Odborná vládní komise pro přípravu návrhu ústavního zákona o československé federaci
5
Návrh ústavního zákona o československé federaci
Praha 26. září 1968
Návrh odborné vládní komise
Ústavní zákon
ze dne ........
o československé federaci
Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto ústavním zákoně:
My, národ český a slovenský, vycházejíce z poznání, že naše novodobé dějiny jsou prodchnuty oboustrannou vůlí žít ve společném státě,
oceňujíce skutečnost, že padesát let našeho společného státního života prohloubilo a upevnilo naše odvěké přátelské svazky, umožnilo rozvoj našich národů a uskutečňování jejich pokrokových demokratických a socialistických ideálů a spolehlivě dokázalo jejich bytostný zájem žít ve společném státě, zároveň však ukázalo, že náš vzájemný vztah je třeba vybudovat na nových a pevnějších základech,
uznávajíce nezadatelnost práva na sebeurčení až do oddělení a respektujíce suverenitu každého národa a jeho právo utvářet si svobodně způsob a formu svého národního a státního života,
přesvědčeni, že dobrovolné federativní státní spojení je odpovídajícím výrazem práva na sebeurčení a rovnoprávnost, avšak též nejlepší zárukou pro náš plný vnitřní národní rozvoj i pro ochranu naší národní svébytnosti a svrchovanosti,
rozhodnuti vytvářet ve společném federativním státě v duchu humanitních ideálů, socialismu a proletářského internacionalismu podmínky pro všestranný rozvoj a blahobyt pracujícího lidu a zaručovat mu rovná, demokratická práva a svobody bez rozdílu národnosti,
reprezentováni svými zástupci v České národní radě a ve Slovenské národní radě, jsme se dohodli na vytvoření československé federace.x) [x) V preambuli jde zatím jen o první pracovní nástin.]
Hlava první
Základní ustanovení
Čl. 1
(1) Československá socialistická federativní republika xx) [xx) O názvu státu se ještě definitivně rozhodne.] je federativní stát dvou rovnoprávných bratrských národů, Čechů a Slováků.
(2) Základem Československé socialistické federativní republiky je dobrovolný svazek rovnoprávných národních států českého a slovenského národa, založený na právu na sebeurčení každého z nich.
(3) Československá federace je výrazem vůle dvou svébytných suverénních národů, Čechů a Slováků, žít ve společném federativním státě.
(4) Československou socialistickou federativní republiku tvoří Česká socialistická republika a Slovenská socialistická republika. Obě republiky mají v Československé socialistické federativní republice rovné postavení.
(5) Obě republiky respektují navzájem svou suverenitu i suverenitu Československé socialistické federativní republiky; stejně Československá socialistická federativní republika respektuje suverenitu národních států.
Čl. 2
(1) Československá socialistická federativní republika i Česká socialistická republika a Slovenská socialistická republika jsou vybudovány na zásadách socialistické demokracie. Jejich politický systém je v zásadě stejný.
(2) Státní moc vykonává pracující lid svými zastupitelskými sbory, jimiž jsou: Federální shromáždění, Česká národní rada, Slovenská národní rada a národní výbory.
(3) Úprava politických práv občanů a záruky jejich uskutečňování jsou na celém území Československé socialistické federativní republiky stejné.
Čl. 3
(1) Území Československé socialistické federativní republiky tvoří území České socialistické republiky a území Slovenské socialistické republiky.
(2) Hranice Československé socialistické federativní republiky a hranice České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky mohou být změněny jen ústavním zákonem Federálního shromáždění.
(3) Hranice každé z obou republik se mohou změnit jen se souhlasem příslušné národní rady. Národní rada dává souhlas svým ústavním zákonem.
Čl. 4
(1) Hospodářství Československé socialistické federativní republiky se rozvíjí na základě socialistické hospodářské soustavy.
(2) Český a slovenský národ jsou ekonomicky svébytné. Česká socialistická republika a Slovenská socialistická republika hospodaří s vytvořeným národním produktem s výjimkou té části, jejíž správu svěřily Československé socialistické federativní republice k zabezpečení společných potřeb a zájmů. Hospodářství Československé socialistické federativní republiky se rozvíjí ve vzájemné spolupráci a za pomoci obou národů.
(3) Hospodářství Československé socialistické federativní republiky se uskutečňuje na jednotném socialistickém trhu, založeném na jednotné měně, na volném pohybu pracovních sil, na volném pohybu peněžních fondů, na jednotné soustavě řízení a na jednotných zásadách hospodářské politiky.
