Bylo by možno dlouze na tomto místě vypočítávat
negativní vlivy znečištěného
ovzduší, ať již přímo na lidský
organismus, či na vegetaci apod. Je jistě značný
počet hektarů na území naší
republiky, na něž ročně padají
tuny popílku nebo jsou znehodnocovány různými
exhalacemi. Jen vyčíslitelné ztráty
činí 250 mil. Kčs na hrubé zemědělské
produkci ročně. Dalo by se jistě vypočítat,
jaké ztráty jsou na zemědělské
půdě, jsem však přesvědčen,
že ani poctivě a pečlivě prováděné
rozbory nejsou s to vyhodnotit všechny škody, které
se projevují přímo na zemědělské
výrobě a hlavně nejsou s to postihnout škody
dlouhodobých vlivů exhalace na postupující
degeneraci v hospodářství užitečné
vegetace, poklesu užitkovosti zvířat a tím
i maření práce zemědělců.
Mohu potvrdit, že návrh zákona byl v široké
zemědělské veřejnosti přijat
s uspokojením a věřím, že schválený
zákon bude přijat velmi kladně všemi
občany.
Zvláštností tohoto návrhu zákona
je skutečnost, že již při jeho vzniku
se předpokládá v poměrně brzké
době zánik jeho platnosti. Domnívám
se, že bude nutno jej nahradit komplexním zákonem
na ochranu přírody. Přesto však celkový
výnos poplatků zejména v příštích
letech bude činit úctyhodnou sumu, i když tato
částka zdaleka nepostačí ke krytí
škod exhalacemi vzniklých. Bude nanejvýš
správné, když získané prostředky
na základě tohoto zákona půjdou tam,
kam patří, tedy na obnovu životního
prostředí, obnovení vymírajících
lesů a na asanaci postižené zemědělské
výroby.
Návrh zákona počítá v §
11 s tímto rozdělením výnosu a pokut:
mezi národní výbory a ministerstvo lesního
a vodního hospodářství. Nikde se však
neuvádí nezadatelné právo na podíl
pro zemědělství, ba ani národnímu
výboru se neukládá povinnost použít
části těchto prostředků k likvidaci
škod na zemědělském úseku.
Vím, že mi může být namítáno,
že zemědělské závody mají
právo uplatňovat náhradu škody na základě
vládní vyhlášky č. 40 z roku
1963 uvedené ve Sbírce zákonů. Jak
jsem již však dříve uvedl, je velmi obtížné
škodu vyčíslit u každého druhu
zemědělské výroby, i když zde
škody nesporně jsou. Proto je tato možnost zemědělskými
závody velmi málo využívána.
Nemám zde zdaleka na mysli poskytování přímých
finančních prostředků zemědělským
závodům, je celá řada jiných
možností, např. investiční činnost
prospěšná pro intenzifikaci zemědělství
v obvodu národního výboru. Přitom
může jít o investiční činnost
prospěšnou jak zemědělství, tak
národnímu výboru samotnému - podíl
na budování sociálních a kulturních
zařízení, zemědělské
bytové výstavby; tedy investice nutné pro
řešení problému pracovních sil
nebo podíl na závlahovém nebo jiném
intenzifikačním zařízení.
Z těchto důvodů, po zkušenostech ze
svého volebního obvodu a konzultací se členy
zemědělského výboru Národního
shromáždění doporučuji, aby vládní
návrh zákona o opatřeních proti znečišťování
ovzduší byl v § 11 doplněn odst. 3 tohoto
znění:
"Národní výbor, v jehož obvodu
je postižená zemědělská výroba
následky znečišťování ovzduší,
je povinen použít části výnosu
poplatků, pokut a penále na likvidaci a předcházení
škodlivých následků znečišťování
ovzduší v těchto zemědělských
závodech. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Lacinovi a nyní promluví posl. Hladký.
Posl. Hladký: Vážené súdružky
a súdruhovia, národné výbory v súvislosti
s pôsobením novej sústavy riadenia sa v súčasnom
období stávajú ochrancom celospoločenských
záujmov, záujmov svojich obyvateľov pred úzkymi
skupinovými záujmami organizácií a
závodov. Ďalej sa národné výbory
stávajú zodpovedné svojmu obyvateľstvu
za životné prostredie v meste či v obci. Obe
tieto úlohy by národné výbory nemohli
dobre plniť bez zákona, ktorý dnes prerokúvame.
