Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Růžičkovi. Posl. Litvajová a posl.
Koníček se zřekli slova, takže nyní
promluví posl. Fišarová.
Posl. Fišarová:
Vážení soudruzi a soudružky poslanci Není
sporu o tom - a dokazují to ostatně i čísla
naší statistiky - že maloobchodní obrat
rok od roku u nás stoupá. Průměrný
roční přírůstek v letech 1961-1965
činil 3,7 %, z toho v roce 1965 5,1
% a v roce 1966 5,2 %. Vysoký přírůstek
v posledních dvou letech byl ovšem ovlivněn
do určité míry i mimořádnými
vlivy, jako bylo např. zavedení půjček
bez prokazování účelu, rychlejší
přírůstek dodávek automobilů
a vyšší nákupy veřejného
sektoru v maloobchodě.
Mám-li dnes mluvit k celostátnímu rozpočtu,
je třeba se však zmínit o zásobování
našeho trhu, je třeba, abychom se zabývali
především tím, jaké úkoly
jsou obchodu uloženy a v jakých podmínkách
budou obchodní organizace letos pracovat. Půjde
také o to uvážit, jakou měrou přispějí
již ekonomické podmínky nové soustavy
ke zlepšení práce obchodních organizací,
jak se projeví nová soustava u dodavatelů
spotřebního zboží a zejména pak,
jak tyto výsledky působí na naše spotřebitele.
Tak především je třeba vidět,
že v souladu se zásadami nové soustavy přísluší
nyní veškerá odpovědnost za zajištění
potřebných dodávek, jak v celkovém
objemu, tak i v sortimentu, balení a kvalitě obchodním
organizacím. A žel, v současné době
nelze říci, že by celkový
objem potřebných dodávek byl od dodavatelských
organizací plně zajištěn. Při
konfrontaci navrhovaného objemu dodávek s dodavatelskými
resorty se jeví rozdíl v zajištění
ve výši 3,8 miliardy Kčs.
Od počátku tohoto roku do konce měsíce
dubna byl v rozhodujících obchodních organizacích
splněn maloobchodní obrat na 101,9
%; ve srovnání se stejným obdobím
minulého roku je realizace maloobchodního obratu
vyšší o 4,2 %. Potravinářský
obchod překročil plán o 2,5
%, Obchod ovocem a zeleninou o 7,3 %, Obchod textilem o 4,9 %,
Obchod průmyslovým zbožím o 4,1
%, Nábytek o 3,8 %, Klenoty o 5,1 %, Obchodní domy
o 4,6 %. Plán nesplnily především
0buv o 1,9 % a spotřební
družstva o 0,5 %.
Při pokračující kvantitativní
stabilizaci prodeje potravinářského zboží
trvá proces přesouvání koupěschopné
poptávky z potravin na průmyslové zboží,
což je jistě příznivé, ale což
i nadále vyvolává značné nároky
na zajišťování dodávek průmyslového
zboží v takovém sortimentu, který je
spotřebiteli ve zvýšené míře
požadován a který
může být na trhu rychle realizován.
Podle stavu ke konci měsíce března není
na plánované dodávky zajištěno
zboží v hodnotě přibližně
3,8 mld Kčs a za předpokladu, že se dosavadní
maloobchodní obrat ještě zvýší,
uvedený rozpor se dále prohloubí zejména
ve struktuře sortimentu. I když struktura sortimentu
v potravinářském zboží vcelku
odpovídá požadavkům obchodních
organizací, u některých spotřebních
skupin ještě nelze počítat s plným
uspokojením poptávky, neboť hodnota nezajištěného
potravinářského
zboží činí přibližně
300 mil. Kčs. Ještě méně příznivé
je zajištění dodávek průmyslového
zboží, kde z výroby ministerstva spotřebního
průmyslu chybí 1,1 mld Kčs, ministerstva
těžkého průmyslu 600 mil. Kčs,
ministerstva stavebnictví 300 mil. Kčs a ministerstva
chemického průmyslu 100 mil. Kčs. Také
z dovozu není dosud zajištěno zboží
v hodnotě přibližně 1,4 mld Kčs.
