Pokládám za nutné dosáhnout podstatně
změny v názoru na plnění úkolů,
které uložil sjezd, předsednictvo strany i
vláda, aby k urychlení modernizace došlo ještě
v posledních letech této pětiletky a zejména
pak v páté pětiletce. Dosavadní úvahy
o investiční činnosti z platné pětiletky
se pro léta 1969-1970 značně rozcházejí
s představami spotřebního průmyslu.
Kromě jiného považuji za nezbytné, aby
se především urychlil rozvoj výroby
syntetických vláken, prodyšných usní,
kvalitního papíru, laků, barev i jiných
výrobků, které potřebují odvětví
spotřebního průmyslu. Jde o to, aby se s
řešením nečekalo až na 5. pětiletku.
Rychlejší rozvoj chemizace by měl být
založen již v této pětiletce, v letech
1969-1970. Považuji v této souvislosti za málo
progresivní i úvahy o postupu chemizace národního
hospodářství do roku 1980. Měl by
se především podstatně zvýšit
podíl syntetických vláken na celkové
spotřebě textilních vláken a rozšířit
i cestou mezinárodní výměny jejich
sortiment. Přírůstek výroby obuvi
by měl být výhledově surovinově
zabezpečen zvýšením dodávek plastických
prodyšných usní z tuzemské výroby.
Za nezbytné je třeba pokládat také
to, aby ještě v této pětiletce byl založen
rozvoj dřevozpracujícího a nábytkářského
průmyslu, polygrafie a urychlen rozvoj bavlnářského
průmyslu. Po roce 1970 by měla započít
modernizace a rekonstrukce textilního průmyslu a
v souladu s rozvojem výroby umělých prodyšných
usní i v dostatečném předstihu modernizace
kožedělného průmyslu. Nyní probíhá
v rozsáhlém měřítku modernizace
a rekonstrukce sklářské výroby, která
by měla být dokončena v podstatě v
páté pětiletce. Skutečnost nám
však ukázala, že k této rekonstrukci a
modernizaci mělo dojít už nejméně
před 10 léty.
V souvislosti s novým státoprávním
uspořádáním organizace vlády,
organizace centrálních orgánů, s řízením
našeho hospodářství na všech úsecích
považují za životně důležité
upozornit na to, aby nedošlo, jako v minulosti docházelo,
k dalším nárůstům lidí
v těchto orgánech - naopak musí dojít
k postupnému omezování až na nejnutnější
potřebu, především co do počtu
těchto orgánů a početních stavů.
Řekl bych to názorně. S tímto stavem
našeho řídícího aparátu,
jak jej v celém rozsahu máme, byli bychom schopni
řídit nejen jednu naši republiku, ale nejméně
pět takových republik. Tak bohatí přece
nejsme, abychom si toto mohli nadále dovolovat.
Vážené soudružky a soudruzi, jak je zřejmé,
je řešení těchto problémů
čím dále naléhavější.
Situaci ale ztěžují podmínky, za kterých
se chyby minulosti musí napravovat. Propočty, které
ekonomičtí pracovníci provedli, ukazují,
že potřebný rozvoj a tak rozsáhlá
rekonstrukce a modernizace nebude možná u většiny
podniků spotřebního průmyslu za daných
ekonomických podmínek a působení současných
ekonomických nástrojů. Nelze přece
měřit stejnými kritérii podniky a
celé obory, které v minulosti byly vybaveny novými
základními prostředky, s podniky a odvětvími,
z nichž prostředky byly soustavně odčerpávány
a zaostaly tak, že se nemohou vlastními silami modernizovat.
Z 22 oborů spotřebního průmyslu nemůže
jich podle propočtů 10 zajistit financování
rozvoje bez neúnosného úvěrového
zatížení. Mohlo by se stát, že
tyto obory by pro rozsáhlou investiční výstavbu
nemohly zvyšovat výdělky úměrně
s ostatními obory a tím by ztratily možnost
obstát na trhu práce.
