Jsem povinen vám říci, jak je to vůbec
zatím s rovnováhou rozpočtu na rok 1968.
Státní rozpočet na rok 1968, jak jsem již
při jeho schvalování uvedl, je charakterizován
jako velmi napjatý. Státní rozpočet
na rok 1968 byl schválen s tím, že výdaje
ve výši 4,7 mld. Kčs budou kryty jen tehdy,
dojde-li k překračování příjmů.
V prvních měsících roku 1968 se však
přijaly nové požadavky na opatření
v sociální oblasti ve výši 1,6 mld Kčs
a navíc byly předloženy návrhy či
náměty na další opatření
ve výši 1,9 mld Kčs. Celkově tedy nutno
najít úhradu ve výši 8,2 mld Kčs.
Ministerstvo financí navrhlo vládě krytí
těchto výdajů ve výši 7,7 mld
Kčs, z toho úsporami veřejných výdajů
ve výši 1,2 mld Kčs, uložením dodatkového
odvodu podnikům zatím počítám
v té první variantě ve výši 2,4
mld Kčs a zahrnutím do rozpočtu 40 % odvodu
zůstatkové hodnoty základních fondů,
které byly původně uvažovány
jako zdroj úvěrového plánu, ve výši
3,8 mld Kčs. Uvedl jsem, že naopak je nutno počítat
s tím, že úvěrový plán
bude mít další zdroje z našeho hospodářství.
Tyto návrhy budou po projednání ve vládě
předloženy také orgánům NS. S
tím souvisí i vyrovnání schodku za
rok 1967.
Musíme se kromě toho vypořádat s dalšími
problémy. Náprava nezákonností, rehabilitace,
bude stát podle předběžných odhadů
minimálně 4-6 mld Kčs.
I když celá částka nebude vyplacena
najednou, jde o značné prostředky navíc
již pro rok 1968. Požadavky jednotlivých výborů
NS při projednávání kapitol závěrečného
účtu 1967 odhadujeme řádově
na dalších 1-2 mld Kčs ročně.
S požadavky na státní rozpočet přicházejí
i odbory, a to pod vlivem početných rezolucí
ze závodů.
Požadavky, které v posledních měsících
uplatnily orgány pracujících různých
odvětví na odstranění vzniklých
deformací v oblasti mezd a sociálních opatření,
představují vcelku částku cca 7 mld
Kčs na mzdách a cca 7 mld Kčs na úseku
různých sociálních opatření
apod.
Srovnání celkových předložených
požadavků s požadavky, které bude možno
v letošním roce uspokojit, ukazuje jednoznačně,
že realizaci řady, byť i velmi oprávněných
požadavků, bude možno uspokojit jen za předpokladu,
že budou vytvořeny dodatečné zdroje,
a i v tom případě může jít
o uspokojení potupné. Je třeba, soudružky
a soudruzi jasně zdůraznit, že nadměrné
mzdové či jiné podobné požadavky
by bylo jinak možno uspokojit buď za cenu výplaty
peněz, nekrytých reálnými hodnotami,
a tím za cenu prohloubení nerovnováhy a inflačních
tlaků nebo za cenu překročení předpokládaného
1,5 % růstu maloobchodních cen. Dostihy mezi mzdami
a cenami však nejsou linií a ani žádoucí
cestou k obnově vyrovnanosti hospodářství
a zvýšení stability měny.
Otevřeně proto říkám, že
nadměrné mzdové či jiné požadavky,
na něž nám okamžitě nestačí
zdroje, i když to jsou požadavky v nejednom případě
sebevíce oprávněné, zvyšují
nerovnováhu a ztěžují proces konsolidace.
Tím přímo ohrožují naše
demokratizační úsilí a ve svých
důsledcích se obracejí proti zájmům
celé společnosti i proti jejím členům.
Přitom proces konsolidace však je vůbec základním
solidním předpokladem dalšího rozvoje
životní úrovně.
Celkově lze odhadnout, že všechny nároky
na rozpočet navíc činí jen pro letošní
rok cca 10-13 mld Kčs, přičemž byla
nalezena úhrada jen ve výši 7,7 mld Kčs.
Pro zbývající částku zatím
není krytí. A to ještě předpokládám
schválení našeho návrhu. Ponechávám
stranou skutečnost, že naše státní
banka je za současné situace pod vysokým
tlakem nových investičních požadavků
v rozsahu 14-18 mld Kčs nových investic nad limity
roku 1968.
Celkově tedy možno shrnout, že dosavadní
tendence státního hospodaření, zesílené
nadto novými požadavky, vyvolávají nebezpečí
rozpočtového schodku v letošním roce.