Proti stejnému období minulého roku se zvýšily
dodávky a prodej syrového sádla, plnotučného
mléka, šlehačky a smetany, mražených
mlékárenských výrobků, zeleniny
a jižního ovoce. U převážné
většiny potravinářského zboží
je poptávka v souladu s nabídkou, řada problémů
trvá však i nadále v těchto sortimentech:
je nedostatek párků všech druhů, uzenářských
specialit, trvanlivých masných výrobků
z dovozu, vnitřností, uzeného masa, kachen,
tvarohu, sýrů, polárkových dortů,
čočky, fazolí, ovocných pomazánek,
máku, medu, kořenové zeleniny. Obtíže
trvají s jakostí masa, vysokého podílu
mraženého masa, strukturou dodávek másla,
kde je nedostatečný podíl
másla čerstvého; je nedostatek 1/4 a 1/2
litrových lahví a plnicí kapacity na smetany
a mléko. V řadě míst Jihomoravského
kraje dochází k nedostatkům v plynulosti
dodávek chleba a pečiva a žádoucího
objemu nedosahuje tržní úprava brambor a zelinářských
výrobků.
V průmyslovém zboží se téměř
u všech spotřebních tříd zvyšují
dodávky a prodej, ale přesto není poptávka
plně uspokojena u mnoha výrobků, a to jak
v celkovém množství, tak i v sortimentu. Dobře
je uspokojována dodávka u chladniček. Nezajištěna
je poptávka u kamen a sporáků, kde chybí
teplovodní kamna a plynové sporáky, zatímco
poměrně dobře je uspokojována poptávka
u klasických kamen na tuhé palivo. Na trhu je nedostatek
zásobníků horké vody, elektrických
vysoušečů vlasů, elektrických
holicích strojků, elektrických
pečících trub a náhradních
dílů ke spotřebičům. I v letošním
roce zůstává nezajištěno smaltované
nádobí, výrobky z bílého plechu,
kuchyňské strojky ruční, nožířské
zboží a výrobky z plastických hmot pro
domácnost. Poptávka nebude uspokojena
ani u komerčního nářadí, potřeb
pro zahrádkáře a domácí údržbu,
zdravotních armatur, van litinových a smaltovaných,
dřezů, kotlů apod. Nedostatky trvají
také u skleněného a porcelánového
zboží, které chybí přibližně
za 100 mil. Kčs. Proti minulému roku
se podstatně zhoršila situace u televizních
přijímačů, neboť jich není
dostatečné množství a jsou v neuspokojivé
sortimentní skladbě. Poptávka po rozhlasových
přijímačích je vcelku uspokojena,
sortimentní skladba je však stále nevyhovující,
neboť nedochází
k žádoucí obměně typů
s vyššími technickými parametry. K prohlubování
nedostatku dochází u nábytku, neboť
poptávka roste rychleji než nabídka a nezajištěno
zůstává přibližně za 250
mil. Kčs obývacích pokojů, sektorového
nábytku, ložnic a židlí nečalouněných
a dalších drobných doplňků. Bez
poruch probíhá zásobování pevnými
palivy, kde se předpokládá stejná
úroveň dodávek jako v minulém roce
a kde naopak dodavatel nabízí vyšší
dodávky než požadují Uhelné sklady.
Takový je tedy ve stručnosti současný
stav. Je z něho patrné, že poptávka
je uspokojována ve větším rozsahu než
v minulém roce, ale přesto výroba především
průmyslového zboží zdaleka poptávku
neuspokojuje. Je to důsledek nedostatečných
kapacit, potřebných surovin a materiálů,
ale i vyšší zainteresovanosti
na plánovaném vývozu zboží apod.
To vše přináší vytváření
odložené kupní síly a roztrpčení
kupujících.
I když lze očekávat, že se v průběhu
roku podaří určitá zlepšení
dosáhnout, základní obrat nemůže
nastat jedině zvýšením výroby
spotřebního zboží, což si vyžádá
delšího období.
