Dovolte mi proto, abych z tohoto místa poděkovala
naší komunistické straně, že již
v usneseních XIII. sjezdu v červnu m. r. byl vytyčen
úkol, cituji: "omezovat negativní vlivy na
životní prostředí, zejména znehodnocování
půdního povrchu, ovzduší a vody; zainteresovat
na ochraně přírody a vytváření
příznivého životního prostředí
spolu s národními výbory, odbory i podniky,
které ponesou morální a hmotnou odpovědnost
za jeho narušování."
Potud citace. Dále bych chtěla poděkovat
vládě, která neprodleně plnila toto
stranické usnesení a pověřila Státní
komisi pro techniku vypracováním návrhu zákona,
který by zaručoval účinnou ochranu
čistoty ovzduší místo dosavadních
roztříštěných, a tudíž
ve své podstatě neúčinných
vyhlášek, usnesení atd.
Dnešním jednáním o předloženém
vládním návrhu zákona je tedy díky
porozumění a péči naší
strany a vlády úspěšně zakončena
první etapa a dovršeno úsilí našich
občanů a poslanců po účinných
opatřeních na ochranu čistoty ovzduší.
Soudružky a soudruzi, nebudu ve své zpravodajské
zprávě rozvádět podrobně zdravotnické
aspekty, proč bylo nutno přistoupit k řešení
a zastavení znečišťování
ovzduší. Tyto důvody jsme již slyšeli
v mnoha vystoupeních poslanců při projednávání
zákona o péči o zdraví lidu a i já
sama jsem o nich obsáhle hovořila v plénu
NS loni v březnu při projednávání
zákona o péči o zdraví lidu. Není
týdne, abychom o škodlivých účincích
znečišťování ovzduší
nečetli v denním tisku, neslyšeli v rozhlase
a neviděli v televizi. Cituji několik titulků
jen z Rudého práva za poslední měsíce,
například: "Černé stíny
životního prostředí" (RP 22. 2.
1967); "Znečištěné ovzduší
hubí zemědělství" (RP 17. 1.
1967); "Exhalace - velký nepřítel krušnohorských
lesů" (RP 20. 11. 1966); "Zamořené
ovzduší způsobuje předčasné
stárnutí" (RP 7. 9. 1966) atd. a mohla bych
pokračovat hodinu, kdybych probrala veškerý
náš tisk za poslední dobu.
Bylo by toho velmi mnoho a trvalo by to příliš
dlouho, kdybych vám měla vypočítávat
škodlivé následky a účinky všech
zplodin, které jsou součástí prašných
exhalací, mezi nimiž nechybí ani arzén,
berylium, rtuť, olovo, a to v míře přesahující
na některých místech přípustnou
dovolenou míru, tedy látky vysoce toxické
a mnohé z nich i prokazatelně rakovinotvorné.
Toto není jen problém náš, ale problém
všech civilizovaných zemí, a já jsem
přesvědčena, že naši rozhodující
činitelé byli a jsou informováni o škodlivosti
těchto účinků na lidské zdraví
a přírodu z povolaných úst vědců,
kteří se těmito problémy zabývají.
Jak došlo k tomu, soudružky a soudruzi, že nám
tato otázka narostla až do dnešních rozměrů?
Pokud průmyslová výroba nepřesahovala
určitou míru, příroda si sama pomohla
a stačila regenerovat čistotu ovzduší.
