Bude preto potrebné čo najefektívnejšie
využiť jestvujúce prírodné a ekonomické
podmienky, ako aj výhodnú geografickú polohu
kraja a samozrejme tiež veľké zdroje pracovných
síl.
V súvislosti s tým bude potrebné zaistiť
dokompletizovanie priemyselných závodov a zvyšovať
podiel finálnej výroby, ďalej umiestniť
a budovať nové priemyselné závody v
menej rozvinutých oblastiach nadväzujúcou výrobou
na terajšie polotovary a tieto spracovávať na
finálne výrobky.
Ďalej bude treba prehodnotiť doterajšie plnenie
uznesení vlády č. 138 a 225/1966, aby investičné
akcie, ktoré nie sú viazané surovinami a
sú náročné na pracovné sily,
sa navrhli umiestniť do ekonomicky menej rozvinutých
oblastí Východoslovenského kraja. Zvlášť
zvýrazňujem problém Prešovského
okresu, kde sa nedarí plniť ani tie zámery,
ktoré sa už zdali realizovateľné. Ide
o závod Autobrzdy v Prešove, ďalej o problémy
s výrobným programom v Agrostroji Sabinov, brzdenie
akcie s dobudovaním Odevných závodov kpt.
Nálepku v Prešove a rad ďalších,
bez ktorých bude okres Prešov ďalej veľmi
vážne zaostávať. Vzhľadom na to navrhujem,
aby sa preskúmali možnosti, či by sa nedalo
rozšíriť vládne uznesenie č. 426/67
na celý okres Prešov.
Nebudem ďalej tieto problémy rozvádzať,
pretože podklady, ktoré krajské orgány
SNR vláde poskytli, sú vyčerpávajúcim
materiálom. V závere by som chcela podporiť
návrh posl. Ircinga a Garaja, aby harmonogram vlády
bol doplnení o riešenie problematiky zaostalých
oblastí. Ďalej bude nevyhnutné v zmysle dnešnej
diskusie zaistiť, aby Národné zhromaždenie
ako celok, a nielen Výbor pre plán a rozpočet,
kontrolovalo, ako vláda zaisťuje plnenie tých
častí programov svojho vyhlásenia, ktoré
pojednáva o problematike zaostalých oblastí.
(Potlesk.).
Mpř. NS posl. Dohnal: Děkuji. Slovo má
posl. Pokorná a připraví se posl. Tymeš.
Posl. ing. Pokorná: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, široce pojaté programové
prohlášení vlády a harmonogram úkolů
vyplývajících z tohoto prohlášení
inspirovaly jistě každého poslance k tomu,
aby se zamyslel nad tím, jakým způsobem se
bude dotýkat toto prohlášení jeho volebního
obvodu.
Osobně mne právě z tohoto hlediska zaujalo
v programovém prohlášení otevřené
konstatování, že prvním krokem k řešení
současné situace musí být překonání
vážných deformací, vzniklých
v minulém období. Již z vystoupení řady
poslanců přede mnou jasně vyplývá,
že jedny z nejvážnějších deformací
se projevují v pohraničních oblastech našeho
státu. Hovořil o tom zvláště
posl. lrcing, a i když se třeba budeme opakovat, vím
že zkušenosti, že teprve opakované tvrzení
se dostává do vědomí příslušných
orgánů.
Připojuji se tedy svým vystoupením k těmto
hlasům a upozorňuji vládu na další
takovou oblast, která si nese chyby minulé politiky
až do dnešních dnů. Je to můj volební
obvod Frýdlantsko a Hrádecko v pohraniční
části libereckého okresu.
Toto kdysi velmi vyspělé pohraniční
území - průmyslově i zemědělsky
- zásahy státní hospodářské
politiky zaostalo, jeho obyvatelstvo tam nenalézalo uspokojivé
existenční podmínky a nastal jeho odliv.
Tento proces trvá dosud, dochází k prudkému
poklesu pracovních sil a zvláště mladí
lidé odcházejí do jiných oblastí.
