Jsem rád, že právě tento případ
byl vzat jako konkrétní příklad pro
to, aby v zákoně o soudní rehabilitaci byl
též § 135 vedle paragrafů 133 a 136, abychom
řešili právě takové případy,
o kterém zde hovořím, a abychom jim vrátili
osobní vlastnictví a tím vrátili jejich
dětem stejná práva na spokojený život
tam, kde se narodili, kde prožívali svoje mládí.
Ve většině případů to
jsou lidé, kterým práce v zemědělství
přirostla k srdci, mají pro ni i odborné
vzdělání a schopnosti a dědičnou
lásku k této práci.
Není jeden případ, kdy byli donucováni
pracovat na jiném úseku a museli být nahrazováni
lidmi, kteří práci v zemědělství
podceňovali. Vysoká fluktuace v zemědělství
je toho dokladem.
Doporučuji proto zákon o soudní rehabilitaci
ke schválení a sám budu pro něj hlasovat.
Závěrem žádám, aby Národnímu
shromáždění při zasedání
pléna byla předkládána zpráva
o průběhu rehabilitace nejméně čtyřikrát
do roka. Samozřejmě, veřejnost bude informována
v tisku.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem, slovo má
s. inž. Červený, pripraví sa s. posl.
Manďák.
Posl. Ing. Červený: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci. Dovolte mi několik připomínek
k § 31. Tento § obsahuje náhradu za škody.
Podle tohoto ustanovení se náhrada nepřesahující
20 tis. korun vyplatí v hotovosti. U náhrad převyšujících
tuto částku se vyplatí 20 % přiznané
náhrady, nejméně však částka
20 tis. v hotovosti, zbytek v zúročitelných
státních dluhopisech splatných nejpozději
do 10 let a to ve stejných ročních částkách,
jejichž výše musí však činit
alespoň 5000 Kčs. Vláda vydá k provedení
ustanovení o obligacích nařízení,
v němž zejména stanoví rozsah emisí
státních dluhopisů, jejich podmínky
a jejich zúročení.
V důvodové zprávě se k tomu uvádí:
Osnova počítá s jednorázovou výplatou
jen do určité výše a s rozložením
výplaty zbytku formou zúročitelných
státních dluhopisů, a to nejvýše
na dobu 10 let. Státní dluhopisy kromě toho,
že budou volně prodejné, zaručí
držiteli výhodné zúročení,
popř. i dřívější zpětný
odkup státem podle ekonomických možností
národního hospodářství.
Soudružky a soudruzi, tato ustanovení jsou předmětem
pozornosti naší veřejnosti. Obecně se
uznává, že výplata odškodnění
v hotovosti by měla inflační následky
a že při napjatosti státního rozpočtu
by byla pro státní rozpočet neúnosná.
Další námitky se však týkají
státních dluhopisů. Říká
se, že měnová reforma z roku 1953 podlomila
důvěru ve státní cenné papíry.
Jsem ovšem toho názoru, že důvěra
ve státní cenné papíry se může
poměrně rychle obnovit. Vždyť je důvěra
ve spořitelní vkladní knížky,
jak dokazuje neustálý růst vkladů.
Záleží jen na vhodné propagaci a na
ekonomické výhodnosti, vyplývající
z držení stáních dluhopisů. Předpokládám,
že státní dluhopisy budou zúročitelné
jako dlouhodobé vklady a že nebude tudíž
rozdíl mezi vkladní knížkou na dlouhodobý
vklad a státním dluhopisem, pokud jde o úroky.
Kromě toho se namítá - a to je závažná
věc - že ti, kteří byli rehabilitováni
před tímto zákonem, dostali odškodnění
plně v hotovosti. Naproti tomu ti kteří budou
rehabilitováni po tomto rozhodnutí, dostanou pohledávku
ve státních dluhopisech. Vznikají nám
tím jacísi starorehabilitovaní a novorehabilitovaní.
Další námitka je ta, že státní
dluhopisy jsou volně prodejné. Tvrdí se např.,
a to se objevilo ve výboru pro plán a rozpočet,
že ten, kdo nebude mít důvěru ve státní
dluhopisy, prodá je třeba i se ztrátou jinému
občanu a že by se tak mohl vyvinout černý
trh státních dluhopisů. Ponechávám
stranou otázku důvěry, ale předpokládám,
že by držitel dluhopisů měl mít
právo prodat dluhopis např. státní
spořitelně, která by mu zaplatila nominále
a příslušnou část úroků.
Námitka, že by se takto zvyšovalo oběživo
nad danou emisi neobstojí, protože vklady do spořitelny
převyšují pravidelně plánované
částky vkladů a znamenalo by to, že
by se nákup státních dluhopisů spořitelnou
pohyboval jen v rámci již emitovaných prostředků.
