Je třeba vidět i tu skutečnost, že v
období po válce za velmi svízelných
podmínek z příslušníků
pohotovostního pluku veřejné bezpečnosti
a od roku 1951 z příslušníků
pohraniční stráže přišlo
o život při ochraně státních
hranic celkem 238 lidí. To je, soudružky a soudruzi,
bilance velmi smutná a výmluvná ze strany
těch, kteří zahynuli v boji s těmi,
kteří chtěli dostat naše společenské
poměry do předmnichovských kolejí.
Tak jako je zákon ve středu pozornosti, tak také
bude pod veřejnou kontrolou, kdo bude rehabilitován.
Proto mnoho záleží na soudcích a společenských
obhájcích, aby navržený zákon
splnil po stránce politické, morální
i hmotné dluh těm, kteří si to zaslouží.
Také já budu pro navržený zákon
hlasovat.
Podpredseda NZ Žiak: K prípadnej ďalšej
diskusii a záverečným prejavom súdruha
ministra spravodlivosti a spravodajkyne prikročíme
po obednej prestávke. Teraz upozorňujem členov
Ústavnoprávneho a Kultúrneho výboru,
že oba výbory budú mat spoločné
zasadanie hneď po skončení dopoludňajšieho
rokovania.
Prerušujem teraz rokovanie do 15 hodín.
(Jednání přerušeno ve 13.17 hod.)
(Schůze opět zahájena v 15.04 hod.)
Podpredseda NZ Žiak: Súdružky a súdruhovia
poslanci, pokračujeme v prerušenej schôdzi NZ.
K faktickej poznámke sa prihlásil posl. dr. Hrabal.
Posl. dr. Hrabal: Soudružky a soudruzi, dovolte, abych
zaujal stanovisko k některým návrhům,
které v souvislosti s projednáváním
soudního rehabilitačního zákona přednesl
posl. Toman.
Posl. Toman především navrhuje, aby v §
2 vládního návrhu zákona byl rozsah
přezkumného řízení rozšířen
také o trestné činy podle zákona č.
231/48 Sb., pokud tyto trestné činy nespadají
pod písm. b) tohoto zákona. Jedná se o trestné
činy menší společenské nebezpečnosti,
jako bylo šíření poplašné
zprávy, urážka hlavy státu atd., které
byly vždy pro jednávány a jsou také
dnes projednávány okresními soudy.
Mám za to, že návrh posl. Tomana nebude nutno
zapracovat do § 2 navrhované vládní
osnovy, poněvadž tyto otázky jsou kryty ustanovením
§ 21 navrhované osnovy, která říká,
že, "generální prokurátor je povinen
ve všech trestných činech proti republice podle
prvé hlavy zvláštní části
trestního zákona, popř. podle obdobných
trestných činů podle zákonů
dříve platných, podat stížnost
pro zachování zákonů i tenkrát,
jestliže o této věci již jednou Nejvyšší
soud rozhodl".
Je tedy ve vládním návrhu zákona o
soudní rehabilitaci dána možnost každému,
aby i tyto delikty menší společenské
nebezpečnosti, pokud došlo k nezákonnosti při
rozhodování, byly znovu přezkoumány.
Posl. Toman obdobně navrhuje, aby v § 3 bylo přikázáno,
aby o věcech podle zák. č. 231/48 Sb,. na
ochranu lidově demokratické republiky rozhodovaly
krajské soudy, tj. tam, kde by šlo o delikty, jak
je navrhuje doplnit v § 2.
Má za to, že by tímto způsobem došlo
k určitému přetížení práce
u krajských soudů, které v současné
době, a zvláště po ustavení rehabilitačních
senátů, budou značně přetíženy.
V každém případě půjde
o delikty menší nebezpečnosti, kde nedocházelo
k oněm nezákonnostem v průběhu vyšetřování
a dokazování. Je možno, aby tyto delikty byly
projednány přímo u okresních soudů.
Mám za to, že nebude zapotřebí, jak
navrhuje posl. Toman v § 10, vyslovit názor, že
v těchto případech, které má
na mysli, není zapotřebí účasti
obhájce při přezkoumávání
těchto trestných činů. V rámci
rehabilitačního řízení, které
je do určité míry zkráceným
řízením, je zapotřebí zajistit
každému žadateli o rehabilitaci, aby měl
kvalifikovanou obhajobu, aby jeho obhajobu vedl zkušený
obhájce z řad členů normální
advokátní poradny. Nepůjde o veliký
rozsah případů, takže ani nedojde k
tomu, aby advokátní poradny byly nadměrně
přetěžovány.
O § 21 jsem již hovořil. Domnívám
se, že není zapotřebí, aby do tohoto
ustanovení bylo znovu uváděno, že zákon
má na mysli také trestné činy menší
společenské nebezpečnosti podle zák.
