Vláda nepovažuje za nutné řešit
obnovení tržní rovnováhy tím,
že by se snižovala životní úroveň.
Úkol zvyšovat reálné mzdy tak, jak to
stanovil akční program ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
je reálný. Neskrýváme však, že
pokračování v dosavadním vývoji
by vyvolalo potřebu rozšířit restriktivní
politiku i na úseku životní úrovně.
Vláda pokládá za svůj důležitý
úkol rozvíjet celou hospodářskou politiku
státu směrem k vyšší životní
úrovni.
Podmínkou pro to je odstranit neodůvodněné
ochranářství vůči podnikům.
Nemůžeme nadále přihlížet
k tomu, že se v řadě podniků vyrábí
špatně a draho, že se vyrábějí
nekvalitní, mnohdy dokonce i nepotřebné výrobky,
pro něž nacházíme odbyt jen s velkými
ztrátami a někdy vůbec ne. Ty články
výroby, které vyrábějí nehospodárně
a draho, nesmějí žít na úkor
těch, které pracují dobře. Proto musíme
uvést především do správných
proporcí velkoobchodní ceny, a to podle potřeb
trhu, náležitě přihlížet
k tomu, že čím dále, tím více
budou naše výrobky muset obstát cenou i jakostí
na světovém trhu. Rovněž přerozdělování
prostředků mezi podniky považuje vláda
jen za opatření dočasné, které
má napomoci překonat nezaviněné zaostávání,
a nikoliv hradit ztráty vzniklé v důsledku
špatné práce podniků. Způsob
odstranění této redistribuce i časové
lhůty bude vláda konkretizovat v nejbližší
době; přitom počítá s tím,
že během dvou let se objem dotací vyrovnávajících
neefektivnost musí výrazně snížit.
Rozsah těchto dotací bude přiměřenou
formou zveřejněn.
V souvislosti s potřebou efektivně rozvíjet
ekonomiku a trvale zabezpečovat potřeby společnosti
v požadovaném sortimentu, v souvislosti s nutností
účelně zapojit naše hospodářství
do procesu mezinárodní dělby práce
vystupuje rovněž nezbytnost změnit strukturu
našeho hospodářství. Základním
problémem v této oblasti je, jak dále překonat
následky minulé převážně
jednostranné orientace ve prospěch těžkého
průmyslu, který spotřebovával prostředky
nutné pro rozvoj zemědělství, spotřebního
a potravinářského průmyslu, obchodu,
služeb, bytové výstavby a jiných úseků
nevýrobní oblasti. Bude rovněž nutno
pokračovat v budování chemického průmyslu
a výroby stavebních hmot, které jsou důležité
pro zefektivnění našeho hospodářství
a pro bytovou výstavbu. Naproti tomu strojírenství,
do jehož výstavby se v minulosti soustředily
rozsáhlé prostředky, bude muset nyní
zabezpečit jejich návratnost národnímu
hospodářství a provést nezbytné
vnitřní změny, aby se mohlo účinně
prosadit na náročných trzích. Rovněž
bude nutné řešit nedostatky v dopravě
tím, že se vyjasní perspektivy dopravní
politiky a zvýší se efektivnost všech
druhů dopravy.
Proto vláda provede zásadní přehodnocení
dotační, subvenční a úvěrové
politiky v oblasti investiční výstavby a
provede přesun prostředků. Zásada,
kterou bude vláda ve své politice uplatňovat,
je rozvoj jednotlivých odvětví výroby
v souladu s potřebami trhu a s možnostmi odbytu jak
na vnitřním, tak na vnějším trhu
při respektování nutnosti zvyšovat hospodárnost
výroby a rozvíjet nevýrobní oblasti.
Přitom považuje vláda dnešní podíl
prostředků věnovaných z národního
důchodu na výstavbu za nepřekročitelný,
protože jinak by bylo nutno investovat na úkor životní
úrovně.