Nenormální stav vytvořený v minulosti
by při nutné rozsáhlé a nárazové
modernizaci v nových ekonomických podmínkách
měl i další nepříznivý
důsledek v tom, že by se nemohlo v dohledné
době počítat se snižováním
cen spotřebního zboží u rozvojových
oborů na úroveň světových cen
a vznikly by též potíže při zavádění
jednotného průměrového daňového
zatížení. S tím vším bude
nutno při napravování minulých chyb
počítat.
Možné řešení vidím v tom,
že i finanční situaci pomůže řešit
v rámci ekonomických nástrojů stát,
obdobně jako je tomu ve vyspělých kapitalistických
státech.
Znovu opakuji, že jsem si vědom současných
nároků na řešení naléhavých
případů, zejména v oblasti investic
a dovozů. Jsem však přesvědčen,
že strukturální změny ve prospěch
rozvoje spotřebních předmětů
s poměrně rychle návratnými vloženými
prostředky umožní intenzivnější
rozvoj národního hospodářství
jako celku a uspíší i řešení
celostátních problémů. Proto prosím,
aby těmto otázkám věnovala vláda
v budoucnosti svou prvořadou pozornost. Děkuji za
pozornost.
Předseda NS s. Smrkovský: Děkuji,
slovo má poslanec Gemrot, po něm poslanec Vaverka.
Posl. Gemrot: Vážené Národní
shromáždění, předseda vlády
soudruh inž. Černík uvedl v předneseném
vládním prohlášení řadu
důležitých otázek pro další
rozvoj naší socialistické společnosti.
Chtěl bych se alespoň ve stručnosti dotknout
některých otázek, o nichž předseda
vlády hovořil.
Ve vládním prohlášení se říká,
že vláda bude dbát, aby byly dále rozvíjeny
práva a svobody občanů, neboť jen jejich
reálným uplatňováním je možno
dále rozvíjet socialismus. Právě na
tomto úseku byly dříve tyto zásady
hodně deformovány.
Článek 20 naší socialistické
ústavy říká, že všichni
občané mají rovná práva a rovné
povinnosti. Tento článek ústavy však
neplatil pro všechny stejně a hodně občanů
muselo trpět jako méněcenní občané.
Rovněž článek 32 naší ústavy
hovoří o tom, že každý může
vyznávat jakoukoli náboženskou víru
nebo být bez vyznání a provádět
náboženské úkony, pokud to není
v rozporu se zákonem.
Byli jsme však svědky toho, že věřícím
lidem, i když poctivým budovatelům socialistické
vlasti, bylo upíráno právo jako rovnoprávným
občanům tohoto státu jedině proto,
že byli věřícími, a proto byli
odsouváni na podřadnější místa.
Vládní prohlášení však hovoří
o nastoupení nové, spravedlivé cesty, chce
odstranit napáchané křivdy a zrovnoprávnit
všechny občany. Dodržováním těchto
dvou článků naší ústavy
a zrovnoprávněním všech uvítají
věřící občané tento
postup naší vlády a budou ještě
s větším nadšením pomáhat
při ozdravení našeho hospodářství,
budou ještě více přispívat k
budování socialistické společnosti,
chtějí být věrnými strážci
svobody v naší zemi a nebudou litovat svých
sil pro všeobecné a spolehlivé zabezpečení
obrany naší země.
Věříme, že v budoucnu naše vláda
nepřipustí, aby se opakovaly chyby minulosti. S
radostí jsme uvítali obrodný demokratický
proces, který nastoupila KSČ jako vedoucí
politická síla ve státě. Rozvoj demokratizace
nemůže však vidět jen chyby a nedostatky,
ale nutnost zhodnotit i to, co bylo vykonáno dobře,
a zároveň se musí stát hybnou pákou
dalšího rozvoje našeho hospodářství
ke zkvalitnění výroby, k jejímu zhospodárnění
a ke zlepšení služeb obyvatelstvu a tím
přispívat i ke zvyšování životní
úrovně lidu.
