Pro Ústřední správu energetiky z toho
vyplývá potřeba uvažovat s rozsáhlými
dodatkovými investicemi, a to i v celé řadě
moderních elektráren postavených v průběhu
posledního desetiletí. Aby byly splněny požadavky
zákona, měli bychom všude tam, kde nebude možno
instalovat odsiřovací zařízení,
postavit nový vysoký komín. Tato potřeba
se jeví i u takových elektráren, jako je
Tisová. Zde by bylo nutno nahradit dosavadní čtyři
stometrové komíny jedním komínem vysokým
kolem 260-300 metrů. Prozatím takový komín
nikde na světě nestojí. Náklady na
takovouto rekonstrukci předběžně odhadujeme
na 80 mil. Kčs. Jestliže by podobnou rekonstrukci
bylo třeba provést u 10 - 15 elektráren,
představují příslušné
náklady částku převyšující
1 mld Kčs.
Uvádím tyto údaje jen proto, abychom si všichni
uvědomili, že přísná hlediska,
která si v rámci péče o čistotu
ovzduší stanovíme, ovlivní také
náš státní rozpočet.
Zákon předpokládá, že dodržení
zásad jím stanovených nesmí se projevit
na ceně výrobků produkovaných zařízeními,
která jsou zdrojem škodlivých exhalací.
Energetika dostává na investiční výstavbu
od státu dotaci ve výši 35 % celkových
investičních nákladů. Zvyšování
cen dodavatelských prací a výrobků
ostatních resortů a splnění požadavků
vyplývajících z projednávaného
zákona zcela logicky požadavky na státní
dotace zvýší. Dojde ke zvýšení
výrobních nákladů na výrobu
elektřiny. Je to nepříjemné, ale taková
je skutečnost.
Jsme si vsak vědomi, že zákon, který
nyní odhlasujeme, má chránit nejcennější
statek, který máme, lidské zdraví.
Ochraně zdraví se musí podřídit
všechny ostatní zájmy jak technického,
tak i ekonomického rázu. Ustanovení navrhovaného
zákona se nás energetiků velmi citelně
dotýkají. Ještě letos energetika bude
muset na poplatcích zaplatit asi 45 mil. Kčs. Realizace
tohoto zákona nám tedy nadělá hodně
starostí. Přesto chci ubezpečit Národní
shromáždění, že Ústřední
správa energetiky s plnou odpovědností a
s poctivým úsilím povinnosti vyplývající
z tohoto zákona v zájmu celé naší
socialistické společnosti bude plnit. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Korčákovi. Přihlášen je dále
do rozpravy posl. Icha.
Posl. Icha: Vážené soudružky a
soudruzi poslanci! Dnešním dnem přistupujeme
ke schválení významného zákona
o opatřeních proti znečišťování
ovzduší. Návrhu tohoto zákona, který
má vytvořit podmínky rychlejší
realizace usnesení XIII. sjezdu naší strany
o životním prostředí obyvatelstva, předcházel
dlouhodobý průzkum situace v nejvíce postižených
krajích v naší zemi, a to v krajích
Severočeském a Severomoravském. V začátcích
této činnosti byla utvořena komise z poslanců
průmyslového výboru pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu, později pak mezivýborová
komise poslanců zdravotního výboru a stávající
komise průmyslového výboru.
Poslanci této komise se přímo na místě
přesvědčili, jak nedozírné
škody způsobil současný stav vylučovaných
exhalátů průmyslovými závody,
a to nejen znehodnocením lesních porostů
a tím zhoršeným prostředím celé
krajiny, ale přímým poškozováním
zdravotního stavu obyvatelstva žijícího
v takto zamořených oblastech.
Nejlépe tento stav vystihují zdravotnické
statistiky Severočeského a Severomoravského
kraje, zaměřené k průzkumu zdravotního
stavu obyvatelstva zamořených území.
