[B.] Laštovička: Hlediska lze spojit a jde
o to, že jsou lidé velmi citliví a víme,
jak dovedou vyhledávat diference. Dalo by se říci,
že v dané chvíli je třeba podpořit
to, co vyhlásil s. Dubček.
[J.] Valo: Já budu hlasovat proti, když to
tam dáme.
[J.] Macek: Členům delegace jsme dali důvěru
a vyzýváme ke klidu. Na včerejší
projev s. Dubčeka byly takové ohlasy, že je
třeba a lepší méně říci
než lhát. My jsme prohlásili, že si budeme
hájit naši republiku a nemůžeme říci,
že okupace je zákonná, nemůžeme
stáhnout naše požadavky na úplný
odchod okupačních jednotek z naší republiky.
Naše požadavky nejsou v rozporu s tím, co říkají
naši političtí činitelé.
[Z.] Fierlinger: My si rezervujeme právo seznámit
se s podrobnými ustanoveními moskevských
dohod. Musíme ale odmítnout nařčení
ze zrady. Jestli to připustíme, nebude žádná
jednota, jsou vzrušené nálady, které
dají všechno do velmi nežádoucího
pohybu.
[J.] Valo: Předsednictví se ujímá
s. předseda Smrkovský. Chtěl bych ho informovat,
že projednáváme komuniké, které
připravujeme pro naši plenární schůzi,
která měla začít v 10 hodin. V podstatě
jsme se dohodli na obsahu komuniké, které zpřesní
ještě soudruzi, kteří jsou redaktory
této zprávy, a to Macek, Rapoš a Skála
[Celý odstavec zatržen po straně tužkou.].
[J.] Smrkovský: Chtěl bych pokračovat,
aniž bych věděl, co bylo předtím.
Jde o prohlášení k národu. K tomu bych
měl dvě poznámky. Škrtl bych 7. odstavec
a místo toho bych doporučoval nový odstavec:
"Národní shromáždění
vyzývá všechen lid, aby zabránil provokacím,
které by poskytly záminku k novým zákrokům
proti zájmům našeho lidu a našeho státu.
Jen rozumem a rozvahou můžeme vyjít ze situace,
kterou jsme nezavinili, a vrátit se k normálntmu
životu, byť za těžkých podmínek,
a pokračovat v budování Československé
socialistické republiky podle tužeb a představ
jejího lidu."
Co mne k tomu vede? Byli dovezeni specialisté na provokace
a toho se bojíme nejvíce. Jde o organizované
zkušené specialisty, kteří budou chtít
vyvolat záminku k zákrokům. Zákroky
by byly strašlivé.
Jsme si plně vědomi toho, že odchod tanků
z Prahy, který pokračuje, by nemusel být
trvalý, mohlo by dojít k opačné situaci,
že by přijeli opět zpět se všemi
důsledky. Potom by tyto zákonné instituce
byly nahrazeny jinými.
[J.] Macek: Soudruhu předsedo, přesně
toto jsme přijali. Proto myslím, že můžeme
říci, že souhlasíme, pouze dovol, abychom
navíc uvedli, aby "udržel pevnou jednotu".
To doporučovalo několik poslanců.
[J.] Smrkovský: Ano, souhlasím, jenom ještě
nevím, zda v prvním odstavci je vhodná formulace.
Termín ["]okupace["] bychom snad mohli nahradit
slovem ["obsazení"].
[J.] Macek: Dosud jsme ve všech našich dokumentech
zcela záměrně a promyšleně uváděli
slovo [ "]okupace["], protože termíny ["]okupace["]
a ["]obsazení["] se od sebe odlišují
tím, že slovo [ "]okupace["] označuje,
že jde o nespravedlivé zasahování a
že nesouhlasíme, že to je protiprávní.
Obsazení může být legální.
Stále nás znepokojuje, že moskevské
prohlášení se ani slovem nedotklo toho, že
oddíly byly pozvány. Myslím, že na tom
je třeba se dohodnout. Tento termín jsme dali do
všech dokumentů.
(Předseda s. Smrkovský odešel k telefonickému
hovoru.)
[B.] Lomský: [Tužkou zatržen začátek
diskusního příspěvku B. Lomského.]
