Proto chci zdůraznit, že má-li na zřeteli
naše nová vláda také toto, to je odstranit
dluh předcházející vlády, pak
to jménem skupiny 27 poslanců Jihomoravského
kraje srdečně vítám.
Dovolte mi z tohoto hlediska, soudružky a soudruzi poslanci,
říci několik slov k situaci a postavení
druhého největšího města republiky,
veletržního města Brna. Doufám, že
snad nebudu podezříván z nějakého
nezdravého lokálpatriotismu, jak se to sem tam také
někdy stávalo, jak o tom třeba hovořil
předseda brněnských spisovatelů Ivan
Kříž v Rovnosti - tuším ze dne
14. dubna t. r., kde mj. uváděl, že touto málem
nadávkou v minulosti byla ubíjena jakákoliv,
byť i sebkrotší snaha čelit centralistickým
manýrům a byla takto cejchována. Myslím,
že by bylo zbytečné o tom hovořit, poněvadž
naši soudruzi ze Slovenska také při různých
vystoupeních byli cejchováni podobně, ať
se to týká pojmu buržoazního nacionalismu,
a kdybychom zůstali jenom u těchto přezdívek,
myslím, že by to bylo velmi dobré. Bohužel
šli jsme dále. Když hovořím o výrazu
nezdravého lokálpatriotismu, prosil bych, abych
z něj nebyl podezírán, protože kdyby
někdo stál za tímto pultem a byl z Olomouce,
Ostravy nebo Gottwaldova, mám za to, že by nyní
nemluvil jinak, pokud se týká zdravého, seriózního
názoru na vedení centra, konkrétně
nezdravého centralismu v pojetí řízení.
Soudružky a soudruzi poslanci, vláda ve svém
prohlášení mj. říká, že
nechce jít cestou laciných slibů, že
nechce opustit reálné hodnocení, že
nechce opustit reálnou ekonomickou politiku. Právě
naopak tuto reálnou ekonomickou politiku považuje
za jedině správnou cestu. Jistě, že
jsme si všichni nesporně vědomi mimořádně
složité situace, která potrvá ještě
delší dobu, protože problémy, před
kterými stojíme, před nás padaly a
hromadily se poměrně dlouhou dobu.
I my, soudružky a soudruzi, u nás v Brně přímo
a bezprostředně jsme svědky tohoto, neboť
rozpor mezi prudce rostoucími společenskými
funkcemi města a nekomplexním řešením
jeho problematiky způsobil, že v současné
době se nahromadily v jeho organismu disproporce existenčního
významu. Tyto problémy se dnes netýkají
jen samotného vlastního města, ale existují
v naprosto reálné podobě a vztazích,
takže brzdí rozvoj celé sítě
spádové oblasti včetně brněnské
průmyslové aglomerace, pro informaci zhruba 10 miliard
Kčs roční průmyslové produkce.
Máme za to, že problémy, před kterými
stojíme, stojí za to se nad nimi zamýšlet.
V čem vidíme základní přičiny,
jak o tom hovořili ve vládním prohlášení
s. Černík? V dlouhodobém narůstání
rozporů. U nás vidíme příčiny
v narůstání vysoké přitažlivosti,
atraktivnosti města Brna a z ní plynoucí
růst zaměstnanosti na jedné straně
a zaostávání v materiálním
vybavení na druhé straně, zvláště
v oblasti bytové, občanské a technické
vybavenosti. Důsledkem tohoto rozdělování
je pak prohlubování nerovnováhy ve strukturálním
složení obyvatel druhého největšího
města republiky a pochopitelně s tím je velmi
vážně ohrožena i další progresivnější
reprodukce pracovních sil. Velmi vážné
rozpory jsou i v souladu s vládním prohlášením
na úseku společenské spotřeby, zejména
v oblasti školství, kulturních zařízení
a hlavně zdravotnictví a konečně celé
široké oblasti služeb, které, myslíme
a jsme o tom přesvědčení, bude nutno
asi řešit komplexně v celostátním
měřítku v návaznosti na průmysl
i zemědělství.
Souhrnnou výslednicí nedostatků ve stavu
a úrovni občanského a technického
vybavení našeho druhého největšího
města včetně některých negativních
vlivů průmyslové činnosti je, že
se prakticky zhoršuje kvalita životního prostředí
obyvatel druhého největšího města.
