Včerejší společná schůze
výborů Národního shromáždění
jednomyslně rozhodla dále pozměnit v některých
otázkách návrh ústavního zákona,
zejména ve způsobu voleb do Sněmovny národů.
Předsednictvo České národní
rady, které bylo včerejší schůzi
přítomno, vzalo tuto poslední změnu
na vědomí.
V ústavním zákonu, který má
být dnes schválen, spatřujeme důležitý
státoprávní akt na prahu druhého půlstoletí
československého státu a počátek
procesu jeho dalekosáhlé přestavby. Uvědomujeme
si všechny obtíže a zkoušky, které
nás v tomto procesu očekávají. Vždyť
kdo z nás může spolehlivě předpovědět,
jaké budou všestranné důsledky dnešního
rozhodnutí, na jaké další problémy
narazíme, kdy a kde se situace zauzlí.
Věříme však, že starost o další
rozvoj našich socialistických národů
a starost o další rozvoj jejich společného
státu, vzájemné pochopení a dobrá
vůle nám pomohou všechny problémy vyřešit.
Jak se říkává, i v nejlepších
rodinách dojde občas k bouřce, ale po ní
se zase vyjasní a zasvítí slunce.
V části české veřejnosti nebyly
dosud plně překonány všechny rozpaky,
které byly vyvolány zcela konkrétními
příčinami. Nemám na mysli jen přežívající
pocity české nacionální nadřazenosti,
s nimiž musíme počítat a proti nim bojovat,
ale například nedostatek pocitu české
národní státnosti, která byla po 50
let překryta československou státností,
dále příslovečný odpor k mnohočlánkové
a zbytečně přebujelé administrativě,
houževnatou snahu potírat projevy byrokratického
centralismu a rozvíjet místní a oblastní
samosprávu, omezené možnosti důkladné
veřejné diskuse o věcech apod.
Vážnou okolností na české straně
byl fakt, že se nesešel sjezd komunistů českých
zemí, aby obdobně jako sjezd slovenských
komunistů projednal zásady nového státoprávního
uspořádání. České státní
a společenské orgány a organizace se teprve
rodí nebo připravují a nemohly sehrát
úlohu rovného partnera obdobných orgánů
a organizací slovenských, které existují
a přes všechna omezení pracují už
téměř 25 let.
Tak se shodou okolností Česká národní
rada dostala do situace, kdy byla veřejností považována
za jedinou viditelnou politickou reprezentaci českého
národa a nesla proto až neúměrně
svým silám velkou odpovědnost. Není
tudíž divu, že se česká veřejnost
k plnému politickému pochopení věcí
teprve propracovává.
A přece i pro český národ bude mít
nové uspořádání Československa
pronikavý význam. Vznik České socialistické
republiky, českého zákonodárného
sboru, české národní vlády
vytvoří nové a příznivé
podmínky pro podnícení a využití
všech zdrojů tvořivých sil českých
dělníků a rolníků, české
inteligence, české mládeže.
V dalším rozvoji bude řešeno i optimální
uspořádání státní správy
a samosprávy na území Čech, Moravy
a Slezska, aby vedle zachování nezbytných
ústředních pravomocí byly realizovány
cenné návrhy na uspokojení oprávněných
zájmů měst a obcí, přirozených
oblastí a historických zemí.
Budeme navazovat na tisíciletou tradici českého
státu, na hluboce lidový, demokratický a
revoluční charakter českého národa,
formovaný husitskými myšlenkami bratrství
a rovnosti lidí, humanistickými idejemi Komenského,
demokratickým radikalismem národních buditelů,
proletářskou revolučností průkopníků
socialismu. Čechové nejednou hráli úlohu
avantgardního národa, který dokázal
hájit svou pravdu, přetrvat bědy a znovu
se pozvednout k vítězství. Česká
socialistická republika se může a musí
stát pokračovatelkou nejlepších tradic
českého státu a bohatý revoluční
odkaz dále v podmínkách socialismu rozvíjet
a rozmnožovat.
Oba naše národy, Čechy a Slováky, spojuje
dnes do těsného svazku nejen naše odvěká
společná sudba, ale také současná
internacionální, socialistická skutečnost,
A ta je a bude pojítkem nejpevnějším.