Ještě k termínu ["]okupace["]. Je
třeba říci, že jde o okupaci. Snad je
možné diferencovat, že jde o vojenskou okupaci,
protože normální okupace vyjadřuje ještě
oblast právní. Jakmile se nasadí v dobytém
území okupační vojska, znamená
to, že okupační správa rozhoduje s konečnou
platností o všech otázkách vnitřního
pořádku v zemi. Jestliže přidáme
ke slovu okupace slovo "vojenská" říkáme,
že nejde o tu správní část.
Dále bych doporučoval tam, kde říkáme,
že naše armáda je schopna zabezpečit západní
hranice, abychom to nerozšiřovali na celé hranice
republiky.
Pokud jde o formulaci, týkající se vlády,
kde je uvedeno "důsledně", doporučoval
bych uvést ještě "rozhodně".
[J.] Valo: Myslím, že jsme se dohodli na podstatě
obsahu této rezoluce a že bychom mohli nyní
přerušit jednání předsednictva
NS a odebrat se na plénum Národního shromáždění
[Zatržení tužkou po straně přeškrtáno.].
[J.] Lacina: Odhlasovat usnesení.
[J.] Valo: Odhlasovávat to bude plénum. Ještě
ani nemáme přesnou formulaci. Projevili jsme svůj
názor, že v tomto duchu má být usnesení
formulováno.
[J.] Pelikán: [Jméno podtrženo červenou
tužkou; začátek zatržen tužkou.]
Jako interní informaci bych vám chtěl sdělit,
že jsme byli v noci spolu se s. Hejzlarem voláni na
Hrad k s. Černíkovi, kde byl přítomen
i s. Císař, Galuška i další. Jde
o to, že zatím okupační vojska odmítají
vyklidit rozhlas a televizi a soudruzi se domnívají,
že jedním z důvodů je naše fungování
ve vedoucích funkcích v těchto institucích.
Vláda přichází s návrhem do
rozhlasu a televize jmenovat na určitou dobu vládní
zmocněnce. My jsme sice vyjádřili zásadní
nesouhlas s tímto řešením, jako řádně
jmenovaní ústřední ředitelé,
ovšem s ohledem na to, že je třeba, aby byly
uvolněny budovy rozhlasu a televize souhlasíme s
tím, aby byli v dohodě s námi jmenováni
tito zmocněnci s tím, že my zůstáváme
ústředními řediteli nadále
a že eventuálně se budeme věnovat výkonu
svých poslaneckých a jiných funkcí
po určitou dobu. Chápeme to v tom smyslu, že
to je přechodné opatření a upozorňujeme
na to, že kdyby někdo ho chtěl vydávat
za opatření trvalé, bude se tím muset
zabývat Národní shromáždění,
protože jsme upozornili, že dochází k
porušení zákona, protože takovíto
vládní zmocněnci, jejichž úkolem
bude kontrolovat, co se smí nebo nesmí vysílat,
nikde neexistují.
Kromě toho se nám zdá, že i zde projevují
vojenské orgány proti duchu prohlášení
jasné vměšování do našich
politických a kádrových záležitostí.
V dané situaci nechceme komplikovat život vládě
a vedoucím soudruhům, a proto jsme toto jako dočasná
řešení přijali. Kdyby se ovšem
mělo stát trvalým, nemůžeme s
tím souhlasit. Tolik pro vaši informaci.
[J.] Valo: Nevím, proč vláda nežádá
od Národního shromáždění
mimořádné zákonné opatření,
ve kterém by sdělila, že se to zavádí
např. na 3 měsíce.
[A.] Poledňák: Dobře že to nedělá.
Ať to vypadá jako nezákonné.
[J.] Smrkovský: Je to tak, jak říká
s. Pelikán. Budovy nevydají, i když v moskevských
jednáních je jednoznačně řečeno,
že se nebudou vměšovat do našich vnitřních
záležitostí. Stejně tak nám ovšem
řekli, že pokud jde o některé činitele
včetně s. Pelikána, jsou pro ně nepřijatelní.
Taková je skutečnost.
[J.] Macek: Tak se vměšují nebo nevměšují?
[J.] Smrkovský: Vměšují, ale
přitom to řekli otevřeně. Stojíme
před otázkou, zda v některých věcech
můžeme nebo nemůžeme setrvat na principiálním
stanovisku nebo udělat určité ústupky.