Nový zákon je teda nutným a logickým
dôsledkom opatrení na rozšírenie právomocí
národných výborov, najmä vo vzťahu
k oblastne riadeným podnikom. Lenže toto doplnenie
okruhu legislatívnych opatrení pre národné
výbory nie je hlavným dôvodom, prečo
národné výbory tak netrpezlivo očakávajú
tento zákon. Hlavný dôvod je ten, že
čistota ovzdušia v našich mestách i na
vidieku sa dokázateľne stále zhoršuje.
Hygienici volajú na poplach a vyzývajú k
radikálnemu opatreniu. Sťažujú si obyvatelia
a kritizujú predovšetkým národné
výbory. Negatívne dôsledky civilizačných
tendencií, ako je znečisťovanie vody, narastanie
hlučnosti a znečisťovanie ovzdušia povedie
k tomu, že za niekoľko desaťročí
také hodnoty, ako je čistota vody, čistý
vzduch a nerušené ticho, ktoré sme dostávali
zadarmo, budú stále vzácnejšie a jednotlivec
aj spoločnosť bude za ich získanie platiť
moc, ak nepodnikneme včas kroky na ich ochranu.
Stav ovzdušia v našich mestách a priemyslových
aglomeráciách je alarmujúci. Údaje,
ktoré tu boli povedané, tento stav jasne dokumentujú.
Bolo tu zdôraznené, aké ekonomické
škody vznikajú exhalátmi. Chcel by som k tomu
dodať, že v poľnohospodárskej výrobe,
s ktorou máme dosť problémov, predstavuje poškodenie
exhalátmi na základe zrovnávacieho porovnania
odhadom v rastlinnej výrobe 250 mil. Kčs a lesnej
výrobe 195 mil. Kčs ročne.
U nás v Bratislave vinohradnícke družstvá,
ktoré ležia v blízkosti chemických závodov,
odhadli škody spôsobené exhalátmi na
2 mil. Kčs ročne, pričom na celom území
mesta, v blízkom okolí sa škody v poľnohospodárstve
z titulu exhalácií odhadujú na 8 mil. Kčs
ročne. Desaťtisíce korún ročne
stráca mestský národný výbor
znížením nájomného u bytov, ktoré
ležia pod spádom popolčeka z teplárne.
Škody na zdraví ľudí možno obťažnejšie
vyčísliť než škody na rastlinách.
Vieme však, že vysoký výskyt chorôb
horných ciest dýchacích a s tým súvisiaca
absencia pracovníkov v Bratislave a iných veľkých
mestách je spôsobená práve znečisteným
ovzduším. Nedávno sa v našej televízii
objavila poznámka, že obyvatelia veľkých
miest sa denne nadýchajú toľko škodlivých
látok, že sa účinkom vyrovnajú
150 vyfajčeným cigaretám.
Ekonomický dopad podľa predloženého zákona
na znečisťovateľov ovzdušia sa nevyrovná
škodám, ktoré spôsobujú. Tak napr.
v Bratislave naši hygienici vyčíslili, že
základ poplatku od CHZJD, teda od chemických závodov,
ktoré sú hlavnými znečisťovateľmi
Bratislavy, bude činiť podľa nového zákona
433 000 Kčs a od energetických závodov za
popolček to bude činiť 990 000 Kčs,
teda dohromady menej ako sú straty na produkcii našich
vinohradníkov. Tu by som mal poznámku k vystúpeniu
s. Lacinu a k jeho návrhu doplňovaciemu, že
národné výbory by asi sotva stačili
z toho čo vyberú podieľať sa na škodách
na poľnohospodárskej produkcii.
Porovnanie strát a poplatkov na území jedného
mesta uvádzam preto, aby sme si utvorili obraz o praktickom
dopade zákona, ktorý prijímame. Z tohto porovnania
je vidieť, že zákon a z neho vyplývajúce
poplatky hospodársky nijak zvlášť neohrozia
naše závody a ani nepovedú k neprimeraným,
nezaslúženým ziskom do pokladničiek
miest, ktoré trpia exhalátmi. Veď uvedená
čiastka predstavuje v Bratislave niečo okolo 1 %
z celkového rozpočtu.
Dovoľte mi ešte dotknúť sa niektorých
častí navrhovaného zákona, najmä
tých, ktoré treba obzvlášť privítať,
ako aj tých, ktoré nás nemôžu
plne uspokojiť.