Tento schodek by byl příčinou dalších
inflačních tlaků v hospodářství,
což by zbrzdilo proces obnovy rovnováhy a konsolidace
národního hospodářství v rozporu
s přijatým akčním programem strany
a prohlášením vlády.
Vláda bude muset v nejbližší době
předstoupit s návrhy, které budou znamenat
zvýšení daní podniků a snížení
některých veřejných výdajů.
Bez toho bychom nepřešli ke konsolidaci hospodářství,
nýbrž zvýšili balvan starých disproporcí,
který před sebou stále obtížněji
valíme.
Prosím Vás o podporu těchto nutných
opatření.
Podle našeho názoru nutno ještě pro zajištění
vyrovnanosti rozpočtu roku 1968 učinit okamžitě
řadu opatření. Proto jsme navrhli vládě
zejména:
- zavést ještě letos dodatkový odvod
ze zisku při současném snížení
sazby minimální výše rezervního
fondu na 2 % ročního objemu zdrojů fondu
pracujících u všech státních
hospodářských organizací, přičemž
tento přínos, jestliže beru tuto alternativu,
by činil 2,4 mld Kčs na letošní rok.
Při včerejším projednávání
v hospodářské radě byla správně
uvedena a uplatněna i možná další
alternativa, při zachování dosavadních
odvodů zavést další 40 % odvod z čistého
zisku a zvýšit první část stabilizačního
odvodu ze 30 na 40 %. To je systém, se kterým počítáme
pro rok 1969. Také s tím počítáme
v rámci připravované politickohospodářské
směrnice pro rok 1969 a bylo by vhodné skutečně
uplatnit tuto úpravu i pro zbytek letošního
roku. Hospodářská rada považuje tento
postup za vhodnější než zavádět
pouze pro letošní rok zvláštní
dodatkový odvod. To je první úprava.
- Uplatnit nejvyšší hospodárnost u rozpočtových
výdajů v průběhu roku 1968 tak, aby
bylo dosaženo úspor v rozpočtech jednotlivých
kapitol; podle dosavadního jednání se jeví
reálnou částka 1,2 mld Kčs.
- A konečně mezi dalšími částkami,
o kterých jednáme, uvádím, že
počítáme s omezením úhrad záporných
cenových rozdílů u výrobků,
u nichž jsou předpoklady k zajištění
rentability získat na dani z obratu asi 150 mil. Kčs.
Z toho všeho vyplývají pro finanční
politiku v dalších obdobích a v nejbližších
letech četné úkoly.
Vypracovali jsme v rámci vytyčené linie vlády
celkový program finanční politiky na nejbližší
léta sledující konsolidaci národního
hospodářství a objektivizaci peněžních
vztahů. Hlavní body jsou:
1. Na úseku devizového hospodářství
postupně prosazovat opatření, která
upevní mezinárodní postavení koruny.
Počítáme přitom s přípravou
nového devizového zákona jako jednoho z připravované
"kytice" finančních zákonů.
Provádíme program postupného
rušení přirážek a srážek
v zahraničním obchodě. Předpokládáme,
že zhruba do roku 197l-1975 postupně odstraníme
přirážky a srážky tak, aby v zahraničním
obchodě platila jednotná koruna.
Postupně se tak dostaneme k trhu
deviz, napřed regulovanému a později alespoň
z části uvolněnému. Tím bude
učiněn základní krok k tomu, abychom
v průběhu 5-7 let dosáhli v souvislosti s
prohlášením vlády reálného
kursu koruny a zvýšili směnitelnost měny
v potřebném rozsahu.
2. Postupně chceme dojít k tomu, aby se na základě
reálného kursu koruny začalo skutečně
obchodovat, aniž by bylo nutno provádět složité
účtování zahraničního
obchodu se státním rozpočtem. Současně
s uvolňováním trhu deviz začne se
ekonomickou cestou uplatňovat vliv světových
cenových relací na naši ekonomiku. Tomuto zdravému
procesu nesmíme bránit dnešní politikou
zmrazených cen, naopak musíme mu vyjít vstříc
cílevědomým uvolňováním
tvorby cen a jejich regulací s ohledem na relace cen světových.
3. Souběžně bude probíhat zavádění
sazbové daně z obratu, přičemž
počítáme, že sazby se sjednotí
zhruba do 4 skupin. Uvádím, že dosud máme
přes 3 tisíce sazeb. Předpokladem tohoto
opatření, které má zásadní
význam pro ekonomické spojení výroby
se spotřebou, je opět větší pružnost
cenové tvorby. Nutno počítat, že tím
dojde jak ke snižování, tak k zvyšování
maloobchodních cen. Samozřejmě v rámci
limitů, které jsou pro nás stanoveny. I u
daně z obratu pracujeme na reformě zákona,
který by odpovídal ekonomické reformě,
a který patří do skupiny celkového
souhrnu "kytice" finančních zákonů.