Výsledné ukazatele již samy nabádají
k tomu, aby celá naše společnost přikročila
k rychlejší likvidaci tohoto negativního jevu
ve prospěch obyvatelstva. K tomuto cíli spěje
i celá činnost utvořené komise, což
se projevilo i tím, že orgány postižených
krajů intenzívněji se těmito otázkami
zabývaly a řadou opatření vyvíjely
tlak na výrobní hospodářské
jednotky, aby tyto problémy na svých závodech
urychleně řešily.
Že tento blok orgánů kraje - mám na
mysli krajský výbor KSČ a krajský
národní výbor v Ostravě, který
vzhledem ke svému bydlišti mohu nejlépe posuzovat
- byl společensky prospěšný, uvedu na
jednom příkladě: V NHKG bylo vynaloženo
na oblast péče o životní a pracovní
prostředí v létech dosavadní výstavby,
tj. v průběhu 15 let, do 1. 1. 1967 115 mil. Kčs
investic. Po akcích krajského výboru strany
a krajského národního výboru, které
ve svých usneseních vytyčily progresívnější
program v plnění úkolů péče
o životní a pracovní prostředí
v podnicích a závodech ostravského kraje,
přijala i Nová huť zvýšené
úkoly na tomto úseku činnosti a pro rok 1967
plánuje 88 mil. Kčs z investic i provozních
prostředků na ochranné opatření,
což pro srovnání představuje zhruba
dvouměsíční výdělek
všech zaměstnanců NHKG.
V tomto plánu se uvažuje s výstavbou zařízení
na bezdomé obsazování koksové baterie
č. 2, odprášení hrubé třídírny
koksu, skládky vysokopecních kalů, odprašovací
zařízení rudného hospodářství
a přípravy pro odprašování ocelářských
pecí č. 0, 1 a 2. Dále byla převedena
výroba z jedné ocelářské pece
typu MB na typ tandem, vybavená moderním odprašovacím
zařízením zahraniční výroby,
které již úspěšně plní
svou funkci.
Navíc v tomto případě bylo ještě
současně namontováno zařízení
vyrobené v Milevsku, které se provozně zkouší
a ověřuje, zda bude schopné nahradit drahé,
za devizy dovážené zařízení
zahraniční výroby.
V minulém roce tato péče podniku přinesla
již velmi výrazné zlepšení při
snižování prašnosti. Tak např.
v elektrárně dokonalou péčí
o odlučovací zařízení došlo
ke snížení úletu popílku z průměrných
148 tun na den v roce 1965 na 61 tun na den v roce 1966.
Rovněž časové využití odlučovačů
se zvýšilo z průměrných 63,9
% v roce 1965 na 82 % v roce 1966. V roce 1966 bylo zachyceno
127 717 tun popílku, tj. 85,2 % výskytu a úlet
činil 22 149 tun, tj. 14,8 %. Do provozu v roce 1966 bylo
dáno hydraulické odpopílkování
a odstruskování, což s dalšími
úpravami na kotlích přispěje ke snížení
nežádoucího úletu popílku.
V této souvislosti chci poukázat na největší
bolest při zajišťování těchto
úkolů, a to na nepřipravenost strojírenských
závodů, jmenovitě Závodu vzduchotechnických
zařízení v Milevsku, plnit zvýšené
požadavky našich podniků rychle a kvalitně
tak, jak si to dnešní situace vyžaduje.
Abych nehovořil povšechně, uvedu jeden konkrétní
příklad, který však není ojedinělý.
V kunčické elektrárně je devět
kotlů, na nichž postupně bylo technicky vylepšováno
zařízení elektrostatických filtrů,
o čemž přesvědčivě hovoří
porovnání úletu v předchozích
obdobích s letošním rokem. Nejlepších
výkonů bylo dosaženo na posledním kotli
č. 9, kde byly již uplatněny předchozí
zkušenosti při provozu elektrostatických filtrů.
V současné době, tj. v prosinci m. r., byl
dostavěn kotel č. 10, jehož postavení
si vyžádal úkol vytápění
nedalekého sídliště z naší
teplárny a zajištění kapacity pro plánované
rekonstrukce a generální opravy stávajícího
zařízení. Při komplexních zkouškách
tohoto kotle v prosinci m. r. bylo zjištěno, že
celý agregát plní plánované
ukazatele až na elektrostatický odlučovač,
který po třech dnech provozu snížil
svou účinnost až na 58 %, což je hodnota
při provozu kotle naprosto neúnosná.