Kromě toho by mohla státní spořitelna
i půjčovat na státní dluhopisy, třeba
až do výše jejich nominále, čímž
by se umožnily další půjčky obyvatelstvu.
Máme zájem na tom, aby majitelé obligací
si je po nechávali a neprodávali. Toho by se dalo
docílit např. tím, že by stát
poskytl 1-2 % z hodnoty obligací jako zvláštní
prémii. Tato částka by byla vyplácena
ve formě výher podle slosovacího plánu.
Nejsem proto, aby z každé obligace se ročně
vyplácela jedna desetina, jak je uvedeno v návrhu
zákona. Bylo by lépe, kdyby jedna desetina obligací
byla slosovatelná a úmor se týkal jen slosovaných
obligací. Pokud by byla zavedena prémie, o které
jsem mluvil, pak bych navrhoval, aby umořené obligace
nebo obligace, na které byly taženy výhry,
nevstupovaly do dalšího slosování na
prémie. Tím by možnost prémie byla stále
větší a držitelé obligací
by si je ponechávali.
Došlo-li by k odkupu obligací v případě
zlepšení finanční situace státního
rozpočtu, navrhuji, aby byly přednostně uhrazeny
obligace, které jsou v majetku Státní spořitelny.
Může se vyskytnout i námitka, že by odkup
obligací neměla provádět Státní
spořitelna. Jsem toho názoru, že Státní
spořitelna hospodaří finančními
prostředky obyvatelstva a že tím je zaručeno,
že oběh obligací bude procházet v rámci
emitovaných finančních prostředků.
Mohl by někdo namítnout, že by všichni
majitelé obligací na ráz prodávali
své obligace. Této námitce nevěřím,
protože výhodnost zúročení a
eventuálně i naděje na prémii budou
pobídkou, která přinutí držitele,
aby se obligací nezbavovali.
Státní banka počítá s odvodem
přebytků volných prostředků
ze spořitelny. Počítá s tím
odvodem, který je plánován, a vzhledem k
tomu, že můžeme předpokládat další
nadplánovaný růst v kladů, nelze mluvit
o tom, že by prostředky Státní banky
byly tímto opatřením nějak zúženy.
K připravovanému vládnímu nařízení
mám jen uvedené připomínky, které
jsem řekl a prosil bych, aby s. ministr financí
zaujal k nim své stanovisko. Vím dobře, že
v případě, budou-li tyto připomínky
přijaty, je překážkou ustanovení
§ 31 odst. 2, a to ustanovení: "Zbytek v zúročitelných
státních dluhopisech, splatných nejpozději
do 10 let, a to ve stejných ročních částkách,
jejichž výše má však činit
alespoň 5000 Kčs. K tomu poznamenávám,
že si nedovedu představit, jakým způsobem
budou tyto roční splátky na každou obligaci
vypláceny. Znamenalo by to, že natištěná
obligace by musela obsahovat kupóny, které by se
prostě předkládaly k inkasu a každý
rok se stříhaly. Jak by pak ovšem bylo možno
stanovit částku 5000 Kčs? Jestliže ministerstvo
financi by souhlasilo s návrhem, který jsem zde
dal, pak bych navrhoval, aby z druhé věty odst.
2 slova "a to ve stejných ročních částkách,
jejichž výše musí však činit
alespoň 5000 Kčs byla škrtnuta. Vydání
a oběh obligací už je kryt odst. 3, kde se
říká, že vláda vydá k
provedení ustanovení odst. 2 nařízení,
v němž zejména stanoví rozsah emise
státních dluhopisů, jejich podmínky
a míru zúročení.
Predsedajúci podpredseda NZ Žiak: Ďakujem
posl. Červenému. Bude hovoriť posl. Manďák,
pripraví sa posl. Růžička.
Posl. Manďák: V roce 1963 jsem jako vedoucí
komise, která šetřila případ
jisté skupiny neprávem odsouzených občanů
komunistů na Slovensku, navrhoval, vážené
Národní shromáždění, rozhodujícím
místům zjistit příčiny a učinit
potřebné závěry v těchto směrech:
1. Proč revizní řízení trvalo
3 roky i více a v důsledku toho i tzv. revizní
vazba, která se právem odsouzeným jevila
jako zostření trestu trvalým pobytem v samovazbě
v pankrácké věznici, spojeným s některými
kárnými opatřeními. Seděl jsem
sám v samovazbě tři a půl roku a vím
tedy, co samovazba je.
2. Jaké okolnosti působily na tehdejšího
vojenského prokurátora, že zpočátku
vedl revizní vyšetřování objektivně
a později za měřil veškeré výslechy
a konfrontace jednostranně na hledání alespoň
nějakého provinění.