Pro rok 1968 se počítá, že do národního
hospodářství bude investováno 70 mld
Kčs, z toho do zdravotnické, školské,
bytové, dopravní apod. výstavby zhruba 35
mld Kčs, to je o 55 % více než v roce 1963.
Podíl této výstavby proti roku 1963 významně
vzrostl, a naopak podíl investic pro hornictví,
energetiku a těžký průmysl byl snížen
z 28 % na 18 %. Uvedené částky rozhodně
nejsou malé, i když oprávněné
potřeby jsou pochopitelně větší.
Je však jasné, že nelze celkový úkol
investiční výstavby zvýšit v
průmyslu o dalších 14 mld Kčs, kolik
činí požadavky vládě předložené
v současné době na nové stavby, jež
mají být zahájeny v roce 1968 nad současný
úkol. Přitom by měl být úkol
investiční výstavby spíše ještě
snížen, aby bylo možno přiblížit
se žádoucí průměrné době
výstavby na předpokládané 3-4 roky
v roce 1970 a aby byl uvolněn prostor pro větší
rozsah a rychlejší postup bytové výstavby.
Vláda žádá všechny články
hospodářského řízení
o porozumění pro to, že v nynější
době bude nutno ostře omezit i oprávněné
nové požadavky, aby nedošlo k inflačnímu
prohloubení současné napjatosti a k prodlužování
doby výstavby již rozestavěných staveb.
Kapacity pro nezbytnou výstavbu by měly být
získány odložením projektů, které
mají dlouhou dobu návratnosti a jejichž efektivnost
není prokázána. Měly by se soustředit
na opatření, která jsou rychle uskutečnitelná.
Základním měřítkem efektivnosti
přitom je, jak se podaří zvýšit
konkurenční schopnost našeho zboží
na světových trzích a jak tyto projekty přispějí
k řešení problému platební bilance.
Vláda bude v celé své ekonomické politice
vycházet z vědomí, že rozhodující
pro naší práci bude, do jaké míry
se nám podaří využít velkých
možností zapojit se do světové ekonomiky.
Bude proto věnovat velkou pozornost našemu zahraničnímu
obchodu, především bude sledovat politiku otvírání
národního hospodářství vůči
zahraničnímu trhu a bude vytvářet
předpoklady pro zavedení reálného
kursu a pro postupné rozšiřování
směnitelnosti čs. koruny v období 5-7 let.
K tomu je třeba přistupovat s velmi pružnou
hospodářskou i obchodní politikou.
K tomu účelu je třeba provést další
kvalifikované studie o dosavadním vývoji
československé ekonomiky v konfrontaci se světem
a zpracovat koncepci jejího zařazení do světové
ekonomiky, zejména jejího postavení v oblasti
RVHP a evropské spolupráce.
Postupně rozšiřovat směnitelnost měny
nám umožní jen takový postup, který
bude spojen se současným hledáním
našeho místa na světových trzích.
Jde o úkol svrchovaně obtížný,
jehož plnění musíme přizpůsobit
svou měnovou a devizovou politiku i zmodernizovat celní
a daňovou politiku.
Pro jednání v RVHP, jakož i pro dvoustranná
jednání s členskými státy RVHP
připravujeme další návrhy na rozvoj
vyšších forem ekonomické a vědeckotechnické
spolupráce, které by zvýšily efektivnost
této spolupráce, jak to vyžaduje vývoj
ve světě. Právě v těchto souvislostech
budou z čs. strany uplatňovány návrhy
na zdokonalení a zvýšení efektivnosti
koordinace plánu a valutově finanční
spolupráce, které by vytvářely nezbytné
podmínky pro účelnou výměnu
zboží i služeb při bezprostředním
zapojení podnikové sféry do specializačních
a kooperačních vztahů. Náš postup
při uplatňování účinnějších
forem spolupráce s členskými státy
RVHP, zejména se Sovětským svazem, spolupráce,
jejíž rozvoj považuje vláda i nadále
za základní orientaci československých
vnějších hospodářských
vztahů, bude respektovat odlišnosti v ekonomické
úrovni i v modelech řízení a plánování
národního hospodářství, a bude
proto dostatečně pružný.