Soudruzi z Milevska se nepoučili z provozu kotle č.
9, ale zamontovali nový typ elektrod do odlučovače,
které se neosvědčily. I přes naléhavou
žádost Kunčické elektrárny není
po třech měsících zařízení
opraveno a přislíbený termín opravy
do 15. dubna 1967 je podle průběhu přípravných
prací velmi nepravděpodobný. Jaké
potíže jsou tímto neodpovědným
jednáním provozu elektrárny způsobeny,
to je zřejmé z toho, že musely být z
plánu oprav vypuštěny již nutné
generální opravy a s tím související
montáž mechanických odlučovačů
na starších kotlích a provoz jen s největším
úsilím při skoro havarijním stavu
zařízení plní plánovaný
pohotový výkon. Navíc celé národní
hospodářství přichází
o významný energetický zdroj o kapacitě
200 tun páry za hod. a investice ve výši asi
30 mil. Kčs je nevyužita.
Obdobná situace je také v elektrárně
v Přerově.
Takovým jednáním soudruzi ze Závodů
Milevsko nepřispívají k zajištění
úkolů na úseku čistoty ovzduší
a je veliká škoda, že nejsou navrhovaným
zákonem také přímo postihováni.
Věřím však, že ministerstvo těžkého
průmyslu a pověření soudruzi z ministerstva
lesního a vodního hospodářství
spolu se státní technickou inspekcí pomohou
k tomu, aby pomocí hospodářských smluv
byl tento podnik povinen plnit úkoly, pro které
je jako monopolní dodavatel určen.
Tento informativní přehled je jenom malým
výsekem činnosti v Severomoravském kraji.
Nemalých úspěchů při plnění
těchto úkolů dosáhly i další
podniky Severomoravského kraje, jako jsou Vítkovické
železárny Kl. Gottwalda, Sdružení elektráren
a jiné, mezi něž po vyhodnocení celé
akce patří i nejúspěšnější
podnik při zajišťování tohoto úkolu,
tj. Třinecké železárny VŘSR.
Po tomto stručném přehledu o dosavadním
stavu ještě několik slov k samotnému
navrhovanému zákonu.
Předložený zákon plně vystihuje
potřebu zaměřenou k ochraně ovzduší.
Svou pobídkovostí prostřednictvím
finančního postihu výrobních organizací
a prostřednictvím individuálních pokut
za jednání nezodpovědných jedinců
dává předpoklad splnění úkolů,
jež zákon sleduje. Je však třeba dbát,
aby celá činnost garanta tohoto zákona, tj.
ministerstva lesního a vodního hospodářství
a KNV, se nezaměřila jenom na vybírání
poplatků a eventuálních pokut, ale aby účinně
působila na odstranění příčin,
pro které se poplatky a pokuty budou muset odvádět.
Taktéž posuzování celkového stavu
zařízení v současné době
by mělo být kvalifikovaně prováděno,
aby nedocházelo k extrémnímu posuzování
technických možností a k neodůvodněnému
předpisování poplatků. Nic by k naplnění
záměru, který zákon slibuje, nepomohla
činnost zaměřená pouze k odčerpání
prostředků podniku z fondu rezerv ve formě
poplatků; podniky musí být schopny upotřebit
své zdroje především pro výstavbu
zařízení na odstraňování
exhalací ze svých provozů.
V tomto smyslu by měla být hodnocena i činnost
garantů plnění tohoto zákona, a to
tak, že čím menší poplatky postupně
budou podniky odvádět, tím lepší
činnost dozorčích orgánů bude,
protože v tomto případě budou podniky
plnit zákon o čistotě ovzduší,
a to je účelem a cílem zákona. V opačném
případě by to bylo vizitkou špatné
práce garantů tohoto zákona.
Toto hodnocení se nevztahuje samozřejmě na
pokuty, kde by neplniči úkolů měli
být postihováni v plném rozsahu. Důležité
ovšem bude, jak zákon bude uplatněn a prováděn.