č. 231/48 Sb. na ochranu lidově demokratické
republiky, poněvadž ze znění tohoto
zákona vyplývá, že jde o trestné
činy proti republice podle prvé hlavy zvláštní
části trestního zákona a pro obdobné
trestné činy podle zákonů dříve
platných. Obdobným zákonem dříve
platným v tomto případě byl jedině
zákon č. 231/48 Sb. Před ním to byl
zákon č. 50/23 Sb. rovněž na ochranu
republiky.
K dalšímu návrhu posl. Tomana, aby rozsah zahlazení
v § 26 navrhované osnovy byl rozmnožen také
o § 134 trestního zákona, domnívám
se, že zákonodárce, a v tomto případě
vláda i NS, toto ustanovení zákona úmyslně
do § 26 nevsunuje. Jedná se totiž o ohrožení
zásobování, dříve také
zvané "černý obchod", jehož
se dopouštěl ten, kdo nekalým jednáním,
které by mohlo ohrozit plynulé zásobování
předměty denní potřeby určité
části obyvatelstva, se dopustil trestné činnosti,
která spočívá prakticky v tom, že
byly shromažďovány kilometry látek nebo
jiné předměty denní potřeby.
V těchto případech nejde o nedokonalosti
v průběhu důkazního řízení.
Zde by šlo o nové posouzení dřívějšího
"černého obchodu". Není proto nutné,
aby toto ustanovení v § 134 bylo pojato do §
26 navrhovaného zákona, aby trestné činy,
kterých se někteří pachatelé
dopustili, byly ze zákona zahlazeny.
Pokud jde o návrh na změnu v § 41, domnívám
se - pokud posl. Toman navrhuje, aby všichni soudci bývalých
státních soudů byli vyměněni
- že bude zapotřebí k této otázce
přistupovat citlivě, poněvadž ne všichni
soudci, kteří v té době soudili a
rozhodovali u státních soudů, popř.
u některých krajských soudů o věcech
prvé hlavy zvláštní části
trestního zákona, mohou být posuzováni
stejným způsobem.
Nepochybně některé věci státního
soudu i krajského soudu, pokud tyto soudy rozhodovaly o
těchto věcech, se týkaly skutečných
špiónů, skutečných vražd,
a bylo při této příležitosti
zde už řečeno, kolik členů Pohraniční
stráže od roku 1950 položilo své životy,
byl vzpomenut případ Babice a další.
Mám za to, že naopak dikce § 41 vyžaduje,
aby v každém případě byla vina
každého okresního soudce naprosto přesně
zjištěna onou zvláštní komisí
a aby na základě zjištění byly
proti tomuto soudci, resp. prokurátorům i dalším
osobám vyvozovány důsledky.
K dalším navrhovaným změnám se
vyjádří s. zpravodajka, popřípadě
- jak předpokládám - ministr spravedlnosti.
Děkuji.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem. Hlási sa,
prosím, ešte niekto do rozpravy? Posl. Dobiáš.
Dávam mu slovo.
Posl. Dobiáš: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Přemýšlel jsem celé dopoledne při
jednání, mám, nemám se přihlásit,
ale mluvil jsem o svém vztahu k tomu koncem března
na pražské konferenci a chtěl bych i zde sdělit
své určité citové vztahy k tomu, co
projednáváme. Bylo to řečeno, že
jako těžký mrak nad námi řadu
let něco viselo, nad naší celou etikou občanskou,
něco, co nedovolilo, aby vypučel květ nadšení
pro to, co tady děláme.
Rozsah viny je nesmírný. Nechci historicky srovnávat
s jinými událostmi našeho národa, naší
společnosti ani jinde. V tento vpravdě historický
den nového Národního shromáždění
si všichni uvědomujeme, že nejen rozsah viny,
ale rozsah lidské odvahy je současně s tím
spojen. A ta odvaha, to nejsou jen nějaké city a
myšlenky současnosti, v tom je vtěleno všechno
z minulosti nejcennějšího v naší
společnosti. Jen z toho mohla vzniknout ta obrovská
odvaha se s tím vypořádat před celým
světem, nejen před naší společností.
Proto bych prosil, abychom nedopustili - Národní
shromáždění - aby právě
v tomto procesu očišťovacím se stala sebemenší
křivda. Tento proces nechť vedou ty orgány
soudní, které zodpovídají, a nikdo
jiný nemá právo soudit s konečnou
platností. My všichni budeme soudit, ale osobně;
verdikt však mohou vyřknout jedině soudní
orgány a na veřejných prostranstvích,
jedině soudní orgány nechť soudí.