Vláda bude také zkoumat všechny možnosti,
jak prohloubit obchodní styky a spojení s kapitalistickými
státy na zásadách vzájemné
výhodnosti. Přitom vláda musí vytvořit
soustavu pravidel a podmínek, které umožní
našim podnikům vstupovat do nutné a efektivní
obchodní, výrobní i technické a licenční
spolupráce s podniky vyspělých zemí.
Celkové logice našeho zapojení do mezinárodní
dělby práce odpovídá, že budeme
rozšiřovat naši účast v činnosti
mezinárodních hospodářských
organizací.
V souvislosti s ozdravením našeho hospodářství
přichází v úvahu otázka zahraniční
půjčky. Vláda bude tuto otázku zkoumat.
Půjčka by mohla urychlit proces strukturálních
změn, zvýšit konkurenční schopnosti
našeho zboží, rychleji vyloučit neefektivní
články a přistoupit k volné směnitelnosti
měny. Vláda však zdůrazňuje,
že naše hospodářství není
ve stavu, že by se nemohlo bez půjčky obejít.
Taková půjčka by mohla být užitečná
jen za dvou předpokladů: že nebude spojena
s politickými podmínkami a že ji bude správně
využito, tj. že umožní též efektivně
vytvářet prostředky, aby se sama splatila.
l zde platí, že v současnosti musíme
na první místo stavět rychlou návratnost
prostředků.
Řadu závažných opatření
je možno provést ve velmi krátkém čase.
Jedním z prvních kroků by mělo být
vypracování programu, jak přeměnit
dosavadní soustavu ekonomických nástrojů
v zahraničním obchodě.
Podnikům budou tak již nyní vytvořeny
předpoklady pro objektivnější měření
hospodářských výsledků jejich
obchodní činnosti, pro hodnocení investičních
záměrů v porovnání se zahraničím,
i když se zatím nevyhneme určitým provizorním
metodám. Zároveň bude neefektivním
podnikům stanovena lhůta, kdy skončí
financování jejich neefektivnosti a dokdy se tedy
musí přizpůsobit požadavkům společnosti.
Předpokládáme, že to nemůže
trvat déle než 5 let. Nynější direktivita
úkolů v zahraničním obchodě
působí proti duchu nové soustavy; budeme
proto usilovat o to, aby období, v němž dojde
k jejímu odstranění, bylo maximálně
zkráceno.
Vzhledem k příznivé platební situaci
je možno urychleně provést uvolnění
v oblasti zahraničního obchodu vůči
socialistickým státům. Prakticky veškerý
dovoz z této oblasti byl již uvolněn a hledají
se další možnosti dovozu, zejména ve spotřebním
zboží, které by pomohlo uvolnit napětí
na vnitřním trhu. Sleduje se možnost vzájemného
přístupu na vnitřní trh partnera,
rozšíření výměny spotřebního
zboží apod. Velkou pozornost bude nutno věnovat
i rozvoji aktivního a pasívního cestovního
ruchu.
Řešení všech uvedených závažných
úkolů vyžaduje, aby plány na nejbližší
období byly prozkoumány a podřízeny
programu konsolidace, který je nezbytným východiskem
k dlouhodobému výhledu rozvoje Československa.
Tomuto programu budou podřízeny plány do
konce této pětiletky, tj. na léta 1969 a
1970, tento program bude hlavní myšlenkou naší
příští pětiletky do roku 1975.