(4) Úlohou federálních orgánů je především zajistit optimální zaměření hospodářského rozvoje, ovlivňovat vztahy vznikající při rozdělování společenského produktu a národního důchodu, rozvíjet hospodářské styky se zahraničím, vytvářet jednotné podmínky pro působení ekonomického systému a pro rozvíjení hospodářské demokracie a podporovat pokrokové formy integrace podniků mezi oběma republikami. Významnou funkcí Československé socialistické federativní republiky je vyrovnávání hospodářských a sociálních rozdílů mezi oběma republikami, zejména vytvářením stejných podmínek a možností pro tvorbu a užití národního důchodu.
Čl. 5
(1) Státní občan každé z obou republik je zároveň státním občanem Československé socialistické federativní republiky.
(2) Občan republiky má na území druhé republiky stejná práva a stejné povinnosti jako občan této republiky.
(3) Zásady nabývání a pozbývání státního občanství stanoví ústavní zákon Federálního shromáždění.
Čl. 6
Český a slovenský jazyk jsou rovnoprávné. Při vyhlašování zákonů, jiných obecně závazných právních předpisů a při jednání všech orgánů Československé socialistické federativní republiky i v jejich styku s občany. Totéž platí o užívání českého a slovenského jazyka při jednání státních orgánů v obou republikách.
Hlava druhá
Rozdělení kompetencí mezi federaci a republiky
Čl. 7
(1) Ve výlučné kompetenci Československé socialistické federativní republiky jsou úseky státní činnosti, v nichž působí výlučně zákonodárné, výkonné, popřípadě soudní orgány Československé socialistické federativní republiky.
(2) Do výlučné kompetence Československé socialistické federativní republiky patří:
a) zahraniční politika, uzavírání mezinárodních smluv, zastupování federace a rozhodování v otázkách války a míru,
b) národní obrana,
c) federální státní hmotné rezervy,
d) federální zákonodárství a správa v rozsahu kompetence federace a kontrola činnosti federálních orgánů,
e) ochrana federální ústavnosti.
Čl. 8
(1) Ve společné kompetenci Československé socialistické federativní republiky i České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky jsou takové úseky státní činnosti, v nichž působí v taxativně uvedených věcech orgány Československé socialistické federativní republiky a v ostatních věcech orgány České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky.
(2) Do společné kompetence Československé socialistické federativní republiky a České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky patří:
a) finance,
b) plánování,
c) cenové věci,
d) práce a sociální věci,
e) zahraniční obchod,
f) doprava a spoje,
g) sociálně ekonomické informace,
h) vědeckotechnický rozvoj,
i) normalizace, míry a váhy, patenty a vynálezy,
j) peněžnictví a emisní činnost,
k) vnitřní pořádek a bezpečnost státu. x)
[x) Odborná vládní komise pro ekonomické otázky federace doporučuje zařadit do společných kompetencí ještě:
- zdravotnictví,
- zemědělství a výživa.
Dále ministerstva těžkého průmyslu a vnitřního obchodu doporučují, aby výčet společných kompetencí byl doplněn ještě o oblast "průmyslu, vnitřního obchodu a cestovního ruchu". Přitom navrhují vymezit kompetence Československé socialistické federativní republiky v této oblasti takto:
"a) technickoekonomické koncepce v odvětvích a v oborech s vysokou integrační funkcí v československé ekonomice, zejména z hlediska strukturálních změn a zapojení do mezinárodní dělby práce,
b) sjednávání mezinárodních smluv a dohod, týkajících se průmyslu, vnitřního obchodu a cestovního ruchu."
Odborná vládní komise tento návrh pro jeho opožděné uplatnění nemohla projednat.]
Čl. 9
Věci, které nejsou taxativně svěřeny do kompetence Československé socialistické federativní republiky, patří do výlučné kompetence České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky.
Čl. 10
(1) Hospodářství Československé socialistické federativní republiky i hospodářství České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky je v souladu se socialistickou hospodářskou soustavou hospodářstvím plánovaným.
(2) Národohospodářské plány jsou:
a) plán rozvoje hospodářství Československé socialistické federativní republiky (federální plán),
b) plány rozvoje hospodářství České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky (plány republik).
(3) Střednědobé národohospodářské plány se vyhlašují zákonem. Zákon o federálním plánu přijímá Federální shromáždění, zákon o plánu republiky přijímá příslušná národní rada.
(4) Návrhy federálních plánů a plánů republik sestavují souběžně a ve vzájemné spolupráci federální plánovací orgány a plánovací orgány České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky podle směrnic svých vlád.
