Smlouva plně přihlíží především
k potřebám železniční a silniční
dopravy, zejména dává dobré předpoklady
k urychlení a zhospodárnění dopravy
na československo-polských železničních
a silničních pohraničních přechodech.
Podle návrhu Smlouvy se nyní kontroly neomezují
- jak tomu bylo dříve - jen na hraniční
čáru, kdy je každá strana prováděla
jen na svém území. Navrhovaná úprava
naopak umožňuje, aby se kontroly vykonávaly
na určených hraničních přechodech
- za přítomnosti orgánů obou stran
a v železničním provozu navíc i v určitém
vymezeném úseku během jízdy vlaků,
bez zdržování dopravy.
Tak například v nákladní železniční
dopravě dochází ke značnému
zkracování pobytu vlaků v pohraničních
stanicích, neboť kontrola příslušných
orgánů obou stran je prováděna společně
pouze v jedné z pohraničních stanic a nikoliv
jako dříve odděleně, na území
obou států. Toto opatření se prakticky
projeví ve zkrácení pobytu na hraničním
přechodu asi o 30 minut u jednoho vlaku.
V osobní přepravě jsou kontroly prováděny
již během jízdy vlaků, a to až
na pohraniční stanici obou států,
takže pobyt vlaků na hraničních přechodech
je skutečně minimální. Vzhledem ke
stále narůstající tendenci zvyšování
nákladní přepravy a turistického ruchu,
jsou navrhované zásady Smlouvy oboustranně
velmi výhodné.
Z jednotlivých článků navrhované
Smlouvy je zřejmé, že její celkové
pojetí představuje značně pružnější
úpravy proti dosavadnímu stavu.
Významná ustanovení článků
8 - 11 upravují zejména právní postavení,
výsady, imunity a úlevy orgánů jednoho
státu při výkonu jejich služebních
povinností na území druhého státu,
včetně zásady vzájemného bezplatného
poskytování služeb.
Je možno konstatovat, že všech 18 článků
Smlouvy plně respektuje směrnice dané usnesením
vlády ze dne 17. srpna 1966 č. 298, že články
Smlouvy odpovídají zásadám projednávaným
a schváleným v ústavně právním
a zahraničním výboru Národního
shromáždění a že Smlouva plně
vystihuje a vyčerpává zájmy obou smluvních
stran.
Domnívám se proto, že není třeba
dále zdůrazňovat význam a prospěšnost
uzavření této Smlouvy pro ČSSR i PLR.
Považuji však za vhodné a nutné upozornit
Národní shromáždění, že
pro úspěšnou a důstojnou realizaci navrhované
Smlouvy bude třeba vytvořit též některé
materiální předpoklady ve vybavenosti silničních
a železničních přechodů na státní
hranici dvou socialistických států. Na československo-polských
státních hranicích je celkem 23 silničních
přechodů. Z toho se ve 12 místech zajišťují
společně služby na území Československé
socialistické republiky v budovách Ústřední
celní správy. Železničních přechodů
je celkem 9 a společné služby se zde zajišťují
ve třech budovách Československých
státních drah.
Jsem toho názoru, že v souvislosti se schvalováním
dnes projednávané Smlouvy, bude třeba i zde
podniknout rozhodná opatření ke zlepšení
vzhledu budov celnic, jejich vnitřního vybavení,
včetně úprav okolí tak, aby jejich
stav odpovídal požadavkům na kulturní
socialistické prostředí a státní
reprezentaci a aby také vyhovoval výkonu společných
služeb orgánů ČSSR a PLR.
Navrhuji Národnímu shromáždění,
aby v souladu s článkem 42 Ústavy ČSSR
Smlouvu o spolupráci při výkonu kontroly
osob, zboží a dopravních prostředků
přestupujících československo-polské
státní hranice v železničním
a silničním styku, schválilo. Jejím
přijetím budou vytvořeny další
dobré předpoklady pro přátelskou a
úzkou vzájemnou spolupráci mezi oběma
státy při zajišťování jejich
dalšího všestranného kulturního
a hospodářského rozvoje. (Potlesk.)
Předseda NS. s. Laštovička: Děkuji
posl. Gudrichovi. Do rozpravy není nikdo přihlášen.
Přeje si někdo slovo? (Nikdo se nehlásil.)
Kdo tedy souhlasí, aby Národní shromáždění
schválilo Smlouvu o spolupráci při výkonu
kontroly osob, zboží a dopravních prostředků
přestupujících československo-polské
státní hranice v železničním
a silničním styku mezi Československou socialistickou
republikou a Polskou lidovou republikou, nechť zvedne ruku.
(Děje se.) Děkuji.