Hlídejme to. Dopustili jsme v minulosti těžká
provinění právě proti této
základní zásadě.
Přimlouval bych se, aby Národní shromáždění,
které už tak jako tak má komisi, střežilo,
jak bude tento svatý zákon prováděn.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem. Hlási sa,
prosím, ešte niekto k slovu? (Nikto sa nehlásil.)
Nie je tomu tak.
Praje si minister spravodlivosti s. dr. Kučera zaujať
k prednesenej rozprave a k predneseným podnetom a návrhom
stanovisko?
Dávam slovo ministru Kučerovi.
Ministr spravedlnosti dr. Kučera: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci! Já bych vám chtěl především
všem srdečně poděkovat za podporu, kterou
jste předloženému zákonu o soudních
rehabilitacích vyslovili. K některým námětům,
které zde byly předneseny, bych chtěl říci
několik slov.
Především k doplňujícím
návrhům s. posl. Tomana. Některé důvody
týkající se těchto námětů
zde již uvedl soudruh posl. dr. Hrabal. Já bych chtěl
k tomu dodat především tu okolnost, že
tento zákon jsme chtěli zaměřit na
ty nejtěžší trestné činy,
to znamená, že jsme nechtěli rozptylovat pozornost
našich soudů i na ty věci, které byly
předmětem jednání okresních
soudů. Nic ovšem nebrání tomu, aby,
pokud i tam došlo k nějaké nezákonnosti,
mohla být takováto nezákonnost přezkoumána.
Domnívám se, že budeme-li abstrahovat od doplnění
§ 2 předloženého zákona, pak přirozeně
také do jiného světla se dostávají
všechny další návrhy, které soudruh
Toman v tomto směru předložil, ať již
jde o § 10 nebo o § 3.
Pokud jde o § 134, i tady bych se chtěl ztotožnit
s tím, co zde přednesl s. dr. Hrabal , a chtěl
bych ještě navíc poznamenat, že i tady,
pokud by došlo k nějakým nezákonnostem,
lze se cestou normálních prostředků
domáhat nápravy. Nám šlo ovšem
u § 133, 135 a 136, které byly nejčastěji
používány proti drobným zemědělcům
a živnostníkům, aby bylo možno provést
velmi jednoduché zahlazení. To by u § 134 nebylo
možné, tam by bylo nutné zavést režim
přezkoumávání: čili tady jde
o dva různé problémy, které nelze
v § 26 zcela jednoduše směšovat.
Pokud jde o jeho připomínku, týkající
se § 41, chtěl bych říci, že zejména
pokud jde o soudce, musíme vycházet i při
přezkoumávání jejich tehdejší
činnosti z principů soudcovské nezávislosti
a že nelze jednoduchým administrativním aktem
je odvolat z jejich funkce.
Je třeba vážit jejich vinu na podkladě
jejich zavinění a potom provést příslušná
opatření. Domnívám se, že v tomto
směru zákon jak pokud jde o pracovníky justice,
tak pokud jde o pracovníky prokuratury i Bezpečnost,
přináší řadu nových podnětů
a vytváří podmínky, aby ti, kteří
se na deformacích skutečně zúčastnili,
mohli být ze svých funkcí odvoláni
a nepůsobili v žádné sféře,
kde došlo v předchozí době k tomuto
zavinění.
Dále bych se chtěl vyjádřit k podnětu
s. předsedy NS, že by gen. prokurátor měl
sám navrhnout rehabilitační řízení
u osob, kde došlo k odsouzení k trestu smrti nebo
k mnohaletému žaláři. Takovémuto
postupu gen. prokurátora nic nebrání, naopak,
to je plně v jeho pravomoci, takže tento podnět
lze chápat jako podnět pro gen. prokurátora.
Nedomnívám se, že je nutné, aby v tomto
směru byl nějakým způsobem upravován
zákon.
Byla tady rovněž diskutována otázka
tzv. regresů. Tento problém, jak známo, vznikl
na půdě ústavně právního
výboru, kde byl diskutován. Byl původně
zahrnut do seznamu změn zákona, ovšem při
novém projednávání na podkladě
expertíz došel sám ústavně právní
výbor k závěru, že takovéto ustanovení
má sice svůj etický, morální
smysl, ale že jeho praktické uplatnění
i podle expertíz Nejvyššího soudu je v
daných podmínkách velmi obtížné
vzhledem k tomu, že by bylo nutné dotyčné
osobě prokázat úmysl a potom by bylo také
nutno v široké míře posuzovat míru
zavinění jednotlivých článků,
které se na tomto procesu zúčastnily. Soudružka
zpravodajka stanovisko ústavně právního
výboru zdůvodnila a jistě k němu zaujme
ještě stanovisko.