Respektování souvislostí a všestranností
při řešení těchto problémů
je také podle našeho názoru objektivní
základnou pro stanovení rozsahu působnosti
orgánů národního výboru města
Brna. A kde hledat odpověď, pokud jde o tyto nedostatky?
V souladu s tím, co hovořil včera předseda
vlády s. Černík, doba uplynulých 20
let, kde přesto, že se společně podařilo
udělat velký kus práce, představovala
některými extrémními zjevy naší
práce jednostranné posuzování vývojových
tendencí našeho průmyslu, především
mám tu na zřeteli onen enormní rozvoj těžkého
průmyslu. Jak se říká, po bitvě
je každý generálem, ale mám za to, že
bychom o tom neměli dále hovořit, a dokonce
si uvědomujeme, že víme a známe prostředky,
jak se těchto nedostatků v tomto vývoji vyvarovat.
Dále, soudružky a soudruzi, si pochopitelně
myslíme, že jedna z takových příčin
mimo progresivnější tvorbu zdrojů představuje
základ, ale v uplynulých dvaceti letech to bylo
prakticky nesprávné rozdělování
Národního bohatství, nesprávné
rozdělování materiálových a
finančních zdrojů ve společnosti směrem
k Národním výborům všech stupňů
jako nositelům územního principu řízení
rozvoje naší společnosti. Máme za to,
že toto rozdělování bylo prakticky poplatné
strukturálním změnám, které
jsme v uplynulých dvaceti letech prožívali.
Výrazem této skutečnosti na druhé
straně byla i silná regionální preference
určitých územních celků, kde
docházelo k budováni tzv. přednostních
průmyslových kapacit.
Chtěl bych říci, soudružky a soudruzi
poslanci, že např. Jihomoravský kraj a v něm
město Brno v uplynulých 20 letech se žádným
způsobem nepodílely na jakýchkoli preferenčních
výhodách. Právě naopak byly velmi
citelně v mnoha směrech i jimi postihovány.
Nechci hovořit o celkové diskriminaci Jihomoravského
kraje a města Brna v něm, o vývozu stavebních
kapacit. Svůj podíl na nedocenění
společenské důležitosti rozvojových
problémů města Brna a účinnosti
jejich řešení mělo v sobě i nebezpečí
subjektivismu, který byl negativní vlastnosti administrativně
centralistickému způsobu řízení.
Příčiny dále vidíme i v naší
vině, můžeme je říkat na naší
adresu, že v celém vývoji i našeho města
Brna si musíme připsat k tíži kromě
orgánů centrálních, kromě orgánů
dříve brněnského kraje, později
Jihomoravského KNV, i my na naši adresu, na adresu
vedení a řízení města, a to
především z toho hlediska, že na základě
stupně poznání jsme neměli zpracovanou
objektivní koncepci rozvoje jednotlivých odvětví
našeho města. To se nám podařilo teprve
před 2 lety díky využití vědeckovýzkumných
ústavů, vysokých škol, pracovníků
útvaru hlavního architekta a dalších,
že se prakticky tento styl práce mohl stát
celostátní metodikou při řízení
a zpracování koncepce rozvoje měst, jak používala
i ve své práci Státní komise pro techniku.
Při hodnocení příčin vzniku
a vývoje negativních tendencí v organismu
města stále výrazněji vystupují
do popředí nové mimořádně
důležité faktory, zvláště
objektivně existující rozpor mezi státoprávním
postavením Národního výboru města
Brna a jeho působnosti na straně jedné a
společenským a funkčním významem,
složitosti a rozsahem řešení problémů
města na straně druhé.
Soudruzi, jestliže o tom hovořím, tak proto,
že jsme již v r. 1966, kdy jsme spolu s výborem
pro Národní výbory se stovkou funkcionářů
Národních výborů různých
stupňů upozorňovali na některé
tyto věci, předložili jsme jako garant měst
první kategorie vzorový statut, který prošel
v určitém vývoji celým tím
šrotovníkem. Když jsme ho dostali na plenárním
zasedání prvního prosince, tak z toho zbylo,
s prominutím, torzo. Nehovořili jsme o tom poprvé.