Socialistické ideje mají u nás hluboké
kořeny sahající až do poloviny minulého
století. Socialistické a později komunistické
hnutí rostlo a mohutnělo po vzniku Československa
tak, že umožnilo našemu lidu nedat se ani za buržoazní
nadvlády odstrčit od vlivu na veřejné
záležitosti, odrazit všechny fašizující
tendence zevnitř i zvenčí a nakonec se prosadit
jako vítězná vedoucí síla všeho
československého lidu.
Celá padesátiletá zkušenost českého
národa i jeho slovenských bratří svědčí,
že socialismus jako revolučně humanistický
řád je samou podstatou výsledků našeho
dějinného vývoje. Federativní Československo
se stane jistějším základem společenského
pokroku a věcí socialismu a umožní nám
vykonat mnohem více prospěšného než
dosavadní uspořádání
Česká národní rada se soustřeďuje
nejen na české záležitosti a problémy,
ale usiluje, aby spolu se Slovenskou národní radou
plně podpořila existenci a působnost společných
federálních orgánů a institucí
s dohodnutými pravomocemi a kompetencemi. Považujeme
za nezbytné, aby naše federace byla vnitřně
i mezinárodně silná, aby tak byla schopna
se ve složitém světovém vývoji
vypořádat se všemi komplikovanými otázkami
naší státní existence, aby jméno
Československa mělo vždy a všude dobrý
zvuk. Ze všech sil přispějeme k tomu, aby došlo
co nejdříve k dohodě o struktuře a
složení federálních i národních
orgánů a mohl být přijat příslušný
ústavní zákon tak, aby k 1. lednu 1969 nový
systém začal prakticky fungovat.
K tomuto datu má Česká národní
rada začít plnit nové funkce, které
jí budou dnes přijímaným ústavním
zákonem uloženy. Jsme si vědomi, že tu
jde o nezbytné provizórium, vynucené nemožností
připravit a konat v krátké době řádné
volby. Mohu však v zastoupení celého sboru
České národní rady prohlásit,
že nás tato skutečnost nijak neodradí
od obětavého plnění úkolů.
Poneseme odpovědnost před naším národem
a budeme mu skládat účty ze své činnosti.
Budoucnost se nebude ptát po tom, jaké jsme měli
podmínky, nýbrž jaké byly výsledky
naší práce.
Soudružky a soudruzi poslanci, považuji za šťastné,
že se padesáté výročí
vzniku Československa nestalo jen oslavou svátku
národní svobody a státní samostatnosti,
že při něm nehrají úlohu jen
prapory, shromáždění a projevy, nýbrž
že toto výročí poznamenáme převratným
politickým činem: rozhodnutím o federativním
uspořádání státu. Tento klíčový
politický akt otevírá cestu pro další
rozvoj socialistické demokracie, hospodářské
reformy i vědy, vzdělanosti a kultury, pro další
rozmach života lidu obou našich národů.
Činíme tak za neuvěřitelně
složitých okolností, se všemi riziky velkého
díla, ale činíme tak z přesvědčení
a rádi. Plníme jeden z největších
úkolů programu, který určil naši
cestu dalšího rozvoje socialismu v Československu.
Je v tom i důkaz, že dovedeme spravovat své
záležitosti. Je v tom i naděje, že náš
lid najde nové prameny sebevědomí a jistoty.
Je v tom i předznamenání, že také
jiné cíle programu budou splněny.
Váš souhlas s navrženým ústavním
zákonem, který Česká národní
rada plně a bezvýhradně doporučuje,
zahájí novou etapu v našem národním
a státním životě. Váš souhlas
dějiny posoudí jako projev socialistické
zralosti, jako akt věrnosti revolučním tradicím
naší vlasti, jako smělý, ale moudrý
čin. (Potlesk.)
Mpř. NS Miková: Děkuji soudruhovi
dr. Císařovi a prosím nyní předsedu
Slovenské národní rady s. Ondreje Klokoče,
aby sa ujal slova.
