Úřadující místopředseda
České národní rady dr. Zdeněk
Jičínský a místopředsedové
Jedlička, Válek a Lochner.
Členové vlády České socialistické
republiky předseda vlády ing. Stanislav Rázl,
místopředseda vlády prof. ing. Antonín
Červinka, CSc., ministr financí ing. Leopold
Lér, CSc., ministr práce a soc. věcí
František Toman, ministr výstavby a techniky
doc. ing. Karel Löbl, DrSc., ministr školství
prof. ing. dr. Vilibald Bezdíček, DrSc.,
ministr kultury Miroslav Galuška, ministr pro mládež
a tělesnou výchovu doc. dr. Emanuel Bosák,
ministr zdravotnictví RNDr. PhMr. Vladislav Vlček,
ministr spravedlnosti JUDr. Václav Hrabal, ministr
vnitra Josef Grösser, ministr průmyslu ing.
František Čihák, ministr stavebnictví
František Toman, ministr zemědělství
a výživy Josef Černý, ministr
lesního a vodního hospodářství
ing. Ladislav Hruzík, ministryně pošt
a telekomunikací Růžena Urbánková,
173 poslanců České národní
rady podle prezenční listiny
Z Kanceláře České národní
rady: sekretář ČNR dr. Vácha
Místopředseda ČNR dr. Jičínský:
Vážené soudružky a soudruzi, zahajuji
4. schůzi České národní rady.
Dovolte mi dříve, než přijdeme ke schválení
pořadu naší schůze, abych stručně
uvedl, že je tomu rok, co byla ve Španělském
sále Národním shromážděním
zvolena Česká národní rada. Rok v
dějinách parlamentu je doba krátká.
Stává se však, že jsou roky, které
svým dějinným významem a dosahem platí
za mnohem delší období.
Rok, kterým prošla Česká národní
rada od svého vzniku v létě loňského
roku, patří k takovým rokům v historii
českého národa, kdy dny se rovnají
měsícům a týdny a měsíce
rokům běžného chodu dějin.
My všichni jako členové České
národní rady jsme původně vycházeli
z jiných představ o činnosti ČNR i
o vlastním působení jejích orgánů,
z představ, které odpovídaly poslání
ČNR podle ústavního zákona, který
ji konstituoval.
Po přijetí ústavního zákona
o federativním uspořádání ČSSR
se měla naše činnost jako prozatímního
orgánu české státní reprezentace
uzavřít. Tímto ústavním zákonem
však byla ČNR zmocněna, aby se až do provedení
všeobecných voleb stala prvním zákonodárným
sborem nově se rodící české
státnosti, aby začala spoluvytvářet
základy české politiky ve federativně
uspořádané Československé socialistické
republice.
Tato změna úlohy České národní
rady není jednoduchá a i pro mnohé členy
ČNR byla osobně těžká. Činnost
ČNR v neobyčejně obtížné
a složité situaci českého národa
jistě bude časem objektivně posouzena, jak
v tom, v čem odpovídala požadavkům doby,
tak i v tom, v čem jí nedostála.
Nechci působení České národní
rady hodnotit. Chci jen říci, ať již bude
její činnost posuzována jakkoliv, že
Česká národní rada, její orgány
i její členové usilovali o to, poctivě
a svědomitě se vyrovnat s novými nesnadnými
úkoly, že nahrazovali mnohdy chybějící
zkušenost iniciativou a aktivním přístupem,
nezatíženým starou rutinou, která již
předem rezignuje na nové myšlenky, na snahu
o změnu.
Členové České národní
rady - i to je nutné dnes konstatovat - nahrazovali nedostatek
demokratického původu svého pověření
zvýšeným pocitem odpovědnosti vůči
české veřejnosti, vůči českému
národu, který jako celek v něm zastupovali.
Česká národní rada i její orgány
učinily nemálo při zkoumání
východisek a směrů české politiky,
kterou měla ČNR spoluvytvářet a spoluuskutečňovat.