Vzhledem k tomu, že potřebujeme rozhlas a televizi,
jsme po jednáních, o kterých hovořil
s. Pelikán, dospěli k tomuto řešení.
Soudruzi to sami uznávají. Nám to jedno není,
ale co máme dělat? [Závěr odstavce
zatržen tužkou.]
[L.] Dohnal: Tady je nebezpečí, že postupně
budou vedle stávajících legálně
zvolených a jmenovaných orgánů dosazováni
druzí, kteří budou mít výkonnou
moc a všichni stávající budou postaveni
na vedlejší kolej. To bude pokračovat i ve
vládě. Vedle ministra může stát
potom ministr druhý.
[J.] Smrkovský: Je zde nebezpečí,
že se o to budou snažit. Nyní jde o to, kam až
můžeme jít. Nám jde o to rychle normalizovat
poměry, aby odtud vojska vypadla.
[L.] Hofman: Jsou tyto věci v dohodě nebo
nejsou?
[J.] Smrkovský: Zapsané není nic.
Zapsané je, že se nebudou vměšovat do
našich vnitřních záležitostí.
Přitom ale bylo řečeno, že některé
osoby jsou pro ně nepřijatelné.
[B.] Laštovička: Byl konkrétně
vyjmenován počet?
[J.] Smrkovský: Několik jich bylo jmenováno.
Např. Pelikán, oni už neříkali
ani továryš, dále byla řeč o
Pavlovi. My jsme to ale odmítli a vynutili jsme si obecnou
formulaci v tom směru, že to jsou záležitosti
československých ústavních orgánů.
Vláda a strana posoudí tyto problémy a podle
nich se bude zařizovat. Nyní jde konkrétně
o rozhlas a televizi. Když se nestane to, co říkal
s. Poledňák, nevydají nám je, ale
my je nutně potřebujeme.
[A.] Poledňáky: Doporučuji, aby NS
nebralo na vědomí tuto informaci, aby zůstala
záležitostí vlády. Vzít ji na
vědomí znamená z naší strany
porušení zákona, který jsme přijali.
S vědomím, že máme možnost kdykoli
v případě potřeby se proti tomu ozvat.
Pochybuji, že se u nás takoví zmocněnci,
kvalifikovaní lidé, pro rozhlas a televizi najdou.
Jestliže to povede k tomu, že budou budovy rozhlasu
a televize uvolněny, pak je možno s tím souhlasit
jako s dočasným opatřením, o jehož
praxi se budeme sami přesvědčovat.
Naproti tomu doporučuji, aby předsednictvo NS učinilo
proti krok a navrhlo vládě odvolání
Karla Hoffmanna z funkce ředitele ÚSS a Sulka z
funkce generálního ředitele ČTK. Máme
k dispozici dokumenty o velice aktivním vměšování
Hoffmanna do všech záležitostí týkajících
se spojů, rozhlasu a televize, stažení vysílacích
stanic v okamžiku, kdy mělo být vysíláno
usnesení předsednictva ÚV z půlnoci
21. srpna a některých dalších dokumentů,
které můžeme předložit během
dneška předsednictvu NS, stejně tak pokud jde
o činnost Sulka. [Celé vyjádření
A. Poledňáka zatrženo po straně tužkou.]
[J.] Smrkovský: Činnost Hoffmanna, stejně
tak jako Šalgoviče, který nás nechal
zatýkat. Byli jsme již zatčeni na jiném
místě, kdy on poslal naše mládence do
našich bytů, kdy poslal 4 chlapy, aby zatkli předsedu
NS a další.
Doporučuji přijmout usnesení, které
bychom nezveřejňovali, které by bylo dáno
vládě jako dokumenty ústavního orgánu,
že je to v rozporu se zákony republiky atd. Takové
usnesení připravte. [Oba odstavce zatrženy
po straně tužkou.]
[O.] Kučera: Diplomaticky je to možno vzít
na vědomí s tím, aby se tím zabýval
ústavně právní výbor, který
se tím může zabývat půl roku.
[J.] Lacina: Doporučuji vůbec nebrat tuto
skutečnost v současné době na vědomí.