Predseda SNR s. Klokoč: Vážený
súdruh prezident, slávne Národné zhromaždenie,
súdružky a súdruhovia poslanci!
Všetok československý ľud, ale najmä
slovenský národ, s pozornosťou a sviatočným
pocitom sleduje dnes udalosť prvoradého politického
významu: po mesiacoch usilovnej práce, diskusií,
vyjasňovania stanovísk, zjednocovania názorov
a hľadísk, sa na program Národného zhromaždenia
dostáva návrh ústavného zákona
o československej federácii.
Keby sme v našej spoločnej histórii hľadali
obdobu s dnešnou udalosťou, ťažko by sme ju
vari aj našli. To preto, lebo svojou hodnotou, svojim mravným
nábojom táto udalosť utvára pocit bezpečnosti
a istoty. Takýto pocit, pravda, môže vzniknúť
vo vedení národov iba vtedy, keď sa jeho príslušníci
presvedčia, že veci sa riešia spravodlivo a poctivo,
že to, čo sa im predkladá, nie je len politický
manéver, nie je plýtváním slov, krasorečnením,
ktoré nemá nádej na úspech.
Tu, na najvyššom fóre našej republiky by
som rád osobitne pripomenul a vyzdvihol poctivý,
nekompromisný prístup českých a slovenských
komunistov k riešeniu a vyriešeniu otázky budúceho
spolužitia našich dvoch národov.
Azda mi to nepartijní občania a príslušníci
iných politických strán nebudú zazlievať,
keď poviem, že boli to práve komunisti, ktorí
sa chopili iniciatívy, lebo nemohli aj naďalej nerešpektovať
výsledky analýz a vedeckej konfrontácie dejinných
skúsenosti a najmä názory ľudu, prízvukované
v jeho politických postojoch. Využívam túto
vzácnu príležitosť, keď sa mi dostalo
cti v mene Slovenskej národnej rady ako politickej reprezentácie
slovenského národa tu hovoriť, aby som v mene
tohto slovenského národa poďakoval bratskému
národu českému, českým komunistom
i nekomunistom, vedcom a politikom za pochopenie, s akým
skúmali slovenskú iniciatívu a sami ju obohatili
o mnohé pozoruhodné aspekty.
Nebyť tejto spolupráce, nebyť tohto vzájomného
pochopenia, ťažko by sa bolo zrodilo dielo, o ktorého
uzákonení idete dnes, súdruhovia a súdružky
poslanci, rozhodnúť. Toto dielo, v podstate originálne
dielo, ktoré v našich československých
podmienkach prvý raz aplikuje princíp federatívneho
usporiadania, bude ešte iste vyžadovať pozornosť
a primerané úpravy tak, aby to zabezpečovalo
spokojnosť oboch našich národov. Vytvárame
ním však ústavnú základňu
nového spôsobu štátoprávnej úpravy
vzťahov našich bratských národov. Zakladáme
nim novú epochu československej štátnosti,
epochu novú svojou podobou a na rozdiel od minulej charakterizovanú
nepochybne ako oveľa životnejšiu, vo svojom jadre
a podstate modernejšiu a predovšetkým podstatne
pokrokovejšiu a demokratickejšiu, než bolo usporiadanie
charakteristické pre minulú epochu.
Vieme všetci veľmi dobre, že nebyť obrody
a demokratizácie nášho života, vedenej
z iniciatívy Komunistickej strany, iste by sme dnes nerokovali
o zákone, ktorého význam je tak ďalekosiahly.
Ďalekosiahly preto, lebo už nedáva len nádej,
ale vytvára jasne koncipovanú právnu istotu.
To je nepochybne najkrajšia oslava päťdesiateho
výročia vzniku spoločného štátu
Čechov a Slovákov.
