Ministr vnitra ČSR Josef Grösser: Vážená
Česká národní rado, soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci, byly mi doručeny
interpelace několika členů tohoto zákonodárného
sboru, poslanců akademika Otto Wichterleho, Františka
Gebauera a Petra Rybáře, ing. Aloise Buchty a dr.
Zbyňka Vokrouhlického. Jsem připraven podle
§ 38 odst. 2 zákona o jednacím řádu
ČNR na ně odpovědět.
Prvé dvě interpelace, a to posl. akad. O. Wichterleho
a posl. F. Gebauera a P. Rybáře, nedotýkají
se bezprostředně mé činnosti z titulu
člena vlády ČSR pověřeného
řízením min. vnitra. Směřují
k některým pasážím mého
stranického vystoupení na aktivu komunistů
zemědělských pracovníků v Trutnově
dne 11. ledna 1969 ve znění reprodukovaném
v týdeníku Svět práce ze dne 12. března
1969.
Toto moje vystoupení - pojaté v celku bez vytrhávání
jednotlivých úryvků z celkového kontextu
- mělo jediný smysl: přispět k sjednocení
názorů komunistů na bázi rezoluce
listopadového zasedání ÚV strany,
jejímž členem mám čest být.
Tak to bylo také na příslušných
místech zhodnoceno a v místě jeho konání
mělo až na zcela ojedinělé výjimky
- kladný ohlas. Správnost zásadních
politických stanovisek zaujatých v mém vystoupení
potvrdil i průběh i materiály posledního
dubnového zasedání ÚV KSČ.
Před zaujetím stanoviska k otázkám
položeným v interpelacích pokládám
za nutné předeslat několik obecných
poznámek. Ze záležitosti vnitrostranické
se stala věc, která na několik dní
vzbudila zájem části veřejnosti, nikoliv
mou zásluhou, nýbrž bez mého vědomí
a vůle. Záznam ze svého improvizovaného
vystoupení jsem neautorizoval, a proto nepochybně
může obsahovat i dílčí nepřesnosti
a zkreslené formulace. Takovéhoto materiálu
použila část tisku ke kampani nejen proti mé
osobě, ale i proti celému českému
ministerstvu vnitra. To jistě nelze označit za seriózní.
Nyní ke konkrétním otázkám
obsaženým v interpelacích.
Ve svém vystoupení v Trutnově jsem reagoval
na dohady o činnosti bývalého ministra zahraničních
věcí prof. Hájka v zahraničí
v srpnových dnech. V této souvislosti jsem se zmínil
o některých nejasnostech v jeho počínání.
Podtrhuji slovo nejasností, neboť nešlo o nic
více ani o nic méně. Nijak blíže
jsem je nespecifikoval a nepokládám za možné
to učinit ani v této době. Nejasnosti je
třeba objektivním zjištěním příslušných
míst odstranit a pak zaujmout stanovisko.
Ujišťuji váženou Českou národní
radu, že jsem naprosto neměl v úmyslu dotknout
se cti prof. Hájka, zejména v souvislosti s peněžní
částkou, kterou si vyžádal před
svou cestou do New Yorku. Právě tak jako v dalších
případech jsem i zde pokládal za nutné,
alespoň v obecné poloze reagovat na některé
živé otázky, k nimž se soustřeďoval
zájem účastníků trutnovského
aktivu.
Ve vztahu k bývalému místopředsedovi
vlády prof. Otu Šikovi jsem měl na mysli vedle
jeho negace ekonomického vývoje 20 minulých
let zejména jeho výroky, jichž použil
na tiskové konferenci dne 12. 12. 1968 v Basileji. Tyto
výroky zcela nepochybně líčily situaci
v ČSSR v příkrém rozporu se skutečností,
byly objektivně škodlivé a západní
propaganda jich ve značném rozsahu zneužila.