Nelze si však představovat, že proces konsolidace
našeho hospodářství bude jednoduchý
a bez rozporů. Při vyrovnávání
rovnováhy ve všech úsecích našeho
hospodářství se nevyhneme nutným změnám
výrobních programů, vznikne jiná náročnost
na kvalitu výroby, služeb, na plnění
funkce našeho vnitřního obchodu, na pracovní
kázeň apod. V tomto procesu budou vyrůstat
i naši vedoucí výroby, obchodu apod. celý
mechanismus podniků a podnikatelských orgánů
musí přitom umožňovat, aby se na řídící
místa dostali nejlepší a nejschopnější
pracovníci.
Ve snaze normalizovat trh budeme muset provádět
energická opatření i v úvěrové
a finanční sféře. Měnová
hlediska povedou k tomu, že úvěrová
soustava bude především účinně
působit jako jeden z nástrojů státní
protiinflační politiky. Uspořádání
Státní banky československé a celé
bankovní soustavy musí umožnit, aby fungoval
emisní ústav a úvěrové ústavy
pracující na komerčních principech;
ty budou vyvíjet úvěrově obchodní
činnost na základě rovnoprávných
partnerských vztahů s ostatními hospodářskými
subjekty. Banka musí nikoliv administrativně, ale
ekonomickým tlakem spolupůsobit na to, aby se vytvářely
nutně proporce ve výrobě a aby byla efektivní.
To se týká i státního rozpočtu,
který bude muset rovněž omezovat své
výdaje, rušit subvencování neefektivní
výroby a hledat možné úspory ve veřejných
výdajích.
Ve státním rozpočtu, který byl na
letošní rok vyrovnán jen s velkými obtížemi,
vznikají přitom s novými potřebami
tendence ke schodkovosti, které by v případě,
že se hospodaření nezlepší, bylo
nutno řešit hledáním dalších
zdrojů příjmů, především
z výroby.
Fungování peněžního trhu na socialistických
základech by mělo současně umožnit
racionální přesun a použití peněžních
prostředků na těch úsecích
hospodářství, kde je jich nejvíce
potřeba.
Ze strukturálních změn v národním
hospodářství bude nutně vyplývat
pohyb pracovních sil vyvolaný tím, že
v souladu s potřebami trhu se bude měnit potřebný
rozsah produkce jednotlivých odvětví, a tím
i potřeba pracovních sil v těchto odvětvích.
Vláda si je vědoma závažnosti této
otázky pro život pracujících. Svou hospodářskou
politikou bude proto soustavně zabezpečovat podmínky
pro plnou zaměstnanost. Nemůže však zaručit,
že každý nalezne práci v dosavadním
místě a ve svém oboru. Proto bude celou sociální
a ekonomickou politikou usnadňovat pracujícím
přechod do nových povolání a získání
nové kvalifikace. V přiměřené
míře by se měla přizpůsobit
zdrojům pracovních sil i nová výstavba.
Přitom je nutno přihlížet i k tradicím
a výrobním zkušenostem.
Jednou ze základních podmínek konsolidace
a stabilního rozvoje celé československé
ekonomiky je trvalý vzestup zemědělské
výroby. V uplynulých dvou letech se podařilo
podstatně zlepšit situaci na trhu potravin. Je to
z velké části zásluha zemědělství,
které se opírá o progresívní
velkovýrobní formy a upevňující
se ekonomiku JZD a státních zemědělských
podniků.
V uplynulém období vybudovali pracovníci
zemědělství za pomocí celé
společnosti mohutnou materiálně technickou
základnu socialistického zemědělství
- definitivně zvítězily socialistické
výrobní vztahy.
Další rozvoj zemědělství a výroby
potravin stále více závisí na materiálních
prostředcích vyráběných v ostatních
odvětvích nebo dovážených. V
tomto směru však ostatní odvětví
své úkoly vůči zemědělství
plní nedostatečně.
Teď jde především o to, zabezpečit
další dynamický rozvoj plným uspokojováním
materiálních prostředků, zejména
hnojiv a agrochemikálií, techniky na vysoké
úrovni, stavebního materiálu, zejména
melioračních trubek, jak správně zdůraznil
VII. sjezd JZD. Vláda plně soustředí
k tomuto úkolu svou pozornost.