Tak se tento překrásný kout naší
země pomalu a jistě vylidňuje - statistika
o tom hovoří dostatečně jasně.
Hlavní příčiny tohoto stavu spočívají
v převaze spotřebního průmyslu (zvláště
textilní výroby) s nízkými výdělkovými
možnostmi a v nedostatku pracovních příležitostí
pro muže. Zaměstnanost žen v průmyslu
na tomto území dosahuje téměř
54 % , mužů tedy jen 46 %, zatímco celostátně
tomu je opačně. Jak zde tedy mají a mohou
žít rodiny?
Nesprávná a v současné době
ostře kritizovaná koncepce průmyslu v našem
národním hospodářství, která
neúměrně zvýrazňovala a zvýhodňovala
postavení těžkého průmyslu a
opomíjela důležitost a váhu spotřebního
průmyslu, tak negativně ovlivnila celý život
občanů i vývoj oblasti Frýdlantska
a Hrádecka.
Přestárlý bytový fond se zde vyznačuje
nízkou vybaveností a volá po obnově.
Na Frýdlantsku je například 73 % bytů
postavených ještě v minulém století,
zatímco celostátní průměr hovoří
jen o 30 %. Přesto může být podle dosavadních
plánů na Frýdlantsku v tomto desetiletí
postaveno jen 572 bytů, a to ještě za předpokladu,
když si jich občané a závody postaví
205 ve svépomoci.
Zatímco tedy bytová výstavba, orientovaná
dříve do oblastí těžkého
průmyslu, byla vesměs financována státem,
má si dnes tato oblast spotřebního průmyslu,
s nízkou technickou vybaveností závodů
a s nízkými výdělky pracujících,
financovat tuto výstavbu ze zdrojů obyvatelstva
a podniků sama.
Vyplývá z toho, že občané Frýdlantska
a Hrádecka, kteří jako pracující
převážně ve spotřebním
průmyslu nesli dosud břemeno výstavby těžkého
průmyslu na svých bedrech, budou touto finanční
politikou v bytové výstavbě dále poškozeni.
Je otázkou, zda budou vůbec schopni unést
náklady této výstavby jenom ze svých
zdrojů, když k tomu ještě uvážíme
zdražení, které v bytové výstavbě
nastalo.
Pokud se týká výstavby a údržby
rodinných domků, uvádím námět,
se kterým se na mne obracejí občané
mého volebního obvodu - zda by konkrétní
pomoc státu nemohla být vyjádřena
např. v tom, aby stavební materiál na tyto
účely, které přece jen ulehčují
břemeno státní výstavby, nemohl být
občanům odprodáván za ceny režijní
nebo za ceny nižší než v maloobchodě.
Vím, že řešení těchto otázek
a odpovědí na ně v současných
poměrech našeho hospodářství
nejsou snadné. Domnívám se však, že
přinejmenším ve vytypovaných pohraničních
místech je nutno podíl komunální bytové
výstavby, financované z celospolečenských
zdrojů, neprodleně zvýšit a jedině
tak vůbec dosáhnout toho, aby bytová výstavba
tam neuvázla na nedostatku finančních zdrojů
podniků a obyvatelstva. Na Frýdlantsku a Hrádecku,
podle mého názoru, toto vážné
nebezpečí hrozí.
Neudržitelné podmínky jsou i v oblasti služeb
všeho druhu, zvláště pak zdravotnických,
v úrovni kulturních zařízení,
komunikací atd., prostě všeho toho, co má
tvořit základní předpoklady kulturního
života občanů vyspělého státu.
Jsem přesvědčena, že vládě
všechny tyto okolnosti nejsou neznámy. O to víc
mne překvapilo, že jsem v harmonogramu úkolů,
které si vláda stanoví, našla sice samostatnou
pasáž, týkající se řešení
tíživých problémů ve městě
Praze, ale žádný úkol, který
by se měl zabývat neméně tíživými
problémy v pohraničí, které si podle
mého názoru také zaslouží zvláštní
pozornosti vlády.