A nyní několik slov k odměňování
pracovníků v obchodě. V prvním čtvrtletí
t. r. pracovalo v obchodních organizacích 203 406
osob. Ve srovnání se stejným obdobím
minulého roku se zvýšila zaměstnanost
o 3524 pracovníků, tj. o 1,8
%. Došlo také k dalšímu růstu
zaměstnanosti žen v obchodě a proti stejnému
období minulého roku se podíl žen zvýšil
ze 70 % na 70,5 %, tj. o 4086, a
dosáhl výše 149 191 žen.
Z celkových výplat z fondu pracujících
bylo za I. čtvrtletí vyčerpáno 23,6
% a průměrná mzda ve srovnání
se stejným obdobím minulého roku se zvýšila
o 73 Kčs a činila 1352 Kčs. Vyšších
mezd bylo dosaženo překročením maloobchodního
obratu, a to v prodejnách, veřejném stravování
a ubytování, kde za překročení
1 % maloobchodního obratu
vzrostla průměrná mzda o 0,6
%.
Přírůstek maloobchodního obratu v
maloobchodní síti byl ze 70
% docílen růstem produktivity práce
a ze 30 % zvýšením
zaměstnanosti. Byl docílen předstih růstu
produktivity práce před růstem průměrné
mzdy, neboť produktivita vzrostla o
3,7 % a mzdy o 2,5 %.
S dodávkami zboží úzce souvisí
soutěživost a cenotvorná politika. Československý
obchod, pokud jde o náklady ve sféře oběhu,
je jedním z nejlevnějších na světě.
Přitom při dopravě, rozvažování,
balení a adjustaci zboží vykonává
často práce, které přísluší
výrobě.
Výzkumný ústav obchodu nedávno zpracoval
první výsledky šetření o fyzickém
zatížení prodavačů v jednotlivých
sortimentech. Například šetření
v prodejnách potravinářského zboží
a v prodejnách ovoce a zeleniny ukázalo
tyto problémy:
V potravinářských prodejnách pracuje
84,5 % žen. Průměrná
velikost potravinářské prodejny podle počtu
pracovníků je 2,5 pracovníka, v systému
spotřebních družstev dokonce 1,6 pracovníka.
Nejmenších prodejen do 2 pracovníků
je třetina, od 2-5 pracovníků dalších
38 %. Tomuto stavu odpovídá
i vybavení a zařízení prodejen. Více
než 40 % prodejen nemá
žádný pomocný dopravní prostředek
a manipulace se zbožím se provádí ručně.
Vybavování prodejen mechanizačními
prostředky brání především
kvalita maloobchodní sítě, která přes
některá dílčí zlepšení
znemožňují použití dokonce i malé
mechanizace.
Tabulky ukazují vysoký podíl těžkých
obalových jednotek v celkové váze přijatého
zboží. Podít váhy zboží,
které přichází do prodejen o jednotkové
váze vyšší, než je přípustná
fyziologická hranice pro ruční přenášení
(tj. 20 kg), činí u potravinářských
prodejen širokého sortimentu 76
% a u prodejen ovoce a zeleniny 49 %.
Za jednu odpracovanou hodinu v potravinářské
prodejně manipuluje 1 pracovník v průměru
se 175 kg zboží, tzn. že za osmihodinovou směnu
to činí u jednoho pracovníka prodejny 1400
kg.
Proto je třeba usilovně hledat cestu ke snížení
této vysoké fyzické námahy, a to především
vyšší mechanizací. Vzhledem k materiálně
technické základně maloobchodní sítě
je však možno s vyšší mechanizací
počítat jen ve větších prodejnách
s vhodným stavebním a dispozičním
řešením a u nově budovaných prodejen.
V současné době se proto nejlépe osvědčuje
paletizace, kterou lze využít u hlavních skupin
potravinářského
zboží hromadné spotřeby, protože
umožňuje určité snížení
objemu ruční práce snížením
počtu manipulací a využitím vnitroprodejních
přepravních prostředků. Další
cestou snížení fyzické námahy
je snížení váhy obalů nahrazováním
těžkých materiálů lehkými
obaly z umělých hmot. To ovšem musí
být v první řadě záležitostí
výroby.