Jako její členové jsme si však dobře
vědomi toho, že představy a zamýšlené
záměry i výsledky se mnohde rozcházejí,
že jsme sice zjistili krizový stav české
společnosti a jeho projevy v různých sférách
života společnosti, že jsme však jako nejvyšší
státní orgán České socialistické
republiky mohli učinit jen velmi málo k tomu, aby
se nepříznivý stav změnil.
Výročí, které by jindy bylo možno
přejít bez povšimnutí, nechť je
v těchto podmínkách působení
České národní rady podnětem
pro zamyšlení nad tím, co jsme chtěli
a co jsme skutečně vykonali, i výzvou k tomu,
abychom se i v další činnosti snažili
působit k prospěchu socialistického vývoje
lidu této země, jemuž jsme, třebas jím
přímo nevoleni, ze svých skutků odpovědni.
Podle návrhu denního pořadu, který
byl již poslancům České národní
rady rozeslán, doporučuje předsednictvo České
národní rady tento pořad dnešní
schůze:
l. Dosavadní práce české vlády
na ekonomickém úseku a její pracovní
program do konce roku 1969 - výklad podá předseda
vlády České socialistické republiky
ing. Stanislav Rázl
2. Společná zpráva výboru pro plán
a rozpočet a výboru ústavně právního
z 23. června 1969 k vládnímu návrhu
zákona ČNR o státním rozpočtu
České socialistické republiky na rok 1969,
jakož i dodatková zpráva obou výboru
ze 7. července 1969 - zpravodaj posl. dr. Ladislav Veltruský
3. Společná zpráva výboru pro zemědělství
a výživu, ústavně právního
výboru a výboru pro plán a rozpočet
k vládnímu návrhu zákona ČNR
o Státním fondu pro zúrodnění
půdy - zpravodaj posl. ing. Karel Zíka
4. Společná zpráva výboru pro zemědělství
a výživu a výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu, kterým vláda
České socialistické republiky předkládá
České národní radě k souhlasu
podle čl. 107 odst. 1 písmeno b/ ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, Smlouvu mezi Československou socialistickou republikou
a Rakouskou republikou o úpravě vodohospodářských
otázek na hraničních vodách, podepsanou
ve Vídni dne 7. 12. 1967 - zprávu podá posl.
dr. Jaroslav Srb
5. Návrh předsednictva ústředního
výboru Národní fronty České
socialistické republiky a ministra spravedlnosti ČSR
na doplňovací volbu soudců zvláštních
senátů krajských soudů v České
socialistické republice - zprávu podá zpravodaj
posl. František Válek
6. Zpráva předsedy České národní
rady o činnosti předsednictva České
národní rady.
Má někdo k přednesenému návrhu
pořadu dnešní schůze nějaké
námitky nebo připomínky? /Nikdo se nehlásí./
Není tomu tak.
Konstatuji, že Česká národní
rada je schopna se usnášet. V dnešní schůzi
je přítomno 156 jejích členů.
Přistoupíme ke schválení denního
pořadu.
Kdo s navrženým pořadem dnešní
schůze souhlasí, nechť zvedne ruku. /Děje
se./
Děkuji. Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Pořad byl jednomyslně schválen.
Dovolte mi, abych pro nemoc omluvil předsedu České
národní rady soudruha dr. Císaře,
který se nemůže dnešní schůze
zúčastnit.
Tím jsme schválili pořad našeho jednání
a nyní prosím předsedu vlády České
socialistické republiky ing. Rázla, aby přednesl
svou zprávu.
Předseda vlády ing. Rázl: Vážená
Česká národní rado, vážené
soudružky, vážení soudruzi!
Na dnešním jednání České
národní rady je to poprvé, kdy vláda
předstupuje před nejvyšší zastupitelský
sbor, aby podala souhrnný počet o své práci
v uplynulých měsících a chce vyložit
svůj přístup při řešení
hlavních úkolů v druhé polovině
roku. Po dohodě s předsednictvem České
národní rady položili jsme těžiště
zprávy do oblasti ekonomické. Přesto se úvodem
alespoň stručně zmíním o celkovém
našem přístupu k hlavním úkolům
politickým a správním.