(5) Soustavu plánů, jejich strukturu, jakož i zásady tvorby federálního plánu upravuje zákon Federálního shromáždění.
Čl. 11
(1) Finanční hospodaření Československé socialistické federativní republiky se řídí ročním federálním rozpočtem. Finanční hospodaření České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky se řídí jejich ročními rozpočty. Federální roční rozpočet schvaluje Federální shromáždění zákonem; roční rozpočty České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky schvalují příslušné národní rady zákonem.
(2) Roční rozpočty České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky zahrnují finanční vztahy za všechny úseky hospodářství a správy s výjimkou činností financovaných z federálního rozpočtu. Součástí rozpočtů České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky jsou finanční vztahy k rozpočtům národních výborů.
(3) Příjmy ročního federálního rozpočtu tvoří daně, podíly na daních a další příjmy stanovené zákonem Federálního shromáždění, dále příjmy z činnosti federálních orgánů a jim podřízených organizací.
(4) Z federálního ročního rozpočtu se hradí:
a) výdaje na národní obranu, na správu zahraničních věcí, na vytváření federálních hmotných reserv, na federální správu a na dotace pro federální organizace,
b) dotace a subvence na financování vybraných akcí, pokud si to vyžaduje jejich rozsah a důležitost pro celou Československou socialistickou federativní republiku a vyrovnávaní ekonomických rozdílů mezi Českou socialistickou republikou a Slovenskou socialistickou republikou,
c) dotace a subvence ve prospěch ročních rozpočtů České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky na další rozvinutí národních ekonomik,
d) ostatní výdaje určené rozpočtovým zákonem Federálního shromáždění.
(5) Způsob zabezpečení příjmu federálního rozpočtu, vztahy mezi federálním rozpočtem a rozpočty České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky, jakož i zásady rozpočtového hospodaření stanoví rozpočtový zákon Federálního shromáždění.
Čl. 12
(1) Jednotnou československou měnu upravuje Federální shromáždění zákonem.
(2) Do kompetence Československé socialistické federativní republiky patří:
a) stanovit koncepci měnové, devizové a úvěrové politiky,
b) určovat rozsah a zásady emise a kontrolovat jejich dodržování,
c) určovat nástroje pro uskutečňování jednotné měnové, devizové a úvěrové politiky,
d) stanovit rozsah devizových rezerv a způsob jejich správy,
e) určovat rámec zahraničních devizových operací a stanovit kurs československé měny,
f) kontrolovat peněžní oběh.
(3) Emisní činnost a její kontrola příslušejí soustavě emisních bank, skládající se z federální banky jako vrcholného měnového orgánu a z národních bank České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky, které jsou právnickými osobami. Vedení federální banky přísluší paritně složenému kolektivnímu orgánu v čele s guvernérem.
(4) Vztahy a postavení bank uvedených v odstavci 3 a způsob jejich zřizování a činnost upravuje zákon Federálního shromáždění.
Čl. 13
(1) Daně možno ukládat jen na základě zákona.
(2) Daňové zákony Federálního shromáždění stanoví zásady pro daňové zákony České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky v tomto rozsahu:
a) u daní, které rozhodujícím způsobem ovlivňují podmínky na trhu, a to u daně z obratu (jiných spotřebních daní), u základních podnikových daní (odvodů) a u daně ze mzdy, určují zákony Federálního shromáždění daňovou soustavu, minimální sazby, jakož i rozsah, ve kterém mohou orgány České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky poskytovat zvýhodnění a slevy;
b) u ostatních daní určí zákon Federálního shromáždění, kdo je poplatníkem daně, z čeho se daň platí, jakož i hlavní zásady zdaňování.
(3) Zásadami stanovenými zákony Federálního shromáždění se řídí Česká národní rada a Slovenská národní rada při přijímání svých daňových zákonů. U daní, u kterých zákony Federálníno shromáždění určují jen minimální sazby, mohou zákony České národní rady a Slovenské národní rady upravit i přirážky k nim. Zákony České národní rady a Slovenské národní rady možno dále zavést i jiné daně a poplatky neupravené zákonem Federálního shromáždění.
Čl. 14
(1) V zájmu zabezpečení jednotnosti finanční soustavy patří do kompetence Československé socialistické federativní republiky stanovit:
a) rámcové zásady dotační politiky,
b) úpravu celnictví, celní politiku a celní tarify.
(2) Československá socialistická federativní republika i Česká socialistická republika a Slovenská socialistická republika mohou vytvářet vlastní účelové fondy napojené na jejich rozpočty; fondy se zřizují zákonem.