Týmto ústavným zákonom prekonávame
jednu etapu v mnohom ohľade iste plodnú a nesporne
osožnú pre oba národy. Veď my, Slováci,
by sme boli neúprimní a nevďační,
keby sme vysoko nehodnotili vznik Československej republiky
z hľadiska národných záujmov slovenského
národa. Mnoho sme sa od našich bratov Čechov
mohli naučiť, česká skúsenosť
a skutočnosť nám dávala a ukazovala
nové možnosti, otvárala nové obzory,
bola a je pre nás činorodým impulzom k sebazdokonaľovaniu
a k vlastnej sebarealizácii. Ale nebude to azda neskromnosťou
z našej slovenskej strany, ak poviem, že v súčasnosti
sa mnohému dobrému môže český
národ naučiť od nás Slovákov.
A to aj napriek tomu, že je národom kultúrne
i ekonomicky nepochybne rozvinutejším.
Prichodí nám osobitne zdôrazniť, že
práve vďaka demokratizácii, vďaka tomu,
že Komunistická strana prekonala staré, ustrnuté
metódy a očistila socializmus od bremena skostnatenosti,
majú obidva naše národy oveľa väčší
priestor pre uskutočňovanie náročných
úloh spoločnej výstavby socializmu. Na štíte
socializmu je heslo ľudskosti a rovnakých možností
pre každého, heslo pokroku a znášanlivosti,
nemôžeme sa teda v budúcnosti rozchádzať,
ale iba zbližovať. Takúto záruku nám
dáva aj dnes prerokúvaný ústavný
zákon.
Vravím to preto, lebo v čase príprav návrhu
zákona sa sporadicky objavili hlasy o tom, že sa Slováci
chcú odtrhnúť, že chcú vraj určité
privilégia, že tisíce Slovákov pracujúcich
v Čechách sa vráti na Slovensko, slovom,
že tu ide byť chaos a neporiadok. O nič takého
nám nikdy nešlo a ani nejde. Federalizácia
nie je ničím iným, ako prirodzeným,
logickým vyústením doterajšieho vývoja
obidvoch našich národov. Nikomu nič, čo
je jeho, neberie, a ak niekomu niečo "dáva",
tak iba to, čo mu dávno patrilo, ale nebolo mu dožičené.
Zákon, ktorý by si kládol za cieľ vzájomne
jeden druhého poškodiť, znemožniť,
rozoštvať, by nebol dobrým zákonom. Naši
politikovia, právnici a ekonómovia pracovali na
osnove tohto zákona s vedením plnej zodpovednosti
pred budúcimi generáciami.
Riadili sa myšlienkou, aby tak český, ako aj
slovenský národ suverénne rozhodovali o svojich
vlastných veciach. A o spoločných veciach
aby sme rozhodovali spoločne, vo vzájomnej zhode
a s cieľom vytvoriť moderný štát,
politicky a ekonomicky konsolidovaný, so silnou medzinárodnou
autoritou. Som si istý, že tieto naše snahy nie
sú nereálne a že podstata budúceho federatívneho
usporiadania nášho štátu utvára
jednak zábezpeky, ale aj nové možnosti všestrannejšieho
rozvoja obidvoch národov i národností, otvára
priestor pre dynamickejší vzrast všetkých
oblastí národného hospodárstva, vedy,
kultúry a umenia, ako aj lepšie využitie intelektuálnej
kapacity, ktorá sa v podmienkach socializmu neobyčajne
a potešiteľne rozvinula.
Práve zdravá súťaživosť obidvoch
národov v úsilí o pokrok vo všetkých
oblastiach spoločného života nemôže
nepriniesť svoj úžitok, nemôže neobohatiť
náš spoločný štát o nové
mravné, duchovné i materiálne hodnoty.
Ak sa nám podarí - a my Slováci veríme,
sme presvedčení, že sa nám podarí
- spoločnými silami vybudovať harmonický,
rozkvitajúci štát, tak dnešným
aktom nielenže dôstojne oslávime päťdesiate
výročie vzniku republiky, ale zároveň
odovzdáme budúcim pokoleniam dar najcennejší
- ukazujeme im cestu k znášanlivosti a naozaj k bratskej
spolupráci.