Doporučuji proto - tak, jak již mnozí soudruzi
poslanci přede mnou - aby harmonogram byl o tento okruh
otázek rozšířen , a pokud se týká
konkrétně mého volebního obvodu Hrádecka
a Frýdlantska, žádám, aby této
oblasti byly přiznány v rámci kategorizace
pohraničí výhody vyplývající
z vládního usnesení č. 100/66 pro
území s extrémními životními
podmínkami.
Další vážný problém, jehož
bych se chtěla dotknout, je zlepšení přírodního
prostředí. Vláda na něj reaguje v
harmonogramu úkolů, kde se hovoří
o vypracování koncepce ochrany přírodního
prostředí jako celku. Využívám
tedy této příležitosti, abych se v této
souvislosti zde na půdě parlamentu již potřetí
během posledních 4 let obrátila na nynějšího
předsedu vlády s. ing. Černíka se
žádostí o urychlené uzavření
mezivládní dohody, která by měla pomoci
vyřešit trvalé znečišťování
ovzduší na Frýdlantsku působením
provozu energetického kombinátu Turov v PLR a elektrárnami
na území NDR.
Vystoupila jsem s interpelací k tomuto problému
poprvé v roce 1964, podruhé při příležitosti
projednávání zákona o opatřeních
k ochraně ovzduší v dubnu 1967, kdy jsem zdůraznila
stále stoupající ohrožení celého
areálu Jizerských hor jako chráněného
zalesněného území.
Poněvadž jednání na úrovni SPK
nepřinášelo stále žádoucí
výsledky, zainteresovala jsem do celého případu
i ÚKLK, především s. ing. Gašparíka,
a ministerstvo vodního a lesního hospodářství,
tehdy ještě v čele se soudruhem Smrkovským.
I když musím uznat, že zvláště
tyto dva zmíněné orgány projevily
velkou snahu a podnikly řadu různých kroků
k navázání jednání s PLR a
NDR, přesto musím konstatovat, že v současné
době stojí celá záležitost zhruba
ve výchozím bodě a vyměňují
se pouze delegace, aniž by závěry jejich jednání
dostávaly konkrétnější podobu.
Proto se tedy dnes potřetí, a doufám, že
již naposled, obracím na vládu, aby maximálně
přispěla k uzavření mezivládní
dohody o řešení podmínek přírodního
prostředí v pohraničních územích,
neboť to vyplývá z úkolu v harmonogramu.
Do doby, než tato dohoda bude uzavřena, žádám,
aby veškeré ztráty na zemědělské
a lesnické činnosti v oblasti Frýdlantska,
které budou prokázány jako následky
škodlivých exhalací z elektráren ležících
mimo území našeho státu, byly hrazeny
příslušným hospodářským
organizacím z fondu, který se na ministerstvu vodního
a lesního hospodářství vytváří
z výnosu poplatků, pokut a penále za znečišťování
ovzduší, jak o tom hovoří § 11
zákona o opatřeních k ochraně ovzduší.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda NS posl. Dohnal: Děkuji.
Dále bude hovořit posl. Tymeš, připraví
se posl. Čubová. Bohužel, při delších
diskusních příspěvcích nám
rozhlas špatně funguje.
Posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi, uplynul již
týden od programového prohlášení
naší nové vlády, což je jistě
dosti dlouhá doba, abychom si mohli ověřit,
jaký má ohlas v naší veřejnosti.
Myslím, že ohlas je dobrý a že k nové
vládě a k jejímu programu má náš
lid důvěru. Nepochybuji o tom, že také
my, poslanci, projevíme souhlas s vládním
programem a poskytneme vládě plnou podporu v její
náročné a odpovědné práci.
Programové prohlášení vlády vychází
z akčního programu KSČ a myslím, že
vcelku odpovídá našim možnostem a potřebám,
je vypracován v novém duchu a je proto třeba
s ním souhlasit.