Národní shromáždění vyslovilo
souhlas se Smlouvou mezi československou socialistickou
republikou a Polskou lidovou republikou o spolupráci při
výkonu kontroly osob, zboží a dopravních
prostředků přestupujících československo-polské
státní hranice v železničním
a silničním styku, podepsanou dne 23. září
1966 ve Varšavě.
Přistoupíme nyní k desátému
bodu pořadu, kterým je
10. Vládní návrh zákona o znalcích
a tlumočnících a zpráva výboru
ústavně právního.
Návrh odůvodní ministr spravedlnosti s. dr.
Neuman.
Ministr spravedlnosti dr. Neuman: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi, soudobý intenzívní vědeckotechnický
rozvoj, který probíhá v celém světě,
je doprovázen neustálým členěním
jednotlivých oborů lidské činnosti
a vědeckých poznatků na stále specializovanější
úseky a odvětví. Tyto obory jsou však
namnoze tak obsáhlé a složité, že
samy o sobě přesahují možnosti jednotlivých
pracovníků plně je obsáhnout. Důsledkem
tohoto zákonitého vývoje je neustále
se prohlubující specializace vědeckých
pracovníků, kteří - mají-li
být ve svém oboru plně na výši
- jsou stále více orientováni v užších
vědeckých disciplínách. Jsou však
orgány a instituce, jejichž úkolem je posuzovat
a hodnotit společenské vztahy souhrnně, v
komplexu všech individuálních aspektů,
které je přitom třeba brát v úvahu.
Domnívám se, že nemusím zvláště
zdůrazňovat, jak velká odpovědnost
spočívá na těchto orgánech
při řešení dílčích,
často složitých otázek, v nichž
sami nejsou - a ani nemohou být odborníky, a které
jsou často rozhodující pro konečné
rozhodnutí.
Naším úkolem musí být vytvoření
takových podmínek pro činnost státních
orgánů, jež by všestranně přispěly
k jejich úspěšné, bezporuchové
funkci. Je to úkol o to důležitější,
že bezprostředně zasahuje do celé významné
oblasti rozhodování o právech a zákonem
chráněných zájmech občanů
i organizací a o jejich povinnostech vůči
státu a společnosti, především
tedy do oblasti soudnictví.
Z tohoto obecného poznatku musíme vycházet
i při hodnocení současného stavu expertizní
činnosti, která je nezbytným předpokladem
pro práci státních orgánů,
pro činnost organizací a zároveň též
pro uspořádání právních
vztahů mezi občany a organizacemi i občany
navzájem.
Význam znaleckých posudků podle mého
mínění nutno spatřovat v tom, že
umožňují posouzení i takových
skutkových otázek, k nimž je třeba odborných
znalostí a zkušeností z oboru, jehož se
týkají. Znalecký posudek se proto uplatňuje
jako velice závažný důkazní prostředek
v řízení před státními
i jinými orgány.
Kvalitní, zákonu odpovídající
rozhodovací činnost orgánů předpokládá
a nutně vyžaduje, aby stav věci, tvořící
podklad pro právní závěry a tedy pro
rozhodnutí, byl přesně zjištěn.
Je pochopitelné, že při šířce
a složitosti jednotlivých oborů vyžaduje
splnění takového úkolu vysokou kvalifikaci
u osob, jimž budou svěřeny takové práce.
Způsob podávání znaleckých
posudků je upraven v příslušných
právních předpisech. Vedle toho je však
nutné, aby znalecká činnost byla upravena
i organizačním předpisem, který by
zajišťoval především náležitý
výběr plně kvalifikovaných znalců,
pečoval o jejich evidenci a umožňoval státním
orgánům, aby bez obtíží vybrali
znalce pro daný účel nejvhodnějšího.
To, co jsem považoval za nutné říci
úvodem k otázce znalců, platí ovšem
plnou měrou i o tlumočnících. Rozvíjející
se mezinárodní vztahy, rostoucí hospodářské
a kulturní styky i turistický ruch jsou doprovázeny
skutečností, že stále více občanů
jiných států vstupuje do právních
vztahů s československými občany i
organizacemi a účastní se řízení
před našimi orgány. Rovněž naše
státní orgány, hospodářské
organizace i jednotlivci stále větší
měrou přicházejí do styku s cizozemskými
orgány. Nepotřebuji zvlášť zdůrazňovat,
jak je proto důležité, aby i tlumočnické
úkony byly plněny v nejvyšší míře
kvalitně a pohotově.
Dovolte mi, abych po tomto stručném uvedení
významu předkládané osnovy několika
slovy naznačil vývoj organizace znalecké
činnosti v minulé době.