Myslitelia národa českého, rovnako ako slovenského,
sa často zamýšľali nad problémami,
postavením a existenciou malého národa. Ich
úvahy často sprevádzala túžba
preniknúť, nájsť cestu k výšinám
veľkých národov. Domnievam sa, že k uskutočneniu
takejto túžby kladieme základný kameň
dnešným činom. Ak nájdeme cesty, ako
sami seba úprimne pochopiť vo vlastnom štáte,
ak nazbierame dosť síl prekonať seba samých,
ak proste k sebe navzájom budeme pristupovať s úctou
k vlastnej histórii a tradíciám, dokážeme
ich vzájomne rešpektovať, v tom okamihu sa stávame
plnohodnotnými národmi, vtedy dokážeme
pochopiť aj národy iné. Stávame sa veľkými,
aj keď sme čo do počtu malí.
Ale nie tu kdesi je vlastne podstata internacionalizmu? Preto
ústavný zákon o federalizácii republiky
chápeme ako dôstojný príspevok k internacionálnym
záväzkom, ktoré máme vo vzťahu
k svetovému socialistickému súručenstvu.
Je dokladom o tom, že sme pevným článkom
tohto zväzku a že sa vo svojej praktickej politike dôsledne
riadime zásadami marxizmu-leninizmu. Lebo nemôže
jestvovať sloboda jedinca-občana bez slobody národov
a niet slobody národov tam, kde prevláda akákoľvek
forma útlaku, nadradenosti, nerovnoprávnosti.
Tým, že naša republika socializmus rozvíja,
odstraňuje všetko, čo by mohlo deformovať
a zmeniť jeho humanistickú podstatu, vykonávame
veľké dielo aj internacionálneho významu.
Tak chápeme aj tento zákon, ktorý, ako všetci
dúfame, pozdvihne našu spoločnosť vyššie
a bližšie k socializmu a komunizmu.
Menom SNR doporučujem tento zákon schváliť.
(Potlesk.)
Mpř. NS Dohnal: Děkuji s. Klokočovi
a uděluji slovo předsedovi vlády Ing. O.
Černíkovi.
Předseda vlády Ing. Černík:
Vážený soudruhu presidente, vážené
Národní shromáždění, jen
málo zákonodárných sborů v
padesátiletých dějinách naší
republiky mělo příležitost rozhodovat
o dokumentu tak významném, jako je předkládaný
Návrh ústavního zákona o československé
federaci. Dosavadní principy státního soužití
Čechů a Slováků mají být
od základu změněny. Přijetím
navrhovaného ústavního zákona má
Národní shromáždění položit
základ federativnímu uspořádáni
dalších vztahů mezi oběma našimi
národy.
V dějinách Čechů a Slováků
po staletí poznamenaných cizím útlakem
se jako nejvýraznější politický
proud prosazovalo úsilí na jedné straně
charakterizované bojem o národní a státní
svébytnost a svrchovanost a na druhé straně
určované poznáním, že dosažení
těchto cílů je možné pouze v
jejich úzké vzájemné spolupráci
a ve spojenectví s pokrokovými silami ostatních
národů Evropy.
Proto také boj Čechů a Slováků
o národní svébytnost a státní
svrchovanost byl vždy spojen s demokratickými, národně
osvobozeneckými revolučními výboji
jiných potlačovaných evropských národů.
Již v revolučním roce 1848 usilovala česká
politika o vytvoření liberálně konstitučního
státu, který by garantoval svobody všem národům
v něm žijícím. V téže době,
poprvé ve slovenských dějinách, byly
formulovány státně politické požadavky
Slováků v duchu národní svébytnosti
a práva na sebeurčení, požadavky úplné
národní rovnoprávnosti. Již tehdy se
zvažovala alternativa, jak vytvořit z Čech,
Moravy a Slovenska společný státní
celek.
Porážka revolučního hnutí v letech
1848 a 1849 učinila nadlouho konec tehdejším
nadějím utlačovaných národů
Evropy a tím i nadějím Čechů
a Slováků. V řadě následujících
desetiletí si musely emancipační snahy obou
národů hledat nové cesty, ujasňovat
svůj nový program. Postupně docházelo
ke sbližování boje za národní
osvobození s bojem proti sociálnímu útlaku.
Přitom postavení Slováků bylo obtížnější
než postavení Čechů, a proto proces
jejich národně a státně politického
dozrávání postupoval pomaleji.