Vláda ve svém programovém prohlášení
vytyčila smělé a odvážné
úkoly. Mají-li však být splněny,
vyžaduje to podíl a účast bez rozdílu
všech občanů a potřebujeme k tomu, aby
ve světě zavládla spolupráce mezi
národy a aby byl nastolen mír. Dnes jsme však
svědky toho, že ne ve všech zemích je
o tento mír usilováno.
Zde bych se chtěl dotknout alespoň jedné
otázky, kterou považuji nejen pro bezpečnost
naší vlasti, ale celého našeho evropského
kontinentu za klíčovou. Je to otázka Německa,
která náš lid po desetiletí plně
zaujala a kterou právem považuje za jeden z kardinálních
problémů naší zahraniční
politiky.
V posledních týdnech se stále častěji
u nás i v zahraničí vyskytují názory,
že právě v otázce Německa bude
muset naše zahraniční politika vyvíjet
daleko aktivnější úlohu, než tomu
bylo v minulosti. Plně se s těmito hlasy ztotožňuji.
Nelze přehlížet existenci dvou německých
států a z této existence je pak nutno vyvozovat
aktivní zahraniční politiku.
Domnívám se, že pokud jde o našeho severního
souseda - Německou demokratickou republiku - jsou naše
vzájemné vztahy jasné. Považujeme tak
jako v minulosti Německou demokratickou republiku za pevnou
součást socialistického tábora, za
zemi, s kterou nás spojují četné společné
politické, ekonomické a kulturní zájmy.
Jsme si dobře vědomi toho, že vláda
a lid Německé demokratické republiky spatřují
v naší socialistické republice svého
přirozeného spojence. Tento náš bratrský
vztah však neznamená, že bychom kdokoliv - ať
v Československu či v Německé demokratické
republice - si měli vzájemně vnucovat své
názory na vnitřní vývoj našich
zemí, že bychom měli používat mezi
socialistickými státy nepřípustné
mentorování. Naopak musíme na základě
rovnoprávnosti a vzájemné úcty řešit
své vztahy jako rovný s rovným, jako státy,
které mají společné cíle, i
když cesty, jež k těmto společným
cílům vedou, odpovídají národním
tradicím a zvyklostem té které země.
Prohlašujeme zcela jasně, že v Německé
demokratické republice vidíme pevnou součást
socialistického tábora a že jakýkoliv
pokus o její izolaci nebo dokonce narušení
narazí u nás na tvrdý a rozhodný odpor.
Nelze však nevidět, že naše republika nehraničí
pouze s Německou demokratickou republikou. Máme
společné hranice i s druhým německým
státem - Německou spolkovou republikou. Již
z tohoto faktu je zcela zřejmé, že máme
zájem na řešení našich vztahů
i s tímto německým státem. Není
to naší vinou, že tyto vztahy nejsou na takové
úrovni, jak bychom si přáli. Je to vláda
Německé spolkové republiky, která
ze zcela nepochopitelných důvodů trvá
zatím stále na faktu, že dohoda z Mnichova,
která pro naši republiku znamenala smrtelnou ránu
a odevzdání se na milost či nemilost hitlerovskému
nacismu, je jako právní akt platnou smlouvou. S
tímto postojem a názorem nebudeme nikdo a nikdy
souhlasit. Mnichovský diktát je pro nás zločineckým
aktem a text dohody bezcenným papírem, který
odmítáme.
Je nepochopitelné, že téměř čtvrt
století po skončení druhé světové
války, kdy spojenci rozdrtili hitlerovské armády
a přinesli svobodu pokořeným evropským
národům, jsou v Německé spolkové
republice ještě síly, které v duchu
prohnilé a svobodymilovným národům
nepřátelské nacistické a šovinistické
velkoněmecké ideologie usilují o zvrácení
výsledků druhé světové války.