3. Proč Generální prokuratura ve své
stížnosti na porušení zákona usilovala
o udržení alespoň části tzv.
skutkové podstaty a proč Nejvyšší
soud rozhodl pro ostřejší tresty, než
předpokládala stížnost generálního
prokurátora, proč v roce 1958, a dokonce ještě
v roce 1961, byly delikty odsouzených motivovány
nepřátelstvím proti lidově demokratickému
zřízení, i když už bylo jasné,
že se neprovinili z činů, které jim
byly kladeny za vinu v rozsudku z roku 1953.
4. Jaké morálně politické zásady
vedly prokurátora a soud k návrhu o určení
vysokých trestů pro používání
násilných metod při vyšetřování,
když prokuratura a soud z výslechů obžalovaných
a též z podkladů z Ruzyně věděly,
že právě proti obžalovaným byly
používány brutální metody, a
to jako vyšetřovacího systému.
Nebudu popisovat další osudy předložených
návrhů. Přečetl jsem tuto pasáž
jen proto, aby další mé poznámky nebyly
veřejně zneužity a tak zmařen nebo oslaben
účel, který sleduji. Jde mi totiž o
aplikaci zákona o rehabilitaci v dané situaci a
v daných politických a ekonomických podmínkách.
Návrh zákona, o němž máme rozhodnout,
se dotýká celé společnosti v rozsahu,
který bude správně pochopen teprve v nastávajícím
období a zčásti po delší době.
Jsou zde totiž velmi závažné aspekty politické,
ekonomické, morální, právní
i jiné povahy.
Rád bych především upozornil, že
princip nezávislosti soudce platil i v době, na
niž se vztahuje rehabilitační zákon.
A přece soudcové, kteří tehdy působili,
zejména jako členové státních
soudů - jsou voláni k zodpovědnosti a právem.
V obdobné situaci se taktéž právem ocitli
jiní pracovníci justice. Avšak stejný
princip soudcovské nezávislosti platí i nyní.
Připravit soudce, kteří budou členy
senátu, vytvořených podle rehabilitačního
zákona, znamená vybavit je pro tuto práci
v tom smyslu, aby se skutečně řídili
zákonem a svým svědomím, aby se zásada
soudcovské nezávislosti mohla plně uplatnit.
Dopustíme-li, aby nově zřizované senáty
podle zákona rozhodovaly pod jakýmkoliv tlakem neodolatelných
okolnosti, pod vlivem obecné psychózy a nikoliv
pod vlivem materiální pravdy, neprospějeme
vytčeným cílům, naopak dále
oslabíme naděje vkládané do lidské
spravedlnosti a dále oslabíme důvěru
v socialistický právní řád,
v právo. Mají-li být v praxi odčiněny
dopuštěné křivdy - a to jistě
všichni nebo aspoň většina chceme - bude
tedy třeba, aby si soudcové těchto zvláštních
senátů uvědomili i druhou stránku
své odpovědnosti, odpovědnost za to, že
nelze rehabilitovat kontrarevoluční nezákonné
činy, nebo činy, jichž se někteří
odsouzení skutečně dopustili proti tehdy
platnému řádu, proti tehdy platným
zákonům.
Nikdo z nás nesejme, a také z příštích
soudců, odpovědnost za následky vyplývající
z toho, že velké společenské prostředky
nutné k odčinění křivd spadají
vjedno s hospodářskou reformou, se všemi hospodářskými
těžkostmi, soudobými i budoucími. Vždyť
zde jde doslova o miliardové částky, po kterých
se současně volá v oblasti sociální,
mzdové i v jiných úsecích našeho
veřejného života. Soudcové musí
se proto pevně postavit na stanovisko respektování
práva a úcty k zákonům, jinak by stáli
před odpovědností, že bude zasazena
nová rána právnímu řádu,
který odstraněním a napravením křivd
připravuje cestu ke skutečné socialistické
spravedlnosti a socialistickému humanismu.
V tomto úsilí a podle těchto zásad
by měla naše veřejnost podporovat činnost
rehabilitačních soudů a jen za takovéto
podpory veřejnosti může být dílo
rehabilitace úspěšně zakončeno.
Jsem toho mínění jako poslanec Kopecký,
že Národnímu shromáždění
bude třeba předkládat pravidelné zprávy
o průběhu rehabilitačního řízení.
Prohlašuji, že pro zákon o rehabilitaci dám
svůj hlas.
Podpredseda NZ Žiak: Bude hovoriť posl. Růžička.
Posl. Růžička: Vážené
Národní shromáždění. Projednávaný
zákon o soudní rehabilitaci osob postižených
v uplynulých 20 letech tragickými nezákonnostmi,
zneužíváním moci a práva je nesporně
jedním z nejzávažnějších
dokumentů dnešního obrodného procesu
našeho politického života.