(3) Správa, výkon a kontrola veškerých daní (odvodů) a poplatků (pokut) přísluší národním orgánům, popřípadě z jejich pověření národním výborům. Federální orgány mohou kontrolovat platby pro federální rozpočet.
Čl. 15
(1) Hospodářskou činnost v Československé socialistické federativní republice vyvíjejí především státní a družstevní socialistické podniky, a to na území České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky za podmínek v nich platných.
(2) Do kompetence Československé socialistické federativní republiky patří:
a) úprava zřizování právních poměrů a způsobu řízení státních hospodářských organizací,
b) zásady úpravy družstevního a drobného podnikání,
c) úprava hospodářských vztahů mezi socialistickými organizacemi,
d) úprava ochrany výroby a obchodu, jakož i zájmů spotřebitelů (úprava průmyslových práv, normalizace, státního zkušebnictví, státní inspekce apod.),
e) ochrana a využití nerostného bohatství.
Čl. 16
(1) V Československé socialistické federativní republice platí jednotná soustava cen. V oblasti cenové politiky do kompetence Československé socialistické federativní republiky patří:
a) stanovit zásady cenové politiky a regulace cen,
b) určovat ceny surovin, výrobků a služeb, majících základní význam pro jednotný trh.
(2) Výkon federální cenové politiky přísluší paritně složenému Federálnímu cenovému výboru.
Čl. 17
V oblasti zahraničního obchodu patří do kompetence Československé socialistické federativní republiky:
a) sjednávat mezinárodní obchodní a jiné hospodářské smlouvy a dohody,
b) zastupovat Československou socialistickou federativní republiku v mezinárodních hospodářských organizacích,
c) koordinovat hospodářskou spolupráci se socialistickými státy,
d) stanovit zásady pro orgaizaci zahraničně obchodní činnosti,
e) stanovit zásady ekonomických nástrojů.
Čl. 18
V oblasti dopravy patří do kompetence Československé socialistické federativní republiky:
a) zákonodárství ve věcech železniční, letecké, námořní a vnitrozemské vodní dopravy a silniční dopravy,
b) stanovení jednotných pravidel dopravního a přepravního provozu a státních norem pro technickou způsobilost dopravních prostředků a zařízení,
c) stanovení zásad dopravní politiky, kategorizace tarifů a cen,
d) sjednávání mezinárodních smluv a dohod a zastupování Československé socialistické federativní republiky v mezinárodních vládních organizacích,
e) řízení podniku námořní dopravy.
Čl. 18 a
V oblasti spojů patří do kompetence Československé socialistické federativní republiky:
a) zákonodárství ve věcech spojů,
b) tvorba tarifů v poštovní a telekomunikační službě,
c) vydávání poštovních známek,
d) sjednávání mezinárodních smluv a dohod a zastupování Československé socialistické federativní republiky v mezinárodních organizacích,
e) stanovení koncepce rozvoje soustavy spojů.
Čl. 19
(1) V Československé socialistické federativní republice se uskutečňuje jednotná vědeckotechnická a investiční politika v základních a koncepčních otázkách.
(2) V oblasti vědeckotechnické o investiční politiky patří do kompetence Československé socialistické federativní republiky:
a) stanovit koncepci rozvoje vědy a techniky a způsob financování,
b) rozvíjet mezinárodní spolupráci včetně licenční politiky,
c) rozhodovat o investicích celostátního významu, financovaných z federálního rozpočtu.
Čl. 20
Do kompetence Československé socialistické federativní republiky patří stanovit jednotné zásady:
a) pracovněprávních vztahů,
b) mzdové politiky a regulace mzdového vývoje,
c) sociálního zabezpečení a nemocenského pojištění pracujících,
d) sociální politiky.
Čl. 21
(1) V Československé socialistické federativní republice je jednotná soustava sociálně ekonomických informací (statistické služby).
(2) V této oblasti patří do kompetence Československé socialistické federativní republiky
a) určovat rozsah informací nutných pro sledování vývoje hospodářství, životní úrovně a vývoje společnosti,
b) stanovit způsob a lhůty pro poskytování sociálně ekonomických informací, jakož i zásady prověřování jejich správnosti,
c) poskytovat sociálně ekonomické informace mezinárodním organizacím a zabezpečovat styk s nimi.