Mimořádné úsilí bude přitom
soustředěno na důsledné odstraňování
všech rozdílů a dosavadního znevýhodnění
zemědělství, zejména v oblasti sociálního
a důchodového zabezpečení, pracovněprávních
vztahů apod. V této souvislosti bude zároveň
nezbytné ihned upravit všechny zastaralé a
dnešním potřebám odporující
právní normy.
Vláda považuje za nezbytné plně a všestranně
informovat naše občany o stavu hospodářství
republiky tím, že bude pravidelně předkládat
Národnímu shromáždění
souhrnnou zprávu. Touto formou bude v souladu s linií
akčního programu skládat účty
všemu lidu o své činnosti a o dosažených
výsledcích.
Při uskutečňování hospodářské
politiky na Slovensku bude vláda usilovat o to, aby se
vytvářely podmínky sociálně
ekonomického vyrovnávání Slovenska
na úroveň českých krajů a aby
se maximálně využívalo všech specifických
zdrojů a možností Slovenska ve prospěch
rozvoje celého národního hospodářství.
Pro dosažení tohoto základního cíle
je třeba se zvýšeným úsilím
dokončit kompletizaci výrobních základních
fondů vybudovaných v průběhu industrializace
Slovenska, aby se v účelné míře
dosáhlo finalizace výroby již v nejbližších
letech. Bude třeba zakládat další nové
výrobní kapacity, zejména ve zpracovatelských
odvětvích průmyslu.
V souladu s celostátní hospodářskou
politikou bude vláda zvlášť podporovat
rozvoj technickoekonomických progresivních výrobních
oborů, bude napomáhat vytváření
takových podmínek pro strukturální
změny v ekonomice Slovenska, které by ji rychle
modernizovaly, účinněji zabezpečovaly
potřeby domácího trhu a hlouběji zapojily
do mezinárodní dělby práce. V zájmu
vytváření podmínek pro obměnu
výrobních programů a nové produkce
bude vláda všestranně napomáhat rozvoji
vědeckovýzkumné a vývojové
základny ve všech perspektivních hospodářských
oborech na Slovensku.
Při celkové péči o rozvoj zemědělství
bude vláda nadále podporovat intenzifikaci zemědělské
výroby především pomocí závlah
v hlavních produkčních oblastech jihoslovenské
a východoslovenské nížiny; bude podporovat
intenzifikaci rovněž v horských a podhorských
oblastech. V dalším rozvoji ekonomiky Slovenska bude
také důležité postavit do popředí
požadavek využít přírodního
bohatství Slovenska, zejména dřeva, nerudných
surovin a zařízení cestovního ruchu.
Za významný rozvojový faktor z hlediska mezinárodní
dělby práce je nutno považovat i výhodnou
geografickou polohu Slovenska.
Populační vývoj v poválečném
období na Slovensku vyžaduje vytvářet
materiální podmínky, aby se využilo
volných zdrojů pracovních sil, a souběžně
zabezpečovat kvalifikaci mládeže v učebním
poměru a v odborném školství. Přitom
v základním školství bude vláda
vytvářet podmínky pro urychlenou likvidaci
vysoké směnnosti a havarijního stavu v mnoha
školách.
Součástí tohoto rozvojového programu
bude též přednostní řešení
problémů rozvoje v málo rozvinutých
a zvláště exponovaných oblastech na
Slovensku. Přitom ekonomický rozvoj v okresech a
městech jižního Slovenska, Kysúc, Oravy,
Gemeru, Krupinska, střední části Spiše
a pohraničních okresů východního
Slovenska zlepší i podmínky na území
obývaném našimi maďarskými a ukrajinskými
spoluobčany.
Předseda NS s. Smrkovský (zvoní):
Přerušuji výklad předsedy vlády
na 15 minut.