Předseda Národního shromáždění
s. Laštovička a místopředsedové
s. Chudík, s. dr. Škoda, s. Leflerová.
Členové předsednictva ÚV KSČ:
místopředseda vlády Černík,
dr. Dolanský; kandidát předsednictva
ÚV KSČ inž. Kapek, tajemník ÚV
KSČ Koucký; místopředsedové
vlády Krajčír, inž. Krejčí;
ministři David, Dvořák, dr. Hájek,
Hamouz, Kudrna, arm. gen. Lomský, Machačová-Dostálová,
inž. Marko, dr. Neuman, Penc, dr.
Plojhar, Smrkovský, inž. Sucharda,
inž. Takáč, Uher a Valeš.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Vážené soudružky a soudruzi! Zahajuji
přerušenou schůzi Národního shromáždění.
Přistoupíme k třetímu bodu pořadu,
kterým je
3. Vládní návrh zákona o soudních
poplatcích (tisk 93) a společná zpráva
výborů ústavněprávního
a pro plán a rozpočet (tisk 99).
Vládní návrh odůvodní ministr
financí s. Dvořák. Prosím s. Dvořáka,
aby se ujal slova.
Ministr financí s. Dvořák: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážené
Národní shromáždění! Vybírání
soudních poplatků je dosud upraveno zákonem
č. 173/1950 Sb. o soudních poplatcích, ve
znění zákona č. 10/1959 Sb. a nařízením
ministra financí č. 22/1959 Sb.
Soudní poplatky se vybírají za činnost
soudů v občanském soudním řízení
a jsou částečnou náhradou nákladů
spojených s touto činností. Výkon
soudnictví v občanskoprávních věcech
je sice v zájmu společnosti, ale zároveň
v zájmu jednotlivých občanů a organizaci
domáhajících se ochrany svých práv.
Je proto spravedlivé, jestliže společnost na
organizacích a občanech požaduje, aby formou
soudního poplatku přispěli státu k
úhradě jeho nákladů spojených
s výkonem tohoto soudnictví. Tam kde zájem
společnosti zvlášť převažuje,
nebo tam, kde jsou jiné důvody, zejména sociálně
politické, aby všechny náklady nesl stát,
soudní poplatky se nevybírají nebo se poskytuje
od nich osvobození.
Vybíráním soudních poplatků
se však sleduje cíl omezit neuvážené
podávání neodůvodněných
návrhů na zahájení soudních
řízení a výchovně působit
na občany, aby dobrovolně plnili své povinnosti
vůči spoluobčanům, organizacím
a společnosti.
Předpisy o soudních poplatcích navazují
přímo na předpisy upravující
postup soudů a účastníků v
občanském soudním řízení.
Zákonem č. 99/1963 Sb. (občanský soudní
řád) bylo toto řízení s účinností
od 1. dubna 1964 nově upraveno. Se zřetelem k tomu,
že i v novém občanském zákoníku
a v zákonu o rodině, s jejichž instituty občanský
soudní řád i předpisy o soudních
poplatcích úzce souvisejí, došlo k zásadním
věcným změnám, je nutno soudní
poplatky přizpůsobit těmto novým kodexům.
Při nové úpravě musí se přihlížet
též k tomu, že některé instituty
byly v občanskoprávních kodexech nově
zavedeny, jiné zrušeny a že řízení
v některých věcech přešlo do
pravomoci jiných orgánů.
Při průzkumu soudní praxe v oboru soudních
poplatků provedeném v rámci kodifikačních
prací bylo zjištěno, že dosavadní
úprava při praktickém provádění
není v některých bodech zcela vyhovující
a že zvlášť po vydání nových
kodexů se v oboru soudních poplatků vyskytují
různé obtíže, zejména nejasnosti
a nejednotnost při výkladu nových institutů
a jejich aplikaci na poplatkové předpisy a za tohoto
stavu je jednotné vybírání soudních
poplatků značně ztíženo.
Dosavadní zkušenosti a prověrky vybírání
soudních poplatků též ukázaly,
že je třeba přezkoumat i úpravu osvobození
od soudních poplatků z hlediska současných
hospodářských a sociálně politických
podmínek.
Uvedené nedostatky dosavadní úpravy nelze
odstranit dílčími úpravami pouze některých
úseků, nýbrž je třeba je nahradit
komplexní úpravou předpisů o soudních
poplatcích.
To se stalo v předloženém vládním
návrhu zákona o soudních poplatcích.
Vládní návrh zákona byl podrobně
a důkladně projednán ve výborech Národního
shromáždění a podle jejich doporučení
byl vedle řady stylistických a legislativně
technických úprav sazebník soudních
poplatků vypracován jako příloha zákona
a z toho důvodu bylo též upuštěno
od vydání dalších prováděcích
předpisů. Sazby poplatků zůstávají
beze změny.