Nacistické a ultrapravicové živly v Německé
spolkové republice se nemohou smířit s realitou
našeho kontinentu, proklamují boj za revizi hranic
a jsou tak jedinými v Evropě, jež vznášejí
nároky na území svých sousedů.
Nic na této skutečnosti nemění fakt,
že čas od času se některý z ministrů
Německé spolkové republiky od těch
či oněch nejkřiklavějších
případů distancuje. Jestliže vláda
Německé spolkové republiky skutečně
nemá totožné stanovisko s těmito živly,
je namístě otázka: co brání
Bonnu, aby se jasně a nekompromisně od těchto
skupin, které se neštítí často
ani těch nejhrubších protisovětských,
protipolských a protičeskoslovenských útoků,
distancoval?
Jestliže pečlivě sledujeme tento vývoj
v Německé spolkové republice, neznamená
to, že si nejsme vědomi skutečnosti, že
značná část západoněmeckého
obyvatelstva se od těchto extrémních živlů
distancuje. Mezi odboráři, členy mládežnických
organizací, bývalými aktivními protifašistickými
bojovníky, ale i mezi členy západoněmeckých
politických stran jsou lidé, kteří
usilují o zlepšení a vyrovnání
vztahů mezi socialistickým Československem
a Německou spolkovou republikou. Domnívám
se, že za těchto okolností je v našem
zájmu, abychom na všech úsecích naší
práce a působení v Československu
hledali možnost kontaktů s těmito lidmi, diskutovali
s nimi a našimi oprávněnými argumenty
je přesvědčovali o správnosti našich
názorů na řešení a vyřešení
vztahů mezi oběma státy.
V tomto směru by měla a mohla sehrát v budoucnu
i daleko výraznější úlohu Československá
strana lidová. Vždyť nelze opomíjet skutečnost,
že v západním Německu je nejsilnější
politickou silou Křesťanskodemokratická a Křestanskosociální
unie. Jsem přesvědčen, že v řadách
těchto stran je mnoho pokrokových lidí, kteří
si uvědomují nutnost revize politiky vůči
Československu. Mezi kým by tito lidé měli
hledat vhodného partnera k rozhovorům, když
ne právě mezi členy a funkcionáři
naší strany, s nimiž je spojuje myšlenka
křesťanského světového názoru.
Dialog s těmito pokrokovými realisticky smýšlejícími
obyvateli západního Německa, při němž
bychom jasně a nekompromisně stáli na pozicích
naší socialistické vlasti a její zahraniční
politiky, by byl plně v duchu názorů o rozhovorech
a kontaktech, jak jsme v právě uplynulých
dnech slyšeli z úst těch představitelů
naší vlasti, kteří pracují na
úseku naší zahraniční politiky.
Plně se ztotožňuji s názorem, že
dobré sousedské vztahy, které chceme vytvořit
na základě těchto kontaktů, jsou v
dané chvíli daleko důležitější
než ukvapené a nepromyšlené navázání
diplomatických styků. Sejděme se, diskutujme
o našich názorech. Neslevme však přitom
nic z těch našich zásad, o nichž jsme
zde již nejednou společně hovořili a
které jsou také v souladu s přáním
a vůlí našich národů, kterým
jsme za svou práci a své konání plně
odpovědni.
Vážené Národní shromáždění,
soudružky a soudruzi poslanci! Naši novou vládu
čekají na úseku zahraniční
politiky složité úkoly. Bylo již řečeno,
že to bude zahraniční politika odpovídající
duchu a vůli lidu této republiky. Buďme si
vždy vědomi, že to musí být taková
zahraniční politika, která by měla
v prvé řadě na mysli bezpečnost a
jistotu našeho státu. Tuto bezpečnost a jistotu
nám zaručují naši spojenci, země
socialistického světového tábora a
veliký Sovětský svaz. Tuto bezpečnost
a jistotu nám zaručuje silná a vzkvétající
republika, která by měla a musí být
v očích všech našich sousedů státem,
kde vůle lidu je skutečným zákonem
a kde plná socialistická demokracie je zárukou
jeho dalšího šťastného rozvoje, jak
o tom hovoří i prohlášení vlády.