Proto bude třeba věnovat velkou péči
a pozornost i prováděcí pracovní instrukci,
kterou podle zmocnění obsaženého v zákoně
vydá ministerstvo lesního a vodního hospodářství.
Žádám proto soudruha ministra Smrkovského,
aby výbory NS, které návrh tohoto zákona
projednávaly, seznámil předem s těmito
prováděcími předpisy.
V závěru chci doporučit, aby NS návrh
zákona o opatřeních proti znečišťování
ovzduší schválilo.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji.
Do rozpravy se přihlásili ještě další
dva poslanci, posl. Šubrt a posl. Fleyberk. Dávám
slovo posl. Šubrtovi.
Posl. Šubrt: Soudružky a soudruzi poslanci, soudružka
zpravodajka hovořila ve své zprávě
o tom, že se zákon nebude vzhledem k obtížnému
výpočtu vztahovat na exhaláty na drahách.
S tím je zřejmě nutno souhlasit.
Přesto však myslím, že by bylo nejvýš
nezbytné věnovat mimořádnou pozornost
i těmto znepokojivým vlivům, které
zvláště v parním posunu zamořují
kouřem, popílkem a zápachem zabydlené
části Prahy a jiných měst. Nejde přitom
jen o exhaláty z lokomotiv, ale i - jak o tom hovořil
i posl. Mátl - o komíny výtopen a zařízení
ČSD. Dokladem toho jsou neproniknutelné spousty
exhalátů nejen v okrajových čtvrtích
Prahy, ve Vršovicích, v Dejvicích, v Holešovicích,
na Žižkově, ale i jinde, např. ve vnitřním
městě u nádraží Praha-střed
a u Hlavního nádraží.
Z tohoto důvodu, protože jde o skutečně
závažné znesnadňování
života ve městech, žádám ministra
dopravy, aby věnoval této otázce zvýšenou
pozornost a aby informoval NS především v tom
smyslu, jak jsou pro ministerstvo dopravy, jmenovitě pro
ČSD zajišťovány dodávky kvalitnějších
paliv a jak se to projeví v ekonomice dopravy, dále,
jak je zabezpečen dlouholetý požadavek, aby
pro posun a pro příměstskou dopravu byly
parní lokomotivy nahrazovány dieselelektrickou trakcí,
a konečně jaká budou opatření
ministerstva dopravy, aby mimo rámec dnes projednávaného
zákona byly odstraněny zdroje exhalací v
provozu ČSD. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji,
promluví posl. Fleyberk.
Posl. Fleyberk: Soudružky a soudruzi, přihlásil
jsem se pouze ke stručné poznámce, ke zprávě
ministra Korčáka.
Hovoříme o problematice čistoty ovzduší
a konstatujeme, že jedním z největších
jeho znečišťovatelů jsou naše parní
elektrárny. Zpravodajka se přimlouvala za to, aby
k řešení našeho energetického problému
byla dána zelená atomovým elektrárnám,
které ovzduší neznečišťují.
V této souvislosti bych chtěl upozornit na to, že
necháváme nevyužít další,
v našich podmínkách velmi významný
zdroj energie, tj. naše řeky. Jejich hospodárně
využitá kapacita je využívána jen
asi z jedné třetiny. Máme k dispozici asi
5000-7000 MW, využíváme jen asi 120 MW. Výstavba
vodních elektráren u nás v posledních
letech stagnuje.
Zkušenosti z Lipna, Orlíku a Slap svědčí
o tom, že náklady na výstavbu jsou uhrazeny
v době od 3 - 7 let. Zkušenosti z vodních energetických
děl ukazují, že produktivita práce na
nich docílená je vyšší než
v parních elektrárnách, že doba, po
kterou mohou být využívány, je podstatně
delší než u parních elektráren
a že technický rozvoj, a zde mám na mysli reverzibilní
turbíny využívající nočních
nevyužitých kapacit parních elektráren,
umožňují rovnoměrnější
vytížení, a tedy efektivnější
provoz samotných parních elektráren.