[J.] Pelikán: Podporuji to. Poslanci se o tom dovědí
z rozhlasu. Říkám to proto, aby na to nebyla
oficiální reagence. Zatím je to dočasné.
Kdyby to mělo být jako trvalé řešení
- to nedoporučuji.
[A.] Žiak: Je třeba velmi dbát na dodržování
principů. Jakmile uděláme jeden ústupek,
budou následovat další.
[J.] Smrkovský: Doporučuji, aby soudruzi
zformulovali usnesení, že to bereme na vědomí
pod tlakem situace, ať je to v rozporu s ujednáním.
[O.] Kučera: Vzít to na vědomí
a uložit ústavně právnímu výboru,
aby zkoumal právní otázky. Ústavně
právní výbor se tím může
zabývat tři čtyři městce a
nemusí dojít k závěru.
[J.] Valo: Doporučuji nepřijímat k
tomu žádné stanovisko, jako by nám to
nebylo sděleno.
[A.] Poledňák: Doporučuji, abychom
to takticky přešli. Nechme to na vládě
a nezatahujme do toho parlament. Musíme zaujmout stanovisko,
že zákon o rozhlasu a televizi je narušený.
Nemůžeme říkat lidu, že to necháme
zkoumat ústavně právnímu výboru.
Je jasné, že podle textu zákona se o žádných
zmocněncích nehovoří.
[Z.] Gudrich: Jakmile tato věc bude známa
veřejnosti, budeme muset k tomu zaujmout stanovisko. Doporučuji
přijmout stanovisko, že budeme protestovat. Bylo by
daleko lepší, kdybychom to přijali po protestu.
[J.] Pelikán: Není třeba k tomu zaujímat
stanovisko. Mluvil jsem o tom se s. Černíkem. [Věta
podtržena červenou tužkou.] Nechejme takovou
formu, aby i lidem bylo jasno, že je to s naším
souhlasem. Říkal jsem to již ráno našim
pracovníkům, kteří chtěli stávkovat.
Odmítal jsem to, protože nadále zůstáváme
ve funkcích. Řada takových věcí
bude přechodně přijímána a
NS by mělo být informováno, ale nesankcionovat
je nějakým usnesením předsednictva
nebo pléna. Řada jiných věcí
byla také dělána bez našeho souhlasu.
Musíme si udržet v tomto směru čisté
ruce. Nechat to nyní jako informaci a stáhnout to
z pořadu dne.
[J.] Macek: Naše silná a veliká zbraň
je legalita. Maximálně se snažit, abychom se
nevměšovali vládě do činnosti,
abychom setrvávali na těchto principech, které
hájíme od 21. srpna.
Ukončeme diskusi, souhlasme s názory s. Pelikána.
Šlo o informaci, k níž nebylo přijato
žádné usnesení.
[J.] Smrkovský: Souhlasíte s tím,
že po projednání předsednictvo NS k
tomuto aktu nezaujme stanovisko? (Souhlas.) Je někdo proti?
(Nikdo.)
[L.] Dohnal: Navrhuji, aby KNS, poněvadž zde
vznikne před budovou mnohatisícový dav, pověřila
svého pracovníka, který by náš
závěr přečetl, aby byl zřízen
amplion atd.
[J.] Smrkovský: Hovořil jsem se s. Černíkem
o prvním odstavci naší deklarace. Říkal,
že všechno je pravda. Prosí mne, abychom uvážili
dosah toho, že NS znovu před celým světem
nastavuje zrcadlo. To není oportunismus, to je realismus.
Je třeba uvážit každý krok, aby
se vojska nevrátila. Jde o to najít jinou formu.
[J.] Macek: Znamená to vypustit celý jeden
bod nebo změnit formulaci?
[J.] Smrkovský: On říká: Posuďte
to sami. Je to pravda, ale sám mám názor,
abychom nedali záminku.
[A.] Pospíšil: Vrátil se Kučera?
[J.] Smrkovský: Všichni se vrátili kromě
Indry.
[J.] Valo: Myslím, aby tam bylo "vojenské
obsazení".