Úkolem poslanců Národního shromáždění
je podílet se na vytváření vzájemné
důvěry mezi lidem a vládou, důvěry,
která by se stala hnací silou pro plnění
úkolů vytyčených v programovém
prohlášení vlády.
Skupina poslanců Čs. strany lidové vítá
toto programové prohlášení, vyslovuje
vládě naší republiky plnou důvěru
a prohlašuje, že vynaloží plné úsilí
při plnění všech nových, náročných
úkolů. (Poltesk.)
Předseda NS Smrkovský: Děkuji posl.
Gemrotovi, slova se ujme posl. Vaverka.
Posl. Vaverka: Vážené Národní
shromáždění, dovolte mi, abych jménem
skupiny 27 poslanců NS z Jihomoravského kraje vyslovil
dvě připomínky k prohlášení
naší vlády, které bylo předneseno
včera.
První připomínka se týká zabezpečení
vysílání druhého televizního
programu do r. 1970, kde ve vládním prohlášení
se říká, že má být zabezpečeno
na území Prahy, Ostravy a Bratislavy. Jménem
uvedené skupiny 27 poslanců a na základě
konferencí, které probíhaly v Jihomoravském
kraji, na území našeho města, na základě
veřejných schůzí a v souladu s připomínkami
našich občanů doporučujeme přehodnotit,
aby tam bylo uvedeno také Brno, vzhledem k tomu, že
k tomu máme velmi vhodné kulturní zázemí,
ale také že se tam projevují i některé
otázky v souvislosti s ideologickou diverzí z Rakouska
a značným překrýváním
velké oblasti Jihomoravského kraje a samotného
města Brna obrazem z Vídně.
Toto své stanovisko opíráme zároveň
o prohlášení ředitele Ústřední
správy spojů inž. Laiperta, který ujistil
předsedu Jihomoravského KNV, že Brno bude do
tohoto vysílání pojato. Jak se říká,
co je psáno, to je dáno, a byli bychom proto rádi,
aby tato otázka byla přehodnocena a ve vládním
prohlášení uvedena, protože se domníváme,
že vládní prohlášení je
dokument otevřený, který se bude ještě
upřesňovat.
Jménem uvedené skupiny poslanců vítám
také tu část programového prohlášení,
kde vláda oceňuje práci Národních
výborů a chce v souladu s rezolucí XIII.
sjezdu naší strany podstatně posílit
další postavení Národních výborů
a prohlubovat demokratické prvky a principy v jejich práci.
Předpokládáme, že vláda z tohoto
hlediska má na zřeteli realizaci také i těch
části zákona o národních výborech
a vzorového statutu městských národních
výborů, které demokratickým procesem
zůstávají nedotčeny. Myslím
zvláště z tohoto hlediska na realizaci diferencovaného
řízení NV podle jejich ekonomického,
kulturního a společenského postavení,
jak jsme měli také na zřeteli při
jednáni ve výborech a na plénu Národního
shromáždění, když jsme projednávali
zákon o Národních výborech, a jak
jsme to měli na zřeteli i při projednávání
vzorového statutu, konkrétně v ústavně
právním výboru a ve výboru pro Národní
výbory.
Je ovšem třeba konstatovat, že od doby projednávání
a schválení zákona o národních
výborech v Národním shromáždění
uplynula doba téměř 10 měsíců
a od projednání a schválení vzorového
statutu městských Národních výborů
v Národním shromáždění
doba téměř pěti měsíců,
ale z hlediska realizace, diferencování a řízení
Národních výborů se nedělalo
zatím vůbec nic.