Národné výbory privítajú najmä
dve ustanovenia zákona, predovšetkým, že
platením poplatkov a pokút nesmie byť ovplyvnená
cena výrobkov a služieb, teda že poplatky pôjdu
na úkor hrubého dôchodku podniku. Ďalším
prínosom je ustanovenie, že poplatky zo 60 % a poplatky
celé sú neplánovaným príjmom
NV, ktoré s nimi plne disponujú. Tieto dve opatrenia
sú významné pre účinnosť
poplatkov a pokút. Máme ešte v pamäti
nedávnu prax, kedy obe strany, závody i národné
výbory, neboli materiálne priamo vedené k
plneniu svojich povinností pri ochrane ovzdušia. Zákroky
národných výborov boli pri starej sústave
neúčinné, pretože pokuty boli v konečnom
dôsledku platené zo štátneho rozpočtu
a odvádzané naspäť do štátneho
rozpočtu. Národné výbory mali dosť
práce s vymáhaním pokút, ale nemohli
ich použiť na zmiernenie škôd spôsobených
znečisťovaním ovzdušia.
A teraz k otázkam, ktoré nás ešte neuspokojujú.
Nemienim tu navrhovať doplnky k pripravovanému návrhu
zákona, pretože sme si vo výboroch vysvetlili,
ktoré ďalšie opatrenia okrem zákona budú
prijaté. Napriek tomu si myslím, že treba i
tu v pléne hovoriť o nedoriešených otázkach
presahujúcich rámec tohto zákona, aby nevznikla
ilúzia, že zákon plne vyrieši ochranu
ovzdušia.
Predovšetkým je pravda, že zákon je len
jednou formou, a to právna forma ochrany ovzdušia.
Obyvatelia našich miest nebudú spokojní, keď
budeme desaťročia vyberať poplatky a pokuty a
nič sa nezmení v čistote ovzdušia z
dôvodu, ktorý tak často slýchavame:
že nie sú kapacity na výrobu zachycovacích
zariadení, je veľká poruchovosť, nie sú
náhradné súčiastky na údržbu
a opravu a pod. S tým úzko súvisí
i technický rozvoj tejto základne. V predkladanom
zákone dokonca odpúšťame platenie tým
znečisťovateľom, exhaláty ktorých
nevieme technicky zachytiť. Tí pochopiteľne budú
radi, že technický rozvoj nepostúpil tak ďaleko,
a na jeho zaostávaní ušetria niekoľko
miliónov korún. Neverím ani, že by sami
vyvinuli nejaké veľké úsilie na vynaloženie
takýchto zariadení. Preto musí Štátna
komisia pre techniku prevziať úlohu iniciátora
nielen pri zabezpečovaní výroby týchto
zariadení, ale i pri ich technickom rozvoji.
Chcel by som sa ešte zmieniť o splodinách z motorových
vozidiel. Táto forma znečisťovania s rozvojom
motorizmu nadobudne vysoký podiel celkových exhalátov.
Isteže nemožno v jednom zákone doriešiť
všetky otázky. Tým viac však musíme
z tohto miesta zaviazať Ministerstvo ťažkého
priemyslu, Štátnu komisiu pre techniku a Štátnu
technickú inšpekciu, aby vyvinuli alebo zakúpili
pre motorové vozidlá u nás vyrábané
najvhodnejšie konštrukčné a patentované
riešenie na zachycovanie výfukových plynov,
ako o tom hovorili aj zástupcovia pri rokovaní vo
výboroch. V prípade, že v dohľadnom čase
nebudú doriešené otázky zneškodňovania
motorových exhalátov, bude potrebné prijať
podobné zákonné opatrenie, aké prijímame
dnes smerom k závodom a tiež smerom k výrobcom
motorov.
Súdružky a súdruhovia, zákon o opatrení
proti znečisťovaniu ovzdušia sa stane dobrým
pomocníkom národných výborov pri ochrane
životného. prostredia. Ekonomicky a materiálne
usmerňuje národné výbory a závody
v plnení ich povinností, pričom rešpektuje
súčasné podmienky a možnosti. Som presvedčený,
že pri správnom prevádzaní bude tento
zákon účinný. Hlasovaním za
tento zákon vykonáme dobrú službu našim
obyvateľom, ktorí žijú a pracujú
v prostredí znečisteného ovzdušia. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Hladkému. Promluví soudruh Borůvka.
Posl. Borůvka: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, právě projednávaný
zákon je součástí nových opatření
v řízení národního hospodářství.