[J.] Macek: Je možné změnit takto text:
"Národní shromáždění
považuje nadále obsazení ČSSR armádami
pěti států za protiprávní nebo
za odporující mezinárodním smlouvám,
Chartě Organizace spojených národů
i Varšavské smlouvě." Třetí
by bylo úplně škrtnout a nevypichovat tuto
otázku. Posuďte to. Tento dokument nepíšeme
pro sebe, ale do situace, jaká tady je. Druhá varianta
je opustit termín "okupace". Ve včerejším
stanovisku ÚV KSČ není tohoto termínu
užito [Celý odstavec je po straně zatržen
tužkou.].
[M.] Miková: Poslanci žádají,
aby neznali jen deklaraci, aby znali i dohody.
[J.] Smrkovský: Komuniké je zmetek.
Končím schůzi. [V usnesení P-NS
č. 840 se doporučuje, aby text prohlášení
byl předložen ke schválení plenární
schůzi NS. Srov. přílohu č. 8, dok.
č. 20.]
Stenografický zápis, prvopis, turnus 1/1-10/1,
(32 stran).
[Začátek: 10.38 hod.
Ukončení: 12.25 hod.
Předsedající: Josef Smrkovský,
předseda NS.
Obsah jednání:
1. Výměna názorů o účasti
zástupců sdělovacích prostředků
na jednání pléna NS.
2. Informace o nutných legislativních opatřeních
vyplývajících ze současné situace
a o uvažovaných stanoviscích NS (J. Smrkovský).
3. Návrh prohlášení NS ke všemu
obyvatelstvu.
4. Komentovaný výklad jednotlivých bodů
tzv. moskevského protokolu.]
[J.] Smrkovský: Soudružky a soudruzi, zahajuji
jednání. Musím hned na začátku
žádat o jednu věc, která se příčí
mému dobrému svědomí a poprosit novináře,
že se nemohou zúčastnit našeho jednání.
Vy budete chtít širší vysvětlení
mého včerejšího prohlášení
zde a já si nemohu dovolit, aby to, co zde říkám,
bylo zveřejněno, neboť veřejné
stanovisko bude řečeno orgánem nebo orgány,
ale to, co já zde budu říkat, nemůže
jít v této formě do sdělovacích
prostředků. Budu tedy prosit s. novináře
o pochopení s prosbou o neúčast na tomto
jednání. Snad u vás pochopení najdu.
To znamená, že to ani nebudete vysílat, dejte
to do archivu, může se to později použít
[Úvodní prohlášení J. Smrkovského
zatrženo tužkou.].
(Hlas z pléna: Přítomni snad můžeme
být, ale nebudeme o tom psát.)
[J.] Smrkovský: Co kdybychom to udělali tak,
že bych prohlásil jednání za neveřejné
a soudruzi novináři by si nic nepsali.
(Hlas z pléna: Ať nejsou přítomni.)
[J.] Valo: Jen členové NS a vedoucí
Kanceláře.
[J.] Smrkovský: Na radu bych chtěl říci,
že by to bylo neveřejné jednání,
nebudete nic psát, na čestné slovo nic z
toho nepoužijete.
Hlasy: To není tak jisté!
Hlas: Soudruhu předsedo, před několika
málo hodinami jsme prohlásili jedno naše zasedání
za neveřejné, přijali jsme na něm
dokumenty, které pak byly rozhlasem zveřejněny.
Navrhuji, aby naše zasedání bylo uzavřené.
Hlas z pléna: Mám protinávrh. Máme
hodně čestných novinářů,
kteří udělali hodně práce a
nepěkně bychom se zachovali, kdybychom takto postupovali.
(Projevy souhlasu z pléna.) Projevili nám důvěru
a jsem přesvědčena o tom, že se opět
zachovají čestně.
[J.] Pešák: Slíbili jsme, že stojíme
za vládou, za prezidentem, za soudruhy, kteří
vyjednávají. Rozhlas by měl fungovat ve prospěch
těchto ujednání, abychom předešli
nějaké občanské válce. Navrhuji,
aby rozhlas hlásil jen to, co slouží ke sjednocení
národa. Mládež tam však dostává
slovo a skanduje tam. K čemu to povede? Když novináři
tady zůstanou, ať slíbějí a když
ne, tak je budeme perzekvovat. (Mnoho hlasů: Fuj! Projevy
nesouhlasu.)