Teprve prudkým vzrůstem průmyslové
výroby se stala otázka čistoty ovzduší
naléhavou. V minulých letech byla však veškerá
pozornost našeho národního hospodářství
upřena k rozvoji a zvyšování výroby
za každou cenu, jak o tom hovořil i soudruh ministr
dr. Vlasák. Pod tímto zorným úhlem
zůstalo v pozadí řešení narůstajícího
znečišťování ovzduší
v oblastech s vysokou koncentrací průmyslu. Marně
léta poukazovaly jak zdravotní výbor NS,
tak i ostatní výbory a zdravotnické orgány
v krajích a městech na důsledky znečišťování,
které se projevují na zdraví lidu, na vegetaci,
na zvířatech a vůbec na celém životním
prostředí. Současný stav je ten, že
v mnoha krajích se problém znečišťování
ovzduší stal problémem č. 1, o kterém
musela jednat též všechna zasedání
rad ONV v těchto ohrožených krajích;
tím se stalo, že se tímto problémem
začínaly zabývat intenzívně
nejen zdravotnické, ale také hospodářské
orgány a vláda - a sám předseda vlády
s. Lenárt se zúčastnil osobně některých
těchto jednání v krajích. Jsme si
vědomi toho, že pro vládu nebylo lehké
najít společného jmenovatele mezi snahami
sféry výrobní a snahami volajícími
po čistotě ovzduší. Po zvážení
všech plus, to je zájmů výroby, a mínus,
to je to, co tato výroba okolo ničí, se stal
nakonec tímto společným jmenovatelem předložený
návrh zákona.
Tolik k historii předkládaného návrhu
zákona.
A nyní mi dovolte, soudružky a soudruzi, abych přešla
ke zdůvodnění navrhovaných změn
k předloženému znění návrhu
zákona, jež jsou součástí společné
zprávy těch výborů, jimž byl
návrh přikázán k projednání.
Byly to výbory ústavněprávní,
výbor NS pro národní výbory, průmyslový,
investiční a zdravotní. Nebudu se zabývat
všemi připomínkami výborů, jichž
bylo velké množství, protože řada
připomínek výborů, tak jak jsou uvedeny
ve společné zprávě, byla navrhována
v zájmu lepší srozumitelnosti, a jsou tudíž
jasné. Zdůvodním jen ty nejpodstatnější
a současně i vysvětlím, proč
některé připomínky nemohly být
po pečlivém zvážení zařazeny
do společné zprávy.
Z popudu ústavněprávního a zdravotního
výboru a se souhlasem dalších výborů
se navrhuje ve společné zprávě pozměnit
název zákona, a to místo "zákon
o některých opatřeních k ochraně
ovzduší", nazvat jej "zákon o opatřeních
proti znečišťování ovzduší".
Změna je navrhována z těch důvodů,
že jde o sankční předpis (poplatky a
pokuty), zaměřené proti znečišťování;
nový název také vylučuje určitý
širší - zdravotnický - pohled, k němuž
slova "ochrana ovzduší" nepochybně
vedou, a který pak v zákoně aplikován
není. Ochrana ovzduší patří především
do působnosti ministerstva zdravotnictví a zdravotních
orgánů, které jej chrání v
rámci péče o zdravé životní
prostředí.
Z iniciativy ústavněprávního výboru
a výboru NS pro NV se navrhuje ve společné
zprávě zpřesnit formulaci ustanovení
§ 2 odst. 3 písm. c) z toho důvodu, aby se
v budoucnu zabránilo rozporům a pochybnostem při
aplikaci tohoto ustanovení, k nimž by se při
původně navrhovaném znění v
praxi bezpochyby docházelo; proto oba výbory navrhly
nahradit nekonkrétní pojem "činnost
směřující ke snížení"
novou dikcí, která sleduje účel zákona,
tj. "snížit znečištění
na přípustnou míru".
Na návrh ústavněprávního a
zdravotního výboru se navrhuje nové znění
ustanovení § 3 odst. 1, které směřuje
k tomu, aby bylo v zákonu přesně vyjádřeno,
že poplatkem budou postihovány zdroje stacionární
a ty zdroje, kde znečišťování ovzduší
jde měřením zjistit. Bohužel nebude
možno podle tohoto zákona postihnout exhalace na nádražích
a volné trati, protože se nedá přesně
zjistit, kolik paliva bylo spotřebováno; stejně
tak nebude možno, postihnout podle tohoto zákona exhalace
při provozu motorových vozidel. Protože jak
exhalace způsobené při provozu na nádražích,
tak i tzv. smog z provozu motorových vozidel se stávají
velkým problémem, který tímto zákonem
není prozatím řešen, vrátím
se k této otázce ještě v závěru.