Chápu projevy poslanců, kteří přede
mnou mluvili o tom, že nejsou ve vládním programu
konkrétně řešeny některé
krajové a odvětvové problémy. Je také
pochopitelné, že i když je souhlas s celkovou
koncepcí vládního programu, v jednotlivostech
jsou a budou různé názory. Myslím,
že by nebylo možné ve vládním prohlášení
zabývat se všemi problémy, které nás
trápí, a zejména nebylo by ani možné
říci, kdy a jak budou řešeny.
Ovšem jde o problémy tak palčivé a naléhavé,
že se vláda s nimi musí zabývat a sama
musí mít jasno, co a kdy můžeme uskutečnit.
Všichni známe příčiny, které
způsobily, že nyní máme mnoho požadavků
skutečně naléhavých v oblasti terciární
sféry, které se důrazně prosazují
ze všech krajů a které v krátké
době uskutečnit nelze. Nebudu hovořit o tom,
co se třeba v Jihomoravském kraji od nás
žádá a jak jsme byli kritizováni na
krajské konferenci KSČ. Tyto problémy jsou
ve všech krajích a je nespokojenost s tím,
že skutečně v terciární sféře
jsme značně zaostali.
V rozpravě k vládnímu programu bylo velmi
mnoho kritických připomínek poslanců
k zaostávání pohraniční oblasti.
Připojuji se k těmto projevům a zejména
k projevu s. Ircinga a mohu uvést, že výsledky
průzkumu, které začalo projednávat
předsednictvo NS, předložíme vládě
a budeme žádat, aby k tomuto průzkumu a našim
návrhům zaujala velmi jasné a konkrétní
stanovisko. Při této příležitosti
znovu opakuji svůj návrh, aby vláda přezkoumala
dosavadní způsob preferencí jednotlivých
krajů, což by se mělo ve svých důsledcích
projevit už v návrhu státního rozpočtu
na rok 1969. Loni na schůzi výboru pro plán
a rozpočet jsem ukázal, že některé
dlouhodobé preference nejen v odvětvích,
ale i krajové, vytvářejí značné
škody nejen hospodářské, ale i politické.
Máme smutné zkušenosti, že trvá-li
preference dlouhou dobu, s prostředky státními
se nešetří.
Vím, že členové vlády mají
těžkou hlavu z požadavků, které
se na ně valí, i z těch, které dnes
museli od nás poslanců slyšet. Oni nám
ale mohou položit otázku: máme snížit
investice do průmyslu, máme snížit rozestavěnost,
provádět restriktivní politiku, snížit
výdaje ve státním rozpočtu - a vy
nás zavalujete množstvím požadavků,
které jsou náročné na materiály
a vyžádaly by si velké miliardové částky
že státního rozpočtu. Myslím,
že samozřejmě každý z nás
ví, že nemůžeme chtít nemožné
věci. Právem však vytýkáme, že
v minulosti se na naše návrhy, v nichž jsme žádali
snižování investic do základních
průmyslových odvětví, nebral zřetel.
Marně jsme žádali, abychom mohli zejména
v investiční politice posuzovat alternativní
návrhy. Dostaneme-li na základě důkladné
analýzy opravdu zdůvodněné návrhy,
vždy budeme mít odvahu hájit i věci
nepopulární, jsou-li opravdu k prospěchu
naší společnosti. Budeme trvat na tom, aby
se zlepšila rozborová činnost a informace poslanců,
aby se lépe využívalo vědeckých
pracovišť i zkušeností a poznatků
z praxe, které v NS tlumočí poslanci.
Chci zdůraznit, že mnohé problémy bychom
mohli řešit, kdyby se lépe s veřejnými
prostředky hospodařilo. Ukázali jsme v minulosti
ve výborech i v plénu, že ne vždy a všude
se hospodaří skutečně odpovědně.
Doklady jsme mohli uvést zejména z výsledků
kontrol ÚKLK, která je především
orgánem NS. Považuji proto kontrolu hospodaření
za velmi důležitou.