[M.] Miková: Boji za svobodu není bráněno
ani v kapitalistických zemích, jestliže my
zabráníme našim lidem, aby bojovali za svobodu,
kde jsme?
[J.] Smrkovský: Slova s. Pešáka zapomeňte,
on to tak nemyslel. Bylo by zbytečné se o to hádat.
[J.] Turečková: Sedm dní jsme tady
trávili společně s novináři,
kteří podporovali morální jednotu
lidu. Jsem pro to, aby zůstali a plně jim věřím,
že co slíbí, splní. Stejně tak
mohou něco vynést poslanci. Myslím, že
když to slíbí, že jim můžeme
věřit.
[J.] Smrkovský: Mohu vám dát tuto
informaci. Rozhlas a televize jsou zatím obsazeny vojskem
okupačních jednotek [Věta po straně
dvojitě zatržena tužkou.]. Je podmínkou,
že tam budou dosazeni činitelé, kteří
dávají záruku. Vláda o tom jednala,
předsednictvo NS, aby bylo o tom informováno, předsednictvo
NS k tomu zatím nezaujímá žádné
stanovisko. Máme k tomu důvod, protože je to
v rozporu se zákonem, ale situace je taková, jestli
okamžitě tam nepřijdou dva muži nebo x
lidí, které tam vláda dává,
tak nám rozhlas a televizi nevydají. My však
potřebujeme již dnes, aby byly tyto sdělovací
prostředky v rukou čs. orgánů, proto
jsme vzali na vědomí, že vláda toto
opatření dělá a v důsledku
toho budou dnes tyto sdělovací prostředky
vydány do rukou československých. Tím
se mnoho změní. Tím se také přes
budovu rozhlasu ovládnou i krajské vysílačky,
protože se s nimi z ústřední budovy
dá disponovat. To je k informaci. Samozřejmě,
že ředitelé zůstávají
dále ve svých funkcích. Odpovědnost
za to přebírá vláda prostřednictvím
svých zmocněnců.
A nyní musíme rozhodnout o prvé otázce,
o které jsem začal hovořit. Já bych
se klonil k tomu postupu, že naše jednání
bude prohlášeno za důvěrné, že
tady novináři zůstanou, nebudou si nic psát
a je to na čestné slovo. V případě,
že by čestné slovo porušili, napříště
ten, kdo ho porušil, nebude mít již na žádné
zasedání přístup. (Projevy souhlasu.)
Soudruzi poslanci, souhlasíte s tím? (Hlasy: Ano.)
Je někdo proti? (Nikdo se nehlásí.) Děkuji.
Soudruzi novináři je to kolegiální
a takto budeme postupovat. Můžeme přistoupit
k jednání.
Nejdříve bych chtěl říci toto:
Vláda i jiné orgány stranické i Národní
fronty zasedají, pracují ve dne v noci ve snaze
rychle dostat poměry a řízení republiky
do rukou našich čs. orgánů. Nebudu vykládat
všechno, co se připravuje, než to, že do
10 dnů nejpozději předstoupí vláda
před NS se svým vládním prohlášením,
zprávou o situaci a zprávou o politice, jakou naše
vláda hodlá napříště dělat.
Bude to i naší záležitostí, abychom
k celé problematice potom zaujali příslušné
stanovisko. Vyplynou z toho některé závažné
úkoly pro NS. Je třeba, abychom urychleně
přijali zákon o Národní frontě.
Je třeba, abychom urychleně přijali zákon
o Národní frontě. Je třeba ale stále
mít na paměti, že je zde půl milionů
vojáků okupačních armád. Zákon
o Národní frontě musí být v
souladu s akčním programem a dřívějším
prohlášením vlády. Bude třeba
ho rychle udělat, nemůže docházet ke
stálému odkládání, musíme
si uvědomit, v jaké době žijeme. Bude
to muset postupovat rychleji než dosud.
Za druhé to bude zákon o politických stranách
nebo něco podobného, všechny tyto věci
se musí zpracovat společně s vládou.