Výroky prof. Šika jsou obsaženy mimo jiné
ve Zprávách ČTK "O Československu
a socialistických zemích" ze dne 12. prosince
1968 ve formě citací některých západních
agentur a v původních zahraničních
pramenech. Zdá se, že o autentičnosti těchto
výroků není pochyb, neboť jsou svým
zněním nebo alespoň smyslem shodné
v řadě různých, na sobě nezávislých
zahraničních pramenů. Okolnost, že manželka
prof. Šika byla v ČSSR v souvislosti s obstaráním
materiálního zabezpečení pobytu rodiny
v zahraničí, odpovídá skutečnosti.
Pokud se týče interpelované pasáže
mého vystoupení, týkající se
prof. V. Černého, jde o nepřesnou interpretaci
o určitý posun smyslu této části
mého vystoupení. Jeho smysl byl a měl být,
obšírněji řečeno takový,
že zde působily určité síly,
jejichž počínání objektivně
směřovalo k eliminaci vedoucí úlohy
KSČ a k pravicovému zvratu. Nešlo o pravicovou
vládu v konkrétním institucionálním
slova smyslu. V této souvislosti jsem zcela důvodně
uvedl jméno prof. Černého. Existují
poznatky, které mě k tomu opravňovaly, které
však nelze v zájmu dalšího objektivního
objasňování všech souvislostí
v přítomné době uvádět,
a to ani v neveřejném zasedání.
K obdobné nepřesnosti, ba zkreslení, došlo
v otázce, která se týká interpelace
poslanců F. Gebauera a P. Rybáře. Neměl
jsem na mysli prozatímní vládu jako instituci
odlišnou od vlády existující. Podle
informace, které se mi dostalo, šlo o to, že
v nepřítomnosti předsedy vlády s.
Černíka a v souvislosti s tehdejší mimořádnou
situací uvažovali někteří funkcionáři
o vhodném sepětí funkce presidenta republiky
s funkcí vládní ve smyslu čl. 62 odst.
1 bod 7 Ústavy ČSSR ze dne 11. července 1960.
Soudruzi poslanci, prosím, abyste měli na zřeteli,
že šlo o projev improvizovaný, kde jsem se zcela
letmo dotýkal některých otázek, což
mohlo - zejména v souvislosti se způsobem dalšího
šíření obsahu mého vystoupení
vést k některým nedorozuměním.
Poslední otázkou navazující na mé
vystoupení v Trutnově je otázka mého
postoje k federalizaci. V předložené interpelaci
je uveden citát převzatý z tisku, který
závěrečná otázka v podstatě
formuluje jako vážnou výtku. Vážená
Česká národní rado, chtěl bych
zdůraznit a ujistit vás, že s ústavním
zákonem o čs. federaci plně souhlasím.
Věřím, že tato výtka mi byla
adresována jen proto, že v tisku došlo k vytržení
citované pasáže z celkového kontextu
a smyslu mého vystoupení. Na jiném místě
svého projevu jsem se k federativnímu uspořádání
státu zcela jednoznačně a bezvýhradně
přihlásil. Tuto pasáž však již
"Svět práce" neotiskl. Citovaný
úryvek se týkal mého osobního názoru,
v němž rozhodně nemá místo upírání
práva bratrského slovenského národa
na svébytnost; zazněla z něho především
obava, aby nové státoprávní uspořádání
v našem státě dbalo také ekonomických
hledisek a zásad hospodárnosti. Bohužel právě
tam, kde jsem přešel k jádru své myšlenky,
citát týdeníku "Svět práce"
končí.
Jsem ministrem české národní vlády
a plně stojím na ústavních základech.
Podporuji a souhlasím se zásadami národního
uspořádání státního
zřízení, o čemž svědčí
celá moje veřejná i stranická činnost.
Tolik k otázkám souvisícím s mým
veřejným vystoupením na stranickém
aktivu v Trutnově. Další interpelované
otázky se dotýkají působnosti resortu,
jehož řízením jsem pověřen.