Já úmyslně používám slovo
nových, protože v minulosti, snad ještě
před rokem, bychom si nemohli dovolit tento zákon
schválit. Je potřebí při jeho projednávání
se podívat až na samou podstatu věci, že
totiž zákon a jeho umožnění v praxi
bude teprve tehdy, až bude vyvolána iniciativa ředitelů
technologů a jiných pracovníků v průmyslových
závodech, protože bychom jim křivdili, kdybychom
jim vyčítali, že dříve byli celkem
lhostejní k zaprášenému ovzduší.
To není pravda. Jsou to lidé inteligentní,
studovaní, žijí v Ostravě a všude
jinde a přiznejme si, že strnulá plánovací
metodika jim nedovolovala něco podobného udělat.
A já se proto domnívám, že zákon
je velkým nástrojem k rozvalení oněch
hradeb, které svazují iniciativu podniků,
ať průmyslových nebo zemědělských.
To je jedna stránka věci.
Ovšem pravda je, že zákon a nařízení,
jsou pouze nástroji. A já jenom bych řekl,
proč tento úvod zde předesílám.
Jde totiž o to, že vytrhnout ze souvislosti celého
komplexu problémů je povinnost podniků a
uložit jim ji zákonem, je předem odsouzeno
k nezdaru. A mám za to, že jsme poslanci, jsme ze
všech odvětví a hlavně z výroby
a musíme domýšlet "koncovky" každého
zákona. A proto se pokusím o tu jednu, kterou považuji
za jednu z rozhodujících a hlavních, aby
zákon mohl být realizován.
Přiznejme si, že je pro podniky jednodušší
a lacinější mít popílek ve vzduchu,
sulfitové louhy a fenoly ve vodě, která je
někam odnese, hlavně když to bylo za vraty
závodu, za plotem, ať se o to stará někdo
jiný. Jenže víme, že organizovaná
společnost touto cestou jít nemůže a
to je smysl tohoto zákona. A mám na mysli konec,
"koncovku" zákona. Je to složitější.
Lehčí bylo mít popílek ve vzduchu,
on někam spadne, hůře je, kdo ho bude mít
na kupě, až ho zachytí u komína. To
je horší. Stejně je horši mít sulfitové
louhy na kupě a fenoly pohromadě a co s tím?
To staré nerudovské "kam s ním"?
A proto myslím, že je potřebí domýšlet,
i když to v zákoně není a postupovat
podle zásady "konec dobrý, všecko dobré",
konec všechno vyřeší.
A kdo stojí tedy na konci tohoto zákona? Co s tím?
A zde se musíme zamyslet, že z obtíží
udělat prospěšnou věc pro společnost
je zájmem celé společnosti a že zachycené
nečistoty nesmějí být obtížným
balastem, ale musí být, prosím vás,
ve vědeckotechnické revoluci surovinou, a to bychom
si už měli my všichni uvědomit. Pro nás
nemůže být přece nic odpadem, co zbude
tím, že nám to překáží
a strčíme to raději sousedovi za plot. Musí
to být surovinou pro zpracování a další
užitek a zde jde o to, aby ovšem náklady na zpracování
- a to je zase ten problém současné ekonomiky
- nebyly počítány z okamžitého
pohledu, protože v tom okamžiku nechce nikdo nečistoty
zpracovávat, nehledě k tomu, že je to protivná
práce hrabat se v nečistotě. Je potřebí
se podívat na ekonomický dopad, co to přinese
společnosti.
A tady teď chvilku, ještě mi věnujte pozornost,
přestanu hovořit o zákoně a začnu
hovořit o tom, co nás v zemědělství
trápí a hned se potom k tomu, k té "koncovce"
vrátím. S. posl. Štáfek předevčírem
k osnově zákona o kontrole mluvil o tom, že
nám naše výnosy v zemědělství
neodpovídají vlastním nákladům
a že čím více vkládáme
průmyslových hnojiv, tím stoupají
vlastní náklady, ale hektarové výnosy
stagnují. Já to doložím jen několika
čísly z celého Východočeského
kraje. To už je vážná věc. Vezmeme-li
rok 1962 za 100, pak sklizeň obilovin byla v roce 1966
91 %. Ale vezmeme-li v roce 1962 spotřebu průmyslových
hnojiv na hektar v čistých živinách,
bylo to 84 kg a v roce 1966 144 kg, ale hektarové výnosy
o 10 % nižší. Stejně tak je tomu v okrese
Náchod a stejně tak je tomu i v našem družstvu.