Je to jedno z prvních zákonných opatření,
které předkládá naše vláda
ze svého vládního prohlášení,
a je třeba uznat, že ministerstvo spravedlnosti splnilo
svůj úkol a dodrželo slíbený
termín.
Za naprosto správné opatření je možno
pokládat ustavení zvláštních
senátů pro provádění rehabilitačního
řízeni, jejichž členové jsou
voleni Národním shromážděním.
Pokládám za správná i ta navržená
ustanovení zákona, která řeší
současně i rehabilitaci zemědělců
a živnostníků. Nesouhlasím s těmi
hlasy, které prohlašují, že by zákon
neoprávněně rehabilitoval tzv. kulaky, statkáře
a podobné živly. Pokud se tito lidé dopustili
činů proti republice, proti naší společnosti
a byli za to potrestáni v duchu platných zákonů,
nemají oprávnění se podílet
na právu rehabilitace. Rehabilitace bude přece odčiňovat
jen křivdy, pokud na nich byly spáchány.
Kdybychom chtěli vyloučit z prováděné
rehabilitace lidi jen za to, že jsou původem zemědělští
nebo živnostenští podnikatelé, dopouštěli
bychom se nových křivd. Nejde nám o velkostatkáře,
kteří ze spekulativních úmyslů
získávali prospěch z půdy. Abychom
měli čistý stůl a čisté
svědomí, vyrovnejme se všemi nesprávnostmi,
které byly v nedávné minulosti napáchány.
Věřím, že rehabilitační
senáty správně posoudí, kdy byly takové
osoby právem postiženy a kdy jim bylo ukřivděno.
Naprosto správné bude navrácení těmto
osobám osobního vlastnictví protiprávně
zabaveného, v opačném případě
bychom se dostali do rozporu také s článkem
17 Všeobecné deklarace lidských práv.
Souhlasím s časovým rozsahem působnosti
tohoto zákona tak, jak jej navrhují vláda
i zpravodajka. Proč bychom měli vylučovat
z působnosti tohoto zákona nezákonné
činy, ke kterým došlo v našem soudnictví
ještě po roce 1956. I když takových případů
snad není mnoho, jistě existují a je třeba
se s nimi vypořádat.
Velká pozornost ve veřejnosti je věnována
postihu osob, které jsou odpovědny nejen za provádění
nezákonných činů, zvláště
činů proti lidskosti, ale i proti těm, kteří
umožňovali taková jednáni nebo dokonce
k němu naváděli.
§ 34 navrhovaného zákona hovoří
sice o postihu osob odpovědných za trestné
činy, ale jen za takové trestné činy,
které dosud nebyly promlčeny, a přitom se
u takových případů prodlužuje
promlčení do 1. ledna 1973.
Toto zákonné opatření je správné.
Ale co s takovými případy, kdy došlo
ke krutým zločinům proti lidskosti, jež
je možné klást na úroveň vraždy?
K těm docházelo v padesátých letech
v široké míře, jak nás o tom
přesvědčují četná svědectví,
o nichž je uvědomována široká veřejnost.
Jak vysvětlíme našim občanům
nepostižitelnost trestním stíháním
takových zločinů? Uvědomuji si, že
nelze protiprávním postupem nahrazovat křivdy
předchozího protiprávního jednáni
a je politováníhodné, že mnozí
z viníků uniknou spravedlivému postihu.
V povědomí našeho lidu nemohou být zločiny
proti lidskosti nikdy promlčeny, a to zvláště
nemorálně. Ani dosud vyhlášené
amnestie nemohly mít v úmyslu osvobodit od stihání
nebo odpustit zločiny spáchané na nevinných
občanech našeho státu. Proto bude správný
co nejtvrdší postup proti těm viníkům,
které postihnout ještě můžeme,
a hlavně pro výstrahu v budoucnosti, postihnout
alespoň ty nejkrutější viníky
zločinů uplynulého období. Za předloženou
osnovu zákona budu hlasovat, protože jsem přesvědčen,
že nám pomůže znovu získávat
důvěru veřejnosti pro další cestu
k socialismu v naší vlasti.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem posl. Růžičkovi.
Teraz prehovorí posl. Šubrt.
Posl. Šubrt: Vážené Národní
shromáždění, dne 12. června 1968
ústavně právní výbor NS přijal
doplňující paragraf, kterým se stanoví
zásada, že stát má v případech,
kdy byla poskytnuta náhrada škody, právo požadovat
náhradu na tom, kdo prokázanou škodu způsobil.
Návrh byl přijat proto, že veřejnost
citlivě na tyto otázky reaguje, a nepovažuje
za spravedlivé, aby se na náhradě škody
podíleli společně poctiví občané,
postižení i viníci, kteří nesou
za deformace plnou odpovědnost.