Čl. 22
Orgány Československé socialistické federativní republiky při sjednávání mezinárodních smluv, upravujících mezinárodní spolupráci v oblasti zahraničního obchodu, výrobní a jiné hospodářské činnosti, mezinárodní vědeckotechnické spolupráce, dále v oblasti ochrany práce a sociálního zabezpečení a sociálně ekonomických informací, postupují v součinnosti s orgány České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky; spolupracují s nimi též při zastupování Československé socialistické federativní republiky v mezinárodních organizacích, působících v uvedených oblastech.
Čl. 23
V Československé socialistické federativní republice platí jednotné zásady pro úpravu matrik, občanských průkazů, evidence obyvatelstva a pobytu cizinců; zásady stanoví zákon Federálního shromáždění.
Čl. 24
(1) Do kompetence Československé socialistické federativní republiky patří upravovat poměry ozbrojených bezpečnostních sborů.
(2) Rozdělení kompetence mezi Československou socialistickou federativní republiku i Českou socialistickou republiku a Slovenskou socialistickou republiku ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti státu upravuje zákon Federálního shromáždění.
Hlava třetí
Federální shromáždění
Čl. 25
(1) Nejvyšším orgánem státní moci a jediným zákonodárným sborem Československé socialistické federativní republiky je Federální shromáždění.
(2) Federální shromáždění tvoří dvě sněmovny: Sněmovna lidu a Sněmovna národů. Obě sněmovny jsou rovnoprávné.
(3) K platnému usnesení Federálního shromáždění je třeba souhlasného usnesení obou sněmoven, nestanoví-li tento ústavní zákon něco jiného, nebo nejde-li o vnitřní věci jen jedné sněmovny.
Čl. 26
(1) Sněmovna lidu má 200 poslanců.
Varianta:
(1) Poslanec Sněmovny lidu je volen na 70.000 obyvatel.
(2) Poslanec Sněmovny lidu nemůže být zároveň poslancem Sněmovny národů. x) [x) Kdyby se rozhodlo pro variantu u čl. 27 odst. 2, mělo by toto ustanovení znít takto: "Poslanec Sněmovny lidu nemůže být zároveň poslancem České národní rady ani poslancem Slovenské národní rady."]
(3) Sněmovna lidu se volí na období 4 let.
(4) Podmínky výkonu volebního práva do Sněmovny lidu a způsob výkonu voleb a odvolání poslanců stanoví zákon Federálního shromáždění.
Čl. 27
(1) Sněmovna národů reprezentuje rovné státoprávní postavení obou republik.
(2) Sněmovna národů má 100 (150) poslanců, z nichž 50 (75) se volí v České socialistické republice a 50 (75) ve Slovenské socialistické republice přímou volbou.
Varianta:
(2) Sněmovna národů má celkem 100 poslanců, z nichž 50 volí ze svých poslanců Česká národní rada a 50 volí ze svých poslanců Slovenská národní rada.
(3) Volební období Sněmovny národů končí s volebním obdobím Sněmovny lidu. Podmínky volebního práva do Sněmovny národů, způsob voleb a odvolání poslanců stanoví zákon Federálního shromáždění.
Varianta:
(4) Skončí-li volební období národní rady dříve než volební období Sněmovny národů, zůstávají poslanci této sněmovny zvolení národní radou ve funkci poslanců Sněmovny národů, dokud nově zvolená národní rada neprovede novou volbu.
Čl. 28
(1) Federální shromáždění zasedá nejméně dvakrát do roka; jarní zasedání počíná v březnu, podzimní v říjnu.
(2) Sněmovny svolává k zasedání a jejich zasedání prohlašuje za skončené president Československé socialistické federativní republiky. Zasedání obou sněmoven začíná a končí vždy zároveň.
(3) Jestliže president Československé socialistické federativní republiky jarní nebo podzimní zasedání nesvolá, sejdou se obě sněmovny na výzvu předsednictva Federálního shromáždění. Zasedání obou sněmoven skončí v tomto případě usnesením předsednictva Federálního shromáždění.
Čl. 29
(1) Sněmovna musí být svolána presidentem Československé socialistické federativní republiky na žádost alespoň jedné třetiny poslanců. President Československé socialistické federativní republiky svolá zároveň i druhou sněmovnu.
(2) Jestliže president Československé socialistické federativní republiky obě sněmovny nesvolá do 14 dnů nebo do další lhůty uvedené v žádosti, sejdou se sněmovny na výzvu předsednictva Federálního shromáždění. Zasedání skončí v tomto případě usnesením předsednictva Federálního shromáždění.
Čl. 30
Obě sněmovny se scházejí ke schůzím na základě usnesení předsednictva příslušné sněmovny.