Už v poslední době všechny konference,
které probíhají v Jihomoravském kraji,
např. v posledních dnech krajská konference
strany, městská konference strany, veřejné
schůze ve druhé etapě voleb, mají
na programu dotazy občanů, jaké postavení
bude mít, jak budou řešeny věcné
problémy druhého největšího města
ČSSR.
Soudružky a soudruzi, letos je tomu 725 let, co město
obdrželo privilegium od tehdejšího krále
Václava I., kdy prakticky získalo své právní
postavení v celostátním systému. Opravdu
bychom chtěli v letošním roce za pomoci vás
všech, poslanců NS, za aktivní pomoci naší
vlády přistoupit k napravení některých
nedostatků a chyb minulosti. Nebudu se odvolávat
na to, co kdo slíbil, to by nebylo fair.
Předložili jsme v poslední době naše
návrhy. Z tohoto hlediska chceme i my prakticky přispět
a uvést do praktického života ony zásady
diferencovaného řízení, jak jsme měli
na zřeteli při jednání ve výborech
NS. V nejbližší době se chceme ozvat a
zahájíme další kolo jednání.
Chtěl bych proto požádat vládu, orgány
NS, aby našim návrhům věnovaly náležitou
pozornost a společně nám pomáhaly
naplnit to, v čem jsme u nás všichni zajedno
a jsme přesvědčeni o správnosti, to
jest odstranit některé deformace minulosti.
Chtěl bych říci k tomu, co bylo uvedeno v
Rovnosti, že nám tady nikdy, když jsme projednávali
ve výborech NS i v plénu postavení města
Brna, nešlo o pípání bázlivých
kuřat, ale vždycky jsme si zde mohli říci,
co jsme považovali za správné a účelné.
Otázkou je, do jakých proporcí jsme byli
schopni tyto věci v minulé době řešit.
To na adresu určitého článku v uvedeném
deníku.
Soudružky a soudruzi, chtěl bych říci,
že jsme snad všichni přesvědčeni
o tom, že Brno bylo a je významným ekonomickým,
vědeckým, a kulturním střediskem,
a snad se na mě nebude nikdo zlobit - vidím, že
je zde v sále trochu vzrušení, když řeknu,
že Brno bylo jediné v českých zemích,
které úspěšně v řadě
oblastí mohlo soutěžit s Prahou. Tato soutěž
byla velmi prospěšná v řadě odvětví
pro obě města. Dále bych chtěl říci,
že s Bratislavou nás váží upřímné
vztahy soudružské spolupráce, máme vytvořenou
družbu. Předpokládám, že na základě
existujících faktů, ne z nějakého
velikášství, náš požadavek
na správné postavení města Brna a
jeho řízení z centra vychází
z takovýchto naprosto jednoznačných objektivních
podmínek. Jsme přesvědčeni, že
budou opravdu plně podporovány naše návrhy,
s nimiž se brněnští pracující,
téměř 350 tisíc občanů
druhého města v naší republice, plně
ztotožňují; plně se ztotožňují
vždycky s tím novým, v souladu s naším
vědeckým a technickým pokrokem, s tím,
co je vždycky pevně spjato s objektivně nejrychlejší
cestou k socialistické společnosti. Za tím
vším i jménem 27 poslanců Jihomoravského
kraje, jménem občanů města Brna, pevně
stojíme, chceme každodenní poctivou prací
toto nové podporovat a dáváme také
svou prací plnou podporu naší vládě.
Předseda NS s. Smrkovský: Nyní bude
hovořit s. posl. Poledňák a připraví
se posl. Lukačovič.
Chci sdělit, že za chvíli předseda vlády
a několik dalších členů vlády
se musí na určitý čas vzdálit
k presidentu republiky. Prosím, aby byli na tuto chvíli
omluveni.
Posl. Poledňák: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci ! Prohlášení vlády,
které jsme včera vyslechli z úst jejího
předsedy soudruha Černíka, je sympatické
především svou věcností. Je sympatické
především tím, že velice přesně
pojmenovává problémy, které v současné
době v celém životě v naší
společnosti jsou, které jsou v rozvoji Národního
hospodářství, a je sympatické tím,
že se stejnou věcností usiluje o naznačení
cest, jak by měly být jednotlivé otázky
řešeny.
Myslím, že každému z nás je jasné,
že vláda stojí před velice náročnými
úkoly. Je to jasné velké většině
i naší společnosti, která očekává
od vlády po tomto prohlášení velice
konkrétní opatření.