Vláda je přesvědčena, že nalezne
u vás pochopení, i když do své bilance
činnosti nezahrnuje všechny cíle vládního
prohlášení. Jeho závěry jsou
vesměs dlouhodobého charakteru, zatímco údobí
naší dosavadní činnosti je velmi krátké,
prakticky - jak sami dobře víte - kratší
než šest měsíců.
Přesto však jsme přesvědčeni,
že v souladu se zásadními politickými
rozhodnut mi Komunistické strany Československa,
jejího ústředního výboru a
byra ústředního výboru KSČ
pro řízení stranické práce
v českých zemích, podařilo se vládě
učinit řadu vážných kroků
k organizaci a stabilizaci socialistického systému
státní správy v ČSR. Učinila
základní kroky k systematické součinnosti
s federální vládou a k bratrské spolupráci
s vládou Slovenské socialistické republiky.
Byl tak vytvořen jeden z významných předpokladů
upevnění jednotného řízení
státu v duchu ústavního zákona o federalizaci
státu.
Přesto ale je nutné konstatovat, že musíme
udělat další kroky v úsilí vytvořit
kvalifikovaně fungující, harmonický
státní mechanismus. Zejména půjde
o to, upřesnit a zafixovat další nezbytné,
i když pružné vazby na úrovni vlád
a vládních orgánů. Předpokládanými
směry by zde měla být např. systematická
spolupráce na přípravě rozhodnutí
s dosahem pro celou federaci, prohloubení součinnosti
mezi národními ministerstvy, federálními
výbory a podobně.
Společně s vámi jsme vzali na sebe úkol
nad jiné netradiční: vybudovat v rámci
československé federace nový český
stát, koncipovat a uskutečňovat českou
státní politiku. Stalo se tak v mimořádně
obtížné vnitropolitické situaci a nadto
v době, kdy jsme nebyli ani věcně dost připraveni
nové řešit specifické otázky
českých zemí. Konečně je nutné
zdůraznit že jsme přijali - ve vzájemné
shodě - taková pravidla a kritéria výstavby
české státnosti, která dodržet
a uplatnit v celé praxi státní správy
není jednoduché ani pro stabilizovanou společnost
a vládu; tím obtížnější
je to pak pro vládu začínající,
která hledá i svůj styl a metody práce.
Nemusím snad ani rekapitulovat chod událostí
letošního prvního pololetí. Věci
jsou stále ještě příliš
živé, palčivé a v řadě
směrů zneklidňující.
Mám-li ocenit současnou situaci v České
socialistické republice, pak lze konstatovat, že se
projevují některé prvky konsolidace jejího
politického stavu, pokračuji ale mimořádné
těžkosti v národním hospodářství.
Obtíže v národním hospodářství
brzdí a zpomalují pokroky politické konsolidace.
A naopak, politické jevy, které tuto konsolidaci
narušují, ztěžují možnost
energicky uplatnit racionální hospodářské
řešení. Bylo by zhoubné setrvat a podlehnout
tomuto bludnému kruhu. Jakkoli stojíme - jak vidno
- před svérázným gordickým
uzlem společenských problémů, nemáme
- a to je třeba zdůraznit - žel - onu snadnou
možnost jej rozetnout. Ve skutečnosti jej musíme
trpělivě rozplétat jednotlivými kroky
a postupně a s rozvahou vytvářet s i prostor
pro další postup vpřed.
K takovému postupu nás nutí dosavadní
zkušenosti. Sami víte, jak bouřlivé
byly první měsíce letošního roku,
jak těžkými krizemi naše společnost
procházela. Jednoznačné stanovisko k nim
přijalo poslední zasedání ústředního
výboru KSČ. Vláda republiky se s jejich závěry
plně ztotožňuje. Činí tak tím
spíše, že sama mimořádně
pocítila, jak negativně se odráží
kritický stav společnosti v práci státní
správy i v celé hospodářské
sféře, v pracovní, hospodářské
i administrativní disciplíně.