Nejprve k poslední otázce, obsažené
v interpelaci poslanců Gebauera a Rybáře.
Týká se opatření, která měla
v listopadu 1968 směřovat k omezení vstupu
zahraničních studentů do ČSSR. Musím
upozornit vážené soudruhy poslance, že
v této době jsem ještě ve funkci ministra
vnitra nebyl. Podle informací získaných z
bývalého ministerstva vnitra byl v listopadu 1968,
přibližně v době plenárního
zasedání ÚV KSČ, vydán pokyn
k omezení vstupu zahraničních studentů
na území ČSSR, neboť byly získány
věrohodné poznatky, že za pomoci některých
extremistických živlů z řad zahraničních
studentů měly být u nás organizovány
veřejné nátlakové akce. Kromě
toho byly zjištěny konkrétní případy,
že pod rouškou studentských představitelů
k nám jezdili a vyvíjeli činnost zahraniční
novináři, kterým zpravodajská činnost
na našem území povolena nebyla. Toto opatření
bylo podle získané informace během krátké
doby zrušeno, takže se nadále neaplikuje.
Interpelace posl. ing. Aloise Buchty požaduje vysvětlení
rozporu mezi mým prohlášením na poradě
předsedů KNV a ONV dne 6. února t. r. a zprávou
v brněnské "Rovnosti" ze dne 15. 2. t.
r., obsahující sdělení krajské
prokuratury v Brně. Podstatou dotazu je vysvětlení
existence či neexistence ozbrojených skupin, zejména
v Jihomoravském kraji.
Případy nedovoleného ozbrojování
byly součástí agendy orgánů
bezpečnosti v každé době. Zejména
mladí lidé vždy projevovali zálibu ve
střelných zbraních. V poslední době
však počet těchto případů
zaznamenaných na území České
socialistické republiky značně vzrostl a
zjištěné poznatky naznačují,
že ne v ojedinělých případech
uvažovali držitelé nelegálně získaných
zbraní o jejich použití proti příslušníkům
sovětských vojsk nebo k jiným teroristickým
činům. To by ovšem mohlo mít tragické
následky. Některé získané poznatky
skutečně nasvědčují existenci
organizovaných skupin, které mají k dispozici
zbraně a uvažují o jejich použití.
Je tomu tak i v Jihomoravském kraji. Podle dosavadního
zjištění je v jednom konkrétním
případě zdrojem zbraní jedna ze zbrojovek
na území kraje. Inventurou v tomto závodě
byla zjištěna ztráta 175 ručních
zbraní. Získané poznatky vyžadují
důsledné prověření. Ne každý
případ je ihned zralý pro zahájení
trestního stíhání. Tím se vysvětluje,
že krajská prokuratura v Brně nebyla o zjištěných
poznatcích informována. Před zahájením
trestního stíhání bývá
třeba vyjasnit mnoho otázek, zejména prověřit
prvotní poznatky, zjistit rozsah skupiny, její spojení,
záměry, popř. místo uložení
zbraní a řadu dalších věcí.
Od zjištění poznatku k plné dokumentaci
trestné činnosti je cesta složitá a
mnohdy zdlouhavá. Než v podobných případech
dospěje situace tak daleko, že lze zaručit
při oficiálním zahájení trestního
stíhání okamžité zajištění
všech důkazů potřebných pro trestní
řízení, obyčejně to nějaký
čas potrvá. Podmínkou úspěšných
bezpečnostních opatření je především
utajení. Je tedy pochopitelné, že o zjištěných
poznatcích není možno hovořit konkrétněji.
Tolik je však možno říci, že např.
konkrétně na území Jihomoravského
kraje je zjištěna existence nelegální,
konspirativně řízené organizace, která
má vypracován politický programový
dokument a nepostrádá návaznosti na vojenské
prostředí. Dokumentace tohoto případu
je v závěrečné fázi a v brzké
době bude možno přikročit k zahájení
trestního stíhání podle trestního
řádu.