Pokud jde o námět s. posl. inž. Červeného,
který se dotýká § 31 odst. 2 zákona,
dohodli jsme se s ministrem financi, že by k jeho návrhu
bylo možno škrtnout poslední část
věty druhého odstavce po slovech "nejpozději
do 10 let", takže text "a to ve stejných
ročních částkách, jejichž
výše však musí činit aspoň
5 tisíc Kčs", by byla škrtnuta.
Další provedení by pak bylo dáno do
vládního nařízení, kterým
se bude tento paragraf uvádět v život, přičemž
soudruh ministr financí mne zmocnil k prohlášení,
že bude přihlédnuto k námětům
a poznámkám s. posl. inž. Červeného.
Chtěl bych říci ještě několik
slov k platnosti zákona. O těchto otázkách
sice nakonec bylo dosaženo dohody, domnívám
se ovšem, že to ohraničení, které
bylo nyní zvoleno, má svoji logiku tím, že
zákon působí od doby, kdy začal působit
tzv. zákon o státním soudu a že na druhé
straně končí přijetím novely
trestního řádu, která přinesla
řadu velmi pozitivních opatření, zejména
pokud jde o účast obhajoby na přípravném
řízení. To ovšem neznamená, že
věci před tímto datem a po něm nemohou
být předmětem přezkoumání.
Ovšem nemohou být předmětem tzv. zkráceného
řízení, které tento zákon s
sebou přináší.
Několikrát v diskusi se vyskytly připomínky,
jaké záruky budou nyní v tom, aby podobné
nezákonnosti, jichž jsme byli v padesátých
letech svědky, se nemohly opakovat. Já bych chtěl
zdůraznit, že přirozeně tento zákon
o soudních rehabilitacích bychom měli chápat
jen jako jednu část celkových opatření
na úseku naší justice, jako tu část,
která se má vyrovnat s deformacemi minulosti. Ovšem
chceme-li mluvit o zárukách, je třeba mít
na mysli pozitivní program, který chceme v oblasti
justice nyní uskutečňovat, a ten přirozeně
souvisí s důsledným prosazením principů
nezávislosti soudců i soudů po všech
stránkách, to znamená, jak ve vyjádření
jednotlivých ustanovení naší ústavy
a zákonů, tak i ve stanovování soudců,
v jejich společenském i materiálním
ohodnocení.
V tomto směru máme v resortu ministerstva spravedlnosti
připraven velmi rozsáhlý akční
program, který ve dnech 13.-14. června projednala
široká konference pracovníků v justici
a také se za něj v plné šíři
postavila. Realizací tohoto programu jak v oblasti vlastní
činnosti soudů, tak i v oblasti legislativní,
chceme vytvořit na podkladě usnesení vlády
předpoklady pro to, aby soudy byly skutečně
garantem práv a svobod občanů, a tedy aby
právě v jejich činnosti se obrážel
široký demokratizační proces, jehož
jsme v současné době svědky.
Doporučuji Národnímu shromáždění
přijetí zákona se změnami, na kterých
se usnesl ústavně právní výbor
a dále se změnou, kterou navrhl poslanec inž.
Červený.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem s. ministrovi. Teraz
prosím spravodajkyňu posl. Litvajovú o záverečné
slovo.
Sprav. posl. Litvajová: Vážené
súdružky, vážení súdruhovia
poslanci. Rozprava k zákonu o súdnej rehabilitácii
sa končí. Pristupujeme k záverom. Plne súhlasím
so s. Smrkovským, že 25. jún 1968 v súvislosti
so schválením tohto zákona je skutočne
historickým dňom, lebo svedčí o sile
našej demokracie, svedčí o sile nášho
socialistického zriadenia. Nehnevajte sa, keď tu poviem
ešte niekoľko poznámok k tejto veci. Myslím,
že si netreba robiť o niektorých veciach ilúziu.
My sa chystáme nevinne postihnutých občanov
plne rehabilitovať, ale vo svete máme ešte všelijaké
demokracie. U niektorých ľudí i u nás
sa dnes objavujú určité hlasy, ako keby tieto
demokracie mali byť naším vzorom. A to sú
také demokracie, kde k trestu smrti pre pokrokové
myslenie k trestu smrti na elektrickom kresle boli odsúdení
manželia Rosenbergovi, kde guľkou vraha zahynul pomerne
pokrokový prezident Kennedy a jeho brat Róbert,
kde guľkou vraha zahynul prof. King, kde okolo Bieleho domu
sa stavajú guľomety proti chudobným, ktorí
žiadajú chlieb a prácu. A bomby, ktoré
padajú na vietnamské mestá a dediny a vraždia
deti, ženy a starcov, tiež vyjadrujú určitú
demokraciu.