V době první republiky byla tato organizace vybudována
na systému stálých přísežných
znalců, které ustanovoval a jejichž seznam
vedl krajský soud. O výběr kvalifikovaných
osob pro funkci znalce nebylo nijak zvlášť systematicky
pečováno. Vycházelo se zpravidla ze žádostí
jednotlivců, kteří se o tuto funkci ucházeli.
Žadatele vedla k podání žádosti
leckdy snaha po opatření výhodného
vedlejšího příjmu. Z toho pramenily
také dosti časté stížnosti na
odbornou úroveň některých znalců.
Výdělečný charakter této funkce
byl patrný i z toho, že poplatek za zápis do
seznamu znalců představoval dosti značnou
částku, která měla zčásti
odčerpat příjem, který znalci plynul
z jeho funkce. Právní úprava poměrů
znalců a tlumočníků provedená
v roce 1939 i později v roce 1949, neznamenala v podstatě
žádné větší věcné
změny.
Zásadní změnu v dosavadním vývoji
přinesla až nová - dnes platná - úprava
z roku 1959, jejímž cílem bylo odstranění
systému stálých přísežných
znalců a tím i některých podnikatelských
tendencí v jejich činnosti.
Zákon č. 47 z roku 1959 spočíval především
na zásadě, že zajištění
znalecké činnosti patří k povinnostem
nejen orgánů státní správy,
ale též organizací socialistického sektoru.
Podle této úpravy se znalci dosud vybírají
z řad pracovníků orgánů a organizací,
takže znalci vlastně plní podáním
posudku vyžádaného soudem, orgánem hospodářské
arbitráže apod. své pracovní úkoly.
Dovolte mi, vážené soudružky a vážení
soudruzi, abych se na tomto místě poněkud
obšírněji zabýval působením
dnes platných právních předpisů
o znalecké činnosti. Pokládám to za
nutné především proto, abych na podkladě
rozboru, který z podnětu vlády provedlo ministerstvo
spravedlnosti spolu s ministerstvem vnitra a Generální
prokuraturou a dalšími resorty a institucemi, ukázal
na některé základní nedostatky nynější
úpravy, jež nutně vyžadují změnu.
Zmíněný rozbor se opírá o rozsáhlý
faktický materiál a shrnuje poznatky soudů,
prokuratury, vyšetřovatelů, advokacie, hospodářské
arbitráže a jiných orgánů a organizací,
jejichž úkolem je zajišťovat výběr
znalců. Konkrétních poznatků tedy
bylo shromážděno mnoho. Rád bych však
shrnul příčiny dnešních nedostatků,
za něž nutno považovat především
tyto skutečnosti:
1. Značně je oslabena osobní odpovědnost
znalců za vypracování posudků, za
jejich včasnost a kvalitu. Znalci přistupují
k vypracování posudků jako k povinnosti,
která je jen odvádí od jejich vlastních
pracovních úkolů. Nemají již
pocit, že vypracování kvalitního posudku
je věcí jejich osobní cti a dobrého
jména.
2. Sepětí znalecké činnosti s úkoly
organizace - a tu mám na mysli hlavně hospodářské
organizace - není podloženo ekonomickými či
jinými funkčními důvody. Organizace
v důsledku toho nemohou považovat znaleckou činnost
za organickou součást náplně své
vlastní činnosti. Jejich všeobecně negativní
postoj k plnění úkolů, které
jim uložil zákon, není proto možné
vysvětlovat subjektivními činiteli, např.
neochotou, nepochopením atd. Negativní postoj organizací
má reálné kořeny v tom, že neexistují
důvody pro to, aby podávání expertiz
bylo součástí ostatní jejich činnosti.
Podání posudku musí proto dnes často
být vynucováno administrativními zásahy.
3. Znalecký důkaz je prostředkem ke zjištění
materiální pravdy v soudním nebo jiném
řízení. Úprava organizace expertizní
služby by měla být podřízena
požadavkům tohoto řízení. Zejména
by měla být úzká součinnost
mezi znalcem a orgánem, který vede řízení.
Předpoklady pro tuto součinnost však vytvořeny
nejsou, neboť orgán, před nímž
řízení probíhá, nemá
ani vliv na výběr znalce. Při tomto výběru
se pak uplatňují jiná hlediska, než
aby byl zajištěn hlavní účel
znaleckého posudku.
4. Nízká úroveň řady znaleckých
posudků vyplývá kromě nedostatků
způsobených již při výběru
znalce také z toho, že znalci se neustále střídají,
že není vytvořen stabilní kádr
pracovníků, kteří by měli dostatek
zkušeností z posudkové činnosti.
5. Konečně - a zajisté nikoli nejméně
podstatnou příčinou nedostatků je,
že znalci nejsou buď vůbec anebo jen minimálně
hmotně zainteresováni na posudkové činnosti.
Neexistují ani zvláštní hmotné
stimuly, pokud jde o kvalitu a včasnost posudků.