Rozhodně nelze podezírat pracovníky bezpečnosti,
že "slyší trávu růst".
Otázka nelegálního opatřování
a soustřeďování zbraní je skutečně
vážná. Množí se krádeže
i loupeže střelných zbraní a střeliva.
Různí pachatelé vyloupili nebo se pokusili
vyloupit několik skladů Lidových milic, 10
skladů zbraní Svazarmu, 8 továrních
skladů, dále prodejny a opravny zbraní apod.
Za posledních 4 - 5 měsíců bylo odcizeno
na území ČSR - kromě vojenských
útvarů - 4 kulomety, 14 samopalů, 43 pistolí,
72 různých pušek, velké množství
střeliva a trhavin. V tom není započítáno
množství zbraní postrádaných
ve zmíněné jihomoravské zbrojovce.
Ke ztrátám zbraní a munice dochází
i v útvarech ČSLA. Jen za dva měsíce
tohoto roku, během ledna a února, byly u vojenských
útvarů zcizeny dva kulomety, 76 samopalů,
75 pistolí, 1 puška, 372 ručních granátů,
několik desítek tisíc nábojů,
26 min a 761 kg trhavin. Zdaleka ne všichni pachatelé
těchto krádeží byli dosud odhaleni.
Ujišťuji váženou Českou národní
radu, že ministerstvo vnitra věnuje těmto vážným
otázkám plnou pozornost v zájmu klidu a bezpečnosti
všech občanů.
Konečně mi dovolte podat odpověď na
poslední interpelaci podanou poslancem dr. Zbyňkem
Vokrouhlickým, která se týká opatření
učiněných ministerstvem vnitra k zabránění
tragické smrti studenta Jana Zajíce.
Telefonické oznámení o chystané sebevraždě
obdrželo obvodní odd. VB v Šumperku od ředitele
tamní průmyslové školy železniční
v 9.15 hod. Neprodleně byl informován náčelník
okresního odd. VB v Šumperku, který vzhledem
ke kusé informaci ze školy a v souladu se svými
povinnostmi nařídil prověření
telefonického oznámení a zjištění
podrobností. Šetřením v průmyslové
škole železniční bylo od učitelů
a žáků zjištěno, že téhož
dne, tj. 25. února 1969 v 6.30 hod. měl odcestovat
Jan Zajíc ve společnosti dalšího studenta
Nykla do Prahy, kde Zajíc hodlá na Václ.
náměstí před Národním
museem spáchat sebevraždu upálením.
Potřebné skutečnosti byly zjištěny
asi v 11.30 hod. a poté byla odeslána zpráva
dozorčímu útvaru správy VB v Ostravě.
Dozorčí hlavního velitelství VB obdržel
hlášení z Ostravy ve 12.35 hod. Ihned vyrozuměl
Městskou správu VB v Praze a příslušnou
součást hlavního velitelství VB. Do
horní části Václavského náměstí
byli neprodleně vyslání dosažitelní
pracovníci kriminální služby, soustředěny
pořádkové hlídky z celého prostoru
Václavského náměstí a vyrozuměny
všechny radiovozy na území města. Podle
zaslaných popisů byla prováděna potřebná
opatření i na hl. nádraží. Nebyla
však úspěšná, neboť Jan Zajíc
přijel do Prahy již v 11.00 hod. Sebevraždu upálením
spáchal ve 13.50 hod. v průjezdu domu čp.
39 na Václavském náměstí. Tento
průjezd není frekventovaný, neboť není
užíván veřejností. Vzhledem k
informacím ze Šumperka, nebylo možno provedení
sebevraždy na tomto odlehlém místě reálně
očekávat a přes všechna provedená
opatření jí nebylo možno zabránit.
Dodatečným šetřením bylo zjištěno,
že někteří studenti průmyslové
školy železniční v Šumperku věděli
o sebevražedném úmyslu Jana Zajíce již
17. února 1969, tj. 8 dní před tragédií.
Věděla o tom i jeho snoubenka a později i
někteří profesoři školy a vychovatelé
z internátu. Když Jan Zajíc stanovil termín
sebevraždy, jeden z profesorů a jeden ze spolužáků
mu ještě večer před kritickým
dnem jeho úmysl rozmlouvali. Jan Zajíc údajně
přislíbil, že od svého záměru
upustí. Přesto však k tragickému činu
došlo. Je třeba říci, že větší
možnost zabránit ztrátě mladého
života by byla bývala tehdy, kdyby spolužáci
nebo učitelé Jana Zajíce našli cestu
a potřebnou důvěru k orgánům
bezpečnosti přece jenom o něco dříve.
Vážená Česká národní
rado, soudruzi poslanci, chci vás závěrem
ujistit, že jako ministr vnitra učiním ve svěřeném
resortu vše pro to, aby si orgány bezpečnosti
službou lidu této země vydobyly jeho důvěru
a získaly podporu občanů v jejich obtížné
práci. Věřím, že k dosažení
tohoto cíle a ke splnění rozsáhlých
úkolů mého resortu mohu očekávat
i plnou podporu tohoto zákonodárného sboru.
Předseda dr. Císař: Děkuji
ministru s. Grösserovi. Hlásí se někdo
do rozpravy? Posl. Wichterle. Dávám mu slovo.
Posl. akademik Wichterle: Vážení poslanci,
jak jste si všimli v interpelaci, kterou jsem sám
podal, a jen k tomu zatím hodlám hovořit,
nešlo vůbec o politické názory, které
byly uváděny z řeči s. ministra v
Trutnově. Šlo o obvinění z nečestných
nebo trestných činů tří pracovníků
Akademie, na které jsem byl upozorněn jinými
pracovníky naší Akademie a jako poslanec, který
do jisté míry zastupuje také zájem
těchto pracovníků, jsem pokládal za
svou povinnost tuto interpelaci vznést.
Nepokládám odpověď s. ministra za zcela
uspokojivou, pokud by nedošlo k výslovnému
odvolání těchto obvinění z
trestných činů nebo nečestnosti. Mám
dojem, že jestliže se o někom říká,
že lže, a aby to dostalo ještě časový
důraz řekne se, že šíří
antisocialistické a antisovětské lži,
že to není způsob obvyklý mezi slušnými
lidmi, nebo alespoň ne tehdy, když by tato lež
nebyla prokázána. Vůbec bych obecně
všem doporučoval, aby než vysloví obvinění
někoho ze lži, aby měl toto obvinění
velmi pádně podloženo, poněvadž
lež není jen nepravda, tj. vědomě a
záměrně vyslovená nepravda. Tak to
je v normě českého jazyka. Mluvím
tady zejména o prof. Šikovi, poněvadž
je také poslancem této rady. Kdyby s. ministr trval
na tom, že prof. Šik lživě šířil
určité své názory, pak bych myslel,
že by nebylo možné jeho odpověď pokládat
za zodpovězenou do té doby, pokud by toto své
tvrzení skutečně neprokázal.
Pokud jde o obvinění, která se vztahují
k osobě prof. Hájka, tam sice není použito
tak silných slov, ale kdybych měl dělat dr.
Hájkovi obhájce, jako že ho vlastně
dělám, pak bych musel exponovat tvrzením,
které o něm bylo prosloveno s. ministrem tak, že
to je taková snůška drobných nepravd,
které vytvářejí určitou nepříznivou
atmosféru. To je také jedna z metod, které
bychom měli vyloučit ze svého vzájemného
styku. Nejde tady o každou drobnost, která tam byla
řešena jednotlivě, ale o celý soubor,
že se naznačuje, že šlo o nečistou
transakci devizovou, že šlo o nesouhlas centrálních
orgánů. Já jsem o této věci
mluvil s prof. Hájkem a on mne ubezpečil, že
v žádném případě nešlo
o nutnost souhlasu nějakého vyššího
orgánu k akcím, které on prováděl,
on sám byl představitelem ústředního
orgánu, a já sám soudím, pokud znám
všechny dokumenty a mám dojem, že je znám
dosti dobře, že si počínal jen tak,
jak mu jeho orgán ukládal.