Kdysi jsme si řekli, když jsme projednávali
vztahy vlády a Národního shromáždění,
že pro samotné Národní shromáždění
je velice žádoucí, aby jeho partnerem byla
silná vláda. A já bych chtěl dnes
jenom říci, že vláda bude silná
tehdy, když se bude opírat nikoliv jenom o gesta,
nikoli jenom o slova, ale bude silná především
velice konkrétními činy, které budou
směřovat k řešení rozhodujících
otázek současného stavu a další
perspektivy rozvoje socialistické společnosti.
Je jenom velice žádoucí, aby slova, která
zazněla v prohlášení, že vláda
bude usilovat o to, aby nedocházelo k přijímání
rozhodnutí na základě nějaké
libovůle, na základě osobních stanovisek,
na základě osobních názorů,
nebyla jenom slova ; je velice žádoucí, aby
každé rozhodnutí vlády, každý
její konkrétní čin, každé
její konkrétní opatření se
opíralo o solidní a seriózně provedené
analýzy stavu a problémů v jednotlivých
úsecích našeho společenského
života. Je to v podstatě stejná myšlenka,
kterou tu vyslovil včera soudruh akad. Knapp, když
hovořil o spojení vlády s vědeckou
frontou. Chci se k tomu v plné míře připojit.
Chtěl bych říci, že složení
vlády v jednotlivých reprezentantech resortů
a konečně vlády jako celku dává
k tomu všechny předpoklady. Je to vláda, která
má velice blízko k vědecké frontě,
je to vláda, která má velice blízko
k tomu, aby dovedla docenit výsledky vědeckého
poznání.
Dovolte mi proto v této souvislosti jednu poznámku.
Velice bych doporučoval, aby příslušné
resorty si provedly rozbor práce jednotlivých vědních
ústavů, jednotlivých vědních
pracovišť a aby na základě tohoto rozboru
mohly stanovit, kterými směry by považovaly
za nutné, aby se vládě dostalo pomoci v rozvoji
vědecké práce, v jejím zaměření
na řešení rozhodujících otázek.
Nepochybuji samozřejmě ani v nejmenším,
že naše vědecká fronta má všechny
předpoklady a ví, kam zaměřit své
síly, ale nechci ani v nejmenším podceňovat
skutečnost, se kterou jsme se nejednou setkali, že
zůstávají často rozhodující
otázky na okraji pozornosti.
A konečně ještě poznámku v této
souvislosti, pokud jde o práci vlády a možnosti
přijímat velice konkrétní rozhodnutí.
Má-li vláda taková rozhodnutí přijímat,
a ona musí, měla by se opírat ve velikém
rozsahu o důkladnou znalost, o důkladnou informovanost
o veřejném mínění. Nejednou
jsme se setkávali s úvahami o vytvoření
různých vědeckých sociologických
pracovišť - já myslím sociologických
v nejlepším slova smyslu - my jsme se setkali s úvahou
o vytvoření informačního centra, výzkumu
veřejného mínění, které
bylo kdysi uvažováno k zřízení
při ministerstvu kultury a informací, ale zdá
se mi, že zatím takovéto předpoklady
vytvořeny nejsou. Vláda se rozhodně neobejde
bez takovéto znalosti veřejného mínění.
Bylo by proto žádoucí, aby i další
kroky, které bude vláda podnikat, se opíraly
o tyto znalosti a aby se vytvořily předpoklady pro
vznik takového pracoviště, které by
dávalo vládě dostatek velice konkrétního
podkladového materiálu.
V minulých měsících jsme měli
možnost se setkávat na obrazovkách naší
televize často s vystoupením představitelů
vlády, s jednotlivými ministry. Domnívám
se, že to je zkušenost velice cenná a že
by tato činnost neměla končit. Naopak, právě
teď je nutné a žádoucí, aby jednotliví
představitelé vlády bez jakýchkoli
zábran využívali každé příležitosti
k tomu, aby mohli tlumočit stanoviska vlády, aby
mohli vysvětlovat nejrůznější
otázky své činnosti široké veřejnosti,
která se shromažďuje den co den u našich
televizorů a která očekává,
že uslyší odpovědi na otázky, které
ji zajímají; tato zkušenost uplynulých
měsíců by se měla stát nedílnou
součástí a metodou práce vlády.