výstavbě způsobená v minulém roce, zejména v druhé jeho polovině, tím, že dodavatelé se jednostranně zaměřili převážně jen na dokončování bytů a přitom si nelámali hlavu s tím, co bude dál. Stavby, u nichž neměli naději na dokončení, do konce roku naopak zpomalili. Vstoupili jsme proto do letošního roku s tak nízkou rozestavěností, že v prvním čtvrtletí tohoto roku nedosáhl počet dokončených bytů ani 70 % loňské úrovně. Důsledky nízké rozestavěnosti se přirozeně promítají ještě i nyní. Současně vláda zjistila, že nebyla zajištěna výstavba 13 500 bytů dodavatelským způsobem z plánovaného programu do r. 1970 a že trvá hluboký nedostatek stavebních materiálů, hmot a výrobků. Rozvoj materiálové základny je ve velmi zanedbaném stavu a ke splnění programu komplexní bytové výstavby je nutno přerozdělit, přeorientovat a rozšířit i kapacitu stavební výroby.

Za uvedených okolností byla vláda postavena před úkol přijmout taková opatření, aby bylo v krátké době dosaženo zásadního obratu.

Přistoupila proto k ukládání závazných úkolů v dokončování bytů i dodávek pro ně, ke změně slev ze stavebních prací na dodatkový odvod pro úhradu důsledků opatření centra při zajišťování komplexní bytové výstavby, k vytváření devizových prostředků pro dovoz nedostatkových materiálů a stavebních strojů, k významné preferenci a k řadě dalších dílčích opatření, jejichž smyslem je vesměs podnícení jak vlastní výstavby bytů, tak její materiálové základny. Pamatováno bylo i na významnou složku bytové výstavby prováděné formou svépomoci, včetně individuální výstavby rodinných domků.

Při bilancování stavu komplexní bytové výstavby v červnu jsme konstatovali, že nastává určité oživení, že opatření se začínají projevovat. Podle ocenění odborníků se ukazuje, že pro r. 1969 a pro r. 1970 bude splněn počet bytů zabezpečovaný dodavatelsky, který byl stanoven hospodářskou směrnicí. Naproti tomu však zaostává výstavba bytů prováděná svépomocnými formami a rodinných domků, kde bude chybět 9 000 - 14 700 bytů v r. 1969 a 7000 bytů v r. 1970; i tak očekáváme, že ve 4. pětiletce bude v těchto formách dokončeno o 32 tis. bytů více než ve 3. pětiletce. Hlavní příčinou celkového neplnění je to, že na individuální stavebníky byl v minulých letech přenesen příliš velký podíl z celkové výstavby - prakticky celý nárůst bytové výstavby, pro který nebyl zabezpečen stavební materiál a často i finanční pomoc. Připravujeme k realizaci náročný, ale účinný program, podle něhož v příštích 2 - 3 letech budeme pro individuální stavebníky dodávat ročně zhruba 20 000 rychlomontovaných domků. Přistupujeme tak k jednomu z významných kroků na cestě k dosažení soudobé organizace a techniky v bytovém hospodářství.

Základním problémem bytové výstavby a výstavby vůbec je zabezpečení výstavby závodů na výrobu stavebních hmot. Chceme, aby řešení tohoto úkolu bylo zabezpečeno přednostně i na úkor ostatních, mnohdy oprávněných jiných akcí, dokud se nepodaří překonat nerovnováhu v požadavcích na stavební materiály. Kromě toho je vláda rozhodnuta provést radikální změnu v toku materiálů tak, aby nedocházelo k jeho rozptylu. Vláda je odhodlána nastoupit důslednou regulaci dodávek stavebních materiálů, kterou je možno zabezpečit například zavedením materiálových listů vydávaných ke stavebním povolením.

Připravujeme možnost dovozu stavebních kapacit a počítáme s ním i pro další léta. Na tuto formu však nespoléháme, základní možnost vidíme ve zvýšení účinnosti našich vlastních stavebních i materiálových kapacit. Je však nutno počítat i s velkým extenzívním rozvojem těchto kapacit.

Závažnou problematiku představuje zprůmyslnění stavebnictví. Toto heslo bylo v minulosti snad špatně chápáno a zavedlo nás to do nedobré situace, kdy máme sice velké stavební organizace vhodné pro soustředěnou a rozsáhlou výstavbu, ale chybí nám střední a malé organizace, které jedině jsou vyhovujícími pro drobnou a rozptýlenou výstavbu. To zvláště pociťujeme ve venkovských oblastech.

Uvedenou tezi musíme chápat tak, že znamená zavedení pevné organizace práce a pracovní i technologické disciplíny. Při této příležitosti bych chtěl zdůraznit, že nezvládnutí zkrácení pracovní doby nám všude, ale zejména ve stavebnictví z právě uvedených důvodů velmi zkomplikovalo situaci.

Zabezpečení obrovského úkolu, jakým je bytová komplexní výstavba, je náročné nejen technicky, ale zejména na organizaci celého složitého procesu řízení. Vláda proto přistoupila také k jasnému vymezení a rozdělení odpovědnosti tak, že ministr stavebnictví odpovídá za realizaci veškeré komplexní bytové výstavby prováděné dodavatelskými organizacemi a ministr výstavby a techniky pak za všechny otázky, související s rozvojem progresívních forem svépomocné výstavby bytů a rodinných domků, prosazování a propagaci prvkové typizace, pokrokových projektových i stavebních metod a systémů a zavedení odborné poradenské služby stavebníkům. Současně ministerstvo výstavby a techniky zajišťuje výkon, řízení a koordinaci investorských funkcí a státní účasti na komplexní bytové výstavbě.

Vláda je si vědoma, že program výstavby bytů není jejími dosavadními opatřeními ještě plně zabezpečen a z toho důvodu sleduje pozorně vývoj situace, řeší vzniklé potíže a zjišťuje si účinnost opatření, která přijala. Bytový problém tedy i nadále zůstává na předním místě v činnosti vlády.

Dalším závažným těžištěm činnosti je stabilizace vnitřního trhu. Situace na konci čtvrtletí byla více než vážná. Základní příčina však nebyla v nízké úrovni maloobchodního obratu, ale ve vysoké poptávce. V první třetině roku vzrostly příjmy obyvatelstva proti loňsku, soudružky a soudruzi, o 15,9 %. Výdaje dokonce o 16,3 %. Tento rostoucí sklon obyvatelstva ke spotřebě se projevuje v poklesu míry úspor. Na zesílení poptávky obyvatelstva působí též přírůstek spotřebitelského úvěru o 14,8 %. K utlumení poptávky musíme přispět i přísnějším postojem při poskytování půjček obyvatelstvu. I když tempo výroby spotřebních předmětů předstihuje výrobu výrobních prostředků - a toto tempo je ve srovnání s vybaveností spotřebního a potravinářského průmyslu více než slušné - nestačíme vyrovnávat přírůstky příjmů, ať již mzdových, tak i sociálních, o kterých jsem hovořil. Krytí poptávky je zabezpečováno též na úkor zásob; v řadě sortimentů poklesly zásoby na polovinu loňských stavů u obuvi, praček, chladniček apod. Vláda proto musela provést stabilizační zásah. Soubor těchto opatření, přijatých jako společné usnesení tří vlád máte před sebou. Jeho přijetí nebylo nijak jednoduché.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP