Tíživý je také stav kysličníku
siřičitého (SO2). Zatímco
v centrálních oblastech a okrajových oblastech
se jeho hodnoty pohybují pod přípustnou normu
nebo v rozmezí přípustnosti, v průmyslové
vysočanské oblasti je norma průměrné
i nárazové koncentrace SO2 překračována
cca třikrát. Měření přitom
ukazuje stálý vzestup.
Koncentrace kysličníku uhelnatého (CO) nepřesahují
dosud ani na pražských křižovatkách
hodnoty povolené normou pro osmihodinovou pracovní
směnu až na jednorázová zjištění,
například loni u ústí Letenského
tunelu.
Vedle toho jsou však naše ulice zamořovány
dalšími toxickými látkami, které
již v nepatrném množství ohrožují
lidské zdraví; jde zejména o benzpyrén,
sloučeniny olova atd.
Hlavními zdroji znečišťování
ovzduší Prahy jsou velké kotelny průmyslových
podniků a jiných zařízení,
domovní a blokové kotelny a nesčetná
topeniště v domácnostech. Vlastní příčinou
jsou kouřové zplodiny, které vznikají
zejména při spalování mouru a méněcenného
hnědého uhlí. Nepříznivým
faktorem je též často špatná technologie
topení, nízká odborná úroveň
topičů i nedostatečná údržba
kotelen. Dalšími zdroji znečišťování
ovzduší jsou parní lokomotivy, např.
z Hlavního nádraží, z nádraží
Praha-střed atd., jejichž kouř zamořuje
okolí tratí, nádraží a motorová
vozidla, kde ovzduší hlavně zhoršují
výfukové plyny z naftových motorů.
Velkým problémem v Praze je tzv. sekundární
prašnost, tj. zvířený prach na ulicích
a prostranstvích, zanesený sem ze skládek
a výkopů, roztroušený podél stavenišť
a otloukaných fasád, roznášený
zablácenými auty a vozidly, ztrácejícími
sypký materiál.
Pomocným řešením pro kotelní
zdroje znečištění ovzduší
a bezpočet lokálních topenišť je
- jak správně uvedla soudružka Závodská
- zkvalitnění používání
pevného paliva. Hlavní město dostává
prostřednictvím Uhelných skladů hnědé
uhlí z Komořan, černé z Kladna a koks
z Ostravy. Občané v Praze, ale také organizace,
nemají dostatek zájmu o získání
kvalitnějšího, avšak dražšího
topiva. Přitom by Praha v současné době
mohla dostávat ještě větší
množství koksu a černého uhlí.
Záleží na rekonstrukci kotelen na topení
koksem a vybavení domácností speciálními
kamny, neboť kamna na koks v současné době
u nás vůbec nevyrábíme. Dodávky
pro vytápění černým uhlím
činí v Praze jen cca třetinu všech dodávaných
topných těles.
Pokud se týče železniční dopravy,
požadavek odstranění parních lokomotiv
z území hlavního města je plněn
opravdu velmi zdlouhavě a jinými způsoby
nežli požadovanou a přislíbenou elektrifikaci
tratí.
K omezení sekundární prašnosti byla
vydána vyhláška č. 8/63 Sb. NVP o udržování
čistoty v hlavním městě a vyhláška
č. 9/66 Sb. NVP o zvláštním užívání
pozemních komunikací. Také městská
inspekce veřejného pořádku byla zřízena
především pro dohled nad dodržováním
čistoty města. I když je hodnocení situace
komplikováno značnou rozkopaností města
a rozsáhlou stavební údržbou, je nutno
vycházet z toho, že v ostatních ulicích
a prostorách nacházíme mnoho nedostatků,
které jsou odstranitelné a spočívají
v zodpovědnosti jednotlivce i různých podniků
a organizací, ale také obvodních národních
výborů v Praze.
Chodníky v Praze nejsou denně meteny, asfaltové
nejsou myty. Pokud jde o čistotu chodníků,
ale i domů, je až s podivem, že nájemníci
jsou tak trpěliví a strpí v domech i před
domy tolik nečistoty a odpadů, že za úklid
správně platí. Zdá se, že do
budoucna bude správné, vrátit se v Praze
k správcům domů, tedy k domovníkům,
neboť uklízecí čety nestačí,
domy a chodníky nelze uklízet jednou za týden
nebo dokonce za ještě delší dobu.
Ty to nepříznivé okolnosti, zejména
pokud jde o naše hlavní město, sledoval zdravotní
výbor Národního shromáždění
již několik let. Shodně s vládou jsme
konstatovali, že přes veškeré úsilí
i významné dílčí úspěchy
a zlepšení trvají nadále vážné
nedostatky v hygienické péči o životní
a zdravotní prostředí i v Praze a jsou v
rozporu s úrovní a požadavky naší
socialistické společnosti. NVP byl měl daleko
důrazněji prosazovat plnění citované
vyhlášky.
Ukazuje se, a to potvrdily v plné míře i
naše průzkumy, že příčiny
pomalého a v mnoha podnicích neúčinného
řešení jsou především v
nedodržování státní disciplíny,
v nedostatečné řídící
činnosti, v nedostatečné údržbě
již instalovaných zařízení a
konečně v nedůsledném provádění
kontroly vedoucích pracovníků i samotných
ministerstev a v neposlední řadě i NVP.
Zdravotní výbor přijal již před
pěti lety usnesení o čistotě ovzduší
a veřejné hygieně v hlavním městě
Praze. Doporučil NVP a příslušným
ústředním úřadům mimo
jiné:
- aby nově budované průmyslové závody
a provozy byly bezpodmínečně vybaveny zařízeními,
která podle současného stavu vědy
a techniky maximálně znemožní vypouštění
škodlivých exhalací do ovzduší;
- aby nově budovaný průmysl a rozšiřování
stávajících závodů bylo umísťováno
mimo bytovou zástavbu;
- aby byla účelně zřizována
ochranná pásma kolem zdrojů znečišťování
a budovány zelené pásy, oddělující
průmyslovou výstavbu od bytové atd.
Národnímu výboru města Prahy zdravotní
výbor konkrétně doporučil důsledně
uplatňovat práva, která mají národní
výbory vůči průmyslovým podnikům
a dopravním zařízením, znečišťujícím
své okolí, využívat a uplatňovat
trestní sankce podle vyhlášky min. financí
č. 178/1960 Ú. l.
Mnohé z toho, co zdravotní výbor Národního
shromáždění doporučil NVP a některým
resortům v usnesení, bylo zčásti realizováno,
avšak větší podíl zůstává
jen na papíře. Ba dokonce dochází
k dalšímu zhoršování.
Např. v Praze 7 je kromě elektrárny jedním
ze zdrojů výtopna ČSD, a aby byla míra
dovršena, instalovaly jatky nedaleko na svém kolejišti,
v těsné blízkosti obytných domů,
vyřazenou lokomotivu pro výrobu páry. Nízký
komín lokomotivy chrlí ve dne v noci obrovské
množství kouře a popílku. Lidé
si stěžují, ale marně.
Chtěl bych v této souvislosti zároveň
uvést, že nás také na podkladě
našich interpelací, přednesených u příležitosti
projednávání zákona č. 20/66
Sb. neuspokojují odpovědi resortů. Jsou neurčité,
nekonkrétní a zůstávají převážně
u vysvětlování současného stavu.
Vyhýbají se konkrétnímu řešení.
Myslím, že bude třeba realizovat řadu
drobných usnesení NVP na tomto úseku. Dnes
je možné velmi reálně porovnávat
také naše opatření v Praze s návrhy,
které v tomto směru uskutečňuje např.
Budapešť, která má četné
společné zdravotnické znaky, pokud jde o
přírodní prostředí.
Na prvním místě je to postupná změna
způsobu vytápění bytů, k němuž
se v Budapešti používá uhlí a koksu.
To je největší zdroj sazí a kouře.
Příslušné orgány proto rozhodly
co nejrychleji přejit k vytápění plynem
a na tuto akci podstatně zvýšila výdaje,
i když ve většině oborů se investice
spíše omezují.
Na rozšíření produkce a rozvod plynu
je do r. 1970 určeno v Budapešti 1,5 mld forintů,
což je o 40 % více než v předcházejícím
období. V minulých letech byl vybudován přes
200 km dlouhý plynovod od ložisek zemního plynu
ve východní části země do Budapešti
a v provozu je i plynovod z Rumunska.
Součástí plánu na zlepšení
ovzduší v Budapešti je zákaz stavby nových
továren na území města a jeho okolí
a přestěhování na venkov řady
dosavadních podniků, které charakterem výroby
znečišťují vzduch nebo nejsou v Budapešti
nezbytné.
Dosud se přestěhovalo 37 podniků, do r. 1970
to bude dalších 106. A ty podniky, které ve
městě zůstanou, musí do doby, než
budou převedeny na plyn nebo topný olej, dát
si podle nedávného nařízení
namontovat odlučovače popela. Výzkumníci
velmi intenzívně pracují na zařízení,
které by zbavovalo jedovatých součásti
i výfukový plyn. Nejprve se budou montovat na autobusy
a nákladní auta.
Soudružky a soudružky poslanci, bylo skutečně
nejvýš na čase, že dnes schvalujeme zákon,
který má přímý vztah k vytváření
zdravého životního prostředí
jako právní normu, v níž jsou uvedeny
i sankce. Je to také dovršení úsilí
Komunistické strany Československa, vlády
a zdravotního výboru Národního shromáždění,
jehož poslanci vyvinuli maximální úsilí
o jeho uskutečnění. Bude však třeba
zákon plně respektovat, jeho působení
kontrolovat a nedopouštět opět výjimky,
které zákonnou normu pak oslabují a oddělují
výsledky, které jsou předpokladem zdravého
života všeho lidu. Myslím, že můžeme
všichni pro schválení tohoto zákona
hlasovat u vědomí odpovědnosti, kterou máme
nejen k zdraví našeho lidu, ale také k zachování
krás naší přírody. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Mátlovi, promluví s. Korčák.
Ministr-předseda Ústřední správy
energetiky s. Korčák: Soudružky a soudruzi,
energetika patří mezi ta odvětví,
která se podílejí na znečišťování
ovzduší. Chtěl bych proto uvést několik
údajů pro objasnění příčin,
které vedly k tomu, že naše elektrárny
a teplárny vypouštějí při svém
provozu do ovzduší tuhé a plynné látky
v množství, které v některých
oblastech vyvolává značné obtíže.
Rozvoj našeho průmyslu a růst životní
úrovně našeho obyvatelstva by byly neuskutečnitelné,
kdyby energetika nebyla schopna uspokojit potřeby národního
hospodářství elektrickou energií.
Jak rychle roste spotřeba, ukazují tato čísla:
V roce 1945 bylo vyrobeno u nás 4,5 mld kW hodin, v loňském
roce už 36,5 mld kW hodin. Tedy za 21 let se spotřeba
u nás zvýšila více než osmkrát.
Ve spotřebě elektřiny na jednoho obyvatele
předstihla naše republika mnoho zemí, mezi
nimi Francii a Itálii. V minulém roce se průměrná
spotřeba elektřiny na obyvatele u nás zvýšila
na 2450 kWh a naše republika se tak ve spotřebě
elektřiny na jednoho obyvatele řadí mezi
prvních 10 států na světě.
Největší problémy, které musí
naše energetika překonávat - a schválením
zákona na ochranu ovzduší se význam
této skutečnosti dále zvýší
- vyplývají z celkové skladby a charakteru,
resp. typu našich energetických výroben.
Vodní elektrárny na výrobě elektrické
energie v naší republice se podílejí
jen 7 - 8 %. 92 - 93 % elektrické energie je vyráběno
v parních elektrárnách s využíváním
tepelné energie hnědého a v malé míře
černého uhlí. Přitom největší
podíl výroby je zajišťován méně
kalorickým hnědým uhlím o průměrné
výhřevnosti 2400-2700 kcal na kg s vysokým
obsahem síry, popela a vody. V celostátním
průměru dosahuje obsah popela v uhlí více
než 26 %.
To jsou ve srovnání s ostatními státy
velmi nepříznivé podmínky. Ve světě
je obvyklé užívat pro energetické účely
vysoce výhřevná paliva kolem 7000 kcal, ať
už tuhá, plynná či tekutá. Tím
samozřejmě je i méně odpadních
produktů. Spálíme-li v elektrárnách
kolem 30 mil. tun uhlí ročně, zůstane
na roštech a odletí do komína kolem 8 mil.
tun popelovin. Zachytit, zneškodnit a dopravit na skládky
mil. tun popelovin klade značné nároky na
technické vybavení jednotlivých elektráren
a tepláren.