Z uvedeného stručného pohledu na úkoly
obchodu i podmínky obchodních organizací
pro práci v letošním roce vyplývá,
že konsolidační proces národního
hospodářství sice počítá
i v odvětví obchodu s určitým zlepšením
současné situace, avšak nikoliv v takovém
tempu, jak by bylo žádoucí. Zde stejně
jako na ostatních úsecích národního
hospodářství musí sehrát významnou
roli v urychlené konsolidaci poměrů obětavá
práce, podnikavost a iniciativa
pracujících. Nová ekonomická soustava
to umožňuje.
V obchodě pak by výsledkem této obětavosti
a iniciativy mělo být především
lepší zásobování vnitřního
trhu a trvalé zvyšování kvality poskytovaných
služeb, zvyšování kulturnosti prodeje
a lepší uspokojování potřeb našich
pracujících. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji posl. Fišarové. Nyní promluví
posl. Pešák.
Posl. Pešák: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci! Projednávaný rozpočet
na rok 1967 v podmínkách nové soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství
znamená zvyšování nároků
na zkvalitnění práce všech funkcionářů
a pracovníků národních výborů
všech stupňů. Uplatňování
zásad významných dokumentů strany
a vlády v podmínkách nové soustavy,
jak to vyplývá z rezoluce
XIII. sjezdu naší strany, si vyžádalo
v uplynulém roce rozpracovat řadu konkrétních
opatření k dalšímu zvýšení
pravomoci a odpovědnosti národních výborů.
Prvořadý význam těchto dokumentů
v roce 1967 přísluší hlavně ekonomickým
a finančním problémům v posilování
finanční a ekonomické samostatnosti národních
výborů. Národní výbory musí
daleko odpovědněji vyhledávat a v nejvyšší
míře využívat všech místních
zdrojů v souladu s celospolečenskými zájmy.
Odvody finančních prostředků podniků,
závodů, družstev a společenských
organizací je třeba prozíravěji realizovat
a slaďovat s místními potřebami. Dále
je důležité sdružování jejich
finančních, materiálových a jiných
prostředků k podpoře rozvoje kulturně
společenské výstavby, zvyšování
životního prostředí
měst a obcí.
Dovolte, abych uvedl v kostce plán rozpočtu okresu
Jihlava na rok 1966 a jeho plnění a návrh
na rok 1967.
Uskutečňování usnesení XIII.
sjezdu KSČ o národních výborech znamená
rozvíjet novou soustavu řízení národního
hospodářství hlavně v uplatňování
aktivní finanční politiky, daleko lépe
se podílet na řešení věcných
problémů ekonomiky našeho jihlavského
okresu a připravit kvalitní rozpočet na rok
1967. Všechny podniky se s danými úkoly v roce
1966 na našem okrese vyrovnaly. Zvlášť je
třeba vyzvednout dobré
plnění tržeb od obyvatelstva u podniků
místního hospodářství, překročení
plánu oprav bytového fondu. Plán tvorby hrubého
důchodu byl v úhrnu za všechny hospodářské
organizace překročen o 3,6
%. Na toto plnění působilo překračování
plánovaných tržeb, materiálové
úspory v nákladech, změna ve s struktuře
prováděcích prací a služeb a
v údržbě místního stavebnictví,
která zvedla poměrně vysokou rentabilitu.
Celkové náklady na jednu Kčs tržeb činily
v roce 1966 83,59 hal., zatímco plán uvažoval
85,31 hal.
Spokojenost obyvatelstva s poskytováním služeb
našimi podniky nelze však posuzovat podíl plnění
a překračování jednotlivých
ukazatelů. Hlavní měřítko je
ve včasném plnění a kvalitě
poskytovaných služeb. Zde jsou ještě velké
nesrovnalosti. Služby ve městech okresu jsou vcelku
dobré, ale na vesnicích tomu tak není. Holičství
a kadeřnictví, přesto že se jejich síť
rozšířila, je ve většině
obcí nedostatek, občané musí jezdit
do vzdálených míst a cestovné stojí
víc než ostříhání vlasů,
nehledě na ztrátu času.