Přitom politických, hospodářských
a jiných obtíží zneužívaly
síly, jednotlivci či skupiny, kterým jsou
zájmy socialismu a v podstatě i českého
národa naprosto cizí. Tam, kde byl překročen
náš platný socialistický právní
řád, kde tyto skupiny či jednotlivci v rozporu
se skutečnými, zákonnými národními
a státními zájmy pokračovali v negativistickém
a rozvratném úsilí, jež ohrožovalo
naši společnost, tam vláda přirozeně
všemi zákonnými, mocenskými prostředky
zasáhla a bude tak v těchto případech
činit i nadále. Přitom podpoří
a plně se postaví za ty, kteří jí
budou v plnění těch nejednoduchých
úkolů nápomocni, ať jde o příslušníky
ozbrojených sborů, pracovníky jiných
státních orgánů a organizací
nebo občany. Zároveň ale vláda znovu
zdůrazňuje svou vůli nedovolit jakékoliv
zneužívání moci kýmkoliv.
Vláda je si ovšem plně vědoma složitosti
situace. Ve shodě se stanovisky vedoucích orgánů
komunistické strany i Národní fronty chce
provádět citlivou, rozvážnou a trpělivou
politiku, která danou situaci respektuje a hledá
z ní pozitivní východisko. Složitost
dnešních problémů tkví v tom,
že se zde proplétá několik věcí:
nedostatečné uspokojování objektivních
potřeb naší společnosti, což je
příčinou proudu zdravé občanské
kritiky chyb a nedostatků s emocemi a netrpělivostí,
které nejsou dobrým rádcem, dokonce ani v
těch případech, které nebyly řešeny
s úspěchem po dlouhou dobu a i s tápáním
a dezorientací, kterých zneužívají
různé nesocialistické síly.
K tomu přistupuje množství osobních,
stavovských, generačních, odborných
a jiných zájmů, pro jejichž uspokojení
nenacházel dřívější byrokraticko
centralistický způsob řízení
ani pochopení, ani neformální uplatnění.
Tím nejednou omezoval základní práva
svých občanů, podvazoval jejich tvořivou
iniciativu a aktivitu, stupňoval nespokojenost a pasivitu.
Tento stav se zvláště dramaticky projevil v
postojích mladé generace.
Obtížné dědictví minulých
chyb bylo a dosud je závažnou brzdou státní
politické činnosti. K tomu přistupuje ještě
neméně tíživé rozkolísání
hodnot naší socialistické společnosti.
Na něm se podstatnou měrou podílely významné
prvky oportunistické ideologie s nedostatky v práci
našich masových komunikačních prostředků,
vliv nepřátelské propagandy a činnosti
těch, kteří usilovali o mocensko-politické
změny v našem státě. To vše vytvořilo
složité prostředí, ve kterém
politické a státní orgány musely svádět
rozhodný politický zápas o důslednou
obnovu a stabilizaci socialistických principů vedení
a řízení naší společnosti,
na ochranu jejích hodnot.
Z této složité situace nacházela vláda
východisko v důsledném naplnění
politických rozhodnutí, jak je přijala Komunistická
strana Československa, zejména v rezolucích
jejích plenárních zasedání
v listopadu loňského roku, v dubnu a květnu
roku letošního.
V každé společnosti a státě se
objevuje množství rozmanitých zájmů
a nejednou protichůdných potřeb. Usměrňovat
je do jednoho toku, konfrontovat s celospolečenskými
zájmy a potřebami, tříbit je a hledat
nová řešení, odpovídající
perspektivnímu, dynamickému pohybu v souladu s progresívním
rozvojem celé společnosti, takovou mnohotvárnou
funkci je s to v naší zemi plnit Národní
fronta v čele s komunistickou stranou.
V těchto intencích chápeme český
stát a jeho vládu jako jeden z nejúčinnějších
nástrojů politické moci dělnické
třídy a všech pracujících, jako
systém žijící potřebou uspokojovat
socialistické národní a internacionální
zájmy lidu, jeho sociální, kulturní
a jiné potřeby.