Hlavní nedostatky a příčiny, jichž
jsem se zde dotkl, mají za následek, že s kvalitou
a včasností posudků nemůžeme
být v mnoha případech spokojeni. Posudky
bývají nejen velmi stručné a kusé,
ale nehodnotí ani vyčerpávajícím
způsobem skutečnosti zjištěné
v řízení a vycházejí někdy
ze zastaralých odborných poznatků.
Výsledkem pak bývá posudek nejasný,
s vnitřními rozpory. Takové posudky nemohou
poskytnout náležitý obraz o skutkovém
stavu, což je neustálým problémem zejména
v soudní činnosti. Musím připomenout,
že na tomto úseku zjišťuje Nejvyšší
soud i ministerstvo spravedlnosti ustavičně mnoho
nedostatků. Jen namátkou uvádím, že
např. v roce 1965 v občanském soudním
řízení musela být zrušena pro
nedostatečně zjištěný skutkový
stav téměř čtvrtina (22,3 %) rozhodnutí,
proti nimž byl podán opravný prostředek.
Z toho byl nemalý počet případů,
kdy chyběl nutný znalecký posudek anebo posudek
byl tak nekvalitní, že nemohl být podkladem
řádně zjištěného skutkového
stavu a musel být popřípadě i opakován.
Obdobná situace byla i na trestním úseku.
Dalším nepříznivým důsledkem
dosavadní úpravy, která se omezuje na znaleckou
činnost pro účely řízení
před státními orgány, je, že
mnozí účastníci podávají
žaloby u soudu jen k tomu účelu, aby v takto
zahájeném řízení mohl být
proveden důkaz znalcem. Omezení znalecké
činnosti jen na rámec řízení
brzdí tedy smírčí a preventivní
činnost. To zejména tíživě pociťuje
Státní pojišťovna, advokátní
poradny i některé hospodářské
organizace a samozřejmě, že také soudy.
Dosavadní úprava má nepříznivě
důsledky i po ekonomické stránce v tom, že
pracovníci jsou znaleckou činností odváděni
od vlastních úkolů organizace. Nynější
úprava vyžaduje také u organizací značnější
administrativní činnost, která ostatně
nijak nesouvisí s jejich výrobními či
jinými hospodářskými úkoly.
Takto se, vážené Národní shromáždění,
jeví ve stručném nástinu nedostatky
dosavadní úpravy. Podrobným rozborem jsme
dospěli jednoznačně k závěru,
že nápravu je nutno hledat ve změně
dosavadního systému. Soustava expertizy se musí
vyhnout nynějším nedostatkům, zároveň
musí využít i kladných zkušeností
dosavadní úpravy.
Úprava z roku 1959 sledovala správně dvě
tendence. Prvou z nich byla snaha, aby do znalecké činnosti
nepronikaly podnikatelské prvky, které odporují
účelu expertizní činnosti. Druhou
byla snaha zainteresovat na expertizní činnosti
socialistické organizace, vyvolaná tím, že
při současném rozvoji vědy a techniky
nemůže jednotlivec sám svými prostředky
zvládnout všechny odborné otázky. Prostředky,
které úprava z roku 1959 k tomu zvolila, se však
ukázaly jednostrannými. Vyvolaly totiž některé
nezamýšlené, škodlivé účinky,
jak jsem se o nich zmínil. To však nic nemění
na správnosti uvedených tendencí, které
je nutno respektovat i při novém řešení.
Předložený vládní návrh
zákona o znalcích a tlumočnících,
který se dnes projednává, bere v úvahu
i zkušenosti jiných, zejména socialistických
států a přihlíží k celosvětovému
vývoji soudní expertizy. V něm stále
výrazněji pozorujeme odlišování
posudků jednoduchých, které jsou podávány
téměř výlučně jednotlivci,
od posudků složitějších. Jejich
náročnost je dána zejména potřebou
úzké součinnosti a koordinace odborných
vědeckovýzkumných pracovišť. Proto
jsou dnes vytvářeny speciální ústavy,
které se zabývají otázkami expertizní
činnosti jako takovými. Tato organizační
struktura zajišťuje v obtížných případech
vysokou odbornost, specializaci a komplexnost expertizy.
Celkově bych chtěl charakterizovat připravený
návrh jako syntézu, která vychází
z předcházejících zkušeností.
Zahrnuje vše, co se osvědčilo, vylučuje
však prvky, které vedly ke kritizovaným nedostatkům.
Navržené řešení otevírá
možnost uplatnit všechny formy, v nichž podání
znaleckého posudku může v praktické
činnosti přicházet v úvahu, a respektuje
přitom zvláštní povahu jednotlivých
druhů řízení před státními
orgány.