Výbor NS pro národní výbory navrhoval
doplnění ustanovení § 7 v tom smyslu,
že pokuty jsou ukládány na základě
podnětů orgánů hygienické služby,
Státní technické inspekce anebo na základě
vlastního zjištění.
Tato připomínka nebyla zařazena do společné
zprávy z tohoto důvodu, protože pak by muselo
být v zákoně jmenovitě uvedeno, kdo
všechno může dávat podněty k ukládání
pokut - a to mohou být jak občané, tak i
prokurátor, hygienická služba, národní
výbory všech stupňů, soud, veřejná
bezpečnost, JZD i hospodářské organizace
atd.
Po zevrubné diskusi a z iniciativy všech výborů
byla navržena úprava doplnit § 9 následující
větou, která bude tvořit odst. 1: "Placením
poplatků a pokut nesmí být ovlivňována
cena výrobků a služeb."
Doplnění § 9 tímto ustanovením
doporučovaly tedy všechny výbory. V podstatě
jde o přesnější vyjádření
myšlenky obsažené již ve vládním
návrhu, a to v důvodové zprávě.
Důvodová zpráva počítá
s tím, že poplatky a pokuty budou placeny z hrubého
důchodu. Tato vazba na hrubý důchod by však
sama nestačila k tomu, aby placením pokut a poplatků
nebyly ovlivňovány ceny.
Proto - především z hlediska životní
úrovně obyvatel - trvaly všechny výbory
na tom, že konkrétní ustanovení o vyloučení
vlivu poplatků a pokut na ceny musí být řečeno
přímo v zákoně a pokládají
toto doplnění za zásadní věc.
Všechny výbory dále požadovaly, aby v
ustanovení § 11 odst. 1 a 2 byly zakotveny přesné
částky výnosu poplatků přímo
v zákoně, což je plně v souladu s důvodovou
zprávou. Z podnětu výboru NS pro NV bylo
nové znění odstavce 1 ještě zpřesněno
a doplněno v tom smyslu, že jde o neplánované
příjmy místních a městských
národních výborů, jejichž obvod
je postižen škodlivými následky znečišťování
ovzduší.
V některých výborech byla diskuse o tom,
zda má být v návrhu zákona ponecháno
slovo "neplánované" příjmy,
či zda tam má být uvedeno, že tyto příjmy
jsou účelově vázány. Poté
však bylo dosaženo dohody, že vázat je účelově
by nebylo v souladu s připravovaným návrhem
zákona o NV a že slovo "neplánované"
již samo vyjadřuje, že těchto příjmů
bude NV vždy využívat ve prospěch občanů
svého obvodu.
Z iniciativy zdravotního výboru je navrženo
nové znění ustanovení § 12 odst.
d).
Nový text sleduje cíl, který ministerstvo
lesního a vodního hospodářství
na tomto úseku má, který však nebyl
v zákoně vyjádřen, tj. zabezpečovat
vědeckotechnický výzkum v oblasti čistoty
ovzduší a sledovat v celosvětovém měřítku
rozvoj technických zařízení proti
znečišťování ovzduší.
To znamená zodpovědnost za rozvoj výzkumu
v této oblasti a dále za to, aby se celosvětově
dosažené technické poznatky aplikovaly i u
nás, ať již formou nákupu licencí
či jinak.
Z iniciativy ústavněprávního, zdravotního
výboru a výboru NS pro národní výbory
je navrhováno doplnění ustanovení
§ 13 odst. 2 v tom smyslu, že Státní technická
inspekce má organizacím především
pomáhat v řešení technických
anebo obdobných opatření, a v odst. 3 je
navrhována změna, která má zakotvit
povinnost orgánů nově zřizované
Státní technické inspekce spolupracovat s
orgány zdravotnickými, kterým je podle zákona
č. 20/66 Sb. uložena péče o životní
prostředí, a tedy i ochranu ovzduší.
Navrhovanými změnami jsou přesněji
konkretizovány úkoly Státní technické
inspekce.