Malování příbytků, natírání
oken, zasklívání atd. je v obcích
vůbec nedostupné. Jako další příklad
je možno uvést autoopravy. S rozvojem motorismu jsou
kladeny na tuto službu daleko větší nároky
než v minulosti. Avšak našim motoristům
není zajišťována
tato služba ani ve městech. Tento nepružný
stav podporuje jenom "fušérství".
V plnění plánu investiční výstavby
se silně projevují vlivy nového způsobu
řízení a plánování hospodářských
organizací, kde čerpání není
v souladu s plánem a u jednotlivých podniků
a organizací jsou podstatné rozdíly. Během
roku 1966 byly předány do užívání
dvě dlouhodobě rozestavěné akce, a
to infekční pavilón s kotelnou OÚNZ
a provozní budova okresní vodohospodářské
správy. Ostatní akce byly prováděny
plynule a možno říci, že téměř
u všech byl plánovaný objem splněn.
U svépomocné bytové družstevní
výstavby sice byl plánovaný objem překročen,
ale přesto nebyly odevzdány byty pro JZD Hodice
a Ždírec.
Rovněž tak hospodaření národních
výborů se v okrese vyvíjelo příznivě
a během roku nedošlo v jejich hospodaření
k negativním jevům nebo potížím.
K nevyřešeným problémům však
patří stále dodavatelsko-odběratelské
vztahy. Stálý nedostatek potřebného
materiálu negativně působí na hospodaření
podniků i samotných MNV.
Plnění rozpočtových příjmů
je příznivé oproti roku 1965. Je o 4 mil.
Kčs vyšší. Na celkovém dobrém
plnění se podílí vysoké překračování
i daně z obratu a důchodové daně družstev.
Daň z obratu byla proti rozpočtu překročena
o 3,5 mil. Kčs a daň důchodová družstev
o 1,5 mil. Kčs. Těchto
dobrých výsledků docílila výrobní
družstva převážně díky mimořádně
vysoké poptávce po zboží, zejména
koncem roku.
U celkových výdajů dochází
potom k relativní úspoře proti upravenému
rozpočtu. Významným opatřením
pro další činnost národních výborů
je usnesení vlády č. 106, které řeší
otázky finančně ekonomické pravomoci
a samostatnosti národních výborů.
Jak se vyvíjel fond rezerv a rozvoje od roku 1965, ukazuje
názorně tento příklad: stav rezerv
k 1. 1. 1965 5 600 000 Kčs, z toho ONV 4 700 000 Kčs,
MěNV a MNV 900 000 Kčs. K 1. 1. 1967 měl
okres celkem 10 100 000 Kčs, MěNV a MNV se podílely
6 mil. Kčs.
Ve srovnání s rokem předcházejícím
jde o značné zvýšení fondu rezerv
a rozvoje, zejména u MěNV. Objem fondu rezerv a
rozvoje jednotlivých národních výborů
je značně nerovnoměrný, v roce 1967
je u některých NV nepatrný. Přechod
na nová ekonomická pravidla a změny v hodnotových
vztazích v důsledku generální úpravy
velkoobchodních cen k 1.1.1967 spolu s neznalostí
rezerv v hospodářství ztěžuje
pohled na naši ekonomiku.
Zavedením nové soustavy řízení
vznikají ve státním rozpočtu nové
druhy příjmů, např. odvod ze zásob,
stabilizační odvod; jsou závažné
změny i v konstrukci, obsahu a objemu dosavadních
příjmů, jako např. u odvodu hrubého
důchodu, daně z obratu, zemědělské
daně, důchodové daně družstev,
které bylo třeba v zájmu účinnosti
nové soustavy řízení upravit. Obdobně
je tomu i ve výdajích, hlavně investičních
a neinvestičních dotacích výrobní
sféry, jakož i v dotacích a subvencích
rozpočtu národních
výborů, kde dochází ke zcela novému
pojetí financování. Převážná
část ukazatelů státního rozpočtu
tak ztrácí svůj, do té doby závažný,
charakter. Odvody podniků do státního rozpočtu
jsou určeny procentními sazbami stanovenými
předem zákonem o 4. pětiletce.