Řekne-li se dále, že letěl přes
Frankfurt, kde na něho čekalo zvláštní
letadlo, protože to se obyčejně neříká,
když někdo chce použít normální
linky, že se řekne, že tam měl připraveno
letadlo na zasedání OSN, je to taková drobná
nepřesnost, která zase přispívá
k vytvoření té nepříznivé
a vůbec nepřátelské atmosféry
vůči této osobě a ještě
se to přibarví tím, že to byl Frankfurt,
poněvadž víme, v jaké souvislosti se
NSR v těchto úvahách uvádí.
Řekl bych, že to je evidentní drobná
nepravda. Nepravd je ale již několik nakupeno na sebe.
Jak víme, prof. Hájek nejel přes Frankfurt
záměrně, protože on jako zkušený
ministr zahraničních věcí dobře
věděl, aspoň tak mi sám věc
interpretoval, jak citlivě by působilo, kdyby letěl
přes Frankfurt, kde by, jak ani nebylo možné
byl vystaven palbě televizních reportérů.
Jel tedy přes Brusel a Vídeň.
Konečně třetí osoba, která
byla napadena, je prof. Václav Černý, kterého
znám jako člověka, který je především
zanícen pro svou romanistiku a který pokud dělal
politiku, dělal ji v takovém uzoučkém
okruhu v Akademii, že neměl ani trochu ambice ji dělat
přes tuto hranici. Ubezpečil mě, že
nejen sám na nic podobného ani nepomyslel, ale že
ani nikdo za ním s ničím podobným
nepřišel a že do této chvíle ho
ani nikdo z podobného podezření nevyslýchal,
nevyptával se ho, což se mi jeví zase v rozporu
s tím, co uváděl s. ministr, že tady
jde o jakousi akci, která se už devět měsíců,
či jak dlouho vyšetřuje a které se nemůže
přijít na kloub, že tady byla příprava
nějaké opoziční vlády v srpnu,
něco, co se mi zdá tak fantasticky nepravděpodobné,
když si vyvolám atmosféru právě
onoho srpna nebo předcházejících měsíců,
kdy v tomto národě bylo snad možné očekávat
všechno, jen ne vytváření opoziční
vlády. To jsem chtěl pouze říci a
budu jen šťasten, když s. ministr tyto věci
tak, jak odpovídají pravdě a v rozsahu, jak
je to třeba, bude publikovat. Pokud jde o jeho výroky
a jejich interpretaci, jde o dvě věci. Je to především
nepřesná interpretace. Věřím,
že by k ní mohlo dojít, proč ne? Pokud
ale šlo o interpretaci přesnou, potom jestli s. ministr
věc odvolá a omluví se těm, kteří
byli napadeni myslím, že by jeho autorita jako ministra
vnitra neobyčejně vzrostla. Myslím, že
dokonce bychom si měli všichni přát,
aby ministr vnitra nebudil kolem sebe dojem, že tím,
že je ministrem vnitra, si může dovolit věci
jiné, než si mohou dovolit normální
občané, že ministr vnitra by neměl kolem
sebe vytvářet atmosféru člověka,
kterého se mají lidé bát. Postavení
ministra vnitra v socialistické společnosti by mělo
skutečně být postavením důvěry
a rozhodně takové výroky, které buď
pronesl nebo se mu vkládají do úst, by této
důvěře nepřispěly a bylo by
to k velké škodě naší společnosti.