Vláda České socialistické republiky
viděla od počátku své činnosti
klíčovou roli Komunistické strany Československa
i v tom, že je tvůrcem a nositelem jednotné
politické linie celé ČSSR. Odtud, v rámci
této politiky, se pak vytváří prostor,
určující i zásadní směry
české státní politiky.
V plném souladu se stanoviskem realizační
směrnice květnového pléna ÚV
KSČ vláda podtrhuje i principy, které zdůraznily
směrnice strany i vládní program, že
totiž upevňování socialistického
státu, demokratického centralismu a státní
disciplíny nesmí v žádném případě
znamenat návrat k administrativně byrokratickým
metodám vládnutí. Uvědomuje si, že
většina našich potíží má
své kořeny v hrubých deformacích leninských
myšlenek o socialistickém státu a o vedoucí
úloze komunistické strany, jak je interpretoval
byrokratický centralismus před lednem 1968 a anarchistické
popírání integrační úlohy
politiky zvláště po lednu. Jen jeho překonáním
a důsledným prosazením demokratického
centralismu, který respektuje reálnou různost
zájmů, lze odstranit obtíže.
Ve všech složitých situacích minulých
měsíců jsme vycházeli ze stanoviska,
že uskutečnit přijatá rozhodnutí
vyžaduje získat pro ně podporu občanů.
Ze je nezbytné vyvarovat se stavu, který by vedl
k pasivitě a nezájmu lidí o státní
politiku. Vláda je rozhodnuta mnohem důsledněji
než v těchto přípravných měsících
předkládat však řešení zásadních
otázek občanů, zaujmout pokud možno
všechny pro podporu klíčových směrů
dalšího rozvoje, vstřebávat pozitivní
podněty, poznávat různorodé zájmy,
hodnotit je a tak vytvářet koloběh vzájemného
podněcování a řešení.
Chce tak nalézt progresívní obsah formy a
metody, jak uplatňovat funkce socialistického státu
a zároveň vytvořit podmínky důsledné
kontroly a odpovědnosti od socialistické demokracie
neodmyslitelné.
Soudruzi poslanci,
upevnit socialistický stát, socialistickou demokracii,
znamená najít a do praxe prosadit takové
formy a metody řízení státu. které
by dovolily, aby se na řešení jeho objektivních
potřeb dobrovolné, ale i kvalifikované a
s plnou odpovědností podílela rozhodující
většina jeho obyvatel. Vláda republiky je si
vědoma toho, že problémy mohou být řešeny
jen postupně. v dlouhodobém procesu rozvoje vědy,
tvůrčí aktivity občanů cílevědomého
výběru řídících pracovníků
s přirozenou autoritou.
Proto bude vláda usilovat o upevnění funkcí
socialistického státu, celého státního
systému, o posílení autority a akceschopnosti
státních orgánů od ministerstev počínaje
až po místní národní výbory.
V národních výborech má vláda
svého nejbližšího spolupracovníka,
který bezprostředně poznává,
zkoumá a řeší každodenní
zájmy a potřeby občanů. Podle jejich
práce se oceňuje i činnost celého
státního systému. Bylo proto pro nás
významné, když národní výbory
mnohdy za velmi nepřehledné a krizové situace,
politické i hospodářské, dokázaly
správně působit na veřejné
mínění a zabezpečovat běžný
chod našeho života normální funkcí
obchodu, dopravy, zdravotnictví apod.
Základem pro správný chod všech článků
socialistického státu je jeho právní
řád. Legislativní práce na jeho zdokonalování
chceme řídit tak, aby byly již v samotných
zákonech optimálně zakotveny záruky
proti možné libovůli a zneužití
moci. Chceme v nich dále zajistit co nejobjektivnější
řešení sporů o právo a zdůraznit
souběžně s občanskými právy
i význam občanských povinností. Chceme,
aby zákonodárství pomáhalo vytvářet
trvalé hodnoty a bylo významným prvkem stabilizace
společenských poměrů. Proto je třeba
vyvarovat se uspěchanosti, připravovat zákony
i ostatní návrhy uváženě, avšak
neodkládat zákonodárnou úpravu tam,
kde potřeba již naléhavě uzrála.