Ptáme se tedy, co je toho příčinou,
ale výzkumné ústavy odpověď nedávají,
je-li to udusáním půdy, je-li to počasí,
je-li to biologický proces. To je totiž světový
problém. Vidíme, že intenzita výroby
není jen tak nějaká maličkost. Já
nevím, čí je to vina, ale pravda je, že
pokud jde třeba o Výzkumný ústav rostlinné
výroby, tak ne jednotliví lidé, ale obecně
celý systém spí jak šípková
Růženka a je jen třeba mu říci,
ať tedy jde k šípku, jestliže se o tyto
věci nezajímá. My přece víme,
praxe ví bezpečně, že je to humus v
půdě.
A konečně aspoň my jsme s tím začali
za velkého porozumění soudruha ministra Vlasáka
ze Státní komise pro techniku, za velké podpory
i soudruha Krejčího, ministra těžkého
průmyslu, soudruha Korčáka z Ústřední
správy energetiky a soudruha Smrkovského z lesního
a vodního hospodářství, jen za malého
zájmu a celkem spíš jako vyčítavého
postoje - co pořád chlapi dělají,
že nás trápí - ministerstva zemědělství.
My jsme s tím tedy měli velké trápení.
Já o tom budu hovořit pořád, pokud
se s tou byrokratickou mašinou nezatřese a pokud nespadne
do kompostu, aby z ní aspoň něco bylo. (Veselost.)
Je to opět JZD a jeden státní statek a dostali
jsme na to dokonce, znovu opakuji, výzkumné číslo,
takže my jsme výzkumníci. A teď vypukl
křik, jak to, že oni jsou výzkumníci,
vždyť už dávno jsou tady a jsou výzkumníci.
A to je dobře. Najednou spustili křik z obavy o
existenci. A my si tady říkáme: My budeme
také dělat výzkum.
Já jen tady v souvislosti s tímto zákonem
chci upozornit v nových vztazích na vážnou
věc, na strašně vážnou věc,
proč se nám bojí dát výzkum.
Je zajímavé, že ti, kteří málo
pro výrobu dělají, se potom strašně
starají o to, aby někdo republiku neošidil.
Málo platné, já vím, řízení
být musí, tak hloupí přece nejsme,
ale ne byrokracie. To je rozdíl. A my potom říkáme:
Jestliže do toho moc mluvíte a nic neděláte,
aspoň, prosíme vás, nepřekážejte,
když už tu z nějaké boží vůle
musíte být. Já si z toho nedělám
legraci, nás to trápí. Já použiji
100 - 150 let starého výroku Havlíčkova,
jen ho jedním slovíčkem změním
a uvidíte, jak jde na tělo byrokratům, když
říká: "Jedno není dvoje. Každý
dělá svoje, pane můj. Družstevník
pšenici z hnoje a ti z pšenice hnůj."
Já to říkám z těch důvodů,
že nastal čas, kdy kritizovat už není
a nesmí být populární. Jestliže
chci kritizovat, pak zejména my poslanci musíme
přicházet s konkrétními návrhy
co dělat. Pak si mohu dovolit kritizovat, jinak ne. Jestliže
jen poukazujeme na to, co je špatné, to se potom dostáváme
do tábora těch věčných fňukalů
a rýpalů, kteří nic pozitivního
nepřinášejí, protože už v
současné době ekonomika sama kritizuje naše
konání právě proto, že jsme nepoužili
nový způsob řízení národního
hospodářství.
Já se teď vrátím k tomu, co jsme tedy
udělali. My se hlásíme k tomu, že zpracujeme
tyto odpady a že z nich uděláme potřebný
humus pro úrodnost půdy, že těch odpadů
využijeme. To bude ta koncovka. Ovšem, prosím
vás, sami to neuděláme. Přece nejde
o to, chceš-li dělat odpady, dělej je, to můžeš,
hrab se v hnoji a já se na tebe budu dívat, jak
ti to jde, a když ti něco nepůjde tak tě
potom budu kritizovat. To nejde. Z výzkumného ústavu
musí sebrat mikroskopy pod paží a přijít
k nám, výzkum musí dělat to, co my
potřebujeme. To je nejvážnější
věc. (Potlesk.) Ale víte, do čeho
se oni pletou. Oni říkají: "Takhle to
budeš dělat, tadyhle tu kolej nedáš."
Ale my zase říkáme výzkumníkům:
"Povězte nám, co tam ty bakterie dělají,
jaký biologický proces tam probíhá,
od toho jste tu, od toho jste studovaní." A to už
je horší, to už jako ne. Pořád
říkat, dej ty peníze a přijď
si ke mně o něco říci, to ne. Já
mohu hlídat státní peníze a podat
zprávu.