Lidé se nás často ptají, jestli velké
dotace na ztráty hospodaření podniků
jsou odůvodněné a oprávněné,
zejména když čtou mnoho kritických hlasů
v tisku. Jsem toho mínění a stále
to zdůrazňuji, že bychom svého orgánu
ÚKLK měli více využít a společně
s ním kontrolovat vhodnost a nutnost dotací do neefektivní
výrobní sféry. Měli by se této
kontroly účastnit především poslanci
těch výborů, které resortům
schvalují rozpočtové kapitoly a problémy
resortu také nejlépe znají. Jde o to, abychom
nepřicházeli jenom s požadavky, abychom jen
neříkali, vládo, dej, ale abychom také
pomáhali vládě hledat zdroje a hledat úspory
ve státním rozpočtu. Ostatně ne vše
se má platit podle mého mínění
ze státního rozpočtu. Máme přece
mnoho příkladů, že podniky NV z vlastní
iniciativy si postavily velmi nákladné zařízení,
že se o ně starají a že tedy není
vždycky správné, abychom všechno chtěli
jenom že státního rozpočtu.
Vítám, že vláda současně
s programovým prohlášením nám
dala harmonogram úkolů, což je důležité
zejména pro práci výborů NS. Tento
harmonogram ukazuje, jak velké a odpovědné
úkoly musí vláda řešit ještě
v tomto roce. Z mnoha úkolů chci upozornit na úkol
ministerstva financí, které má připravit
návrh nutných úprav zdanění
podniků, aby změny v odvodech podniků mohly
být již v a. 1969. Lhůta pro ministerstvo financí
je 4. čtvrtletí. Tato úprava však souvisí
se státním rozpočtem na r. 1969, který
podle dosavadních plánů má být
projednán již na podzim t. r.
Vítám též prohlášení
vlády, že v práci státních orgánů
se musí spojovat demokratismus s odborností a vědeckým
řízením a že vláda bude důsledně
čelit byrokratizaci státních orgánů
a administrativní monopolizaci moci. To je věc nesmírně
důležitá a významná a myslím,
že i zde bychom měli sledovat, jak vláda bude
tento úkol plnit.
Řekl jsem, že vládu chceme podporovat v její
odpovědné práci. Tuto pomoc podle mého
soudu je možno vidět i v tom, že budeme důsledně
kontrolovat, jak vláda a její orgány plní
svůj program. Náročnost kontroly nejvyššího
zákonodárného sboru na práci vlády
není v rozporu s tím, že Národní
shromáždění s vládou spolupracuje.
Nám ani nyní nepůjde o to, abychom mluvili,
obrazně řečeno, z oken, jen aby se vidělo,
že vládu nebo její jednotlivé orgány
kritizujeme, ale náš úkol vidím v tom,
abychom všechny návrhy a činy vlády
věcně a objektivně kriticky zkoumali. Být
náročný na práci vlády, kritizovat
nesprávné opatření, nehospodárnost,
nedůslednost a vyvozovat z toho důsledky tam, kde
by to bylo nutné, to je i naše ústavní
povinnost.
Přitom nesmíme zapomínat na takovou samozřejmost,
že chci-li náročně posuzovat práci
druhého, musím být ještě náročnější
na svou vlastní práci.
Nechceme a nebudeme kopírovat buržoazní parlament
a také to nepotřebujeme. Myslím, že
máme možnost a jsme schopni vytvořit nový
typ socialistického parlamentu. Věřím,
že komise, které jsme v minulé schůzi
zvolili, připraví odpovědně návrhy,
které budou v duchu demokratizačního procesu
znamenat podstatné zvýšení úrovně
naší zákonodárné práce,
budou znamenat také vytvoření nových,
lepších vztahů mezi vládou a Národním
shromážděním.
O nový, socialistický parlament jsme se snažili
již v roce 1946 a já jsem v tom směru podával
konkrétní návrhy i po únoru 1948.
Tehdy toto úsilí bylo marné. Dnes jsou však
všechny podmínky a všechny předpoklady
vytvořit skutečně socialistický parlament
a my musíme tyto možnosti plně využít.
Nesmíme zklamat naděje našeho lidu ani našich
přátel v zahraničí. (Potlesk.)