V § 16, který obsahuje zmocnění pro
vládu, navrhoval zdravotní výbor toto zmocnění
vůbec vypustit, protože se domníval, že
změnu ustanovení o přípustné
míře znečišťování
ovzduší podle § 1 a o výši přirážky
podle § 2 by mělo provést vždy jen Národní
shromáždění. Nakonec je doporučováno
kompromisní řešení tak, jak je uvedeno
ve společné zprávě a ponechává
se zmocnění pro vládu, že může
měnit přípustnou míru znečištění
ovzduší uvedenou v příloze tohoto zákona.
Věříme však, že vláda bude
mít tendenci přípustné míry
snižovat, protože je k tomu zavázána ustanoveními
zákona č. 20/1966 Sb. o péči o zdraví
lidu.
V ustanovení § 19 se navrhuje stanovit účinnost
zákona od 1. května 1967, aby byla zachována
potřebná legisvakance. Z iniciativy průmyslového
a investičního výboru NS se navrhuje upravit
a doplnit přílohu A, C, D, E tak, jak je navrhováno
ve společné zprávě; zejména
doplnění přílohy A pokládám
za velmi důležité. V nové doplňující
poznámce je totiž vyřešena velice důležitá
otázka počítání poplatků
při vyšším počtu komínů
na určitém území, která by
v praxi mohla působit značné potíže.
Ostatní doplnění se týkají
zpřesnění výpočtu poplatků
a pokut.
Samozřejmě všude tam, kde je uvedena "Ústřední
správa vodního hospodářství",
bude v novém zákoně nahrazena "ministerstvem
lesního a vodního hospodářství".
Jak jsem již vpředu uvedla, ostatní návrhy
na změny, uvedené ve společné zprávě,
jsou celkem jasné a jsou navrhovány jednotlivými
výbory v zájmu lepší srozumitelnosti.
Potud ke společné zprávě výborů
NS.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
ráda bych se vrátila k některým problémům,
o nichž jsem se již zmínila.
Chtěla bych znovu zdůraznit, že zákon,
o němž právě jednáme, je prvním
významným krokem k ozdravění našeho
životního prostředí, k ochraně
čistoty ovzduší.
Nejsou nám neznáma opatření jiných
průmyslových zemí, ať jsou to již
zákony nebo usnesení vlády, nařízení
a podobná opatření zamezující
znečišťování ovzduší;
při srovnávání účinnosti
těchto zahraničních norem však vysvítá,
že náš návrh zákona, který
je dnes předkládán Národnímu
shromáždění, je propracován mnohem
důkladněji, je důslednější
a má celostátní působnost.
Je však třeba ještě si uvědomit
dvě věci: jednak, že tímto naše
úsilí pro ozdravění životního
prostředí nesmí končit, protože
na tomto úseku je ještě mnoho rušivých
elementů, ať už je to hluk, znečišťování
vod, radioaktivní látky atd. - a za druhé,
i na úseku čistoty ovzduší stojíme
tímto pouze na počátku, protože předloženým
návrhem jsou zásadně řešeny jen
pevné exhalace ze zdrojů stacionárních.
Zbývá nám tedy do budoucna vyřešit
problém znečišťování ovzduší,
např. výfukovými plyny při provozu
motorových vozidel a technicky zvládnout problém
plynných exhalací, které tímto zákonem
nejsou prakticky vyřešeny.
Domnívám se však, že bychom v budoucnosti
měli spíše postupovat cestou prevence, nikoliv
sankcemi: Například urychlit elektrifikaci našich
drah a zejména odstranit parní lokomotivy z nádraží
uprostřed velkých měst, zabránit vyfukování
smogu při provozu motorových vozidel již při
samotné výrobě motorových vozidel.
Jednou z dalších cest, jak přispět a
pomoci očistit ovzduší v průmyslových
centrech, by měla být dokonalejší úprava
používaného uhlí, k čemuž
již v mnoha průmyslových zemích přistoupili.
Rovněž vývoji a výstavbě atomových
elektráren by se měla dát mnohem pronikavěji
než dosud "zelená", a to nejen z hlediska
ekonomického, ale i z hlediska čistoty ovzduší,
tedy ochrany zdraví člověka a ochrany přírody.