Za třetí. Soudružky a soudruzi, je to výsledek
našeho nočního projednávání
situace, půjde o opatření na přechodnou
dobu, dá se to vyjádřit přesnými
termíny na 1/4 roku, na 1/2 roku, nevím to, to je
věc druhá, přijmout zákon o plných
mocech vládě. (Šum.) To je obecné, muselo
by se to specifikovat, čeho by se to týkalo. My
jsme si dobře vědomi, jak to zní. Ale vláda
bude muset mít prostředky k okamžitému
reagování na situaci, jaká může
kdykoliv nastat. Je to táž vláda, kterou jsme
schválili, týž ministerský předseda,
nezměnil se v ničem, jen v tom, že si je vědom
osudovosti současných dní. Samozřejmě
opakuji, že by se muselo specifikovat, čeho se to
týká, jaké zábrany si ponechá
NS v otázkách, na které by se tyto plné
moci vztahovaly, i termíny, na jakou dobu se to dělá.
Muselo by se to samozřejmě meritorně, důkladně
zvážit, posoudit, specifikovat, v každém
případě okamžitě jednat. Informuji
vás, že toto vyplynulo jako úkol pro předsedu
NS, abychom to spolu s vámi posoudili a vyvodili z toho
závěry.
Doporučoval bych tedy, aby ústavně právní
výbor i výbory další (je jich více,
kterých se to týká) vešly v okamžitý
styk s vládou k těmto otázkám. Plénum
by potom samozřejmě rozhodovalo, posuzovalo na základě
stanoviska, které by bylo předloženo příslušnými
výbory a vládou. K tomu bych nyní prosil
vaše stanovisko.
[K.] Skramuský: Soudruzi, mně se nelíbí,
že bychom měli dát vládě plnou
moc, protože tím bychom okamžitě schválili
všechno to, co dosud je.
[L.] Dohnal: K těm třem námětům,
které zde přednesl soudruh předseda:
Zákon o Národní frontě jsme všichni
dostali. Myslím, že se zde zcela určitě
dohodneme, jak si budeme Národní frontu představovat.
Zásada je ta, aby ji vytvořily stávající
politické strany plus stávající společenské
organizace a masové složky. V tom se jistě
všichni dohodneme. Pokud jde o některé detailní
věci, které byly v rozporu (ústavní
soud, který by měl dělat rozhodčí
mezi Národní frontou a mezi novou politickou stranou,
která by požádala o uznání),
to se myslím dá také dohodnout. Jistě
budeme vítat také zákon o politických
stranách.
Pokud jde o třetí návrh, o zákon o
plných mocech, myslím, že těžko
k tomu můžeme zaujmout stanovisko, protože nám
někdo musí předložit návrh, abychom
řekli, s čím budeme a s čím
nebudeme souhlasit. Domnívám se, že diskuse
k tomu bez znalostí podkladů je bezpředmětná.
[J.] Zedník: Ztotožňuji se s návrhem
soudruha Dohnala, že nemůžeme v těchto
chvílích jednat o nějakých vládních
zmocněních, protože nevíme, v jakém
rozsahu a v jakých oblastech.
[V.] Hrabal: Pokud jde o zákon o Národní
frontě, byl v podstatě projednán v ústavně
právním výboru. Byl tam jediný sporný
bod, jestli organizace, která dosud není členem
Národní fronty, má mít právo,
aby Nejvyšší soud rozhodl o jejím členství.
Jestliže současně však bude vydán
zákon o politických stranách a dalších
organizacích, potom podle mého názoru by
tento sporný bod asi v podstatě odpadl. Tedy za
těchto okolností, jestliže tento zákon
o Národní frontě byl už vlastně
ústavně právním výborem přijat,
v předsednictvu zatím zůstal odložen,
myslím, že to nebude dělat velké potíže.
Pokud jde o zákon o politických stranách,
domnívám se, že je třeba, aby ho předložil
ústřední výbor NF pokud možno
v nejkratší době. Ústavně právní
výbor je ochoten kdykoliv k tomu sednout, jakmile zákon
alespoň ve svých zásadách bude předložen
a zasedat třeba nepřetržitě.
Pokud jde o zákon o plných mocech, jde o to, aby
vláda vymezila v podstatě plné moci, které
momentálně potřebujeme k řešení
této nenormální, protiprávní
situace. Jakmile podobný návrh bude vládou
v zásadách předložen, jakmile budou
známy zásady, okamžitě zasedneme k jednání.