Nově byla v návrhu zákona upravena zejména
povinnost platit poplatek za sepisování návrhů
na zahájení řízení u soudu.
Poplatky za tyto úkony byly stanoveny ve výši
odpovídající sazbám advokátního
tarifu, a to z toho důvodu, že jde o stejný
druh úkonů, jaké poskytuje advokacie a je
tedy na místě, aby tyto úkony byly také
stejně zpoplatněny. Tímto způsobem
zpoplatnění se zabrání tomu, aby na
soudy byly přesouvány úkony patřící
do náplně advokacie. Poskytování těchto
úkonů uvádí mnohdy soudy do postavení,
které není v souladu s jejich postavením
nestranného a nepodjatého orgánu povolaného
k rozhodování sporů.
Z hlediska finančního dosahu nebude mít nová
úprava soudních poplatků podle předloženého
vládního návrhu důsledky na jejich
výnos vzhledem k tomu, že nedochází
ke změně sazeb soudních poplatků.
Zavádějí se sice některé nové
poplatné úkony, naproti tomu však dochází
k rozšíření některých
osvobození, takže k podstatné změně
ve výnosu těchto poplatků prakticky nedojde.
Navrhuji, jménem vlády, aby návrh zákona
o soudních poplatcích byl schválen (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru Dvořákovi. Promluví zpravodaj posl.
Hrabal.
Posl. dr. Hrabal: Vážené Národní
shromáždění, soudruzi a soudružky!
Navrhovaný zákon o soudních poplatcích
uzavírá celou etapu legislativních změn
občanskoprávních předpisů,
jmenovitě občanského zákoníka,
zákona o rodině a občanského soudního
řádu. Všechny tyto předpisy více
nebo méně na Sebe navazují a pokud dochází
ke změně v jednom z těchto zákonů,
nutně se to odráží také v normě
na ní navazující. Z toho důvodu bylo
nutno po legislativních úpravách občanskoprávního
soudnictví připravit také novou úpravu
zákona o soudních poplatcích. Zdůrazňuji,
že novým zákonem o soudních poplatcích
nejsou sledovány žádné zájmy
fiskální a že předpokládaný
výnos soudních poplatků pro státní
pokladnu podle mého názoru nedosáhne úrovně
minulých let.
Po schválení zásad navrhovaného zákona
byla osnova projednána ve schůzi vlády dne
21. října, poté návrh v paragrafovaném
znění byl projednán ve výborech Národního
shromáždění pro plán a rozpočet
a ve výboru ústavněprávním.
V průběhu projednávání osnovy
zákona v těchto orgánech Národního
shromáždění bylo přihlédnuto
k návrhům některých soudruhů
poslanců, pokud došly ústavněprávnímu
výboru, ke stanovisku expertů a do konečného
znění návrhu zákona byly některé
připomínky vtěleny, jiné nikoliv.
Dovolte mi, abych se nyní alespoň stručně
vyjádřil k některým změnám
navrhovaného zákona proti dosud platné úpravě
a k některým připomínkám.
K ustanovení § 8 původního znění
osnovy zákona upozorňovala katedra občanského
práva právnické fakulty Karlovy university
v Praze, že tato úprava - v podstatě převzatá
z dosud platné úpravy - je v rozporu s úkoly
soudnictví, že výkon soudnictví je nejen
právem, ale i povinností Státu, a není
proto možno činit zahájení soudního
řízení závislým na zaplacení
soudního poplatku. Jde o vážný argument
a mám za to, že z této povinnosti státu
ještě nevyplývá, že by soudní
řízení nemohlo být zpoplatněno.
Zákon může proto stanovit i určité
sankce za nesplnění této povinnosti, alespoň
v případech, kde soukromý zájem nepřevažuje.
Povinnost rozhodovat o návrzích na zahájení
řízení má soud, ale obdobnou povinnost
mají i občané, totiž zaplatit poplatek
stanovený zákonem proto, že k zahájení
soudního řízení dochází
z jejich popudu a v jejich zájmu. Nově navrhovaná
úprava § 8 odst. 1 proti dosud platné úpravě
přihlíží proto částečně
k argumentaci, kterou uplatnila katedra občanského
práva a omezuje možnosti zastavit soudní řízení
pro nezaplacení soudních poplatků jen na
některé případy. Proto bylo této
připomínce v nově navrhovaném znění
§ 8 částečně vyhověno.
K tomu je nutno zdůraznit, že občan, který
nemá dostatek finančních prostředků,
požádá podle § 138 občanského
soudního řádu o částečné
nebo úplné osvobození od placení soudních
poplatků a řízení o jeho návrhu
bude provedeno, i když poplatek nemůže zaplatit.