Doporučuji, aby v zájmu komplexního pohledu
na řešení energetického problému
a na pomoc ke zlepšení čistoty ovzduší
byla zpracována i varianta urychleného využití
energie našich řek. Je také třeba uvážit,
že výstavbou hydroenergetických děl
se současně vyřeší i řada
ostatních vodohospodářských problémů,
jejichž naléhavost ve vztahu k průmyslu a zemědělství
už se projevuje a ještě naléhavěji
se projeví v blízké budoucnosti. Konečně
ani atomové elektrárny se nemohou uplatnit bez nutných
vodních zdrojů, a ty nelze opatřit bez výstavby
přehrad. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Fleyberkovi. Jeho vystoupením jsou přihlášky
do rozpravy vyčerpány. Přeje si ještě
někdo slovo? (Poslanec Harus). Uděluji slovo
poslanci Harusovi.
Posl. Harus: Chtěl bych Národní shromáždění
upozornit ještě na jeden velmi nepříjemný
zdroj znečišťování životního
prostředí, kterým jsou kuřáci,
a to jak muži, tak i ženy. Je velmi otravné,
když si sednete vedle nějakého takového
"otravovatele", který si s velkým gustem
zapálí a vyfukuje do povětří
oblaky dýmu. Na vás to táhne a vy musíte
vlastně kouřit s ním a máte jen strach
z toho, jestli vás nepožádá, abyste
mu na to nepřiplatil. (Smích.)
Poslední přestávka mne inspirovala k tomuto
vystoupení. V této místnosti je pokládáno
za nepřístojné, aby si někdo zapálil.
Jakmile ale poslanci z této místnosti vycházeli,
jejich první bylo vytáhnout a zapálit cigaretu
a foukat kolem sebe škodlivý dým. Ještě
nikdo nevypočítal, jaké škody na zdraví
toto působí, jaké škody to působí
těm, kteří těmto velmi problematickým
požitkům podléhají.
Co to ale znamená pro společnost? Vždyť
je vědecky dokázáno, jaké škody
působí kouření těm, kteří
této neřesti podléhají. Byl bych nerad,
kdyby se urazili soudruzi ministři a poslanci, kteří
také této neřesti podlehli.
My nyní uvalujeme pokuty podle zákona na závody.
Bylo řečeno, že se to nemá promítnout
v ceně výrobků těchto závodů.
Chtěl bych poprosit soudruha ministra zdravotnictví,
aby připravil návrh zákona, který
by postihl ty, kteří takovýmto způsobem
otravují životní prostředí. Zatím
je to naopak, zatím jsou kuřáci nepostižitelní.
Naše společnost jim ještě pomáhá
tím, že je posílá do lázní,
do nemocnic. Jaké náklady jsou spojeny s tím,
aby bylo obnoveno zdraví těchto lidí, kteří
s ním takovým způsobem hazardují.
Jestliže máme schválit zákon proti závodům,
které znečišťují ovzduší,
zákon, který má zabránit exhalacím,
měli by být postiženi i kuřáci.
Sám jsem nekuřák a velmi trpím kouřením
jiných. Např. z tramvaje chodíme kolem dvou
hospod. Náhodou se stane, že dveře hospody
se otevřou a z nich se vyvalí úžasný
smrad. Přitom tam uvnitř sedí lidé
celé hodiny. Jaký vliv to může mít
na jejich zdraví? Mluvil jsem s místopředsedou
Úřadu sociálního zabezpečení
o tom, aby eventuálně i oni se podíleli na
vydání nějakého zákona, který
by tyto lidi postihl. Vždyť škody, které
působí tito lidé, se týkají
především zdravotnictví a sociálního
zabezpečení. Přinejmenším bych
doporučoval, aby v dotazníku člověka,
který je posílán na rekreaci, do lázní,
bylo na prvním místě uvedeno, zda je kuřák
nebo zda jiným způsobem otravuje a ničí
své zdraví. (Potlesk.) A pokud o takového
člověka půjde, aby existovalo opatření,
na základě kterého mu nebude poskytnuta tak
velká péče k obnově jeho zdraví,
které si předtím sám vědomě
ničil.