Na rozdíl od některých jiných průmyslově
vyspělých států, neměli jsme
zatím možnost změnit zásadně
skladbu prvotních zdrojů pro výrobu elektrické
energie. Surovinové bohatství naší země
je omezeno v podstatě jen na černé a hnědé
uhlí. Naše hospodářské podmínky
zatím nedovolovaly, abychom se v širším
měřítku zabývali možností
přechodu na jiné palivové zdroje. V souladu
s potřebami národního hospodářství
jsme se proto zaměřovali dosud výhradně
na využívání vlastního méně
kalorického hnědého uhlí, jehož
hlavní základnu tvoří Severočeská
hnědouhelná pánev. Tato skutečnost
také vedla k tomu, že v této oblasti je soustředěna
největší část výkonů
našich elektráren. Přeprava méněkalorického
paliva na větší vzdálenosti by vedla
jen k zhoršování ekonomických výsledků
elektráren. A konečně není ani technicky
možné po našich železnicích převézt
potřebné množství uhlí na jiná
místa.
Změna strukturální skladby paliva v našich
elektrárnách bude probíhat v budoucnu jen
zvolna a bude záviset na tom, jaké si vytvoříme
možnosti pro dovoz ropy a zemního plynu, i pak bude
rozumné a výhodné, aby ropa a zemní
plyn byly využity především v jiných
resortech a v teplárnách ve městech.
Je nesporné, že budoucnost energetiky bude patřit
atomovým elektrárnám. Naše první
atomová elektrárna s výkonem 150 MW bude
uvedena do provozu v r. 1969 a druhou plánovanou atomovou
elektrárnu o výkonu asi 300 MW budeme moci uvést
do provozu asi kolem roku 1974. Možnosti využití
vodních zdrojů jsou u nás omezené.
Do r. 1980 musíme tedy počítat ještě
s výstavbou dalších elektráren využívajících
tepelné energie uhlí.
Ústřední správa energetiky má
zájem na tom, aby výroba elektrické energie
byla zajišťována takovým způsobem,
aby byly maximálně vyloučeny škodlivé
vlivy provozu našich elektráren na životním
prostředí. Při výstavbě nových
elektráren jsme využívali možností
a instalovali jsme taková zařízení,
která by tento požadavek v nejvyšší
míře splňovala.
Při celkovém posuzování vlivu energetiky
na životní prostředí musíme vidět,
že jsou ještě v provozu elektrárny staré,
které byly vybudovány v minulosti, kdy nebyly kladeny
tak přísné požadavky na čistotu
ovzduší, jak předpokládá projednávaný
návrh zákona. A tehdy ani neexistovalo takové
technicky vyřešené zařízení,
které by bylo schopno snižovat úlet popílku
na míru, kterou dnes považujeme za přípustnou
z hlediska ochrany lidského zdraví a ochrany zemědělských
kultur. Jde o elektrárny malých výkonů,
uváděné do provozu v období před
rokem 1939. Kromě jiného jsou většinou
stavebně řešeny tak, že v současné
době není ani možné uvažovat o
dodatečné instalaci moderních odlučovacích
zařízení. Jde o elektrárny, které
postupně ztrácejí na významu v rámci
energetické soustavy a jejich využívání
bude v souladu se zlepšující se situací
ve výkonové bilanci omezováno a postupně
budou z provozu vyřazovány. V této skupině
elektráren nebudeme dělat žádné
úpravy, neboť jsou již na konci své provozní
životnosti.
Druhou skupinu tvoří elektrárny postavené
v posledních letech, které jsou již vybaveny
výrobními agregáty s vysokou účinností
a které tvoří základ naší
energetické soustavy. V těchto elektrárnách
jsou již vesměs instalovány kombinované,
tj. mechanické a elektrostatické odlučovače,
schopné zachytit až 97 % pevných částic.