Jsem si plně vědoma nutnosti využívání
stávajících surovinových zdrojů,
které máme, především hnědého
uhlí a proplástků při těžbě
černého uhlí. Jsem si plně vědoma
i stávající ekonomické situace v palivové
základně, avšak přesto se domnívám
a doporučuji, aby se otázkou palivové základny
v našem národním hospodářství
z těchto všech hledisek znovu zabývaly příslušné
orgány vlády; problematika palivové základny
je roztříštěna mezi mnoho resortů,
je nekoordinovaná, jak o tom hovořil v průmyslovém
výboru Národního shromáždění
s. posl. inž. Proškovec. Použitím vhodného
paliva bychom mohli vyřešit mnohdy i budování
nákladných odlučovacích zařízení,
které by tím odpadlo. Proto považujeme řešení
palivové základny v souvislosti s projednáváním
tohoto zákona za jeden z prvořadých úkolů,
kterým by se měli zabývat naši vědečtí
pracovníci a vládní orgány, poněvadž
není snad na světě země, která
by měla v palivové základně takové
specifikum jako naše země. Rovněž doporučuji,
aby v nejbližší době bylo již při
výrobě motorových vozidel vyřešeno
a zamezeno vylučování škodlivých
plynů do našeho ovzduší, a prosím
příslušné resorty, aby této otázce
věnovaly náležitou pozornost. I tento problém
je již v některých zemích vyřešen.
Promiňte mi, že jsem trochu odbočila od tématu,
které projednáváme, ale já se domnívám,
že to s předloženým vládním
návrhem souvisí a že je třeba si tyto
souvislosti uvědomit. Chtěla bych ještě
poznamenat, že naše hospodářské
organizace se v posledních letech začaly vážněji
zabývat problematikou zdravého životního
a pracovního prostředí. Mají vypracovány
vlastní plány konkrétních opatření,
jak omezit únik pevných i plynných exhalací
do roku 1970. Mohla bych uvést řadu příkladů
z Ostravska, např. z NHKG, z Chemických závodů
Dukla atd., z nichž vyplývá, že si závody
uvědomují, že nesou spoluodpovědnost
za vylepšování životního a pracovního
prostředí občanů. Vždyť
jde o vylepšování životního prostředí
všech občanů, tedy i zaměstnanců
podniků, a jsem přesvědčena, že
jedině společným úsilím NV
a hospodářských organizací je možno
vytvořit předpoklady pro radostné a čisté
životní prostředí bez této spolupráce
těžko.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Závěrem mi dovolte, abych ještě jednou
poděkovala naší straně a vládě
za porozumění a péči o zdravé
životní prostředí, které předložením
tohoto návrhu zákona znovu dokumentovala, s tím,
že se obracím se žádostí na zde
přítomné členy vlády, aby otázka
ozdravění našeho životního prostředí
byla v budoucnosti řešena především
cestou prevence a vědeckotechnického pokroku, jak
jsem o tom hovořila vpředu; dále mi dovolte,
abych poděkovala vám všem za aktivní
pomoc při projednávání vládního
návrhu zákona, hlavně pěti výborům
NS, jakož i všem expertům, kteří
byli členy pracovních skupin jednotlivých
výborů, za účinnou pomoc a dobré
rady při projednávání vládního
návrhu zákona. Jako společná zpravodajka
pěti výborů Národního shromáždění,
to je ústavněprávního, pro národní
výbory, průmyslového pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu, pro investiční
výstavbu a stavebnictví a výboru zdravotního
doporučuji plenárnímu zasedání
NS schválit předložený zákon
o opatřeních proti znečišťování
ovzduší ve znění předložené
společné zprávy výborů s účinností
od 1. května 1967 a vyslovuji přesvědčení,
že se zákon hned od počátku stane účinným
pomocníkem v zabezpečování zdravého
životního prostředí, čímž
bude naplněno a realizováno jedno ze závažných
ustanovení zákona o péči o zdraví
lidu. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Závodské. Nyní promluví posl.
Škula.