Nelze tedy argumentovat tak, že by osoby s nízkým
důchodem nebo příjmem neměly možnost
dovolávat se na soudech svého práva. Domnívám
se, že není možno přejít ani tu
skutečnost, že by patrně značně
vzrostl objem nedoplatků na soudních poplatcích,
kdyby se všechny poplatky vybíraly a vymáhaly
teprve po skončení občanskoprávního
řízení, a je možné, že by
taková úprava si vyžádala další
administrativní síly. Kromě toho mám
za to, že by došlo také k vzrůstu občanskoprávní
agendy, kdyby neexistovala přímo v zákoně
sankce na nezaplacení soudního poplatku, a konečně
že by to bylo v rozporu se zájmem naší
společnosti na předcházení sporům
a vyřizování sporných záležitostí
mezi občany dohodou, jednáním nebo smírem.
V souladu se závěrem ústavněprávního
výboru i ve shodě s připomínkou soudruha
poslance Chlebce byla proti dosud platné úpravě
do návrhu zákona přijata zásada uvedená
v položce 17 sazebníku, že poplatky se vybírají
též za sepsání návrhu na zahájení
řízení a za sepsání odvolání.
Ústavněprávní výbor konstatoval,
že dochází často k nedorozuměním
mezi občany a soudcem, jestliže občan žádá
na soudě sepsání žalobního návrhu
ve věci bezvýznamné nebo takové, která
je dokonce v rozporu s naším právním
řádem. Jestliže soudce občana upozorňuje
a připomíná, že spor nemůže
mít úspěch, je často podezírán
odpůrci tohoto občana, případně
že je někým druhým ovlivněn nebo
dokonce podplacen. Jestliže v jiném případě
občan, jehož žalobní návrh byl
sepsán soudcem, spor vyhraje - a často rozhoduje
týž předseda senátu, který návrh
sepisoval - má zase odpůrce dojem, že soudce
straní občanu, který žádal o
sepsání návrhu. Nejsou to případy
atypické, zejména u malých soudů,
a to proto, že soudci okresního soudu rozhodují
převážně věci podle svých
volebních obvodů.
V ustanovení § 5 občanského soudního
řádu jsou stanoveny povinnosti soudu poučovat
občany a organizace o jejich právech a povinnostech
a pomáhat jim při uplatňování
jejich práv. Tyto povinnosti soudu jsou tedy podstatně
širší, než jen sepsání návrhu
na zahájení soudního řízení.
Občanský soudní řád ani jiná
norma však na žádném místě
nestanoví, že všechny tyto úkony mají
být občanům nebo organizacím poskytovány
bezplatně. Je právě věcí zákona
o soudních poplatcích, aby otázku bezplatnosti
nebo úplatnosti vyřešil, a v žádném
případě nemůže to být
v rozporu s ustanovením občanského soudního
řádu.
Podle ustanovení § 43 občanského soudního
řádu se soud stará o to, aby nesprávné
nebo neúplné podání bylo opraveno
a doplněno. Jestliže však přes výzvu
není podání opraveno a v řízení
nelze pro tento nedostatek pokračovat, soud řízení
zastaví. Bude tedy možno u mnohých účastníků
takto postupovat. Podání, která budou mít
jen nepatrné nedostatky, budou opravena za přímé
spoluúčasti soudu a v tomto případě
se poplatek platit nebude. Pro toto řešení
jsou dány důvody také v tom, že půjde
jen o odstranění nedostatků v podání
a nikoliv o sepsání návrhu. Lze tedy mít
za to, že za pomocí ustanovení § 43 občanského
soudního řádu nebude ani možno obcházet
ustanovení položky § 17 sazebníku.
U všech větších soudů jsou zavedeny
tak zvané poradní dny, ve kterých soudce
a zapisovatelka nevykonávají jinou práci,
než že sepisují návrhy na zahájení
řízení. Přitom je zajímavé,
že do těchto poraden na soud docházejí
mnozí občané, kteří nesplňují
předpoklady pro osvobození od soudních poplatků.
V mnohých případech přicházejí
dokonce z advokátní poradny, kde jim nebylo poskytnuto
bezplatné zastoupení, a na soud přicházejí
proto, že soud provádí tyto úkony zdarma.
Nelze ani přehlédnout, že podíl této
činnosti soudců na jejich celkovém zatížení
stoupá a v letošním roce dosáhla celková
doba spotřebovaná na porady s občany a sepisováním
návrhů 7,3 % celkové pracovní doby
soudce.
Účelem zpoplatnění je tedy snaha,
aby u soudu byly sepisovány zejména takové
návrhy na zahájení řízení,
které jsou věcně osvobozeny od soudních
poplatků nebo u nich dojde k osobnímu osvobození.