Všechny tyto elektrárny splňovaly při
svém uvádění do provozu podmínky,
stanovené v té době platnými hygienickými
normami. U elektráren velkých výkonů
byly všude, kde v tom jiná hlediska nebránila,
stavěny i vysoké dvousetmetrové komíny.
Věnovali jsme mnoho péče zlepšování
technické úrovně odlučovačů
popílku v těch starších elektrárnách,
s jejichž provozem v nejbližší perspektivě
dále počítáme. Na tyto rekonstrukce
bylo v období od r. 1961 do roku 1965 vynaloženo 79
mil. Kčs a v letech 1965 - 1970 uskutečníme
další úpravy za 52 mil. Kčs.
Spolehlivost provozu odlučovacích zařízení
v elektrárnách pravidelně kontrolujeme jak
my, tak i příslušná oborová ředitelství.
Ač nerad, musím přiznat, že tomu tak
v minulosti vždy nebylo. V příkazu zaměřeném
na zajišťování maximální
péče o tato zařízení jsou stanoveny
podmínky, za nichž je možno provozovat kotelní
agregáty. Je přitom stanovena zásada, že
porucha na odlučovačích je postavena na roveň
poruše na výrobním zařízení
a kotel je v takovém případě nutno
odstavit. Pracovníci elektráren, kteří
jsou přímo odpovědni za provoz a údržbu
odlučovacích zařízení, mají
v podmínkách pro získání prémií
ukazatel bezporuchového provozu odlučovačů.
Speciální měřící skupina
průběžně vyhodnocuje provozní
stav odlučovacích zařízení
a na základě jejich zjištění
jsou realizována dalším zlepšením,
jimiž bude dosaženo vyšší provozní
spolehlivosti a účinnosti odlučovačů.
Chtěl bych se ještě krátce zmínit
o tom, co připravujeme k zachycování kysličníku
siřičitého obsaženého v kouřových
plynech. Odsiřovací zařízení,
které by zajišťovalo účinné
čištění elektrárenských
exhalací, nebylo dosud technicky vyřešeno,
a proto nemohlo být v budovaných elektrárnách
instalováno a u nás neexistuje ani žádný
výrobce takového zařízení.
Ani v zahraničí nejsou dosud velké zkušenosti
s odsiřováním kouřových plynů
a konstrukce, sloužící k tomuto účelu
mají vlastně jen provozní charakter. Potvrzuje
to skutečnost, že např. firma Lurgi, NSR považuje
za možné zajistit odsiřování
pro výkon asi 1,5 MW, anglická firma Simon-Carves
pro výkon zhruba 110 MW. My však potřebujeme
odsiřování u elektráren o výkonu
800 MW. Komplexní dodávku takového zařízení
je ochotna převzít jedině japonská
firma Mitsubishi, která zatím odsiřování
tohoto rozsahu nikde nerealizovala. Vlastní československý
výzkum je teprve v začátcích a nedá
se předpokládat, že realizaci našich vlastních
zařízení bude možno uskutečnit
před rokem 1975.
Jde tedy nejen o zařízení dosud ne zcela
provozně pro velké elektrárenské výkony
ověřené, ale o zařízení
velmi nákladná. Jestliže vlastní investiční
náklady na výstavbu elektrárny Tušimice
II jsou vyjádřeny hodnotou 2140 mil. Kčs,
pořizovací náklady na odsiřovací
zařízení této elektrárny dosáhnou
výše 540 mil. Kčs. Jde tedy ve skutečnosti
o zvýšení investičních nákladů
o plnou čtvrtinu.
Otázkou péče o čistotu ovzduší
se několikrát zabývala vláda a uložila
Ústřední správě energetiky
dovézt odsiřovací zařízení
a vyzkoušet je v průběhu roku 1969 u jednoho
110 MW bloku v elektrárně Tušimice I a v elektrárně
Prunéřov. Na splnění tohoto úkolu
pracujeme.
Plně souhlasíme s nutností omezit množství
škodlivých exhalací, zvláště
popílku, kysličníku siřičitého
a dalších plynů, které jsou našimi
průmyslovými závody vypouštěny
do ovzduší. Je nemyslitelné, aby další
rozvoj našeho průmyslu byl uskutečňován
na úkor zdraví obyvatelstva a ke škodě
naší krásné země.