4. Provádět na úseku mezd i nadále
regulaci, přitom maximálně odstraňovat
administrativní prvky regulace a posilovat prvky ekonomické.
Snažíme se o takovou úpravu podnikových
odvodů, aby přispěla i k regulaci mezd.
5. Na úseku státního hospodaření
připravit progresívní zdanění
zisku již od roku 1968. Současně postupně
zrušit dotace všude tam, kde je to ekonomicky zdůvodněné
a přikročit k rušení neefektivních
výrob a provozů.
S platností od roku 1971 hodláme uplatnit novou
daňovou soustavu v souladu s cíli nové soustavy
řízení.
Prosazení těchto změn je neobyčejně
obtížné, musíme však pro ně
získat veřejné mínění
a realizovat tyto změny rozhodněji než dosud.
To platí i o odstraňování četných
deformací v hodnotových vztazích, a to včetně
oblasti služeb. Jakýkoli odklad znamená znásobování
existujících disproporcí a obtížnost
jejich řešení se rok od roku prohlubuje v rozporu
se záměry a možnostmi nové soustavy
řízení.
Veřejnost čeká zřetelné a rychlé
výsledky jak ve zlepšení hospodářství,
tak v životní úrovni. Ve skutečnosti
však potřebujeme vytvářet rovnováhu,
vybudovat rezervy, opravovat silnice, zlepšovat pracovní
prostředí, stavět dálnici, regulovat
řeky, čistit vodu a vzduch, zlepšovat bezpečnost
práce atd., tedy věci, které jsou tak říkajíc
velmi zanedbané, které však musíme provést,
které však není příliš vidět.
Navíc v řadě podniků povede objektivizace
peněžních vztahů v procesu konsolidace
a intenzifikace k silným ekonomickým tlakům,
což vyvolá nejednou odpor, konfliktnost, ale je to
cesta, která - oč je nebo může být
méně líbivá - je spjata s nespornými
přínosy rozvoji, jak to odpovídá možnostem
naší socialistické ekonomiky.
Na závěr, soudružky a soudruzi, dovolte mi
říci, že koncepce finanční politiky
pro další období je zaměřena
zejména na odstranění hodnotových
disproporcí a na obnovení finanční
rovnováhy. Je zřejmé, že před
námi stojí velké a složité problémy,
náš život bude plný i rozporů a
nesnází.
Plán se nyní zaměřuje na vytváření
celkových hospodářských koncepcí,
a tak se finance a banka ocitají v přímém
střetu s hospodářským životem.
Dostávám mnoho dopisů od občanů
i od podniků. Domáhají se v nich odčinění
křivd, odstranění různých nešvarů,
ale přinášejí také náměty
na řešení naší hospodářské
situace a mnohé vyjadřují ochotu podílet
se aktivně na obnovení ekonomické rovnováhy
našeho národního hospodářství
a nepřipouštět netečnost, lhostejnost,
špatnou práci a podporovat vše, co přispívá
k pořádku a k podnětům v hospodaření.
Je v tom i řada rozporností - podniky hospodářsky
silné se domáhají, abychom zrušili subvence
a dotace slabým podnikům, ale slabé podniky
tvrdí, že potřebují pomoc v zájmu
národního hospodářství a k
odstranění dřívějších
chyb. Je však důležité, že z těchto
hlasů vyvěrá podpora nové soustavy
řízení a odpor proti jakýmkoli tendencím
nežádoucího byrokratického centralismu.
Myslím proto, že největší chybou
pro občany, podniky i pro republiku by bylo, kdybychom
váháním brzdili celkovou konsolidaci hospodářství.
Čím více budeme nutná restriktivní
opatření oddalovat nebo rozdrobovat, tím
menší bude jejich účinnost, tím
větší budou jejich ekonomické a politické
důsledky.
Vláda, vycházejíc z akčního
programu strany a ze svého programového prohlášení
je odhodlána důsledně odstraňovat
dosavadní nedostatky. V tomto duchu je ve spolupráci
se zástupci hospodářských organizací
za vedení Hospodářské rady připravována
hospodářská směrnice pro r. 1969,
aby se podniky mohly včas orientovat v přípravě
svých plánů. Významným nástrojem
hospodářské politiky bude i státní
rozpočet na rok 1969.
Věřím, že tuto politiku bude NS i veřejnost
podporovat, neboť bez vyšších nároků
na výrobu a ostatní hospodářské
organizace by za současného stavu nebylo možno
uskutečnit všechno to, co je v cílech vládního
prohlášení, v cílech realizace akčního
programu.
Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte, abych vám
nakonec poděkoval za Vaši práci při
projednávání státního závěrečného
účtu za rok 1967 a navrhuji jménem vlády
jeho schválení. (Potlesk.)
Mpř. NS Dohnal: Děkuji ministru financí
Ing. Suchardovi. Přerušuji jednání na
20 min.
(Jednání opět zahájeno v 11.38 hod.)
Mpř. NS Dohnal (zvoní):
Soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou schůzi.
Stanovisko Ústřední komise lidové
kontroly ke státnímu závěrečnému
účtu, vypracované podle § 10 zák.
č. 70/19267, o komisích lidové kontroly,
přednese předseda ÚKLK Ing. Štefan Gašparík.
Uděluji mu slovo.
Predseda ÚKĽK Ing. Gašparík: Vážené
Národné zhromaždenie, súdružky
a súdruhovia poslanci, vážení hostia!
Dovoľte mi, aby som po obsiahlom expozé ministra financií
s. Suchardu zhrnul v stručnosti kontrolné výsledky
stanoviska ÚKĽK k finančnému a hospodárskemu
vývoju v roku 1967.
Minulý rok bol pre hospodárske orgány veľmi
ťažkým obdobím, lebo mu za stavu hlbokej
nerovnováhy našej ekonomiky pripadla veľmi dôležitá
úloha, zásadne zmeniť systém jeho riadenia,
čo prirodzene viedlo k silným stretnutiam často
rozporných záujmov jednotlivých občanov,
podnikovej sféry a štátu.
Vecné problémy ekonomiky na vnútornom a zahraničnom
trhu, aj na trhu investícií, nízka efektívnosť
našej výroby i vývozu sústavne zvyšujú
napätie medzi zdrojmi a potrebami na všetkých
úsekoch národného hospodárstva.
Rozbor najsúhrnnejšieho ukazovateľa efektívnosti
nášho hospodárskeho podnikania, kvalita meny,
je výstražným znamením, že do súčasných,
značne zotrvačných tendencií ekonomiky
je treba urobiť rázne zásahy.
Keď chceme byť pri hodnotení celkom objektívni,
nutno zdôrazniť, že malá účinnosť
hospodárskej politiky nebola daná len hĺbkou
vecných problémov. Značne negatívnu
rolu tu zohrala nekomplexnosť, nedokonalosť a vo veľkej
miere priamo deformácia ekonomických nástrojov
novej sústavy riadenia.
Celková politická situácia r. 1966 a začiatok
r. 1967 neumožňovala dôkladnú, presnú
a vysoko kritickú analýzu súčasného
stavu ekonomiky. Naviac sa často nevyužili ani tie
analytické podklady, ktoré boli k dispozícii,
a to v prípadoch, kedy tieto nepotvrdzovali správnosť
predchádzajúcej hospodárskej politiky. Taký
bol napr. osud rozborového materiálu ÚKĽK
"Analýza medzi XII. a XIII. zjazdom KSČ".
Materiál bol daný k dispozícii straníckym
orgánom.
Východisková základňa, na ktorej nová
sústava riadenia stavala, nebola preto dostatočne
spoľahlivá a spôsobila často nie úplne
správnu orientáciu jej nástrojov. Pôvodne
vyhlásené pravidlá doznávali preto
neustále zmeny, často nie neúplného
určitého koncepčného zámeru,
ktoré oslabovali dôveru podnikov i pracujúcich
v nový systém riadenia. Váhavosť centra
pri riešení najpálčivejších
problémov, najmä štrukturálnych, tento
pocit neistoty ďalej zvyšovala.
Z týchto východiskových pozícií
je potrebné hodnotiť aj úlohu a možnosti
štátneho rozpočtu v minulom roku. Štátny
rozpočet i vo svojom novom pojatí ovplyvňuje
značný podiel národného dôchodku,
rastie jeho význam pre národné hospodárstvo.
V rozpore so zmenou riadenia mu však bola naďalej vnucovaná
pasívna úloha púheho "prefinancovania
štátneho plánu".
Nedocenenie potreby veľmi aktívnej samostatnej finančnej
politiky štátu malo veľmi závažné
dôsledky. Na druhej strane bola totiž ponechaná
značná voľnosť finančnej politike
jednotlivých podnikov, ktoré svoje dôchodky
zvyšovali ďaleko rýchlejším tempom,
ako sa predvídalo a naviac neboli zo systému riadenia
postavené dostatočne účinné
zábrany, ktoré by podnikom zabránili používať
niekedy aj metódy protispoločenského dosahu.
To boli špekulácie s cenami, nežiadúce
zmeny v sortimente, materiálové úspory na
úkor kvality výrobkov a pod.