Ostatní návrhy, za které se bude platit poplatek,
bude spíše sepisovat advokátní poradna,
kam se za této situace občané raději
obrátí. Nedomnívám se, ze by nově
navrhovanou úpravou ubylo klientů v advokátních
poradnách proto, že v dnešní době,
když soudy sepisují všechny návrhy bezplatně,
je tento obor činnosti soudců poměrně
velký, a mám za to, ze občané vyhledají
spíše službu advokátní poradny,
jestliže poplatek za sepsání návrhu
nebo odvolání bude vybírán na soudě
i v advokátní poradně.
Ústavněprávní výbor nepovažoval
za správné, aby soudní poplatky byly vybírány
též v adhezním řízení
při uplatňovaném nároku na náhradu
škody. Mám za to, že dosud platná úprava
trestního řízení, v němž
se jedná především o zjištění
viny a vyměření trestu pro pachatele, nedovoluje
v plném směru rozvinout všechny otázky,
které souvisejí s uplatňovaným nárokem
na náhradu škody. Za těchto okolností
by nebylo správné vázat návrh na náhradu
škody na zaplacení soudního poplatku také
v trestním řízení. Stejně negativní
stanovisko máme také k další navrhované
změně, aby byl stanoven poplatek za podnět
k podání stížnosti pro zachování
zákona. Takový podnět je v podstatě
jen kvalifikovanou stížností pracujících,
která nepodléhá poplatkové povinnosti,
a jde přitom o základní právo stížnosti
občanů zakotvené v článku 29
naší ústavy.
Některé další připomínky
směřovaly ke zvýšení soudních
poplatků za určité úkony, jako rozvod
manželství, obnova soudního řízení,
vyhotovování opisů ze soudních protokolů
a soudních rozhodnutí. Domníváme se
však, že účelem nového znění
zákona o soudních poplatcích není
sledován především fiskální
zájem, jak jsem zdůraznil již v úvodu,
ale že jde o zákon, který jen nutně
navazuje na změny občanskoprávního
soudnictví. Nemyslím, že bychom kupříkladu
zvýšením poplatků za rozvod manželství
upevnili vztahy manželů v rodině nebo zabránili
rozpadu manželství. Zdůrazňuji, že
v průběhu prací na tomto zákoně
bylo přihlédnuto ke všem připomínkám
uplatněným ve stadiu projednávání
zásad nebo paragrafového znění i ke
stanoviskům expertů. Všechny připomínky
byly svědomitě váženy a pokud byly důvodné,
byly vtěleny do navrhovaného znění
zákona, případně jsou uvedeny ve společné
zprávě obou výborů k vládnímu
návrhu zákona o soudních poplatcích.
Závěrem své zpravodajské zprávy
zdůrazňuji, že předložený
návrh zákona o soudních poplatcích
byl zpracován po připomínkovém řízení
v orgánech ministerstva spravedlnosti i ministerstva financí,
že je v souladu s naší ústavou i jinými
zákony, které upravují občanskoprávní
řízení. Odpovídá zájmům
společnosti i potřebám praxe. Doporučuji
proto jménem výboru ústavněprávního
i výboru pro plán a rozpočet, aby tento návrh
byl schválen v předloženém znění
s doplňky uvedenými ve společné zprávě.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
zprav. posl. dr. Hrabalovi. Do rozpravy není zatím
nikdo přihlášen. Přeje si někdo
slovo? - Nikdo.
Přistoupíme tedy přímo k hlasování.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
o soudních poplatcích podle společné
zprávy výboru ústavněprávního
a výboru pro plán a rozpočet, nechť
zvedne ruku. (Děje se.) Děkuji. Je někdo
proti? - Nikdo. Zdržel se někdo hlasování?
- Nikdo.
Vládní návrh zákona o soudních
poplatcích ve znění společné
zprávy výboru ústavněprávního
a výboru pro plán a rozpočet je tedy schválen
jednomyslně.
Přistoupíme k bodu čtvrtému, kterým
je
4. Vládní návrh zákona o některých
důsledcích zanedbávání péče
o děti (tisk 98) a společná zpráva
výboru ústavněprávního, výboru
pro národní výbory, výboru kulturního
a výboru zdravotního (tisk 104).
Návrh zákona odůvodní z pověření
vlády tajemník ÚRO s. Pašek. Prosím
s. Paška, aby se ujal slova.
Posl. s. Pašek: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci! Vláda Československé socialistické
republiky předložila Národnímu shromáždění
návrh zákona o některých důsledcích
zanedbávání péče o děti,
který máme projednat v plénu Národního
shromáždění. Vládní návrh
doplňuje dnes platnou úpravu poskytování
přídavků na děti o některá
další opatření, která sledují
jednak zvýšenou ochranu zájmů dětí
a lepší zabezpečení péče
o ně, jednak účinnou ochranu celospolečenských
zájmů při výchově nové
generace v těch případech, kdy rodiče
neplní své základní povinnosti v péči
o děti.